STATISTIKOS DEPARTAMENTO
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS GENERALINIO DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL SUTEIKTŲ PASLAUGŲ ATRANKOS KAINŲ STATISTINIAM TYRIMUI ANKETOS FORMOS PATVIRTINIMO
2008 m. gruodžio 16 d. Nr. DĮ-237
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299) 12 straipsnio 2 dalį ir atsižvelgdama į 1995 m. spalio 23 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 2494/95 dėl suderintų vartotojų kainų indeksų (OL 2004 m. specialusis leidimas, 10 skyrius, 1 tomas, p. 39), 1998 m. gegužės 19 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1165/98 dėl trumpojo laikotarpio statistikos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 20 tomas, p. 291) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2008 m. lapkričio 28 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1178/2008 (OL 2008 L 319, p. 16):
1. Tvirtinu metinio periodiškumo Suteiktų paslaugų atrankos kainų statistiniam tyrimui anketos formą KA-03 (pridedama).
2. Laikau netekusiu galios Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2008 m. vasario 12 d. įsakymą Nr. DĮ-52 „Dėl suteiktų paslaugų atrankos kainų statistiniam tyrimui anketos formos patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 20-750).
Suteiktų paslaugų atrankos kainų
statistiniam tyrimui anketos
KA-03 metinės
1 priedas
INFORMACIJA DĖL SUTEIKTŲ PASLAUGŲ KAINŲ STATISTINIAM TYRIMUI ANKETOS
(anketa KA-03 metinė)
STATISTINIO TYRIMO TEISINIS PAGRINDAS |
Lietuvos Respublikos statistikos įstatymas (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299); 1998 m. gegužės 19 d. Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1165/98 dėl trumpojo laikotarpio statistikos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 20 tomas, p. 291) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2008 m. lapkričio 28 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1178/2008 (OL 2008 L 319, p. 16). 1995 m. spalio 23 d. Tarybos Reglamentas (EB) Nr. 2494/95 dėl suderintų vartotojų kainų indeksų (OL 2004 m. specialusis leidimas, 10 skyrius, 1 tomas, p. 39) |
STATISTINIO TYRIMO RŪŠIS, APIMTIS IR TIKSLAS |
Tyrimo rūšis – atrankinis tyrimas. Tyrimo apimtis – anketą pildo visų rūšių įmonės, teikiančios paslaugas. Tiriamasis laikotarpis – t-1 laikotarpis (t – ataskaitiniai metai). Tyrimo tikslas – remiantis gautais statistiniais duomenimis sudaryti reprezentatyvių paslaugų sąrašą, suformuoti svorių sistemą paslaugų kainų indeksams skaičiuoti. |
STATISTINIŲ DUOMENŲ PATEIKIMO PAREIGA |
Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 14 straipsnio 2 dalis: „Juridiniai asmenys privalo neatlygintinai teikti statistinius duomenis Oficialiosios statistikos darbų programai įgyvendinti.“ |
STATISTINIŲ DUOMENŲ KONFIDENCIALUMAS |
Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 15 straipsnio 2 dalis: „Oficialiosios statistikos duomenys, jeigu pagal juos tiesiogiai ar netiesiogiai galima identifikuoti respondentą, apie kurį ar kurio veiklos rezultatus buvo surinkti pirminiai statistiniai duomenys, yra konfidencialūs ir saugomi įstatymų nustatyta tvarka.“ |
STATISTINIŲ DUOMENŲ PATEIKIMO TVARKOS PAŽEIDIMAS |
Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 17 straipsnis: „Fiziniai asmenys, įmonių, įstaigų ar organizacijų vadovai ir kiti atsakingi už oficialiosios statistikos duomenų rengimą ir teikimą asmenys, pažeidę šio įstatymo ir kitų su statistika susijusių teisės aktų reikalavimus, atsako pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.“ Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1732 straipsnis (Žin., 1992, Nr. 21-610; 2000, Nr. 54-1557): „Statistinių duomenų nepateikimas nustatyta tvarka oficialiąją statistiką tvarkančioms institucijoms ir įstaigoms arba melagingų statistinių duomenų joms pateikimas užtraukia baudą nuo 500 iki 1000 Lt. Tokia pat veika, padaryta asmens, bausto administracine nuobauda už šio straipsnio pirmojoje dalyje numatytus pažeidimus, užtraukia baudą nuo 3000 iki 6000 Lt. Dokumentų, patvirtinančių pateiktus statistinius duomenis, nepateikimas oficialiąją statistiką tvarkančių institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojams arba šių dokumentų nuslėpimas, taip pat minėtų valstybės tarnautojų teisėtų reikalavimų nevykdymas užtraukia baudą pareigūnams nuo 500 iki 1000 Lt.“ |
Suteiktų paslaugų atrankos kainų
statistiniam tyrimui anketos
KA-03 metinės
2 priedas
PAAIŠKINIMAI METINEI SUTEIKTŲ PASLAUGŲ ATRANKOS KAINŲ STATISTINIAM TYRIMUI ANKETAI KA-03 PILDYTI
1. Suteiktų paslaugų atrankos kainų statistiniam tyrimui metinė anketa KA-03 (toliau – anketa KA-03) pildoma vieną kartą per metus ir yra skirta reprezentatyvioms paslaugoms kainų statistiniam tyrimui atrinkti.
2. Pagrindinės vartojamos sąvokos:
2.1. Pajamos – įmonės ar asmens gaunamos lėšos kaip atlygis už darbą, pastangas ar kaip investicijų grąža. Pajamos gali būti gaunamos pinigais arba natūra.
2.2. Įmonė – gaminantis prekes ir (ar) teikiantis paslaugas organizacinis juridinis vienetas, užsiimantis viena ar daugiau ekonominės veiklos rūšių vienoje ar keliose vietose ir turintis sprendimų priėmimo teisę. Tai valstybės, savivaldybių įmonės, ūkinės bendrijos, uždarosios akcinės bendrovės, akcinės bendrovės, žemės ūkio bendrovės, ūkininkų ūkiai, asociacijos, prekybos, pramonės ir amatų rūmai ir pan.
2.3. Valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos – valstybės valdymo institucijos ir įstaigos (ministerijos, departamentai ir pan.), kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, viešosios įstaigos (sveikatos, švietimo ir pan.), kurios finansuojamos iš valstybės ar savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų ir pan.
2.4. Gyventojai – pavieniai asmenys ar asmenų grupės, įsigyjantys paslaugas savo vartojimo reikmėms tenkinti.
2.5. Paslauga – vartotojo poreikius tenkinanti ekonominė gėrybė, neturinti materialios formos. Paslaugos negalima išsaugoti, todėl ji dažniausiai suvartojama jos gavimo metu, pavyzdžiui, konsultavimas, pervežimas, valymas ir kt.
2.6. Reprezentatyvi paslauga – kainų statistiniam tyrimui atrinkta konkreti paslauga, kurią teikiant gautų pajamų lyginamoji dalis tam tikrų paslaugų elementarioje kategorijoje yra didelė ir (arba) jos kainų pokytis yra artimas vidutiniam visų tos elementariosios kategorijos paslaugų kainų pokyčiui.
2.7. Kaina – paslaugos vieneto piniginis įvertinimas, t. y. pinigų kiekis, kurį reikia sumokėti pardavėjui už suteiktą paslaugą.
2.8. Vidutinė kaina – konkrečios paslaugos, suteiktos tam tikrai vartotojų grupei skirtingomis kainomis, vidutinė kaina.
2.12. Paslaugos modelio kaina – paslaugos, atitinkančios tam tikras charakteristikas, kaina, kurią apskaičiuoja įmonė nepriklausomai nuo to, buvo suteikta paslauga ar ne.
3. Anketos KA-03 adreso dalyje įrašomi visi pagrindiniai įmonės rekvizitai: įmonės pavadinimas, įmonės kodas juridinių asmenų registre, adresas, pagrindinės veiklos kodas ir pavadinimas pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių (toliau – EVRK 2 red.), patvirtintą Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Statistikos departamentas) generalinio direktoriaus2007 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. Dį-226 (Žin., Nr. 119-4877).
4. Anketos KA-03 I skyrius skirtas įmonės pajamoms už suteiktas paslaugas pagal veiklos rūšį ir atrinktas paslaugų grupes nurodyti:
4.1. 1 skiltyje yra nurodyti įmonės vykdomų veiklos rūšių pagal EVRK kodai ir pavadinimai, iš kurių atrinktos paslaugų grupės.
4.2. Žemiau nurodytos veiklos rūšies esančių eilučių 1 skiltyje įrašyti atrinktų paslaugų grupių kodai ir pavadinimai.
4.3. 2–5 skiltyse pateikiami statistiniai duomenys apie praėjusių metų įmonės pajamas, gautas už visiems vartotojams ir atskirai kiekvienai vartotojų grupei suteiktas paslaugas, pagal vykdomą veiklos rūšį ir atrinktas paslaugų grupes. Pajamos turi būti pateikiamos be pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM), litais (sveikais skaičiais).
4.4. Anketos KA-03 I skyrių reikia užpildyti pagal šį pavyzdį:
Įmonės A pajamos už suteiktas paslaugas pagal veiklos rūšį ir atrinktas paslaugų grupes:
Veiklos rūšis ir paslaugų grupės |
2007 m. pajamos (be PVM), gautos už suteiktas paslaugas, Lt |
|||
iš viso |
iš ų pagal vartotojų grupes |
|||
įmonėms |
valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms |
gyventojams |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
51.10 |
15000000 |
8000000 |
2000000 |
5000000 |
Keleivinio oro transporto paslaugos |
||||
51.10.11 |
2000000 |
1000000 |
600000 |
400000 |
Keleivinio vietinio oro transporto pagal tvarkarašti paslaugos |
||||
51.10.13 |
13000000 |
7000000 |
1400000 |
4600000 |
Keleivinio tarptautinio oro transporto pagal tvarkarašti paslaugos |
4.4.1. Iš pateikto pavyzdžio matyti, kad įmonė A teikia keleivinio oro transporto paslaugas. 2007 m. įmonė gavo 15 mln. litų pajamų už šias suteiktas paslaugas, iš įmonių – 8 mln. litų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų – 2 mln. litų, gyventojų – 5 mln. litų.
4.4.2. 1 skiltyje įrašytos įmonės teikiamos oro transporto pagal tvarkaraštį paslaugų grupės, t. y. vietinis keleivių vežimas ir tarptautinis keleivių vežimas. Už vietinio keleivių vežimo paslaugas įmonė 2007 m. gavo 2 mln. litų pajamų, iš jų pagal vartotojų grupes – atitinkamai 1, 0,6, 0,4 mln. litų, už tarptautinio keleivių vežimo paslaugas – 13 mln. Litų, iš jų pagal vartotojų grupes – atitinkamai 7, 1,4, 4,6 mln. litų.
5. Anketos KA-03 II skyrius skirtas iš paslaugų grupių atrinktoms reprezentatyvioms paslaugoms aprašyti, pajamoms už suteiktas paslaugas ir suteiktų paslaugų bazinėms kainoms nurodyti.
5.1. Iš kiekvienos suteiktų paslaugų grupės, aprašytos anketos KA-03 I skyriuje, reikia atrinkti reprezentatyvias paslaugas, kurių statistiniai duomenys apie kainas bus teikiami paslaugų kainų statistinėje ataskaitose KA-04 ir KA-05. Reprezentatyvios paslaugos aprašomos 1 skiltyje.
5.2. Atrinktos reprezentatyvios paslaugos turi atitikti šiuos reikalavimus:
5.2.1. Paslauga turi būti reprezentatyvi, t. y. jos pardavimo apimtis vienarūšių paslaugų grupėje turi būti ne mažesnė kaip 50 procentų. Jeigu negalima išskirti vienos tokios paslaugos, reikia pasirinkti dvi ar daugiau. Atrinktų paslaugų pardavimo apimčių suma turėtų sudaryti ne mažiau kaip 50 procentų atitinkamos paslaugų grupės parduotų paslaugų apimties.
5.3. Tam, kad kiekvieną ataskaitinį laikotarpį būtų registruojamos tų pačių reprezentatyvių paslaugų kainos ir būtų galima jas identifikuoti, būtina pateikti išsamius paslaugų aprašymus. Svarbu, kad aprašymuose būtų nurodomos pagrindinės kainą lemiančios charakteristikos:
5.3.1. pirkėjas (užsakovas) arba jam suteiktas identifikacinis numeris, siekiant išsaugoti konfidencialumą,
5.4. Reprezentatyvių paslaugų aprašymų pavyzdžiai:
5.4.1. Siuntos pristatymas pirkėjui. 10 kg dokumentų siuntos pristatymas pirkėjui Nr. 123 iš Vilniaus į Rygą per dvi dienas žemės paštu;
5.5. 1 skiltyje turi būti pateikiamas aprašomos reprezentatyvios paslaugos matavimo vienetas, pavyzdžiui: vienas bilietas, vienas kilometras, viena sekundė, viena valanda, viena diena ir t. t.
5.6. 2–5 skiltyse pateikiami statistiniai duomenys apie praėjusių metų įmonės pajamas, gautas už suteiktas reprezentatyvias paslaugas kiekvienai vartotojų grupei, litais. Tam tikrais atvejais, kai nėra galimybės nurodyti įmonės pajamų už suteiktas paslaugas litais, galima įvertinti procentais, kokią paslaugų grupės pajamų dalį sudaro pajamos, gautos už konkrečią paslaugą.
5.7. 3–5 skiltyse turi būti pateikiama pasirinktos reprezentatyvios paslaugos nurodytų metų ketvirtojo ketvirčio vidutinė kaina litais ir centais atskirai kiekvienai vartotojų grupei. Šios kainos, skaičiuojant paslaugų kainų indeksą, laikomos bazinėmis.
5.8. Jos apskaičiuojamos pagal svertinio aritmetinio vidurkio formulę:
kur
– vidutinė suteiktos reprezentatyvios paslaugos kaina baziniu laikotarpiu 0;– i-ojo sandorio suteiktos reprezentatyvios paslaugos kaina baziniu laikotarpiu 0;
– i-ojo sandorio suteiktos reprezentatyvios paslaugos skaičius baziniu laikotarpiu 0;
i – suteiktos reprezentatyvios paslaugos sandoris, čia i = 1,..., n;
n – suteiktos reprezentatyvios paslaugos sandorių skaičius.
Pagal nurodytą formulę nurodytų metų ketvirtąjį ketvirtį suteiktos reprezentatyvios paslaugos sandorių kainos dauginamos iš sandorių skaičiaus (skirtingi sandoriai gali būti sudaryti skirtingomis kainomis). Gautų verčių suma dalijama iš viso nurodytų metų ketvirtąjį ketvirtį suteiktos reprezentatyvios paslaugos sandorių skaičiaus. Taip gaunama vidutinė ketvirtinė paslaugos kaina.
5.9. Anketos KA-03 II skyrių reikia užpildyti pagal šį pavyzdį:
Įmonės A atrinktų paslaugų aprašymai, pajamos už suteiktas paslaugas ir suteiktų paslaugų bazinės kainos:
Eil. Nr. |
Suteiktų paslaugų grupių kodai ir reprezentatyvių paslaugų aprašymai |
2007 m. pajamos, gautos už suteiktas paslaugas, Lt, ir IV ketvirčio vidutinė paslaugos kaina (be PVM), pagal vartotojų grupes, Lt, ct |
|||
iš viso |
iš jų pagal vartotojų grupes |
||||
įmonėms |
valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms |
gyventojams |
|||
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
51.10.13 Maršrutas: Vilnius–Palanga, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš mėnesį |
1142000 (Pajamos) |
60% (Pajamos) |
55% (Pajamos) |
53% (Pajamos) |
|
Vienas bilietas |
|
430 (Kaina) |
450 (Kaina) |
450 (Kaina) |
2 |
51.10.13 Maršrutas: Vilnius–Amsterdamas–Vilnius, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš du mėnesius |
2850000 (Pajamos) |
20 % (Pajamos) |
5% (Pajamos) |
30 % (Pajamos) |
|
Vienas bilietas |
|
300 (Kaina) |
350 (Kaina) |
340 (Kaina) |
3 |
51.10.13 Maršrutas: Vilnius–Amsterdamas–Vilnius, skrydžio klasė – verslo, bilietas skrydžiui įsigytas prieš dvi savaites |
610000 (Pajamos) |
– (Pajamos) |
22 % (Pajamos) |
– (Pajamos) |
|
Vienas bilietas |
|
– (Kaina) |
1000 (Kaina) |
– (Kaina) |
4 |
51.10.13 Maršrutas: Vilnius–Londonas–Vilnius, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš mėnesį |
3734000 (Pajamos) |
39 % (Pajamos)
|
– (Pajamos) |
20 % (Pajamos)
|
|
Vienas bilietas |
|
300 (Kaina) |
– (Kaina) |
350 (Kaina) |
5 |
51.10.13 Maršrutas: Vilnius–Londonas–Vilnius, skrydžio klasė – verslo, bilietas skrydžiui įsigytas prieš dvi savaites |
746000 (Pajamos) |
– (Pajamos) |
28 % (Pajamos) |
– (Pajamos) |
|
Vienas bilietas |
|
(Kaina) |
450 (Kaina) |
(Kaina) |
5.9.1. Pagal kiekvieną vartotojų grupę įmonė atrinko reprezentatyvias paslaugas. Nagrinėjant pirmąją vartotojų grupę – įmonėms suteiktas paslaugas (žr. 3 skiltį) – iš vietinio keleivių vežimo paslaugų grupės kainų statistiniam tyrimui įmonė atrinko vieną populiariausių maršrutų ir 1 skiltyje pateikė jo aprašymą: „Maršrutas: Vilnius–Palanga, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš mėnesį“. Kadangi įmonė negalėjo pateikti pajamų, gautų už šią paslaugą, litais, ji įvertino, kad jos sudaro apie 60 procentų visų pajamų, gautų už įmonėms suteiktas vietinio keleivių vežimo paslaugas. Iš tarptautinio keleivių vežimo paslaugų grupės įmonė atrinko du populiariausius maršrutus: „Maršrutas: Vilnius–Amsterdamas–Vilnius, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš du mėnesius“, kuris, įmonės vertinimu, sudaro apie 20 procentų visų tarptautinių keleivių vežimo paslaugų, suteiktų įmonėms, ir „Maršrutas: Vilnius–Londonas–Vilnius, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš mėnesį“, sudarantis 39 procentus. Šie du maršrutai reprezentuoja įmonėms suteiktas tarptautinio keleivių vežimo paslaugas. Jie sudaro daugiau kaip 50 procentų visų pajamų, gautų už tarptautinio keleivių vežimo paslaugas, suteiktas įmonėms.
5.9.2. Nagrinėjant antrąją vartotojų grupę – valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms suteiktas paslaugas (žr. 4 skiltį) – iš vietinio keleivių vežimo paslaugų grupės kainų tyrimui įmonė atrinko tą patį maršrutą kaip ir įmonėms. 1 eilutės 1 skiltyje įmonė pateikė jo aprašymą: „Maršrutas: Vilnius–Palanga, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš mėnesį“. Įmonės vertinimu, gautos pajamos sudarė apie 55 procentus visų pajamų, gautų už valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms suteiktas vietinio keleivių vežimo paslaugas. Iš tarptautinio keleivių vežimo paslaugų grupės įmonė atrinko tris populiariausius maršrutus: „Maršrutas: Vilnius–Amsterdamas–Vilnius, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš du mėnesius“, už kurį gautos pajamos, įmonės vertinimu, sudaro apie 5 procentus visų tarptautinių keleivių vežimo paslaugų, suteiktų valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms; „Maršrutas: Vilnius–Amsterdamas–Vilnius, skrydžio klasė – verslo, bilietas skrydžiui įsigytas prieš dvi savaites“, gautos pajamos sudaro 22 procentus; „Maršrutas: Vilnius–Londonas–Vilnius, skrydžio klasė – verslo, bilietas skrydžiui įsigytas prieš dvi savaites“, gautos pajamos sudarė 28 procentus. Analogiškai aprašomos ir įvertinamos gyventojams suteiktos vietinio ir tarptautinio keleivių vežimo paslaugos.
5.9.3. Prie kiekvienos reprezentatyvios paslaugos aprašymo įmonė nurodė matavimo vienetą – vieną bilietą.
5.9.4. 3–5 skiltyse įmonė pateikė 2007 m. ketvirtojo ketvirčio vidutines paslaugų kainas pagal vartotojų grupes. Pavyzdžiui, reprezentatyvios paslaugos „Maršrutas: Vilnius–Amsterdamas–Vilnius, skrydžio klasė – ekonominė, bilietas skrydžiui įsigytas prieš du mėnesius“ vienas bilietas įmonėms 2007 m. vidutiniškai kainavo 300 Lt, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms – 350 Lt, gyventojams – 340 Lt. Analogiškai įrašomos kitų reprezentatyvių paslaugų ketvirtojo ketvirčio kainos pagal vartotojų grupes.
6. Anketos KA-03 III skyrius skirtas įmonės pastaboms įrašyti. Rašomos visos pastabos, pildant anketą KA-03 iškilę sunkumai, pasiūlymai jai tobulinti ir pan.
7. Prašome nepamiršti anketos KA-03 pabaigoje nurodyti, kiek valandų ir minučių sugaišote statistiniams duomenims parengti ir anketai KA-03 užpildyti.