LIETUVOS BANKO VALDYBA
N U T A R I M A S
DĖL KOMERCINIŲ BANKŲ VIDAUS AUDITO TARNYBOS VEIKLOS TVARKOS PATVIRTINIMO
1995 m. birželio 1 d. Nr. 44
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos komercinių bankų įstatymo 23 straipsniu, Lietuvos banko valdyba nutaria:
2. Įpareigoti komercinius bankus įkurti vidaus audito tarnybas iki 1995 m. spalio 1 d.
VALDYBOS PIRMININKAS KAZYS RATKEVIČIUS
______________
I. Bendroji dalis
1. Ši tvarka nustato vidaus audito tarnybos vietą komercinių bankų (toliau – bankai) sandaroje, jos tikslus bei funkcijas, vidaus auditorių teises, pareigas ir atsakomybę, darbo planavimą ir rezultatų įforminimą.
2. Vidaus audito tarnyba – nepriklausomas struktūrinis padalinys, įkurtas banke jo veiklai tikrinti ir vertinti.
3. Vidaus audito tarnybos tikslai:
3.1. vertinti, ar banko finansinė atskaitomybė parodo tikrąją būklę, ar ši atskaitomybė parengta pagal galiojančius buhalterinės apskaitos teisės aktus;
3.4. nustatyti, ar veiksminga banko veikla, ar pagrįsta jo pasirinkta veiklos politika, ar pakankamai gerai realizuojamos jo numatytos priemonės;
II. Vidaus audito rūšys ir metodai
6. Vidaus audito rūšys:
6.1. finansinio audito paskirtis – tikrinti, ar teisingai rengiama finansinė atskaitomybė, ar teisingai tvarkoma buhalterinė apskaita, analizuoti, ar teisingai daromi įrašai sąskaitose, ar finansinė atskaitomybė parodo tikrąją banko būklę, ar ši atskaitomybė parengta pagal galiojančius įstatymus ir kitus teisės aktus;
6.2. veiklos audito paskirtis – tikrinti, ar banko valdybos planai ir nustatytos procedūros yra vykdomos, ar banko veikla veiksminga, ar gerai apsaugotas turtas, ar tinkamai naudojami banko ištekliai;
6.3. duomenų sistemos audito paskirtis – tikrinti informacijos saugumą, programinės įrangos naudojimą, naujų programinių sistemų kūrimo tikslingumą;
7. Galimi šie vidaus audito metodai:
7.1. kontrolinių tikrinimų metodas. Tai dalies vykdomų operacijų eigos tikrinimas siekiant įvertinti pačios operacijos eigos vykdymą ir vidinės kontrolės buvimą. Šiuo metodu paprastai tikrinama po vieną kiekvienos rūšies operaciją;
7.2. išplėstinio tikrinimo metodas. Naudojantis šiuo metodu, išplečiamas operacijų tikrinimo mastas. Kontrolinio tikrinimo metu nustatyti abejotini atvejai nuodugniau analizuojami atliekant išplėstinį tikrinimą. Šiuo metodu rekomenduojama tikrinti iki 20 proc. kiekvienos rūšies operacijų. Išplėstinio tikrinimo metu patikrinama ne tik operacijų eiga, bet ir jų dokumentavimas.
III. Vidaus audito tarnybos pagrindinės funkcijos
8. Vidaus audito tarnybos funkcijos:
8.1. buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės teisingumo tikrinimas ir vertinimas. Balanse nurodyto turto ir nuosavybės straipsnių analizė ir vertinimas. Daugiausia rūpinamasi paskolomis, kaip ypač rizikinga turto dalimi;
8.2. turto apsaugos kontrolė ir vertinimas. Silpnų banko veiklos pusių išaiškinimas ir rekomendacijų trūkumams pašalinti teikimas;
8.3. veiklos rodiklių analizė ir prognozės, finansinių rezultatų apskaičiavimo teisingumo patikrinimas;
9. Atlikdama šias funkcijas, vidaus audito tarnyba privalo įvertinti galimus operacijų rizikos atvejus:
9.1. klaidas ir pažeidimus apskaitos sistemoje dėl netinkamos apskaitos schemos ir nepatenkinamos duomenų apdorojimo sistemos;
IV. Vidaus audito tarnybos darbo planavimas
10. Vidaus audito tarnybos metinį (ketvirtinį) darbo planą tvirtina banko valdyba arba administracijos vadovas.
11. Vidaus audito tarnyba sudaro metinį (ketvirtinį) darbo planą, apimantį banko padalinių audito programas. Esant reikalui, gali būti sudaromos atskirų banko veiklos sričių ar operacijų audito programos.
12. Vidaus audito programoje turėtų būti numatyta:
V. Vidaus audito rezultatų įforminimas
13. Baigęs tikrinimą, auditorius banko valdybai pateikia darbo ataskaitą. Prieš tai ataskaita turėtų būti aptarta kartu su padalinio, kuriame buvo atliktas auditas, vadovu, dalyvaujant vidaus audito tarnybos vadovui. Ataskaitos kopija pateikiama padaliniui, kuriame buvo atliktas auditas, taip pat pridedama prie audito darbo dokumentų ir saugoma audito tarnyboje. Negalint banko valdybai pateikti visos ataskaitos, reikia parengti ir pateikti jos santrauką.
14. Svarbiausi ataskaitos elementai:
14.1. buhalterinės apskaitos sistemos įvertinimas, apimantis banko ir jo padalinių veiklos teisinius ir organizacinius dalykus, taip pat šios sistemos būklę;
14.2. vidinės kontrolės sistemos funkcionavimo įvertinimas apibūdinant tyrimo techniką bei audito procedūras ir tyrimo apimtis;
14.4. balanse nurodyto turto ir nuosavybės straipsnių sudedamųjų dalių teisingumo patvirtinimas kartu su jų įvertinimu;
14.5. finansinės atskaitomybės formų pildymo, taip pat finansinių rezultatų apskaičiavimo pagrįstumo ir komplektiškumo patvirtinimas kartu su praeito laikotarpio palyginimu (nurodomos pasikeitimų priežastys);
14.6. numatomų pavojų, gresiančių banko tolimesnei veiklai, nurodymas. Vertinant banko veiklos tęstinumą, greta ūkinės- finansinės veiklos vertinimo, pateikiama veiklos prognozė, susijusi su finansiniais rezultatais ir pinigų srautais, įsipareigojimais, turto draudimu, kitais galimais rizikos elementais;
14.7. patvirtinimas, kad laikomasi banko dokumentais nustatytos tvarkos ir kad banko valdyba gauna visą informaciją, reikalingą deramam valdymui garantuoti;
15. Savalaikis banko valdybos atsakymas į audito rekomendacijas yra vienas iš požymių, leidžiančių vertinti vidaus audito tarnybos darbo veiksmingumą.
16. Auditorius privalo dokumentuoti visą savo atliktą darbą. Dokumentai rodo tyrimų eigą ir tiriant nustatytus faktus, taip pat patvirtina atskiras ataskaitos dalis, todėl dokumentų išdėstymas turi atitikti ataskaitoje pateiktos informacijos nuoseklumą.
VI. Vidaus auditorių teisės ir pareigos
18. Auditoriai turi teisę:
18.1. gauti banko valdybos įgaliojimus numatytoms funkcijoms vykdyti. Vadovaudamiesi šia tvarka, audito planu, audito standartais, metodinėmis rekomendacijomis, savo profesinėmis žiniomis ir patirtimi, savarankiškai pasirinkti audito atlikimo būdus ir metodus;
18.2. būti nepriklausomais nuo kitų banko darbuotojų, atlikti tik vidaus audito darbą ir nevykdyti kitų su vidaus auditu nesusijusių užduočių;
18.7. reikalauti iš darbuotojų, kad būtų atlikti kontroliniai patikrinimai, inventorizuotos materialinės vertybės ar kitaip patikrintas turimas turtas, o esant reikalui, pats juos atlikti;
19. Auditoriai privalo:
19.4. nedelsdami informuoti banko valdybą apie audito metu nustatytus pažeidimus bei piktnaudžiavimą, išaiškinti kaltus už šiuos pažeidimus asmenis;
19.5. stebėti, kaip reaguojama į informaciją apie pažeidimus bei banko veiklos silpnas puses, kurios atskleidžiamos audito metu;
VII. Vidaus auditoriaus kvalifikacija
20. Auditorius turi turėti atitinkamą kvalifikaciją, techninį parengimą ir išsilavinimą, turėti ar įgyti žinias bei įgūdžius savo funkcijoms atlikti.
21. Kartu su kitais audito darbuotojais gebėti parengti banko vidaus audito planą, numatyti jo vykdymo tvarką ir metodus.
25. Būti susipažinusiam su Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su vidaus auditu, apskaita ir atskaitomybe, reikalavimais.
VIII. Vidaus audito atlikimo tvarka ir auditoriaus atsakomybė
27. Atliekant vidaus auditą, vadovaujamasi Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais, laikomasi Audito Lietuvos Respublikoje nuostatų, patvirtintų LR Vyriausybės 1995 m. sausio 4 d. nutarimu Nr. 9, Audito ir apskaitos instituto metodinių rekomendacijų, taip pat Tarptautinių audito standartų (kiek jie neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams bei kitiems teisės aktams).