LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO PRIEMONIŲ SAVININKŲ IR VALDYTOJŲ CIVILINĖS ATSAKOMYBĖS PRIVALOMOJO DRAUDIMO ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO 2 DALIES IR 22 STRAIPSNIO 1 DALIES 2 PUNKTO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-2021 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO PRIEMONIŲ SAVININKŲ IR VALDYTOJŲ CIVILINĖS ATSAKOMYBĖS PRIVALOMOJO DRAUDIMO ĮSTATYMO 14 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-2058

 

2003 m. sausio 24 d. Nr. 96

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2002 m. lapkričio 20 d. sprendimą Nr. 1214 „Dėl įstatymų ir Seimo nutarimo projektų išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti:

1. Lietuvos Respublikos transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies ir 22 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. IXP-2021 dėl šių priežasčių:

1.1. Lietuvos Respublikos transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo (toliau vadinama – Įstatymas) 4 straipsnio 2 dalies papildymas, įteisinantis transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo liudijimų kopijų naudojimą, susilpnintų privalomojo draudimo kontrolės sistemą. Siekiant išvengti draudimo liudijimų padirbinėjimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. 1100 „Dėl Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo taisyklių ir tipinių paprastosios, pasienio ir grupinės transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo sutarčių draudimo liudijimų (polisų) formų patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 80-2791; 2002, Nr. 31-1155) patvirtinta jų spausdinimo tvarka, numatanti griežtas technologines draudimo liudijimų blankų apsaugos priemones. Atsižvelgiant į tai, kad su draudimo liudijimų padirbinėjimo problema susiduriama Europos valstybėse, Europos Sąjungos Tarybos direktyvos 72/166/EEB dėl motorinių transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimą ir privalomojo tokios atsakomybės draudimo įgyvendinimą reglamentuojančių valstybių narių įstatymų derinimo 3 straipsnis įpareigoja valstybes nares imtis tinkamų kontrolės priemonių, kad transporto priemonių, įprastai naudojamų jų teritorijoje, valdytojų civilinė atsakomybė būtų apdrausta. Šios direktyvos 7 straipsnyje nustatyta, kad kiekviena transporto priemonė, kurios įprastinė buvimo vieta yra trečiojoje valstybėje arba neeuropinėje valstybės narės teritorijoje, prieš įvažiuodama į Europos Ekonominės Bendrijos steigimo sutarties galiojimo teritoriją, privalo turėti galiojančią žalią kortą arba pasienio transporto priemonių civilinės atsakomybės privalomojo draudimo pažymėjimą, kurie patvirtintų, kad ta transporto priemonė apdrausta. Be to, tokia projekto nuostata neatitinka ir Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.989 straipsnio 2 dalies, kurioje imperatyviai nurodoma, kad draudimo sutartį patvirtina draudimo liudijimas (polisas), t. y. kodeksas tokios pat teisinės galios kaip draudimo liudijimas (polisas) jo kopijai nesuteikia.

1.2. Įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimas panaikintų draudikų atgręžtinio reikalavimo teisę į asmenis, kurie vairuoja techniškai netvarkingas transporto priemones tais atvejais, kai jie nežino, kad transporto priemonė yra techniškai netvarkinga ir kad tai gali sukelti avariją, arba asmenys taip pasielgia netyčia. Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883) 7 straipsnio 4 dalis draudžia vairuoti techniškai netvarkingą, techninių reikalavimų neatitinkančią transporto priemonę nepriklausomai nuo to, ar vairuotojas apie tai žino, ar ne. Transporto priemonės vairuotojas turi laikytis įstatymų nustatytų transporto priemonių eksploatavimo sąlygų, ir nežinojimas, kad eksploatuojamoji transporto priemonė techniškai netvarkinga, negali atleisti vairuotojo nuo atsakomybės. Be to, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.246 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad civilinė atsakomybė atsiranda ir pažeidus bendro pobūdžio pareigą elgtis atidžiai ir rūpestingai, o 6.248 straipsnio 3 dalyje – kad asmuo laikomas kaltu, jeigu atsižvelgiant į aplinkybes jis nebuvo tiek rūpestingas ir apdairus, kiek atitinkamomis sąlygomis buvo būtina.

2. Lietuvos Respublikos transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 14 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. IXP-2058 dėl šių priežasčių:

2.1. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje numatytas draudimo įmokos sumažinimas net iki 50 procentų vairuotojams, nepadariusiems autoavarijų su apdrausta transporto priemone per pirmuosius metus, siūlomos pataisos atsisakyti fiksuoto bazinės draudimo įmokos dydžio netikslingos.

2.2. Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis draudimas Lietuvoje įsigaliojo tik nuo 2002 m. balandžio 1 d., todėl nėra net vienerių metų statistikos, o kaimyninių valstybių patirtis rodo, kad draudimo išmokos antraisiais ir trečiaisiais privalomojo draudimo metais smarkiai padidėja.

2.3. Europos Sąjungos Tarybos direktyva 92/49/EEB dėl įstatymų, reglamentų ir administracinių nuostatų, susijusių su tiesioginiu draudimu, išskyrus gyvybės draudimą, derinimo liberalizuoja draudimo veiklą Europos Sąjungoje – įtvirtina draudimo įmonių laisvę nustatyti draudimo įmokų dydžius ir taikyti priemokų (nuolaidų) sistemą. Atsižvelgiant į tai, finansų ministro 2002 m. rugsėjo 18 d. įsakymu Nr. 284 sudaryta darbo grupė šiuo metu rengia įstatymo pakeitimus, siekdama jį suderinti su Europos Sąjungos direktyvų reikalavimais.

2.4. Šiuo metu Lietuvos Respublikos transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės draudimo biuras atlieka parengiamuosius prisijungimo prie žalios kortos sistemos darbus, siekdamas prie jos prisijungti iki 2004 m. sausio 1 dienos. Šiam tikslui biuras ir draudimo bendrovės turi sukaupti reikiamų finansinių išteklių tarptautiniams įsipareigojimams pagal žalios kortos sistemos konstitucijos reikalavimus vykdyti.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                             DALIA GRYBAUSKAITĖ

______________