Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIVAČIOS DETEKTYVINĖS VEIKLOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4305 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ REGISTRO ĮSTATYMO 9 STRAIPSNIO 4 DALIES PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-4306
2012 m. birželio 20 d. Nr. 709
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. gegužės 9 d. sprendimo Nr. SV-S-1578 31 ir 32 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos privačios detektyvinės veiklos įstatymo projektui Nr. XIP-4305 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-4305) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tikslinti jį atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:
1.1. Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) (toliau – Konstitucija) 22 straipsnis nustato esmines žmogaus privataus gyvenimo apsaugos garantijas. Dėl privačios detektyvinės veiklos specifikos ją vykdant gali būti sudarytos sąlygos pažeisti žmogaus teises ir laisves, ypač teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą. Todėl itin svarbu aiškiai apibrėžti privačios detektyvinės veiklos ribas, kad privačia detektyvine veikla užsiimantys subjektai tiksliai žinotų savo teisėto veikimo mastą, o kiti su privačių detektyvų veikla susijusių teisinių santykių dalyviai būtų tikri, kad nebus sudarytos sąlygos pažeisti jų teises ir laisves. Analizuojant Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 nuostatas, darytina išvada, kad privačios detektyvinės veiklos ribos nėra aiškiai nustatytos, privačios detektyvinės veiklos reguliavimas neišsamus ir fragmentiškas, stokojama konkrečių privataus detektyvo teisių realizavimą ir jam nustatytų pareigų užtikrinimą detalizuojančių nuostatų. Kadangi privataus detektyvo veikla, atsižvelgiant į šios veiklos specifiką, yra susijusi su galimu žmogaus teisių ir laisvių, ypač su konstitucinės teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą, ribojimu, šie aspektai turi būti išsamiau reglamentuojami Įstatymo projekte Nr. XIP-4305.
1.2. Siekiant Įstatymo projektą Nr. XIP-4305 suderinti su Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymu (Žin., 2009, Nr. 153-6901), reikėtų patikslinti Įstatymo projekto
1.3. Nr. XIP-4305 2 straipsnio 4 dalį – apibrėžiant, kas yra laikoma privačia detektyvine veikla užsiimančia įmone, nurodyti ne tik juridinius asmenis, jų padalinius, bet ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse įsteigtas juridinio asmens statuso neturinčias organizacijas ir jų padalinius. Šiuo aspektu būtina patikslinti ir kitas Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 nuostatas.
1.4. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 2 straipsnio 11 dalį ir vietoj šioje dalyje vartojamos formuluotės „privačios detektyvinės paslaugos“ vartoti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 10 straipsnyje esančią formuluotę „privačios detektyvinės veiklos paslaugos“.
1.5. Kadangi teisės aktuose nėra apibrėžtos Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 2 straipsnio 11 dalyje vartojamos sąvokos „konsultacinė veikla“, „tiriamoji veikla“ ir „paieškos veikla“, siekiant teisinio aiškumo, Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 2 straipsnyje siūlytina pateikti šių sąvokų apibrėžtis.
1.6. Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 4 straipsnis keistinas iš esmės. Šiame straipsnyje turėtų būti nustatomi privačios detektyvinės veiklos principai, tuo tarpu šio straipsnio 1 dalies antrojo sakinio nuostata iš esmės nustato privataus detektyvo pareigas ir atkartoja Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 1 dalies 2 punkte ir 2 dalies 3 punkte išdėstytas nuostatas, todėl yra brauktina. Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 4 straipsnio 2 dalies nuostata dėstytina Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 5 straipsnyje, nustatančiame reikalavimus privačiam detektyvui, o šio straipsnio 3 dalis – Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 18 straipsnyje, reglamentuojančiame privačių detektyvų atsakomybę. Taip pat atsižvelgiant į tai, kad ne visais šio straipsnio 1 dalies pirmajame sakinyje nurodytais principais tikrai bus vadovaujamasi privačioje detektyvinėje veikloje, Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 4 straipsnyje reikėtų nustatyti, kad detektyvinė veikla grindžiama teisėtumo, žmogaus ir piliečio teisių bei laisvių užtikrinimo, konfidencialumo, proporcingumo, bendradarbiavimo principais.
1.7. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 5 straipsnio 1 dalies nuostatą, pagal kurią privataus detektyvo kvalifikacinio egzamino laikymo tvarką pavedama nustatyti Vyriausybei ir suderinti ją su šio straipsnio 3 dalimi, pagal kurią privataus detektyvo kvalifikacinių egzaminų programą, jų organizavimo ir laikymo tvarką nustato Vyriausybės įgaliota institucija.
1.8. Kadangi Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 5 straipsnio 1 dalyje nurodomi reikalavimai privačiam detektyvui turėti aukštąjį išsilavinimą, mokėti lietuvių kalbą ir išlaikyti kvalifikacinius egzaminus, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 4 straipsnį ir 9 straipsnio 3 dalį, Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 aiškinamajame rašte turėtų būti pagrįsta tokių reikalavimų taikymo būtinybė. Taip pat atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto
1.9. Nr. XIP-4305 5 straipsnio 1 dalyje nustatomas reikalavimas privačiam detektyvui turėti aukštąjį išsilavinimą, tačiau pagal kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse nustatytą reglamentavimą tokio reikalavimo gali ir nebūti, siekiant nesudaryti kliūčių laisvės teikti paslaugas įgyvendinimui, Įstatymo projekte Nr. XIP-4305 turi būti nustatytas pripažinimo mechanizmas, pagal kurį kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse reikalavimus atitinkantys asmenys veiklą galėtų vykdyti ir Lietuvos Respublikoje. Be to, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 5 straipsnį ir 9 straipsnio 4 dalį, nustatyti esminius reikalavimus, kuriuos turi atitikti asmuo, siekiantis, kad jo profesinė kvalifikacija būtų pripažinta.
1.10. Išbraukti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 6 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatą, numatančią licencijos pratęsimą, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) (toliau – Civilinis kodeksas) 2.79 straipsnio 1 dalį, ir Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 13 straipsnio 2 dalies nuostatą, nustatančią, kad licencija išduodama neterminuotai.
1.11. Siekiant teisinio aiškumo, Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 6 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodyti subjektą, išduodantį dokumentą, patvirtinantį, kad asmuo, siekiantis tapti privačiu detektyvu, neturi psichikos ir elgesio sutrikimų, ir šį punktą išdėstyti taip:
1.12. Išdėstyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 6 straipsnio 2 dalį taip:
„2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai taip pat taikomi privačia detektyvine veikla siekiančios užsiimti ar užsiimančios įmonės steigėjui, akcininkui, turinčiam daugiau kaip 50 procentų įmonės akcijų, vadovui. Įmonės steigėju, akcininku, turinčiu daugiau kaip 50 procentų įmonės akcijų, negali būti juridinis asmuo, jeigu neįmanoma nustatyti ir patikrinti fizinių asmenų, kurie yra juridinio asmens steigėjai, savininkai ir vadovai.“
1.13. Pažymėtina, kad teikiant Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 10 straipsnio 1 dalies 6 punkte numatytą privačios detektyvinės veiklos paslaugą gali būti sudarytos kliūtys įstatymų nustatyta tvarka vykdyti operatyvinę veiklą. Todėl siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 1 dalį papildyti nuostata, kad apie planuojamus atlikti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 10 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytus veiksmus privatus detektyvas, privačių detektyvų grupė arba privačia detektyvine veikla užsiimanti įmonė privalo raštu pranešti atitinkamai teritorinei prokuratūrai, likus ne mažiau kaip 3 darbo dienoms iki minėtų veiksmų pradžios.
1.14. Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 1 dalies 2 punkte, siekiant aiškumo, vietoj žodžių „be jų rašytinio sutikimo“ turėtų būti įrašyta „be kliento ar trečiųjų asmenų rašytinio sutikimo“, nes dabartinė formuluotė leidžia manyti, kad toks rašytinis sutikimas reikalingas iš kitų asmenų, kuriems šiame punkte nurodyta informacija gali būti perduota.
1.15. Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 1 dalies 3 punkte vietoj žodžių „sunkų ar labai sunkų nusikaltimą“ įrašyti žodžius „nusikalstamą veiką“. Manytina, kad privatus detektyvas visais atvejais, sužinojęs apie neteisėtus veiksmus, privalo apie tai pranešti kompetentingoms institucijoms ir pareigūnams, nes tik šie galės tinkamai kvalifikuoti tokių veiksmų pavojingumą ir nustatyti, ar tai buvo sunkus, ar labai sunkus, ar kitos kategorijos nusikaltimas arba baudžiamasis nusižengimas.
1.16. Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 1 dalies 4 punkte privačiam detektyvui nustatoma pareiga panaudojus šaunamąjį ginklą arba kitas savigynai skirtas priemones, esant būtinumui, suteikti pirmąją medicinos pagalbą, taip pat nedelsiant pranešti atitinkamai teritorinei policijos įstaigai apie tai, kad buvo panaudotas šaunamasis ginklas. Įstatymo projekte Nr. XIP-4305 specialioji privataus detektyvo teisė panaudoti šaunamąjį ginklą vykdant privačią detektyvinę veiklą nėra atskirai reglamentuojama, todėl darytina išvada, kad panaudoti šaunamąjį ginklą jis gali bendrais pagrindais. Ginklų apyvartą reglamentuoja Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymas (Žin., 2002, Nr. 13-467; 2010, Nr. 142-7261), kurio 34 straipsnis apibrėžia ginklų naudojimo sąlygas. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti Įstatymo projekte Nr. XIP-4305 atskiro šaunamojo ginklo panaudojimo reglamentavimo ir išbraukti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 1 dalies 4 punktą kaip perteklinį.
1.17. Siekiant sudaryti sąlygas privačių detektyvų veiklos skaidrumui ir sukurti prielaidas veiksmingai privačios detektyvinės veiklos priežiūrai vykdyti, papildyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 1 dalį nuostata, įpareigojančia privačius detektyvus, privačių detektyvų grupes arba privačia detektyvine veikla užsiimančias įmones teisės aktų nustatyta tvarka organizuoti ir vykdyti veiklos dokumentų valdymą.
1.18. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 2 dalies 2 punkto formuluotę „tik įstatymuose nurodyti subjektai“. Įsigaliojus Lietuvos Respublikos privačios detektyvinės veiklos įstatymui, privatūs detektyvai taip pat bus subjektai, nurodyti šiame įstatyme, todėl 11 straipsnio 2 dalies 2 punkte prieš žodį „įstatymuose“ įrašytinas žodis „kiti“.
1.19. Siekiant apibrėžti privačios detektyvinės veiklos ribas ir aiškiai nustatyti šios veiklos santykį su valstybės institucijų atliekamomis funkcijomis, pasiūlyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 2 dalyje nustatyti draudimą privačiam detektyvui teikiant privačios detektyvinės veiklos paslaugas trukdyti ikiteisminio tyrimo pareigūnams ir prokurorams atlikti savo funkcijas. Taip pat atsižvelgiant į tai, kad vykdant privačią detektyvinę veiklą gali būti sudarytos sąlygos pažeisti žmogaus teises ir laisves, ypač teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą, bei į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje nurodytas žmogaus teisių ir laisvių ribojimo sąlygas ir konstitucinio proporcingumo principą (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2011 m. liepos 7 d. nutarimas), siekiant išsamiai apibrėžti privačios detektyvinės veiklos ribas, jos santykį su žmogaus teisėmis ir laisvėmis, pasiūlyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 11 straipsnio 2 dalį papildyti nuostata, draudžiančia privačiam detektyvui teikiant privačios detektyvinės veiklos paslaugas klaidinti, naudoti apgaulę, bet kokią tiesioginę ar netiesioginę, fizinę ar psichologinę prievartą, persekiojimą, skleisti tikrovės neatitinkančias žinias ir informaciją, pažeisti asmens būsto neliečiamumą, susirašinėjimo, pokalbių ar kitokio susižinojimo slaptumą, rinkti ir naudoti informaciją apie privatų asmens gyvenimą pažeidžiant šio ir kitų įstatymų reikalavimus, taip pat kitaip pažeisti įstatymus.
1.20. Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 12 straipsnio 1 dalies 1 punktas nustato, kad privatus detektyvas turi teisę rinkti, fiksuoti, tirti ir teikti informaciją, daiktus ar dokumentus, kurie įstatymų nustatyta tvarka gali būti pripažinti įrodymais ar kitaip panaudoti šiame įstatyme nustatytoms paslaugoms teikti; taip pat kad informacijai rinkti, fiksuoti ir teikti privatus detektyvas gali naudoti privačios detektyvinės veiklos technines priemones. Pažymėtina, kad informacijos, daiktų ar dokumentų rinkimas, fiksavimas ir privačios detektyvinės veiklos techninių priemonių naudojimas Įstatymo projekte Nr. XIP-4305 daugiau nereglamentuojamas. Tam tikros duomenų ir informacijos kategorijos (vaizdo duomenys, kiti asmens duomenys), palyginti su kitomis, pasižymi didesniu jautrumu (galimo žmogaus teisių ir laisvių ribojimo prasme). Be to, akivaizdu, kad ne visų privačios detektyvinės veiklos paslaugų teikimui užtikrinti reikia tiek pat duomenų ir informacijos, taip pat šiuo aspektu skirtingas ir privačios detektyvinės veiklos techninių priemonių naudojimo poreikis (pažymėtina, kad asmens duomenų apimties būtinumo reikalavimą nustato ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804) 3 straipsnio 1 dalies 4 punktas). Teisė į privatų gyvenimą ir jo slaptumą reglamentuojama Konstitucijoje, Civilinio kodekso 2.23 straipsnyje, Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (Žin., 2000, Nr. 89-2741) (toliau – Baudžiamasis kodeksas) 165, 166 ir 167 straipsniuose nustatyta baudžiamoji atsakomybė už nusikaltimus asmens privataus gyvenimo neliečiamumui. Taigi siekiant nustatyti aiškų privačios detektyvinės veiklos vykdymo santykį su minėtomis Civilinio kodekso ir Baudžiamojo kodekso nuostatomis ir nesudaryti sąlygų teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą pažeidimams, Įstatymo projekte Nr. XIP-4305 turi būti išsamiai ir nuosekliai nustatytos teisėtos privačios detektyvinės veiklos ribos. To nenustačius, gali susidaryti situacijų, kad privačiam detektyvui teikiant tam tikras Įstatymo projekte Nr. XIP-4305 numatytas privačios detektyvinės veiklos paslaugas, pavyzdžiui, stebint ir atskleidžiant tam tikrų asmenų (vaikų, sutuoktinių, sugyventinių) elgesį, kyla pagrįstų abejonių, ar nėra pažeidžiamos civilinės teisės normos, susijusios su minėtų asmenų privatumu. Tai būtų pagrindas pareikšti ieškinį dėl tokiais veiksmais padarytos turtinės ir neturtinės žalos atlyginimo ar netgi traukti baudžiamojon atsakomybėn. Dėl šių priežasčių iš esmės gali būti sudarytos kliūtys sklandžiai privačių detektyvų veiklai, taip pat, kaip minėta, ir kiti teisinių santykių dalyviai nebūtų tikri dėl savo teisių ir laisvių užtikrinimo. Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 37-1341, Nr. 46) (toliau – Baudžiamojo proceso kodeksas) 20 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad įrodymai gali būti tik teisėtais būdais gauti duomenys, pagal Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso (Žin., 2002, Nr. 36-1340) (toliau – Civilinio proceso kodeksas) 177 straipsnio 1 ir 2 dalis įrodymais laikytini faktiniai duomenys, kurie, be kita ko, gali būti nustatyti nuotraukomis, vaizdo ir garso įrašais, padarytais nepažeidžiant įstatymų. Iš šių nuostatų darytina išvada, kad yra aiškiai nustatyti teisėtumo ir įstatymų nepažeidimo reikalavimai. Įstatyme aiškiai nenustačius esminių informacijos rinkimo ir privačios detektyvinės veiklos techninių priemonių naudojimo pagrindų, sąlygų ir apimties, įvertinti, ar privataus detektyvo surinkta informacija atitinka Baudžiamojo proceso kodekso ir Civilinio proceso kodekso nustatytus įrodymų teisėtumo reikalavimus, gali būti sudėtinga.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Įstatymo projektas Nr. XIP-4305 pildytinas nuostatomis, kuriose būtų nustatytas išsamus ir skirtingas informacijos rinkimo, fiksavimo ir privačios detektyvinės veiklos techninių priemonių naudojimo teisinis reguliavimas – renkamos informacijos kategorijos ir apimtis bei privačios detektyvinės veiklos techninių priemonių rūšys, naudojimo pagrindai, sąlygos ir apimtis būtų aiškiai klasifikuoti ir susieti su konkrečių privačios detektyvinės veiklos paslaugų teikimo poreikiais.
1.21. Siekiant nesudaryti sąlygų galimiems piktnaudžiavimams, išvengti galimų ginčų dėl sutikimo gavimo ir sukurti prielaidas veiksmingai veiklos priežiūrai, papildyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 12 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktus ir nustatyti, kad juose nurodytas sutikimas turi būti išdėstytas raštu.
1.22. Papildyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 12 straipsnio 1 dalies 5 punktą – siekiant teisinio aiškumo ir teisinio reguliavimo išsamumo dėstant privataus detektyvo teisės nutraukti sutartį aplinkybes, šalia grėsmės pažeisti trečiųjų asmenų teises ir jų pažeidimo nustatyti ir grėsmę pažeisti įstatymus ar jų pažeidimą. Taip pat nustatyti privataus detektyvo teisę nesudaryti sutarties, jei teikiant privačios detektyvinės veiklos paslaugas gali būti pažeistos trečiųjų asmenų teisės ar įstatymai.
1.23. Kadangi, vadovaujantis Baudžiamojo proceso kodekso 140 straipsniu, kiekvienas asmuo gali sulaikyti asmenį, užkluptą darant nusikalstamą veiką ar tuoj po jos padarymo, be to, šiame Baudžiamojo proceso kodekso straipsnyje išsamiai reglamentuojami asmens, padariusio nusikalstamą veiką, sulaikymo pagrindai, sąlygos ir ribos, atsisakyti kaip perteklinių Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 12 straipsnio 2 dalies nuostatų, nustatančių privataus detektyvo teisę sulaikyti asmenį, užkluptą darant nusikalstamą veiką ar tuoj po jos padarymo.
1.24. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 13 straipsnio 1 dalį – atsižvelgiant į Civilinio kodekso 2.78 straipsnio 1 dalį, licencijų išdavimo, jų perregistravimo, galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir licencijų panaikinimo tvarka iš esmės yra nustatoma licencijavimo taisyklėse. Taip pat nurodyti licencijavimo taisykles tvirtinantį subjektą. Išbraukti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 13 straipsnio 4 dalį, nes joje išdėstytos nuostatos, atsižvelgiant į Civilinio kodekso 2.78 straipsnio 2 dalies 4 punktą, yra licencijavimo taisyklių dalykas.
1.25. Papildyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 13 straipsnį, atsižvelgiant į tai, kad 2 straipsnio 4 dalyje nurodoma, jog licencijos išduodamos taip pat ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse įsteigtiems juridiniams asmenims ar jų padaliniams, tačiau 13 straipsnyje nereglamentuojamas licencijos išdavimas šiems subjektams ar kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse jų įgyto leidimo verstis privačia detektyvine veikla pripažinimas.
1.26. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą – siekiant teisinio aiškumo, po žodžio „dokumentai“ įrašyti žodžius „ar informacija, reikalingi“, taip pat papildomai nustatyti sąlygą, kad per nustatytą terminą trūkstami dokumentai nepateikiami, o informacija nepatikslinama.
1.27. Kadangi Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 14 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad licencija juridiniam asmeniui neišduodama, jeigu jam taikomi šiame įstatyme nustatyti draudimai, reikia papildyti Įstatymo projektą Nr. XIP-4305 – nustatyti juridiniam asmeniui taikomus draudimus. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 5 straipsnį, taip pat reikia nustatyti ir kitus esminius reikalavimus, kuriuos turi atitikti juridinis asmuo, siekiantis gauti licenciją.
1.28. Sujungti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 14 straipsnio 2 ir 3 dalis į vieną dalį, nes jos reglamentuoja iš esmės tuos pačius teisinius santykius, tik skirtingiems subjektams, t. y. fiziniams ir juridiniams asmenims.
1.29. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 15 straipsnio 1 dalies 2 punktą – atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo (Žin., 1995, Nr. 41-991) 10 straipsnio reikalavimus, kad teisės akto turinys turi būti aiškus, tekste neturi būti dviprasmybių, atsisakyti vertinamojo pobūdžio sąvokos „šiurkščiai“. Be to, šį punktą suderinti su to paties straipsnio 2 dalimi ir suvienodinti terminus, per kuriuos numatyta pašalinti licencijuojamos veiklos pažeidimus. Be to, nustatyti terminų skaičiavimą darbo dienomis.
1.30. Patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 15 straipsnio 2 dalį – nurodyti terminą, per kurį asmeniui pranešama apie priimtą sprendimą, taip pat nurodyti momentą, nuo kurio laikoma, kad licencijos galiojimas yra sustabdytas.
1.31. Kadangi licencijas numatoma išduoti ir juridiniams asmenims, papildyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 16 straipsnio 1 dalį ir nustatyti nuostatas dėl licencijos panaikinimo, sietinas su juridinių asmenų pabaiga.
1.32. Atsižvelgiant į Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 svarstymo ir priėmimo Lietuvos Respublikos Seime terminus, taip pat poreikį pasirengti Įstatymo įgyvendinimui, priimti Įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, pasiūlyti Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 19 straipsnyje nustatyti vėlesnį Įstatymo įsigaliojimą.
1.33. Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 aiškinamajame rašte nurodoma, kad jam įgyvendinti papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų nereikės, tačiau Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 įgyvendinimas pareikalaus papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų (privačių detektyvų veiklos licencijavimui, taip pat veiklos priežiūros funkcijoms atlikti, kitoms nuostatoms įgyvendinti). Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime (Žin., 2004, Nr. 181-6708) pažymėta, jog pagal Konstituciją įstatymų leidėjas negali sudaryti tokios teisinės situacijos, kai išleidžiamas įstatymas arba kitas teisės aktas, kuriam įgyvendinti reikia lėšų, bet tokių lėšų neskiriama arba jų skiriama nepakankamai.
2. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2012 m. balandžio 23 d. išvadoje Nr. XIP-4305 išdėstytoms pastaboms ir pasiūlymams ir Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos 2012 m. gegužės 9 d. išvados Nr. XIP-4305 5 pastraipoje, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 punktuose išdėstytoms pastaboms ir pasiūlymams.
3. Nepritarti Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo 9 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4306 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-4306) dėl šių priežasčių:
3.1. Aiškinamajame rašte nėra aiškiai išdėstytas ir nuosekliai pagrįstas Įstatymo projekto Nr. XIP-4306 tikslas. Nuostatos dėl Įstatymo projekto Nr. XIP-4306 aiškinamajame rašte pateikiamos iš esmės tik Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 įtraukimo į teisinę sistemą aspektu. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo (Žin., 1992, Nr. 5-78; 1999, Nr. 28-793) keitimas nėra būtinoji Įstatymo projekto Nr. XIP-4305 įtraukimo į teisinę sistemą sąlyga. Tai, kad Įstatymo projektas Nr. XIP-4305 kaip vieną iš privačios detektyvinės veiklos paslaugų numatys asmens kilmės, giminystės ryšių, biografinių ir kitų duomenų apie asmenį rinkimą šio asmens prašymu, o giminystės ir svainystės ryšių duomenų gavimas reglamentuojamas Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatyme, savaime nesudaro būtinybės keisti Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymą. Tuo tarpu atitiktis asmens duomenų apimties būtinumo reikalavimui, kaip tai nustato Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 4 punktas, aiškinamajame rašte nėra analizuojama.
3.2. Įstatymo projektu Nr. XIP-4306 keičiamo Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 4 dalyje numatomas giminystės ir svainystės ryšių duomenų teikimas privatiems detektyvams asmens prašymu. Atkreiptinas dėmesys, kad teikiant giminystės ir svainystės ryšių duomenis iš esmės teikiami ne tik prašančiojo asmens, bet ir kitų asmenų, susijusių giminystės ar svainystės ryšiais, duomenys. Tai susiję su galimu kitų asmenų teisės į privataus gyvenimo neliečiamumą ribojimu, todėl šie ribojimai, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo jurisprudenciją, galimi tik tuo atveju, jeigu būtina užtikrinti Konstitucijoje įtvirtintas kitų asmenų teises bei laisves ir Konstitucijoje įtvirtintas vertybes. Aptariamu atveju aiškinamajame rašte nepagrįsta, dėl kokių priežasčių asmens, kuris naudojasi privataus detektyvo paslaugomis, prašymas ir privatus interesas laikytini svarbesniais nei asmens ar asmenų, dėl kurių būtų vykdoma tokia veikla, teisė į privataus gyvenimo neliečiamumą. Todėl manytina, kad asmens kreipimasis į privatų detektyvą prašant rinkti kilmės, giminystės ryšių, biografinius ir kitus duomenis apie jį nėra pakankamas pagrindas gauti ir kitų asmenų duomenis, taip pat neatitinka Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje nurodomų būtinumo ir proporcingumo principų.
3.3. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad giminystės ir svainystės ryšių duomenys gali būti teikiami privatiems detektyvams asmens kilmės, giminystės ryšių, biografiniams ir kitiems duomenims apie asmenį rinkti, t. y. darytina išvada, kad giminystės ir svainystės ryšių duomenų rinkimas iš esmės yra savitikslis. Tai nesuderinama su Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytu asmens duomenų rinkimo tikslo apibrėžtumo reikalavimu.
4. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2012 m. balandžio 23 d. išvadoje Nr. XIP-4306 išdėstytoms pastaboms ir pasiūlymams ir Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos 2012 m. gegužės 9 d. išvados Nr. XIP-4305 9 punkte išdėstytai pastabai.