LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL VAIKŲ IR JAUNIMO UŽIMTUMO PROGRAMŲ VERTINIMO KRITERIJŲ APRAŠO TVIRTINIMO

 

2005 m. gruodžio 14 d. Nr. ISAK-2567

Vilnius

 

Įgyvendindamas Vaikų ir jaunimo socializacijos programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. vasario 23 d. nutarimu Nr. 209 (Žin., 2004, Nr. 30-995), įgyvendinimo priemonių 2.1.1.1 punktą,

tvirtinu Vaikų ir jaunimo užimtumo programų vertinimo kriterijų aprašą (pridedama).

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                     REMIGIJUS MOTUZAS

______________

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2005 m. gruodžio 14 d. įsakymu

Nr. ISAK-2567

 

VAIKŲ IR JAUNIMO UŽIMTUMO PROGRAMŲ VERTINIMO KRITERIJŲ APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Vaikų ir jaunimo užimtumo programų vertinimo kriterijų aprašas (toliau – Aprašas) nustato valstybinių, savivaldybių mokyklų, kitų švietimo teikėjų vykdomų vaikų ir jaunimo užimtumo programų vertinimo kriterijus.

2. Aprašas taikomas visiems švietimo teikėjams, vykdantiems vaikų ir jaunimo iki 18 metų imtinai užimtumo programas.

3. Aprašo paskirtis:

3.1. užtikrinti vaikų ir jaunimo užimtumo programų kokybę ir veiksmingumą;

3.2. skatinti vaikų ir jaunimo užimtumą, jo įvairovę;

3.3. sudaryti lygias užimtumo galimybes;

3.4. padėti švietimo teikėjams įsivertinti (įvertinti) vaikų ir jaunimo užimtumo programas.

 

4. Apraše vartojamos sąvokos:

Vaikų ir jaunimo užimtumo programa – iš anksto apibrėžta trumpalaikė (trumpesnė nei 1 metų trukmės) neformaliojo vaikų ir jaunimo švietimo veikla, kuria siekiama ugdyti būtinas kompetencijas, padėsiančias diegti gyvenimo įgūdžius, brandžias vertybines nuostatas bei užkirsti kelią socialinės rizikos veiksniams.

Vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyviai -vaikai, jaunimas ir suaugusieji, tiesiogiai dalyvaujantys užimtumo programoje.

Vaikų ir jaunimo užimtumo programos vykdytojai – švietimo teikėjo paskirti asmenys, vykdantys užimtumo programas.

Vaikų ir jaunimo užimtumo programos vertinimas – informacijos apie programos vykdymą kaupimas, interpretavimas ir apibendrinimas.

5. Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) vartojamas sąvokas.

6. Ilgesnės negu 1 metų trukmės neformaliojo vaikų švietimo programos rengiamos vadovaujantis Bendrųjų iš valstybės ir savivaldybių biudžetų finansuojamų neformaliojo švietimo programų kriterijų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. birželio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-991 (Žin., 2004, Nr. 98-3663), ir Ikimokyklinio ugdymo programų kriterijų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-627 (Žin., 2005, Nr. 52-1752).

7. Vaikų ir jaunimo užimtumo programos vertinimą, vadovaudamasis šiame Apraše siūlomais kriterijais ir rodikliais, vykdo švietimo teikėjas ir užimtumo programos rėmėjas.

 

II. VAIKŲ IR JAUNIMO UŽIMTUMO PROGRAMOS PASKIRTIS IR STRUKTŪRA

 

8. Užimtumo programa siekiama:

8.1. ugdyti vaikų ir jaunimo asmenines, socialines, edukacines ir profesines kompetencijas;

8.2. suteikti galimybę po pamokų, nedarbo ir atostogų dienomis pasirinkti užsiėmimus pagal savo pomėgius, naudotis mokyklų salėmis, kabinetais;

8.3. panaudoti švietimo teikėjų patirtį dirbant su ugdymosi motyvaciją turinčiais mokiniais ir įtraukti į veiklą neigiamą socialinę patirtį turinčius vaikus bei užkirsti kelią perimti netinkamas socialines normas;

8.4. puoselėti sveikatingumą ir sveiką gyvenseną, vykdyti žalingų įpročių, narkomanijos, AIDS prevenciją;

8.5. skatinti švietimo teikėjų ir kitų institucijų bendradarbiavimą sprendžiant vaikų socializacijos problemas bei organizuojant prasmingą laisvalaikį;

8.6. skatinti vaikų ir jaunimo iniciatyvumą, darbo veiklą, spręsti jaunimo integravimosi į darbo rinką problemas;

8.7. inicijuoti šeimų dalyvavimą vaikų ir jaunimo užimtumo programose, laiduoti galimybę suaugusiesiems būti aktyviais švietimo dalyviais.

 

9. Rekomenduojama tokia vaikų ir jaunimo užimtumo programos struktūra: bendrosios nuostatos; paskirtis; veikla; ištekliai; laukiami rezultatai.

10. Dalyje „Bendrosios nuostatos“ nurodomas švietimo teikėjas, vaikų ir jaunimo užimtumo programos pavadinimas, vykdytojai, dalyviai (nurodoma amžius, skaičius).

11. Dalyje „Paskirtis“ aprašomos problemos, kurias sieks spręsti vaikų ir jaunimo užimtumo programa, nurodomi užimtumo programos tikslai, uždaviniai ir laukiami rezultatai.

12. Dalyje „Veikla“ aprašoma dalyvių informavimo apie programą būdai, programos eiga (priemonės, renginiai ir pan.), metodika. Numatytos vaikų ir jaunimo užimtumo programos priemonės ir renginiai turi būti susiję tarpusavyje.

13. Dalyje „Ištekliai“ aprašoma vaikų ir jaunimo užimtumo programos įgyvendinimo materialinė bazė (inventorius, instrumentai, ugdymo priemonės ir pan.), nurodomi finansavimo šaltiniai.

 

III. VAIKŲ IR JAUNIMO UŽIMTUMO PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI IR RODIKLIAI

 

14. Nustatomi šie užimtumo programos vertinimo kriterijai:

14.1. vaikų ir jaunimo užimtumo programos aktualumas bendruomenei;

14.2. vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyvių vaidmuo ir aktyvumas;

14.3. vaikų ir jaunimo užimtumo programos išteklių panaudojimo tikslingumas.

15. Vaikų ir jaunimo užimtumo programos aktualumo bendruomenei vertinimo rodikliai:

15.1. vaikų ir jaunimo užimtumo programos paskirtis ir atitiktis vietos (mokyklos, gyvenvietės, savivaldybės) poreikiams ir lūkesčiams;

15.2. problemų, kurias sieks spręsti užimtumo programa, konkretumas ir įgyvendinimo priemonių realumas;

15.3. vaikų ir jaunimo užimtumo programos pobūdis:

15.3.1. popamokinio mokinių užimtumo;

15.3.2. mokinių laisvalaikio organizavimo nedarbo, valstybinių švenčių, rudens, žiemos ir pavasario atostogų dienomis;

15.3.3. mokinių užimtumo vasaros atostogų metu;

15.4. vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyvių skaičius;

15.5. vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyvių socialinė grupė;

15.6. vaikų ir jaunimo užimtumo programos rezultatų sklaida, ryšiai su vietos žiniasklaida.

16. Vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyvių aktyvumo vertinimo rodikliai:

16.1. yra numatyti vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyvių pritraukimo ar atrankos būdai;

16.2. yra atskleidžiami arba panaudojami vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyvių praktiniai gebėjimai;

16.3. yra skatinama vaikų ir jaunimo užimtumo programos dalyvių iniciatyva, kūrybiškumas, formuojamos vertybinės nuostatos;

16.4. yra numatyti aktyvūs darbo metodai, savarankiškas darbas;

16.5. per veiklą telkiami įvairių gebėjimų, poreikių, amžiaus vaikai ir jaunimas;

16.6. programoje dalyvauja tėvai ar kiti šeimos nariai, kiti suaugę savanoriai.

17. Vaikų ir jaunimo užimtumo programos išteklių panaudojimo tikslingumo rodikliai:

17.1. vaikų ir jaunimo užimtumo programos įgyvendinimo metodinis pagrindimas;

17.2. vaikų ir jaunimo užimtumo programos vykdytojų patirties ir išteklių atitiktis pasirinktai užimtumo programos krypčiai;

17.3. vaikų ir jaunimo užimtumo programos sąsajos su kitomis švietimo programomis, ilgalaikio kryptingo užimtumo galimybės.

______________