LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO
D E K R E T A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PRIIMTO LIETUVOS RESPUBLIKOS KĖDAINIŲ LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS ĮSTATYMO GRĄŽINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMUI PAKARTOTINAI SVARSTYTI
2012 m. sausio 3 d. Nr. 1K-919
Vilnius
1 straipsnis.
g r ą ž i n u Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti Lietuvos Respublikos Seimo 2011 m. gruodžio 22 d. priimtą ir Respublikos Prezidentei pateiktą pasirašyti bei oficialiai paskelbti Lietuvos Respublikos Kėdainių laisvosios ekonominės zonos įstatymą Nr. XI-1896 (toliau – Įstatymas) dėl šių motyvų:
1. Laisvųjų ekonominių zonų steigimo, funkcionavimo ir likvidavimo Lietuvos Respublikoje tvarką bei sąlygas, taip pat laisvojoje ekonominėje zonoje veikiančių ūkio subjektų teisinį statusą nustato Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymas. Kaip nustatyta šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje, laisvoji ekonominė zona – tai ūkinei-komercinei ir finansinei veiklai skirta teritorija, kurioje yra šio įstatymo nustatytos ūkio subjektams specialios ekonominės ir teisinės funkcionavimo sąlygos. Pagrindinis tikslas – sudaryti laisvojoje ekonominėje zonoje palankias mokesčių, muitų, valiutines ir finansines, teisines ir kitas lengvatines ūkinės-komercinės veiklos sąlygas užsienio ir šalies ūkio subjektams steigti zonose tarptautinės prekybos, gamybos ir eksporto, finansų, mokslinę-techninę pažangą kuriančias ir diegiančias įmones bei organizacijas, skatinti vietos ir užsienio investicijas, steigti naujas darbo vietas.
2. Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio 2 dalis numato, jog Zona steigiama Lietuvos Respublikos įstatymu. Priimtu Įstatymu įsteigiama Kėdainių laisvoji ekonominė zona, kurios tikslas – padidinti Kėdainių rajono pramoninį patrauklumą ir sudaryti palankesnes sąlygas investicijoms pritraukti, aukštųjų technologijų vystymuisi ir naujų darbo vietų kūrimui (Įstatymo 1 straipsnio 1 ir 2 dalys). Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad Konstitucijoje įtvirtintas teisinės valstybės principas suponuoja inter alia tai, kad teisinis reguliavimas turi būti aiškus, suprantamas, neprieštaringas, teisės aktų formuluotės – tikslios, turi būti užtikrinama teisės sistemos nuoseklumas ir vidinė darna, teisės aktuose neturi būti nuostatų, vienu metu skirtingai reguliuojančių tuos pačius visuomeninius santykius (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2005 m. rugsėjo 29 d. nutarimai). Priešingu atveju teisės subjektams būtų pasunkintos galimybės žinoti, ko iš jų reikalauja teisė (Konstitucinio Teismo 2005 m. rugsėjo 29 d. nutarimas).
3. Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Zonos valdymo bendrovė yra juridinis asmuo, veikiantis pagal Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymą. Šis įstatymas reglamentuoja įmonių, kurių teisinės formos yra akcinė bendrovė ir uždaroji akcinė bendrovė, steigimą, valdymą, veiklą, reorganizavimą, pertvarkymą, atskyrimą ir likvidavimą, akcininkų teises ir pareigas, taip pat užsienio bendrovių filialų steigimą bei jų veiklos nutraukimą (Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 1 straipsnio 1 dalis). Iš paminėtų įstatymų nuostatų seka, kad laisvosios ekonominės zonos valdymo bendrove gali būti akcinė bendrovė arba uždaroji akcinė bendrovė. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo 8 straipsnio 3 dalis, pagal kurią nustatyta, kad Zonos valdymo bendrove gali būti valstybės arba savivaldybės institucija ar įmonė arba viešoji įstaiga „Investuok Lietuvoje“, prieštarauja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 6 straipsnio 1 daliai.
4. Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta, kad Lietuvos Respublikos Seimui priėmus įstatymą dėl zonos steigimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybė priima sprendimą dėl tarptautinio konkurso geriausiam zonos verslo planui ir zonos statutui parengti bei steigėjų grupei parinkti. Zonos steigimo grupė, laimėjusi zonos verslo plano ir statuto rengimo bei steigėjų grupės parinkimo konkursą, įsteigia zonos valdymo bendrovę (Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 11 straipsnio 1 dalis). Analogiško turinio nuostatos yra įtvirtintos ir Įstatymo 6 straipsnio 1 ir 4 dalyse. Vadovaujantis Įstatymo 6 straipsnio 2 dalimi, tarptautiniame konkurse gali dalyvauti visi fiziniai ir juridiniai asmenys, taip pat juridinio asmens statuso neturinčios organizacijos ir jų padaliniai. Taigi Įstatymo 8 straipsnio 3 dalis ne tik prieštarauja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostatai, Įstatymo 6 straipsnio 1 ir 4 dalims, bet taip pat įtvirtina tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį laisvosios ekonominės zonos valdymo bendrovės įsteigimas tampa realiai neįmanomas tuo atveju, jeigu tarptautinį konkursą laimėtų fizinis asmuo, privatus juridinis asmuo arba juridinio asmens statuso neturinti organizacija ar jos padalinys, kurie neturi teisės steigti valstybės arba savivaldybės institucijų ar įmonių.
5. Įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Zonos valdymo bendrovė turi turėti visuotinį dalininkų susirinkimą, vienasmenį valdymo organą – vadovą ir kolegialų valdymo organą – valdybą. Tai yra imperatyvi įstatymo nuostata. Tačiau pažymėtina, kad nei valstybės ir savivaldybės institucijos, nei valstybės ir savivaldybės įmonės neturi tokio valdymo organo kaip visuotinis dalininkų susirinkimas. Tai yra viešųjų įstaigų valdymo organas (Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 9 straipsnis). Taigi Įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nustačius, kad Zonos valdymo bendrovė turi turėti visuotinį dalininkų susirinkimą, yra apribojamos galimybės taip pat ir valstybės ir savivaldybės institucijoms bei valstybės ir savivaldybės įmonėms tapti laisvosios ekonominės zonos valdymo bendrove.
6. Be to, Įstatyme įtvirtinus nuostatą, kad laisvosios ekonominės zonos valdymo bendrove gali būti valstybės arba savivaldybės institucija ar įmonė arba viešoji įstaiga „Investuok Lietuvoje“, yra nustatomas nevienodas skirtingų laisvųjų ekonominių zonų teisinis reguliavimas, nenurodant racionaliai argumentuotų skirtingo teisinio reguliavimo nustatymo motyvų, kuriais remiantis būtų galima pagrįstai daryti išvadą, jog Įstatyme nustatytas konkurenciją ribojantis teisinis reguliavimas atitinka Įstatymo tikslus.
2 straipsnis.
S i ū l a u pakeisti Įstatymo 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Zonos valdymo bendrovės struktūra, jos valdymo organų funkcijos, įgaliojimai ir atsakomybė
1. Zonos valdymo bendrovė veikia pagal Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymą ir savo įstatus.
2. Zonos valdymo bendrovė turi turėti visuotinį akcininkų susirinkimą, vienasmenį valdymo organą – vadovą ir kolegialų valdymo organą – valdybą.
4. Zonos valdymo bendrovės visuotinis akcininkų susirinkimas turi teisę teikti pasiūlymus Vyriausybei ir laisvųjų ekonominių zonų valstybinę priežiūrą atliekančiai valstybės institucijai dėl zonos teritorijos ribų ir zonos statuto pakeitimų.
5. Zonos valdymo bendrovės valdybą renka visuotinis akcininkų susirinkimas. Vyriausybė ir Kėdainių rajono savivaldybė skiria visuotiniam akcininkų susirinkimui po vieną asmenį į zonos valdymo bendrovės valdybą.
7. Zonos valdymo bendrovės valdyba atlieka šias zonos valdymo funkcijas:
3) pagal žemės subnuomos mokesčio apskaičiavimo ir mokėjimo tvarką zonos įmonių ir zonos valdymo bendrovės sutartyse nustato zonos valdymo bendrovės išnuomotos žemės ir nekilnojamojo turto subnuomojimo zonos įmonėms ir savitarpio paslaugų teikimo finansines sąlygas;
6) priima sprendimus dėl lėšų kooperavimo ir panaudojimo bendriems zonos infrastruktūros plėtojimo ir aplinkotvarkos reikalams;
8. Zonos valdymo bendrovės vadovas organizuoja kasdienę zonos veiklą. Vadovas savo veikloje vadovaujasi įstatymais, kitais teisės aktais, bendrovės įstatais, visuotinio akcininkų susirinkimo sprendimais, valdybos sprendimais ir pareigybės aprašymais.
9. Zonos valdymo bendrovės vadovas:
2) subnuomoja zonos valdymo bendrovei išnuomotą žemę ir nekilnojamąjį turtą zonos įmonėms pagal subnuomos sutarčių sąlygas;
3) sudaro savitarpio paslaugų teikimo sutartis su zonos įmonėmis pagal bendrovės valdybos nustatytas finansines ir kitas sąlygas;
4) užtikrina, organizuodamas zonos priežiūrą, kad zonoje registruoti ūkio subjektai laikytųsi zonos statuto, neužsiimtų įstatymų draudžiama veikla, veiktų pagal sutartyje nustatytas sąlygas, laikytųsi Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo ir kitų aplinkos apsaugos teisės aktų reikalavimų;
5) užtikrina laisvųjų teritorijų ribų apsaugą ir sudaro sąlygas Lietuvos Respublikos muitinės darbui laisvųjų teritorijų muitinės kontrolės postuose;
6) sudaro sąlygas teisėsaugos institucijoms ir tarptautinėms kontrolės organizacijoms atlikti zonoje jų funkcijas;
3 straipsnis.