LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO,

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO IR

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL Lietuvos respublikos Energetikos ministrO, Lietuvos respublikos aplinkos ministrO, Lietuvos respublikos susisiekimo ministrO 2010 m. GRUODŽIO 22 d. ĮSAKYMO Nr. 1-348/D1-1014/3-742 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOJE VARTOJAMŲ NAFTOS PRODUKTŲ, BIODEGALŲ IR SKYSTOJO KURO PRIVALOMŲJŲ KOKYBĖS RODIKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2012 m. gegužės 8 d. Nr. 1-86/D1-399/3-346

Vilnius

 

 

P a k e i č i a m e Lietuvos Respublikos energetikos ministro, Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2010 m. gruodžio 22 d. įsakymą Nr. 1-348/D1-1014/3-742 „Dėl Lietuvos Respublikoje vartojamų naftos produktų, biodegalų ir skystojo kuro privalomųjų kokybės rodiklių patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 153-7849; 2011, Nr. 71-3430):

1. Išdėstome preambulę taip:

„Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 98-2813; 2009, Nr. 10-362) 13 straipsniu, Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 52-1673; 2001, Nr. 64-2324) 5 straipsniu, Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 6 straipsnio 10 punktu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 62-2936) 39 straipsnio 1, 2 ir 3 dalimis, taip pat atsižvelgdami į 1998 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 98/70/EB dėl benzino ir dyzelinių degalų (dyzelino) kokybės, iš dalies keičiančią Tarybos direktyvą 93/12/EEB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 12 tomas, p. 7), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. birželio 1 d. Komisijos direktyva 2011/63/ES (OL 2011 L 147, p. 15), bei į 1999 m. balandžio 26 d. Tarybos direktyvą 1999/32/EB dėl sieros kiekio sumažinimo tam tikrose skystojo kuro rūšyse ir iš dalies keičiančią Direktyvą 93/12/EEB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 24 tomas, p. 17), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/30/EB (OL 2009 L 140, p. 88), ir 2010 m. gruodžio 13 d. Komisijos sprendimą 2010/769/ES dėl technologinių metodų, kurie suskystintų gamtinių dujų dujovežiuose naudojami kaip mažai sieros turinčio jūrinio kuro, atitinkančio Tarybos direktyvos 1999/32/EB dėl sieros kiekio sumažinimo tam tikrose skystojo kuro rūšyse su pakeitimais, padarytais Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2005/33/EB dėl sieros kiekio jūriniame kure, 4b straipsnio reikalavimus, naudojimo alternatyva, naudojimo kriterijų nustatymo (OL 2010 L 328, p. 15) (toliau – Komisijos sprendimas 2010/769/ES), siekdami mažinti neigiamą poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai ir apsaugoti vartotojus nuo nekokybiškų naftos produktų ir skystojo kuro:“.

2. Nurodytu įsakymu patvirtintuose Lietuvos Respublikoje vartojamų naftos produktų, biodegalų ir skystojo kuro privalomuosiuose kokybės rodikliuose:

2.1. išdėstome 2 punkto antrąją pastraipą taip:

„Biodegalai – iš biomasės pagaminti skystieji arba dujiniai transporto degalai. Pagrindinė naudotina biodegalų rūšis benzininiams varikliams yra bioetanolis. Dyzeliniams varikliams – riebalų rūgščių metilesteriai, pagaminti iš augalinės kilmės aliejų ar gyvūninės kilmės riebalų (toliau – RRME), ir sintetinis dyzelinas, pagamintas sintezės, hidrovalymo būdu ar taikant Fišerio ir Tropšo procesą ar kitas technologijas, skirtas gaminti į dyzeliną panašius grynuosius angliavandenilius (toliau – sintetinis dyzelinas). Šie biodegalai naudotini gryni ar sumaišyti atitinkamai su benzinu ar dyzelinu.“;

2.2. išdėstome 2 punkto trečiąją pastraipą taip:

„Biodegalų ir degalų mišiniai – degalai, kuriuose biodegalai sudaro didesnį procentą tūrio, negu maksimaliai nustatyta Privalomuosiuose kokybės rodikliuose.“;

2.3. pripažįstame netekusia galios 2 punkto ketvirtąją pastraipą;

2.4. išdėstome 3.2 punktą taip:

3.2. benzinui, dyzelinui, biodegalams, biodegalų ir degalų mišiniams ir suskystintoms naftos dujoms, kurie naudojami transporto priemonėse su vidaus degimo varikliais bei ne keliais judančiuose mechanizmuose, suskystintoms naftos dujoms komunaliniams poreikiams.“;

2.5. papildome šiuo 51 punktu:

51. Benzinas ir dyzelinas, parduodamas iš valstybės atsargų, kurios yra laikomos atskirai nuo komercinių gamybinių atsargų, gali turėti savo sudėtyje ir mažesnį biodegalų kiekį arba visai jų neturėti, jei privalomo biodegalų kiekio įmaišymas pažeistų Privalomųjų kokybės rodiklių reikalavimus. Tokius degalus galima realizuoti šalies vidaus rinkoje tik gavus rašytinį Energetikos ministerijos sutikimą.“;

2.6. išdėstome II skyriaus pavadinimą taip:

 

II. KŪRENAMOJO MAZUTO, GAZOLIO, BENZINO, DYZELINO, BIODEGALŲ, SUSKYSTINTŲ NAFTOS DUJŲ IR SKYSTOJO KURO NAUDOJIMAS“;

 

2.7. išdėstome 6 punktą taip:

6. Lietuvos Respublikos teritorijoje leidžiama naudoti tik tokį kūrenamąjį mazutą, gazolį, benziną, dyzeliną, biodegalus, skystąjį kurą ir suskystintas naftos dujas, kurių kokybė atitinka Privalomųjų kokybės rodiklių priede nustatytus reikalavimus.“;

2.8. papildome šiuo 61 punktu:

61. Šalies vidaus rinkoje parduodami degalai turi atitikti šiuos sudėties ir kokybės reikalavimus:

61.1. 95 markės variklių benzinas turi būti pagamintas naudojant priedą bioetiltretbutileterį (toliau – bio-ETBE), kuris sumaišytas su benzinu turi sudaryti ne mažiau kaip 10 % ir ne daugiau kaip 22 % tūrio;

61.2. 95 markės variklių benzinas, pagamintas be bio-ETBE, savo sudėtyje turi turėti nuo 5 % iki 10 % tūrio bioetanolio. Privaloma bioetanolio dalis 95 markės benzine turi būti 5 % (leistina paklaida gali būti ±0,5 %) tūrio bioetanolio. Bioetanolio tūrio paklaida automobiliniuose etanolio degaluose (E85) gali būti ±0,5 %;

61.3. 98 markės variklių benzinas neprivalo būti tiesiogiai maišomas su bioetanoliu;

61.4. dyzelinas savo sudėtyje privalo turėti 7 % (iki 2012 m. gruodžio 31 d. leistina paklaida gali būti minus 1 %, nuo 2013 m. sausio 1 d. leistina paklaida gali būti minus 0,5 %) tūrio biodegalų. Žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasės arktinis dyzelinas gali būti be biodegalų;

61.5. biodegalų dalis 1 ar 2 klasės arktiniame dyzeline lapkričio 10–30 dienomis ir kovo 1–20 dienomis gali būti mažesnė nei privalomoji dalis, o ribinė filtruojamumo ir drumstimosi temperatūros gali būti aukštesnės, nei nustatyta atitinkamai dyzelino klasei;

61.6. didžiausias leistinas benzino garų slėgis benzine gegužės 1–20 dienomis ir rugsėjo 10–30 dienomis gali būti tarp didžiausių leistinų garų slėgių dydžių, nustatytų maišomų benzinų klasėms vasaros ir šaltuoju laikotarpiams.“;

2.9. papildome šiuo 62 punktu:

62. Iki 2013 m. gruodžio 31 d. pardavėjas, norintis prekiauti degalinėje benzinu, kuriame yra iki 10 % tūrio etanolio, turi užtikrinti, kad toje pačioje degalinėje būtų prekiaujama ir benzinu, kuriame yra 5 % tūrio etanolio.“;

2.10. išdėstome 11 punktą taip:

11. Benzinui, dyzelinui, biodegalams ir suskystintoms naftos dujoms, skirtoms automobiliams, nustatomi vasaros laikotarpis ir šaltasis laikotarpis.“;

2.11. išdėstome 13 punktą taip:

13. Kai į benziną įmaišytas bioetanolio tūris viršija 10 % tūrio, tokio mišinio kokybė turi atitikti Privalomųjų kokybės rodiklių priedo 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.7 punktų ribines vertes, o kai į dyzeliną įmaišytas riebalų rūgščių metilo esterio (toliau – RRME) ar sintetinio dyzelino tūris viršija 7 % tūrio, tokio mišinio kokybė turi atitikti šių Privalomųjų kokybės rodiklių priedo 2.1, 2.5, 2.6 punktų ribines vertes. RRME, skirtas dyzeliniams varikliams, turi atitikti Privalomųjų kokybės rodiklių ir Lietuvos standarto LST EN 14214:2008+A1:2010 „Automobiliniai degalai. Riebalų rūgščių metilesteriai (RRME), skirti dyzeliniams varikliams. Reikalavimai ir tyrimų metodai“ (toliau – LST EN 14214:2008+A1:2010) reikalavimus, o sintetinis dyzelinas – Privalomųjų kokybės rodiklių ir Lietuvos standarto LST CWA 15940:2011 „Automobiliniai degalai. Parafininis dyzelinas, gautas sintezės arba hidrovalymo būdu. Reikalavimai ir tyrimo metodai“ (toliau – LST CWA 15940:2011) reikalavimus.“;

2.12. išdėstome 15 punktą taip:

15. Į dyzeliną turi būti įmaišoma RRME, pagaminto pagal Lietuvos standarto LST EN 14214:2008+A1:2010 ar sintetinio dyzelino, pagaminto pagal LST CWA 15940:2011 reikalavimus, atsižvelgiant į klimato sezoninių klasių ribines vertes. Į dyzeliną įmaišomo ar parduodamo degalinėse RRME ar sintetinio dyzelino ribinė filtruojamumo temperatūra turi atitikti Privalomųjų kokybės rodiklių priedo 8 punkte nurodytą ribinę filtruojamumo temperatūrą.“;

2.13. išdėstome 29 punktą taip:

29. Naftos produktų, biodegalų ir skystojo kuro kokybės kontrolei rekomenduojama taikyti Privalomųjų kokybės rodiklių priede nurodytus tyrimo ir analizės metodus. Tačiau juridiniai ar fiziniai asmenys, pageidaujantys taikyti alternatyvius tyrimo ir analizės metodus nei nurodyta Lietuvos standartuose LST EN 228:2008 „Automobiliniai degalai. Bešvinis benzinas. Reikalavimai ir bandymo metodai“, skirto benzinui, ir LST EN 590:2009+A1:2010 „Automobiliniai degalai. Dyzelinas. Reikalavimai ir tyrimo metodai“, skirto dyzelinui, gali juos taikyti, jei tokie metodai yra ne mažesnio tikslumo ir ne mažesnio preciziškumo laipsnio, negu nurodytieji minėtuose Lietuvos standartuose.“;

2.14. įrašome priedo 1.9.2 punkto skiltyje „Ribinės vertės1 min.“ skaičių „5,0“;

2.15. išdėstome priedo 1.9.7 punkto skiltį „Kokybės rodiklio pavadinimas“ taip:

1.9.7. kitų organinių deguoninių junginių (oksigenatai)4“;

2.16. išdėstome priedo 2.3 punkto skiltį „Kokybės rodiklio pavadinimas“ taip:

2.3. Distiliacijos charakteristikos5: 95 % distiliato kiekis, esant atitinkamai temperatūrai“;

2.17. išdėstome priedo 2 punkto eilutę „RRME kiekis“ taip:

 

„2.8. RRME kiekis

% tūrio

7,06

-

LST EN 14078

LST EN 14331“

 

2.18. įrašome priedo 3.1 punkto skiltyje „Ribinės vertės1 min.“ vietoj skaičiaus „896“ skaičių „897“;

2.19. išdėstome priedo 7 punkto skiltį „Naftos produktų, biodegalų ir skystojo kuro pavadinimas ir paskirtis“ taip:

„Jūrinis kuras8“;

2.20. išdėstome priedo 8 punktą taip:

„8. RRME, sintetinis dyzelinas

8.1. ribinė filtruojamumo temperatūra (RFT) ne aukštesnė kaip9:

°C

 

 

LST EN 116“

8.1.1. vasaros laikotarpiu

 

-

minus 5

8.1.2. kovo, balandžio, spalio, lapkričio mėn.

 

-

minus 15

8.1.3. žiemos laikotarpiu (F klasė)

 

-

minus 20

8.1.4. žiemos laikotarpiu (1 klasės arktinis)

 

-

minus 26

8.1.5. žiemos laikotarpiu (2 klasės arktinis)

 

-

minus 32

 

2.21. išdėstome priedo 3 išnašą taip:

3 Europos Komisijos Klimato politikos generalinis direktoratas 2011 m. kovo 21 d. raštu Nr. CLIMA/C.2/PO/SS/nvAres(2011) pritarė Lietuvos 2010 m. birželio 28 d. pateiktai notifikacijai, kad Lietuva priskiriama prie valstybių narių, kurioms būdinga žema aplinkos temperatūra vasarą, ir nuo 2011 m. sausio 1 d. iki 2020 m. pabaigos leidžiama vasaros laikotarpiu, nuo gegužės 1 iki rugsėjo 30 d., į rinką tiekti benziną, kurio didžiausias garų slėgis – 70 kPa.“;

2.22. papildome priedą nauja 4 išnaša (ankstesnes 4, 5, 6, 7, 8 išnašas laikome atitinkamai 5, 6, 7, 8, 9 išnašomis):

4 Kiti monoalkoholiai ir eteriai, kurių galutinė virimo temperatūra ne aukštesnė kaip nustatyta Lietuvos standarte LST EN 228:2008.“;

2.23. išdėstome priedo 5 išnašą taip:

5 Žiemą didžiausias 65 % distiliacijos taškas 250 oC temperatūroje dyzelinui ir gazoliams gali būti pakeistas didžiausiu 10 % (tūris/tūris) distiliacijos tašku 180 oC temperatūroje.“;

2.24. išdėstome priedo 6 išnašą taip:

6 RRME turi atitikti LST EN 14214 reikalavimus, sintetinis dyzelinas – LST CWA 15940:2011 reikalavimus.“;

2.25. išdėstome priedo 9 išnašą taip:

9 Pardavėjai turi teisę naudoti ir aukštesnės klasės RRME ar sintetinį dyzeliną, kurio RFT yra žemesnė už nurodytą priedo 8.1.1–8.1.5 punktuose, skirtą parduoti (maišyti su dyzelinu) šalies vidaus rinkoje.“

 

 

 

Energetikos ministras                                                                  Arvydas Sekmokas

 

Aplinkos ministras                                                                  Gediminas Kazlauskas

 

Susisiekimo ministras                                                                         Eligijus Masiulis