Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DOKUMENTŲ IR ARCHYVŲ ĮSTATYMO 1, 2, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18 STRAIPSNIŲ IR ANTROJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR 9 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-809 (2)

 

2010 m. kovo 24 d. Nr. 315

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. gruodžio 9 d. sprendimo Nr. SV-S-514 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo 1, 2, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18 straipsnių ir antrojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. XIP-809 (2) (toliau – įstatymo projektas).

2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti įstatymo projektą pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus:

2.1. Patikslinti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamą Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) (toliau – Įstatymas) 4 straipsnio 2 dalį – nurodyti konkretų dokumentų ir archyvų valstybinį administravimą atliekantį subjektą, kuris būtų įgaliotas priimti sprendimą dėl dokumentų saugojimo ar įstatymų nustatyta tvarka imtis priemonių, kai privatūs juridiniai ar fiziniai asmenys nevykdo šioje dalyje numatyto įpareigojimo.

2.2. Siekiant teisinio aiškumo, patikslinti ar apibrėžti šias įstatymo projekto 5 ir 8 straipsniais keičiamo Įstatymo 5 ir 8 straipsniuose vartojamas sąvokas: „naudojimasis dokumentais“, „archyvinis paveldas“, „ekspertavimo paslaugos“.

2.3. Siekiant teisinio aiškumo, išvardyti atskiruose straipsniuose ar jų dalyse įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnyje nurodytų subjektų, atliekančių dokumentų ir archyvų valstybinį administravimą, funkcijas ir teises.

2.4. Papildyti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 1 dalį nuostata, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė atlieka ir kitas teisės aktuose nustatytas dokumentų ir archyvų valstybinio administravimo funkcijas. Pavyzdžiui, pagal galiojančios redakcijos Įstatymo 23 straipsnio 4 dalį Lietuvos Respublikos Vyriausybė taip pat nustato dokumentų išvežimo iš Lietuvos Respublikos tvarką.

2.5. Patikslinti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte vartojamą formuluotę „ilgalaikės valstybinės archyvų saugojimo programos“. Pagal galiojančios redakcijos Įstatymo 2 straipsnį archyvas suprantamas kaip įstaiga ar jos struktūrinis padalinys arba kita sukauptų dokumentų saugojimo vieta, o saugojimas – tik viena iš sudėtinių dokumentų valdymo funkcijų. Atitinkamai patikslinti ir keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 3 punkte vartojamą analogišką formuluotę.

2.6. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 22 straipsnį, kuriame nenumatyta atitinkama Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencija, įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 5 punkte išbraukti žodžius „Lietuvos vyriausiojo archyvaro pareigybę ir“.

2.7. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) 8 straipsnio 5 dalį, išbraukti kaip perteklinę įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostatą, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato didžiausią leistiną Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, skaičių.

2.8. Atsižvelgiant į įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatomų funkcijų turinį, nustatyti, kad jas atlieka ne ministras vienasmeniškai, o ministerija, kaip vykdomosios valdžios institucija.

Be to, derėtų apsvarstyti pagal įstatymo projektą Kultūros ministerijai priskirtos valdymo srities perskirstymo klausimą. Dokumentų ir archyvų valstybinio valdymo sritis susijusi ne tik su kultūros vertybių apsauga ar puoselėjimu. Pagal Įstatymo 1 straipsnio 1 dalį valstybinės archyvų sistemos įstaigų veikla daug platesnė ir apima trijų esminių tikslų įgyvendinimą: dokumentų efektyvų valdymą, kad būtų pagrįstas juridinių asmenų veiklos skaidrumas ir atskaitingumas, užtikrinami susijusių asmenų teisėti interesai; galimybę prieiti prie valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir įmonių veiklos dokumentų, kad būtų įgyvendinta piliečių ir kitų asmenų teisė ieškoti, gauti ir skleisti informaciją, taip skatinant šių institucijų, įstaigų ir įmonių veiklos veiksmingumą ir teisėtumą, stiprinant visuomenės pasitikėjimą jomis; Nacionalinio dokumentų fondo kaupimą ir administravimą, kad būtų išsaugotas valstybės dokumentinis paveldas, atminimas ir nacionalinis tapatumas. Taigi valstybinės archyvų sistemos veikla, be kita ko, skirta fizinių ir juridinių asmenų teisių įgyvendinimui užtikrinti garantuojant teisiškai reikšmingos informacijos išsaugojimą ir sklaidą. Pavyzdžiui, tokios informacijos gali prireikti teisme juridinę reikšmę turinčiam faktui nustatyti. Be to, svarbu atsižvelgti į aplinkybę, kad Lietuvos archyvų departamentą prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės sieja glaudūs instituciniai ryšiai su Teisingumo ministerija.

Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekte Kultūros ministerijai priskiriamos funkcijos turėtų būti perduotos Teisingumo ministerijai.

2.9. Siekiant suderinti įstatymo projekto nuostatas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 3, 6, 22, 24, 26, 29, 30, 31, 311, 38, 45 straipsnių, aštuntojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, Įstatymo papildymo 281 ir 291 straipsniais bei 33 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIP-1842 nuostatomis, patikslinti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkto ir 3 dalies 1 punkto nuostatas dėl dokumentų ir archyvų valdymo ir naudojimo valstybės politikos formavimo ir įgyvendinimo.

2.10. Patikslinti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 3 punktą – vietoj formuluotės „įgyvendina Europos Sąjungos dokumentų valdymo ir naudojimo srities teisės aktus Lietuvoje“ įrašyti formuluotę „užtikrina Europos Sąjungos dokumentų valdymo ir naudojimo srities teisės aktų Lietuvoje vykdymą“.

2.11. Atsisakyti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 4 punkte perteklinių žodžių „Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos nuostatų nustatyta tvarka rengia ir teikia kultūros ministrui tvirtinti norminius teisės aktus“, nes atitinkami Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos įgaliojimai gali būti nustatyti šios institucijos veiklą reguliuojančiuose įstatymų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose (pavyzdžiui, darbo reglamente).

Be to, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) 5 straipsnio 1 punktą, vietoj keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 4 punkte vartojamos formuluotės „leidžia fiziniams ir juridiniams asmenims, valstybės ir savivaldybių institucijoms privalomus nurodymus“ geriau būtų vartoti formuluotę „vykdo administracinį reglamentavimą dokumentų ir archyvų valstybinio valdymo srityje“.

2.12. Suderinti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 4, 5 punktų ir įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 1 dalies nuostatas dėl valstybės archyvų steigimo su Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699) 5 straipsnio 2 dalies nuostata, kad iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto arba Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikoma biudžetinė įstaiga steigiama įstatymu arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu.

2.13. Siekiant suderinti įstatymo projekto nuostatas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 3, 6, 22, 24, 26, 29, 30, 31, 311, 38, 45 straipsnių, aštuntojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, Įstatymo papildymo 281 ir 291 straipsniais bei 33 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto Nr. XIP-1842 nuostatomis, patikslinti įstatymo projekto nuostatas dėl Lietuvos vyriausiojo archyvaro skyrimo į pareigas.

2.14. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) 2.82 straipsnio 2 ir 3 dalis valstybės archyvo vadovas yra šio juridinio asmens vienasmenis valdymo organas, kuris veikia juridinio asmens vardu, apibrėžti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje tik valstybės archyvų (bet ne jų vadovų) funkcijas, o šios dalies 1 punkte konkrečiai nurodyti, kokias viešojo administravimo funkcijas atlieka valstybės archyvai. Be to, šios dalies 6 punkte vietoj žodžių „valstybės politikos“ įrašyti žodžius „teisės aktų“, nes valstybės archyvai negali būti įgalioti prižiūrėti pagal subordinaciją aukštesnių subjektų (Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Kultūros ministerijos, Lietuvos vyriausiojo archyvaro) veiklos įgyvendinant valstybės politiką.

2.15. Papildomai įvertinti, ar įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje numatomos Archyvų tarybos funkcijos nedubliuotų kitų šiame straipsnyje nurodomų dokumentų ir archyvų valstybinį administravimą atliekančių subjektų funkcijų, ypač atsižvelgiant į tai, kad šią tarybą sudarytų tik valstybės archyvų skirti asmenys (t. y. į jos sudėtį nebūtų įtraukiami nepriklausomi ekspertai).

Be to, derėtų pasvarstyti, ar Archyvų tarybai priskiriamos kompetencijos sritys, kuriose ji patartų kultūros ministrui, atitiktų Kultūros ministerijai nustatomas funkcijas. Pavyzdžiui, Archyvų taryba patartų kultūros ministrui dėl valstybės dokumentų ir archyvų sričiai skiriamų biudžeto asignavimų ir kitų lėšų efektyvaus naudojimo, nors pagal keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 9 punktą valstybės archyvams skirtų biudžeto asignavimų valdytojas būtų Lietuvos vyriausiasis archyvaras.

2.16. Nustatyti įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje, kad Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba yra Vyriausybės įstaiga. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2008 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. XI-52 (Žin., 2008, Nr. 146-5870), trečios dalies 14 punkte nustatytas tikslas – tobulinti valdymo institucijų sistemos sandarą ir modernizuoti jų vidaus struktūrą, spręsti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tiesiogiai pavaldžių skirtingos funkcinės paskirties įstaigų statuso ir pavaldumo klausimus, taip pat klausimus, kylančius dėl tarpšakinio profilio institucijų, steigiamų pagal specialius įstatymus, vietos valdymo sistemoje ir jų funkcijų apibrėžimo. Be to, Vykdomosios valdžios sistemos sandaros tobulinimo koncepcijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 11 d. nutarimu Nr. 1511 (Žin., 2009, Nr. 138-6075), 8.1.2 punkte numatyta viena iš pagrindinių valstybės vykdomosios valdžios sistemos tobulinimo krypčių – Vyriausybės įstaigų ir Vyriausybei atskaitingų įstaigų, kurių veikla yra tarpšakinė (tarpžinybinė) ir kurios vykdo tam tikrą koordinavimą ar aprūpinimą, statusas pakeičiamas į ministerijoms, su kuriomis palaikomi intensyvūs bendradarbiavimo ryšiai, pavaldžių įstaigų arba priimamas sprendimas dėl jų funkcijų perdavimo kitoms veikiančioms valstybės institucijoms ar įstaigoms.

Taigi Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba turėtų būti įstaiga prie ministerijos (atsižvelgiant į šiame nutarime išdėstytus pasiūlymus – įstaiga prie Teisingumo ministerijos). Jeigu šiam pasiūlymui būtų pritarta, atitinkamai reikėtų tobulinti ir kitas keičiamo Įstatymo nuostatas, reguliuojančias Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos statusą.

2.17. Nurodyti įstatymo projekto 7 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje, kad valstybės archyvai yra valstybės įstaigos, be to, suderinti šios dalies nuostatas su Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 5 dalimi, pagal kurią ministerijose, Vyriausybės įstaigose, įstaigose prie ministerijų ir ministrų valdymo sritims priskirtose valstybės įstaigose didžiausią leistiną valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių skaičių tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

2.18. Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo Įstatymo 8 straipsnyje minimos „kitos Kultūros ministerijos įsteigtos įstaigos“, nors įstatymo projekte neapibrėžtas tokių įstaigų statusas, paskirtis ir kita.

2.19. Vertinant įstatymo projekto 15 straipsniu keičiamo Įstatymo 18 straipsnyje įtvirtintą teisinį reguliavimą, atkreipti dėmesį į Lietuvos Respublikos Seime įregistruotą Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-1488.

2.20. Susieti įstatymo projekto 16 straipsnyje numatytą įstatymo įsigaliojimo terminą su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 3, 6, 22, 24, 26, 29, 30, 31, 311, 38, 45 straipsnių, aštuntojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, Įstatymo papildymo 281 ir 291 straipsniais bei 33 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekte Nr. XIP-1842 siūlomų Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo pakeitimų įsigaliojimo terminu, drauge užtikrinti, kad įsigaliojimo terminas būtų realus.

2.21. Kartu su įstatymo projektu turėtų būti pateikti kitų lydimųjų įstatymų pakeitimo projektai.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

TEISINGUMO MINISTRAS                                                             REMIGIJUS ŠIMAŠIUS

 

_________________