Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-1319(2)

 

2009 m. rugsėjo 9 d. Nr. 1090

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. liepos 8 d. sprendimo Nr. SV-S-322 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 7 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XP-1319(2) (toliau vadinama – įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1.1. Skelbimų apie pirkimą skelbimo tvarka nustatyta Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2006, Nr. 4-102) (toliau vadinama – Viešųjų pirkimų įstatymas) 23 straipsnio 3 dalyje. Visus skelbimus perkančioji organizacija pateikia Viešųjų pirkimų tarnybai prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – Viešųjų pirkimų tarnyba), o ši juos patikrina ir šio įstatymo reikalavimus atitinkančius skelbimus privalo per 3 darbo dienas išsiųsti spausdinti Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje, „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir paskelbti  Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Beje, informaciją, kuri turi būti nurodyta tarptautinės vertės pirkimų skelbimuose, skelbimų standartines formas ir reikalavimus nustato 2005 m. rugsėjo 7 d. Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1564/2005, nustatantis standartines formas, naudojamas skelbiant su viešųjų pirkimų procedūromis susijusius pranešimus, pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvas 2004/17/EB ir 2004/18/EB (OL 2005 L 257, p. 1), ir ji negali būti keičiama. Supaprastintų pirkimų skelbimų formas tvirtina ir skelbimų teikimo reikalavimus nustato Viešųjų pirkimų tarnyba. Įstatymo projekte siūlomas ekspertinis vertinimas perteklinis, sudarys sąlygas nepagrįstai vilkinti procedūras, sunkins perkančiųjų organizacijų atliekamų viešųjų pirkimų procedūrų planavimą ir atlikimą.

1.2. Viešųjų pirkimų įstatymas nustato kitas, ne tokias, kaip siūloma įstatymo projekte, pažeidimų prevenciją užtikrinančias priemones. Viešųjų pirkimų tarnyba, gavusi pranešimą apie galimus pažeidimus, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, turi teisę perkančiąją organizaciją įpareigoti sustabdyti pirkimo procedūras, o nustačiusi įstatymų pažeidimus įpareigoti ją nutraukti pirkimo procedūras, panaikinti arba pakeisti įstatymo reikalavimų neatitinkančius sprendimus ar veiksmus (Viešųjų pirkimų įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 5 ir 6 punktai). Be to, vadovaudamasis Viešųjų pirkimų įstatymo 93 straipsniu, tiekėjas, kuris mano, kad perkančioji organizacija nesilaikė šio įstatymo reikalavimų ir taip pažeidė ar pažeis jo teisėtus interesus, turi teisę iki pirkimo sutarties sudarymo pareikšti perkančiajai organizacijai pretenziją dėl perkančiosios organizacijos veiksmų ar priimtų sprendimų. Perkančioji  organizacija, gavusi pretenziją, turi sustabdyti pirkimo procedūras, kol pretenzija bus išnagrinėta ir priimtas sprendimas. Jeigu perkančioji organizacija neišnagrinėja pretenzijos per 5 dienas nuo pretenzijos gavimo, tiekėjas turi teisę kreiptis į teismą.

1.3. Įstatymo projekte siūlomų Viešųjų pirkimų įstatymo pataisų įgyvendinimas padidintų administracinę naštą perkančiajai organizacijai, prireiktų papildomų Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų ekspertams mokėti, o aiškinamajame rašte šios lėšos nenurodytos (2008 metais paskelbta apie 11 000 skelbimų).

1.4. Viešųjų pirkimų įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 2 punktas nustato, kad kontroliuoti, kaip atliekant pirkimus laikomasi šio įstatymo ir kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimų, bei vykdyti šių teisės aktų pažeidimų prevenciją yra Viešųjų pirkimų tarnybos funkcija. Ši tarnyba atsakinga už savo neteisėtus sprendimus. Įstatymo projekte neapibrėžta ekspertų atsakomybė, todėl šią nuostatą įgyvendinti gali būti sudėtinga.

1.5. Lietuvos Respublikos Seimas 2009 m. liepos 22 d. priėmė Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 2, 4, 7, 8, 10, 11, 16, 18, 19, 22, 23, 24, 27, 28, 30, 33, 39, 40, 43, 45, 49, 57, 62, 74, 85, 86, 89, 92 straipsnių pakeitimo ir papildymo, įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymą (Žin., 2009, Nr. 93-3986), kuriame numatytos papildomos priemonės viešųjų pirkimų viešumui ir skaidrumui užtikrinti, nustatyta pareiga perkančiajai organizacijai Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, perkančiosios organizacijos tinklalapyje (jeigu toks yra) skelbti informaciją apie planuojamus vykdyti, vykdomus ir įvykdytus pirkimus, pirkimo dokumentus (įskaitant skelbimus, technines specifikacijas ir kita), vykdyti pirkimus elektroninėmis priemonėmis.

1.6. Be to, šiuo metu, siekiant didinti pretenzijų ir ginčų nagrinėjimo procedūrų veiksmingumą ir įgyvendinant naują 2007 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2007/66/EB, iš dalies keičiančią Tarybos direktyvas 89/665/EEB ir 92/13/EEB dėl viešųjų sutarčių suteikimo peržiūros procedūrų veiksmingumo didinimo (OL 2007 L 335, p. 31), rengiamas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.

2. Pripažįstant, kad suinteresuotų asmenų dalyvavimas vertinant viešųjų pirkimų sąlygas sustiprins viešųjų pirkimų atitikties įstatymų reikalavimams kontrolę, pavesti Ūkio ministerijai šio nutarimo 1.6 punkte nurodytame projekte numatyti nuostatas, įtvirtinančias perkančiųjų organizacijų pareigą iš anksto viešai skelbti tam tikrų, iš jų – didelės apimties ir svarbos, viešųjų pirkimų sąlygas ir įvertinti dėl šių pirkimų sąlygų gautas pastabas bei pasiūlymus.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                  DAINIUS KREIVYS

 

_________________