Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ PARTIJŲ IR POLITINIŲ KAMPANIJŲ FINANSAVIMO BEI FINANSAVIMO KONTROLĖS ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2662(2A), LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ PARTIJŲ ĮSTATYMO 8, 9, 14 ir 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 81 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XP-2984, LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ ĮSTATYMO 32 IR 42 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XP-2985, LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO 37, 39, 50 IR 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2986, LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO 34, 47 IR 48 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2987, LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ ĮSTATYMO 38, 49 IR 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2988, LIETUVOS RESPUBLIKOS REFERENDUMO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2989 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2990

 

2008 m. birželio 18 d. Nr. 577

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2008 m. gegužės 7 d. sprendimo Nr. 2219 1, 3–9 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti šioms Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-2662(2A) nuostatoms:

1.1. Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) nuostatoms, kuriomis siūloma atsisakyti juridinių ir fizinių asmenų aukų politinėms partijoms ir politinėms kampanijoms finansuoti, o politines kampanijas finansuoti tik iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau vadinama – valstybės biudžetas) dotacijos, skirtos politinei kampanijai vykdyti, išskyrus referendumo agitaciją. Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) aiškinamajame rašte nurodoma, kad vienuose visuotiniuose rinkimuose politinei kampanijai finansuoti reikėtų iki 26,5 mln. litų, o politinių partijų veiklai finansuoti 2009 metais reikės nuo 15 iki 22,5 mln. litų valstybės biudžeto lėšų (2008 metų valstybės biudžete numatyta 20 mln. litų asignavimų politinėms partijoms). Prisiimant papildomus finansinius įsipareigojimus, privaloma laikytis Konvergencijos programos ir Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymo (Žin., 2007, Nr. 120-4881) reikalavimų, t. y. valdžios sektoriaus finansai turi būti tvarkomi taip, kad vidutiniu laikotarpiu valdžios sektorius būtų perteklinis arba artimas subalansuotam. Be to, turės būti vykdomi įstatymais ir kitais teisės aktais jau prisiimti valstybės įsipareigojimai, todėl skirti dvigubai didesnių asignavimų iš valstybės biudžeto politinėms partijoms nebus galimybių. Kad nereikėtų smarkiai didinti asignavimų iš valstybės biudžeto politinėms partijoms ir politinėms kampanijoms finansuoti, vienas iš politinių partijų finansavimo šaltinių turėtų likti fizinių asmenų aukos, kaip tai siūloma Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte Nr. XP-2662, kuris pateiktas Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 31 d. nutarimu Nr. 1173 (Žin., 2007, Nr. 116-4743).

1.2. Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) 8 straipsnio 7 dalies nuostatai, kad papildomoji valstybės biudžeto dotacijos dalis būtų paskirstoma visoms politinėms partijoms proporcingai partijos narių skaičiui. Ši nuostata galėtų skatinti politines partijas dirbtinai didinti partijos narių skaičių, nes politinės partijos, turinčios daug narių, ir lėšų gautų daugiau nei mažai narių turinčios partijos.

1.3. Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) 11 straipsnio 2 dalyje numatytai išimčiai, leidžiančiai referendumų iniciatoriams ir oponentams neatidaryti specialiosios sąskaitos referendumo išlaidoms finansuoti, nes, siekiant sudaryti sąlygas skaidriau finansuoti referendumų iniciatorių ir oponentų agitacijos kampanijas, visi savarankiški politinės kampanijos dalyviai turėtų atidaryti specialią banko sąskaitą politinei kampanijai finansuoti.

1.4. Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) 11 straipsnio 3 dalies nuostatai, kad referendumo iniciatorių ir referendumo oponentų agitacijos kampanijos finansuojamos referendumo rengėjų ar oponentų lėšomis, o politinės partijos referendumo agitacijos kampanija finansuojama iš valstybės biudžeto dotacijos, skirtos politinės kampanijos veiklai, kadangi referendumo iniciatoriai ir referendumo oponentai šiuo atveju atsiduria nelygioje su politinėmis partijomis padėtyje.

1.5. Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) nuostatai atsisakyti apskaitos žiniaraščio naudojimo. Apskaitos žiniaraščiai, kaip atitinkami apskaitos registrai pajamų ir išlaidų apskaitai, turėtų būti naudojami neatsižvelgiant į Įstatymo projekte Nr. XP-2662(2A) numatytus politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo šaltinius.

1.6. Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) 21 straipsnio 2 dalies redakcijai, kadangi joje nenustatytas skolos išskaičiavimo iš politinės partijos veiklos sąskaitos ar savarankiško politinės kampanijos dalyvio lėšų mechanizmas.

2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui atkreipti dėmesį į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra pateikusi Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-2662, kuriame siūloma atsisakyti juridinių asmenų aukų politinėms partijoms ir politinių kampanijų finansavimui, kaip finansavimo šaltinio, siekiant panaikinti politinių partijų priklausomybę nuo stambių aukotojų įtakos priimant politinius sprendimus. Kartu siūloma, nekeičiant įstatyme įtvirtinto didžiausio leistino fizinio asmens įnašo remiant politinę partiją ar politinę kampaniją dydžio, nustatyti pareigą fiziniam asmeniui, paaukojusiam partijai ar politinei kampanijai daugiau kaip 150 minimalių gyvenimo lygių (MGL) dydžio auką, deklaruoti turtą ir pajamas, kad juridinių asmenų pinigai nebūtų skirstomi per fizinius asmenis ir kad nekiltų abejonių, ar konkretus asmuo pagal savo turimas pajamas galėjo paaukoti minimą sumą. Čia siūlomos ir kitos nuostatos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimui skaidrinti, kontrolei gerinti ir partijų atsakomybei stiprinti.

3. Nepritarti šioms Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 8, 9, 14 ir 18 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 81 straipsniu įstatymo projekto Nr. XP-2984 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-2984) nuostatoms:

3.1. Įstatymo projekto Nr. XP-2984 2 straipsniu pildomo Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 81 straipsnio 1 dalies nuostatai, pagal kurią politinių partijų narių sąrašai būtų viešai skelbiami specialioje Teisingumo ministerijos administruojamoje duomenų bazėje, nes ji nesiderina su Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804), įsigaliosiančio nuo 2009 m. sausio 1 d., nuostatomis dėl ypatingų asmens duomenų tvarkymo. Pagal šio įstatymo 2 straipsnio 8 dalį asmens duomenys, susiję su fizinio asmens politiniais įsitikinimais (priklausymas kuriai nors politinei partijai), yra laikomi ypatingais asmens duomenimis ir jų tvarkymui keliami griežtesni reikalavimai nei kitiems asmens duomenims. To paties įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje pateiktas baigtinis sąrašas atvejų, kai ypatingus asmens duomenis leidžiama tvarkyti. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymų leidėjo valia, nustatant griežtesnius reikalavimus ypatingų asmens duomenų tvarkymui, negali būti paneigta leidžiant šiuos duomenis ne tik tvarkyti, bet ir viešai skelbti. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projekto Nr. XP-2984 aiškinamajame rašte nurodytas tikslas siekti politinių partijų narių apskaitos tikslumo, sukuriant viešą, visuomenės kontrolei atvirą narių apskaitos sistemą, negalės būti įgyvendintas. Taip pat pastebėtina, kad valstybiniame valdžios sektoriuje informacija ir duomenys gali būti tvarkomi (renkami, užrašomi, kaupiami, saugojami, klasifikuojami, grupuojami, keičiami, skelbiami ir t. t.) tik teisės aktų nustatyta tvarka įsteigus ir sukūrus valstybės ar žinybinį registrą arba valstybės informacinę sistemą. Atsižvelgiant į tai, duomenys apie politinių partijų narius gali būti kaupiami tik registre arba valstybės informacinėje sistemoje, o ne duomenų bazėje.

3.2. Įstatymo projekto Nr. XP-2984 4 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 14 straipsnio 1 dalies nuostatai dėl pareigos politinės partijos nariams deklaruoti savo turtą ir turimas lėšas, nes pagal Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) nuostatas atsisakius aukų, kaip politinių partijų finansavimo šaltinio, politinės partijos nariai galėtų paremti partiją tik nario mokesčiais ir lėšomis iš gyventojų pajamų mokesčio dalies, todėl pareiga partijos nariams deklaruoti savo turtą ir turimas lėšas netektų prasmės.

4. Nepritarti Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 32 ir 42 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-2985 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 42 straipsnio 3 dalies nuostatai, kad agitacija komercinėse visuomenės informavimo priemonėse vykdoma Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo nustatyta tvarka, nes Įstatymo projektas Nr. XP-2662(2A) nereglamentuoja rinkimų agitacijos tvarkos, o nustato diskusijų, debatų, pokalbių laidų apmokėjimo tvarką. Be to, pagal šiuo metu galiojančią Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 42 straipsnio 3 dalies redakciją agitaciją komercinėse visuomenės informavimo priemonėse riboja tik speciali Respublikos Prezidento rinkimų sąskaita. Pagal Įstatymo projekto Nr. XP-2662(2A) 11 straipsnio 1 dalies nuostatas politinė kampanija, išskyrus referendumo agitaciją, finansuojama iš valstybės biudžeto dotacijos, skirtos politinei kampanijai vykdyti; ši dotacija pervedama į specialiąją savarankiško politinės kampanijos dalyvio atidarytą banko sąskaitą, skirtą tik politinei kampanijai finansuoti, t. y. lėšas politinei kampanijai galima naudoti tik iš specialiosios sąskaitos. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 42 straipsnio 3 dalies keisti netikslinga.

5. Nepritarti šioms Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 37, 39, 50 ir 51 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP-2986 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-2986) nuostatoms:

5.1. Įstatymo projekto Nr. XP-2986 1 straipsniu pildomo Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 37 straipsnio 3 dalies nuostatoms ir 3 straipsniu keičiamo šio įstatymo 50 straipsnio 1 dalies nuostatoms, kadangi šių straipsnių pakeitimai yra tiesiogiai susiję su Įstatymo projekte Nr. XP-2662(2A) siūloma nuostata dėl politinių kampanijų finansavimo tik iš valstybės biudžeto dotacijos, kuriai nepritariama dėl priežasčių, išdėstytų šio nutarimo 1.1 punkte.

5.2. Įstatymo projekto Nr. XP-2986 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies pakeitimui: siūloma nuostata dėl partijos narių skaičiaus atitikties įstatymų reikalavimams patvirtinimo jau įtvirtinta 2008 m. balandžio 15 d. priimtame Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 2, 5(1), 6, 7, 15, 16, 18, 21, 22, 23, 25, 31, 34, 37, 38, 39, 41, 51, 61, 65, 67, 67(1), 72, 74, 78, 82, 90, 91 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatyme Nr. X-1490 (Žin., 2008, Nr. 50-1839), todėl nėra pagrindo keisti Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies.

5.3. Įstatymo projekto Nr. XP-2986 4 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsnio 4 dalies nuostatai, kad agitacija komercinėse visuomenės informavimo priemonėse vykdoma Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo nustatyta tvarka, dėl priežasčių, nurodytų šio nutarimo 4 punkte. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 51 straipsnio 4 dalies keisti netikslinga.

6. Nepritarti šioms Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 34, 47 ir 48 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP-2987 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-2987) nuostatoms:

6.1. Įstatymo projekto Nr. XP-2987 1 straipsniu pildomo 34 straipsnio 3 dalies ir 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 47 straipsnio 1 dalies nuostatoms, kadangi šių straipsnių pakeitimai tiesiogiai susiję su Įstatymo projekte Nr. XP-2662(2A) siūloma nuostata dėl politinių kampanijų finansavimo tik iš valstybės biudžeto dotacijos, kuriai nepritariama dėl priežasčių, išdėstytų šio nutarimo 1.1 punkte.

6.2. Įstatymo projekto Nr. XP-2987 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 48 straipsnio 6 dalies nuostatai, kad agitacija komercinėse visuomenės informavimo priemonėse vykdoma Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo nustatyta tvarka, dėl priežasčių, nurodytų šio nutarimo 4 punkte. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 48 straipsnio 6 dalies keisti netikslinga.

7. Nepritarti šioms Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 38, 49 ir 50 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XP-2988 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-2988) nuostatoms:

7.1. Įstatymo projekto Nr. XP-2988 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 38 straipsnio 1 dalies pakeitimui: siūloma nuostata dėl partijos narių skaičiaus atitikties įstatymų reikalavimams patvirtinimo jau įtvirtinta 2008 m. gegužės 8 d. priimtame Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 3, 6, 8, 15, 17, 21, 22, 24, 25, 26, 29, 30, 32, 33, 36, 37, 38, 46, 47, 48, 49, 50, 54, 57, 59, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 76, 77, 80, 86, 88, 94 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 41, 651 straipsniais įstatyme Nr. X-1530 (Žin., 2008, Nr. 59-2202), todėl nėra pagrindo keisti Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 38 straipsnio 1 dalies.

7.2. Įstatymo projekto Nr. XP-2988 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 49 straipsnio 1 dalies nuostatai, kadangi šio straipsnio pakeitimai yra susiję su Įstatymo projekte Nr. XP-2662(2A) siūloma nuostata dėl politinių kampanijų finansavimo tik iš valstybės biudžeto dotacijos, kuriai nepritariama dėl priežasčių, išdėstytų šio nutarimo 1.1 punkte.

7.3. Įstatymo projekto Nr. XP-2988 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 50 straipsnio 3 dalies nuostatai, kad agitacija komercinėse visuomenės informavimo priemonėse vykdoma Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo nustatyta tvarka, dėl priežasčių, nurodytų šio nutarimo 4 punkte. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 50 straipsnio 3 dalies keisti netikslinga.

8. Nepritarti Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-2989 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 17 straipsnio 4 dalies nuostatai, kad agitacija komercinėse visuomenės informavimo priemonėse vykdoma Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo nustatyta tvarka, dėl priežasčių, nurodytų šio nutarimo 4 punkte. Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 17 straipsnio 4 dalies keisti netikslinga.

9. Nepritarti Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-2990 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio nuostatoms, kadangi šio straipsnio pakeitimai tiesiogiai susiję su Įstatymo projekte Nr. XP-2662(2A) siūloma nuostata dėl politinių kampanijų finansavimo tik iš valstybės biudžeto dotacijos, kuriai nepritariama dėl priežasčių, išdėstytų šio nutarimo 1.1 punkte.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

Teisingumo ministras                                                                                             Petras Baguška