LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL KOVOS SU TRANSPORTO PRIEMONIŲ VAGYSTĖMIS KOMPLEKSINĖS PROGRAMOS
1996 m. sausio 3 d. Nr. 4
Vilnius
2. Pavesti Vidaus reikalų ministerijai:
2.1. koordinuoti Kovos su transporto priemonių vagystėmis kompleksinės programos (toliau vadinama – programa) įgyvendinimą ir ne rečiau kaip kas pusmetį informuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybę, kaip vykdomos programoje numatytos priemonės;
3. Įpareigoti programoje nurodytus vykdytojus iki 1996 m. vasario 15 d. parengti ir pateikti Vidaus reikalų ministerijai konkrečių programoje numatytų priemonių įgyvendinimo planus ir jų vykdymo finansavimo sąmatas.
4. Nustatyti, kad programoje numatytų priemonių įgyvendinimas finansuojamas iš Lietuvos valstybės biudžeto tikslinių asignavimų atitinkamoms ministerijoms, skirtų programai įgyvendinti.
Ministras Pirmininkas Adolfas Šleževičius
Vidaus reikalų ministras Romasis Vaitekūnas
______________
PRITARTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1996 m. sausio 3 d. nutarimu Nr. 4
Kovos su transporto priemonių vagystėmis kompleksinė programa
1. Šiuo metu vienas iš svarbesniųjų valstybės uždavinių – stabdyti nusikaltimų, ypač transporto priemonių vagysčių, skaičiaus didėjimą. Transporto priemonių vagystės stabdo valstybės socialinę ekonominę raidą, ir tai turi neigiamos įtakos visuomenei.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje numatyta aktyvi nusikalstamumo kontrolė. Svarbiausiasis šios kompleksinės programos tikslas – nurodyti, kokios yra pagrindinės transporto priemonių vagysčių prevencijos ir kontrolės problemos, kaip šias problemas spręsti, taip pat įtraukti į kovą su transporto priemonių vagystėmis naujus nusikaltimų kontrolės subjektus.
2. Kad transporto priemonių vagysčių kontrolė būtų veiksmingesnė, būtina:
2.1. užtikrinti, kad socialinės ir ekonominės sąlygos taptų socialinio bei teisinio reguliavimo objektu, užkertant kelią veiklai asmenų, siekiančių labai didelio ir greito pelno, įsitikinusių, kad transporto priemonių vagystės neatskleidžiamos;
2.2. kurti paslankesnę prevencijos sistemą, užtikrinančią, kad teisėsaugos institucijos sutartinai ir greitai reaguotų į pareiškimus ir pranešimus, kad geriau būtų dirbamas operatyvinis darbas, susijęs su automobilių vagystėmis, eksportu, taip pat iškomplektavimu, policija aprūpinama šiuolaikinėmis informacijos ir ryšių priemonėmis;
2.3. tobulinti teisinį reguliavimą, didžiausią dėmesį skiriant kompleksinei kovai su transporto priemonių vagystėmis, sukonkretinti notarų įgaliojimus, kai sudaromos pirkimo- pardavimo sutartys (kiek tai susiję su įgaliojimų pirkti, parduoti, perįgalioti ar eksportuoti transporto priemones teikimu);
2.4. teisiškai sureguliuoti prekybą automobiliais, nustatant mažmeninės bei komisinės prekybos jais, pirkimo- pardavimo sutarčių sudarymo reikalavimus;
2.5. tobulinti valstybės sienos apsaugos teisinio organizavimo, techninio saugojimo tvarką, užblokuoti miško, lauko, kaimo kelius per valstybės sieną. Tikslinga diferencijuoti teisinę atsakomybę už valstybės sienos neteisėtą perėjimą sunkinančiomis aplinkybėmis. Valstybės sienai saugoti būtina įsigyti naujausiųjų techninių priemonių;
2.6. vadovautis kitų valstybių patirtimi formuojant gyventojų požiūrį į nuosavų transporto priemonių apsaugą. Būtina skatinti gyventojus prisidėti prie transporto priemonių vagysčių atskleidimo, prevencinės veiklos. Visų lygių savivaldybės, apskričių administracijos turi numatyti konkrečias priemones automobilių laikymo tam skirtose vietose tvarkai ir apsaugai užtikrinti;
3. Šios programos įgyvendinimas derinamas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, taip pat Ekonominių nusikaltimų prevencijos ir kontrolės programa, Nusikalstamumo kontrolės Lietuvoje koncepcija ir kovos su organizuotu nusikalstamumu bei korupcija priemonėmis, kitomis tikslinėmis programomis.
4. Programos įgyvendinimo organizacinės, koordinacinės bei kontrolės funkcijos pavedamos Vidaus reikalų ministerijai.
Programoje numatytas konkrečias priemones rengia ir įgyvendina joje nurodytos institucijos bei darbo grupės.
Rengiant ir įgyvendinant nurodytąsias priemones, sprendžiant svarbiausiąsias su programos vykdymu susijusias problemas, gali būti parengiamos papildomos priemonės bei atskiros programos (kompleksinėje programoje numatytų priemonių finansavimo, įstatymų, kitų teisės aktų tobulinimo ir pan.).
5. Šioje programoje numatytos pirmaeilės priemonės, jų įgyvendinimo laikas, vykdytojai gali būti tikslinami, atsižvelgiant į kintančią kovos su transporto priemonių vagystėmis kriminogeninę situaciją, taip pat konkrečius nusikalstamumo kontrolės poreikius.
6. Numatomos šios Kovos su transporto priemonių vagystėmis kompleksinės programos vykdymo priemonės:
Tikslas |
Priemonės turinys |
Įvykdymo laikas |
Vykdytojai |
Realizavimo būdas, finansavimas |
1. Transporto priemonių vagysčių prevencijos gerinimas |
||||
1.1. informuoti visuomenę apie transporto priemonių saugojimo būdus |
išsamiau aiškinti visuomenei apie transporto priemonių apsaugos būdus, teikti metodinę medžiagą(bukletus ir kitokius leidinius) |
1996 metai |
Vidaus reikalų ministerija, Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos, Teisingumo ministerija, savivaldybės |
leidiniai, metodinė medžiaga, informacija spaudoje, per radiją bei televiziją |
1.2. ieškoti deramų transporto priemonių apsaugos sistemų |
ne rečiau kaip kartą per metus Lietuvos parodų centre „Litexpo“ organizuoti transporto priemonių apsaugos sistemų parodas ir reklamą |
nuolat |
Pramonės ir prekybos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, suinteresuotos įmonės |
|
|
parengti automobilių laikymo tam skirtose vietose prie projektuojamų gyvenamųjų namų ir visuomeninių pastatų normas, atsižvelgiant į automobilių apsaugą |
1996 metai |
Statybos ir urbanistikos ministerija |
|
1.3. skatinti gyventojus saugoti savo turtą |
skatinti gyvenamųjų namų eksploatavimo bendrijas, garažų statybos ir eksploatavimo bendrijas, įmones, organizacijas įrengti aptveriamas, užrakinamas ar kitokiomis techninėmis priemonėmis uždaromas saugomas automobilių aikšteles, kiemus |
nuolat |
apskričių administracijos, savivaldybės, gyvenamųjų namų eksploatavimo, garažų statybos ir eksploatavimo bendrijos, kitos visuomenės formuotės |
finansuojama kaupiamomis lėšomis |
1.4. tobulinti draudimo ir mokesčių sistemą |
peržiūrėti muitų už importuojamus automobilius sistemą, kad būtų skatinama prekyba automobiliais, o lėšas (vietoj mokesčių) skirti autotransporto draudimo sistemai tobulinti ir apsaugos priemonėms įgyvendinti |
1996 metai |
Ekonomikos ministerija, Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos |
pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei |
1.5. gauti operatyvią ir tikslią informaciją, kam priklauso transporto priemonės |
tobulinti abipusio keitimosi kelių transporto priemonių apskaitos ir valstybinės apžiūros duomenimis kompiuterinę sistemą, įtraukiant į ją pasienio ir muitinės tarnybas |
„ |
Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija, Ryšių ir informatikos ministerija, Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Lietuvos policijos akademija |
informacinės sistemos tobulinimas, finansuojama tikslinėmis biudžeto arba suinteresuotų valstybinių tarnybų lėšomis |
1.6. nustatyti garažų ir automobilių aikštelių saugumo reikalavimus |
parengti statybos rekomendacijas „Garažų ir atvirų saugomų automobilių aikštelių sauga“ |
„ |
Vidaus reikalų ministerija, Statybos ir urbanistikos ministerija |
finansuojama lėšomis, numatytomis atitinkamų metų Lietuvos valstybės biudžete |
|
parengti rekomendacijas, kaip projektuoti, gaminti ir įrengti garažų vartų užraktus ir apsauginę signalizaciją |
„ |
Statybos ir urbanistikos ministerija, Vidaus reikalų ministerija |
„ |
1.7. remti programos įgyvendinimą |
rengiant atitinkamų metų Lietuvos valstybės biudžeto projektą, sudaryti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei lėšų programai vykdyti sąmatą |
kasmet |
Vidaus reikalų ministerija, kitos valstybinės tarnybos, vykdančios šias priemones |
sąmatos projektas |
2. Transporto priemonių vagysčių atskleidimo ir tyrimo tobulinimas |
||||
2.1. teikti reikiamą informaciją pasienio postams |
parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasienio postų aprūpinimo techninėmis priemonėmis ir informacijos jiems pateikimo planą, nustatyti postus, per kuriuos galima eksportuoti ir importuoti automobilius, užtikrinti, kad šie postai būtų įrengti ir aprūpinti pirmiausia |
1996 metų I ketvirtis (parengiama sąmata) |
Vidaus reikalų ministerija |
planas ir sąmata pagal jau paskelbto konkurso rezultatus. Finansuojama tikslinėmis biudžeto lėšomis |
2.2. užkirsti kelią vogtų automobilių išvežimui |
nustatyti konteinerių ir transporto priemonių, vykstančių per valstybės sieną, tiesioginės apžiūros tvarką |
1996 metai |
Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Vidaus reikalų ministerija |
instrukcija, įsakymas |
2.3. nustatyti ir sulaikyti vogtus automobilius |
kartu su gretimų valstybių atitinkamomis institucijomis parengti ilgalaikę centralizuotos aktyvios automobilių apsaugos sistemos įgyvendinimo programą(išanalizavus šio darbo galimybę) |
„ |
Susisiekimo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos |
pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei |
|
sukurti tarpžinybinį registruotų transporto priemonių duomenų banką ir kompiuterinį tinklą |
1997 metai |
Ryšių ir informatikos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija |
tarpžinybinis duomenų bankas su kompiuteriniu tinklu |
2.4. užkirsti kelią suklastotų dokumentų naudojimui |
parengti, vadovaujantis kitų valstybių patirtimi, naujo pavyzdžio transporto priemonių registracijos liudijimą su didesne kaip 5 laipsnių apsaugos nuo padirbimo sistema (su ryškiais atpažinimo ženklais) ir įvesti jį 1996 metais, išnagrinėti galimybę įvesti „trečiąjį valstybinio numerio ženklą“ registruojamam transportui su pagrindiniais automobilio agregatų numeriais |
1996 metai |
Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija, Užsienio reikalų ministerija |
naujo pavyzdžio transporto priemonės registracijos liudijimas |
|
išnagrinėti galimybę įvesti bendrą transporto priemonės registracijos dokumentą – nuo automobilio pagaminimo iki jo nurašymo arba iškomplektavimo |
1996 metų II ketvirtis |
Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija |
protokolas |
|
nustatyti, kad notarinės sutartys būtų surašomos tik numeruotuose ir turinčiuose ne mažiau kaip 3 apsaugos laipsnius blankuose |
1996 metai |
Teisingumo ministerija, Notarų rūmai |
teisės aktų projektai, naujų formų sutartys |
2.5. gauti tikslią informaciją, pagrįstą mokslo tyrimais |
parengti pasiūlymus dėl mokslo tyrimų organizavimo, darbo grupių sudarymo |
iki 1996 metų balandžio |
Lietuvos policijos akademija |
pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei |
2.6. kelti policijos darbuotojų kvalifikaciją |
organizuoti kvalifikacijos kėlimo ir specializacijos kursus kriminalinės policijos darbuotojams, tiriantiems autotransporto vagystes |
1996 metai |
„ |
kvalifikacijos kėlimo kursai |
3. Teisinio reguliavimo tobulinimas |
||||
3.1. nustatyti materialinę atsakomybę už pavogtus automobilius |
parengti projektus teisės aktų, įpareigojančių įmones, eksploatuojančias automobilių saugojimo aikšteles, privalomai, savo lėšomis drausti priimamas saugoti transporto priemones nuo vagysčių ar sugadinimo |
iki 1996 metų rugsėjo 1 d. |
teisės aktų projektai |
Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos, Teisingumo ministerija, Finansų ministerija |
3.2. panaikinti perįgaliojimų juridinę galią |
parengti projektus Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir Lietuvos Respublikos notariato įstatymo pakeitimų, detalizuojančių Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 63 straipsnio nuostatos, kad fizinių asmenų sandoriai sudaromi tiktai asmeniškai, taikymą, kiek tai susiję su automobiliais |
1996 metų II ketvirtis |
Teisingumo ministerija, Notarų rūmai |
įstatymų pakeitimų projektai |
3.3. užkirsti kelią vogtų automobilių eksportui pagal įgaliojimus |
teisės normomis nustatyti, kad transporto priemonių ir jų numeruotų agregatų pirkimo-pardavimo sutartį privalo tvirtinti notaras, kai viena iš šalių – fizinis asmuo, arba kad šios sutartys privalo būti įforminamos tik įmonėse, turinčiose teisę vykdyti mažmeninę ar komisinę prekybą transporto priemonėmis ir jų numeruotais agregatais |
1996 metų I pusmetis |
„ |
|
3.4. užkirsti kelią neteisėtai prekybai automobiliais |
parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei mažmeninės, taip pat komisinės prekybos transporto priemonėmis licencijavimo taisykles |
1996 metų II ketvirtis |
Pramonės ir prekybos ministerija, Vidaus reikalų ministerija |
teisės aktų projektai |
3.5. išspręsti automobilio grąžinimo teisėtam savininkui klausimą, užmegzti ryšius su užsienio valstybėmis |
parengti Vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros, kitų suinteresuotų tarnybų bendradarbiavimo su kitų valstybių atitinkamomis institucijomis protokolus (priemonių prieš vogtų automobilių legalizavimą taikymo ir pasikeitimo informacija šiuo klausimu srityse) |
1996 metų I pusmetis |
Vidaus reikalų ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra |
bendradarbiavimo protokolai |