LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL PROFESINĖS LINKMĖS MUZIKINIO UGDYMO MODULIO APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2009 m. vasario 24 d. Nr. ISAK-354

Vilnius

 

Įgyvendindamas Gabių ir talentingų vaikų ugdymo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2009 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. ISAK-105 (Žin., 2009, Nr. 12-483), priedo 2.6 priemonę:

1. Tvirtinu Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio aprašą (pridedama).

2. Pavedu Nacionalinei Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokyklai (direktorius Romualdas Kondrotas) teikti metodines rekomendacijas dėl pasirengimo vykdyti Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio aprašą ir jo įgyvendinimo.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                               GINTARAS STEPONAVIČIUS

 

_________________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2009 m. vasario 24 d.

įsakymu Nr. ISAK-354

 

PROFESINĖS LINKMĖS MUZIKINIO UGDYMO MODULIO APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio (toliau – Modulis) organizavimo tvarką.

2. Aprašas taikomas mokykloms, vykdančioms bendrojo lavinimo programas ir turinčioms muzikinio ugdymo skyrius ar klases; muzikos, meno mokykloms, įgyvendinančioms pradinio muzikavimo ir pagrindinio muzikavimo programas (toliau – Mokykla). Modulis skirtas aukštą mokymosi motyvaciją turintiems gabiems ir itin gabiems muzikai mokiniams.

3. Modulio tikslas – gabiems ir itin gabiems muzikai mokiniams sudaryti galimybes ir sąlygas plėtoti ryškius muzikinius gebėjimus ir įgūdžius, tobulinti muzikinę, asmeninę, socialinę ir kitas kompetencijas.

4. Modulio uždaviniai:

4.1. diegti naują gabių ir itin gabių vaikų mokymo būdą ir suteikti muzikinę kompetenciją;

4.2. laiduoti muzikinių gebėjimų, žinių perimamumą ir dermę;

4.3. mažinti profesinės linkmės muzikinio ugdymo regioninius skirtumus ir sudaryti mokiniams daugiau galimybių rinktis tolesnes studijas.

5. Apraše vartojamos sąvokos:

Profesinės linkmės muzikinis ugdymas – pagal formaliojo švietimo ar neformaliojo vaikų švietimo programą vykdomas ugdymas, skirtas mokiniams, siekiantiems muzikinės kompetencijos, specializacijos ir tolesnio mokymosi pagal meno studijų srities programas.

Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulis – profesinės linkmės ugdymo programas papildanti gabiems ir itin gabiems mokiniams skirta programos dalis, kurios struktūrinių dalių įgyvendinimas tiesiogiai siejamas su mokinių amžiumi.

Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) apibrėžtas sąvokas.

 

II. MODULIO SANDARA

 

6. Modulį sudaro muzikinio ugdymo branduolys ir muzikinio ugdymo kintamoji dalis.

7. Muzikinio ugdymo branduolį sudaro pasirinkta specializacija ir būtinų bendrųjų muzikinių gebėjimų ugdymo dalykai.

8. Mokiniai gali rinktis šias muzikos krypties studijų tęstinumą laiduojančias specializacijas:

8.1. fortepijono;

8.2. styginių instrumentų: smuiko, alto, violončelės, kontraboso, arfos, klasikinės gitaros;

8.3. fleitos, obojaus, klarneto, trimito, trombono, tūbos ir kitų medinių ar varinių pučiamųjų instrumentų;

8.4. mušamųjų instrumentų;

8.5. lietuvių liaudies instrumentų: kanklių, birbynės;

8.6. akordeono;

8.7. chorinio dirigavimo, dainavimo (chorinio, solinio);

8.8. muzikologijos dalykų (muzikos teorijos, muzikos istorijos);

8.9. vargonų.

9. Kitą muzikinio ugdymo branduolio dalį sudaro būtinų bendrųjų muzikinių gebėjimų ugdymo dalykai:

9.1. muzikinės klausos ugdymas (solfedžio);

9.2. bendras fortepijonas.

10. Muzikinio ugdymo kintamoji dalis apima pasirenkamuosius muzikinio ugdymo dalykus (partitūrų skaitymas, kamerinis muzikavimas, orkestrinis muzikavimas, akompanavimas, muzikinės technologijos ir kt.). Muzikinio ugdymo kintamoji dalis gali būti įgyvendinama ir per kitas Mokykloje vykdomas Modulį papildančias neformaliojo švietimo programas.

11. Modulio dalykų sandara yra vientisa, ją sudaro:

11.1. muzikavimas (skambinimas/ grojimas/ dainavimas);

11.2. muzikinės kalbos suvokimas ir praktika (muzikos klausymas, muzikinės kalbos elementų bei muzikinių struktūrų suvokimas, mokėjimas ir atpažinimas atliekamuose kūriniuose ar skaitomuose nežinomuose tekstuose);

11.3. muzikiniai pasirodymai (dalyvavimas koncertuose, konkursuose, festivaliuose, kiti muzikiniai pasirodymai mokyklinėje ir nemokyklinėje aplinkoje).

12. Modulis apima pradinį, pagrindinį ir vidurinį ugdymą.

13. Atskiroms Modulio specializacijoms ir dalykams nustatomi šie specifiniai reikalavimai:

13.1. pasirinkus pučiamųjų instrumentų specializaciją kaip pradinis mokomasis instrumentas rekomenduojama išilginė fleita, paskui individuliai pagal mokinio brandą pereinama prie kitų medinių (skersinė fleita, obojus, klarnetas ir kt.) ar varinių (trimitas ir kt.) pučiamųjų instrumentų;

13.2. arfos, klasikinės gitaros, vargonų specializacijos mokoma nuo 5 klasės;

13.3. alto, kontraboso, chorinio dirigavimo, muzikologijos dalykų specializacijos mokoma nuo 9 klasės;

13.4. Aprašo 8.3 punkte nenurodyti kiti pučiamieji instrumentai mokiniams siūlomi, jeigu šalyje yra galimybė šių instrumentų tolesnėms studijoms;

13.5. bendro fortepijono mokymas numatomas Aprašo 8.2–8.8 punktuose nurodytoms specializacijoms;

13.6. specializacijos ir bendro fortepijono ugdomąją veiklą sudaro individualios pamokos. Muzikinės klausos ugdymo (solfedžio) ir muzikinio ugdymo kintamosios dalies dalykų ugdomąją veiklą sudaro grupinės pamokos. Rekomenduojamas mokinių skaičius grupėje – ne mažesnis negu 5;

13.7. jeigu iš Modulį lankančių mokinių nesusiformuoja jų amžių atitinkanti muzikinės klausos ugdymo (solfedžio) grupė, dalykas gali būti įgyvendinamas per kitas Mokykloje vykdomas programas.

 

III. MODULIO MOKYMOSI ORGANIZAVIMAS

 

14. Modulį įgyvendinanti Mokykla turi atitikti šiuos kriterijus:

14.1. Mokyklos mokytojai privalo turėti kvalifikaciją, reikalingą pasirinktoms specializacijoms ir kitiems Modulio dalykams įgyvendinti;

14.2. profesinės linkmės muzikinį ugdymą pasirinkę mokiniai privalo mokytis visų muzikinio ugdymo branduolio dalykų;

14.3. profesinės linkmės muzikinį ugdymą pasirinkusių mokinių amžius neformaliojo vaikų švietimo mokyklos klasėje neturi skirtis daugiau negu dvejais metais nuo šių mokinių amžiaus bendrojo lavinimo mokyklos atitinkamoje klasėje;

14.4. Mokykla privalo turėti bazę teoriniam ir praktiniam mokymui bei muzikiniams pasirodymams organizuoti;

14.5. Mokykloje turi veikti specializacijas atitinkantys meno kolektyvai, užtikrinantys galimybę mokyti kamerinio ir orkestrinio muzikavimo ar chorinio dainavimo;

14.6. Mokyklos mokiniai turi reguliariai pasirodyti atitinkamos specializacijos konkursuose ir festivaliuose;

14.7. Mokykloje turi veikti muzikos biblioteka, fonoteka, naudojamos šiuolaikinės technologijos, turi veikti interneto svetainė, nuolat turi būti organizuojami renginiai ar projektai, užtikrinantys kultūrinę ir socialinę edukaciją.

15. Švietimo ir mokslo ministerija ar jos paskirta įstaiga teikia metodines rekomendacijas dėl pasirengimo vykdyti Modulį ir jo įgyvendinimo.

16. Įgyvendinant Modulį šalies lygiu gali būti organizuojamas mokymosi pasiekimų vertinimas (konkursai, festivaliai, meistriškumo pamokos ir pan.).

17. Modulis įgyvendinamas pagal Mokyklos direktoriaus patvirtintą ugdymo planą. Ugdymo planas nustato pasirinktas specializacijas, būtinus bendrųjų muzikinių gebėjimų ugdymo dalykus, pasirenkamuosius muzikinio ugdymo dalykus, mokinių dalijimą į grupes, mokomiesiems dalykams skirtų individualių ir grupinių pamokų skaičių. Ugdymo planas rengiamas pagal Aprašo priede pateikiamą Profesinės linkmės muzikinio ugdymo modulio ugdymo plano lentelę. Ugdymo plane gali būti numatoma koncertmeisterio 0,5–1 savaitinė valanda Aprašo 8.2–8.8 punktuose nurodytoms specializacijoms.

18. Modulio dalykų programas rengia dalyko mokytojas, vadovaudamasis Aprašu. Programas tvirtina Mokyklos direktorius.

19. Siekiantis mokytis Modulio, mokinys (mokinys nuo 14 iki 16 metų turi turėti tėvų arba rūpintojų sutikimą) arba mokinio tėvai arba globėjai (jei mokinys neturi 14 metų) Mokyklos direktoriui pateikia prašymą, nurodydami, kokios specializacijos ir kitų mokomųjų dalykų norėtų mokytis.

20. Modulį įgyvendinanti Mokykla Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) ir Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo nustatyta tvarka sudaro mokymo sutartį su mokiniu.

21. Modulio mokymo apskaita tvarkoma dienynuose.

22. Mokiniui, kuris baigė mokymo sutartyje numatytą visą Modulio programą, išduodamas mokymosi pasiekimų pažymėjimas.

23. Modulį pasirinkę mokiniai savo pageidavimu gali būti atleidžiami nuo muzikos dalyko savaitinių pamokų lankymo. Atleidimo tvarką ir pasiekimų įvertinimų užskaitymą nustato Mokykla. Mokykla užtikrina nuo pamokų atleistų mokinių saugumą.

 

_________________


Profesinės linkmės muzikinio ugdymo

modulio aprašo

priedas

 

PROFESINĖS LINKMĖS MUZIKINIO UGDYMO MODULIO UGDYMO PLANO LENTELĖ

 

Dalykai

Dalykų savaitinių pamokų skaičius

1 kl.

2 kl.

3 kl.

4 kl.

5 kl.

6 kl.

7 kl.

8 kl.

9 kl.

10 kl.

11 kl.

12 kl.

Specializacija

2

2

2,5

2,5

3

3

3

3

3

3

3

3

Muzikinės klausos ugdymas (solfedžio)

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

Bendras fortepijonas

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Pasirenkamieji muzikinio ugdymo dalykai (mokyklos nuožiūra skiriamos valandos)

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

Iš viso

5

7

7,5

7,5

8

8

8

8

8

8

8

8

 

 

_________________