LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO (ANGŽ) SUTEIKIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2001 m. gruodžio 7 d. Nr. 584

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. vasario 22 d. nutarimu Nr. 192 „Dėl Lietuvos pasirengimo narystei Europos Sąjungoje programos (Nacionalinė ACQUIS priėmimo programa) teisės derinimo priemonių ir ACQUIS įgyvendinimo priemonių 2001 m. planų patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 18-554) priemone 3.6.1.6-T-B13:

1. Tvirtinu Aplinkai nepavojingo gaminio ženklo (ANGŽ) suteikimo tvarką (pridedama).

2. Laikau netekusiu galios Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ministerijos 1996 08 01 įsakymą Nr. 106 „Dėl gaminių (produkcijos) aplinkosauginio ženklinimo“ (Žin.,1996, Nr. 78 – 1878).

3. Aplinkos ministerijos informacijos kompiuterinėje sistemoje vadovautis reikšminiu žodžiu „auditas“.

 

 

APLINKOS MINISTRAS                                                                          ARŪNAS KUNDROTAS

______________

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2001 m. gruodžio 7 d. įsakymu Nr. 584

 

APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO (ANGŽ) SUTEIKIMO TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 1996 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ministerijos įsakymu Nr. 106 „Dėl gaminių (produkcijos) aplinkosauginio ženklinimo“ (Žin., 1996, Nr. 78-1878) pradėta kurti Lietuvos Respublikos aplinkosauginio ženklinimo sistema. Minėtu įsakymu buvo nustatyta savanoriška Lietuvos Respublikos gaminių (produkcijos) aplinkosauginio ženklinimo tvarka, skirta skatinti gaminti gaminius (produkciją), turinčius mažesnį neigiamą poveikį aplinkai per visą jų būvio ciklą, palyginus su kitais tos pačios paskirties gaminiais, ir teikti vartotojams tikslią bei pagrįstą informaciją apie šį poveikį, taip suteikiant vartotojui gaminių (produkcijos) pasirinkimo teisę.

2. ANGŽ suteikimo tvarkos veiksmingumui užtikrinti būtinas tolesnis jos tobulinimas.

3. Pagrindiniai savanoriško Lietuvos Respublikos aplinkai nepavojingo gaminio ženklo suteikimo tvarkos tikslai yra tie patys:

- tokia tvarka turi padėti vartotojams atpažinti gaminius, per visą jų būvio ciklą darančius aplinkai kuo mažesnį poveikį;

- teikti informaciją apie paženklintų gaminių (produktų) poveikį aplinkai;

- skatinti gaminių (produktų), turinčių mažiausią poveikį aplinkai per visą jų būvio ciklą: projektavimą, gamybą, įpakavimą, tiekimą į rinką ir naudojimą;

- sudaryti palankesnes sąlygas Lietuvos Respublikos gaminiams (produkcijai) patekti į Europos Sąjungos (ES) rinką ir kitas šalis, taip pat riboti pavojingų aplinkai gaminių (produkcijos) importą iš kitų šalių.

4. Šios tvarkos taikymo sritis turi apimti gaminius, kurie yra svarbūs tiek užsienio, tiek vidaus rinkoje, ir jų aplinkosauginių savybių pagerinimas gali turėti teigiamą poveikį visos aplinkos kokybei; be to, gaminių (produktų) sąvoka šiame dokumente apima ir paslaugas.

5. Aplinkai nepavojingo gaminio (produkto) ženklo kriterijų rengimo tvarka ir metodika atnaujintos, atsižvelgus į mokslo ir technikos pažangą bei šioje srityje įgytą patirtį, kad nebūtų prieštaraujama šios srities atitinkamiems tarptautiniams standartams bei kitiems reikalavimams.

6. Suteikiant ANGŽ, siekiama užtikrinti racionalų išteklių naudojimą ir tinkamą aplinkos apsaugą.

 

II. NUORODOS

 

7. ANGŽ suteikimo tvarka parengta, vadovaujantis Europos Parlamento ir Europos Sąjungos Tarybos 2000 m. liepos 17 d. reglamentu Nr. 1980/2000 „Dėl pakeistos Europos Sąjungos ekologinio ženklo suteikimo tvarkos“ (Regulation (EC) No 1980/2000 of the European Parliament and of the Council of 17 July 2000 on a revised Community eco – label award scheme // Official Journal of the European Communities. – 2000/09/21, No L 237 p. 1-15).

8. Vadovaujantis Europos Parlamento ir Europos Sąjungos Tarybos 2000 m. liepos 17 d. reglamentu 1980/2000, būtina:

- užtikrinti, kad aplinkai nepavojingo gaminio ženklo suteikimo tvarka atitiktų Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos aplinkos apsaugos politikos prioritetus bei kitus Europos Sąjungos šalių aplinkosauginio ženklinimo ar kokybės sertifikavimo sistemų reikalavimus, pvz., 1992 m. rugsėjo 22 d. Tarybos direktyvą „Nurodymas dėl ženklinimo ir standartizuotos informacijos teikimo apie buitinių prietaisų suvartojamą energiją ir kitus išteklius“ (Council Directive 92/75/EEC of 22 September 1992 on the indication by labelling and standard product information of the consumption of energy and other resources by household appliances//Official Journal of the European Communities No L 297, 1992 10 13, p. 16-35) ir 1991 m. birželio 24 d. Tarybos reglamentą (EEB) Nr. 2092/91 „Dėl ekologiškai švarių žemės ūkio produktų gamybos ir atitinkamo žemės ūkio ir maisto produktų ženklinimo“ (Council Reguliation (EEC) No 2092/91 on organic production of agricultural products and indications referring thereto on agricultural products and foodstuffs // Official Journal of the European Communities No L 198, 1991 07 22, p. 1-18), ir būtų derinama su šiais dokumentais;

- užtikrinti, kad ANGŽ būtų suteikiamas gaminiams, vadovaujantis bendrais subalansuotos (tvarios) plėtros principais;

- užtikrinti skaidrumą, įgyvendinant šią tvarką, kad ji atitiktų tam tikrus tarptautinius standartus, būtų prieinama visiems vartotojams ir ją įgyvendinant galėtų dalyvauti visi šalies gamintojai bei importuotojai.

Pastaba. Šiame dokumente nepateikiama informacija apie Europos Sąjungos Eko- ženklinimo tarybos įkūrimą, kuris aprašytas reglamente Nr. 1980/2000.

 

III. SĄVOKOS

 

9. Šiame dokumente vartojamos sąvokos:

„gaminys (produktas)“ – tai visos prekės ar paslaugos;

„vartotojas“ – tai įprastinis ir profesionalus naudotojas.

10. Faktinis poveikis aplinkai apskaičiuojamas, įvertinant energijos ir gamtinių išteklių naudojimą per visą gaminio būvio ciklą.

11. ANGŽ gaminiams (produktams) suteikimo tvarka neturi pažeisti aplinkos apsaugos ar kitų teisės aktų reikalavimų, taikomų per visą gaminio būvio ciklą, ir atitinkamais atvejais – paslaugos teikimo metu.

 

IV. TAIKYMO SRITIS

 

12. ANGŽ ženklas gali būti suteikiamas Lietuvos Respublikoje pagamintiems ir iš kitų šalių importuojamiems gaminiams, kurie atitinka V skirsnyje „Aplinkosauginiai reikalavimai“ nurodytus esminius aplinkosaugos reikalavimus ir VI skirsnyje „ANGŽ suteikimo kriterijai ir tikrinimo reikalavimai“ nurodytus kriterijus.

Aplinkai nepavojingo gaminio ženklo suteikimo kriterijai yra rengiami atskiroms gaminių grupėms.

13. Gaminių grupė – tai visos prekės ar paslaugos, kurios yra naudojamos panašiems tikslams ir pagal savo paskirtį yra lygiavertės.

14. Gaminių grupė gali būti vertinama pagal šią tvarką, kai gaminių grupė atitinka šiuos reikalavimus:

- didelė jos apyvarta vidaus rinkoje;

- viename ar keliuose gaminio būvio ciklo etapuose daro žymų poveikį aplinkai pasauliniu ar regioniniu mastu ir (arba) turi skirtingą poveikį;

- vartotojui pasirinkus gaminius, kuriems suteiktas ANGŽ, būtų žymiai sumažintas kenksmingas poveikis aplinkai ir būtų paskatintas gamintojų ar paslaugų teikėjų konkurencingumas, siūlant ANGŽ reikalavimus atitinkančius gaminius;

- didelė jos apyvartos dalis būtų skirta galutiniam vartojimui ar naudojimui.

15. Gaminių grupė dar gali būti skirstoma į pogrupius pagal ANGŽ kriterijus tais atvejais, kai tai būtina dėl gaminių savybių, siekiant užtikrinti mažiausią ANGŽ paženklintų gaminių poveikį aplinkai.

16. ANGŽ negali būti suteiktas medžiagoms ar preparatams, kurie pagal 2000 m. balandžio 18 d. Lietuvos Respublikos cheminių medžiagų ir preparatų įstatymą Nr. VIII-1641 yra klasifikuojami kaip labai toksiški, toksiški, pavojingi aplinkai, kancerogeniniai, toksiški reprodukcijai arba mutageniniai, bei gaminiams, pagamintiems taikant procesus, kurie galėtų pakenkti žmogui ir (arba) aplinkai arba įprastai taikomi galėtų būti kenksmingi vartotojui.

17. Ši tvarka netaikoma maistui, gėrimams, vaistams ir medicinos prietaisams, nurodytiems 93/42/EEB 1993 m. birželio 14 d. Europos Sąjungos Tarybos direktyvoje dėl medicinos prietaisų (EU Directive on Medical Devices 93/42/EEC // Official Journal L 169, 1993 07 12, p. 1-5) ir 98/79/EEB 1998 m. spalio 27 d. Europos Sąjungos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje dėl in vitro diagnozei naudojamų medicinos prietaisų (EU Directive 98/79 on in vitro medical devices//Official Journal L 331, 1998 12 07, p. 1–5), kurie yra skirti profesionaliam naudojimui arba turi būti skiriami su medicinos specialistų priežiūra.

 

V. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO APLINKOSAUGINIAI REIKALAVIMAI

 

18. ANGŽ gali būti suteikiamas gaminiui, turinčiam savybių, kurios yra susijusios su įvairiais aplinkos apsaugos gerinimo aspektais, nurodytais 1 skirsnio tiksluose ir principuose, per visą gaminio būvio ciklą. Šie aplinkos apsaugos aspektai yra identifikuojami pagal I priede pateiktą kontrolinio gaminio būvio ciklo įvertinimo formą ir turi atitikti II priede išdėstytus metodinius reikalavimus.

19. ANGŽ gali būti suteikiamas gaminiui, vadovaujantis šiomis nuostatomis:

- vertinant santykinius pagerinimus, turi būti atsižvelgiama į grynąją likutinę naudos ir apkrovos aplinkai, įskaitant poveikį sveikatai ir saugos aspektus, aplinkosauginę vertę: naudą ir apkrovą aplinkai siejant su aptariamų gaminių perdirbimu įvairiais gaminio būvio ciklo etapais. Vertinant taip pat turi būti atsižvelgiama į potencialią aplinkosauginę naudą, susijusią su tų gaminių antriniu perdirbimu ar šalinimu;

- svarbiausi aplinkosauginiai gaminio būvio ciklo aspektai identifikuojami, vadovaujantis šio dokumento I priedu, įvertinant tuos atvejus, kai naudojamas gaminys daro didžiausią poveikį aplinkai, ir ypač tuos atvejus, kai šis poveikis yra teigiamas;

- ikigamybinis gaminio būvio ciklo etapas, aptariamas šio dokumento I priede, apima žaliavų gavybą arba gamybą, ar perdirbimą ir energijos gamybą; į šį gaminio būvio ciklo aspektą atsižvelgiama, jei tai yra techniškai įmanoma.

 

VI. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO KRITERIJAI BEI VERTINIMO IR TIKRINIMO REIKALAVIMAI

 

20. Konkretūs ANGŽ suteikimo kriterijai yra parenkami gaminių grupėms. Šie kriterijai kiekvienu iš V skirsnyje minėtų svarbiausių aplinkosaugos aspektų numato reikalavimus, kuriuos gaminys turi atitikti, suteikiant jam ANGŽ, įskaitant reikalavimus, susijusius su gaminio tinkamumu naudoti.

21. ANGŽ suteikimo kriterijų tikslas – užtikrinti gaminių atranką, remiantis šiais principais:

- gaminio perspektyvos patekti į Lietuvos Respublikos rinką kriterijų galiojimo laikotarpiu turi būti pakankamos, kad, vartotojui jį pasirinkus, būtų užtikrintas aplinkos kokybės gerinimas;

- parenkant kriterijus, atsižvelgiama į jų taikymo laikotarpį, techninį ir ekonominį pagrįstumą;

22. ANGŽ suteikimo kriterijų kiekvienai gaminių grupei atranką lemia pagrindinis aplinkos apsaugos gerinimo tikslas.

23. Konkrečių gaminių ANGŽ suteikimo kriterijų vertinimo reikalavimai yra rengiami kiekvienai gaminių grupei kartu su ANGŽ suteikimo kriterijais.

24. ANGŽ suteikimo kriterijų galiojimo laikotarpis bei vertinimo ir tikrinimo reikalavimai tiksliai nurodomi kiekvienai gaminių grupei.

25. ANGŽ suteikimo kriterijų bei su jais susijusių vertinimo ir tikrinimo reikalavimų peržiūra vyksta prieš kiekvienos gaminių grupės kriterijų galiojimo laikotarpio pabaigą, taip pat nusprendus juos pratęsti, panaikinti arba pakeisti.

 

VII. INFORMACIJA APIE APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO IR KITAS EKOLOGINIO ŽENKLINIMO SISTEMAS

 

26. Lietuvos gamintojai ir importuotojai bei vartotojai turi būti nuolat informuojami apie numatomus ANGŽ suteikimo sistemos pokyčius bei apie Europos Sąjungos ekologinio ženklinimo sistemą ir kitų šalių nacionalines aplinkosauginio ženklinimo sistemas.

 

VIII. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO KRITERIJŲ NUSTATYMO TVARKA

 

27. ANGŽ suteikimo sąlygos ir jų galiojimo laikas nustatomas kiekvienai gaminių grupei atskirai pagal šio dokumento II priede nurodytus metodinius reikalavimus.

28. ANGŽ suteikimo kriterijai ir jų pakeitimai skelbiami „Valstybės žiniose“.

 

IX. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO PARAIŠKOS PATEIKIMAS

 

29. Paraiškas suteikti ANGŽ gali pateikti gamintojai, importuotojai, paslaugų teikėjai, prekybininkai ir smulkieji prekybininkai. Dvi pastarosios asmenų grupės dėl ANGŽ suteikimo į rinką tiekiamiems gaminiams gali kreiptis tik tada, kai parduoda gaminius su savo firmų ženklais.

30. Paraiška suteikti ANGŽ gali būti susijusi su gaminiu, tiekiamu į rinką su vienu ar daugiau firminių ženklų. Pakeitus tam tikras gaminio savybes, kurios neturi poveikio nustatytiems aplinkosauginiams kriterijams, naujos paraiškos pateikti nereikia, tačiau ANGŽ suteikimo institucija ar institucijos (toliau – kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos), kurių paskyrimo tvarka yra paaiškinta šios tvarkos XV skirsnyje „ANGŽ suteikimo kompetentingos institucijos“ turi būti informuojamos apie žymesnius gaminio savybių pokyčius.

31. Paraiška dėl ANGŽ suteikimo yra pateikiama Lietuvos Respublikos kompetentingai institucijai ar kompetentingoms institucijoms.

32. Sprendimą suteikti ar nesuteikti ANGŽ priima paraišką gavusi kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos:

- patikrinusi (patikrinusios) ir patvirtinusi (patvirtinusios), kad gaminys (produktas) atitinka paskelbtus kriterijus;

- patikrinusi (patikrinusios) ir patvirtinusi (patvirtinusios), kad su paraiška pateikiami dokumentai atitinka vertinimo ir tikrinimo reikalavimus;

- pasikonsultavusi (pasikonsultavusios), jei reikia, su kitomis kompetentingomis institucijomis.

33. Jei ANGŽ suteikimo kriterijai nurodo, kad gamybinės patalpos turi atitikti tam tikrus reikalavimus, jų turi būti laikomasi visose patalpose, kuriose tas gaminys gaminamas.

34. Kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos pripažįsta bandymus ir tikrinimus, kuriuos atliko institucijos, akredituotos pagal LST EN 45 000 standartus arba pagal įteisintus tarptautinius standartus. Kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos bendradarbiauja, kad užtikrintų veiksmingą ir nuoseklų vertinimo bei tikrinimo reikalavimų įgyvendinimą.

 

X. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO APRAŠO PRISTATYMAS VARTOTOJUI

 

35. ANGŽ aprašo pristatymo vartotojui būdas yra nurodytas šios tvarkos III priede „ANGŽ aprašo pristatymas vartotojui“. Svarbi informacija apie kiekvieną gaminių grupę aplinkosaugos aspektu nurodoma ANGŽ apraše, kuris parengiamas, vadovaujantis

VIII straipsnyje („ANGŽ kriterijų nustatymo tvarka“) nustatytais kriterijais. Ši informacija turi būti aiški ir suprantama.

 

XI. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO NAUDOJIMO SĄLYGOS

 

36. ANGŽ suteikti kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos su pareiškėju sudaro sutartį, nustatančią ženklo naudojimo sąlygas. Į ją įtraukiamos ir nuostatos dėl leidimo naudoti ženklą panaikinimo. Leidimas iš naujo svarstomas ir sutartis atitinkamai keičiama arba nutraukiama, pasikeitus šiai gaminių grupei taikomiems ANGŽ suteikimo kriterijams. Sutartyje įrašoma, kad pareiškėjo dalyvavimas aplinkosauginio ženklinimo sistemoje neatleidžia nuo nacionalinės teisės aplinkosauginių ar kitų reikalavimų, taikomų įvairiems gaminių būvio ciklo etapams ir atitinkamais atvejais – teikiant paslaugas.

Pastaba. Siekiant įgyvendinti šią tvarką, numatoma nustatytąja tvarka patvirtinti ANGŽ suteikimo sutarties formą.

37. ANGŽ negali būti naudojamas ir nuorodos į jį negali būti teikiamos tol, kol šis ženklas nėra suteiktas, o jį suteikus naudojamas tik tam gaminiui, kuriam jis buvo suteiktas. Bet koks melagingas ar klaidinantis reikalavimas ir bet kurio kito ženklo, kuris gali būti painiojamas su šiuo dokumentu įteisintu Lietuvos Respublikos aplinkai nepavojingo gaminio ženklu, naudojimas yra draudžiamas.

 

XII. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO GAMINIAMS (PRODUKTAMS) SUTEIKIMO SKATINIMAS

 

38. LR Vyriausybė ir Aplinkos ministerija skatina kreiptis dėl ANGŽ gaminiams (produktams) suteikimo, ugdydamos vartotojų, gamintojų, prekybininkų, smulkiųjų prekybininkų ir visuomenės sąmoningumą. Valstybės ir visuomeninės institucijos per žiniasklaidą skatina siekti gauti ANGŽ gaminiams ir paslaugoms.

 

XIII. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO IR KITOS EKOLOGINIO ŽENKLINIMO SISTEMOS

 

39. Siekiant užtikrinti ANGŽ sąveiką su kitų valstybių ar Europos Sąjungos ekologinio ženklinimo sistemomis, nustatytąja tvarka gali būti vykdomos bendradarbiavimo ir koordinavimo priemonės su kitų valstybių ar Europos Sąjungos ekologinio ženklo suteikimo kompetentingomis institucijomis bei Pasauliniu ekologinio ženklinimo tinklu (Global Ecolabelling Network).

40. Jei gaminiui bus suteiktas ANGŽ, o gaminys jau turi ir Europos Sąjungos ekologinį ženklą ar kitą nacionalinį ekologinį ženklą, visi jie kartu nurodomi ant gaminio pakuotės.

Pastaba. Europos Parlamento ir Europos Tarybos reglamentas Nr. 1980/2000 „Dėl pakeistos Europos Sąjungos ekologinio ženklo suteikimo tvarkos“, priimtas 2000 m. liepos 17 d., numato, kad valstybėse narėse jau esamos ir naujos ekologinio ženklinimo sistemos gali ir toliau būti taikomos kartu su Europos Sąjungos ekologinio ženklo suteikimo sistema.

 

XIV. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO IŠLAIDOS IR MOKESČIAI

 

41. Už kiekvieną paraišką ANGŽ suteikti yra imamas mokestis.

42. Už ANGŽ naudojimą pareiškėjas moka metinį mokestį.

 

XV. ANGŽ SUTEIKIMO KOMPETENTINGOS INSTITUCIJOS

 

43. Aplinkos ministerija turi užtikrinti, kad būtų paskirta ar paskirtos ir veiktų ANGŽ suteikimo institucija ar institucijos (kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos), atsakinga (atsakingos) už numatytų užduočių įvykdymą. Jei paskiriama daugiau kaip viena kompetentinga institucija, Aplinkos ministerija nustato tų institucijų atitinkamus įgaliojimus ir koordinuoja joms taikomus reikalavimus.

44. Aplinkos ministerija turi užtikrinti, kad:

- ANGŽ suteikimo kompetentinga ar kompetentingos institucijos bus nepriklausoma (nepriklausomos) ir nešališka (nešališkos);

- kompetentingos institucijos ar kompetentingų institucijų darbo tvarka užtikrins aktyvų visų suinteresuotų šalių dalyvavimą ir veiklos skaidrumą;

- kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos laikysis šios tvarkos nuostatų.

 

XVI. ANGŽ SUTEIKIMO KONSULTACINIS FORUMAS

 

45. ANGŽ suteikimo kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos užtikrina visų konkrečia gaminių grupe suinteresuotų šalių, tokių kaip pramonininkų ir paslaugų teikėjų, įskaitant mažų ir vidutinių įmonių, amatų ir jiems atstovaujančių organizacijų, profsąjungų, prekybininkų, smulkiųjų prekybininkų, importuotojų, aplinkos apsaugos darbuotojų ir vartotojų organizacijų atstovų, dalyvavimą konsultaciniuose forumuose.

Pastaba. Konsultacinio forumo darbo nuostatai bus parengti, ANGŽ suteikimo kompetentingai institucijai ar kompetentingoms institucijoms surengus konsultacinį forumą.

 

XVII. ANGŽ SUTEIKIMO KOMPETENTINGOS INSTITUCIJOS AR KOMPETENTINGŲ INSTITUCIJŲ DARBO TVARKA

 

46. ANGŽ suteikimo kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos patvirtina savo darbo nuostatus.

47. Konsultacinis forumas padeda ANGŽ suteikimo kompetentingai institucijai ar kompetentingoms institucijoms.

 

XVIII. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO TVARKOS TIKSLINIMAS ATSIŽVELGIANT Į TECHNIKOS PAŽANGĄ

 

48. Šios tvarkos priedai gali būti koreguojami, įvertinus technikos pažangą bei pažangą tarptautinės standartizacijos srityje.

 

XIX. APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO TVARKOS PAŽEIDIMAI

 

49. Konsultacinio forumo nariai imasi atitinkamų teisinių arba administracinių priemonių, jei ANGŽ suteikimo kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos nesilaiko šios tvarkos nuostatų, ir apie šias priemones praneša Aplinkos ministerijai.

 

XX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

50. Ši tvarka įsigalioja nuo jos paskelbimo „Valstybės žiniose“.

______________

 


I PRIEDAS

 

GAMINIO (PRODUKTO) BŪVIO CIKLO VERTINIMO FORMA

 

Aplinkosaugos aspektai

Gaminiai

Paslaugos

 

Ikigamybinis etapas (žalia-

vos)

Gamyba

Platinimas (įskaitant įpakavimą)

Naudojimas

Antrinis panaudojimas (perdirbimas), šalinimas

Prekių įsigijimas paslaugoms teikti

Paslaugų teikimas

Atliekų tvarkymas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oro kokybė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vandens kokybė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dirvožemio apsauga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atliekų mažinimas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Energijos taupymas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gamtinių išteklių racionalus panaudojimas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Globalinio klimato atšilimo prevencija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ozono sluoksnio apsauga

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saugumas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Triukšmas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biologinė įvairovė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________

 


II PRIEDAS

 

APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO KRITERIJŲ RENGIMO METODIKA

 

1. Įvadas

 

Svarbiausių aplinkosauginių aspektų identifikavimo ir atrankos bei aplinkai nepavojingo gaminio ženklo kriterijų rengimo procesas susideda iš šių etapų:

- ANGŽ suteikimo gaminiui ar paslaugai tikslingumo sąlygų ir rinkos tyrimų;

- gaminio būvio ciklo apžvalgos;

- gaminių ar paslaugų tobulinimo analizės;

- ANGŽ suteikimo kriterijų siūlymo.

 

2. ANGŽ suteikimo gaminiui ar paslaugai tikslingumo ir rinkos tyrimas

 

ANGŽ suteikimo gaminiui ar paslaugai tikslingumo ir rinkos tyrimo etapais aptariami įvairūs tam tikros gaminių grupės tipai Lietuvos Respublikos rinkoje, gaminami arba tiekiami, importuojami ir parduodami kiekiai bei rinkos struktūra. Taip pat atsižvelgiama į vidaus ir užsienio prekybą, įvertinamas vartotojo požiūris į aptariamą gaminį ar paslaugą, gaminių tipų funkciniai skirtumai ir pogrupių atskyrimo poreikis.

 

3. Gaminio būvio ciklo apžvalga

 

Svarbiausi aplinkosauginiai aspektai, rengiant kriterijus, bus identifikuojami, remiantis gaminio būvio ciklo apžvalgomis ir vadovaujantis tarptautiniais metodais bei standartais. Atitinkamais atvejais bus tinkamai atsižvelgiama į principus, kuriuos nustato LST EN ISO 14040:2000. „Aplinkos apsaugos vadyba. Būvio ciklo įvertinimas. Principai ir struktūra“ (Life cycle assessment. General principles and practices) ir kitus aplinkosauginio ženklinimo dokumentus.

 

4. Tobulinimo analizė

 

Efektyvesnės ANGŽ suteikimo tvarkos bus siekiama, vertinant šiuos aspektus:

- potencialias (teorines) aplinkos gerinimo priemones siejant su potencialiais tiriamos gaminių grupės ar paslaugos rinkos struktūros pokyčiais. Šis aspektas grindžiamas gaminio būvio ciklo apžvalgomis;

- techninį, gamybinį ir ekonominį ANGŽ suteikimo gaminiui ar paslaugai tikslingumą bei rinkos pokyčius;

- vartotojų požiūrį, prioritetus bei aplinkybes, galinčias turėti poveikį ANGŽ vartojimui tos gaminių grupės ar paslaugos, kuriai jis suteiktas.

 

5. ANGŽ suteikimo kriterijų siūlymas

 

Galutinio aplinkosauginių kriterijų aptarimo metu atsižvelgiama į atitinkamus su ta gaminių grupe ar paslauga susijusius aplinkosauginius aspektus.

______________

 

 


III PRIEDAS

 

APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO APRAŠO PATEIKIMAS VARTOTOJUI

 

1. ANGŽ aprašo pateikimas vartotojui

 

1. ANGŽ bus suteikiamas gaminiams, atitinkantiems ANGŽ suteikimo kriterijus. Informacija vartotojams pateikiama pagal X skirsnyje („ANGŽ pateikimas vartotojui“) ir toliau nurodytą tvarką.

2. Informacija apie ženklą vartotojui susideda iš dviejų dalių: pirmame ANGŽ aprašo langelyje yra grafinis ANGŽ simbolis, nuoroda, kokiai gaminių ar paslaugų grupei ANGŽ suteikiamas, bei licencijos numeris (1 lentelė); antrasis ANGŽ aprašo langelis yra skirtas informacijai apie ANGŽ suteikimo motyvus (2 lentelė). Informacija apie ANGŽ suteikimo motyvus turi būti siejama bent su vienu ir ne daugiau kaip trimis poveikio aplinkai rodikliais. Visa informacija pateikiama trumpo aprašo forma (pavyzdys pateikiamas 1 ir 2 lentelėse).

 

ANGŽ aprašo pateikimas vartotojui

 

1 lentelė

 

APLINKAI NEPAVOJINGO

GAMINIO ŽENKLAS

 

 

*

 

zzz

 

 

*

Suteikiamas gaminiams ir

paslaugoms, atitinkantiems ANGŽ

suteikimo tvarkos aplinkosauginius

reikalavimus

*

 

 

Licencijos registracijos numeris:

 

 

ANGŽ aprašo antrojo langelio užpildymo pavyzdys

 

2 lentelė

 

 

*

nedidelė oro tarša

 

 

 

 

*

efektyvus energijos naudojimas

 

 

 

 

*

sumažintas toksiškumas

 

 

 

 

3. ANGŽ aprašo pirmas ir antras langeliai gali būti užpildyti kartu, jei tai įmanoma, bet, esant nedidelės apimties gaminiams, antras ANGŽ aprašo langelis gali būti praleidžiamas, jeigu visas ANGŽ aprašas yra nurodomas kitais su ta pačia preke susijusiais būdais. Pavyzdžiui, pirmo langelio ANGŽ aprašas gali būti pateikiamas pačios prekės etiketėje ar atskirai, jeigu visas ženklo aprašas nurodomas pakuotėje, informaciniame lapelyje arba kituose gaminio pardavimo vietoje platinamuose spaudiniuose.

______________

 

 


IV PRIEDAS

 

APLINKAI NEPAVOJINGO GAMINIO ŽENKLO SUTEIKIMO KRITERIJŲ RENGIMO PRINCIPAI

 

Rengiant aplinkai nepavojingo gaminio ženklo suteikimo kriterijus bei su jais susijusią vertinimo ir tikrinimo tvarką, laikomasi šių principų:

 

1. Suinteresuotų šalių dalyvavimas:

 

- siekiant šio proceso metu užtikrinti efektyvesnę aplinkos apsaugą, ANGŽ suteikimo kriterijams parengti sudaroma speciali laikina darbo grupė, į kurią įtraukiamos XVI skirsnyje („ANGŽ suteikimo konsultacinis forumas“) nurodytos suinteresuotos šalys ir ANGŽ suteikimo kompetentinga institucija ar kompetentingos institucijos;

- suinteresuotos šalys bus įtraukiamos į svarbiausių aplinkosauginių aspektų identifikavimo ir atrankos procesą, ypač:

a) atliekant ANGŽ suteikimo gaminiui ar paslaugai tikslingumo ir rinkos tyrimus;

b) atsižvelgiant į gaminių būvio ciklą;

c) atliekant gaminių ar paslaugų tobulinimo analizę;

d) pateikiant ANGŽ suteikimo siūlomus kriterijus.

Apie laikinos darbo grupės susirinkimą turi būti paskelbiama iš anksto, išdalijant apibendrinančius kiekvieno etapo rezultatų pranešimus.

 

2. Viešas aptarimas ir veiklos skaidrumas:

 

- apie pagrindinius rezultatus turi būti parengtas ir paskelbtas galutinis pranešimas. Suinteresuotiesiems asmenims turi būti prieinami įvairių darbo etapų rezultatus skelbiantys laikini dokumentai, įvertinus teikiamas pastabas;

- dėl pranešimo turinio turi būti viešai tariamasi. Prieš pateikiant kriterijus kompetentingai institucijai ar kompetentingoms institucijoms, turi būti leidžiama nustatytąja tvarka bent 60 dienų dėl kriterijų projekto teikti pastabas. Pagal galimybes atsižvelgiama į visas pastabas. Paprašius turi būti teikiama informacija ir apie pastabų nagrinėjimą;

- pranešime turi būti pateikiama vykdomojo pobūdžio santrauka ir priedai su išsamiais apskaičiavimais.

 

3. Konfidencialumas

 

Turi būti užtikrintas asmenų, viešųjų organizacijų, privačių kompanijų, interesų grupių, suinteresuotų šalių ar kitų šaltinių pateiktos informacijos konfidencialumas.

______________

 

 


V PRIEDAS

 

MOKESČIAI

 

I. Paraiškos mokesčiai

 

1. Už paraišką suteikti ANGŽ bus imamas vienkartinis mokestis, susijęs su paraiškos nagrinėjimo išlaidomis. Bus nustatomas mažiausias ir didžiausias mokesčiai.

2. Smulkioms ir vidutinėms įmonėms bei paslaugų teikėjams paraiškos mokestis bus sumažintas bent 25 procentais.

Pastabos. Mažos ir vidutinės įmonės apibūdintos:

- 1998 11 24 Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatyme Nr. VIII-635 (Žin., 1998, Nr. 109-2993);

- Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. gegužės 12 d. nutarime Nr. 581 „Dėl valstybės atstovavimo akcinėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse, kurių valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos patikėjimo teise perduotos valstybės įmonei Valstybės turto fondui“ (Žin., 1998, Nr. 45-1248);

- 2000 07 13 Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme Nr. VIII-1835 (Žin., 2000, Nr. 64-1914);

- 1996 04 03 Europos Sąjungos rekomendacijose, apibūdinančiose mažas ir vidutinio dydžio įmones 96/280/EC (96/280/EC: Commission Recommendation of 3 April 1996 concerning the definition of small and medium – sized enterprises//Official journal No. L 107, 30/04/1996, p. 4–9).

 

II. Metiniai mokesčiai

 

3. Kiekvienas pareiškėjas, kuriam yra suteiktas ANGŽ, už ženklo naudojimą jį suteikusiai kompetentingai institucijai ar kompetentingoms institucijoms turi mokėti metinį mokestį.

4. Laikotarpis, kuriam taikomas tas mokestis, prasidės nuo ANGŽ suteikimo pareiškėjui dienos.

5. Metinis mokestis bus apskaičiuojamas pagal produkto, kuriam suteiktas ANGŽ, metinę pardavimo apimtį Lietuvos Respublikoje.

6. Smulkioms ir vidutinėms įmonėms bei paslaugos teikėjams metiniai mokesčiai gali būti sumažinti 25 procentais.

7. Pareiškėjams, jau gavusiems sertifikatus pagal AVAS (EMAS) arba LST EN ISO 14001 reikalavimus, gali būti taikomos papildomos metinio mokesčio nuolaidos.

 

III. Bandymų ir tikrinimo išlaidos

 

8. Nei paraiškos mokestis, nei metinis mokestis nepadengia gaminių (produkcijos), dėl kurių pateikiamos paraiškos, bandymų ir tikrinimo išlaidų. Bandymų ir tikrinimo išlaidas apmoka patys pareiškėjai.

9. Rengiant vertinimo ir tikrinimo reikalavimus, turi būti siekiama kuo mažesnių išlaidų. Tai ypač svarbu siekiant sudaryti palankesnes sąlygas ANGŽ gauti produktams, pagamintiems smulkiose ir vidutinėse įmonėse.

______________