LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL ROMŲ INTEGRACIJOS Į LIETUVOS VISUOMENĘ 2012–2014 METŲ VEIKLOS PLANO PATVIRTINIMO
2012 m. kovo 20 d. Nr. ĮV-196
Vilnius
Įgyvendindamas 2011 m. balandžio 5 d. Europos Komisijos komunikatą „Dėl Europos Sąjungos romų nacionalinių strategijų plano iki 2020 metų“:
2. R e k o m e n d u o j u Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai ir Vilniaus miesto savivaldybei dalyvauti įgyvendinant Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2012–2014 metų veiklos plano priemones.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos kultūros ministro
2012 m. kovo 20 d. įsakymu Nr. ĮV-196
ROMŲ INTEGRACIJOS Į LIETUVOS VISUOMENĘ
2012–2014 METŲ VEIKLOS PLANAS
I. BENDROJI INFORMACIJA
1. Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2012–2014 metų veiklos plano (toliau –veiklos planas) paskirtis – skatinti romų dalyvavimą visuomenės gyvenime, mažinti socialinę atskirtį, didinti romų bendruomenės sąmoningumą ir visuomenės toleranciją.
2. Veiklos planas parengtas įgyvendinant 2011 m. balandžio 5 d. Europos Komisijos komunikatą „Dėl Europos Sąjungos romų integracijos nacionalinių strategijų plano iki 2020 metų“, atsižvelgiant į 2011 m. birželio 22 d. Europos komisijos kovai su rasizmu ir netolerancija (ECRI), 2011 m. balandžio 4 d. Jungtinių Tautų Rasinės diskriminacijos panaikinimo komiteto ir 2008 m. vasario 28 d. Europos Tarybos Tautinių mažumų apsaugos pagrindų konvencijos Patariamojo komiteto rekomendacijas bei remiantis 2008 m. gruodžio mėnesio sociologiniu tyrimu „Romų padėties tyrimas: romai švietimo ir darbo rinkos sankirtoje“ (toliau – sociologinis tyrimas), kurį atliko Lietuvos socialinių tyrimų centro Etninių tyrimų institutas.
3. Veiklos plano tikslai:
4. Veiklos plane didžiausias dėmesys skiriamas šioms sritims:
4.1. Romų švietimui.
Kultūros ministerijos surinkta informacija rodo, kad per pastarąjį dešimtmetį romų moksleivių skaičius bendrojo lavinimo mokyklose padidėjo nuo 276 moksleivių 1996–1997 metais iki 572 moksleivių 2011–2012 metais, tačiau didžioji dalis romų moksleivių įgyja pradinį išsilavinimą ir įveikia dalį pagrindinio išsilavinimo pakopos. Remiantis sociologinio tyrimo duomenimis, santykinai padidėjo romų moksleivių, kurie mokosi 5–7 klasėse. Vidutiniškai romai mokykloje mokėsi 6–7 metus, per kuriuos baigė 5 klases. Ketvirtadalis romų mokėsi tik pradinėje mokykloje ir yra baigę 1–4 klases. Dauguma romų pagrindinio ir vidurinio išsilavinimo neįgyja. Trečdalis romų lankė vidurinę mokyklą, tačiau baigė ne daugiau nei 8 klases, t. y. nebaigė pagrindinio ugdymo pakopos. Tik 17,3 proc. yra baigę 9 ar daugiau bendrojo lavinimo mokyklos klasių.
4.2. Romų dalyvavimui darbo rinkoje.
Romų galimybes susirasti darbą riboja išsilavinimo ir kvalifikacijos trūkumas. Remiantis sociologinio tyrimo duomenimis, 56,7 proc. suaugusių romų nedirbo jokio darbo. 40,7 proc. nurodė, jog turėjo darbą arba užsiėmimą (dažniausiai tai buvo neformali individuali veikla – metalo laužo rinkimas, būrimas ir prekyba turguje). Pagal darbo sutartį dirbo tik 8,7 proc. romų, o samdomą darbą be sutarčių dirbo 6,1 proc. apklaustųjų. Socialinės pašalpos yra daugiau nei trečdalio respondentų pagrindinis pajamų šaltinis. Dauguma (83,2) romų nurodė, kad neturi specialybės. 16 proc. respondentų nurodė įgiję floristų, siuvėjų, vairuotojų, šaltkalvių, stalių, pardavėjo asistentų, muzikantų specialybes.
4.3. Romų socialinių įgūdžių ugdymui.
Dėl gyvenimo nepalankioje socialinėje aplinkoje, nepakankamo išsilavinimo romams trūksta socialinių gebėjimų ir žmogiškųjų išteklių efektyviam bendruomenės organizavimui. Remiantis sociologinio tyrimo duomenimis, romai iš dalies apsiriboja ryšiais bendruomenės viduje, dažniausiai kreipiasi tik į sveikatos priežiūros, švietimo ir socialines paslaugas teikiančių įstaigų darbuotojus. Pažymėtina, kad 27,5 proc. romų, turinčių mokyklinio amžiaus vaikų, teigė, kad per paskutinius 12 mėn. nė karto nesikreipė ir neturėjo jokių reikalų mokykloje. Į socialinius darbuotojus beveik išimtinai kreipiasi įvairaus amžiaus moterys, kurių dauguma nedirba jokio darbo.
4.4. Visuomenės tolerancijos romų atžvilgiu ugdymui.
Romai patiria diskriminaciją darbo rinkoje, švietimo sistemoje, paslaugų sektoriuje ir kitose srityse. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos duomenimis, 2010 metais romų skundai sudarė 25 proc. visų besiskundžiančių dėl tautybės, rasės, etninės priklausomybės ir kilmės. 2011 metais romai skundų nepateikė; 1 tyrimas dėl romų diskriminacijos buvo pradėtas Lygių galimybių kontrolieriaus iniciatyva. Lietuvos socialinių tyrimų centro Etninių tyrimų instituto duomenimis, nuolat didėja procentas žmonių, nenorinčių kaimynystėje gyventi su romais: taip 1990 m. pareiškė 59 proc., 1999 m. – 62 proc., o 2005 m. – 77 proc., 2009 – 57,8 proc., 2011 – 64,6 proc. apklaustųjų. Trečdalis Lietuvos gyventojų teigia, kad per pastaruosius 5 metus jų nuomonė apie romus labai pablogėjo arba greičiau pablogėjo nei pagerėjo.
5. Veiklos plano priemonių įgyvendinimą koordinuoja Lietuvos Respublikos kultūros ministerija. Veiklos plano priemonių stebėseną atlieka kultūros ministro įsakymu sudaryta nuolatinė tarpinstitucinė darbo grupė.
6. Veiklos plano priemonės finansuojamos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir Europos Komisijos programos PROGRESS lėšomis.
II. veiklos plano tikslai, uždaviniai, priemonės, asignavimai, IR ĮGYVENDINANČIOS INSTITUCIJOS
Eil. Nr. |
Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas |
Vykdymo terminas |
Asignavimai, tūkst. Lt |
Įgyvendinanti institucija |
|||||||
2012 m. |
2013 m. |
2014 m. |
|||||||||
1. |
Tikslas: GERINTI ROMŲ SOCIALINĘ PADĖTĮ |
|
|
|
|
|
|||||
1.1 |
Uždavinys: PLĖTOTI ROMŲ VAIKŲ IR SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMĄ |
|
|
|
|
|
|||||
1.1.1. |
Priemonė: Organizuoti romų vaikų neformalų ugdymą (renginius, užsiėmimus) |
2012–2014 m. |
95 |
95 |
95 |
Kultūros ministerija |
|||||
1.1.2. |
Priemonė: Organizuoti edukacinius užsiėmimus romų vaikams Romų visuomenės centre* |
2012 m. |
5 |
- |
- |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
|||||
1.1.3. |
Priemonė: Įsteigti du mokytojų padėjėjų, dirbančių su romų vaikais, etatus* |
2012 m. |
25 |
- |
- |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
|||||
1.1.4. |
Priemonė: Parengti romų vaikų integracijos į švietimo sistemą apžvalgą* |
2012 m. |
15 |
- |
- |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
|||||
1.1.5. |
Priemonė: Įtraukti suaugusiuosius romus į neformaliojo švietimo (mokymosi) programas
|
2013 m. |
- |
100 |
- |
Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras |
|||||
1.1.6. |
Priemonė: Organizuoti romams valstybinės kalbos kursus |
2012–2014 m. |
8 |
8 |
8 |
Kultūros ministerija |
|||||
1.1.7. |
Priemonė: Ugdyti romų kompiuterinio raštingumo įgūdžius |
2012–2014 m. |
20 |
20 |
20 |
Kultūros ministerija |
|||||
1.1.8. |
Priemonė: Organizuoti kvalifikacijos tobulinimo seminarus bendrojo ugdymo mokytojams dirbantiems su romų vaikais |
2012–2014 m. |
16 |
16 |
16 |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, Švietimo ir mokslo ministerija |
|||||
1.1.9. |
Priemonė: Organizuoti kvalifikacijos tobulinimo programas mokyklų bendruomenėse, kuriose yra romų vaikų |
2013–2014 m. |
- |
70 |
70 |
Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras |
|||||
1.1.10. |
Priemonė: Parengti rekomendacijas dėl romų kalbos mokymo priemonių įtraukimo į ugdymo procesą |
2012 m. |
3 |
- |
- |
Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras |
|||||
1.2 |
Uždavinys: UGDYTI ROMŲ VAIKŲ IR SUAUGUSIŲJŲ SOCIALINIUS ĮGŪDŽIUS |
|
|
|
|
|
|||||
1.2.1. |
Priemonė: Konkurso būdu finansuoti vaikų dienos centrus, kuriuos lanko romų vaikai** |
2012 m. |
100 |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
1.2.2. |
Priemonė: Organizuoti kryptingą romų vaikų užimtumą vasarą, rengiant tapatumo išsaugojimo stovyklas |
2012–2014 m. |
15 |
20 |
20 |
Kultūros ministerija |
|||||
1.2.3. |
Priemonė: Organizuoti romų ir su jais dirbančių nevyriausybinių organizacijų vadovų mokymą „Atpažink diskriminaciją** |
2012–2014 m. |
6 |
6 |
6 |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
|||||
1.2.4. |
Priemonė: Organizuoti tarpkultūrinio tarpininkavimo paslaugų teikimą romų bendruomenei |
2012–2014 m. |
50 |
60 |
60 |
Kultūros ministerija |
|||||
1.2.5. |
Priemonė: Teikti informaciją romams apie Lietuvos Respublikos pilietybę, asmens tapatybės kortelių, pasų, leidimų gyventi Lietuvoje išdavimą (keitimą) |
2012–2014 m. |
- |
- |
- |
Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Migracijos valdyba |
|||||
1.2.6. |
Priemonė: Parengti ir įgyvendinti sveikos gyvensenos ugdymo projektus, organizuoti sveiką gyvenseną skatinančius renginius kompaktiškai romų gyvenamose ir mokymosi vietose |
2012–2014 m. |
4 |
8 |
8 |
Vilniaus miesto savivaldybė, Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras |
|||||
1.2.7. |
Priemonė: Organizuoti romų mergaitėms ir moterims paskaitas sanitarijos ir higienos klausimais |
2012–2014 m. |
3 |
4 |
4 |
Vilniaus miesto savivaldybė, Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras |
|||||
1.2.8. |
Priemonė: Plėtoti sociokultūrines paslaugas romų bendruomenei panaudojant esamą infrastruktūrą (vaikų dienos centrus, kultūros namus, mokyklas ir kt.) ***** |
2014 m. |
- |
- |
2000 |
Kultūros ministerija |
|||||
1.3. |
Uždavinys: SKATINTI ROMŲ ĮSITRAUKIMĄ Į DARBO RINKĄ |
|
|
|
|
|
|||||
1.3.1. |
Priemonė: Teikti informaciją apie aktyvios darbo rinkos politikos priemones, kuriose gali dalyvauti romų tautybės asmenys, ir jas įgyvendinti |
2012–2014 m. |
- |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos darbo birža |
|||||
1.3.2. |
Priemonė: 2007–2013 m. ES struktūrinės paramos programavimo laikotarpiu finansuoti konkurso būdu atrinktus projektus, skirtus padėti socialinės rizikos ir socialinę atskirtį patiriantiems romams integruotis į darbo rinką, siekiant išvengti jų socialinės atskirties*** |
2012–2014 m. |
200 |
900 |
900 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
2. |
Tikslas: SUDARYTI SĄLYGAS TARPKULTŪRINIAM DIALOGUI |
|
|
|
|
|
|||||
2.1. |
Uždavinys: DIDINTI ROMŲ KULTŪROS ATVIRUMĄ IR VISUOMENĖS TOLERANCIJĄ |
|
|
|
|
|
|||||
2.1.1. |
Priemonė: Konkurso būdu finansuoti projektus, skatinančius toleranciją ir romų kultūros sklaidą |
2012–2014 m. |
25 |
35 |
35 |
Kultūros ministerija |
|||||
2.1.2. |
Priemonė: Surinkti informaciją apie romų holokausto aukas 1941–1945 metais ir išleisti lankstinuką |
2012 m. |
4 |
- |
- |
Kultūros ministerija |
|||||
2.1.3. |
Priemonė: Surinkti romų folklorą ir išleisti tradicinių dainų kompaktinę plokštelę |
2012–2013 m. |
5 |
15 |
- |
Kultūros ministerija
|
|||||
2.1.4. |
Priemonė: Išleisti iliustruotą leidinį apie romų istoriją |
2014 m. |
- |
- |
20 |
Kultūros ministerija |
|||||
2.1.5. |
Priemonė: Organizuoti seminarus, ugdymo mokymą, diskusijas valstybės tarnautojams, profesinių sąjungų atstovams ir kitoms tikslinėms grupėms lygių galimybių ir nediskriminavimo klausimais |
2012–2014 m. |
30 |
30 |
30 |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, Kultūros ministerija |
|||||
2.1.6. |
Priemonė: Parengti ir įgyvendinti informavimo lygių galimybių ir nediskriminavimo klausimais priemones (leidiniai, plakatai, reklaminiai klipai, televizijos ir radijo laidos, mokymas, kita) |
2012–2014 m. |
10 |
10 |
10 |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
|||||
2.1.7. |
Priemonė: Parengti ir įtraukti į bendrojo ugdymo mokyklos programas medžiagą apie romų istoriją, etnokultūrą |
2012 m. |
5 |
- |
- |
Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras |
|||||
2.1.8. |
Priemonė: Viešinti visuomenės informavimo priemonėse informaciją apie romų kultūrą, papročius ir jų teisių užtikrinimą |
2013–2014 m. |
- |
6 |
6 |
Kultūros ministerija |
|||||
2.1.9. |
Priemonė Atlikti visuomenės nuostatų kitimo ir diskriminacijos priežasčių tyrimą ir rezultatų analizę**** |
2014 m. |
- |
- |
50 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
|||||
2.1.10. |
Priemonė: Atlikti sociologinį tyrimą apie romų padėtį Lietuvoje |
2014 m. |
- |
- |
50 |
Kultūros ministerija |
|||||
1. |
Iš viso Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas (Lt) |
|
|
|
|
|
|||||
1.1. |
iš jo: bendrojo finansavimo lėšos |
|
396 |
503 |
508 |
|
|||||
1.2. |
ES ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos |
|
251 |
900 |
2900 |
|
|||||
Iš viso planui finansuoti |
|
647 |
1403 |
3408 |
|
||||||
Iš viso planui finansuoti 2012–2014 metais |
|
|
|
|
5 458 |
||||||
* 2012 m. priemonė bus remiama Europos Sąjungos užimtumo ir socialinio solidarumo programos PROGRESS (2007–2013) lėšomis, įgyvendinant projekto „C.A.F.E. Changing Attitude Fostering Equality“ priemones.
**Patvirtinus naują Vaikų dienos centrų rėmimo tvarką, dienos centrai bus finansuojami 2013–2014 metais.
***Priemonė įgyvendinama vykdant 2007–2013 m. Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos 1 prioriteto „Kokybiškas užimtumas ir socialinė aprėptis" VP1-1.3-SADM-02 priemonę „Socialinės rizikos ir socialinę atskirtį patiriančių asmenų integracija į darbo rinką.
****Priemonė įgyvendinama vykdant Nediskriminavimo skatinimo 2012–2014 metų tarpinstitucinio veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. lapkričio 2 d. nutarimu Nr. 1281, 2.2 priemonę (Žin., 2011, Nr. 134-6362).
*****Priemonė būtų finansuojama 2014–2020 m. Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšomis.
III. VEIKLOS PLANO VERTINIMO KRITERIJAI
Eil. Nr. |
Tikslų ir uždavinių vertinimo kriterijų pavadinimai ir mato vienetai |
Vertinimo kriterijų reikšmės |
Įgyvendinanti institucija |
||||||
2012-ųjų |
2013-ųjų |
2014-ųjų |
|||||||
1. |
1 tikslas: GERINTI ROMŲ SOCIALINĘ PADĖTĮ |
|
|
|
|
||||
|
Romų, dalyvavusių švietimo, socialinių įgūdžių didinimo ir įdarbinimo mokymuose, skaičius |
140 |
220 |
220 |
Kultūros ministerija |
||||
1.1. |
1 tikslo 1 uždavinys: PLĖTOTI ROMŲ VAIKŲ IR SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMĄ |
|
|
|
|
||||
1.1.1. |
Romų vaikų ir jaunimo, lankančių neformalaus ugdymo grupes, skaičius |
30 |
30 |
30 |
Kultūros ministerija |
||||
1.1.2. |
Įsteigtų mokytojų padėjėjų etatų skaičius |
2 |
- |
- |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
||||
1.1.3. |
Parengtų romų vaikų integracijos į švietimo sistemą apžvalgų skaičius |
1 |
- |
- |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
||||
1.1.4. |
Romų, baigusių lietuvių kalbos kursus, skaičius |
10 |
10 |
10 |
Kultūros ministerija |
||||
1.1.5. |
Romų, kuriems suteiktos kompiuterinio raštingumo ugdymo paslaugos, skaičius |
50 |
50 |
50 |
Kultūros ministerija |
||||
1.1.6. |
Kvalifikacijos tobulinimo seminarų bendrojo ugdymo mokytojams, dirbantiems su romų vaikais, skaičius |
1 |
1 |
1 |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
||||
1.1.7. |
Parengtų rekomendacijų dėl romų kalbos mokymo priemonių įtraukimo į ugdymo procesą skaičius |
1 |
- |
- |
Švietimo ir mokslo ministerija, Ugdymo plėtotės centras |
||||
1.2. |
1 tikslo 2 uždavinys: UGDYTI ROMŲ VAIKŲ IR SUAUGUSIŲJŲ SOCIALINIUS ĮGŪDŽIUS |
|
|
|
|
||||
1.2.1. |
Romų vaikų, kuriems suteiktos dienos socialinės priežiūros paslaugos dienos centre, skaičius |
95 |
- |
- |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||||
1.2.2. |
Vaikų, išvažiavusių į stovyklą, skaičius |
15 |
20 |
20 |
Kultūros ministerija |
||||
1.2.3. |
Romų ir su jais dirbančių nevyriausybinių organizacijų vadovų mokymų skaičius |
1 |
1 |
1 |
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba |
||||
1.2.4. |
Tarpkultūrinio tarpininkavimo paslaugų valandų skaičius (du tarpkultūriniai tarpininkai) |
1000 |
1200 |
1200 |
Kultūros ministerija |
||||
1.2.5. |
Surengtų susitikimų su romų bendruomene, teikiant informaciją apie Lietuvos Respublikos pilietybę, asmens tapatybės kortelių, pasų, leidimų gyventi Lietuvoje išdavimą (keitimą), skaičius |
2 |
2 |
2 |
Vilniaus apskrities Vyriausiojo policijos komisariato Migracijos valdyba |
||||
1.2.6. |
Sveikos gyvensenos paskaitų skaičius |
3 |
4 |
4 |
Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras |
||||
1.2.7. |
Užsiėmimų apie higieną skaičius |
2 |
4 |
4 |
Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras |
||||
1.3. |
1 tikslo 3 uždavinys: SKATINTI ROMŲ ĮSITRAUKIMĄ Į DARBO RINKĄ |
|
|
|
|
||||
1.3.1. |
Romų, kuriems suteiktos socialinės ir profesinės reabilitacijos paslaugos, skaičius |
30 |
105 |
105 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||||
2. |
2 tikslas: SUDARYTI SĄLYGAS TARPKULTŪRINIAM DIALOGUI |
|
|
|
|
||||
|
Nemažėjanti teigiama nuomonė apie romų tautinę mažumą (procentais) |
36,4 |
36,4 |
36,4 |
Kultūros ministerija |
||||
2.1. |
2 tikslo 1 uždavinys: DIDINTI ROMŲ KULTŪROS ATVIRUMĄ IR VISUOMENĖS TOLERANCIJĄ |
|
|
|
|
||||
2.1.1. |
Lankstinukų apie romų holokausto aukas 1941–1945 metais skaičius |
1 (200 vnt.) |
- |
- |
Kultūros ministerija |
||||
2.1.2. |
Romų tradicinių dainų kompaktinių plokštelių skaičius |
- |
1 |
- |
Kultūros ministerija |
||||
2.1.3. |
Iliustruotų leidinių apie romų istoriją skaičius |
- |
- |
1 |
Kultūros ministerija |
||||
2.1.4. |
Atliktų visuomenės nuostatų kitimo ir diskriminacijos priežasčių tyrimų ir rezultatų analizės skaičius |
- |
- |
1 |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
||||
2.1.5. |
Atliktų sociologinių tyrimų apie romų padėtį Lietuvoje skaičius |
- |
- |
1 |
Kultūros ministerija |
||||
SUDERINTA Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2012-03-13 raštu Nr. (25.2-34) SD-1688 |
SUDERINTA Švietimo ir mokslo ministerijos 2012-03-14 raštu Nr. S2-547 |
SUDERINTA Vidaus reikalų ministerijos 2012-03-12 raštu Nr. 1D-1701 |
SUDERINTA Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro 2012-02-13 raštu Nr. S-12-(11)-77 |
SUDERINTA Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos 2012-03-13 raštu Nr. 1.4-S-104 |