LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL PROFESINĖS LINKMĖS MUZIKINIO UGDYMO MODULIO APRAŠO PATVIRTINIMO
2009 m. vasario 24 d. Nr. ISAK-354
Vilnius
Įgyvendindamas Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2009 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. ISAK-105 (Žin., 2009, Nr. 12-483), priedo 2.6 priemonę:
2. Pavedu Nacionalinei Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokyklai (direktorius Romualdas Kondrotas) teikti metodines rekomendacijas dėl pasirengimo vykdyti Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio aprašą ir jo įgyvendinimo.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2009 m. vasario 24 d.
įsakymu Nr. ISAK-354
PROFESINĖS LINKMĖS MUZIKINIO UGDYMO MODULIO APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio (toliau – Modulis) organizavimo tvarką.
2. Aprašas taikomas mokykloms, vykdančioms bendrojo lavinimo programas ir turinčioms muzikinio ugdymo skyrius ar klases; muzikos, meno mokykloms, įgyvendinančioms pradinio muzikavimo ir pagrindinio muzikavimo programas (toliau – Mokykla). Modulis skirtas aukštą mokymosi motyvaciją turintiems gabiems ir itin gabiems muzikai mokiniams.
3. Modulio tikslas – gabiems ir itin gabiems muzikai mokiniams sudaryti galimybes ir sąlygas plėtoti ryškius muzikinius gebėjimus ir įgūdžius, tobulinti muzikinę, asmeninę, socialinę ir kitas kompetencijas.
4. Modulio uždaviniai:
5. Apraše vartojamos sąvokos:
Profesinės linkmės muzikinis ugdymas – pagal formaliojo švietimo ar neformaliojo vaikų švietimo programą vykdomas ugdymas, skirtas mokiniams, siekiantiems muzikinės kompetencijos, specializacijos ir tolesnio mokymosi pagal meno studijų srities programas.
Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulis – profesinės linkmės ugdymo programas papildanti gabiems ir itin gabiems mokiniams skirta programos dalis, kurios struktūrinių dalių įgyvendinimas tiesiogiai siejamas su mokinių amžiumi.
Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) apibrėžtas sąvokas.
II. MODULIO SANDARA
7. Muzikinio ugdymo branduolį sudaro pasirinkta specializacija ir būtinų bendrųjų muzikinių gebėjimų ugdymo dalykai.
8. Mokiniai gali rinktis šias muzikos krypties studijų tęstinumą laiduojančias specializacijas:
8.3. fleitos, obojaus, klarneto, trimito, trombono, tūbos ir kitų medinių ar varinių pučiamųjų instrumentų;
9. Kitą muzikinio ugdymo branduolio dalį sudaro būtinų bendrųjų muzikinių gebėjimų ugdymo dalykai:
10. Muzikinio ugdymo kintamoji dalis apima pasirenkamuosius muzikinio ugdymo dalykus (partitūrų skaitymas, kamerinis muzikavimas, orkestrinis muzikavimas, akompanavimas, muzikinės technologijos ir kt.). Muzikinio ugdymo kintamoji dalis gali būti įgyvendinama ir per kitas Mokykloje vykdomas Modulį papildančias neformaliojo švietimo programas.
11. Modulio dalykų sandara yra vientisa, ją sudaro:
11.2. muzikinės kalbos suvokimas ir praktika (muzikos klausymas, muzikinės kalbos elementų bei muzikinių struktūrų suvokimas, mokėjimas ir atpažinimas atliekamuose kūriniuose ar skaitomuose nežinomuose tekstuose);
13. Atskiroms Modulio specializacijoms ir dalykams nustatomi šie specifiniai reikalavimai:
13.1. pasirinkus pučiamųjų instrumentų specializaciją kaip pradinis mokomasis instrumentas rekomenduojama išilginė fleita, paskui individuliai pagal mokinio brandą pereinama prie kitų medinių (skersinė fleita, obojus, klarnetas ir kt.) ar varinių (trimitas ir kt.) pučiamųjų instrumentų;
13.3. alto, kontraboso, chorinio dirigavimo, muzikologijos dalykų specializacijos mokoma nuo 9 klasės;
13.4. Aprašo 8.3 punkte nenurodyti kiti pučiamieji instrumentai mokiniams siūlomi, jeigu šalyje yra galimybė šių instrumentų tolesnėms studijoms;
13.6. specializacijos ir bendro fortepijono ugdomąją veiklą sudaro individualios pamokos. Muzikinės klausos ugdymo (solfedžio) ir muzikinio ugdymo kintamosios dalies dalykų ugdomąją veiklą sudaro grupinės pamokos. Rekomenduojamas mokinių skaičius grupėje – ne mažesnis negu 5;
III. MODULIO MOKYMOSI ORGANIZAVIMAS
14. Modulį įgyvendinanti Mokykla turi atitikti šiuos kriterijus:
14.1. Mokyklos mokytojai privalo turėti kvalifikaciją, reikalingą pasirinktoms specializacijoms ir kitiems Modulio dalykams įgyvendinti;
14.2. profesinės linkmės muzikinį ugdymą pasirinkę mokiniai privalo mokytis visų muzikinio ugdymo branduolio dalykų;
14.3. profesinės linkmės muzikinį ugdymą pasirinkusių mokinių amžius neformaliojo vaikų švietimo mokyklos klasėje neturi skirtis daugiau negu dvejais metais nuo šių mokinių amžiaus bendrojo lavinimo mokyklos atitinkamoje klasėje;
14.4. Mokykla privalo turėti bazę teoriniam ir praktiniam mokymui bei muzikiniams pasirodymams organizuoti;
14.5. Mokykloje turi veikti specializacijas atitinkantys meno kolektyvai, užtikrinantys galimybę mokyti kamerinio ir orkestrinio muzikavimo ar chorinio dainavimo;
14.6. Mokyklos mokiniai turi reguliariai pasirodyti atitinkamos specializacijos konkursuose ir festivaliuose;
15. Švietimo ir mokslo ministerija ar jos paskirta įstaiga teikia metodines rekomendacijas dėl pasirengimo vykdyti Modulį ir jo įgyvendinimo.
16. Įgyvendinant Modulį šalies lygiu gali būti organizuojamas mokymosi pasiekimų vertinimas (konkursai, festivaliai, meistriškumo pamokos ir pan.).
17. Modulis įgyvendinamas pagal Mokyklos direktoriaus patvirtintą ugdymo planą. Ugdymo planas nustato pasirinktas specializacijas, būtinus bendrųjų muzikinių gebėjimų ugdymo dalykus, pasirenkamuosius muzikinio ugdymo dalykus, mokinių dalijimą į grupes, mokomiesiems dalykams skirtų individualių ir grupinių pamokų skaičių. Ugdymo planas rengiamas pagal Aprašo priede pateikiamą Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio ugdymo plano lentelę. Ugdymo plane gali būti numatoma koncertmeisterio 0,5–1 savaitinė valanda Aprašo 8.2–8.8 punktuose nurodytoms specializacijoms.
18. Modulio dalykų programas rengia dalyko mokytojas, vadovaudamasis Aprašu. Programas tvirtina Mokyklos direktorius.
19. Siekiantis mokytis Modulio, mokinys (mokinys nuo 14 iki 16 metų turi turėti tėvų arba rūpintojų sutikimą) arba mokinio tėvai arba globėjai (jei mokinys neturi 14 metų) Mokyklos direktoriui pateikia prašymą, nurodydami, kokios specializacijos ir kitų mokomųjų dalykų norėtų mokytis.
20. Modulį įgyvendinanti Mokykla Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) ir Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo nustatyta tvarka sudaro mokymo sutartį su mokiniu.
22. Mokiniui, kuris baigė mokymo sutartyje numatytą visą Modulio programą, išduodamas mokymosi pasiekimų pažymėjimas.
Profesinės linkmės muzikinio ugdymo
modulio aprašo
priedas
PROFESINĖS LINKMĖS MUZIKINIO UGDYMO MODULIO UGDYMO PLANO LENTELĖ
Dalykai |
Dalykų savaitinių pamokų skaičius |
|||||||||||
1 kl. |
2 kl. |
3 kl. |
4 kl. |
5 kl. |
6 kl. |
7 kl. |
8 kl. |
9 kl. |
10 kl. |
11 kl. |
12 kl. |
|
Specializacija |
2 |
2 |
2,5 |
2,5 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Muzikinės klausos ugdymas (solfedžio) |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Bendras fortepijonas |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Pasirenkamieji muzikinio ugdymo dalykai (mokyklos nuožiūra skiriamos valandos) |
– |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Iš viso |
5 |
7 |
7,5 |
7,5 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|