PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO

PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės atlikimo rekomendacijų patvirtinimo

 

2011 m. birželio 2 d. Nr. 1-189

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) 12 straipsnio 2 dalies 4 punktu:

1. Tvirtinu pridedamas:

1.1. Ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodines rekomendacijas;

1.2. Savivaldybės galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodines rekomendacijas;

1.3. Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodines rekomendacijas.

2. Rekomenduoju ministerijoms, kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, savivaldybių administracijoms, ūkio subjektams, kitoms įstaigoms remiantis šiuo įsakymu patvirtintomis rekomendacijomis 2011 metais atlikti galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizę.

 

 

Direktorius

vidaus tarnybos generolas                                             Remigijus Baniulis

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir

gelbėjimo departamento prie

Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus

2011 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. 1-189

 

ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) parengtos siekiant detalizuoti ūkio subjekto ir kitos įstaigos, atitinkančios Kriterijus ūkio subjektams ir kitoms įstaigoms, kurių vadovai turi organizuoti ekstremaliųjų situacijų valdymo planų rengimą, derinimą ir tvirtinimą, ir ūkio subjektams, kurių vadovai turi sudaryti ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą, patvirtintus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2010 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 1-134 (Žin., 2010, Nr. 46-2236), atliekamų galimų pavojų nustatymo, ekstremaliųjų situacijų rizikos vertinimo, ekstremaliųjų situacijų rizikos lygio ir jos priimtinumo nustatymo tvarką.

2. Rekomendacijų nuostatos netaikomos II lygio pavojingiesiems objektams, kuriems taikomi Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 966 (Žin., 2004, Nr. 130-4649; 2008, Nr. 109-4159).

3. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai apskaičiuojami vadovaujantis Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 (Žin., 2002, Nr. 93-4026).

4. Galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės (toliau – rizikos analizė) tikslas – nustatyti galimus pavojus, įvertinti ekstremaliųjų situacijų rizikos (toliau – rizika) lygį ir numatyti rizikos valdymo priemones: sumažinti galimų pavojų kilimo tikimybę, galimus padarinius ir pagerinti didelės rizikos ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų valdymo galimybes.

5. Rizikos analizė atliekama šiais etapais:

5.1. nustatomi galimi pavojai;

5.2. atliekamas rizikos vertinimas;

5.3. nustatomas rizikos lygis ir jos priimtinumas (priimtina ar nepriimtina).

6. Ūkio subjektas, kita įstaiga gali taikyti praktikoje naudojamus kiekybinius ir kokybinius rizikos vertinimo metodus ir kriterijus.

7. Duomenys, gauti atlikus rizikos analizę, naudojami:

7.1. rengiant ūkio subjekto, kitos įstaigos ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planą;

7.2. rengiant ūkio subjekto, kitos įstaigos ekstremaliųjų situacijų valdymo planą.

8. Visapusiškai, objektyviai ir nešališkai rizikos analizei ūkio subjekte, kitoje įstaigoje atlikti ūkio subjekto, kitos įstaigos vadovo sprendimu gali būti sudaryta darbo grupė.

9. Rekomendacijose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. galimų PAVOJŲ NUSTATYMAS

 

10. Šiame etape galimi pavojai nustatomi remiantis moksliniais, statistiniais, istoriniais duomenimis, specialistų ir ekspertų vertinimais, Lietuvos ir kitų šalių patirtimi, analizuojamos aplinkos apžiūra, įvykių modeliavimu, taip pat Ekstremalių įvykių kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928).

11. Galimas pavojus suprantamas kaip galimų įvykių, ekstremaliųjų įvykių, ekstremaliųjų situacijų keliama grėsmė gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ir (arba) aplinkai.

12. Pirmiausia nustatomi visi galimi gamtiniai ir žmogaus veiklos sukelti (techniniai, ekologiniai ir socialiniai) pavojai, kurie gali kilti ūkio subjekte, kitoje įstaigoje:

12.1. dėl geografinės padėties;

12.2. dėl atliekamų technologinių procesų ar gedimų;

12.3. dėl darbuotojo klaidos (žmogiškasis veiksnys);

12.4. dėl pastato (-ų) projektavimo, konstrukcijų ar įrenginių (fizinis veiksnys).

13. Toliau nustatomi pavojai, kurie gali kilti už ūkio subjekto, kitos įstaigos ribų, bet turėti padarinių (poveikį) gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui, aplinkai, ūkio subjekto, kitos įstaigos veiklos tęstinumui ir sukelti savivaldybės lygio ekstremaliąją situaciją.

14. Nustatyti galimi pavojai surašomi į 1 lentelę, nurodoma jų padarinių (poveikio) zona, galimas išplitimas, esant galimybei, pateikiamos jų kilimo priežastys (kodėl ir kaip jie gali kilti) ir pradedamos pildyti 8 lentelės 1 ir 2 skiltys.

1 lentelė. Nustatytų galimų pavojų apibūdinimas

 

Eil. Nr.

Nustatytas galimas pavojus

Nustatyto galimo pavojaus padarinių (poveikio) zona ir galimas pavojaus išplitimas

(nurodyti konkrečias ūkio subjekto, kitos įstaigos teritorijos vietas)

Galimo pavojaus kilimo priežastys

1

2

3

4

 

 

 

 

 

III. RIZIKOS VERTINIMAS

 

15. Šiame etape analizuojama nustatytų galimų pavojų tikimybė ir galimi padariniai (poveikis).

16. Kiekvieno nustatyto galimo pavojaus tikimybė (T) vertinama balais pagal Rekomendacijose pateiktus galimo pavojaus tikimybės įvertinimo kriterijus (2 lentelė). Galimo pavojaus tikimybės vertinimas balais įrašomas į 8 lentelės 3 skiltį.

2 lentelė. Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimo kriterijai

 

Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas

Galimo pavojaus tikimybės lygis

Vertinimo balai

Gali įvykti dažniau negu kartą per metus

labai didelė tikimybė

5

Gali įvykti kartą per 1–10 metų

didelė tikimybė

4

Gali įvykti kartą per 10–50 metų

vidutinė tikimybė

3

Gali įvykti kartą per 50–100 metų

maža tikimybė

2

Gali įvykti rečiau negu kartą per 100 metų

labai maža tikimybė

1

 

17. Nustačius galimo pavojaus tikimybę (T), analizuojami jo padariniai (poveikis) (P) ūkio subjektui, kitai įstaigai:

17.1. gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1);

17.2. turtui ir aplinkai (P2);

17.3. veiklos tęstinumui (P3).

18. Nustatomas galimas nukentėjusiųjų: žuvusiųjų, sužeistųjų, evakuotinų, gyventojų skaičius. Šie duomenys įrašomi į 3 lentelės 2 skiltį.

19. Nustatomi ir 4 bei 5 lentelėse aprašomi:

19.1. galimi padariniai (poveikis) turtui ir numatomi nuostoliai;

19.2. galima aplinkos tarša, galimi padariniai (poveikis) aplinkai ir numatomi nuostoliai.

20. Įvertinami ir 6 lentelėje aprašomi galimi padariniai (poveikis) ūkio subjekto, kitos įstaigos veiklos tęstinumui, numatoma galimų padarinių (poveikio) trukmė.

3 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ir sveikatai

 

Nustatytas galimas pavojus

Galinčių nukentėti gyventojų skaičius

(žuvusiųjų ir (ar) sužeistųjų, ir (ar) evakuotinų gyventojų)

1

2

 

 

 

4 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) turtui

 

Nustatytas galimas pavojus

Galimi padariniai (poveikis) turtui

Numatomi nuostoliai,

Lt

1

2

3

 

 

 

 

5 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai

 

Nustatytas galimas pavojus

Galima oro tarša

Galima paviršinio ir (ar) požeminio vandens tarša

Galima grunto tarša

Galimi padariniai (poveikis) gamtinei aplinkai

Numatomi nuostoliai,

Lt

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

6 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) veiklos tęstinumui

 

Nustatytas galimas pavojus

Galimi padariniai (poveikis) veiklos tęstinumui

Galimų padarinių (poveikio) trukmė

(valandomis arba paromis)

1

2

3

 

 

 

 

21. Kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) (P1, P2, P3) įvertinami balais pagal 7 lentelėje pateiktus įvertinimo kriterijus. Balai surašomi į 8 lentelės 4, 5, 6 skiltis.

22. Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai vertinami balais, atsižvelgiant į 4 ir 5 lentelėse numatomus nuostolius (4 ir 5 lentelėse nurodyti nuostoliai sumuojami).

7 lentelė. Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimo kriterijai

 

Galimų padarinių (poveikio) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1) įvertinimas

Galimų padarinių (poveikio) lygis

Vertinimo balai

Žuvusiųjų, sužeistųjų nėra ir (ar) gyventojų evakuoti nereikia

nereikšmingas

1

Sužaloti 1–5 gyventojai ir (ar) iki 50 gyventojų evakuota

ribotas

2

Žuvo ne daugiau kaip 5 gyventojai ir (ar) sužalota nuo 5 iki 10 gyventojų, ir (ar) nuo 50 iki 100 gyventojų evakuota

didelis

3

Žuvo ne daugiau kaip 20 gyventojų ir (ar) nuo 10 iki 50 gyventojų sunkiai sužalota, ir (ar) nuo 100 iki 200 gyventojų evakuota

labai didelis

4

Žuvo daugiau nei 20 gyventojų ir (ar) sužalota daugiau nei 50 gyventojų, ir (ar) daugiau kaip 200 gyventojų evakuota

katastrofinis

5

Galimų padarinių (poveikio) turtui ir aplinkai (P2) įvertinimas

Galimų padarinių (poveikio) lygis

Vertinimo balai

Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – mažiau nei 5 proc. turto vertės

nereikšmingas

1

Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – nuo 5 iki 10 proc. turto vertės

ribotas

2

Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – nuo 10 iki 30 proc. turto vertės

didelis

3

Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – nuo 30 iki 40 proc. turto vertės

labai didelis

4

Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – daugiau kaip 40 proc. turto vertės

katastrofinis

5

Galimų padarinių (poveikio) veiklos tęstinumui (P3) įvertinimas

Galimų padarinių (poveikio) lygis

Vertinimo balai

Kai veikla sutrikdoma iki 6 valandų

nereikšmingas

1

Kai veikla sutrikdoma nuo 6 iki 24 valandų

ribotas

2

Kai veikla sutrikdoma nuo 1 iki 3 parų

didelis

3

Kai veikla sutrikdoma nuo 3 iki 30 parų

labai didelis

4

Kai veikla sutrikdoma daugiau kaip 30 parų

katastrofinis

5

 

8 lentelė. Galimų pavojų rizikos įvertinimas

 

Eil. Nr.

Galimas pavojus

Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas balais

Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimas balais

Rizikos lygio (R) nustatymas

Bendras rizikos lygis (R)

R=R1+R2+R3

Galimi padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1)

Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai (P2)

Galimi padariniai (poveikis) veiklos tęstinumui (P3)

Galimo pavojaus  rizikos gyventojų gyvybei ir sveikatai lygis (R1) R1=TxP1

Galimo pavojaus rizikos  turtui ir aplinkai lygis  (R2)

R2=TxP2

Galimo pavojaus rizikos veiklos tęstinumui lygis (R3) R3=TxP3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1.

speigas

4

3

2

4

12

didelis

8

vidutinis

16

labai didelis

36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Rizikos lygio ir JOS priimtinumo nustatymas

 

23. Nustatytų galimų pavojų rizikos lygis apskaičiuojamas pagal formulę R=TxP (R – rizika, T – tikimybė, P – padariniai (poveikis). Gautos reikšmės įrašomos į 8 lentelės 7, 8 ir 9 skiltis:

23.1. galimo pavojaus rizikos gyventojų gyvybei ir sveikatai lygis (R1);

23.2. galimo pavojaus rizikos turtui ir aplinkai lygis (R2);

23.3. galimo pavojaus rizikos veiklos tęstinumui lygis (R3).

24. Naudojantis 9 lentele, pagal nustatytų galimų pavojų tikimybės (T) ir galimų padarinių (poveikio) (P) balus (8 lentelės 3, 4, 5 ir 6 skiltys) nustatomas kiekvieno galimo pavojaus rizikos (R1, R2, R3) lygis: labai didelis, didelis, vidutinis arba priimtinas, kuris įrašomas į 8 lentelės 7, 8, 9 skiltis.

25. 8 lentelės 10 skiltyje įrašomas bendras rizikos lygis, kuris gaunamas sudėjus R1, R2 ir R3 reikšmes. Šie duomenys bus naudojami sudarant ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų sąrašą prioriteto tvarka pagal jų rizikos lygį. Galimais pavojais prioriteto tvarka laikomi:

25.1. pavojai, kurie sukelia didelius padarinius (poveikį) ir yra didelės tikimybės;

25.2. pavojai, kurie sukelia didelius padarinius (poveikį);

25.3. pavojai, kurie yra didelės tikimybės;

25.4. visi kiti pavojai bendro rizikos lygio mažėjimo tvarka.

9 lentelė. Rizikos lygio (R) nustatymas

 

Galimo pavojaus

tikimybė

5

g

o

r

r

r

 

ž

žalia – priimtina rizika

4

ž

g

o

r

r

 

g

geltona – vidutinė rizika

3

ž

g

o

o

r

 

o

oranžinė  – didelė  rizika

2

ž

g

g

o

o

 

r

raudona – labai didelė rizika

1

ž

ž

ž

g

o

 

 

 

 

1

2

3

4

5

 

 

 

Galimi padariniai (poveikis)

 

 

26. Nustačius labai didelę, didelę ar vidutinę riziką, šių galimų pavojų rizikos mažinimo priemonės numatomos ūkio subjekto, kitos įstaigos ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plane. Šios priemonės turi:

26.1. mažinti galimo pavojaus tikimybę ir (ar) galimus padarinius (poveikį);

26.2. gerinti ūkio subjekto, kitos įstaigos pasirengimą reaguoti ir likviduoti įvykius ir šalinti jų padarinius;

26.3. didinti ūkio subjekto, kitos įstaigos darbuotojų saugumą gresiant ar įvykus įvykiams.

27. Nustačius labai didelę ar didelę riziką, šių galimų pavojų valdymas aprašomas ūkio subjekto, kitos įstaigos ekstremaliųjų situacijų valdymo plane.

28. Nustačius priimtiną riziką, nebūtina numatyti šių galimų pavojų prevencijos priemonių ir jų valdymo, bet siūloma juos pakartotinai įvertinti rizikos analizės peržiūros metu.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

29. Rizikos analizė peržiūrima ir prireikus atnaujinama ne rečiau kaip kartą per trejus metus arba atsiradus naujiems pavojams, pasikeitus civilinę saugą reglamentuojantiems teisės aktams, pertvarkius ar modernizavus įrenginius, technologinius procesus ar įvykus kitiems pokyčiams, didinantiems pavojų ar ekstremaliųjų situacijų riziką ir mažinantiems darbuotojų saugumą.

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir

gelbėjimo departamento prie

Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus

2011 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. 1-189

 

savivaldybės Galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Savivaldybės galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) parengtos siekiant detalizuoti savivaldybės teritorijoje atliekamų galimų pavojų nustatymo, ekstremaliųjų situacijų rizikos vertinimo, ekstremaliųjų situacijų rizikos lygio ir jos priimtinumo nustatymo tvarką.

2. Savivaldybės galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės (toliau – rizikos analizė) tikslas – nustatyti galimus pavojus, įvertinti ekstremaliųjų situacijų rizikos (toliau – rizika) lygį ir numatyti rizikos valdymo priemones: sumažinti galimų pavojų kilimo tikimybę, galimus padarinius ir pagerinti didelės rizikos ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų valdymo galimybes.

3. Potvynių rizikos vertinimas atliekamas vadovaujantis Potvynių rizikos vertinimo ir valdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1558 (Žin., 2009, Nr. 144-6376).

4. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai apskaičiuojami vadovaujantis Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 (Žin., 2002, Nr. 93-4026).

5. Rizikos analizė atliekama šiais etapais:

5.1. nustatomi galimi pavojai;

5.2. atliekamas rizikos vertinimas;

5.3. nustatomas rizikos lygis ir jos priimtinumas (priimtina ar nepriimtina).

6. Duomenys, gauti atlikus rizikos analizę, naudojami:

6.1. rengiant savivaldybės ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planą;

6.2. rengiant savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo planą;

6.3. planuojant savivaldybės kolektyvinės gyventojų apsaugos nuo atsiradusių gyvybei ar sveikatai pavojingų veiksnių priemones.

7. Visapusiškai, objektyviai ir nešališkai rizikos analizei savivaldybėje atlikti savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu sudaroma darbo grupė. Šią darbo grupę siūloma sudaryti iš savivaldybėje esančių civilinės saugos sistemos pajėgų, ūkio subjektų, kitų įstaigų ir Valstybinės reikšmės ir pavojingų objektų registre įregistruotų ūkio subjektų atstovų.

8. Rizikos analizė peržiūrima ir prireikus atnaujinama ne rečiau kaip kartą per trejus metus arba atsiradus naujiems pavojams, pasikeitus civilinę saugą reglamentuojantiems teisės aktams, pertvarkius ar modernizavus įrenginius, technologinius procesus ar įvykus kitiems pokyčiams, didinantiems pavojų ar ekstremaliųjų situacijų riziką ir mažinantiems darbuotojų saugumą.

9. Rekomendacijose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. galimų PAVOJŲ NUSTATYMAS

 

10. Šiame etape galimi pavojai nustatomi remiantis moksliniais, statistiniais, istoriniais duomenimis, specialistų ir ekspertų vertinimais, Lietuvos ir kitų šalių patirtimi, analizuojamos aplinkos apžiūra, įvykių modeliavimu, taip pat Ekstremalių įvykių kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928).

11. Galimas pavojus suprantamas kaip galimų įvykių, ekstremaliųjų įvykių, ekstremaliųjų situacijų keliama grėsmė gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ir (arba) aplinkai.

12. Nustatomi visi galimi gamtiniai ir žmogaus veiklos sukelti (techniniai, ekologiniai ir socialiniai) pavojai (1 priedas), kurie gali kilti savivaldybės teritorijoje ir už jos ribų, turėti padarinių (poveikį) atskiroms savivaldybės vietovėms ir (ar) visai savivaldybės teritorijai: gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui, aplinkai, būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms ir sukelti savivaldybės ar valstybės lygio ekstremaliąją situaciją.

13. Nustatyti galimi pavojai surašomi į 1 lentelę, nurodoma jų padarinių (poveikio) zona, galimas išplitimas, esant galimybei, pateikiamos jų kilimo priežastys (kodėl ir kaip jie gali kilti) ir pradedamos pildyti 8 lentelės 1 ir 2 skiltys.

1 lentelė. Nustatytų galimų pavojų apibūdinimas

 

Eil. Nr.

Nustatytas galimas pavojus

Nustatyto galimo pavojaus padarinių (poveikio) zona ir galimas pavojaus išplitimas

(nurodyti konkrečias savivaldybės gyvenamąsias vietoves)

Galimo pavojaus kilimo priežastys

1

2

3

4

 

 

 

 

 

14. Siekiant nustatyti žmogaus veiklos sukeltus galimus pavojus, nustatomi savivaldybės teritorijoje esantys rizikos objektai, t. y. potencialiai pavojingi objektai (pvz., valstybinės reikšmės objektai, pavojingieji objektai, ūkio subjektai ir pan.), kuriuose galimi:

14.1. gaisro, sprogimo pavojai;

14.2. gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ar aplinkai pavojų keliantis pavojingųjų medžiagų išsiliejimas;

14.3. avarijos ar gedimai, galintys neigiamai paveikti savivaldybės gyventojų būtiniausias gyvenimo sąlygas (pvz., šilumos tiekimo nutraukimas šildymo sezono metu, elektros, dujų, geriamojo vandens tiekimo nutraukimas, kitų komunalinių paslaugų tiekimo sutrikimas ir pan.).

15. Nustačius galimus pavojus ir rizikos objektus, sudaromas savivaldybės rizikos žemėlapis: nustatyti rizikos objektai savivaldybės teritoriniame žemėlapyje pažymimi keliamo pavojaus pobūdį nurodančiais sutartiniais ženklais. Esant galimybei, pažymima kiekvieno rizikos objekto rizikos zona – teritorija, esanti aplink rizikos objektą, kuri gali būti paveikta, objekte įvykus įvykiui.

 

III. Rizikos VERTINIMAS

 

16. Šiame etape analizuojama nustatytų galimų pavojų tikimybė ir galimi padariniai (poveikis).

17. Kiekvieno nustatyto galimo pavojaus tikimybė (T) vertinama balais pagal Rekomendacijose pateiktus galimo pavojaus tikimybės įvertinimo kriterijus (2 lentelė). Galimo pavojaus tikimybės vertinimas balais įrašomas į 8 lentelės 3 skiltį.

2 lentelė. Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimo kriterijai

 

Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas

Galimo pavojaus tikimybės lygis

Vertinimo balai

Gali įvykti dažniau negu kartą per metus

labai didelė tikimybė

5

Gali įvykti kartą per 1–10 metų

didelė tikimybė

4

Gali įvykti kartą per 10–50 metų

vidutinė tikimybė

3

Gali įvykti kartą per 50–100 metų

maža tikimybė

2

Gali įvykti rečiau negu kartą per 100 metų

labai maža tikimybė

1

 

18. Nustačius galimo pavojaus tikimybę (T), analizuojami jo padariniai (poveikis) (P) savivaldybėje:

18.1. gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1);

18.2. turtui ir aplinkai (P2);

18.3. būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms (P3).

19. Nustatomas galimas nukentėjusiųjų: žuvusiųjų, sužeistųjų, evakuotinų, gyventojų skaičius. Šie duomenys įrašomi į 3 lentelės 2 skiltį.

20. Nustatomi objektai, kuriuose yra pažeidžiamos visuomenės socialinės grupės (2 priedas) ir tų grupių  gyventojų skaičius. Šie duomenys įrašomi į 3 lentelės 3 skiltį.

21. Nustatomi ir 4 bei 5 lentelėse aprašomi:

21.1. pažeidžiami ekonominės veiklos sektoriai;

21.2. galimi padariniai (poveikis) privačiam turtui bei viešajam sektoriui ir numatomi nuostoliai;

21.3. galima aplinkos tarša ir galimi padariniai (poveikis) aplinkai, numatomi nuostoliai.

22. Įvertinami ir 6 lentelėje aprašomi galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms ir jų numatoma trukmė.

3 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ar sveikatai

 

Nustatytas galimas pavojus

Galinčių nukentėti gyventojų skaičius

(žuvusiųjų ir (ar) sužeistųjų, ir (ar) evakuotinų gyventojų)

Objektai, kuriuose yra pažeidžiamos visuomenės socialinės grupės, patenkančios į pavojaus zoną, ir (ar)  gyventojų skaičius

1

2

3

 

 

 

 

4 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) turtui

 

Nustatytas galimas pavojus

Pažeidžiami ekonominės veiklos sektoriai

Galimi padariniai (poveikis) privačiam turtui ir viešajam sektoriui

Numatomi nuostoliai, Lt

1

2

3

4

 

 

 

 

 

5 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai

 

Nustatytas galimas pavojus

Galima oro tarša

Galima paviršinio ir (ar) požeminio vandens tarša

Galima grunto tarša

Galimi padariniai (poveikis) gamtinei aplinkai

Numatomi nuostoliai, Lt

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

6 lentelė. Galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms

 

Nustatytas galimas pavojus

Galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms

Galimų padarinių (poveikio) trukmė

(valandomis arba paromis)

1

2

3

 

 

 

 

23. Kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) (P1, P2, P3) įvertinami balais pagal 7 lentelėje pateiktus įvertinimo kriterijus. Balai surašomi į 8 lentelės 4, 5, 6 skiltis.

24. Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai vertinami balais, atsižvelgiant į 4 ir 5 lentelėse numatomus nuostolius (4 ir 5 lentelėse nurodyti nuostoliai sumuojami).

7 lentelė. Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimo kriterijai

 

Galimų padarinių (poveikio) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1) įvertinimas

Galimų padarinių (poveikio) lygis

Vertinimo balai

Žuvusiųjų, sužeistųjų nėra ir (ar) gyventojų evakuoti nereikia

nereikšmingas

1

Sužaloti 15 gyventojai ir (ar) iki 300 gyventojų evakuota

ribotas

2

Žuvo ne daugiau kaip 5 gyventojai ir (ar) sužalota nuo 5 iki 10 gyventojų, ir (ar) nuo 300 iki 500 gyventojų evakuota

didelis

3

Žuvo ne daugiau kaip 20 gyventojų ir (ar) nuo 10 iki 100 gyventojų sunkiai sužalota, ir (ar) nuo 500 iki 1000 gyventojų evakuota

labai didelis

4

Žuvo daugiau nei 20 gyventojų ir (ar) sužalota daugiau nei 100 gyventojų, ir (ar) daugiau kaip 1000 gyventojų evakuota

katastrofinis

5

Galimų padarinių (poveikio) turtui ir aplinkai (P2) įvertinimas, tūkst. Lt

Galimų padarinių (poveikio) lygis

Vertinimo balai

Mažiau nei 50

nereikšmingas

1

50–200

ribotas

2

200–1000

didelis

3

1000–10 000

labai didelis

4

Daugiau nei 10 000

katastrofinis

5

Galimų padarinių (poveikio) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms (P3) įvertinimas

Galimų padarinių (poveikio) lygis

Vertinimo balai

Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos iki 6 valandų

nereikšmingas

1

Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos nuo 6 iki 24 valandų

ribotas

2

Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos nuo 1 iki 3 parų

didelis

3

Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos nuo 3 iki 30 parų

labai didelis

4

Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos daugiau kaip 30 parų

katastrofinis

5

 

8 lentelė. Galimų pavojų rizikos įvertinimas

 

Eil. Nr.

Galimas pavojus

Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas balais

Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimas balais

Rizikos lygio (R) nustatymas

Bendras rizikos lygis (R)

R=R1+ R2+R3

Galimi padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1)

Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai (P2)

Galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms (P3)

Galimo pavojaus rizikos gyventojų gyvybei ir sveikatai lygis (R1) R1=TxP1

Galimo pavojaus rizikos turtui ir aplinkai lygis  (R2) R2=TxP2

Galimo pavojaus rizikos būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms lygis (R3) R3=TxP3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1.

speigas

4

3

2

4

12

didelis

8

vidutinis

16

labai didelis

36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Rizikos lygio ir JOS priimtinumo nustatymas

 

25. Nustatytų galimų pavojų rizikos lygis apskaičiuojamas pagal formulę R=TxP (R – rizika, T – tikimybė, P – padariniai (poveikis). Gautos reikšmės įrašomos į 8 lentelės 7, 8 ir 9 skiltis:

25.1. galimo pavojaus rizikos gyventojų gyvybei ir sveikatai lygis (R1);

25.2. galimo pavojaus rizikos turtui ir aplinkai lygis (R2);

25.3. galimo pavojaus rizikos būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms lygis (R3).

26. Naudojantis 9 lentele, pagal nustatytų galimų pavojų tikimybės (T) ir galimų padarinių (poveikio) (P) balus (8 lentelės 3, 4, 5 ir 6 skiltys) nustatomas kiekvieno galimo pavojaus rizikos (R1, R2, R3) lygis: labai didelis, didelis, vidutinis arba priimtinas, kuris įrašomas į 8 lentelės 7, 8, 9 skiltis.

27. 8 lentelės 10 skiltyje įrašomas bendras rizikos lygis, kuris gaunamas sudėjus R1, R2 ir R3 reikšmes. Šie duomenys bus naudojami sudarant savivaldybės galimų pavojų sąrašą prioriteto tvarka pagal jų rizikos lygį. Galimais pavojais prioriteto tvarka laikomi:

27.1. pavojai, kurie sukelia didelius padarinius (poveikį) ir yra didelės tikimybės;

27.2. pavojai, kurie sukelia didelius padarinius (poveikį);

27.3. pavojai, kurie yra didelės tikimybės;

27.4. visi kiti pavojai bendro rizikos lygio mažėjimo tvarka.

9 lentelė. Rizikos lygio (R) nustatymas

 

Galimo pavojaus tikimybė

5

g

o

r

r

r

4

ž

g

o

r

r

3

ž

g

o

o

r

2

ž

g

g

o

o

1

ž

ž

ž

g

o

 

1

2

3

4

5

Galimi padariniai (poveikis)

ž

 

žalia – priimtina rizika

g

 

geltona – vidutinė rizika

o

 

oranžinė – didelė  rizika

r

 

raudona – labai didelė rizika

 

 

 

28. Nustačius labai didelę, didelę ar vidutinę riziką, šių galimų pavojų rizikos mažinimo priemonės numatomos savivaldybės ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plane. Šios priemonės turi:

28.1. mažinti galimo pavojaus tikimybę ir (ar) galimus padarinius (poveikį);

28.2. gerinti savivaldybėje esančių civilinės saugos sistemos subjektų pasirengimą reaguoti ir likviduoti ekstremaliąsias situacijas ir šalinti jų padarinius;

28.3. didinti gyventojų saugumą gresiant ar susidarius ekstremaliosioms situacijoms ir gerinti visuomenės savisaugos kultūros lygį.

29. Nustačius labai didelę ar didelę riziką, šių galimų pavojų valdymas aprašomas savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plane.

30. Nustačius priimtiną riziką, nebūtina numatyti šių galimų pavojų prevencijos priemonių ir jų valdymo, bet siūloma juos pakartotinai įvertinti rizikos analizės peržiūros metu.

 


V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31. Apie savivaldybei gresiančius pavojus, jų rizikos lygį ir rizikos mažinimo priemones turi būti informuojami savivaldybės gyventojai.

 

_________________

 


Savivaldybės galimų pavojų ir

ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės

metodinių rekomendacijų

1 priedas

 

GALIMI PAVOJAI

 

1. Galimi gamtiniai pavojai:

1.1. geologinis reiškinys (žemės drebėjimas, karstinis reiškinys, nuošliauža, sufozinis reiškinys);

1.2. stichiniai meteorologiniai reiškiniai (maksimalus vėjo greitis, smarkus lietus, kruša, smarkus snygis, pūga, lijundra, smarkus sudėtinis apšalas, speigas, tirštas rūkas, šalna aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu, kaitra, sausra aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu);

1.3. katastrofinis meteorologinis reiškinys (uraganas, labai smarkus lietus, labai smarkus snygis, labai smarki pūga, smarkus speigas);

1.4. stichinis hidrologinis reiškinys (stichinis vandens lygis (vandens lygio pakilimas ar nusekimas), stichinis potvynis);

1.5. katastrofinis hidrologinis reiškinys (katastrofinis vandens lygio pakilimas, katastrofinis potvynis);

1.6. pavojingos užkrečiamosios ligos;

1.7. gyvūnų ligos;

1.8. vabzdžių antplūdis;

1.9. augalų ligos;

1.10. žuvų dusimas, laukinių žvėrių ir paukščių badas.

2. Žmogaus veiklos sukelti pavojai:

2.1. įvykiai transportuojant pavojingą krovinį;

2.2. cheminė avarija;

2.3. radiacinė avarija;

2.4. naftos produktų išsiliejimas;

2.5. pramoninė avarija pavojingajame objekte;

2.6. hidrotechnikos statinių (įrenginių) avarijos ir (ar) gedimai;

2.7. transporto avarijos (geležinkelio, oro, vandens, automobilių);

2.8. pastatų griuvimai;

2.9. elektros energijos tiekimo sutrikimai ir (ar) gedimai;

2.10. šilumos energijos tiekimo sutrikimai ir (ar) gedimai;

2.11. dujų tiekimo sutrikimas;

2.12. vandens tiekimo sutrikimas;

2.13. elektroninių ryšių teikimo sutrikimas ir (ar) gedimai;

2.14. komunikacijų sistemų nutraukimas ir (ar) gedimai;

2.15. kuro resursų trūkumas ir (ar) stygius;

2.16. pavojingas radinys;

2.17. gaisrai;

2.18. maisto tarša;

2.19. oro tarša;

2.20. vandens tarša;

2.21. dirvožemio, grunto tarša;

2.22. visuomenės neramumai, susibūrimai, riaušės;

2.23. nusikaltimai, nusikalstami neramumai, gaujų siautėjimas;

2.24. karinė ataka, maištas, sukilimas;

2.25. masinis užsieniečių antplūdis;

2.26. žmonių grobimas, įkaitų paėmimas;

2.27. streikai;

2.28. sabotažas, diversija;

2.29. teroristiniai išpuoliai.

 

_________________

 


Savivaldybės galimų pavojų ir

ekstremaliųjų situacijų rizikos

analizės metodinių rekomendacijų

2 priedas

 

pažeidžiamos visuomenės socialinės grupės

 

1. Gyventojai, dirbantys su pavojaus riziką keliančiais įrenginiais.

2. Fiziškai izoliuoti gyventojai.

3. Ligoniai (riboto judėjimo ir nesąmoningi).

4. Vyresniojo amžiaus gyventojai.

5. Socialiai remtini gyventojai.

6. Vaikai (iki 16 metų).

7. Užsienio turistai.

8. Gyventojai, gyvenantys pavojaus rizikos zonoje.

9. Gyventojai, turintys fizinę, psichinę negalią.

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir

gelbėjimo departamento prie

Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus

2011 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. 1-189

 

ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) parengtos siekiant detalizuoti ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų, nurodytų Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) 13 straipsnio 4 dalies 7 punkte, atliekamų galimų pavojų nustatymo, ekstremaliųjų situacijų rizikos vertinimo, ekstremaliųjų situacijų rizikos lygio ir jos priimtinumo nustatymo tvarką.

2. Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės (toliau – rizikos analizė) tikslas – nustatyti galimus pavojus, galinčius daryti neigiamą įtaką ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų kompetencijai priskirtoms veiklos sritims (sektoriams), įvertinti ekstremaliųjų situacijų rizikos (toliau – rizika) lygį ir numatyti rizikos valdymo priemones: sumažinti galimų pavojų kilimo tikimybę, galimus padarinius ir pagerinti didelės rizikos ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų valdymo galimybes.

3. Ministerija neatlieka rizikos analizės jos kompetencijai priskirtoms veiklos sritims (sektoriams), už kurias yra atsakinga jos reguliavimo srities valstybės institucija ar įstaiga, kuri teisės aktų nustatyta tvarka turi rengti ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planą, ekstremaliųjų situacijų valdymo planą ir sudaryti ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą.

4. Potvynių rizikos vertinimas atliekamas vadovaujantis Potvynių rizikos vertinimo ir valdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1558 (Žin., 2009, Nr. 144-6376).

5. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai apskaičiuojami vadovaujantis Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 (Žin., 2002, Nr. 93-4026).

6. Rizikos analizė atliekama šiais etapais:

6.1. nustatomi galimi pavojai;

6.2. atliekamas rizikos vertinimas;

6.3. nustatomas rizikos lygis ir jos priimtinumas (priimtina ar nepriimtina).

7. Duomenys, gauti atlikus rizikos analizę, naudojami:

7.1. rengiant ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planą;

7.2. rengiant ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ekstremaliųjų situacijų valdymo planą.

8. Visapusiškai, objektyviai ir nešališkai rizikos analizei ministerijoje, kitoje valstybės institucijoje ir įstaigoje atlikti ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos vadovo sprendimu gali būti sudaroma darbo grupė arba komisija. Prireikus į šią darbo grupę, komisiją siūloma pasikviesti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų atstovus.

9. Rizikos analizė peržiūrima ir prireikus atnaujinama ne rečiau kaip kartą per trejus metus arba atsiradus naujiems pavojams, pasikeitus civilinę saugą reglamentuojantiems teisės aktams, pertvarkius ar modernizavus įrenginius, technologinius procesus ar įvykus kitiems pokyčiams, didinantiems pavojų ar ekstremaliųjų situacijų riziką ir mažinantiems darbuotojų saugumą.

10. Rekomendacijose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. Galimų PAVOJŲ NUSTATYMAS

 

11. Šiame etape galimi pavojai nustatomi remiantis moksliniais, statistiniais, istoriniais duomenimis, specialistų ir ekspertų vertinimais, Lietuvos ir kitų šalių patirtimi, analizuojamos aplinkos apžiūra, įvykių modeliavimu, taip pat Ekstremalių įvykių kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928).

12. Galimas pavojus suprantamas kaip galimų įvykių, ekstremaliųjų įvykių, ekstremaliųjų situacijų keliama grėsmė gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ir (ar) aplinkai.

13. Nustatomi visi galimi gamtiniai ir žmogaus veiklos sukelti (techniniai, ekologiniai ir socialiniai) pavojai (priedas), kurių išplitimo ribos viršijo trijų savivaldybių teritorijų ribas ir gali:

13.1.  kilti ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtoje veiklos srityje (sektoriuje);

13.2. kilti ne ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtoje veiklos srityje (sektoriuje), bet daryti jai neigiamą įtaką;

13.3. sukelti galimus padarinius (poveikį) gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui, aplinkai savivaldybėje (-ėse), dėl kurių į ministeriją, kitą valstybės instituciją ir įstaigą gali kreiptis pagalbos savivaldybė (-ės);

13.4. kilti gretimose valstybėse ir daryti neigiamą įtaką ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtai veiklos sričiai (sektoriui).

14. Nustatyti galimi pavojai surašomi į 1 lentelę, nurodoma jų padarinių (poveikio) zona, galimas išplitimas, esant galimybei, pateikiamos jų kilimo priežastys (kodėl ir kaip jie gali kilti) ir pradedamos pildyti 5 lentelės 1 ir 2 skiltys.

1 lentelė. Nustatytų galimų pavojų apibūdinimas

 

Eil. Nr.

Nustatytas galimas pavojus

Nustatyto galimo pavojaus padarinių (poveikio) zona ir galimas išplitimas

Nustatyto galimo pavojaus poveikio veiklos sričiai (sektoriui) trukmė

1

2

3

4

 

 

 

 

 

III. Rizikos VERTINIMAS

 

15. Šiame etape analizuojama nustatytų galimų pavojų tikimybė ir galimi padariniai (poveikis).

16. Kiekvieno nustatyto galimo pavojaus tikimybė (T) vertinama balais pagal Rekomendacijose pateiktus galimo pavojaus tikimybės įvertinimo kriterijus (2 lentelė). Galimo pavojaus tikimybės vertinimas balais įrašomas į 5 lentelės 3 skiltį.

2 lentelė. Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimo kriterijai

 

Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas

Galimo pavojaus tikimybės lygis

Vertinimo balai

Gali įvykti dažniau negu kartą per metus

labai didelė tikimybė

5

Gali įvykti kartą per 1–10 metų

didelė tikimybė

4

Gali įvykti kartą per 10–50 metų

vidutinė tikimybė

3

Gali įvykti kartą per 50–100 metų

maža tikimybė

2

Gali įvykti rečiau negu kartą per 100 metų

labai maža tikimybė

1

 

17. Nustačius galimo pavojaus tikimybę (T), analizuojami kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtai veiklos sričiai (sektoriui) ir jų numatoma trukmė.

3 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) veiklos sričiai (sektoriui)

 

Eil. Nr.

Nustatytas galimas pavojus

Galimi padariniai (poveikis) veiklos sričiai (sektoriui)

Galimų padarinių (poveikio) trukmė (valandomis arba paromis)

1

2

3

4

 

 

 

 

 

18. Kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) (P) įvertinami balais pagal 4 lentelėje pateiktus įvertinimo kriterijus. Balai surašomi į 5 lentelės 4 skiltį.

4 lentelė. Galimų pavojų padarinių (poveikio) (P) įvertinimo kriterijai

 

Galimų padarinių (poveikio) veiklos sričiai (sektoriui) įvertinimas

Galimų padarinių (poveikio) lygis

Vertinimo balai

Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma iki 6 valandų

nereikšmingas

1

Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų sutrikdoma nuo 6 iki 24 valandų

ribotas

2

Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma nuo 1 iki 3 parų

didelis

3

Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma nuo 3 iki 30 parų

labai didelis

4

Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma daugiau kaip 30 parų

katastrofinis

5

 

5 lentelė. Galimų pavojų rizikos įvertinimas

 

Eil. Nr.

Galimas pavojus

Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas balais

Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimas balais

Rizikos lygio (R) nustatymas

R=TxP

Rizikos lygis

(R)

1

2

3

4

5

6

1.

speigas

4

4

16

labai didelis

16

 

 

 

 

 

 

 

IV. Rizikos lygio ir JOS priimtinumo nustatymas

 

19. Nustatytų galimų pavojų rizikos lygis apskaičiuojamas pagal formulę R=TxP (R – rizika, T – tikimybė, P – padariniai (poveikis). Gauta reikšmė įrašoma į 5 lentelės 5 skiltį.

20. Rizikos lygis nustatomas šiais etapais:

20.1. nustatytų galimų pavojų tikimybės (T) ir galimų padarinių (poveikio) (P) balai (5 lentelės 3 ir 4 skiltys) įrašomi į rizikos lygio nustatymo lentelę (6 lentelė);

20.2. nustatomas kiekvieno galimo pavojaus rizikos lygis (R): labai didelis, didelis, vidutinis arba priimtinas, kuris įrašomas į 5 lentelės 5 skiltį.

21. 5 lentelės 6 skiltyje įrašomas rizikos lygis (R). Šie duomenys bus naudojami sudarant ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų sąrašą prioriteto tvarka pagal jų rizikos lygį. Galimais pavojais prioriteto tvarka laikomi:

21.1. pavojai, kurie sukelia didelius padarinius (poveikį) ir yra didelės tikimybės;

21.2. pavojai, kurie sukelia didelius padarinius (poveikį);

21.3. pavojai, kurie yra didelės tikimybės;

21.4. visi kiti pavojai bendro rizikos lygio mažėjimo tvarka.

6 lentelė. Rizikos lygio (R) nustatymas

 

Galimo pavojaus tikimybė

5

g

o

r

r

r

4

ž

g

o

r

r

3

ž

g

o

o

r

2

ž

g

g

o

o

1

ž

ž

ž

g

o

 

1

2

3

4

5

Galimi padariniai (poveikis)

ž

 

žalia – priimtina rizika

g

 

geltona  – vidutinė rizika

o

 

oranžinė  – didelė  rizika

r

 

raudona –  labai didelė rizika

 

 

 

22. Nustačius labai didelę, didelę ar vidutinę riziką, šių galimų pavojų rizikos mažinimo priemonės numatomos ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plane. Šios priemonės turi:

22.1. mažinti galimo pavojaus tikimybę ir (ar) galimus padarinius (poveikį);

22.2. gerinti ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ir jų reguliavimo srities valstybės institucijų ir įstaigų pasirengimą reaguoti ir likviduoti ekstremaliąsias situacijas ir šalinti jų padarinius;

22.3. didinti gyventojų saugumą gresiant ar susidarius ekstremaliosioms situacijoms ir gerinti visuomenės savisaugos kultūros lygį.

23. Nustačius labai didelę ar didelę riziką, šių galimų pavojų valdymas aprašomas ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ekstremaliųjų situacijų valdymo plane.

24. Nustačius priimtiną riziką, nebūtina numatyti galimų pavojų prevencijos priemonių ir jų valdymo, bet siūloma juos pakartotinai įvertinti rizikos analizės peržiūros metu.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Apie ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtoje veiklos srityje (sektoriuje) gresiančius pavojus, jų rizikos lygį ir rizikos mažinimo priemones turi būti informuojami gyventojai.

 

_________________

 


Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinių rekomendacijų

priedas

 

GALIMI PAVOJAI

 

1. Galimi gamtiniai pavojai:

1.1. geologinis reiškinys (žemės drebėjimas, karstinis reiškinys, nuošliauža, sufozinis reiškinys);

1.2. stichiniai meteorologiniai reiškiniai (maksimalus vėjo greitis, smarkus lietus, kruša, smarkus snygis, pūga, lijundra, smarkus sudėtinis apšalas, speigas, tirštas rūkas, šalna aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu, kaitra, sausra aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu);

1.3. katastrofinis meteorologinis reiškinys (uraganas, labai smarkus lietus, labai smarkus snygis, labai smarki pūga, smarkus speigas);

1.4. stichinis hidrologinis reiškinys (stichinis vandens lygis (vandens lygio pakilimas ar nusekimas), stichinis potvynis);

1.5. katastrofinis hidrologinis reiškinys (katastrofinis vandens lygio pakilimas, katastrofinis potvynis);

1.6. pavojingos užkrečiamosios ligos;

1.7. gyvūnų ligos;

1.8. vabzdžių antplūdis;

1.9. augalų ligos;

1.10. žuvų dusimas, laukinių žvėrių ir paukščių badas.

2. Žmogaus veiklos sukelti pavojai:

2.1. įvykiai transportuojant pavojingą krovinį;

2.2. cheminė avarija;

2.3. radiacinė avarija;

2.4. naftos produktų išsiliejimas;

2.5. pramoninė avarija pavojingajame objekte;

2.6. hidrotechnikos statinių (įrenginių) avarijos ir (ar) gedimai;

2.7. transporto avarijos (geležinkelio, oro, vandens, automobilių);

2.8. pastatų griuvimai;

2.9. elektros energijos tiekimo sutrikimai ir (ar) gedimai;

2.10. šilumos energijos tiekimo sutrikimai ir (ar) gedimai;

2.11. dujų tiekimo sutrikimas;

2.12. vandens tiekimo sutrikimas;

2.13. elektroninių ryšių teikimo sutrikimas ir (ar) gedimai;

2.14. komunikacijų sistemų nutraukimas ir (ar) gedimai;

2.15. kuro resursų trūkumas ir (ar) stygius;

2.16. pavojingas radinys;

2.17. gaisrai;

2.18. maisto tarša;

2.19. oro tarša;

2.20. vandens tarša;

2.21. dirvožemio, grunto tarša;

2.22. visuomenės neramumai, susibūrimai, riaušės;

2.23. nusikaltimai, nusikalstami neramumai, gaujų siautėjimas;

2.24. karinė ataka, maištas, sukilimas;

2.25. masinis užsieniečių antplūdis;

2.26. žmonių grobimas, įkaitų paėmimas;

2.27. streikai;

2.28. sabotažas, diversija;

2.29. teroristiniai išpuoliai.

 

_________________