LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TURTO FONDO ĮSTATYMO 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-2331 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO 2 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-2332

 

2003 m. liepos 18 d. Nr. 932

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2003 m. birželio 16 d. sprendimą Nr. 1566 „Dėl įstatymų projektų išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos Valstybės turto fondo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. IXP-2331 ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. IXP-2332 dėl šių priežasčių:

1. Siūloma įstatymų projektų redakcija neatitinka teisėtų lūkesčių apsaugos principo, saugančio interesus asmens, kuriam teisinė sistema duoda pagrindą tikėtis tam tikro rezultato, jeigu jis veiks teisėtai. Teisėtų lūkesčių apsaugos principas glaudžiai susijęs su įgytų teisių apsaugos principu, pagal kurį turi būti apsaugomos asmens teisės (taip pat teisė į apmokėjimą už darbą), įgytos pagal galiojančius teisės aktus. Asmenys, sudarydami su valstybės įmone Valstybės turto fondu darbo sutartis pagal galiojantį įstatymą, galėjo pagrįstai tikėtis, kad darbo sutartyje numatytas darbo užmokestis bus mokamas visą darbo sutarties galiojimo laikotarpį. Pažymėtina, kad teisėtų lūkesčių apsaugos principo turinys išsamiai išdėstytas Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2001 m. gruodžio 18 d. nutarime „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugpjūčio 27 d. nutarimo Nr. 942 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo sąlygų dalinio pakeitimo“ 6 ir 7.2 punktų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir Lietuvos Respublikos darbo sutarties įstatymo 22 straipsniui“ (Žin., 2001, Nr. 107-3885), kuriame, be kita ko, pabrėžiama, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta teisė gauti teisingą apmokėjimą už darbą suprantama kaip draudimas mažinti darbo užmokestį dėl aplinkybių, nesusijusių su dalykinėmis darbuotojo savybėmis, nepasikeitus darbuotojo darbo funkcijomis, darbo apimčiai ir panašiai. Minėtame nutarime taip pat pabrėžiama, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta asmenų teisė neatsiejama nuo konstitucinio teisinės valstybės principo, kuris apima ir teisėtų lūkesčių apsaugos principą.

2. Viena iš darbo sutarties sąlygų – apmokėjimas už darbą yra Lietuvos Respublikos darbo kodekso reguliavimo sritis, todėl Lietuvos Respublikos Vyriausybei negali būti pavesta nustatyti įmonės darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos. Dėl šios priežasties teikiamame įstatymo projekte siūloma Lietuvos Respublikos valstybės turto fondo įstatymo 11 straipsnio 2 dalis nesuderinta su Lietuvos Respublikos darbo kodeksu.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje, kuriai Lietuvos Respublikos Seimas pritarė 2001 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. IX-455 (Žin., 2001, Nr. 62-2244), numatyta, kad viena iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos sričių yra sureguliuoti valstybės įmonių ir valstybės kontroliuojamų akcinių bendrovių vadovų darbo apmokėjimą. Taip išreikštas sisteminis požiūris ir į valstybės įmonių vadovų darbo apmokėjimą, kuris priskirtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetencijai. Šiuo metu valstybės įmonių vadovaujančiųjų darbuotojų darbo apmokėjimas reglamentuojamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 23 d. nutarime Nr. 1341 „Dėl valstybės įmonių ir valstybės kontroliuojamų akcinių bendrovių, uždarųjų akcinių bendrovių administracijos vadovų, jų pavaduotojų ir vyriausiųjų finansininkų darbo apmokėjimo“ (Žin., 2002, Nr. 83-3608).

4. Pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 4 dalį įmonė nėra suprantama kaip viešojo administravimo subjektas, todėl siūlomas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 ir 4 straipsnių pakeitimas yra negalimas ir ydingas teisinei praktikai.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

FINANSŲ MINISTRĖ,

PAVADUOJANTI ŪKIO MINISTRĄ                                                   DALIA GRYBAUSKAITĖ

______________