LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO PRIEŽIŪROS KOMISIJA

 

N U T A R I M A S

DĖL PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2005 m. vasario 15 d. Nr. N-29

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo (Žin., 2003, Nr. 94-4246) 205 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisija nutaria:

patvirtinti Patikrinimų atlikimo tvarką (pridedama).

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS DRAUDIMO

PRIEŽIŪROS KOMISIJOS PIRMININKAS                   EDVINAS VASILIS-VASILIAUSKAS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros

komisijos 2005 m. vasario 15 d. nutarimu

Nr. N-29

 

PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši tvarka reglamentuoja Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo (Žin., 2003, Nr. 94-4246) 205 straipsnio 3 dalyje numatytų asmenų (toliau – tikrinami asmenys) patikrinimų organizavimą, atlikimą, rezultatų įforminimą ir įvertinimą.

2. Patikrinimai atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos draudimo įstatymu, šia tvarka ir kitais teisės aktais.

3. Tikrinamų asmenų patikrinimai atliekami priežiūros tikslu ir yra sudėtinė Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisijos (toliau – Priežiūros komisija) taikomos priežiūros sistemos dalis.

4. Patikrinimai gali būti planiniai ir neplaniniai:

4.1. planinis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Priežiūros komisijos patvirtintu grafiku. Planiniai patikrinimai gali būti tiksliniai (atliekamas vienos ar kelių tikrinamo asmens veiklos sričių patikrinimas) arba kompleksiniai (atliekamas visų tikrinamo asmens veiklos sričių patikrinimas);

4.2. neplaninio patikrinimo atlikimas gali būti susijęs su ypatingais (nenumatytais) įvykiais tikrinamo asmens veikloje.

5. Atlikti patikrinimus turi teisę Priežiūros komisijos administracijos valstybės tarnautojai, paskirti atlikti patikrinimus (toliau – Priežiūros komisijos darbuotojai). Priežiūros komisijos nariai, atlikdami patikrinimus, vadovaujasi šios tvarkos nuostatomis.

 

II. PRIEŽIŪROS KOMISIJOS DARBUOTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

6. Priežiūros komisijos darbuotojai, atlikdami patikrinimus, turi teisę:

6.1. gauti paaiškinimus žodžiu ar raštu iš tikrinamų asmenų, reikalauti, kad jie ar jų atstovai atvyktų duoti paaiškinimų į patikrinimą atliekančio Priežiūros komisijos darbuotojo tarnybines patalpas;

6.2. pateikę tarnybinį pažymėjimą ir Priežiūros komisijos pirmininko įsakymą, atlikti patikrinimą, laisvai įeiti į tikrinamų asmenų patalpas darbo metu, tikrinti dokumentus, apskaitos registrus bei kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius ir pagal tikrinimo medžiagą iš ekspertizės įstaigų ar ekspertų gauti išvadas;

6.3. išreikalauti ar pasidaryti apskaitos dokumentų, sutarčių, įsakymų bei kitų dokumentų ir informacijos kopijas;

6.4. laikinai, ne ilgiau kaip vienam mėnesiui, paimti tikrinamų asmenų dokumentus, kurie gali būti panaudojami kaip galimo pažeidimo įrodymai, palikdami motyvuotą sprendimą dėl dokumentų paėmimo bei dokumentų paėmimo aktą;

6.5. pateikę Priežiūros komisijos pirmininko įsakymą, gauti iš kredito ir finansų įstaigų duomenis, pažymas ir dokumentų kopijas apie finansines operacijas, susijusias su tikrinamuoju asmeniu;

6.6. įgyvendinti kitas teisės aktuose numatytas teises.

7. Priežiūros komisijos darbuotojai, atlikdami patikrinimą, privalo:

7.1. savo veikloje vadovautis reglamentuojančiais tikrinamų asmenų veiklą Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais norminiais teisės aktais bei Priežiūros komisijos vidaus teisės aktais;

7.2. surinkti patikrinimui būtiną informaciją apie tikrinamą asmenį bei su juo susijusius asmenis;

7.3. patikrinti, ar surinkta informacija teisinga;

7.4. išanalizuoti ir apibendrinti turimą informaciją;

7.5. susipažinti su ankstesnių patikrinimų rezultatais ir atsižvelgti į juos vertinant savo tikrinamą sritį;

7.6. periodiškai informuoti Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovą apie pavesto darbo eigą ir rezultatus Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovo nustatytu būdu;

7.7. vykdyti Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovo nurodymus, susijusius su patikrinimu, Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovo pavedimu atlikti patikrinimo plane nenumatytas, tačiau su patikrinimu susijusias užduotis;

7.8. atlikus patikrinimą, surašyti ataskaitas ir patikrinimo aktą, vadovaujantis šios tvarkos nuostatomis;

7.9. būti objektyvūs ir sąžiningi, iš anksto viešai nevertinti atlikto patikrinimo rezultatų;

7.10. neskelbti patikrinimo duomenų apie tikrinamą asmenį (ši nuostata netaikoma aptariant patikrinimo rezultatus su tikrinamo asmens administracijos vadovu, kaip yra nustatyta šios tvarkos 28 punkte);

7.11. užtikrinti, kad patikrinimų medžiaga būtų saugiai laikoma;

7.12. saugoti tikrinamų asmenų komercines paslaptis, apie kurias sužinojo patikrinimo metu. Asmenys, atskleidę šią informaciją, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

8. Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovas:

8.1. vadovauja Priežiūros komisijos darbuotojų grupės darbui ir užtikrina, kad laiku ir kokybiškai būtų atliktos užduotys;

8.2. prireikus Priežiūros komisijos darbuotojų grupės nariams nustato konkrečias užduotis ir jų atlikimo terminus;

8.3. užtikrina patikrinimui reikalingos informacijos surinkimą;

8.4. apie patikrinimo metu pastebėtus tikslintinus teisės aktus informuoja atsakingo už patikrinimo atlikimą Priežiūros komisijos skyriaus vedėją bei skyriaus veiklą kuruojantį Priežiūros komisijos narį;

8.5. nedelsdamas informuoja Priežiūros komisijos pirmininką, skyriaus veiklą kuruojantį Priežiūros komisijos narį bei už patikrinimo atlikimą atsakingą Priežiūros komisijos skyriaus vedėją, jei patikrinimo metu nustatomi galimi teisės aktų pažeidimai ar kiti veiklos trūkumai, kurie kelia grėsmę tikrinamo asmens finansiniam stabilumui ar draudėjų, apdraustųjų, naudos gavėjų, nukentėjusių trečiųjų asmenų teisėms ir interesams;

8.6. užtikrina, kad Priežiūros komisijos darbuotojų grupės nariai analizuodami, tikrindami ir vertindami informaciją bendradarbiautų tarpusavyje;

8.7. užtikrina, kad visos patikrinimo išvados būtų tinkamai pagrįstos;

8.8. atstovauja Priežiūros komisijos darbuotojų grupei derinant iškilusius klausimus bei problemas su tikrinamų asmenų atstovais;

8.9. konsultuoja Priežiūros komisijos darbuotojų grupės narius patikrinimų klausimais;

8.10. rengia visus su patikrinimu susijusius dokumentus, suderinęs juos su už patikrinimo atlikimą atsakingo Priežiūros komisijos skyriaus vedėju;

8.11. periodiškai informuoja už patikrinimo atlikimą atsakingo Priežiūros komisijos skyriaus vedėją apie atliekamo patikrinimo eigą ir rezultatus.

 

III. TIKRINAMŲ ASMENŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

9. Tikrinamas asmuo privalo:

9.1. oficialiai paskirti atsakingus asmenis, kurie dalyvautų atliekant patikrinimą bei bendradarbiautų su Priežiūros komisijos darbuotojų grupe, vykdyti jos narių teisėtus nurodymus ir netrukdyti įgyvendinti įstatymų bei kitų teisės aktų suteiktų teisių;

9.2. sudaryti reikiamas patikrinimui atlikti sąlygas, kai patikrinimas atliekamas nuvykus pas tikrinamą asmenį;

9.3. pateikti visus patikrinimui atlikti būtinus dokumentus, kompiuteriu tvarkomus duomenis bei kitą informaciją. Pateikiami duomenys turi būti tinkamai patvirtinti.

10. Tikrinamas asmuo turi teisę:

10.1. teikti raštišką nuomonę, pastabas bei paaiškinimus dėl patikrinimo akte ir jo prieduose nurodytos informacijos;

10.2. nevykdyti neteisėtų nurodymų;

10.3. reikalauti, kad Priežiūros komisijos darbuotojų grupės nariai atlikdami patikrinimo veiksmus laikytųsi teisės aktuose numatytų procedūrų ir neviršytų suteiktų įgaliojimų;

10.4. įstatymų nustatyta tvarka apskųsti Priežiūros komisijos darbuotojų grupės nario veiksmus ar jų neatlikimą.

 

IV. PASIRUOŠIMAS PATIKRINIMUI

 

11. Patikrinimą atlieka Priežiūros komisijos pirmininko įsakymu paskirtas Priežiūros komisijos darbuotojas ar darbuotojų grupė. Priežiūros komisijos darbuotojų, atliekančių patikrinimą, grupė sudaroma, atsižvelgiant į atsakingo už patikrinimo atlikimą Priežiūros komisijos skyriaus vedėjo pasiūlymus. Planinio patikrinimo Priežiūros komisijos darbuotojų grupė turi būti sudaryta ne vėliau kaip prieš 15 dienų iki patikrinimo pradžios. Priežiūros komisijos darbuotoju, atliekančiu patikrinimą, negali būti skiriamas asmuo, turintis asmeninį suinteresuotumą, t. y. jei:

11.1. yra susijęs artimos giminystės arba svainystės ryšiais su tikrinamo asmens administracijos vadovu, vyriausiuoju buhalteriu, vyriausiuoju aktuarijumi, valdybos arba stebėtojų tarybos nariais;

11.2. yra buvęs tikrinamo asmens darbuotoju ir nuo darbo santykių pasibaigimo yra praėję mažiau kaip 2 metai;

11.3. yra tikrinamo asmens akcininkas;

11.4. yra veikiamas kitų sąlygų, galinčių turėti įtakos patikrinimo objektyvumui.

12. Jei paskyrus Priežiūros komisijos darbuotoją atlikti patikrinimą paaiškėja šios tvarkos 11.1–11.4 papunkčiuose nurodytos aplinkybės, Priežiūros komisijos darbuotojas privalo apie jas nedelsdamas raštu informuoti Priežiūros komisijos pirmininką.

13. Patikrinimui atlikti gali būti pasitelkiami nepriklausomi ekspertai, jeigu reikalingos jų specialios žinios ar patirtis.

14. Įsakyme atlikti patikrinimą nurodoma Priežiūros komisijos darbuotojų pareigos, vardas ir pavardė, Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovas, tikrinamo asmens pavadinimas, tikrinamas laikotarpis, laikotarpis, per kurį turi būti atliktas patikrinimas, kokios rūšies patikrinimas (kompleksinis ar tikslinis) bus atliekamas (jei numatyta atlikti tikslinį patikrinimą, turi būti nurodytos tikrinamo asmens veiklos sritys, kurios bus tikrinamos).

15. Prieš atliekant patikrinimą, Priežiūros komisijos darbuotojai turi susipažinti su Priežiūros komisijos turima medžiaga ir informacija apie tikrinamą asmenį, su tikrinamu asmeniu glaudžiu ryšiu susijusius asmenis bei įmonių grupę, į kurią įeina tikrinamas asmuo, t. y.:

15.1. ankstesnio ar ankstesnių patikrinimų medžiaga bei su tuo susijusiu susirašinėjimu;

15.2. dokumentais, susijusiais su poveikio priemonių taikymu;

15.3. steigimo dokumentais;

15.4. finansinėmis atskaitomybėmis bei statistinėmis ataskaitomis;

15.5. informacija, kurią galėtų pateikti kiti Priežiūros komisijos darbuotojai, nepaskirti atlikti patikrinimo, ar valstybinės institucijos;

15.6. draudėjų, apdraustųjų, naudos gavėjų ir nukentėjusių trečiųjų asmenų skundais;

15.7. kita informacija.

16. Patikrinimas atliekamas vadovaujantis patikrinimo planu, kuriame nurodomos tikrinamos sritys bei Priežiūros komisijos darbuotojai, atsakingi už konkrečių sričių patikrinimą. Patikrinimo planą, suderinęs jį su Priežiūros komisijos skyriaus vedėju, sudaro bei su parengtu planu Priežiūros komisijos darbuotojus supažindina Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovas. Atsižvelgiant į patikrinimo tikslą bei turimą apie tikrinamą asmenį informaciją, patikrinimo planas tikslinamas ir, esant reikalui, papildomas prieš atliekant patikrinimą. Su patikrinimo planu turi būti pasirašytinai supažindinti visi patikrinime dalyvaujantys Priežiūros komisijos darbuotojai.

17. Ne anksčiau kaip prieš 30 darbo dienų ir ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki planinio patikrinimo pradžios Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovas turi parengti pranešimą, informuojantį tikrinamą asmenį apie patikrinimą bei nurodantį, kokius duomenis ir informaciją, reikalingus patikrinimui atlikti, būtina pateikti. Pranešime turi būti nurodyta:

17.1. patikrinimo pradžios data ir laikotarpis, per kurį bus atliktas patikrinimas;

17.2. patikrinimo rūšis;

17.3. tikrinamas laikotarpis;

17.4. informacija, gautina patikrinimui pradėti.

18. Pranešime apie patikrinimą turi būti nurodytas terminas, iki kurio prašomi pateikti duomenys turi būti pateikti Priežiūros komisijai.

19. Prieš atliekant patikrinimą, Priežiūros komisijos darbuotojai, įpareigoti atlikti patikrinimą, susirenka aptarti būsimą patikrinimą, jo tikslus, tikrinamas sritis bei nustatyti, kokie duomenys yra reikalingi papildomai.

20. Šios tvarkos 11–14 punktų nuostatos taikomos neatsižvelgiant į atliekamo patikrinimo pobūdį.

 

V. PATIKRINIMŲ GRAFIKAS

 

21. Priežiūros komisijoje rengiamas metinis patikrinimų grafikas kiekvieniems kalendoriniams metams. Metinis patikrinimų grafikas gali būti koreguojamas visus metus.

22. Patikrinimų grafikas sudaromas, atsižvelgiant į ankstesnių patikrinimų datą, jų rezultatus, tikrinamo asmens veiklos sudėtingumą, įvykusius turinčius įtakos pokyčius. Ypatingas dėmesys turėtų būti kreipiamas į tuos tikrinamus asmenis, kurių vykdoma veikla turėjo sunkumų (turėjo ar turi finansinių sunkumų vykdyti savo įsipareigojimus, dažni skundai dėl veiklos, Priežiūros komisijai buvo teikiama neteisinga informacija, Priežiūros komisijai reikalaujama informacija buvo nepateikta, dažnai nevykdomi ar netinkamai vykdomi Priežiūros komisijos nutarimai, ankstesnių patikrinimų metu nustatyti esminiai pažeidimai arba daug pažeidimų). Taip pat atsižvelgiama į tuos tikrinamus asmenis, kurie nebuvo tikrinti daugiau nei 3 metus.

23. Patikrinimų grafiką sudaro už patikrinimo atlikimą atsakingo Priežiūros komisijos skyriaus vedėjas, o tvirtina Priežiūros komisija.

24. Patikrinimų grafikas yra informacija, susijusi su Priežiūros komisijos vykdoma Draudimo įstatyme nustatytų subjektų priežiūra. Jos atskleidimą nustato Draudimo įstatymo nuostatos.

25. Patikrinimų grafikas apima tokią informaciją:

25.1. tikrinamo asmens pavadinimas;

25.2. paskutinio patikrinimo data;

25.3. numatytas patikrinimo pradžios mėnuo, nuo kurio turi būti atliekamas patikrinimas;

25.4. patikrinimo rūšis.

 

VI. PATIKRINIMO ATLIKIMAS

 

26. Patikrinimas pradedamas nuo Priežiūros komisijos darbuotojų susitikimo su tikrinamo asmens administracijos vadovu. Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovas tikrinamo asmens administracijos vadovui įteikia įsakymą atlikti patikrinimą, pristato kitus Priežiūros komisijos darbuotojus, nurodydamas, už kokią patikrinimo sritį yra atsakingas kiekvienas Priežiūros komisijos darbuotojų grupės narys.

27. Priežiūros komisijos darbuotojas atsako už jam paskirtos srities, nustatytos sudarant patikrinimo planą, patikrinimą.

28. Priežiūros komisijos darbuotojai po patikrinimo atlikimo ne vėliau kaip per 5 darbo dienas atlieka surinktų duomenų bei informacijos analizę. Priežiūros komisijos darbuotojai, apibendrinę surinktus duomenis ir kitą informaciją, ne vėliau kaip per 7 darbo dienas po patikrinimo atlikimo, susitinka su tikrinamo asmens administracijos vadovu. Susitikimo metu tikrinamo asmens administracijos vadovui žodžiu pateikiama apibendrinta informacija, išsiaiškinami ginčytini klausimai bei tikrinamo asmens administracijos vadovo pastabos dėl patikrinimo priimamos domėn.

 

VII. PATIKRINIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

29. Patikrinimas įforminamas patikrinimo aktu, jei reikia, prie jo pridedami priedai (Priežiūros komisijos darbuotojų paaiškinimai, dokumentų kopijos ir kt.). Patikrinimo akte turi būti nurodyti galimi Lietuvos Respublikos įstatymų bei poįstatyminių teisės aktų, susijusių su draudimo veikla, pažeidimų atvejai, tikrinamo asmens veiklos trūkumai, veiklos vertinimas bei kitos pastabos.

30. Patikrinimų aktai turi būti surašomi tiksliai, aiškiai, suprantamai, visi įrašai juose turi būti tikslūs ir argumentuoti, teiginiai turi būti pagrįsti dokumentų duomenimis ir kita informacija.

31. Patikrinimo akte pateikiama apibendrinta informacija apie patikrinimo rezultatus pagal kiekvieną sritį, kuri buvo tikrinta.

32. Kiekvienas Priežiūros komisijos darbuotojas, dalyvavęs patikrinime, surašo ataskaitą apie srities, už kurios patikrinimą jis buvo atsakingas, patikrinimo rezultatus. Ataskaitos ne vėliau kaip per 12 darbo dienų nuo patikrinimo pabaigos pateikiamos Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovui, kuris per 5 darbo dienas surašo patikrinimo akto projektą.

33. Patikrinimo akto projektas pateikiamas tikrinamo asmens administracijos vadovui pastaboms ne vėliau kaip kitą darbo dieną po patikrinimo akto projekto surašymo.

34. Tikrinamo asmens administracijos vadovas per 5 darbo dienas gali patikrinti patikrinimo akto projekte ir prieduose išdėstytos informacijos pagrįstumą ir raštu pateikti paaiškinimus dėl patikrinimo rezultatų.

35. Atsižvelgdamas į tikrinamo asmens administracijos vadovo pastabas bei Priežiūros komisijos darbuotojų komentarus dėl pateiktų pastabų, Priežiūros komisijos darbuotojų grupės vadovas per 5 darbo dienas nuo tikrinamo asmens administracijos vadovo pastabų gavimo surašo patikrinimo aktą.

36. Patikrinimo aktą pasirašo visi patikrinimą atlikę Priežiūros komisijos darbuotojai. Patikrinimo akto priedai pasirašomi juos rengusių Priežiūros komisijos darbuotojų ir nepriklausomų ekspertų.

37. Pasirašytas patikrinimo aktas ir priedai dviem egzemplioriais pateikiami tikrinamo asmens administracijos vadovui, kuris per 2 darbo dienas nuo jų gavimo patvirtina parašu, kad su patikrinimo aktu bei jo priedais susipažino, įrašo pasirašymo datą ir grąžina vieną egzempliorių Priežiūros komisijai.

38. Jeigu tikrinamo asmens administracijos vadovas atsisako susipažinti su patikrinimo aktu bei priedais, tai pažymima patikrinimo akte.

39. Tikrinamo asmens administracijos vadovas per 5 darbo dienas po patikrinimo akto pasirašymo dienos, kuri yra nurodyta patikrinimo akte, gali pateikti Priežiūros komisijai raštišką nuomonę, pastabas bei paaiškinimus dėl patikrinimo akte ir jo prieduose nurodytos informacijos.

 

VIII. NE LIETUVOS RESPUBLIKOJE ĮSTEIGTŲ ASMENŲ PATIKRINIMŲ YPATUMAI

 

40. Tikrinamų asmenų, kurie yra įsteigti ne Lietuvos Respublikoje, patikrinimai yra neplaniniai.

41. Atliekant tikrinamų asmenų, kurie yra įsteigti ne Lietuvos Respublikoje, patikrinimus, vadovaujamasi šioje tvarkoje nustatytomis nuostatomis.

 

IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

42. Patikrinimo metu surinkta medžiaga bei surašyti dokumentai turi būti saugomi Priežiūros komisijoje.

______________