LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL AUKŠTESNIOSIOS MOKYKLOS BENDRŲJŲ NUOSTATŲ

 

2000 m. sausio 5 d. Nr. 5

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 35 straipsniu (Žin., 1991, Nr. 23-593; 1998, Nr. 67-1940),

1. Tvirtinu Aukštesniosios mokyklos bendruosius nuostatus (pridedama).

2. Įpareigoju visų valstybinių ir Švietimo ir mokslo ministerijos licenciją turinčių nevalstybinių, aukštesniųjų mokyklų vadovus:

2.1. parengti mokyklos nuostatų (įstatų) projektus ir iki 2000 m. vasario 15 d. pateikti juos Švietimo ir mokslo ministerijos Aukštesniųjų studijų skyriui;

2.2. atsižvelgus į gautas pastabas ir siūlymus, mokyklos nuostatus (įstatus) tvirtinti iki 2000 m. birželio 1 d.

3. Pripažįstu netekusiais galios:

3.1. Lietuvos Respublikos kultūros ir švietimo ministerijos kolegijos 1992 04 09 nutarimu Nr. 19 patvirtintus Aukštesniųjų mokyklų nuostatus;

3.2. Lietuvos Respublikos kultūros ir švietimo ministerijos 1992 m. liepos 15 d. raštą Nr. 21-05-74 „Dėl Aukštesniųjų mokyklų nuostatų“;

3.3. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos 1996 m. gruodžio 5 d. įsakymą Nr. 1324 „Dėl Aukštesniosios mokyklos bendrųjų nuostatų“ patvirtinimo.

 

 

 

Švietimo ir mokslo Ministras                                                     ornelijus Platelis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2000 m. sausio 5 d.

įsakymu Nr. 5

 

AUKŠTESNIOSIOS MOKYKLOS BENDRIEJI NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Aukštesniosios mokyklos bendrieji nuostatai (toliau – Nuostatai) taikomi aukštesniosioms mokykloms, neatsižvelgiant į jų pavaldumą, nuosavybės ir veiklos formas.

2. Aukštesnioji mokykla – Lietuvos Respublikos švietimo sistemos grandis, suteikianti galimybę visiems Lietuvos Respublikos gyventojams, neatsižvelgiant į jų tautybę, lytį, religinius ir politinius įsitikinimus, įgyti aukštesnįjį išsilavinimą.

3. Aukštesnioji mokykla yra juridinis asmuo. Savo veiklą ji grindžia Lietuvos Respublikos Konstitucija, Švietimo ir kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Švietimo ir mokslo ministerijos teisės aktais ir šių Nuostatų pagrindu parengtais, steigėjo patvirtintais aukštesniosios mokyklos nuostatais. Šie Nuostatai reglamentuoja aukštesniosios mokyklos vietą švietimo sistemoje, veiklą, valdymą, studentų ir dėstytojų teises, pareigas ir atsakomybę.

Kiekviena aukštesnioji mokykla, vadovaudamasi Aukštesniosios mokyklos bendraisiais nuostatais, rengia savo nuostatus, kuriuose nurodo steigėją, jo pavadinimą, kodą, adresą, juridinį mokyklos statusą, grupę ir tipą, visą ir sutrumpintą mokyklos pavadinimą lietuvių kalba, pavadinimą anglų kalba, mokyklos adresą ir steigimo datą, mokyklos struktūrą, struktūrinių padalinių statusą, jų kompetenciją.

4. Aukštesniojoje mokykloje rengiami specialistai, turintys bendrųjų bei profesinių žinių, galintys savarankiškai dirbti pramonėje, žemės ūkyje, kultūros, švietimo, medicinos, meno, verslo bei kt. srityse, sugebantys vadovauti institucijos padaliniui ar smulkiai ir vidutinei įmonei, pasirengę savarankiškai priimti sprendimus ir tobulinti savo žinias, greitai adaptuotis darbo vietoje. Studijų programų sąrašus ir išsilavinimo reikalavimus tvirtina Švietimo ir mokslo ministerija.

Nurodyti pagrindinę mokyklos veiklos rūšį ir kodą; kitas veiklos rūšis ir kodus.

5. Aukštesnioji mokykla ne tik rengia specialistus, bet ir yra savo srities žinių skleidėja, regiono kultūrinio, visuomeninio, intelektualinio gyvenimo židinys.

6. Aukštesniųjų mokyklų grupei priklauso visos aukštesnįjį išsilavinimą teikiančios švietimo įstaigos. Konkretų pavadinimą aukštesniajai mokyklai suteikia jos steigėjas. Nerekomenduojama mokyklos pavadinime vartoti žodį „kolegija“.

7. Konkrečios aukštesniosios mokyklos nuostatus, aprobuotus mokyklos tarybos, tvirtina jos steigėjas. Nuostatai įforminami Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka.

8. Lietuvos Respublikos aukštesniosios mokyklos tikslas yra suteikti jaunajai kartai aukštesnįjį išsilavinimą, atitinkantį dabarties mokslo ir kultūros lygį (nurodyti išduodamo diplomo kodą).

 

II. AUKŠTESNIOSIOS MOKYKLOS STEIGIMAS, PAVALDUMAS

 

9. Valstybines aukštesniąsias mokyklas steigia, reorganizuoja ir likviduoja Švietimo ir mokslo ministerija, apskričių viršininkai, kitos ministerijos ir Vyriausybės įstaigos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintų Švietimo įstaigų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo nuostatų bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Aukštesniosios mokyklos gali būti steigiamos kelių steigėjų sutarties pagrindu.

10. Nevalstybinės aukštesniosios mokyklos steigiamos, reorganizuojamos ir likviduojamos Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų, Švietimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintų Švietimo įstaigų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo nuostatų bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

11. Visos aukštesniosios mokyklos, neatsižvelgiant į jų pavaldumą, vertinamos ir akredituojamos Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka.

 

III. STUDENTAI IR PEDAGOGAI

 

12. Į aukštesniąsias mokyklas priimami asmenys, turintys vidurinį išsilavinimą. Į konservatorijų pirmąją pakopą priimami asmenys, įgiję pagrindinį išsilavinimą. Priėmimo tvarką nustato Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtintos Priėmimo į aukštesniąsias mokyklas sąlygos.

13. Aukštesniosios mokyklos studentų teisės:

13.1. rinktis specializaciją;

13.2. nustatyta tvarka dalyvauti mokyklos savivaldoje;

13.3. siūlyti aukštesniosios mokyklos pedagogų tarybai į studijų programą įtraukti naujus dalykus, steigti naujas specializacijas;

13.4. burtis į visuomenines organizacijas, sambūrius, judėjimus, savo veikla neprieštaraujančius Lietuvos Respublikos įstatymams;

13.5. dalyvauti tiriamojoje, techninėje ir kūrybinėje veikloje;

13.6. dalyvauti saviveiklos ir sporto būrelių veikloje;

13.7. pasibaigus mokslo metams arba semestrui, atskirais atvejais ir per mokslo metus keisti mokymo instituciją;

13.8. gauti ne trumpesnes kaip 8 savaičių atostogas per metus;

13.9. pablogėjus sveikatai arba esant kitoms svarbioms priežastims, gauti akademines atostogas arba mokslo pertrauką;

13.10. mokyklos nustatyta tvarka eksternu atsiskaityti už teorinius dalykus, numatytus studijų programose;

13.11. sudaryti sutartis su būsimais darbdaviais, gauti jų stipendiją;

13.12. gauti išsamią informaciją apie studijų programų turinį;

13.13. gauti stipendiją ir paramą aukštesniosios mokyklos nustatyta tvarka.

14. Aukštesniosios mokyklos studentų pareigos:

14.1. sistemingai ir stropiai studijuoti, lavinti savo gebėjimus, plėsti ir gilinti kultūrinius interesus;

14.2. gerbti aukštesniosios mokyklos bendruomenės narius ir deramai atstovauti savo mokyklai viešajame gyvenime;

14.3. vykdyti aukštesniosios mokyklos pedagogų teisėtus reikalavimus, savivaldos institucijų nutarimus;

14.4. tausoti mokyklos turtą.

15. Aukštesniosios mokyklos studentų atsakomybė:

15.1. studentai atsako už tai, kaip jie laikosi mokyklos nuostatų ir vidaus tvarkos taisyklių;

15.2. studentai šalinami iš aukštesniosios mokyklos, jeigu jie:

yra nepažangūs moksle,

šiurkščiai pažeidė ar sistemingai pažeidinėjo mokyklos vidaus tvarkos taisykles,

negali tęsti mokslo dėl įsiteisėjusio teismo nuosprendžio;

15.3. konkretūs išbraukimo iš sąrašų atvejai ir tvarka numatomi aukštesniosios mokyklos vidaus tvarkos taisyklėse. Sprendimas pašalinti studentą gali būti priimamas tik suderinus su mokyklos pedagogų taryba ir išklausius studentų savivaldos institucijų nuomonę. Studentas šalinamas direktoriaus įsakymu.

16. Teisę dirbti pedagoginį darbą aukštesniojoje mokykloje turi asmenys, įgiję aukštąjį išsilavinimą ir valstybės nustatytą pedagogo kvalifikaciją. Dėstantiems teorinius dalykus pedagogams būtinas aukštasis išsilavinimas, dėstomos specialybės mokslinio, gamybinio, kūrybinio arba pedagoginio darbo patirtis. Aukštesnįjį išsilavinimą turintys asmenys gali būti priimami tik steigėjui raštiškai sutikus.

Vadovauti praktikoms gali asmenys, turintys ne mažesnį kaip aukštesnysis išsilavinimą.

17. Aukštesniųjų mokyklų pedagogams kvalifikacinės kategorijos suteikiamos juos atestuojant. Pedagogai atestuojami Vyriausybės nustatyta tvarka.

18. Pedagogų teisės:

18.1. turėti pedagoginį kūrybingumą laiduojančias darbo sąlygas;

18.2. tinkamai pasirinkti pedagoginės veiklos organizavimo būdus ir formas;

18.3. kelti kvalifikaciją, nustatyta tvarka atestuotis, įgyti kvalifikacinę kategoriją ir gauti ją atitinkantį atlyginimą;

18.4. teikti siūlymus dėl studijų programų ir studijų organizavimo tobulinimo;

18.5. dalyvauti tiriamojoje, techninėje ir kūrybinėje veikloje;

18.6. dalyvauti mokyklos savivaldoje;

18.7. susipažinti su aukštesniosios mokyklos veiklą reglamentuojančiais dokumentais, valdymo ir savivaldos institucijų nutarimais bei susirinkimų protokolais;

18.8. burtis į profesines sąjungas, savišvietos, kultūrines grupes, dalykines ir metodines sekcijas, būrelius, visuomenines organizacijas, judėjimus, kurių veikla neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams;

18.9. turėti kasmetines pailgintas atostogas.

19. Pedagogų pareigos:

19.1. gerbti mokyklos bendruomenės narius. Objektyviai vertinti studentų žinias;

19.2. ugdyti tvirtas studentų dorines bei pilietines nuostatas;

19.3. laikytis aukštesniosios mokyklos nuostatų, vidaus tvarkos taisyklių ir pedagoginės etikos normų;

19.4. nuolat kaupti dalykines, pedagogines, psichologines žinias, tobulinti kvalifikaciją;

19.5. rengti dėstomų dalykų programas ir teikti jas tvirtinti mokyklos direktoriui ar jo įgaliotam asmeniui. Tobulinti jų turinį, siekti, kad studentai perimtų dėstomąją medžiagą;

19.6. rengiamam specialistui pateikti naujausias žinias, formuoti jo reikiamus įgūdžius ir nuostatas;

19.7. rengti dėstomo dalyko konspektus bei kitą metodinę medžiagą, skirtą studentų savarankiškam darbui;

19.8. nuolat mokytis taisyklingos kalbos ir rašto. Lavinti informacinių technologijų ir užsienio kalbų vartojimo įgūdžius;

19.9. propaguoti sveiką gyvenseną, formuoti studentų darbo higienos įgūdžius;

19.10. dalyvauti popaskaitinėje veikloje, tenkinančioje studentų saviraiškos ir saviugdos poreikius, kultūrinius interesus.

20. Pedagogų atsakomybė.

Pedagogai atsako už:

20.1. dalykinį ir profesinį studentų parengimą;

20.2. jiems patikėtas materialines vertybes;

20.3. saugos darbe taisyklių laikymąsi per paskaitas, praktinius ir laboratorinius darbus;

20.4. savo pedagoginę ir profesinę kompetenciją.

 

IV. STUDIJŲ TVARKA

 

21. Vadovaudamasi Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtintais Aukštesniųjų studijų programų reikalavimais, mokykla sudaro studijų programas ir teikia jas tvirtinti steigėjui. Studijų programos rengiamos ir tvirtinamos Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka. Jose nurodomos mokymo formos (dieninė, vakarinė, neakivaizdinė ir kt.).

22. Lietuvos Respublikos aukštesniosiose mokyklose dėstomoji kalba yra lietuvių kalba. Kitomis kalbomis galima dėstyti, jei:

22.1. studijų programos turinys siejamas su kita kalba;

22.2. to reikia dėl studijų tarptautinių mainų.

23. Aukštesniojoje mokykloje rengiamos specialybės ir specializacijos steigiamos ir likviduojamos mokyklos iniciatyva ir steigėjo sprendimu. Aukštesnioji mokykla šiais klausimais nuolat konsultuojasi su darbdaviams atstovaujančiomis organizacijomis, darbo biržomis, atlieka specialistų poreikių ir absolventų įsidarbinimo tyrimus.

24. Studijos aukštesniojoje mokykloje trunka 2–4 metus.

25. Mokslo metų pradžią, suderinusi su steigėju, nustato aukštesnioji mokykla.

26. Aukštesnioji mokykla pasirenka penkių arba šešių darbo dienų savaitę. Paskaitos, praktiniai darbai, konsultacijos numatomos tvarkaraščiuose, kuriuos tvirtina aukštesniosios mokyklos direktorius arba jo įgaliotas asmuo.

27. Pagrindinės mokymo formos: paskaitos, seminarai, praktiniai ir laboratoriniai darbai, praktikos, savarankiškos studentų studijos, pažinties ekskursijos ir kt. Aukštesniojoje mokykloje gali būti taikomos ir individualios studijų programos.

28. Praktinį studentų mokymą aukštesnioji mokykla gali organizuoti sudarydama sutartis su įmonėmis, įstaigomis, organizacijomis ir firmomis, turinčiomis deramą bazę ir galinčiomis laiduoti šį mokymą. Studentų praktikų metu tarp mokyklos, institucijos, kurioje atliekama praktika, ir studento sudaroma trišalė mokymo sutartis. Šioje sutartyje nustatomos mokymo, darbo ir apmokėjimo už jį sąlygos. Sutartis sudaroma iki praktikos pradžios.

29. Aukštesnioji mokykla skatina savarankiškas studijas. Jų tvarką reglamentuoja taisyklės, kurias tvirtina direktorius, suderinęs su aukštesniosios mokyklos pedagogų taryba.

30. Paskaitų trukmė – viena (45 min.) arba dvi akademinės valandos. Praktikų trukmę nustato studijų programos. Pertraukų trukmę (būtina ilgesnė pietų pertrauka) reglamentuoja aukštesniosios mokyklos vidaus tvarkos taisyklės.

31. Valstybinė aukštesnioji mokykla formuoja pirmo kurso studentų grupę, ne mažesnę kaip 25. Studentų skaičius gali būti keičiamas tik Švietimo ir mokslo ministerijai raštiškai sutikus.

Seminarų, praktinių ir laboratorinių darbų metu grupė, jei joje yra ne mažiau negu 20 studentų, gali būti skiriama į du pogrupius. Švietimo ir mokslo ministerijai sutikus, grupę konkrečiose darbo vietose galima suskirstyti ir į daugiau pogrupių. Aukštesniojoje mokykloje paskaitos gali vykti srautais.

32. Jei aukštesniuosiuose kursuose grupėje lieka tik keli studentai, jiems sudaromos sąlygos baigti mokyklą nekeičiant specialybės.

33. Už privalomuosius ir alternatyviai pasirenkamuosius dalykus ir praktikas aukštesniosios mokyklos studentai atsiskaito laikydami įskaitą arba egzaminą.

34. Aukštesniosios mokyklos studentų mokymosi pasiekimai vertinami 10 balų sistema: 10 – puikiai, 9 – labai gerai, 8 – gerai, 7 – pakankamai gerai, 6 – patenkinamai, 5 – pakankamai patenkinamai, 4 – silpnai, 3 – blogai, 2 – labai blogai, 1 – nieko neatsakė, neatliko užduoties. Nediferencijuotų įskaitų vertinimas: „įskaityta“, „neįskaityta“ arba „atlikta“, „neatlikta“.

35. Studentai, įvykdę visas studijų programoje numatytas užduotis, laiko baigiamuosius egzaminus arba gina diplominį darbą kvalifikavimo komisijoje.

36. Kvalifikavimo komisija sudaroma vadovaujantis Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinta „Aukštesniųjų mokyklų baigiamųjų egzaminų bei diplominių darbų gynimo organizavimo instrukcija“.

37. Kvalifikavimo komisijos nutarimu aukštesniosios mokyklos studentams įteikiamas nustatyto pavyzdžio diplomas ir suteikiama kvalifikacija.

38. Aukštesniosios mokyklos studentams, kurių pažymių vidurkis 9,00, o galutinis atskirų dalykų įvertinimas ne žemesnis negu 8, išlaikiusiems baigiamuosius egzaminus ar apgynusiems diplominį darbą „labai gerai“ ir „puikiai“ (9 ar 10), direktoriaus įsakymu įteikiamas diplomas su pagyrimu.

39. Studentams, neišlaikiusiems baigiamųjų egzaminų arba neapgynusiems diplominio darbo, direktoriaus įsakymu leidžiama tą patį darbą ginti po vienerių metų. Esant ilgesnei studijų pertraukai, turi būti atsižvelgiama į per tą laikotarpį įvykusius studijų programų pasikeitimus.

40. Studentai, pasibaigus semestrui turintys nepatenkinamą 3 ir daugiau dalykų žinių įvertinimą, negali toliau tęsti studijų aukštesniojoje mokykloje. Turintiesiems 1 ar 2 akademinius įsiskolinimus nustatomas terminas, per kurį studentai privalo juos likviduoti. Studentai, nustatytu laiku nelikvidavę akademinių įsiskolinimų, aukštesniosios mokyklos nuostatuose ir vidaus tvarkos taisyklėse nustatyta tvarka šalinami iš mokyklos.

41. Studentams, dėl sveikatos būklės ar kitų svarbių priežasčių neįvykdžiusiems studijų programos reikalavimų, direktoriaus įsakymu leidžiama kursą kartoti arba sudaromos sąlygos išeiti numatytą studijų programą.

42. Valstybinėse aukštesniosiose mokyklose dieninės studijos yra nemokamos. Nevalstybinėse aukštesniosiose mokyklose sudaroma mokymo sutartis, kurioje nurodomas užmokesčio už mokymą dydis. Jis gali būti keičiamas tik šalių susitarimu.

43. Aukštesnioji mokykla turi teisę organizuoti mokamus kursus, seminarus ir teikti kitas su jos veikla susietas paslaugas. Specialistų perkvalifikavimas ir kvalifikacijos kėlimas organizuojamas sutarčių pagrindu pagal užsakovų aprobuotas studijų programas.

44. Suderinusi su steigėju, aukštesnioji mokykla gali steigti ir turėti profesinio rengimo skyrių, specializuotą mokymo centrą, dirbtuves ir kitus padalinius.

45. Aukštesnioji mokykla turi turėti biblioteką. Mokyklos bibliotekoje kaupiama dėstytojų darbui ir studentų studijoms bei jų kultūriniams poreikiams tenkinti reikalinga literatūra. Pagal savo nuostatus, patvirtintus mokyklos direktoriaus, veikia būreliai, sekcijos, klubai ir pan.

46. Aukštesnioji mokykla sudaro sąlygas studentų maitinimui ir medicininiam aptarnavimui. Mokykla gali turėti bendrabutį studentams apgyvendinti.

 

V. AUKŠTESNIŲJŲ MOKYKLŲ VALDYMO IR SAVIVALDOS INSTITUCIJOS

 

Direktorius

 

47. Aukštesniajai mokyklai vadovauja direktorius, turintis aukštąjį išsilavinimą, organizacinio ir pedagoginio darbo patirtį. Direktorių, laimėjusį viešą konkursą, įstatymų nustatyta tvarka skiria ir atleidžia steigėjas. Valstybinių aukštesniųjų mokyklų vadovai skiriami viešo konkurso tvarka penkeriems metams. Kvalifikacinius reikalavimus pretendentams ir viešo konkurso organizavimo tvarką nustato Švietimo ir mokslo ministerija.

Direktorius pasirašytinai supažindinamas su steigėjo patvirtinta pareigine direktoriaus instrukcija.

48. Aukštesniosios mokyklos direktorius, savo veikloje vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucija, Švietimo ir kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Švietimo ir mokslo ministerijos teisės aktais, Aukštesniosios mokyklos bendraisiais nuostatais, mokyklos nuostatais, pareigine instrukcija bei kitais norminiais teisės aktais:

48.1. atstovauja mokyklai visose instancijose ir atsako už jos darbo rezultatus;

48.2. užtikrina mokyklos bendruomenei demokratinį gyvenimą, kūrybingą ir saugų darbą laiduojančias sąlygas;

48.3. apsvarsčius aukštesniosios mokyklos taryboje, tvirtina mokyklos darbuotojų etatų sąrašus, tarifikacijas bei pareigines instrukcijas;

48.4. vadovaudamasis Lietuvos Respublikoje galiojančiais įstatymais priima ir atleidžia iš darbo mokyklos darbuotojus, materialiai ir moraliai skatina juos, skiria jiems nuobaudas;

48.5. sudaro sąlygas pedagogams atestuotis ir siekti aukštesnės kvalifikacijos;

48.6. direktorius ne rečiau kaip kartą per metus atsiskaito mokyklos tarybai už lėšų panaudojimą, aukštesniosios mokyklos materialinės bazės kūrimą ir saugojimą;

48.7. inicijuoja aukštesniosios mokyklos nuostatų rengimą ir savivaldos institucijų rinkimus;

48.8. užtikrina studijuojančiojo galimybę įgyti aukštesnįjį išsilavinimą;

48.9. laiduoja studijų programų realizavimo kokybę ir užtikrina studijų programų lankstumą bei įvairovę;

48.10. užtikrina nuolatinę ir visapusišką savianalizę mokykloje;

48.11. tvirtina pedagogų taryboje aprobuotas vidaus tvarkos taisykles;

48.12. personaliai atsako už biudžetinių ir nebiudžetinių lėšų, materialaus turto efektyvų ir racionalų panaudojimą;

48.13. suderinęs su steigėju organizuoja viešą konkursą mokyklos filialo vadovo pareigoms;

48.14. paskirsto pareigines funkcijas pavaduotojams, kontroliuoja jų vykdymą.

49. Direktoriaus ligos (mokyklos administracija nedelsdama praneša steigėjui), komandiruotės į užsienį ar jo atostogų laikotarpiu mokyklai vadovauja steigėjo įsakymu paskirtas asmuo.

 

Mokyklos savivaldos institucijos

 

50. Aukštesniojoje mokykloje turi veikti savivaldos institucijos – aukštesniosios mokyklos taryba, aukštesniosios mokyklos pedagogų susirinkimas, pedagogų taryba, aukštesniosios mokyklos studentų susirinkimas, studentų taryba, taip pat gali veikti ir kitos savivaldos institucijos, kurių veiklą reglamentuoja aukštesniosios mokyklos nuostatai. Visuomeninės ir politinės organizacijos mokyklos savivaldoje nedalyvauja.

 

Mokyklos taryba

 

51. Aukštesniosios mokyklos taryba susideda iš ne mažiau kaip 9 ir ne daugiau kaip 15 narių. Ne mažiau kaip pusę tarybos narių turi sudaryti studentų, socialinių partnerių ir regiono atstovai. Profsąjungos atstovas dalyvauja stebėtojo teisėmis. Tarybos vienos kadencijos trukmė ne ilgesnė kaip treji metai.

Konkreti aukštesniosios mokyklos tarybos struktūra apibrėžiama tos mokyklos nuostatuose.

52. Administracijos, dėstytojų ir kitų darbuotojų atstovai renkami mokyklos visuotiniame susirinkime, o jų kandidatūras pasiūlo atitinkami mokyklos padaliniai; studentų atstovus deleguoja studentų taryba; kitų organizacijų atstovus deleguoja tų organizacijų vadovai.

53. Aukštesniosios mokyklos tarybos pirmininką renka tarybos nariai. Mokyklos direktorius yra tarybos narys, bet negali būti renkamas tarybos pirmininku.

54. Mokyklos tarybos posėdžiai kviečiami ne rečiau kaip du kartus per studijų metus. Posėdžius kviečia tarybos pirmininkas arba tarybos nariai, kai to reikalauja 1/3 jos narių.

55. Aukštesniosios mokyklos taryba:

55.1. numato strateginius aukštesniosios mokyklos valdymo ir ryšių su visuomene klausimus;

55.2. svarsto ir parengia išvadas dėl aukštesniosios mokyklos plėtros programų projektų, rūpinasi paramos aukštesniajai mokyklai teikimu;

55.3. suderinusi su steigėju tvirtina dėstytojų atestacijos komisijos sudėtį;

55.4. svarsto finansinės ūkinės veiklos efektyvumo klausimus;

55.5. svarsto savianalizės ir išorinio vertinimo medžiagą;

55.6. svarsto ir parengia išvadas dėl teikiamų metinių pajamų ir išlaidų sąmatų bei jų įvykdymo ataskaitų;

55.7. svarsto ir teikia siūlymus direktoriui dėl mokyklos etatų sąrašo;

55.8. aukštesniosios mokyklos taryba aprobuoja mokyklos darbuotojų premijavimo nuostatus;

55.9. svarsto ir teikia siūlymų direktoriui dėl mokyklos struktūros, atskirų padalinių steigimo ir likvidavimo;

55.10. deleguoja savo atstovą į konkurso direktoriaus vietai užimti komisiją;

55.11. dėl netinkamo vadovavimo gali kreiptis į steigėją dėl direktoriaus pakeitimo.

 

Pedagogų susirinkimas

 

56. Pedagogų susirinkimą sudaro visi aukštesniosios mokyklos pedagoginiai darbuotojai. Į pedagogų susirinkimą gali būti kviečiami mokyklos socialinių partnerių atstovai, studentų tarybos atstovai, studentų tėvai, kiti svarstomu klausimu suinteresuoti mokyklos darbuotojai.

57. Pedagogų susirinkimą šaukia direktorius, aukštesniosios mokyklos pedagogų taryba arba pedagogai, kai to reikalauja 1/3 pedagogų susirinkimą sudarančių pedagoginių darbuotojų.

Pedagogų susirinkimai šaukiami ne rečiau kaip du kartus per mokslo metus.

58. Pedagogų susirinkimui vadovauja susirinkimo metu išrinktas pirmininkas.

59. Pedagogų susirinkimui pareikalavus, mokyklos administracija informuoja susirinkimą apie mokyklos veiklą.

60. Tarp pedagogų susirinkimų veikia aukštesniosios mokyklos pedagogų taryba.

 

Pedagogų taryba

 

61. Pedagogų tarybą sudaro mokyklos pedagoginiai darbuotojai. Kiekvienai studijų sričiai turi atstovauti ne mažiau kaip vienas atstovas.

62. Mokyklos pedagogų tarybos narių skaičių, sudėtį ir įgaliojimus, padalinių atstovavimo kvotas, kandidatų kėlimo tvarką nustato pedagogų susirinkimas mokyklos nuostatų nustatyta tvarka. Į tarybą gali būti pakviesti ir mokykloje nedirbantys asmenys.

Aukštesniosios mokyklos pedagogų tarybos pirmininkas yra direktorius.

63. Aukštesniosios mokyklos pedagogų taryba:

63.1. svarsto ir teikia siūlymus dėl aukštesniosios mokyklos vidaus tvarkos taisyklių;

63.2. tiria, analizuoja ir teikia siūlymus dėl naujų studijų krypčių, specialybių ir specializacijų diegimo galimybių;

63.3. svarsto, vertina ir teikia siūlymus dėl aukštesniosios mokyklos studijų programų bei jų įgyvendinimo kokybės;

63.4. svarsto ir rekomenduoja taikomųjų tyrimų galimybes;

63.5. teikia siūlymus dėl dėstytojų atestacijos ir dalyvauja atestuojant;

63.6. svarsto ir vertina metodinės medžiagos rengimą;

63.7. teikia aukštesniosios mokyklos tarybai akademinės plėtros planą;

63.8. sprendžia socialinius ir kultūrinius mokyklos bendruomenės klausimus;

63.9. svarsto metinį mokyklos darbo planą;

63.10. svarsto ir teikia siūlymus dėl mokyklos pedagogų pedagoginio krūvio paskirstymo;

63.11. vykdo kitus pedagogų susirinkimo įgaliojimus.

64. Direktoriaus įsakymu patvirtintus aukštesniosios mokyklos pedagogų tarybos nutarimus privalu vykdyti.

 

Studentų susirinkimas

 

65. Aukštesniosios mokyklos studentų aukščiausia savivaldos institucija – studentų susirinkimas (konferencija). Tarp (konferencijų) susirinkimų veikia studentų taryba. Ją renka, narių skaičių ir įgaliojimus nustato studentų (konferencija) susirinkimas. Studentų taryba nustato konferencijos dalyvių atstovavimo normas.

66. Studentų savivaldos uždavinys – kurti kūrybinę studijų atmosferą, organizuoti studentų bendruomenės gyvenimą, ginti studentų teises ir interesus, atstovauti jiems palaikant santykius su mokyklos pedagogais ir valdymo bei savivaldos institucijomis.

 

Studentų taryba

 

67. Studentų taryba:

67.1. veikia pagal susirinkime (konferencijoje) patvirtintus, su aukštesniosios mokyklos taryba suderintus savo nuostatus, kurie negali prieštarauti aukštesniosios mokyklos nuostatams;

67.2. teikia siūlymų mokymo procesui tobulinti, padeda spręsti socialines ir buitines studentų problemas, organizuoja studentų laisvalaikį;

67.3. deleguoja atstovus į aukštesniosios mokyklos tarybą ir, esant reikalui, į pedagogų tarybos posėdžius;

67.4. dalyvauja pedagogų tarybai svarstant studentų drausmės pažeidimų atvejus ir teikia siūlymus dėl drausminės nuobaudos skyrimo;

67.5. dalyvauja pedagogų tarybai svarstant studentų pažangumo klausimus ir teikia siūlymus.

 

VI. AUKŠTESNIOSIOS MOKYKLOS TURTAS IR LĖŠOS

 

68. Aukštesniosios mokyklos turtą sudaro pastatai, materialinės vertybės, finansiniai ištekliai, intelektinio darbo produktai ir kitas teisėtu būdu įgytas turtas. Aukštesnioji mokykla yra juridinis asmuo ir turtą valdo, naudoja ir disponuoja juo Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

Valstybinė aukštesnioji mokykla:

69. Vadovaudamasi savo nuostatais, valstybės turtą valdo, naudoja ir disponuoja juo turto patikėjimo teisėmis.

70. Turi biudžetinių ir nebiudžetinių lėšų.

71. Biudžetinės lėšos yra pagrindinis valstybinės aukštesniosios mokyklos finansavimo šaltinis. Mokykla jas gauna ir už jų panaudojimą atsiskaito steigėjui jo nustatyta tvarka.

72. Nebiudžetinės lėšos:

72.1. pajamos, gautos iš šalies ir užsienio įmonių, organizacijų bei fizinių asmenų už parengtus specialistus, atliktus ūkiskaitinius darbus, realizuotą gamybinės-mokslinės veiklos produkciją, mokamas paslaugas, kursus;

72.2. pajamos, gautos už patalpų ar įrengimų nuomą;

72.3. šalies ir užsienio valstybių organizacijų bei piliečių, taip pat tarptautinių organizacijų aukojamos ir dovanojamos lėšos ir materialinės vertybės;

72.4. kitos teisėtu būdu gautos pajamos.

73. Nebiudžetinių lėšų dydis negali lemti valstybinės aukštesniosios mokyklos biudžetinio finansavimo. Jos naudojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Finansų ministerijos nustatyta tvarka.

74. Aukštesniosios mokyklos finansines operacijas vykdo jos buhalterinė tarnyba.

75. Darbo užmokesčio tvarką nustato Lietuvos Respublikos įstatymai, Vyriausybės nutarimai, Švietimo ir mokslo ministerijos norminiai teisės aktai.

76. Aukštesnioji mokykla Lietuvos Respublikos įstatymų ir Vyriausybės nutarimų nustatyta tvarka gali leisti, jeigu tai neblogina mokyklos darbo sąlygų, laikinai naudoti (pagal panaudos sutartį) arba nuomoti ilgalaikį materialųjį turtą kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims.

77. Aukštesnioji mokykla turi teisę nustatyta tvarka iš savo balanso perduoti arba nurašyti susidėvėjusį ar ilgalaikį materialųjį turtą.

78. Aukštesnioji mokykla privalo veiksmingai naudoti turimą materialinę techninę bazę ir nuolat ją atnaujinti.

79. Aukštesnioji mokykla nustatyta tvarka gali turėti valiutinę sąskaitą.

80. Aukštesnioji mokykla savo ūkinę finansinę veiklą organizuoja vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Švietimo ir mokslo bei Finansų ministerijų teisės aktais.

81. Aukštesniųjų mokyklų finansinę veiklą kontroliuoja steigėjo paskirti revizoriai ir tokią teisę turinčios valstybės institucijos.

 

VII. AUKŠTESNIOSIOS MOKYKLOS RYŠIAI

 

81. Užmezga ryšius su ministerijomis, apskričių viršininkų administracijomis, savivaldybėmis, įmonėmis, įstaigomis, privačiais asmenimis ir darbo birža, tiria, kiek ir kokios kvalifikacijos aukštesniojo išsilavinimo specialistų reikia parengti, bei parengtų specialistų įsidarbinimo galimybes.

82. Sudaro sutartis su užsakovais ir remdamasi jomis derina studijų programas, steigia naujas specializacijas.

83. Užmezga tiesioginius ryšius su giminiško profilio aukštosiomis mokyklomis ir sudaro sutartis dėl tolesnių aukštesniosios mokyklos absolventų studijų jose.

84. Savarankiškai ieško praktinio studentų mokymo partnerių ir sudaro su jais sutartis.

85. Turi teisę tiesiogiai bendradarbiauti su Lietuvos ir užsienio šalių mokymo įstaigomis ir firmomis, mokslo ir studijų institucijomis.

86. Bendradarbiavimą su užsienio partneriais grindžia galiojančiais tarptautiniais susitarimais ir Lietuvos Respublikos įstatymais.

 

VIII. ARCHYVŲ IR RAŠTVEDYBOS ORGANIZAVIMO TVARKA

 

87. Dokumentus aukštesnioji mokykla turi tvarkyti vadovaudamasi Archyvų įstatymu, Lietuvos Respublikos standartais, Švietimo ir mokslo ministerijos parengtomis instrukcijomis, kitais teisės aktais.

 

IX. MOKYKLOS NUOSTATŲ KEITIMAS IR PAPILDYMAS

 

88. Mokyklos nuostatų pakeitimai ir papildymai, aprobuoti aukštesniosios mokyklos tarybos, yra tvirtinami steigėjo.

 

Suderinimo grifai

______________