LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJA
N U T A R I M A S
DĖL FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ VEIKLOS ORGANIZAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2007 m. gegužės 17 d. Nr. 1K-17
Vilnius
2. Nustatyti, kad Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo taisyklės įsigalioja nuo 2007 m. lapkričio 1 d.
3. Nustatyti, kad finansų maklerio įmonės, kredito įstaigos ir kiti subjektai, kuriems bus taikomos Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo taisyklės, privalo imtis veiksmų ir priemonių, reikalingų pasirengti taisyklėse nustatytų reikalavimų laikymuisi.
4. Įsigaliojus Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo taisyklėms, pripažinti netekusiu galios 2003 m. rugsėjo 25 d. Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos nutarimą Nr. 13 „Dėl Vertybinių popierių viešosios apyvartos tarpininkų ir valdymo įmonių veiklos vidaus kontrolės organizavimo ir vykdymo taisyklių“ (Žin., 2003, Nr. 110-4925).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vertybinių popierių
komisijos 2007 m. gegužės 17 d. nutarimu
Nr. 1K-17
FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ VEIKLOS ORGANIZAVIMO TAISYKLĖS
I. TAIKYMO SRITIS IR VARTOJAMOS SĄVOKOS
1. Finansų maklerio įmonių veiklos organizavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato organizacinius reikalavimus, kurių privalo laikytis finansų maklerio įmonės, teikiančios investicines ir (arba) papildomas paslaugas ar vykdančios investicinę veiklą. Šiose Taisyklėse nustatyti reikalavimai, jei nenurodyta kitaip, mutatis mutandis taikomi ir licencijuotoms kredito įstaigoms, teikiančioms investicines ir (arba) papildomas paslaugas ar vykdančioms investicinę veiklą. Šiose Taisyklėse nustatyti minimalūs vidaus kontrolės reikalavimai, tačiau finansų maklerio įmonės ir kredito įstaigos gali nusistatyti griežtesnius reikalavimus.
2. Šių Taisyklių teisinis pagrindas – Finansinių priemonių rinkų įstatymo (toliau – Įstatymas) 18 straipsnis. Šios Taisyklės detalizuoja Įstatymo 13 straipsnyje nustatytus organizacinius reikalavimus. Rengiant šias Taisykles, atsižvelgta į 2006 m. rugpjūčio 10 d. Komisijos direktyvą 2006/73/EB, kuria įgyvendinama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2004/39/EB dėl investicinių įmonių organizacinių reikalavimų ir veiklos sąlygų bei toje direktyvoje apibrėžti terminai (OL L 241, 2006 9 2, p. 26–58).
3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. su finansų maklerio įmone susijęs asmuo (toliau – susijęs asmuo) – bet kuris iš šių asmenų:
3.1.3. finansų maklerio įmonės ar finansų maklerio įmonės agento darbuotojas, taip pat bet kuris kitas asmuo, dalyvaujantis finansų maklerio įmonei teikiant investicines paslaugas ar vykdant investicinę veiklą, su sąlyga, kad jo paslaugos teikiamos finansų maklerio įmonės arba finansų maklerio įmonės agento vardu ir yra jų kontroliuojamos;
3.1.4. fizinis asmuo, kuris tiesiogiai dalyvauja finansų maklerio įmonei ar finansų maklerio įmonės agentui teikiant investicines paslaugas pagal susitarimą dėl tam tikrų funkcijų vykdymo perdavimo (outsourcing), kuriuo siekiama užtikrinti, kad finansų maklerio įmonė galėtų teikti investicines paslaugas ir vykdyti investicinę veiklą;
3.2. finansų analitikas – su finansų maklerio įmone susijęs asmuo, kuris rengia esminę investicinio tyrimo dalį;
3.3. su finansų maklerio įmone susijusi įmonių grupė – įmonių grupė, kuriai priklauso finansų maklerio įmonė ir kurią sudaro patronuojanti įmonė, jos dukterinės įmonės ir kitos įmonės, kurias su patronuojančia įmone arba jos dukterinėmis įmonėmis sieja dalyvavimo ryšiai, taip pat kitos tarpusavyje susijusios įmonės, kurios turi rengti konsoliduotą atskaitomybę ir metinę konsoliduotą atskaitomybę;
3.4. susitarimas dėl tam tikrų funkcijų vykdymo perdavimo (outsourcing) – finansų maklerio įmonės ir paslaugų teikėjo susitarimas, pagal kurį paslaugų teikėjas teikia paslaugas arba vykdo veiklą ar procesus, kuriuos, nesant tokio susitarimo, teikia arba vykdo pati finansų maklerio įmonė;
3.5. asmuo, su kuriuo susijusį asmenį sieja šeimos ryšiai – bet kuris iš šių asmenų:
3.6. vertybinių popierių finansavimo sandoris – kaip tai apibrėžta Europos Komisijos Reglamento (EB) Nr. 1287/2006 2 straipsnio 10 punkte (OJ L 241, 2006 9 2, p. 1–25);
3.7. vyresnioji vadovybė – asmuo ar asmenys, kurie veiksmingai vadovauja finansų maklerio įmonės veiklai, kaip tai nustatyta Įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje;
3.8. finansų maklerio įmonės agentas – fizinis ar juridinis asmuo, kuris, veikdamas išimtinai vienos finansų maklerio įmonės, visiškai ir besąlygiškai atsakingos už šio asmens veiksmus, naudai, siūlo įmonės teikiamas investicines ir (arba) papildomas paslaugas klientams ar potencialiems klientams, priima ir perduoda klientų nurodymus ar pavedimus dėl investicinių paslaugų ar finansinių priemonių, platina finansines priemones ir (arba) teikia konsultacijas klientams ar potencialiems klientams dėl tokių finansinių priemonių ar paslaugų;
3.9. vidaus kontrolė – veiksmų, organizacinių priemonių, vidaus taisyklių visuma, detalizuojanti ir realizuojanti teisės aktuose finansų maklerio įmonei nustatytų pareigų vykdymą ir kontrolę. Ypatingas dėmesys turi būti skiriamas finansų maklerio įmonės darbuotojų, dirbančių su viešai neatskleista informacija, griežtam pareigų atribojimui; pasinaudojimo viešai neatskleista informacija prevencijai; finansų maklerio įmonės ar jos darbuotojų sąskaita sudaromų sandorių ar teikiamų pavedimų dėl finansinių priemonių kontrolei; interesų konfliktų vengimo ir sąžiningo elgimosi su klientais kontrolei; efektyvių poveikio priemonių už nustatytų taisyklių nesilaikymą taikymui.
II. BENDRIEJI ORGANIZACINIAI REIKALAVIMAI
5. Finansų maklerio įmonė, laikydamasi Įstatymo 13 straipsnyje nustatytų organizacinių reikalavimų, privalo:
5.1. įmonės vidaus dokumentais patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti tinkamas sprendimų priėmimo procedūras ir organizacinę struktūrą, kuriose turi būti aiškiai nustatyta pavaldumo struktūra, paskirstytos funkcijos ir atsakomybė;
5.2. užtikrinti, kad susiję asmenys yra supažindinti su procedūromis, kurių jie turi laikytis tinkamai vykdydami savo pareigas;
5.3. patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti tinkamą vidaus kontrolę, kurios tikslas – užtikrinti, kad priimtų sprendimų ir procedūrų būtų laikomasi visuose finansų maklerio įmonės lygmenyse;
5.4. užtikrinti, kad įmonės darbuotojai turėtų pakankamai įgūdžių, žinių ir patirties jiems pavestoms funkcijoms vykdyti;
5.5. patvirtinti, įgyvendinti ir taikyti efektyvias priemones, užtikrinančias įmonės vidaus pranešimų ir informacijos perdavimą visuose finansų maklerio įmonės lygmenyse;
5.6. tinkamai ir organizuotai registruoti ir saugoti duomenis ir informaciją apie finansų maklerio įmonės veiklą ir vidaus organizacinę struktūrą;
6. Finansų maklerio įmonė, laikydamasi šių Taisyklių 5 punkte nustatytų reikalavimų, turi atsižvelgti į įmonės vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą bei teikiamų investicinių paslaugų ir vykdomos investicinės veiklos pobūdį ir įvairovę.
7. Finansų maklerio įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir taikyti tinkamas sistemas ir procedūras, skirtas konfidencialios informacijos saugumui, vientisumui ir konfidencialumui užtikrinti.
8. Finansų maklerio įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti tinkamą įmonės veiklos tęstinumo politiką, kurios tikslas – užtikrinti, kad tuo atveju, jei sutriktų įmonės naudojamų sistemų ar procedūrų veikimas, esminiai duomenys būtų išsaugoti, įmonės funkcijų vykdymas nenutrūktų, o investicinės paslaugos būtų teikiamos ir investicinė veikla būtų vykdoma arba, jei tai neįmanoma, per trumpiausią įmanomą laiką duomenys ir funkcijų vykdymas būtų atkurti, o investicinių paslaugų teikimas ir investicinės veiklos vykdymas atnaujinti.
9. Finansų maklerio įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti apskaitos politiką ir procedūras, kurios užtikrintų, kad, Vertybinių popierių komisijai pareikalavus, finansų maklerio įmonė galėtų nedelsdama pateikti jai finansines ataskaitas, parengtas laikantis galiojančių apskaitos standartų bei taisyklių ir atspindinčias tikrą ir teisingą informaciją apie įmonės finansinę padėtį.
10. Finansų maklerio įmonė privalo nuolatos stebėti ir reguliariai vertinti pagal šių Taisyklių 5-9 punktų reikalavimus patvirtintų ar sudarytų įmonės naudojamų sistemų, vidaus kontrolės priemonių ir susitarimų tinkamumą ir efektyvumą, o esant reikalui – imtis tinkamų priemonių nustatytiems trūkumams pašalinti.
III. VIDAUS KONTROLĖ
11. Finansų maklerio įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti tinkamą politiką ir procedūras, skirtas rizikai, kad įmonė nesilaikys Įstatyme nustatytų reikalavimų, bei kitai su tuo susijusiai rizikai nustatyti, taip pat turi turėti ir naudoti tinkamas šią riziką mažinančias priemones ir procedūras, užtikrinančias Vertybinių popierių komisijai galimybę vykdyti efektyvią priežiūrą.
12. Finansų maklerio įmonė, laikydamasi šių Taisyklių 11 punkte nustatytų reikalavimų, turi atsižvelgti į įmonės vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą bei teikiamų investicinių paslaugų ir vykdomos investicinės veiklos pobūdį ir įvairovę.
13. Finansų maklerio įmonė turi įgyvendinti ir vykdyti vidaus kontrolę bei stebėti, kad ji nuolat ir efektyviai veiktų. Vidaus kontrolė veikia savarankiškai ir privalo:
13.1. stebėti ir nuolat vertinti, ar priemonės ir procedūros, kurių buvo imtasi pagal šių Taisyklių 11 punkto reikalavimus, bei veiksmai nustatytiems trūkumams pašalinti yra tinkami ir efektyvūs;
13.2. kontroliuoti, ar laikomasi finansų maklerio įmonės vidaus taisyklių (įskaitant periodišką tikrinimą, efektyvių poveikio priemonių taikymą);
13.3. užtikrinti principo „pažink savo klientą“ įgyvendinimą (įskaitant klientų, jų atstovų tapatybės, atstovavimo pagrindo nustatymą; duomenų apie klientų finansinę padėtį, investavimo tikslus, patirtį, asmeninės nuosavybės faktą rinkimą ir pan.);
13.7. užtikrinti, kad finansų maklerio įmonės operacijos būtų atliekamos laiku ir kad jos būtų teisingai, išsamiai ir laiku apskaitomos;
14. Turi būti vykdomos trys vidaus kontrolės rūšys:
14.1. išankstinė – tai organizacinių priemonių sistema, kuria siekiama užkirsti kelią piktnaudžiavimams, išvengti finansų maklerio įmonės veiklos klaidų, klaidinančių ar neteisingų duomenų įtraukimo į apskaitą ar finansines ataskaitas;
14.2. specialioji (momentinė) – tai netikėtas atskirų operacijų, turto ar jo dalies patikrinimas operacijų atlikimo metu arba tuoj pat joms pasibaigus;
15. Finansų maklerio įmonė, siekdama sudaryti sąlygas vykdyti vidaus kontrolę tinkamai ir nepriklausomai, privalo užtikrinti, kad:
15.1. vidaus kontrolę vykdantys subjektai turėtų reikalingus įgaliojimus, pakankamai išteklių, žinių ir prieigą prie visos jiems reikalingos informacijos;
15.2. būtų paskirtas asmuo arba sukurtas atskiras finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės padalinys, atsakingas už vidaus kontrolės vykdymą ir informacijos pateikimą, kaip tai numatyta šių Taisyklių 29 punkte;
15.3. susiję asmenys, vykdantys vidaus kontrolę, nedalyvautų teikiant paslaugas ar vykdant veiklą, kurios yra jų pačių prižiūrimos;
16. Finansų maklerio įmonė gali nesilaikyti Taisyklių 15.3 ir 15.4 punktuose nustatytų reikalavimų, jei ji įrodo, kad, atsižvelgiant į įmonės vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą, taip pat į teikiamų investicinių paslaugų ir vykdomos investicinės veiklos pobūdį ir mastą, šiuose punktuose nustatyti reikalavimai yra neproporcingi, o jų nesilaikymas nedaro įtakos vidaus kontrolės efektyvumui.
17. Už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą atsakingas asmuo arba finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymo padalinys yra tiesiogiai atskaitingas finansų maklerio įmonės valdybos pirmininkui, o jeigu toks asmuo yra valdybos pirmininkas, jis atskaitingas jį paskyrusiam organui, tačiau vykdydamas savo funkcijas yra nepriklausomas.
18. Už tinkamą finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės organizavimą atsako finansų maklerio įmonės valdybos pirmininkas. Finansų maklerio įmonės valdybos pirmininko sprendimu finansų maklerio įmonės vidaus kontrolės vykdymas gali būti perduotas kitam juridiniam asmeniui, kuris užtikrintų tinkamą vidaus kontrolę. Už tai, kad parinktas juridinis asmuo vidaus kontrolę vykdo netinkamai, atsako finansų maklerio įmonės valdybos pirmininkas. Jei finansų maklerio įmonės vidaus kontrolės vykdymas perduodamas kitam juridiniam asmeniui, mutatis mutandis taikomi šių Taisyklių 20 ir 42–46 punktų reikalavimai.
19. Vidaus kontrolės padaliniui arba darbuotojui, atsakingam už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, turi būti prieinami visi finansų maklerio įmonės turimi dokumentai ir informacija (įskaitant garso įrašus), reikalingi efektyviai vidaus kontrolei vykdyti. Asmuo, atsakingas už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, turi teisę gauti visų finansų maklerio įmonės darbuotojų paaiškinimus žodžiu ar raštu visais su vidaus kontrole susijusiais klausimais. Už tai, kad asmeniui, atsakingam už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, būtų efektyviai suteikiama visa reikalinga informacija, atsako finansų maklerio įmonės valdybos pirmininkas.
20. Duomenys apie darbuotoją, atsakingą už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, arba finansų maklerio įmonės vidaus kontrolės padalinio darbuotojų sąrašas ir duomenys apie juos, taip pat darbuotojų ar jų duomenų pasikeitimai turi būti pateikti Vertybinių popierių komisijai per 5 darbo dienas. Vertybinių popierių komisijai turi būti pateikiami tokie duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, išsilavinimas, informacija apie patirtį finansinių priemonių rinkoje, pareigos, vidaus kontrolės sritis, už kurią darbuotojas atsakingas, telefono ir fakso numeris, elektroninio pašto adresas.
21. Finansų maklerio įmonės valdyba turi užtikrinti, kad finansų maklerio įmonės vidaus kontrolės sistemos efektyvumas būtų vertinamas tiek nuolat (darbuotojams atliekant pareigas), tiek periodiškai (vidaus audito, išorės audito, savęs vertinimas).
22. Finansų maklerio įmonės darbuotojai, atlikdami savo pareigas, turi ne tik dalyvauti finansų maklerio įmonės vidaus kontrolės procese, bet ir pagal savo kompetenciją nuolat vertinti vidaus kontrolės sistemos efektyvumą.
IV. RIZIKOS VALDYMAS
24. Finansų maklerio įmonė privalo:
24.1. patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti tinkamą rizikos valdymo politiką ir procedūras, kurių tikslas – nustatyti riziką, susijusią su įmonės veikla, naudojamais procesais ir sistemomis ir prireikus nustatyti įmonei priimtiną rizikos lygį;
24.2. patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti efektyvias priemones ir procesus, kurių tikslas – valdyti su įmonės veikla, naudojamais procesais ir sistemomis susijusią riziką, kartu atsižvelgiant į įmonei priimtiną rizikos lygį;
24.3. stebėti:
24.3.2. kaip finansų maklerio įmonė ir susiję asmenys laikosi šių Taisyklių 24.2 punkto pagrindu priimtų priemonių ir procesų bei sudarytų susitarimų;
25. Finansų maklerio įmonė, jei tai reikalinga ir proporcinga atsižvelgiant į vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą bei teikiamų investicinių paslaugų ir vykdomos investicinės veiklos pobūdį ir įvairovę, privalo patvirtinti ir palaikyti nepriklausomai veikiančią rizikos valdymo funkciją, kurios užduotis:
V. VIDAUS AUDITAS
27. Finansų maklerio įmonė, jei tai reikalinga ir proporcinga atsižvelgiant į vykdomos veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą bei teikiamų investicinių paslaugų ir vykdomos investicinės veiklos pobūdį ir įvairovę, privalo patvirtinti ir palaikyti vidaus auditą, kuris yra atskirtas nuo kitų finansų maklerio įmonės funkcijų bei veiklos ir veikia nepriklausomai. Jo tikslas:
27.1. patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti audito planą, kurio paskirtis – patikrinti ir įvertinti finansų maklerio įmonės naudojamų sistemų, vidaus kontrolės priemonių ir susitarimų tinkamumą ir efektyvumą;
27.2. teikti rekomendacijas atsižvelgiant į atliktų darbų, nurodytų šių Taisyklių 27.1 papunktyje, rezultatus;
VI. VYRESNIOSIOS VADOVYBĖS ATSAKOMYBĖ
28. Finansų maklerio įmonė, skirstydama jai nustatytas pareigas įmonės viduje, atsakomybę už Įstatyme nustatytų įmonės pareigų laikymąsi turi pavesti vyresniajai vadovybei ir, jei yra sudarytas, priežiūros funkciją vykdančiam įmonės organui. Vyresnioji vadovybė ir, jei yra sudarytas, priežiūros funkciją vykdantis organas privalo vertinti ir periodiškai tikrinti politikos, procedūrų ir susitarimų, patvirtintų ar sudarytų laikantis Įstatyme nustatytų reikalavimų, efektyvumą, o nustačius trūkumų – imtis priemonių jiems ištaisyti.
29. Finansų maklerio įmonė privalo užtikrinti, kad įmonės vyresniajai vadovybei reguliariai, bet ne rečiau kaip kartą per metus būtų teikiamos rašytinės ataskaitos apie tai, kaip laikomasi šių Taisyklių 11-27 punktuose nustatytų pareigų; ataskaitose, be kita ko, turi būti nurodomos priemonės, kurių imtasi nustatytiems trūkumams pašalinti.
30. Finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad priežiūros funkciją vykdantis organas, jei jis sudarytas, taip pat reguliariai gautų šių Taisyklių 29 punkte nurodytas ataskaitas.
VII. KLIENTŲ SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS
32. Finansų maklerio įmonė privalo patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti skaidrias ir efektyvias procedūras, kuriomis siekiama užtikrinti greitą ir teisingą neprofesionaliųjų klientų ir potencialių neprofesionaliųjų klientų skundų nagrinėjimą, taip pat klientų skundų ir priemonių, kurių buvo imtasi skundui išspręsti, saugojimą.
34. Klientų skundai, atsižvelgiant į jų sudėtingumą, turi būti išnagrinėti per kuo trumpesnį laiką, bet ne ilgiau kaip per 30 kalendorinių dienų. Skundą pateikusiam klientui visais atvejais turi būti atsakyta raštu.
VIII. ASMENINIAI SANDORIAI
36. Šių Taisyklių 37–39 ir 88–91 punktuose vartojama sąvoka „asmeninis sandoris“ yra sandoris dėl finansinės priemonės, kurį sudaro susijęs asmuo arba kuris sudaromas susijusio asmens naudai ir atitinka bent vieną iš šių sąlygų:
36.2. sandoris yra sudaromas bet kurio iš toliau išvardytų asmenų sąskaita:
37. Finansų maklerio įmonė turi patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti tinkamas priemones ir susitarimus, kurių tikslas – užkirsti kelią toliau nurodytiems veiksmams, kai dėl finansų maklerio įmonės naudai vykdomos asmens veiklos bet kuris susijęs asmuo, dalyvaujantis vykdant veiklą, galinčią sukelti interesų konfliktą, arba turintis priėjimą prie viešai neatskleistos informacijos ar kitos konfidencialios informacijos apie klientus, klientų sudaromus arba su klientais sudaromus sandorius:
37.1. sudaro asmeninį sandorį, jei jis atitinka bent vieną iš šių kriterijų:
37.1.2. sandoris sudaromas neteisėtai pasinaudojus konfidencialia informacija arba prieš tai jos neatskleidus ar netinkamai atskleidus;
37.2. teikia konsultaciją arba kitokio pobūdžio pagalbą kitam asmeniui kartu skatinant sudaryti tokį sandorį dėl finansinių priemonių, kuriam, kaip susijusio asmens asmeniniam sandoriui, būtų taikomos šių Taisyklių 37.1 ar 89.1 ir 89.2 papunkčių nuostatos, išskyrus tas, kurios susijusios su tinkamu asmens darbo funkcijų vykdymu ar sutartyje numatytų paslaugų teikimu;
37.3. nepažeidžiant Įstatymo 62 straipsnio 2 dalies 1 punkto, atskleidžia bet kokią informaciją arba nuomonę kitam asmeniui (išskyrus tinkamą asmens darbo funkcijų vykdymą ar sutartyje numatytų paslaugų teikimą), jei susijęs asmuo žino arba turėtų žinoti, kad toks informacijos arba nuomonės atskleidimas reikštų, kad kitas asmuo imsis ar gali imtis bet kurio iš šių veiksmų:
37.3.1. sudaryti sandorį dėl finansinių priemonių, kuriam, kaip susijusio asmens asmeniniam sandoriui, būtų taikomi šių Taisyklių 37.1 ar 89.1 ir 89.2 papunkčiai;
38. Šių Taisyklių 37 punkte nustatytos priemonės turi užtikrinti, kad:
38.1. kiekvienas susijęs asmuo, kuriam taikomi šių Taisyklių 37 punkto reikalavimai, yra supažindintas su asmeninių sandorių sudarymo apribojimais, taip pat su šių Taisyklių 37 punkto nustatyta tvarka finansų maklerio įmonės patvirtintomis priemonėmis dėl asmeninių sandorių ir informacijos atskleidimo;
38.2. finansų maklerio įmonė būtų nedelsiant informuojama apie visus asmeninius sandorius, kuriuos sudaro susiję asmenys; informuoti galima pateikiant finansų maklerio įmonei pranešimą apie sudarytą sandorį arba kitu būdu, užtikrinančiu, kad finansų maklerio įmonė sužinos apie sudarytus asmeninius sandorius. Jei finansų maklerio įmonė sudaro susitarimą dėl tam tikrų funkcijų vykdymo perdavimo kitai įmonei, finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad įmonė, kuriai perduotas tam tikrų funkcijų vykdymas, registruotų ir kauptų duomenis bei informaciją apie susijusių asmenų asmeninius sandorius, o finansų maklerio įmonei pareikalavus, nedelsdama pateiktų jai šią informaciją;
39. Šių Taisyklių 37 ir 38 punktų reikalavimai netaikomi šiems asmeninių sandorių tipams:
39.1. asmeniniams sandoriams, kurie sudaromi valdytojo nuožiūra teikiant portfelio valdymo paslaugas, su sąlyga, kad prieš tai dėl tokio sandorio sudarymo nebuvo keičiamasi informacija tarp portfelio valdytojo ir susijusio asmens ar kito asmens, kurio sąskaita sandoris sudaromas;
39.2. asmeniniams sandoriams dėl kolektyvinio investavimo subjektų vertybinių popierių, atitinkančių sąlygas, kurių turi būti laikomasi siekiant pasinaudoti Direktyvos 85/611/EB suteikiamomis teisėmis arba kurie yra prižiūrimi pagal Lietuvos Respublikos arba kitos valstybės narės teisės aktus, nustatančius reikalavimą, kad kolektyvinio investavimo subjekto turtui būtų taikomas lygiavertis rizikos išskaidymo lygis, su sąlyga, kad susijęs asmuo ir bet kuris kitas asmuo, kurio sąskaita sandoris yra sudaromas, nedalyvauja kolektyvinio investavimo subjekto valdyme.
IX. ESMINIŲ AR SVARBIŲ VEIKLOS FUNKCIJŲ SAMPRATA. ESMINIŲ AR SVARBIŲ VEIKLOS FUNKCIJŲ ARBA INVESTICINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO AR INVESTICINĖS VEIKLOS VYKDYMO PERDAVIMO (OUTSOURCING) SĄLYGOS
40. Pagal Įstatymo 13 straipsnio 4 dalį laikoma, kad finansų maklerio įmonės vykdoma veiklos funkcija yra esminė ar svarbi, jei jos nevykdymas arba netinkamas vykdymas galėtų iš esmės neigiamai paveikti finansų maklerio įmonės galimybes nuolatos laikytis Įstatymo reikalavimų finansų maklerio įmonės licencijai gauti, trukdytų laikytis veiklai keliamų reikalavimų, blogintų įmonės veiklos finansinius rezultatus, įmonės patikimumą arba investicinių paslaugų teikimo ir investicinės veiklos vykdymo tęstinumą.
41. Nepažeidžiant kitų finansų maklerio įmonės vykdomų funkcijų statuso, šiame punkte nurodytos funkcijos nelaikomos esminėmis ar svarbiomis, kaip tai apibrėžta šių Taisyklių 40 punkte:
41.1. konsultavimo paslaugų ir kitų paslaugų, kurios nėra finansų maklerio įmonės vykdomos investicinės veiklos dalis, teikimas finansų maklerio įmonei, įskaitant teisines konsultacijas, įmonės darbuotojų mokymą, apskaitos tvarkymo paslaugas, įmonės buveinės ir darbuotojų saugos paslaugas;
42. Jei finansų maklerio įmonė esminių ar svarbių veiklos funkcijų vykdymą arba investicinių paslaugų teikimą ar investicinės veiklos vykdymą perduoda kitiems asmenims, finansų maklerio įmonė lieka visiškai atsakinga už visų jai taikomų reikalavimų, nustatytų Įstatyme, tinkamą vykdymą ir privalo laikytis šių reikalavimų:
42.1. perduodant tam tikrų funkcijų vykdymą, negali būti perduodama vyresniosios vadovybės atsakomybė;
42.2. funkcijų vykdymo perdavimas negali turėti įtakos finansų maklerio įmonės santykiams su klientais ir neatleidžia įmonės nuo Įstatyme nustatytų reikalavimų laikymosi;
42.3. funkcijų vykdymo perdavimas neturi daryti neigiamos įtakos finansų maklerio įmonės galimybėms laikytis Įstatyme nustatytų reikalavimų finansų maklerio įmonės licencijai gauti ir finansų maklerio įmonės veiklai keliamų reikalavimų;
43. Finansų maklerio įmonė, sudarydama, tvarkydama ar nutraukdama bet kokią sutartį ar susitarimą su paslaugų teikėju dėl esminių ar svarbių veiklos funkcijų vykdymo arba investicinių paslaugų teikimo ar investicinės veiklos vykdymo perdavimo, privalo veikti profesionaliai, rūpestingai ir kruopščiai. Šiuo tikslu finansų maklerio įmonė privalo imtis veiksmų, reikalingų užtikrinti, kad yra tenkinamos šios sąlygos:
43.1. paslaugų teikėjas yra kompetentingas ir turi teisės aktų nustatytą licenciją vykdyti jam perduotas funkcijas ir veiklą bei teikti paslaugas profesionaliai ir tinkamai;
43.2. paslaugų teikėjas privalo profesionaliai teikti jam pavestas paslaugas, o finansų maklerio įmonė turi patvirtinti priemones, skirtas vertinti, ar paslaugų teikėjas efektyviai vykdo jam pavestas funkcijas;
43.3. paslaugų teikėjas turi tinkamai prižiūrėti jam perduotų funkcijų vykdymą ir kompetentingai valdyti riziką, susijusią su funkcijų vykdymo perdavimu;
43.4. finansų maklerio įmonė privalo imtis tinkamų veiksmų, jei paaiškėja, kad paslaugų teikėjas negali perduotų funkcijų vykdyti profesionaliai ir laikydamasis teisės aktuose nustatytų reikalavimų;
43.5. finansų maklerio įmonė privalo prižiūrėti, kaip vykdomos perduotos funkcijos ir valdyti su funkcijų perdavimu susijusią riziką – šiuo tikslu finansų maklerio įmonė turi palaikyti reikiamą personalo kvalifikaciją;
43.6. paslaugų teikėjas turi atskleisti finansų maklerio įmonei informaciją apie visus pasikeitimus, galinčius daryti esminę įtaką paslaugų teikėjo gebėjimui jam perduotas funkcijas vykdyti veiksmingai ir laikantis teisės aktuose nustatytų reikalavimų;
43.7. finansų maklerio įmonė turi turėti galimybę prireikus nutraukti susitarimą dėl funkcijų perdavimo nepablogindama klientams teikiamų paslaugų tęstinumo ir kokybės;
43.8. paslaugų teikėjas turi bendradarbiauti su finansų maklerio įmonės priežiūros institucija, kiek tai susiję su jam perduotų funkcijų vykdymu;
43.9. finansų maklerio įmonė, jos auditą atliekantys auditoriai ir įmonės priežiūros institucijos turi turėti realią galimybę gauti su funkcijų perdavimu susijusius duomenis ir patekti į paslaugų teikėjo buveinę, o priežiūros institucijoms turi būti suteikta galimybė veiksmingai įgyvendinti priežiūros funkcijas;
43.10. paslaugų teikėjas privalo saugoti su finansų maklerio įmone ir jos klientais susijusią konfidencialią informaciją;
44. Finansų maklerio įmonės ir paslaugų teikėjo tarpusavio teisės ir pareigos turi būti aiškiai nustatytos ir išdėstytos raštu atitinkamame susitarime.
45. Jei finansų maklerio įmonė ir paslaugų teikėjas priklauso tai pačiai įmonių grupei, finansų maklerio įmonė, laikydamasi šių Taisyklių 42–51 punktų reikalavimų, turi teisę atsižvelgti į tai, kiek finansų maklerio įmonė gali kontroliuoti paslaugų teikėją arba kokios jos galimybės daryti įtaką paslaugų teikėjo veiksmams.
46. Finansų maklerio įmonė, gavusi Vertybinių popierių komisijos nurodymą, turi pateikti jai visą informaciją, reikalingą perduotų funkcijų priežiūrai vykdyti.
47. Jei finansų maklerio įmonė perduoda neprofesionaliųjų klientų finansinių priemonių portfelio valdymą trečiojoje šalyje esančiam paslaugų teikėjui, ji privalo užtikrinti, kad, be šių Taisyklių 42-46 punktų nuostatų, yra laikomasi ir šių reikalavimų:
47.1. paslaugų teikėjas turi būti licencijuotas arba registruotas teikti šią paslaugą savo buveinės valstybėje, o jo atžvilgiu vykdoma riziką ribojanti priežiūra;
48. Jei vienas ar abu šių Taisyklių 47 punkto reikalavimai nėra tenkinami, finansų maklerio įmonė gali perduoti investicinių paslaugų teikimą trečiojoje šalyje esančiam paslaugų teikėjui tik tuo atveju, jei finansų maklerio įmonė iš anksto praneša Vertybinių popierių komisijai apie tai, kad yra sudariusi susitarimą dėl funkcijų perdavimo, o Vertybinių popierių komisija, gavusi tokį pranešimą, per protingą terminą nepareiškia prieštaravimo tokiam susitarimui.
49. Nepažeisdama šių Taisyklių 48 punkto, Vertybinių popierių komisija turi paskelbti pranešimą apie politiką, kurios bus laikomasi vykdant funkcijų perdavimą šių Taisyklių 48 punkte nurodytais atvejais. Šiame pranešime pateikiami pavyzdžiai, kada Vertybinių popierių komisija neprieštarautų arba tikėtina, kad neprieštarautų funkcijų perdavimui, kaip tai nustatyta šių Taisyklių 48 punkte, kai netenkinama viena ar abi šių Taisyklių 47 punkto sąlygos. Šiame pranešime turi būti aiškiai nurodoma, dėl kokių priežasčių Vertybinių popierių komisija mano, kad funkcijų perdavimas netrukdys finansų maklerio įmonei vykdyti šių Taisyklių 42–46 punktuose nustatytų pareigų.
50. Šių Taisyklių 47–49 punktai nepanaikina finansų maklerio įmonių pareigos laikytis Taisyklių 42–46 punktuose nustatytų reikalavimų.
X. BENDRIEJI REIKALAVIMAI KLIENTŲ FINANSINIŲ PRIEMONIŲ IR PINIGINIŲ LĖŠŲ SAUGUMUI UŽTIKRINTI
52. Finansų maklerio įmonė, saugodama klientų teises į jiems priklausančias finansines priemones ir pinigines lėšas, privalo:
52.1. saugoti duomenis apie klientams priklausančias finansines priemones bei pinigines lėšas ir tvarkyti sąskaitas tokiu būdu, kad bet kuriuo metu ir nedelsiant kliento turtą būtų galima atskirti nuo kitų klientų turto ir nuo įmonės turto;
52.2. saugoti duomenis ir sąskaitas tvarkyti taip, kad būtų užtikrintas duomenų ir sąskaitų tikslumas, kad jie atitiktų saugomas klientų finansines priemones ir pinigines lėšas;
52.3. reguliariai tikrinti įmonės vidaus sąskaitas ir duomenis su trečiųjų asmenų, pas kuriuos yra laikomas klientų turtas, sąskaitomis ir duomenimis;
52.4. imtis veiksmų, reikalingų užtikrinti, kad kliento finansinės priemonės, saugomos trečiojo asmens laikantis šių Taisyklių 55–57 punktų reikalavimų, būtų atskirtos nuo finansinių priemonių, priklausančių finansų maklerio įmonei, ir nuo finansinių priemonių, priklausančių tam trečiajam asmeniui; tuo tikslu pasitelkti ir naudoti tokias priemones kaip atskiros sąskaitos trečiosios šalies apskaitoje arba kitos lygiavertės priemonės, padedančios pasiekti tokį pat kliento turto saugumo lygį;
52.5. imtis veiksmų, reikalingų užtikrinti, kad kliento lėšos, kurios, laikantis šių Taisyklių 58–64 punktų reikalavimų, saugomos centriniame banke, kredito įstaigoje, trečiojoje šalyje licencijuotame banke arba tinkamame pinigų rinkos fonde, būtų apskaitomos sąskaitoje ar sąskaitose, atskirtose nuo sąskaitų, kuriose apskaitomos finansų maklerio įmonei priklausančios piniginės lėšos;
53. Jei priemonės, kurių finansų maklerio įmonė ėmėsi pagal šių Taisyklių 52 punkto reikalavimus, yra nepakankamos Įstatymo 13 straipsnio 7 ir 8 dalyse nustatytų pareigų įgyvendinimui užtikrinti, nes būtina atsižvelgti į kitų įstatymų, reglamentuojančių nuosavybės teisę arba nemokumo (bankroto) teisinius santykius, reikalavimus, Vertybinių popierių komisija nustato priemones, kurių finansų maklerio įmonė turi imtis įgyvendindama kituose įstatymuose nustatytus reikalavimus.
54. Jei dėl jurisdikcijos, kurioje yra saugomos kliento lėšos ar finansinės priemonės, teisės aktų nuostatų finansų maklerio įmonė negali laikytis šių Taisyklių 52.4 ar 52.5 papunkčių reikalavimų, Vertybinių popierių komisija nustato lygiaverčius reikalavimus, kurių laikantis pasiekiamas toks pat kliento turto saugumo lygis.
XI. KLIENTŲ FINANSINIŲ PRIEMONIŲ SAUGOJIMAS
55. Finansų maklerio įmonė turi teisę saugoti klientams priklausančias finansines priemones trečiojo asmens atidarytoje sąskaitoje ar sąskaitose su sąlyga, kad finansų maklerio įmonė profesionaliai, rūpestingai ir kruopščiai renkasi tą trečiąjį asmenį ir reguliariai peržiūri paskirto trečiojo asmens ir susitarimų dėl finansinių priemonių saugojimo tinkamumą. Finansų maklerio įmonė, siekdama užtikrinti klientų teises, privalo atsižvelgti į tokio trečiojo asmens patirtį ir reputaciją rinkoje, taip pat į su finansinių priemonių saugojimu susijusius teisės aktų reikalavimus ir rinkos praktiką.
56. Jei jurisdikcijoje, kurioje finansų maklerio įmonė siūlo saugoti klientų finansines priemones pas trečiąjį asmenį, finansinių priemonių saugojimui kito asmens sąskaita taikomas specialus reglamentavimas ir priežiūra, finansų maklerio įmonė neturi teisės klientų finansinių priemonių saugoti toje jurisdikcijoje pas tokį trečiąjį asmenį, kuriam specialus reglamentavimas ir priežiūra nėra taikomi.
57. Finansų maklerio įmonė neturi teisės klientams priklausančių finansinių priemonių saugoti pas trečiąjį asmenį trečiojoje šalyje, kurioje finansinių priemonių laikymas ir saugojimas kito asmens sąskaita nereglamentuojamas, išskyrus atvejus, kai yra tenkinama viena iš šių sąlygų:
57.1. finansinių priemonių arba dėl jų teikiamų investicinių paslaugų pobūdis nulemia, kad finansinės priemonės turi būti saugomos pas trečiąjį asmenį toje trečiojoje šalyje;
XII. KLIENTŲ PINIGINIŲ LĖŠŲ SAUGOJIMAS
58. Finansų maklerio įmonė, gavusi kliento lėšas, privalo nedelsdama pervesti jas į vieną ar kelias sąskaitas, atidarytas vienoje ar keliose iš šių įstaigų:
59. Šių Taisyklių 58 punktas netaikomas Lietuvos Respublikoje ar kitoje valstybėje narėje licencijuotoms kredito įstaigoms, kai kliento lėšos toje kredito įstaigoje laikomos kaip indėliai.
60. Šių Taisyklių 52.5 ir 58.4 papunkčiuose sąvoka „tinkamas pinigų rinkos fondas“ yra suprantama kaip Lietuvos Respublikoje ar kitoje valstybėje narėje licencijuotas kolektyvinio investavimo subjektas, taip pat kitas investavimo subjektas, kuris yra prižiūrimas ir, jei taikoma, yra valstybės narės įgaliotos institucijos licencijuotas pagal tos valstybės narės nacionalinių teisės aktų reikalavimus ir atitinka šias sąlygas:
60.1. pagrindinis jo investavimo tikslas – palaikyti grynąją investavimo subjekto turto vertę: arba pastovią nominalią vertę (grynosios pajamos), arba investuotojų pradinio kapitalo vertės ir pajamų sumą;
60.2. siekdamas savo pagrindinio investavimo tikslo, jis privalo investuoti tik į aukštos kokybės pinigų rinkos priemones, kurių išpirkimo terminas arba iki išpirkimo likęs laikas neviršija 397 dienų, arba kurių nuolatinis pajamingumas nustatomas atsižvelgiant į tokį išpirkimo terminą, o išpirkimo termino vidutinis svertinis vidurkis yra 60 dienų. Pagrindinio investavimo tikslo gali būti siekiama papildomai investuojant į indėlius kredito įstaigose;
61. Šių Taisyklių 60.2 papunktyje minimomis aukštos kokybės pinigų rinkos priemonėmis laikomos tokios pinigų rinkos priemonės, kurioms visos jas vertinusios kompetentingos reitingo agentūros suteikė aukščiausią įmanomą kredito reitingą. Priemonė, kurios nevertino jokia reitingo agentūra, aukštos kokybės priemone nelaikoma.
62. Šių Taisyklių 61 punkte minima reitingo agentūra yra laikoma tinkama, jei ji nuolatos ir profesionaliai teikia kredito reitingus pinigų rinkos fondams ir atitinka Direktyvos 2006/48/EB 81(1) straipsnyje išorinėms kredito rizikos vertinimo institucijoms keliamus reikalavimus.
63. Jei finansų maklerio įmonė kliento lėšas saugo ne centriniame banke, ji privalo profesionaliai, rūpestingai ir kruopščiai pasirinkti kredito įstaigą, banką ar pinigų rinkos fondą, kuriuose ketina saugoti klientų lėšas, ir periodiškai peržiūrėti jų tinkamumą bei susitarimus dėl šių lėšų saugojimo. Finansų maklerio įmonės, siekdamos užtikrinti klientų turtinių teisių apsaugą, turi atsižvelgti į tokių įstaigų ir pinigų rinkos fondų patirtį bei reputaciją rinkoje, taip pat į kitus teisinius ir priežiūros reikalavimus bei rinkos praktiką, susijusią su klientų lėšų saugojimu.
XIII. NAUDOJIMASIS KLIENTO FINANSINĖMIS PRIEMONĖMIS
65. Finansų maklerio įmonė neturi teisės sudaryti susitarimų dėl vertybinių popierių finansavimo sandorio, kai susitarimo objektas yra finansų maklerio įmonės saugomos klientui priklausančios finansinės priemonės, taip pat kitaip naudotis klientui priklausančiomis finansinėmis priemonėmis savo sąskaita arba kito finansų maklerio įmonės kliento sąskaita, išskyrus atvejus, kai yra tenkinamos šios sąlygos:
65.1. klientas finansų maklerio įmonei yra davęs aiškų išankstinį sutikimą tam tikromis sąlygomis naudotis jam priklausančiomis finansinėmis priemonėmis. Sutikimas neprofesionalių klientų atveju turi būti patvirtintas kliento parašu ar kitu alternatyviu būdu;
66. Finansų maklerio įmonė neturi teisės sudaryti susitarimų dėl vertybinių popierių finansavimo sandorio, kai susitarimo objektas yra finansų maklerio įmonės kliento finansinės priemonės, kurios yra saugomos trečiojo asmens atidarytoje ir jo aptarnaujamoje bendroje (omnibus) sąskaitoje, taip pat kitaip naudotis tokioje sąskaitoje saugomomis finansinėmis priemonėmis savo sąskaita arba kito finansų maklerio įmonės kliento sąskaita, išskyrus atvejus, kai, be šių Taisyklių 65 punkte nustatytų sąlygų, yra laikomasi bent vieno iš šių reikalavimų:
66.1. kiekvienas klientas, kurio finansinės priemonės yra saugomos toje pačioje klientų vardu atidarytoje bendroje (omnibus) sąskaitoje, yra davęs aiškų išankstinį sutikimą šių Taisyklių 65.1 papunktyje nustatyta tvarka;
67. Finansų maklerio įmonė privalo saugoti duomenis ir informaciją apie klientą, kurio sutikimu buvo naudojamasi jam priklausančiomis finansinėmis priemonėmis, taip pat duomenis apie kiekvieno sutikimą davusio kliento finansinių priemonių skaičių, kad prireikus būtų galima teisingai paskirstyti nuostolius, kilusius dėl naudojimosi klientams priklausančiomis finansinėmis priemonėmis.
XIV. IŠORĖS AUDITORIŲ ATASKAITOS
XV. INTERESŲ KONFLIKTAI, GALINTYS TURĖTI NEIGIAMOS ĮTAKOS KLIENTO INTERESAMS
69. Finansų maklerio įmonė, siekdama nustatyti klientų finansiniams interesams galinčius pakenkti interesų konfliktus, kylančius teikiant investicines ir papildomas paslaugas arba jų derinį, privalo, vadovaudamasi minimaliais kriterijais, įvertinti, ar finansų maklerio įmonė, susijęs asmuo arba asmuo, tiesiogiai ar netiesiogiai susijęs su finansų maklerio įmone kontrolės ryšiu, patenka į kurią nors iš toliau nurodytų situacijų, kai dėl teikiamų investicinių ar papildomų paslaugų arba dėl vykdomos investicinės veiklos ar kitų priežasčių:
69.1. finansų maklerio įmonė arba tas asmuo gali turėti finansinės naudos arba išvengti finansinių nuostolių kliento sąskaita;
69.2. finansų maklerio įmonė arba tas asmuo klientui teikiamos paslaugos rezultatu arba kliento sąskaita sudaromo sandorio rezultatu yra suinteresuoti kitaip nei tuo rezultatu yra suinteresuotas klientas;
69.3. finansų maklerio įmonė arba tas asmuo turi finansinį ar kitokio pobūdžio suinteresuotumą teikti pirmenybę kito kliento ar kitos klientų grupės interesams kliento interesų sąskaita;
XVI. INTERESŲ KONFLIKTŲ VENGIMO POLITIKA
70. Finansų maklerio įmonė turi patvirtinti, įgyvendinti ir palaikyti veiksmingą interesų konfliktų vengimo politiką. Ji tvirtinama raštu ir turi atitikti įmonės dydį, struktūrą, veiklos pobūdį, mastą ir sudėtingumą. Jei finansų maklerio įmonė priklauso susijusių įmonių grupei, interesų konfliktų vengimo politikoje turi būti atsižvelgiama į aplinkybes, kurios įmonei yra žinomos arba turėtų būti žinomos ir kurios gali sukelti interesų konfliktą dėl kitų grupės narių struktūros ir vykdomos veiklos.
71. Šių Taisyklių 70 punkto nustatyta tvarka patvirtintoje interesų konfliktų vengimo politikoje turi būti nurodytos:
71.1. aplinkybės, susijusios su finansų maklerio įmonės arba jos vardu teikiamomis konkrečiomis investicinėmis ir papildomomis paslaugomis ir investicine veikla, kurios sukelia arba gali sukelti interesų konfliktą, dėl kurio gali būti pažeisti vieno ar kelių klientų interesai;
72. Šių Taisyklių 71.2 papunktyje nustatytos priemonės ir procedūros turi užtikrinti, kad susiję asmenys, dalyvaujantys vykdant skirtingų rūšių veiklą, kuriai būdingi šių Taisyklių 71.1 papunktyje nurodyti interesų konfliktai, vykdytų šią veiklą nepriklausomai, kiek tai būtina atsižvelgiant į finansų maklerio įmonės ir susijusių įmonių grupės, kuriai priklauso finansų maklerio įmonė, dydį ir vykdomą veiklą, taip pat į rizikos, kad klientų interesams bus padaryta žalos, dydį.
73. Šių Taisyklių 71.2 papunktyje nurodytos priemonės ir procedūros, siekiant užtikrinti būtiną finansų maklerio įmonės nepriklausomumo laipsnį, turi susidėti iš:
73.1. veiksmingų procedūrų, skirtų uždrausti arba kontroliuoti keitimąsi informacija tarp susijusių asmenų, dalyvaujančių veikloje, kuriai būdinga interesų konfliktų rizika, jei keitimasis šia informacija galėtų neigiamai paveikti vieno ar kelių klientų interesus;
73.2. atskiros priežiūros susijusių asmenų, kurių pagrindinės funkcijos yra veiklos vykdymas ar paslaugų teikimas klientams, kurių tarpusavio interesai gali prieštarauti vieni kitiems, arba kurie kitokiu būdu atstovauja galintiems tarpusavyje prieštarauti interesams, įskaitant finansų maklerio įmonės interesus;
73.3. panaikinimo visų tiesioginių ryšių tarp susijusių daugiausia vienos rūšies veiklą vykdančių asmenų atlyginimo ir atlyginimo ar pajamų, kurias gauna kiti susiję daugiausia kitos rūšies veiklą vykdantys asmenys, jei dėl skirtingų veiklos rūšių gali kilti interesų konfliktas;
73.4. priemonių, skirtų uždrausti ar riboti bet kurio susijusio asmens netinkamą įtaką, kai jis teikia investicines ar papildomas paslaugas arba vykdo investicinę veiklą;
74. Asmuo, atsakingas už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, privalo parengti, o valdybos pirmininkas patvirtinti finansinių priemonių, dėl kurių, teikiant investicines paslaugas ar sudarant sandorius, yra galimas interesų konfliktas, sąrašą. Su šiuo sąrašu turi būti supažindinami visi finansų maklerio įmonės darbuotojai, teikiantys investicines paslaugas klientams ar turintys teisę sudaryti sandorius finansų maklerio įmonės sąskaita.
75. Esant interesų konfliktui, finansų maklerio įmonė, prieš teikdama investicinę paslaugą, privalo aiškiai, suprantamai (atsižvelgdama į kliento supratimą apie finansinių priemonių rinkas) ir pasirašytinai informuoti kiekvieną klientą apie atsiradusį interesų konfliktą bei finansinių priemonių rinkos kainą, kuri finansinėms priemonėms buvo nustatyta paskiausiai. Ši informacija gali būti perduota ir telefonu, jeigu ji įrašoma ir gali būti pateikta kaip įrodymas. Investicinė paslauga gali būti teikiama tik tuo atveju, jei klientas aiškiai išreiškia savo sutikimą dėl investicinės paslaugos teikimo esant interesų konfliktui.
76. Asmuo, atsakingas už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, privalo nuolat stebėti tuos finansinių priemonių sandorius, dėl kurių galimas interesų konfliktas, o apie užfiksuotus nustatytos tvarkos pažeidimus turi nedelsdamas raštu informuoti finansų maklerio įmonės valdybos pirmininką ir vidaus auditorių.
77. Asmuo, atsakingas už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, turi imtis priemonių, kad būtų nustatyti pasinaudojimo viešai neatskleista informacija atvejai.
78. Asmuo, atsakingas už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, turi parengti, o valdybos pirmininkas patvirtinti sąrašą finansinių priemonių, kurias pirkti, parduoti ar sudaryti kitokius sandorius finansų maklerio įmonės darbuotojams, akcininkams, valdymo organų nariams yra draudžiama dėl finansų maklerio įmonės turimos (žinomos) viešai neatskleistos informacijos.
79. Finansų maklerio įmonės valdybos pirmininko nustatyta tvarka parengiamas sąrašas asmenų, kurie dėl einamų pareigų, vykdomų funkcijų ar atliekamų konkrečių darbų žino arba turi teisę žinoti viešai neatskleistą informaciją.
80. Asmuo, atsakingas už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, privalo nuolat stebėti sandorius su finansinėmis priemonėmis, dėl kurių įmonės darbuotojams ir kitiems su ja susijusiems asmenims draudžiama sudaryti sandorius, kai finansų maklerio įmonė turi (žino) viešai neatskleistos informacijos; apie pastebėtus pažeidimus tas asmuo turi nedelsdamas raštu informuoti finansų maklerio įmonės valdybos pirmininką, vidaus auditorių ir Vertybinių popierių komisiją.
81. Asmuo, atsakingas už finansų maklerio įmonės veiklos vidaus kontrolės vykdymą, finansų maklerio įmonės valdybos nustatyta tvarka, bet ne rečiau kaip kartą per ketvirtį (išskyrus galimų interesų konfliktų ir pasinaudojimo viešai neatskleista informacija atvejų kontrolę, kuri turi būti vykdoma nuolat) turi tikrinti, kaip finansų maklerio įmonės darbuotojai laikosi teisės aktų reikalavimų ir kaip vykdo juose nustatytas pareigas. Apie patikrinimo rezultatus turi būti parengta ataskaita, kuri pateikiama finansų maklerio įmonės valdybos pirmininkui ir vidaus auditoriui. Ataskaitoje turi būti nurodomi nustatyti pažeidimai, pateikiamos rekomendacijos, kaip šalinti pažeidimus ir gerinti jų prevenciją, kita reikšminga informacija. Finansų maklerio įmonės valdybos pirmininkas, vidaus auditorius pasirašo ataskaitą ir nurodo jos gavimo datą.
82. Remdamasi valdybos pirmininkui ir vidaus auditoriui pateikta ataskaita, finansų maklerio įmonė turi parengti Vertybinių popierių komisijai apibendrintą pranešimą, kuris pateikiamas kartu su metine finansine atskaitomybe. Pranešime turi būti nurodomi nustatyti pažeidimai bei priemonės, kurių imtasi padėčiai ištaisyti ir keliui pažeidimų pasikartojimui užkirsti. Apie reikšmingus pažeidimus finansų maklerio įmonė privalo nedelsdama pranešti Vertybinių popierių komisijai. Pažeidimo reikšmingumas vertinamas pagal galimą jo poveikį reguliavimo tikslams, finansų maklerio įmonės pajėgumui teikti investicines paslaugas, taip pat pagal daromų pažeidimų dažnumą ir žalą klientams.
83. Jei šių Taisyklių 73 punkte nurodytų priemonių ir procedūrų taikymas neužtikrina reikiamo finansų maklerio įmonės nepriklausomumo, tai įmonė turi imtis alternatyvių ar papildomų priemonių ir procedūrų, kurios padėtų to pasiekti.
XVII. DUOMENŲ APIE PASLAUGAS IR VEIKLĄ, DĖL KURIOS KYLA ARBA GALI KILTI INTERESŲ KONFLIKTAS, SAUGOJIMAS
85. Finansų maklerio įmonė privalo saugoti ir reguliariai atnaujinti duomenis ir informaciją apie įmonės arba jos vardu teikiamas investicines ir papildomas paslaugas bei vykdomą investicinę veiklą, dėl kurios kilo (ar gali kilti, jei paslaugų teikimas ir veiklos vykdymas dar nėra baigtas) interesų konfliktas, galintis padaryti žalos vieno ar kelių klientų interesams.
XVIII. INVESTICINIO TYRIMO SAMPRATA. PAPILDOMI ORGANIZACINIAI REIKALAVIMAI INVESTICINIUS TYRIMUS RENGIANČIOMS IR PLATINANČIOMS FINANSŲ MAKLERIO ĮMONĖMS
86. Šių Taisyklių 88–91 punktuose sąvoka „investicinis tyrimas“ suprantama kaip tyrimas ar kitokio pobūdžio informacija, tiesiogiai ar netiesiogiai siūlanti ar rekomenduojanti investavimo strategiją dėl vienos ar kelių finansinių priemonių arba jų emitentų (įskaitant nuomonės apie esamą ar būsimą tokių finansinių priemonių vertę ar kainą pareiškimą), yra skirta informacijos platinimo kanalams ar visuomenei bei atitinka šias sąlygas:
86.1. ji įvardijama kaip investicinis tyrimas ar kita panašia sąvoka arba kitokiu būdu pristatoma kaip objektyvus ir nepriklausomas rekomendacijoje nurodytų dalykų paaiškinimas;
87. Rekomendacija, numatyta Vertybinių popierių komisijos 2004 m. lapkričio 5 d. nutarimu Nr. 18 patvirtintos Investavimo rekomendacijų teikimo ir su tuo susijusių interesų konfliktų atskleidimo tvarkos 4.3 papunktyje, kuri parengta dėl finansinių priemonių, tačiau neatitinkanti šių Taisyklių 86 punkte numatytų sąlygų, yra laikoma rinkodaros pranešimu. Finansų maklerio įmonė, rengianti ar platinanti tokio pobūdžio rekomendaciją, turi užtikrinti, kad ji būtų aiškiai įvardyta kaip rinkodaros pranešimas. Be to, finansų maklerio įmonė turi užtikrinti, kad tokio pobūdžio rekomendacijoje būtų aiškiai ir pastebimai nurodoma (žodinėje rekomendacijoje turi būti pateikiama lygiavertė informacija), kad ją rengiant nebuvo laikomasi teisės aktų reikalavimų, užtikrinančių investicinio tyrimo nepriklausomumą ir objektyvumą, ir kad tokios rekomendacijos atžvilgiu netaikomas draudimas sudaryti sandorius iki investicinio tyrimo išplatinimo.
88. Finansų maklerio įmonė, rengianti arba organizuojanti investicinius tyrimus, kurie yra skirti įmonės klientams arba gali būti platinami viešai, privalo užtikrinti – nepriklausomai nuo to, ar investicinį tyrimą organizuoja ir (arba) platina finansų maklerio įmonė ar kita susijusių įmonių grupei priklausanti įmonė – kad būtų įgyvendintos šių Taisyklių 73 punkto nuostatos, taikomos investicinio tyrimo rengime dalyvaujantiems finansų analitikams ir kitiems susijusiems asmenims, kurių pareigos arba verslo interesai gali prieštarauti asmenų, kuriems investicinis tyrimas platinamas, interesams.
89. Finansų maklerio įmonė, kuriai taikomas šių Taisyklių 88 punktas, privalo turėti priemones ir susitarimus, skirtus užtikrinti, kad būtų laikomasi šių sąlygų:
89.1. finansų analitikai ir kiti susiję asmenys neturi teisės sudaryti asmeninių sandorių arba prekiauti finansinėmis priemonėmis, su kuriomis yra susijęs investicinis tyrimas, arba kitomis susijusiomis finansinėmis priemonėmis, jei šiems asmenims yra žinomas tikėtinas investicinio tyrimo paskelbimo laikas ar turinys, kuris nežinomas viešai ar nežinomas finansų maklerio įmonės klientams, taip pat negali būti nesunkiai numanomas iš informacijos, kuri yra prieinama viešai arba žinoma finansų maklerio įmonės klientams, išskyrus atvejus, kai finansų analitikai ir kiti susiję asmenys, būdami rinkos formuotojai, veikia gera valia įprastai vykdydami rinkos formuotojo funkcijas arba vykdo ne įmonės iniciatyva pateiktą (unsolicited) kliento pavedimą trečiojo asmens (įskaitant finansų maklerio įmonę) naudai. Šiame papunktyje numatytas draudimas taikomas iki tol, kol investicinio tyrimo gavėjai turės realią galimybę pasinaudoti investiciniu tyrimu;
89.2. esant kitoms aplinkybėms, nenurodytoms šių Taisyklių 89.1 papunktyje, finansų analitikai ir kiti susiję asmenys, dalyvaujantys investicinio tyrimo rengime, neturi teisės sudaryti asmeninių sandorių dėl finansinių priemonių, su kuriomis investicinis tyrimas yra susijęs, taip pat dėl kitų susijusių finansinių priemonių, kai toks sandorių sudarymas prieštarauja esamoms finansų maklerio įmonės rekomendacijoms, išskyrus atvejus, kai susiklosto išimtinės aplinkybės ir yra gautas išankstinis rašytinis už finansų maklerio įmonės vidaus kontrolę atsakingo asmens sutikimas;
89.3. finansų maklerio įmonė, finansų analitikai ir kiti susiję asmenys, dalyvaujantys rengiant investicinį tyrimą, neturi teisės priimti skatinimo priemonių iš asmenų, kurie tiesiogiai suinteresuoti investicinio tyrimo objektu;
89.4. finansų maklerio įmonė, finansų analitikai ir kiti susiję asmenys, dalyvaujantys rengiant investicinį tyrimą, neturi teisės emitentui pažadėti, kad investicinio tyrimo rezultatas bus jam palankus;
89.5. jei investicinio tyrimo projekte pateikiama rekomendacija arba tikėtina būsima finansinės priemonės kaina, emitentai, kiti susiję asmenys (išskyrus finansų analitikus) ir kiti asmenys neturi teisės, kol investicinis tyrimas nėra išplatintas, peržiūrėti investicinio tyrimo projekto siekdami patikrinti investiciniame tyrime pateiktų faktinių duomenų tikrumą arba peržiūrėti investicinio tyrimo projekto bet kuriuo kitu tikslu, išskyrus atvejus, kai įstatymų nustatyta tvarka siekiama nustatyti, ar įmonė laikosi teisės aktų reikalavimų.
90. Šių Taisyklių 89 punkte nurodyta „finansine priemone, su kuria investicinis tyrimas yra susijęs“ laikoma finansinė priemonė, kurios kainą labai veikia kitos finansinės priemonės, kuri yra investicinio tyrimo objektas, kainos pokyčiai, taip pat šios kitos finansinės priemonės pagrindu išleista išvestinė finansinė priemonė.
91. Finansų maklerio įmonė, kuri viešai arba savo klientams platina kito asmens parengtą investicinį tyrimą, turi teisę nesilaikyti šių Taisyklių 89 punkte nustatytų reikalavimų, jei yra tenkinamos šios sąlygos:
91.1. asmuo, kuris rengia investicinį tyrimą, nepriklauso su finansų maklerio įmone susijusiai įmonių grupei;