PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO
PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės atlikimo rekomendacijų patvirtinimo
2011 m. birželio 2 d. Nr. 1-189
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) 12 straipsnio 2 dalies 4 punktu:
1. Tvirtinu pridedamas:
1.1. Ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodines rekomendacijas;
1.2. Savivaldybės galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodines rekomendacijas;
2. Rekomenduoju ministerijoms, kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, savivaldybių administracijoms, ūkio subjektams, kitoms įstaigoms remiantis šiuo įsakymu patvirtintomis rekomendacijomis 2011 metais atlikti galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizę.
PATVIRTINTA
Priešgaisrinės apsaugos ir
gelbėjimo departamento prie
Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus
2011 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. 1-189
ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) parengtos siekiant detalizuoti ūkio subjekto ir kitos įstaigos, atitinkančios Kriterijus ūkio subjektams ir kitoms įstaigoms, kurių vadovai turi organizuoti ekstremaliųjų situacijų valdymo planų rengimą, derinimą ir tvirtinimą, ir ūkio subjektams, kurių vadovai turi sudaryti ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą, patvirtintus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2010 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 1-134 (Žin., 2010, Nr. 46-2236), atliekamų galimų pavojų nustatymo, ekstremaliųjų situacijų rizikos vertinimo, ekstremaliųjų situacijų rizikos lygio ir jos priimtinumo nustatymo tvarką.
2. Rekomendacijų nuostatos netaikomos II lygio pavojingiesiems objektams, kuriems taikomi Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 966 (Žin., 2004, Nr. 130-4649; 2008, Nr. 109-4159).
3. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai apskaičiuojami vadovaujantis Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 (Žin., 2002, Nr. 93-4026).
4. Galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės (toliau – rizikos analizė) tikslas – nustatyti galimus pavojus, įvertinti ekstremaliųjų situacijų rizikos (toliau – rizika) lygį ir numatyti rizikos valdymo priemones: sumažinti galimų pavojų kilimo tikimybę, galimus padarinius ir pagerinti didelės rizikos ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų valdymo galimybes.
5. Rizikos analizė atliekama šiais etapais:
6. Ūkio subjektas, kita įstaiga gali taikyti praktikoje naudojamus kiekybinius ir kokybinius rizikos vertinimo metodus ir kriterijus.
7. Duomenys, gauti atlikus rizikos analizę, naudojami:
8. Visapusiškai, objektyviai ir nešališkai rizikos analizei ūkio subjekte, kitoje įstaigoje atlikti ūkio subjekto, kitos įstaigos vadovo sprendimu gali būti sudaryta darbo grupė.
II. galimų PAVOJŲ NUSTATYMAS
10. Šiame etape galimi pavojai nustatomi remiantis moksliniais, statistiniais, istoriniais duomenimis, specialistų ir ekspertų vertinimais, Lietuvos ir kitų šalių patirtimi, analizuojamos aplinkos apžiūra, įvykių modeliavimu, taip pat Ekstremalių įvykių kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928).
11. Galimas pavojus suprantamas kaip galimų įvykių, ekstremaliųjų įvykių, ekstremaliųjų situacijų keliama grėsmė gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ir (arba) aplinkai.
12. Pirmiausia nustatomi visi galimi gamtiniai ir žmogaus veiklos sukelti (techniniai, ekologiniai ir socialiniai) pavojai, kurie gali kilti ūkio subjekte, kitoje įstaigoje:
13. Toliau nustatomi pavojai, kurie gali kilti už ūkio subjekto, kitos įstaigos ribų, bet turėti padarinių (poveikį) gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui, aplinkai, ūkio subjekto, kitos įstaigos veiklos tęstinumui ir sukelti savivaldybės lygio ekstremaliąją situaciją.
14. Nustatyti galimi pavojai surašomi į 1 lentelę, nurodoma jų padarinių (poveikio) zona, galimas išplitimas, esant galimybei, pateikiamos jų kilimo priežastys (kodėl ir kaip jie gali kilti) ir pradedamos pildyti 8 lentelės 1 ir 2 skiltys.
1 lentelė. Nustatytų galimų pavojų apibūdinimas
Eil. Nr. |
Nustatytas galimas pavojus |
Nustatyto galimo pavojaus padarinių (poveikio) zona ir galimas pavojaus išplitimas (nurodyti konkrečias ūkio subjekto, kitos įstaigos teritorijos vietas) |
Galimo pavojaus kilimo priežastys |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
III. RIZIKOS VERTINIMAS
16. Kiekvieno nustatyto galimo pavojaus tikimybė (T) vertinama balais pagal Rekomendacijose pateiktus galimo pavojaus tikimybės įvertinimo kriterijus (2 lentelė). Galimo pavojaus tikimybės vertinimas balais įrašomas į 8 lentelės 3 skiltį.
2 lentelė. Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimo kriterijai
Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas |
Galimo pavojaus tikimybės lygis |
Vertinimo balai |
Gali įvykti dažniau negu kartą per metus |
labai didelė tikimybė |
5 |
Gali įvykti kartą per 1–10 metų |
didelė tikimybė |
4 |
Gali įvykti kartą per 10–50 metų |
vidutinė tikimybė |
3 |
Gali įvykti kartą per 50–100 metų |
maža tikimybė |
2 |
Gali įvykti rečiau negu kartą per 100 metų |
labai maža tikimybė |
1 |
17. Nustačius galimo pavojaus tikimybę (T), analizuojami jo padariniai (poveikis) (P) ūkio subjektui, kitai įstaigai:
18. Nustatomas galimas nukentėjusiųjų: žuvusiųjų, sužeistųjų, evakuotinų, gyventojų skaičius. Šie duomenys įrašomi į 3 lentelės 2 skiltį.
19. Nustatomi ir 4 bei 5 lentelėse aprašomi:
20. Įvertinami ir 6 lentelėje aprašomi galimi padariniai (poveikis) ūkio subjekto, kitos įstaigos veiklos tęstinumui, numatoma galimų padarinių (poveikio) trukmė.
3 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ir sveikatai
Nustatytas galimas pavojus |
Galinčių nukentėti gyventojų skaičius (žuvusiųjų ir (ar) sužeistųjų, ir (ar) evakuotinų gyventojų) |
1 |
2 |
|
|
4 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) turtui
Nustatytas galimas pavojus |
Galimi padariniai (poveikis) turtui |
Numatomi nuostoliai, Lt |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
5 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai
Nustatytas galimas pavojus |
Galima oro tarša |
Galima paviršinio ir (ar) požeminio vandens tarša |
Galima grunto tarša |
Galimi padariniai (poveikis) gamtinei aplinkai |
Numatomi nuostoliai, Lt |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
6 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) veiklos tęstinumui
Nustatytas galimas pavojus |
Galimi padariniai (poveikis) veiklos tęstinumui |
Galimų padarinių (poveikio) trukmė (valandomis arba paromis) |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
21. Kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) (P1, P2, P3) įvertinami balais pagal 7 lentelėje pateiktus įvertinimo kriterijus. Balai surašomi į 8 lentelės 4, 5, 6 skiltis.
22. Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai vertinami balais, atsižvelgiant į 4 ir 5 lentelėse numatomus nuostolius (4 ir 5 lentelėse nurodyti nuostoliai sumuojami).
7 lentelė. Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimo kriterijai
Galimų padarinių (poveikio) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1) įvertinimas |
Galimų padarinių (poveikio) lygis |
Vertinimo balai |
Žuvusiųjų, sužeistųjų nėra ir (ar) gyventojų evakuoti nereikia |
nereikšmingas |
1 |
Sužaloti 1–5 gyventojai ir (ar) iki 50 gyventojų evakuota |
ribotas |
2 |
Žuvo ne daugiau kaip 5 gyventojai ir (ar) sužalota nuo 5 iki 10 gyventojų, ir (ar) nuo 50 iki 100 gyventojų evakuota |
didelis |
3 |
Žuvo ne daugiau kaip 20 gyventojų ir (ar) nuo 10 iki 50 gyventojų sunkiai sužalota, ir (ar) nuo 100 iki 200 gyventojų evakuota |
labai didelis |
4 |
Žuvo daugiau nei 20 gyventojų ir (ar) sužalota daugiau nei 50 gyventojų, ir (ar) daugiau kaip 200 gyventojų evakuota |
katastrofinis |
5 |
Galimų padarinių (poveikio) turtui ir aplinkai (P2) įvertinimas |
Galimų padarinių (poveikio) lygis |
Vertinimo balai |
Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – mažiau nei 5 proc. turto vertės |
nereikšmingas |
1 |
Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – nuo 5 iki 10 proc. turto vertės |
ribotas |
2 |
Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – nuo 10 iki 30 proc. turto vertės |
didelis |
3 |
Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – nuo 30 iki 40 proc. turto vertės |
labai didelis |
4 |
Ūkio subjektams, kitoms įstaigoms – daugiau kaip 40 proc. turto vertės |
katastrofinis |
5 |
Galimų padarinių (poveikio) veiklos tęstinumui (P3) įvertinimas |
Galimų padarinių (poveikio) lygis |
Vertinimo balai |
Kai veikla sutrikdoma iki 6 valandų |
nereikšmingas |
1 |
Kai veikla sutrikdoma nuo 6 iki 24 valandų |
ribotas |
2 |
Kai veikla sutrikdoma nuo 1 iki 3 parų |
didelis |
3 |
Kai veikla sutrikdoma nuo 3 iki 30 parų |
labai didelis |
4 |
Kai veikla sutrikdoma daugiau kaip 30 parų |
katastrofinis |
5 |
8 lentelė. Galimų pavojų rizikos įvertinimas
Eil. Nr. |
Galimas pavojus |
Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas balais |
Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimas balais |
Rizikos lygio (R) nustatymas |
Bendras rizikos lygis (R) R=R1+R2+R3 |
||||
Galimi padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1) |
Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai (P2) |
Galimi padariniai (poveikis) veiklos tęstinumui (P3) |
Galimo pavojaus rizikos gyventojų gyvybei ir sveikatai lygis (R1) R1=TxP1 |
Galimo pavojaus rizikos turtui ir aplinkai lygis (R2) R2=TxP2 |
Galimo pavojaus rizikos veiklos tęstinumui lygis (R3) R3=TxP3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
speigas |
4 |
3 |
2 |
4 |
12 didelis |
8 vidutinis |
16 labai didelis |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Rizikos lygio ir JOS priimtinumo nustatymas
23. Nustatytų galimų pavojų rizikos lygis apskaičiuojamas pagal formulę R=TxP (R – rizika, T – tikimybė, P – padariniai (poveikis). Gautos reikšmės įrašomos į 8 lentelės 7, 8 ir 9 skiltis:
24. Naudojantis 9 lentele, pagal nustatytų galimų pavojų tikimybės (T) ir galimų padarinių (poveikio) (P) balus (8 lentelės 3, 4, 5 ir 6 skiltys) nustatomas kiekvieno galimo pavojaus rizikos (R1, R2, R3) lygis: labai didelis, didelis, vidutinis arba priimtinas, kuris įrašomas į 8 lentelės 7, 8, 9 skiltis.
25. 8 lentelės 10 skiltyje įrašomas bendras rizikos lygis, kuris gaunamas sudėjus R1, R2 ir R3 reikšmes. Šie duomenys bus naudojami sudarant ūkio subjekto, kitos įstaigos galimų pavojų sąrašą prioriteto tvarka pagal jų rizikos lygį. Galimais pavojais prioriteto tvarka laikomi:
26. Nustačius labai didelę, didelę ar vidutinę riziką, šių galimų pavojų rizikos mažinimo priemonės numatomos ūkio subjekto, kitos įstaigos ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plane. Šios priemonės turi:
26.2. gerinti ūkio subjekto, kitos įstaigos pasirengimą reaguoti ir likviduoti įvykius ir šalinti jų padarinius;
27. Nustačius labai didelę ar didelę riziką, šių galimų pavojų valdymas aprašomas ūkio subjekto, kitos įstaigos ekstremaliųjų situacijų valdymo plane.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
29. Rizikos analizė peržiūrima ir prireikus atnaujinama ne rečiau kaip kartą per trejus metus arba atsiradus naujiems pavojams, pasikeitus civilinę saugą reglamentuojantiems teisės aktams, pertvarkius ar modernizavus įrenginius, technologinius procesus ar įvykus kitiems pokyčiams, didinantiems pavojų ar ekstremaliųjų situacijų riziką ir mažinantiems darbuotojų saugumą.
PATVIRTINTA
Priešgaisrinės apsaugos ir
gelbėjimo departamento prie
Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus
2011 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. 1-189
savivaldybės Galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Savivaldybės galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) parengtos siekiant detalizuoti savivaldybės teritorijoje atliekamų galimų pavojų nustatymo, ekstremaliųjų situacijų rizikos vertinimo, ekstremaliųjų situacijų rizikos lygio ir jos priimtinumo nustatymo tvarką.
2. Savivaldybės galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės (toliau – rizikos analizė) tikslas – nustatyti galimus pavojus, įvertinti ekstremaliųjų situacijų rizikos (toliau – rizika) lygį ir numatyti rizikos valdymo priemones: sumažinti galimų pavojų kilimo tikimybę, galimus padarinius ir pagerinti didelės rizikos ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų valdymo galimybes.
3. Potvynių rizikos vertinimas atliekamas vadovaujantis Potvynių rizikos vertinimo ir valdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1558 (Žin., 2009, Nr. 144-6376).
4. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai apskaičiuojami vadovaujantis Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 (Žin., 2002, Nr. 93-4026).
5. Rizikos analizė atliekama šiais etapais:
6. Duomenys, gauti atlikus rizikos analizę, naudojami:
7. Visapusiškai, objektyviai ir nešališkai rizikos analizei savivaldybėje atlikti savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu sudaroma darbo grupė. Šią darbo grupę siūloma sudaryti iš savivaldybėje esančių civilinės saugos sistemos pajėgų, ūkio subjektų, kitų įstaigų ir Valstybinės reikšmės ir pavojingų objektų registre įregistruotų ūkio subjektų atstovų.
8. Rizikos analizė peržiūrima ir prireikus atnaujinama ne rečiau kaip kartą per trejus metus arba atsiradus naujiems pavojams, pasikeitus civilinę saugą reglamentuojantiems teisės aktams, pertvarkius ar modernizavus įrenginius, technologinius procesus ar įvykus kitiems pokyčiams, didinantiems pavojų ar ekstremaliųjų situacijų riziką ir mažinantiems darbuotojų saugumą.
II. galimų PAVOJŲ NUSTATYMAS
10. Šiame etape galimi pavojai nustatomi remiantis moksliniais, statistiniais, istoriniais duomenimis, specialistų ir ekspertų vertinimais, Lietuvos ir kitų šalių patirtimi, analizuojamos aplinkos apžiūra, įvykių modeliavimu, taip pat Ekstremalių įvykių kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928).
11. Galimas pavojus suprantamas kaip galimų įvykių, ekstremaliųjų įvykių, ekstremaliųjų situacijų keliama grėsmė gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ir (arba) aplinkai.
12. Nustatomi visi galimi gamtiniai ir žmogaus veiklos sukelti (techniniai, ekologiniai ir socialiniai) pavojai (1 priedas), kurie gali kilti savivaldybės teritorijoje ir už jos ribų, turėti padarinių (poveikį) atskiroms savivaldybės vietovėms ir (ar) visai savivaldybės teritorijai: gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui, aplinkai, būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms ir sukelti savivaldybės ar valstybės lygio ekstremaliąją situaciją.
13. Nustatyti galimi pavojai surašomi į 1 lentelę, nurodoma jų padarinių (poveikio) zona, galimas išplitimas, esant galimybei, pateikiamos jų kilimo priežastys (kodėl ir kaip jie gali kilti) ir pradedamos pildyti 8 lentelės 1 ir 2 skiltys.
1 lentelė. Nustatytų galimų pavojų apibūdinimas
Eil. Nr. |
Nustatytas galimas pavojus |
Nustatyto galimo pavojaus padarinių (poveikio) zona ir galimas pavojaus išplitimas (nurodyti konkrečias savivaldybės gyvenamąsias vietoves) |
Galimo pavojaus kilimo priežastys |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
14. Siekiant nustatyti žmogaus veiklos sukeltus galimus pavojus, nustatomi savivaldybės teritorijoje esantys rizikos objektai, t. y. potencialiai pavojingi objektai (pvz., valstybinės reikšmės objektai, pavojingieji objektai, ūkio subjektai ir pan.), kuriuose galimi:
14.2. gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ar aplinkai pavojų keliantis pavojingųjų medžiagų išsiliejimas;
15. Nustačius galimus pavojus ir rizikos objektus, sudaromas savivaldybės rizikos žemėlapis: nustatyti rizikos objektai savivaldybės teritoriniame žemėlapyje pažymimi keliamo pavojaus pobūdį nurodančiais sutartiniais ženklais. Esant galimybei, pažymima kiekvieno rizikos objekto rizikos zona – teritorija, esanti aplink rizikos objektą, kuri gali būti paveikta, objekte įvykus įvykiui.
III. Rizikos VERTINIMAS
17. Kiekvieno nustatyto galimo pavojaus tikimybė (T) vertinama balais pagal Rekomendacijose pateiktus galimo pavojaus tikimybės įvertinimo kriterijus (2 lentelė). Galimo pavojaus tikimybės vertinimas balais įrašomas į 8 lentelės 3 skiltį.
2 lentelė. Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimo kriterijai
Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas |
Galimo pavojaus tikimybės lygis |
Vertinimo balai |
Gali įvykti dažniau negu kartą per metus |
labai didelė tikimybė |
5 |
Gali įvykti kartą per 1–10 metų |
didelė tikimybė |
4 |
Gali įvykti kartą per 10–50 metų |
vidutinė tikimybė |
3 |
Gali įvykti kartą per 50–100 metų |
maža tikimybė |
2 |
Gali įvykti rečiau negu kartą per 100 metų |
labai maža tikimybė |
1 |
18. Nustačius galimo pavojaus tikimybę (T), analizuojami jo padariniai (poveikis) (P) savivaldybėje:
19. Nustatomas galimas nukentėjusiųjų: žuvusiųjų, sužeistųjų, evakuotinų, gyventojų skaičius. Šie duomenys įrašomi į 3 lentelės 2 skiltį.
20. Nustatomi objektai, kuriuose yra pažeidžiamos visuomenės socialinės grupės (2 priedas) ir tų grupių gyventojų skaičius. Šie duomenys įrašomi į 3 lentelės 3 skiltį.
21. Nustatomi ir 4 bei 5 lentelėse aprašomi:
22. Įvertinami ir 6 lentelėje aprašomi galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms ir jų numatoma trukmė.
3 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ar sveikatai
Nustatytas galimas pavojus |
Galinčių nukentėti gyventojų skaičius (žuvusiųjų ir (ar) sužeistųjų, ir (ar) evakuotinų gyventojų) |
Objektai, kuriuose yra pažeidžiamos visuomenės socialinės grupės, patenkančios į pavojaus zoną, ir (ar) gyventojų skaičius |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
4 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) turtui
Nustatytas galimas pavojus |
Pažeidžiami ekonominės veiklos sektoriai |
Galimi padariniai (poveikis) privačiam turtui ir viešajam sektoriui |
Numatomi nuostoliai, Lt |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
5 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai
Nustatytas galimas pavojus |
Galima oro tarša |
Galima paviršinio ir (ar) požeminio vandens tarša |
Galima grunto tarša |
Galimi padariniai (poveikis) gamtinei aplinkai |
Numatomi nuostoliai, Lt |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
6 lentelė. Galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms
Nustatytas galimas pavojus |
Galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms |
Galimų padarinių (poveikio) trukmė (valandomis arba paromis) |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
23. Kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) (P1, P2, P3) įvertinami balais pagal 7 lentelėje pateiktus įvertinimo kriterijus. Balai surašomi į 8 lentelės 4, 5, 6 skiltis.
24. Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai vertinami balais, atsižvelgiant į 4 ir 5 lentelėse numatomus nuostolius (4 ir 5 lentelėse nurodyti nuostoliai sumuojami).
7 lentelė. Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimo kriterijai
Galimų padarinių (poveikio) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1) įvertinimas |
Galimų padarinių (poveikio) lygis |
Vertinimo balai |
Žuvusiųjų, sužeistųjų nėra ir (ar) gyventojų evakuoti nereikia |
nereikšmingas |
1 |
Sužaloti 1–5 gyventojai ir (ar) iki 300 gyventojų evakuota |
ribotas |
2 |
Žuvo ne daugiau kaip 5 gyventojai ir (ar) sužalota nuo 5 iki 10 gyventojų, ir (ar) nuo 300 iki 500 gyventojų evakuota |
didelis |
3 |
Žuvo ne daugiau kaip 20 gyventojų ir (ar) nuo 10 iki 100 gyventojų sunkiai sužalota, ir (ar) nuo 500 iki 1000 gyventojų evakuota |
labai didelis |
4 |
Žuvo daugiau nei 20 gyventojų ir (ar) sužalota daugiau nei 100 gyventojų, ir (ar) daugiau kaip 1000 gyventojų evakuota |
katastrofinis |
5 |
Galimų padarinių (poveikio) turtui ir aplinkai (P2) įvertinimas, tūkst. Lt |
Galimų padarinių (poveikio) lygis |
Vertinimo balai |
Mažiau nei 50 |
nereikšmingas |
1 |
50–200 |
ribotas |
2 |
200–1000 |
didelis |
3 |
1000–10 000 |
labai didelis |
4 |
Daugiau nei 10 000 |
katastrofinis |
5 |
Galimų padarinių (poveikio) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms (P3) įvertinimas |
Galimų padarinių (poveikio) lygis |
Vertinimo balai |
Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos iki 6 valandų |
nereikšmingas |
1 |
Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos nuo 6 iki 24 valandų |
ribotas |
2 |
Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos nuo 1 iki 3 parų |
didelis |
3 |
Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos nuo 3 iki 30 parų |
labai didelis |
4 |
Kai būtiniausios gyvenimo (veiklos) sąlygos sutrikdomos daugiau kaip 30 parų |
katastrofinis |
5 |
8 lentelė. Galimų pavojų rizikos įvertinimas
Eil. Nr. |
Galimas pavojus |
Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas balais |
Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimas balais |
Rizikos lygio (R) nustatymas |
Bendras rizikos lygis (R) R=R1+ R2+R3 |
||||
Galimi padariniai (poveikis) gyventojų gyvybei ir sveikatai (P1) |
Galimi padariniai (poveikis) turtui ir aplinkai (P2) |
Galimi padariniai (poveikis) būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms (P3) |
Galimo pavojaus rizikos gyventojų gyvybei ir sveikatai lygis (R1) R1=TxP1 |
Galimo pavojaus rizikos turtui ir aplinkai lygis (R2) R2=TxP2 |
Galimo pavojaus rizikos būtiniausioms gyvenimo (veiklos) sąlygoms lygis (R3) R3=TxP3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
speigas |
4 |
3 |
2 |
4 |
12 didelis |
8 vidutinis |
16 labai didelis |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV. Rizikos lygio ir JOS priimtinumo nustatymas
25. Nustatytų galimų pavojų rizikos lygis apskaičiuojamas pagal formulę R=TxP (R – rizika, T – tikimybė, P – padariniai (poveikis). Gautos reikšmės įrašomos į 8 lentelės 7, 8 ir 9 skiltis:
26. Naudojantis 9 lentele, pagal nustatytų galimų pavojų tikimybės (T) ir galimų padarinių (poveikio) (P) balus (8 lentelės 3, 4, 5 ir 6 skiltys) nustatomas kiekvieno galimo pavojaus rizikos (R1, R2, R3) lygis: labai didelis, didelis, vidutinis arba priimtinas, kuris įrašomas į 8 lentelės 7, 8, 9 skiltis.
27. 8 lentelės 10 skiltyje įrašomas bendras rizikos lygis, kuris gaunamas sudėjus R1, R2 ir R3 reikšmes. Šie duomenys bus naudojami sudarant savivaldybės galimų pavojų sąrašą prioriteto tvarka pagal jų rizikos lygį. Galimais pavojais prioriteto tvarka laikomi:
28. Nustačius labai didelę, didelę ar vidutinę riziką, šių galimų pavojų rizikos mažinimo priemonės numatomos savivaldybės ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plane. Šios priemonės turi:
28.2. gerinti savivaldybėje esančių civilinės saugos sistemos subjektų pasirengimą reaguoti ir likviduoti ekstremaliąsias situacijas ir šalinti jų padarinius;
29. Nustačius labai didelę ar didelę riziką, šių galimų pavojų valdymas aprašomas savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plane.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Savivaldybės galimų pavojų ir
ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės
metodinių rekomendacijų
1 priedas
GALIMI PAVOJAI
1. Galimi gamtiniai pavojai:
1.2. stichiniai meteorologiniai reiškiniai (maksimalus vėjo greitis, smarkus lietus, kruša, smarkus snygis, pūga, lijundra, smarkus sudėtinis apšalas, speigas, tirštas rūkas, šalna aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu, kaitra, sausra aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu);
1.3. katastrofinis meteorologinis reiškinys (uraganas, labai smarkus lietus, labai smarkus snygis, labai smarki pūga, smarkus speigas);
1.4. stichinis hidrologinis reiškinys (stichinis vandens lygis (vandens lygio pakilimas ar nusekimas), stichinis potvynis);
1.5. katastrofinis hidrologinis reiškinys (katastrofinis vandens lygio pakilimas, katastrofinis potvynis);
2. Žmogaus veiklos sukelti pavojai:
Savivaldybės galimų pavojų ir
ekstremaliųjų situacijų rizikos
analizės metodinių rekomendacijų
2 priedas
pažeidžiamos visuomenės socialinės grupės
PATVIRTINTA
Priešgaisrinės apsaugos ir
gelbėjimo departamento prie
Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus
2011 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. 1-189
ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinės rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) parengtos siekiant detalizuoti ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų, nurodytų Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) 13 straipsnio 4 dalies 7 punkte, atliekamų galimų pavojų nustatymo, ekstremaliųjų situacijų rizikos vertinimo, ekstremaliųjų situacijų rizikos lygio ir jos priimtinumo nustatymo tvarką.
2. Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės (toliau – rizikos analizė) tikslas – nustatyti galimus pavojus, galinčius daryti neigiamą įtaką ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų kompetencijai priskirtoms veiklos sritims (sektoriams), įvertinti ekstremaliųjų situacijų rizikos (toliau – rizika) lygį ir numatyti rizikos valdymo priemones: sumažinti galimų pavojų kilimo tikimybę, galimus padarinius ir pagerinti didelės rizikos ekstremaliųjų įvykių ir ekstremaliųjų situacijų valdymo galimybes.
3. Ministerija neatlieka rizikos analizės jos kompetencijai priskirtoms veiklos sritims (sektoriams), už kurias yra atsakinga jos reguliavimo srities valstybės institucija ar įstaiga, kuri teisės aktų nustatyta tvarka turi rengti ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planą, ekstremaliųjų situacijų valdymo planą ir sudaryti ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą.
4. Potvynių rizikos vertinimas atliekamas vadovaujantis Potvynių rizikos vertinimo ir valdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1558 (Žin., 2009, Nr. 144-6376).
5. Galimų pavojų padariniai (poveikis) aplinkai apskaičiuojami vadovaujantis Aplinkai padarytos žalos atlyginimo dydžių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugsėjo 9 d. įsakymu Nr. 471 (Žin., 2002, Nr. 93-4026).
6. Rizikos analizė atliekama šiais etapais:
7. Duomenys, gauti atlikus rizikos analizę, naudojami:
7.1. rengiant ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planą;
8. Visapusiškai, objektyviai ir nešališkai rizikos analizei ministerijoje, kitoje valstybės institucijoje ir įstaigoje atlikti ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos vadovo sprendimu gali būti sudaroma darbo grupė arba komisija. Prireikus į šią darbo grupę, komisiją siūloma pasikviesti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų atstovus.
9. Rizikos analizė peržiūrima ir prireikus atnaujinama ne rečiau kaip kartą per trejus metus arba atsiradus naujiems pavojams, pasikeitus civilinę saugą reglamentuojantiems teisės aktams, pertvarkius ar modernizavus įrenginius, technologinius procesus ar įvykus kitiems pokyčiams, didinantiems pavojų ar ekstremaliųjų situacijų riziką ir mažinantiems darbuotojų saugumą.
II. Galimų PAVOJŲ NUSTATYMAS
11. Šiame etape galimi pavojai nustatomi remiantis moksliniais, statistiniais, istoriniais duomenimis, specialistų ir ekspertų vertinimais, Lietuvos ir kitų šalių patirtimi, analizuojamos aplinkos apžiūra, įvykių modeliavimu, taip pat Ekstremalių įvykių kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928).
12. Galimas pavojus suprantamas kaip galimų įvykių, ekstremaliųjų įvykių, ekstremaliųjų situacijų keliama grėsmė gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui ir (ar) aplinkai.
13. Nustatomi visi galimi gamtiniai ir žmogaus veiklos sukelti (techniniai, ekologiniai ir socialiniai) pavojai (priedas), kurių išplitimo ribos viršijo trijų savivaldybių teritorijų ribas ir gali:
13.1. kilti ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtoje veiklos srityje (sektoriuje);
13.2. kilti ne ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtoje veiklos srityje (sektoriuje), bet daryti jai neigiamą įtaką;
13.3. sukelti galimus padarinius (poveikį) gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui, aplinkai savivaldybėje (-ėse), dėl kurių į ministeriją, kitą valstybės instituciją ir įstaigą gali kreiptis pagalbos savivaldybė (-ės);
14. Nustatyti galimi pavojai surašomi į 1 lentelę, nurodoma jų padarinių (poveikio) zona, galimas išplitimas, esant galimybei, pateikiamos jų kilimo priežastys (kodėl ir kaip jie gali kilti) ir pradedamos pildyti 5 lentelės 1 ir 2 skiltys.
1 lentelė. Nustatytų galimų pavojų apibūdinimas
Eil. Nr. |
Nustatytas galimas pavojus |
Nustatyto galimo pavojaus padarinių (poveikio) zona ir galimas išplitimas |
Nustatyto galimo pavojaus poveikio veiklos sričiai (sektoriui) trukmė |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
III. Rizikos VERTINIMAS
16. Kiekvieno nustatyto galimo pavojaus tikimybė (T) vertinama balais pagal Rekomendacijose pateiktus galimo pavojaus tikimybės įvertinimo kriterijus (2 lentelė). Galimo pavojaus tikimybės vertinimas balais įrašomas į 5 lentelės 3 skiltį.
2 lentelė. Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimo kriterijai
Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas |
Galimo pavojaus tikimybės lygis |
Vertinimo balai |
Gali įvykti dažniau negu kartą per metus |
labai didelė tikimybė |
5 |
Gali įvykti kartą per 1–10 metų |
didelė tikimybė |
4 |
Gali įvykti kartą per 10–50 metų |
vidutinė tikimybė |
3 |
Gali įvykti kartą per 50–100 metų |
maža tikimybė |
2 |
Gali įvykti rečiau negu kartą per 100 metų |
labai maža tikimybė |
1 |
17. Nustačius galimo pavojaus tikimybę (T), analizuojami kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos kompetencijai priskirtai veiklos sričiai (sektoriui) ir jų numatoma trukmė.
3 lentelė. Galimų pavojų padariniai (poveikis) veiklos sričiai (sektoriui)
Eil. Nr. |
Nustatytas galimas pavojus |
Galimi padariniai (poveikis) veiklos sričiai (sektoriui) |
Galimų padarinių (poveikio) trukmė (valandomis arba paromis) |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
18. Kiekvieno galimo pavojaus padariniai (poveikis) (P) įvertinami balais pagal 4 lentelėje pateiktus įvertinimo kriterijus. Balai surašomi į 5 lentelės 4 skiltį.
4 lentelė. Galimų pavojų padarinių (poveikio) (P) įvertinimo kriterijai
Galimų padarinių (poveikio) veiklos sričiai (sektoriui) įvertinimas |
Galimų padarinių (poveikio) lygis |
Vertinimo balai |
Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma iki 6 valandų |
nereikšmingas |
1 |
Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų sutrikdoma nuo 6 iki 24 valandų |
ribotas |
2 |
Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma nuo 1 iki 3 parų |
didelis |
3 |
Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma nuo 3 iki 30 parų |
labai didelis |
4 |
Kai veiklos srities (sektoriaus) veikla ir (arba) veiklos sričiai priklausančių objektų veikla sutrikdoma daugiau kaip 30 parų |
katastrofinis |
5 |
5 lentelė. Galimų pavojų rizikos įvertinimas
Eil. Nr. |
Galimas pavojus |
Galimo pavojaus tikimybės (T) įvertinimas balais |
Galimų padarinių (poveikio) (P) įvertinimas balais |
Rizikos lygio (R) nustatymas R=TxP |
Rizikos lygis (R) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
speigas |
4 |
4 |
16 labai didelis |
16 |
|
|
|
|
|
|
IV. Rizikos lygio ir JOS priimtinumo nustatymas
19. Nustatytų galimų pavojų rizikos lygis apskaičiuojamas pagal formulę R=TxP (R – rizika, T – tikimybė, P – padariniai (poveikis). Gauta reikšmė įrašoma į 5 lentelės 5 skiltį.
20. Rizikos lygis nustatomas šiais etapais:
20.1. nustatytų galimų pavojų tikimybės (T) ir galimų padarinių (poveikio) (P) balai (5 lentelės 3 ir 4 skiltys) įrašomi į rizikos lygio nustatymo lentelę (6 lentelė);
21. 5 lentelės 6 skiltyje įrašomas rizikos lygis (R). Šie duomenys bus naudojami sudarant ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų sąrašą prioriteto tvarka pagal jų rizikos lygį. Galimais pavojais prioriteto tvarka laikomi:
22. Nustačius labai didelę, didelę ar vidutinę riziką, šių galimų pavojų rizikos mažinimo priemonės numatomos ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių plane. Šios priemonės turi:
22.2. gerinti ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ir jų reguliavimo srities valstybės institucijų ir įstaigų pasirengimą reaguoti ir likviduoti ekstremaliąsias situacijas ir šalinti jų padarinius;
23. Nustačius labai didelę ar didelę riziką, šių galimų pavojų valdymas aprašomas ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos ekstremaliųjų situacijų valdymo plane.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Ministerijos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės metodinių rekomendacijų
priedas
GALIMI PAVOJAI
1. Galimi gamtiniai pavojai:
1.2. stichiniai meteorologiniai reiškiniai (maksimalus vėjo greitis, smarkus lietus, kruša, smarkus snygis, pūga, lijundra, smarkus sudėtinis apšalas, speigas, tirštas rūkas, šalna aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu, kaitra, sausra aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu);
1.3. katastrofinis meteorologinis reiškinys (uraganas, labai smarkus lietus, labai smarkus snygis, labai smarki pūga, smarkus speigas);
1.4. stichinis hidrologinis reiškinys (stichinis vandens lygis (vandens lygio pakilimas ar nusekimas), stichinis potvynis);
1.5. katastrofinis hidrologinis reiškinys (katastrofinis vandens lygio pakilimas, katastrofinis potvynis);
2. Žmogaus veiklos sukelti pavojai: