LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVOS DARBO BIRŽOS PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2006 m. lapkričio 13 d. Nr. A1-306
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 17 d. nutarimo Nr. 771 „Dėl įgaliojimų suteikimo Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai“ (Žin., 2003, Nr. 59-2665) 1.2 punktu:
1. Tvirtinu Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatus (pridedama).
2. Pripažįstu netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2003 m. liepos 18 d. įsakymą Nr. A1-123 „Dėl Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 82-3759);
2.2. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. birželio 28 d. įsakymą Nr. A1-184 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2003 m. liepos 18 d. įsakymo Nr. A1-123 „Dėl Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2005, Nr. 82-3035).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir
darbo ministro 2006 m. lapkričio 13 d.
įsakymu Nr. A1-306
LIETUVOS DARBO BIRŽOS PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šie nuostatai reglamentuoja Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Lietuvos darbo birža) uždavinius ir funkcijas, teises, darbo organizavimą, finansavimą bei veiklos kontrolę.
2. Lietuvos darbo birža yra viešojo administravimo įstaiga, organizuojanti užimtumo rėmimo politikos priemonių įgyvendinimą bedarbiams bei kitiems ieškantiems darbo asmenims. Ji koordinuoja, kontroliuoja bei metodiškai vadovauja teritorinių darbo biržų darbui.
4. Lietuvos darbo birža yra viešasis juridinis asmuo, turintis savo sąskaitas banke, antspaudą su savo pavadinimu ir Lietuvos valstybės herbu ir įstatymų nustatyta tvarka patvirtinta simbolika.
6. Lietuvos darbo birža savo veiklą organizuoja, siekdama Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos jai kasmet nustatytų darbo rinkos politikos tikslų ir uždavinių bei vadovaudamasi moterų ir vyrų lygių galimybių bei nediskriminacijos principais.
7. Lietuvos darbo birža savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymais, kitais teisės aktais ir šiais nuostatais. Lietuvos darbo birža savo veikloje taiko Lietuvos Respublikos ratifikuotos Tarptautinės darbo organizacijos konvencijos dėl užimtumo tarnybų organizavimo (Nr. 88) nuostatus.
II. UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
9. Svarbiausi Lietuvos darbo biržos uždaviniai yra:
9.5. diegti nedarbo prevencijos ir darbuotojų atleidimo iš darbo pasekmių švelninimo priemones siekiant mažinti struktūrinį nedarbą;
9.7. aktyviai veikti Europos užimtumo tarnybų tinkle, kuriant vieningą ir skaidrią Europos Sąjungos darbo rinką;
9.9. įsisavinti Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansinę paramą, siekiant užimtumo ir investicijų į žmogiškąjį kapitalą skatinimo bei užtikrinant lygias galimybes darbo rinkoje;
9.10. užtikrinti ir modernizuoti teritorinių darbo biržų veiklą, skatinant užimtumą ir investicijas į žmogiškąjį kapitalą;
10. Lietuvos darbo birža, vykdydama jai pavestus uždavinius:
10.1. įgyvendindama aktyvios darbo rinkos politikos priemones ir užimtumo rėmimo programas, derina darbo paklausą ir pasiūlą, kad būtų išlaikyta darbo rinkos pusiausvyra;
10.3. inicijuoja užimtumo rėmimo programų rengimą ir dalyvauja jas rengiant bei organizuoja programose numatytų Lietuvos darbo biržai priemonių įgyvendinimą;
10.6. vertina kartu su socialiniais partneriais padėtį darbo rinkoje, svarsto priemones darbo rinkos problemoms spręsti;
10.7. užtikrina Trišalės komisijos prie Lietuvos darbo biržos veiklą bei techniškai aptarnauja jos darbą;
10.8. inicijuoja ir rengia kartu su socialiniais partneriais bendras užimtumo didinimo ir nedarbo mažinimo programas bei priemones joms įgyvendinti;
10.9. teikia valstybės pagalbą socialinėms įmonėms Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatymo ir jo įgyvendinimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka;
10.11. organizuoja ir koordinuoja profesinės reabilitacijos paslaugų teikimą bei profesinės reabilitacijos pašalpų skyrimą ir mokėjimą Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo ir jo įgyvendinimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka;
10.12. įgyvendina Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatymu nustatytų atleidžiamų ir atleistų darbuotojų bei jų šeimos narių papildomas užimtumo ir socialines garantijas;
10.13. rengia ir įgyvendina nedarbo prevencijos programas grupės darbuotojų atleidimo pasekmėms švelninti;
10.14. atstovauja Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavedimu ministerijai užsienio šalyse ir tarptautinėse organizacijose;
10.15. organizuoja ir teikia paslaugas, nustatytas teisės aktuose užsieniečiams, teisėtai gyvenantiems Lietuvos Respublikoje;
10.16. pagal savo kompetenciją užtikrina darbuotojų migrantų socialinės apsaugos nuostatų įgyvendinimą, Europos Sąjungos reglamentų ir kitų teisės aktų, susijusių su darbo migracija ir socialinės apsaugos sistemų koordinavimu, taikymą;
10.17. pagal savo kompetenciją veikia kaip kompetentinga įstaiga ir susižinojimo tarnyba, įgyvendinant Europos Sąjungos teisės aktus, susijusius su socialinės apsaugos sistemų koordinavimu;
10.18. pagal savo kompetenciją užtikrina Europos Bendrijų darbuotojų migrantų socialinės apsaugos Administracinės komisijos patvirtintų tipinių formų pažymų išdavimą;
10.19. ministerijai pavedus pagal savo kompetenciją rengia ir derina Lietuvos Respublikos poziciją Europos Sąjungos institucijose nagrinėjamais klausimais; atstovauja Lietuvos Respublikai, dalyvaudama Europos Sąjungos Tarybos ir Europos Komisijos darbo grupių bei komitetų posėdžiuose ir pristatydama Lietuvos Respublikos poziciją nagrinėjamais klausimais, kaupia ir apdoroja statistinę informaciją, laikydamasi ES statistikos agentūros Eurostat-o patvirtinta Darbo rinkos politikos priemonių duomenų bazės metodologijos;
10.20. pagal kompetenciją sudaro susitarimus su kitų valstybių ar tarptautinių organizacijų institucijomis, jeigu šiuose susitarimuose nėra teisiškai privalomų įpareigojimų Lietuvos Respublikos Vyriausybei, ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms ir jeigu jie neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams, kitiems teisės aktams ir tarptautiniams įsipareigojimams, taip pat jeigu šiems susitarimams vykdyti nereikia papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų;
10.21. ministerijai pavedus dalyvauja rengiant tarptautinių sutarčių ir susitarimų projektus; pagal kompetenciją vykdo Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatas;
10.22. apibendrina ir skleidžia teritorinėms darbo biržoms geriausią Europos Sąjungos reglamentų ir kitų teisės aktų, susijusių su socialinės apsaugos sistemų koordinavimu, įgyvendinimo patirtį;
10.23. konsultuoja ir tarpininkauja dėl Lietuvos Respublikos piliečių ir nuolat gyvenančių Lietuvoje asmenų įsidarbinimo užsienyje;
10.24. nustatyta tvarka išduoda užsieniečiams leidimus dirbti ir tarpininkauja įsidarbinant Lietuvoje, atsižvelgdama į vidaus darbo rinkos poreikius;
10.25. bendradarbiauja su Lietuvos Respublikos juridiniais bei fiziniais asmenimis, teikiančiais tarpininkavimo įdarbinant paslaugas ir užsienio valstybių įdarbinimo tarpininkavimo tarnybomis darbo rinkos politikos įgyvendinimo srityje, kaupia, apibendrina ir skleidžia teritorinėms darbo biržoms geriausią darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo patirtį;
10.26. teisės aktų nustatyta tvarka atlieka tarpininkavimo įdarbinant licencijuojamos veiklos sąlygų priežiūrą;
10.27. rengia ir įgyvendina tarptautinius projektus užimtumo didinimo ir gerosios patirties diegimo srityje;
10.28. nustatyta tvarka viešai skelbia bei atsiskaito už gautų iš ES struktūrinės paramos lėšų panaudojimą bei finansuojamų iš šios paramos projektų įgyvendinimo rezultatus;
10.30. užtikrina visapusišką ir objektyvų visuomenės informavimą laisvo darbuotojų judėjimo klausimais ir Europos užimtumo tarnybų (EURES) tinklo veiklą, taip pat prisideda prie nelegalaus darbo užsienyje prevencijos;
10.32. vykdo ieškančių darbo asmenų registravimą ir apskaitą bei laisvų darbo vietų registravimą ir skelbimą;
10.33. rengia padėties darbo rinkoje vertinimo ataskaitas (metines, pusmetines, ketvirtines) bei darbo rinkos prognozes ir jas skelbia viešai;
10.36. skiria ir moka bedarbiams bei kitiems asmenims įstatymų bei kitų teisės aktų nustatytas pinigines išmokas;
10.37. disponuoja teisės aktų nustatyta tvarka iš Užimtumo fondo ir kitų šaltinių gautomis lėšomis, skirsto jas teritorinėms darbo biržoms, vykdo jų panaudojimo kontrolę ir teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai finansines atskaitas. Prireikus teikia pasiūlymus Užimtumo fondo sudarymo ir panaudojimo tvarkai tobulinti;
10.38. teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ataskaitas apie Lietuvos darbo biržos veiklą;
10.39. dalyvauja Europos Sąjungos struktūrinės paramos programavimo ir planavimo procese, rengia nustatyta tvarka projektus paramai iš ES gauti ir juos įgyvendina;
10.41. informuoja visuomenę apie aktyvios darbo rinkos politikos bei pagal kompetenciją moterų ir vyrų lygių galimybių darbo rinkoje politikos priemonių vykdymą;
10.42. rengia pranešimus bei apžvalgas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai apie darbo rinkos bei pagal kompetenciją moterų ir vyrų lygių galimybių darbo rinkoje būklę ir galimus pokyčius;
10.43. pagal kompetenciją rengia ir leidžia informacinius leidinius teritorinių darbo biržų klientams bei metodinius leidinius teritorinių darbo biržų valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį, apie teikiamas paslaugas ir paramą bei Europos Sąjungos socialinio draudimo sistemų koordinavimą, rengia teisės aktus bei kitus oficialius dokumentus ir teikia šiais klausimais metodinę pagalbą teritorinėms darbo biržoms;
10.44. teikia pasiūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl priemonių darbo rinkos problemoms spręsti bei socialinei atskirčiai mažinti ir galiojantiems įstatymams ir kitiems teisės aktams, reguliuojantiems darbo rinką, rengti ar keisti;
10.45. suderinusi su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, steigia, likviduoja ar reorganizuoja teritorines darbo biržas, koordinuoja, kontroliuoja bei metodiškai vadovauja jų veiklai;
10.46. nustato teritorinių darbo biržų veiklos tikslus, uždavinius bei jiems pasiekti rodiklius, vertina teritorinių darbo biržų veiklos planus ir ataskaitas;
10.47. suderinusi su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, numato labiau prieinamą klientams Lietuvos darbo biržos informacinės sistemos ir jos plėtros strategiją;
10.48. nagrinėja pagal savo kompetenciją gyventojų pareiškimus, skundus bei pasiūlymus ir imasi reikiamų priemonių jiems spręsti;
10.49. inicijuoja ir organizuoja mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros darbus darbo rinkos padėčiai vertinti ir užimtumo rėmimo priemonių efektyvumui vertinti;
III. TEISĖS
11. Lietuvos darbo birža, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir funkcijas, turi teisę:
11.1. bendradarbiauti ir sudaryti susitarimus su Lietuvos Respublikos valstybės institucijomis ir įstaigomis bei nevyriausybinėmis organizacijomis, užsienio valstybių įdarbinimo tarpininkavimo tarnybomis, tarptautinėmis organizacijomis;
11.2. įstatymų nustatyta tvarka gauti iš Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, ministerijų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, nevyriausybinių organizacijų bei kitų juridinių ir fizinių asmenų reikalingą informaciją bei duomenis;
11.3. pasitelkti kitų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, taip pat kitų įstaigų ir organizacijų atstovus ir specialistus, susitarusi su jų vadovais, Lietuvos darbo biržos sprendžiamoms problemoms nagrinėti, sudaryti komisijas (darbo grupes) pasiūlymams, projektams ir kt. rengti;
11.4. tikrinti teritorinių darbo biržų darbą, nustatytų joms tikslų ir uždavinių bei privalomų vykdyti nurodymų įgyvendinimą; analizuoti jų veiklos ataskaitas, teikti metodinius nurodymus;
11.5. teisės aktų nustatyta tvarka tikrinti Lietuvos Respublikos įmones, ar valstybės parama bei subsidija panaudojamos pagal paskirtį;
11.6. atstovauti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavedimu ministerijai užsienio valstybėse ir tarptautinėse organizacijose, Europos Sąjungos Tarybos ir Europos Komisijos darbo grupių bei komitetų posėdžiuose bei pagal savo kompetenciją Lietuvos darbo biržos vardu Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose;
IV. DARBO ORGANIZAVIMAS
12. Lietuvos darbo biržai vadovauja direktorius, kurį Valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) nustatyta tvarka skiria į pareigas ir atleidžia iš jų socialinės apsaugos ir darbo ministras.
13. Lietuvos darbo biržos direktorius yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas socialinės apsaugos ir darbo ministrui.
14. Lietuvos darbo biržos direktorius:
14.1. vadovauja Lietuvos darbo biržai, sprendžia jos kompetencijai priskirtus klausimus, asmeniškai atsako už jai pavestų uždavinių ir funkcijų įgyvendinimą;
14.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių ir kitų teisės aktų;
14.3. veikia Lietuvos darbo biržos vardu, atstovauja jai visose Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, taip pat tarptautinėse organizacijose;
14.4. teisės aktų nustatyta tvarka disponuoja Lietuvos darbo biržai skirtomis lėšomis, atsako už šių lėšų tinkamą panaudojimą ir Lietuvos darbo biržos patikėjimo teise valdomo, naudojamo ir disponuojamo valstybei nuosavybės teise priklausančio turto panaudojimą pagal paskirtį, sudaro finansines ūkines sutartis;
14.5. tvirtina teritorinių darbo biržų veiklos kryptis, tikslus, uždavinius bei jiems pasiekti rodiklius ir teritorinių darbo biržų Užimtumo fondo pajamų ir išlaidų sąmatas, laikydamasis bendros Lietuvos darbo biržai skirtos lėšų sumos;
14.7. pagal kompetenciją leidžia įsakymus, tvirtina vidaus darbo tvarkos dokumentus, kontroliuoja, kaip jie vykdomi;
14.8. suderinęs su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, tvirtina Lietuvos darbo biržos struktūrą, nustatyta tvarka steigia, reorganizuoja ir likviduoja teritorines darbo biržas bei kitas pavaldžias įstaigas;
14.9. tvirtina teritorinių darbo biržų nuostatus, koordinuoja ir kontroliuoja teritorinių darbo biržų veiklą;
14.10. tvirtina Lietuvos darbo biržos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, ir teritorinių darbo biržų direktorių pareigybių aprašymus ir sąrašą, jų darbo užmokesčio fondą, laikydamasis darbo užmokesčiui nustatytų lėšų, nustato Lietuvos darbo biržos direktoriaus pavaduotojų administravimo sritis;
14.11. nustato valstybės tarnautojų vertinimo ir kvalifikacijos tobulinimo prioritetus bei procedūras ir kontroliuoja, kaip jų laikomasi, rengia kvalifikacijos tobulinimo programas, organizuoja ir kontroliuoja jų įgyvendinimą;
14.12. sudaro visuomeniniais pagrindais veikiančias trišales komisijas prie Lietuvos darbo biržos ir prie teritorinių darbo biržų bei tvirtina Trišalės komisijos prie Lietuvos darbo biržos nuostatus, trišalių komisijų prie teritorinių darbo biržų pavyzdinius nuostatus;
14.13. priima į pareigas ir atleidžia iš jų Lietuvos darbo biržos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, teritorinių darbo biržų direktorius, juos skatina, skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas, vykdo kitas teisės aktų nustatytas personalo valdymo funkcijas;
15. Lietuvos darbo biržos direktorius turi pavaduotojus, kuriuos jis skiria pareigoms ir atleidžia iš jų Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Direktoriaus pavaduotojai tiesiogiai atskaitingi Lietuvos darbo biržos direktoriui, kuris nustato jų kompetenciją.
V. VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ IR DARBUOTOJŲ, DIRBANČIŲ PAGAL DARBO SUTARTĮ, DARBO APMOKĖJIMO TVARKA
VI. FINANSAVIMAS
18. Lietuvos darbo birža finansuojama iš Užimtumo fondo lėšų pagal lėšų ir išlaidų sąmatą socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka.
19. Lietuvos darbo biržos finansavimo šaltiniai gali būti valstybės biudžeto tiksliniai asignavimai bei Lietuvos, užsienio šalių ir tarptautinių fondų suteiktos lėšos ir kitos teisės aktų nustatyta tvarka gautos lėšos.
VII. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ
21. Lietuvos darbo biržos vidaus auditą atlieka Lietuvos darbo biržoje įsteigta Centralizuota vidaus audito tarnyba, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vidaus audito tarnyba, o valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė arba kitos įgaliotos institucijos ir įstaigos Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS