PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO
PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ BYLŲ RENGIMO IR NAGRINĖJIMO VALSTYBINĖJE PRIEŠGAISRINĖJE GELBĖJIMO TARNYBOJE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2011 m. kovo 28 d. Nr. 1-120
Vilnius
1. Tvirtinu Administracinių teisės pažeidimų bylų rengimo ir nagrinėjimo valstybinėje priešgaisrinėje gelbėjimo tarnyboje taisykles (pridedama).
2. Nustatau, kad taisyklių reikalavimai yra privalomi visiems pareigūnams, įgaliotiems surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus ir nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas.
PATVIRTINTA
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo
departamento prie Vidaus reikalų
ministerijos direktoriaus
2011 m. kovo 28 d.
įsakymu Nr. 1-120
ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ BYLŲ RENGIMO IR NAGRINĖJIMO VALSTYBINĖJE PRIEŠGAISRINĖJE GELBĖJIMO TARNYBOJE TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Administracinių teisės pažeidimų bylų rengimo ir nagrinėjimo valstybinėje priešgaisrinėje gelbėjimo tarnyboje taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato:
1.1. administracinių teisės pažeidimų bylų rengimo ir nagrinėjimo valstybinėje priešgaisrinėje gelbėjimo tarnyboje tvarką;
1.2. administracinio teisės pažeidimo protokolo, kurio forma patvirtinta Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – departamentas) direktoriaus 2010 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1-363 „Dėl administracinio teisės pažeidimo protokolo ir nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje blankų formų patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 155-7918), surašymo tvarką;
1.3. nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, kurio forma patvirtinta departamento direktoriaus 2010 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1-363 „Dėl administracinio teisės pažeidimo protokolo ir nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje blankų formų patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 155-7918), priėmimo tvarką;
2. Taisyklių reikalavimai yra privalomi visiems pareigūnams, įgaliotiems surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus ir nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas.
II. BENDROSIOS ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO PROTOKOLO IR NUTARIMO ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO BYLOJE BLANKŲ PILDYMO TAISYKLĖS
4. Įrašai Protokolo ir Nutarimo blankuose turi būti aiškūs, tvarkingi, išspausdinti ar parašyti juodu, mėlynu ar violetiniu rašalu (tušu).
5. Protokole trinti draudžiama. Išimtiniais atvejais galima išbraukti norimą taisyti žodį, šalia jo parašyti reikiamą žodį, pažymėti „Ištaisyta. Tikėti“ ir patvirtinti pareigūno bei asmens, traukiamo administracinėn atsakomybėn, parašais.
7. Eilutėse, kuriose būtina įrašyti asmens, surašiusio Protokolą ar priėmusio Nutarimą, pareigas, vardą ir pavardę, galima naudoti ir pareigūno spaudą.
8. Protokole ir Nutarime leidžiama vartoti žodžių raidines santrumpas (pvz.: ATPK, LRV, PK, PN ir pan.).
III. ĮRODYMŲ ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO BYLOJE RINKIMAS IR ĮFORMINIMAS
11. Įrodymai administracinio teisės pažeidimo byloje yra bet kurie faktiniai duomenys, kuriais remdamiesi organai (pareigūnai) įstatymo reglamentuota tvarka nustato, ar yra padarytas administracinis teisės pažeidimas, ar jo nėra, ar dėl jo padarymo tas asmuo kaltas ir kitokias aplinkybes, turinčias reikšmės bylai teisingai išspręsti.
Šie duomenys nustatomi tokiomis priemonėmis: remiantis Protokolu, nuotraukomis, garso ar vaizdo įrašais, liudytojų parodymais, nukentėjusiojo ir patraukto administracinėn atsakomybėn asmens paaiškinimais, eksperto išvada, specialisto paaiškinimais, daiktiniais įrodymais, daiktų ir dokumentų paėmimo protokolu, taip pat kitokiais dokumentais.
Įrodymus renka, prireikus ekspertą ar specialistą skiria pareigūnai, turintys teisę surašyti Protokolą, taip pat administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėjantis pareigūnas.
12. Pareigūnų, dalyvavusių nustatant administracinį teisės pažeidimą, tarnybiniai pranešimai yra laikytini dokumentais, kuriais remiantis nustatomi faktiniai duomenys, reikalingi administracinio teisės pažeidimo bylai išspręsti. Todėl visose administracinio teisės pažeidimo bylose tarnybinius pranešimus privalo surašyti visi pareigūnai, dalyvavę nustatant administracinio teisės pažeidimo faktą.
13. Tarnybinių pranešimų turinys turi būti logiškas, glaustas, aiškus ir detalus, kad jame kuo išsamiau būtų pateiktos visos aplinkybės, turinčios reikšmės bylai teisingai išspręsti.
14. Nukentėjusysis, liudytojas ir asmuo, traukiamas administracinėn atsakomybėn, į valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos įstaigą kviečiami pasirašytinai įteikiant šaukimą.
15. Nukentėjusiajam, liudytojui ir administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui būtina išaiškinti jo teises, pareigas ir galimą atsakomybę už pareigų nevykdymą.
IV. ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO PROTOKOLO SURAŠYMAS
17. Protokolas surašomas, kai yra nustatytas administracinio teisės pažeidimo padarymo faktas (vieta, laikas, esmė), žinomas administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ir galima konstatuoti būtinus administracinio teisės pažeidimo sudėties elementus.
18. Protokolas surašomas pažeidimo padarymo vietoje. Jeigu negalima Protokolo surašyti pažeidimo padarymo vietoje, o Protokolas yra būtinas, Lietuvos Respublikos įstatymų tam įgalioti asmenys teisės aktų nustatyta tvarka asmenį, traukiamą administracinėn atsakomybėn, gali pristatyti į policijos įstaigos arba savivaldybės seniūnijos kaimo vietovėje patalpas. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo į šias vietas turi būti pristatomas kiek galima greičiau. Pristatyto į nurodytas vietas asmens sulaikymas reglamentuotas ATPK 263 straipsnyje „Administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens pristatymas“ ir 265 straipsnyje „Administracinis sulaikymas“.
19. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens buvimo vieta nežinoma, organas (pareigūnas) gali kreiptis į teritorinę policijos įstaigą dėl administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens paieškos paskelbimo.
20. Administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį pristačius į minėtas vietas, pirmiausia turi būti nustatyta jo asmens tapatybė.
21. Jeigu asmuo, traukiamas administracinėn atsakomybėn, neturi asmens tapatybę patvirtinančių dokumentų arba kyla abejonių dėl šių dokumentų autentiškumo, jo asmens tapatybės duomenys tikrinami Lietuvos Respublikos gyventojų, Vidaus reikalų ministerijos Ieškomų asmenų, Teistų asmenų atpažinimo žymių registruose, taip pat prireikus kituose registruose. Jeigu pagal asmens pateiktus apie save duomenis, remiantis registrų duomenimis, nepavyksta nustatyti asmens tapatybės, jis gali būti fotografuojamas (daromi vaizdo ir garso įrašai) ir atliekama daktiloskopija.
Jeigu per įstatymo nustatytą pristatymo ar administracinio sulaikymo terminą tokio asmens tapatybės nepavyksta nustatyti, toks asmuo turi būti paleidžiamas. Jo asmens tapatybė toliau nustatinėjama kitomis įmanomomis priemonėmis.
Nustačius asmens, traukiamo administracinėn atsakomybėn, asmens tapatybę tokiomis priemonėmis, jos tampa įrodymais administracinio teisės pažeidimo byloje.
Protokolas surašomas tik ATPK 35 straipsnyje „Administracinės nuobaudos skyrimo terminai“ nustatytais terminais nustačius asmens tapatybę.
22. Protokole turi būti nurodoma:
22.3. duomenys apie administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį (vardas, pavardė, asmens kodas ir kiti duomenys). Asmens vardas, pavardė ir asmens kodas į Protokolą surašomi remiantis asmens dokumentais arba registrų duomenimis, jeigu pagal šiuos duomenis galima tiksliai nustatyti asmens tapatybę. Kiti duomenys gali būti įrašomi iš dokumentų, registrų, taip pat remiantis žodine informacija;
22.5. ATPK straipsnis, straipsnio dalis ir kitas numatantis atsakomybę už šį pažeidimą teisės aktas (įstatymas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas, savivaldybės sprendimas ir pan.), kurio reikalavimus asmuo pažeidė;
22.7. administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens pasiaiškinimas. Pasiaiškinimą gali rašyti asmuo, traukiamas administracinėn atsakomybėn, arba pareigūnas, surašantis Protokolą;
23. Jeigu yra ATPK 2601 straipsnyje „Administracinio nurodymo surašymo pagrindai ir jo įvykdymo pasekmės“ nurodyti pagrindai, pareigūnas į administracinio teisės pažeidimo protokolą įrašo administracinį nurodymą, kuriame turi būti nurodyta:
23.2. per kiek laiko, į kokią sąskaitą privaloma sumokėti nurodyto dydžio baudą ir šios įmokos kodas;
23.3. išaiškinimas, kad per nustatytą terminą nesumokėjus baudos šis administracinis nurodymas bus laikomas negaliojančiu, o administracinio teisės pažeidimo protokolas bus siunčiamas organui (pareigūnui), įgaliotam nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą;
24. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, kuriam rašomas administracinis nurodymas, gali kreiptis į administracinio teisės pažeidimo protokolą rašantį pareigūną su prašymu neįrašyti į protokolą administracinio nurodymo arba raštu kreiptis į instituciją, kurios pareigūnas surašė administracinio teisės pažeidimo protokolą, kad administracinis nurodymas būtų laikomas negaliojančiu ir protokolas būtų siunčiamas organui (pareigūnui), įgaliotam nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą.
25. Protokolą pasirašo administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo. Preziumuojama, kad taip jis patvirtina savo asmens duomenų teisingumą ir sutikimą, kad jie būtų tvarkomi administracinio teisės pažeidimo byloje. Protokolą taip pat pasirašo jį surašęs pareigūnas. Jeigu yra liudytojų ir nukentėjusiųjų, Protokolą gali pasirašyti ir šie asmenys.
26. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo atsisako pasirašyti Protokolą, tai pažymima Protokole. Prie šios žymos turi pasirašyti ne mažiau kaip du asmenys (gali būti policijos pareigūnai).
27. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę pateikti prie Protokolo pridedamus paaiškinimus ir pastabas dėl Protokolo turinio, taip pat išdėstyti savo atsisakymo jį pasirašyti motyvus.
28. Surašant Protokolą, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui išaiškinamos jo teisės ir pareigos, numatytos ATPK 272 straipsnyje „Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo“.
29. Protokolas surašomas dviem egzemplioriais. Vienas egzempliorius (nuorašas) nedelsiant įteikiamas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui. Protokolo egzempliorius įteikiamas ir tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo atsisako pasirašyti Protokolo eilutėje „Protokolo nuorašą gavau“. Atsisakymas pasirašyti ir Protokolo egzemplioriaus įteikimas (neėmimas) pažymimi Protokole. Tokiais atvejais prie šios žymos turi pasirašyti ne mažiau kaip du asmenys.
30. Protokolas ir medžiaga ne vėliau kaip per tris dienas nuo jo surašymo momento išsiunčiamas organui (pareigūnui), įgaliotam nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, jeigu Lietuvos Respublikos įstatymų nenustatytas kitoks Protokolo išsiuntimo terminas.
31. Jeigu į administracinio teisės pažeidimo protokolą ATPK 2601 straipsnio „Administracinio nurodymo surašymo pagrindai ir jo įvykdymo pasekmės“ nustatytais pagrindais buvo įrašytas administracinis nurodymas, ir administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo per ATPK 2601 straipsnio pirmojoje dalyje nustatytą terminą administracinio nurodymo neįvykdė, šis administracinis nurodymas laikomas negaliojančiu, o administracinio teisės pažeidimo protokolas per keturias darbo dienas nuo ATPK 2601 straipsnio pirmojoje dalyje nustatyto termino pabaigos pasiunčiamas organui (pareigūnui), įgaliotam nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą. Protokolas nesiunčiamas organui (pareigūnui), įgaliotam nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, jei administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo nustatytu laiku įvykdo administracinį nurodymą.
32. Atsisakius kelti arba nutraukus baudžiamąją bylą, jei atsakomybėn traukiamo asmens veiksmuose yra administracinio teisės pažeidimo požymių, medžiaga per tris dienas nuo sprendimo priėmimo išsiunčiama organui (pareigūnui), įgaliotam nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą.
33. Protokole administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens vardas ir pavardė, gyvenamosios vietos adresas rašomi didžiosiomis raidėmis.
34. Protokolo eilutėje „pažeidimo esmė“ papildomai nurodoma informacija ar duomenys (pvz., Protokolo surašymo metu nustatytos atsakomybę lengvinančios ar sunkinančios aplinkybės ir pan.), kuriais remiantis byloje bus galima priimti teisingą, teisėtą ir objektyvų sprendimą.
V. NUTARIMO ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO BYLOJE PRIĖMIMAS
36. Ruošdamasis nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, pareigūnas išsiaiškina ir išsprendžia šiuos klausimus:
36.2. ar teisingai surašytas Protokolas ir kita administracinio teisės pažeidimo bylos medžiaga, ar nustatyta tiksli administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens tapatybė;
37. Nustatęs, kad neteisingai surašytas Protokolas ir kita administracinio teisės pažeidimo bylos medžiaga ir nėra galimybių ištaisyti klaidas, pareigūnas grąžina visą medžiagą įstaigai (organui), iš kurios ji buvo gauta, nurodydamas grąžinimo priežastis.
38. Pareigūnas, nagrinėdamas administracinio teisės pažeidimo bylą, turi teisę pakeisti nuorodą į ATPK straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, numatantį atsakomybę už šį pažeidimą, jeigu Protokole nurodyta administracinio teisės pažeidimo esmė yra įrodyta, tačiau suklysta nurodant šio kodekso straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, numatantį atsakomybę už padarytą administracinį teisės pažeidimą.
39. Administracinių teisės pažeidimų bylos išnagrinėjamos per penkiolika dienų nuo tos dienos, kai turintis teisę nagrinėti bylą pareigūnas gauna Protokolą ir kitą bylos medžiagą.
40. Jeigu asmuo vengia administracinės atsakomybės, neturi nuolatinės gyvenamosios vietos, ilgam išvykęs ar gyvena užsienyje, ilgai serga, paskelbiama jo paieška arba kai dėl pažeidimo tyrimo arba kitų objektyvių priežasčių nustatytais terminais neįmanoma išnagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylos, terminai pratęsiami, bet ne ilgiau, negu numatyta ATPK 35 straipsnyje „Administracinės nuobaudos skyrimo terminai“.
41. Išnagrinėjęs administracinio teisės pažeidimo bylą, pareigūnas priima vieną iš tokių nutarimų:
42. Nutarimas nutraukti bylą gali būti priimamas esant vienai iš aplinkybių, numatytų ATPK 250 straipsnyje „Aplinkybės, darančios administracinio teisės pažeidimo bylos teiseną negalimą“ ir 251 straipsnyje „Administracinio teisės pažeidimo bylos nutraukimas dėl kitų aplinkybių“.
43. Nutarimas motyvuotai perduoti bylos nagrinėjimą kitam įgaliotam nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą organui (pareigūnui) priimamas tik tuomet, kai tą pačią ATPK straipsnyje numatytą administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėti įgaliotas kitas organas (pareigūnas).
44. Nutarime turi būti:
44.5. išdėstytos bylos nagrinėjimo metu nustatytos aplinkybės ir pateiktas motyvuotas jų vertinimas;
44.6. ATPK straipsnis, straipsnio dalis ar kitas numatantis atsakomybę už šį pažeidimą teisės aktas (įstatymas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas, savivaldybės sprendimas ir pan.), kurio reikalavimus asmuo pažeidė;
46. Priėmus Nutarimą, asmeniui, dėl kurio jis priimtas, turi būti išaiškinama:
46.2. skirtos baudos sumokėjimo tvarka (nurodomas bankas ir sąskaitos, į kurią turi būti sumokėta bauda, numeris) ir terminai;
47. Esant didelei teksto apimčiai, dėstant bylos nagrinėjimo metu nustatytas aplinkybes ir motyvuotai jas vertinant, pozicijos „reikalavimus, t. y.“ paskutinėje eilutėje rašoma „tęsinys kitame lape“ ir toliau tęsiama paprastame lape, kurio dešinėje pusėje nurodoma „Nutarimo Nr. N 000000 tęsinys“. Rezoliucinė dalis pildoma Nutarimo blanke. Papildomas lapas gali būti spausdinamas ir kompiuteriu.
48. Nutarimo nuorašas per tris dienas įteikiamas arba išsiunčiamas asmeniui, dėl kurio Nutarimas priimtas, organui, kurio pareigūnas surašė Protokolą, taip pat nukentėjusiajam.
49. Nutarimo nuorašas įteikiamas pasirašytinai. Jeigu asmuo, dėl kurio jis priimtas, atsisako pasirašyti eilutėje „Nutarimo nuorašą (kopiją) gavau“, Nutarimas tokiam asmeniui per tris dienas išsiunčiamas paštu ir tai pažymima Nutarime.
50. Klausimus, susijusius su Nutarimo skirti administracinę nuobaudą vykdymu, sprendžia Nutarimą priėmęs pareigūnas.
51. Nutarimo skirti administracinę nuobaudą vykdymą kontroliuoja Nutarimą priėmęs pareigūnas, kuris:
51.1. Nutarimo eilutėje „Bauda sumokėta“ nurodo faktinę baudos sumokėjimo datą. Data nustatoma pagal pažeidėjo pateiktą baudos sumokėjimo kvitą arba kitais teisės aktais nustatyta tvarka;
52. Nutarimas skirti baudą yra vykdytinas dokumentas (Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 36-1340) 584 straipsnio „Vykdytini dokumentai“ 2 dalies 1 punktas), todėl siunčiant priverstiniam vykdymui ant jo turi būti uždėtas herbinis įstaigos antspaudas.
VI. ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ BYLŲ REGISTRAVIMAS
54. Administracinių teisės pažeidimų bylos registruojamos žurnale ar skaitmeninėje laikmenoje, kur turi būti nurodoma:
54.2. asmens, surašiusio administracinio teisės pažeidimo protokolą, pareigos, vardas, pavardė, protokolo surašymo data;
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
55. Visi ginčai, kylantys dėl Protokolų surašymo ar Nutarimo priėmimo, nagrinėjami įstatymų nustatyta tvarka.
56. Pasikeitus teisės aktams, reglamentuojantiems administracinių teisės pažeidimų bylų rengimo ar nagrinėjimo tvarką, Taisyklės taikomos tiek, kiek neprieštarauja minėtiems teisės aktams.