LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1998 m. liepos 21 d. Nr. 914
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 29 straipsnio 8 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Pripažinti netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugsėjo 30 d. nutarimą Nr. 917 „Dėl Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1994, Nr. 77-1451);
2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. gruodžio 31 d. nutarimo Nr. 1499 „Dėl Mokslo ir studijų departamento prie Švietimo ir mokslo ministerijos įsteigimo“ (Žin., 1998, Nr. 1-19) 2 punktą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1998 m. liepos 21 d. nutarimu Nr. 914
ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS NUOSTATAI
Bendrosios nuostatos
1. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija (toliau vadinama – Švietimo ir mokslo ministerija, ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.
Švietimo ir mokslo ministerija vykdo įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestas švietimo, mokslo ir studijų sričių valstybės valdymo funkcijas ir įgyvendina šiose srityse valstybės politiką.
2. Švietimo ir mokslo ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
3. Švietimo ir mokslo ministerija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.
Švietimo ir mokslo ministerijos uždaviniai ir funkcijos
5. Svarbiausieji Švietimo ir mokslo ministerijos uždaviniai yra:
5.1. formuoti ir įgyvendinti valstybinę ikimokyklinio ugdymo, vaikų ir jaunimo bendrojo bei specialiojo lavinimo, pagrindinio profesinio bei aukštesniojo mokymo ir suaugusiųjų švietimo politiką, laiduojančią ugdymui palankias visuomenės nuostatas ir sudarančią sąlygas visą gyvenimą mokytis kintančioje demokratinėje visuomenėje;
6. Švietimo ir mokslo ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:
6.1. tvirtina Bendruosius švietimo įstaigų priežiūros nuostatus ir Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatus, koordinuoja apskričių viršininkų ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių veiklą;
6.3. apibendrina įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų švietimo, mokslo, studijų ir technologijų klausimais taikymo praktiką, teikia pasiūlymus dėl atitinkamų įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo bei tobulinimo;
6.4. rengia pasiūlymus dėl subsidijų švietimo įstaigoms skyrimo, analizuoja, ar tinkamai naudojamos joms skirtos biudžeto lėšos;
6.5. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl disponavimo švietimo įstaigų turtu ir įstatymų nustatyta tvarka priima sprendimus šiuo klausimu;
6.6. pagal savo kompetenciją vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką integracijos į Europos Sąjungą srityje, nustatytąja tvarka palaiko ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, rengia tarptautinių sutarčių projektus pagal suteiktus įgaliojimus, pasirašo šias sutartis, organizuoja jų vykdymą, taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Ministro Pirmininko pavedimu atstovauja Lietuvos Respublikai užsienio valstybėse ar tarptautinėse organizacijose;
6.7. rengia valstybinių švietimo programų projektus, teikia juos svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, kontroliuoja, kaip šios programos įgyvendinamos;
6.8. kartu su Mokslo ir studijų departamentu prie Švietimo ir mokslo ministerijos (toliau vadinama – Mokslo ir studijų departamentas) organizuoja valstybinių aukščiausios kvalifikacijos specialistų rengimo, jų tobulinimosi ir perkvalifikavimo programų sudarymą;
6.9. kartu su darbdavių ir darbuotojų atstovais nustato valstybinius visų lygmenų (išskyrus aukštąjį išsilavinimą ir doktorantūrą) išsilavinimo standartus;
6.10. rengia švietimo įstaigų plėtojimo, jų materialinės bazės, finansavimo projektus ir teikia juos Lietuvos Respublikos Vyriausybei;
6.11. nustato švietimo institucijų (išskyrus aukštąsias mokyklas) bendrąjį ugdymo turinį bei formas, ugdymo turinio kaitos tendencijas, ugdymo turinio ir ugdymo kokybės kontrolės mechanizmą, rūpinasi ugdymo įstaigų priežiūra;
6.12. organizuoja pedagogų poreikio ir jų rengimo būklės tyrimą, rūpinasi pedagogų rengimu, kvalifikacija, organizuoja pedagogų, švietimo įstaigų vadovų ir inspektorių atestavimą;
6.13. nustato ugdymo priemonių rengimo prioritetus, ugdymo institucijų aprūpinimo priemonėmis principus, organizuoja švietimo įstaigoms mokymo planų, programų, vadovėlių ir kitų ugdymo priemonių rengimą bei leidybą;
6.14. nustatytąja tvarka aprobuoja valstybinių bei savivaldybių švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą, steigia, reorganizuoja ir likviduoja pavaldžias švietimo įstaigas bei kitas institucijas;
6.15. nustato kvalifikacinius reikalavimus visų tipų (išskyrus aukštąsias mokyklas) švietimo įstaigų vadovams, tvirtina atvirojo konkurso vadovų pareigoms eiti organizavimo tvarką;
6.16. prižiūri ir koordinuoja apskričių viršininkų ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių veiklą, nustato kvalifikacinius reikalavimus šių padalinių vadovams, inspektoriams ir specialistams, derina atvirojo konkurso šioms pareigoms eiti nuostatus;
6.17. nustatytąja tvarka aprobuoja valstybinių švietimo įstaigų kartu su užsienio partneriais bei nevalstybinių švietimo įstaigų steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą (išskyrus aukštąsias mokyklas), savo iniciatyva sustabdo šių įstaigų veiklą, jeigu pažeidžiami Lietuvos Respublikos įstatymai ar šių įstaigų nuostatai;
6.18. suderinusi su suinteresuotomis ministerijomis, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus ir išvadas dėl valstybinių mokslo ir studijų institucijų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo;
6.19. remdamasi Mokslo ir studijų departamento pasiūlymais, aprobuoja stojančiųjų (studentų, doktorantų, stažuotojų, rezidentų) priėmimo sąlygas;
6.20. užsako ir koordinuoja mokslo tiriamuosius ir kitus darbus, būtinus švietimo uždaviniams spręsti;
6.21. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl prioritetinių mokslo ir technologijų krypčių plėtojimo;
6.22. organizuoja švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų bei jų asociacijų, studijų ir mokymo programų, išsilavinimo pažymėjimų registravimą, taip pat licencijų (leidimų) mokyti išdavimą bei registravimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka;
6.24. pagal tarptautinius susitarimus teikia valstybės paramą užsienyje gyvenantiems lietuviams švietimo ir studijų srityse;
6.25. remia ir skatina savarankišką Lietuvos Respublikos švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų bei organizacijų bendradarbiavimą su atitinkamomis kitų valstybių įstaigomis, teikia joms informacinę ir organizacinę pagalbą;
6.26. pagal savo kompetenciją organizuoja įvairias Lietuvos ir tarptautines konferencijas, parodas, konkursus, simpoziumus;
6.28. nustatytąja tvarka atstovauja valstybės akcijoms ministerijos sričiai priskirtose akcinėse bendrovėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse;
6.30. nustatytąja tvarka nagrinėja gyventojų pareiškimus, skundus bei pasiūlymus ir imasi reikiamų priemonių juose keliamiems klausimams spręsti;
Švietimo ir mokslo ministerijos teisės
7. Švietimo ir mokslo ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
7.1. gauti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, apskričių viršininkų administracijų ir vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų išvadas dėl ministerijos rengiamų įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų dokumentų projektų, taip pat statistinę ir kitokią informaciją apie švietimą, studijas, mokslą, specialistų poreikį, jų tobulinimo reikmes;
7.2. dalyvauti suinteresuotoms institucijoms svarstant švietimo, studijų, mokslo ir technologijų, specialistų rengimo, tobulinimo ir perkvalifikavimo klausimus, teikti pasiūlymus, kaip spręsti šiuos klausimus;
7.3. vykdydama bendrą valstybinę švietimo politiką, pagal savo kompetenciją koordinuoti apskričių viršininkų administracijų ir vietos savivaldos vykdomųjų institucijų veiklą švietimo srityje;
Švietimo ir mokslo ministerijos darbo organizavimas
9. Švietimo ir mokslo ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
Švietimo ir mokslo ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys. Pavaduojantis ministras nevykdo funkcijų, numatytų šių nuostatų 11.7, 11.9 ir 11.11-11.13 punktuose.
10. Švietimo ir mokslo ministras, vadovaudamas jam pavestoms valdymo sritims, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.
11. Švietimo ir mokslo ministras:
11.1. sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimą švietimo, mokslo ir studijų srityje;
11.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;
11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka. Įsakymus ir kitus teisės aktus pasirašo ministras. Prireikus leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus;
11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos veiklos ataskaitas, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa bei jos įgyvendinimo priemonės, ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
11.7. teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl viceministrų skaičiaus nustatymo, viceministrų skyrimo pareigoms ir atleidimo iš pareigų, drausminių nuobaudų jiems skyrimo ar jų skatinimo;
11.8. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei departamentų, tarnybų ar inspekcijų prie ministerijos nuostatų projektus;
11.9. ministerijos sekretoriaus teikimu tvirtina ministerijos administracijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų;
11.10. tvirtina ministerijos administracijos padalinių, kitų jos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių nuostatus (įstatus);
11.11. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus valstybės tarnautojus (išskyrus viceministrus), ministerijos sekretorių – aukščiausiąjį ministerijos karjeros pareigūną, įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus (ministerijos sekretoriaus teikimu); savo iniciatyva atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus valstybės tarnautojus bei kitus ministro skiriamus pareigūnus, pareiškęs nepasitikėjimą jais;
11.12. tvirtina periodiškai atnaujinamus ilgalaikius (iki 10 metų) ministerijos strateginius veiklos planus;
11.13. įstatymų ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytais atvejais teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl departamentų ir kitų įstaigų prie ministerijos vadovų skyrimo;
11.14. nustato ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų vadovų tarnybinius atlyginimus, prireikus skiria jiems drausmines nuobaudas ar juos skatina;
12. Švietimo ir mokslo ministras vadovauja ministerijos administracijos padaliniams tiesiogiai ar per viceministrus ir ministerijos sekretorių, o departamentams prie ministerijos, kitoms ministerijos įsteigtoms ar jai priskirtoms įstaigoms – per šių institucijų vadovus.
13. Viceministrai yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras nustato jų kompetenciją.
Viceministrai rūpinasi jiems ministro skirtais ministerijos darbo barais, per ministerijos sekretorių ir atitinkamus ministerijos administracijos padalinių vadovus koordinuoja ir užtikrina jų įgaliojimams priskirtose srityse ministro nustatytos politikos įgyvendinimą, teikia ministrui įstatymų ir kitų teisės aktų projektus.
Viceministrai gali vadovauti departamentams prie ministerijos.
14. Švietimo ir mokslo ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos sekretorius. Jis gali turėti ne daugiau kaip du pavaduotojus (sekretorius).
Švietimo ir mokslo ministerijos administracija susideda iš departamentų, skyrių ir kitų padalinių.
Prie ministerijos gali būti įsteigti departamentai ir kitos įstaigos.
15. Švietimo ir mokslo ministerijos sekretorius:
15.1. atsako už ministerijos vadybą, teisės aktų (projektų) rengimo organizavimą ir kokybę, organizuoja ir kontroliuoja visų ministerijos administracijos padalinių veiklą, vadovaudamasis Vyriausybės programa ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar ministro patvirtintomis konkrečiomis priemonėmis šiai programai įgyvendinti;
15.4. organizuoja ministro įsakymų projektų rengimą, pagal savo kompetenciją leidžia vykdomojo pobūdžio potvarkius;
15.5. ministro pritarimu skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų savo pavaduotojus (sekretorius), ministerijos administracijos padalinių ir ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų vadovus, išskyrus skiriamus ministro, taip pat karjeros tarnautojus bei aptarnaujantįjį personalą;
15.6. teikia ministrui skirti pareigoms ir atleisti iš pareigų įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus;
16. Švietimo ir mokslo ministerijoje sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Ministras yra kolegijos pirmininkas, o viceministrai, ministerijos sekretorius – jos nariai. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukti ir ministerijos sekretoriaus pavaduotojai (sekretoriai) bei kiti ministerijos, kitų institucijų ir organizacijų atstovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami kitų ministerijų, valstybės ir kitų institucijų bei organizacijų atstovai ir mokslininkai šių sutikimu.
Švietimo ir mokslo ministerijos kolegijos narių skaičių nustato ir kolegijos personalinę sudėtį bei darbo reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.