LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL ĮMONIŲ SOCIALINĘ ATSAKOMYBĘ 2006–2008 METAIS SKATINANČIŲ PRIEMONIŲ PATVIRTINIMO
2005 m. gruodžio 22 d. Nr. A1-337
Vilnius
Vykdydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 411 punktą „Skatinti ir didinti verslo socialinę atsakomybę“,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir
darbo ministro 2005 m. gruodžio 22 d.
įsakymu Nr. A1-337
ĮMONIŲ SOCIALINĘ ATSAKOMYBĘ 2006–2008 METAIS SKATINANČIOS PRIEMONĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Įmonių socialinės atsakomybės (dar vadinama – atsakingo verslo) koncepcija yra plataus spektro procesas, apimantis visą produkto/paslaugos gamybos/kūrimo ciklą ir su tuo susijusius aplinkosauginius, socialinius, finansinius bei etinius aspektus.
Įmonių socialinė atsakomybė – tai įmonių ideologija, politika bei praktika, atspindinti tokią įmonių elgseną, kai jos į savo veiklą savanoriškai įtraukia socialinius ir aplinkosaugos klausimus bei santykiuose su visais suinteresuotais visuomenės, verslo ir valdžios atstovais vadovaujasi pagarbos žmogui, visuomenei bei gamtai vertybiniais principais.
Įmonės veikla siejama ne tik su klientų poreikių tenkinimu ir pelno gavimu, bet ir su darbuotojų, tiekėjų ir juos supančios visuomenės lūkesčių pateisinimu bei su įmonės veiklos daromo poveikio aplinkai valdymu.
2. Įmonių socialinę atsakomybę (toliau – ĮSA) 2006–2008 metais skatinančios priemonės parengtos vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 411 punktą bei siekiant nuosekliai ir sistemingai skatinti ir didinti verslo socialinę atsakomybę, sudaryti palankias sąlygas įmonėms laikytis, remti ir diegti pagrindinius principus žmogaus teisių, darbuotojų teisių, aplinkos apsaugos ir kovos su korupcija srityse.
3. ĮSA skatinančios priemonės parengtos atsižvelgiant į:
3.1. Europos Komisijos Socialinės politikos darbotvarkės nuostatas, Europos Komisijos bei ĮSA aukštojo lygmens grupės, sudarytos prie Europos Komisijos Užimtumo, socialinių reikalų ir lygių galimybių generalinio direktorato, rekomendacijas dėl ĮSA plėtros Europos Sąjungoje;
4. Rengiant ĮSA skatinančias priemones, atsižvelgta į Valstybės ilgalaikės raidos strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 (Žin., 2002, Nr. 113-5029), Nacionalinę darnaus vystymosi strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. rugsėjo 11 d. nutarimu Nr. 1160 (Žin., 2003, Nr. 89-4029), Nacionalinę Lisabonos strategijos įgyvendinimo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. lapkričio 22 d. nutarimu Nr. 1270 (Žin., 2005, Nr. 139-5019).
II. ĮMONĖS SOCIALINĖS ATSAKOMYBĖS PLĖTROS VIZIJA IR PRIORITETAS
5. Lietuvos Respublika, siekdama Europos Sąjungos Tarybos 2000 metais patvirtintoje Lisabonos strategijoje suformuluoto tikslo – kurti konkurencingą ir dinamišką žiniomis pagrįstą ekonomiką, grindžiamą darnia ekonomine plėtra, harmoningais santykiais tarp verslo, valdžios bei pilietinės visuomenės atstovų, numato šią ĮSA plėtros viziją:
5.4. skaidri ir etiška verslo praktika.
Kiekviena Lietuvos įmonė, suvokdama savo socialinę atsakomybę ir savo noru prisiimdama papildomus įsipareigojimus tobulinti verslo praktiką, diegti modernias žmogiškųjų išteklių vadybos technologijas, savo praktikoje naudoja gamtos išteklius tausojančias technologijas, žmogaus sveikatai nekenksmingas medžiagas bei gamybos procesus, kurdami savo verslo strateginius planus numato galimas neigiamas pasekmes gamtinei bei socialinei aplinkai, harmonizuoja darbo santykius bei aktyviai dalyvauja socialiniame dialoge, planuodama savo veiklą atsižvelgia į suinteresuotų dalyvių išreikštas pozicijas bei visuomenės lūkesčius, užtikrindama skaidrų valdymą ir plėtodama etiškus santykius su partneriais, laiduoja bendrą teigiamą verslo klimatą šalyje.
III. ĮSA PLĖTROS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
7. Siekiant harmoningos ūkio raidos, pasitelkiant ĮSA principų įgyvendinimą/praktinį taikymą, būtų įgyvendinti šalies socialinės ekonominės raidos siekiai bei Lisabonos strategijoje iškelti tikslai, apimantys šiuos pagrindinius aspektus – ekonominį, socialinį, aplinkosauginį ir valdymo. Šių sričių sujungimas sustiprina bendrą darną ir pateikia aiškią europinių iššūkių strateginę viziją sparčios ūkio raidos, socialinės sanglaudos sutvirtinimo bei saugios aplinkos kūrimo ir išsaugojimo srityse.
8. Valstybės prioritetui ĮSA srityje pasiekti numatomi šie pagrindiniai ĮSA plėtros skatinimo tikslai ir uždaviniai:
8.1. 1 tikslas – PROPAGUOTI GERESNĮ ĮSA SUVOKIMĄ IR SOCIALINĮ SĄMONINGUMĄ VERSLO SRITYJE
8.2. 2 tikslas – GERINTI ĮMONIŲ IR SPECIALISTŲ GEBĖJIMUS DIEGTI ĮSA PRINCIPUS VERSLE
IV. PRIEMONĖS, SKATINANČIOS ĮSA PLĖTRĄ LIETUVOJE 2006–2008 METAIS
9. Atsižvelgiant į ĮSA plėtros tikslus ir uždavinius, numatomos šios ĮSA plėtrą skatinančios priemonės:
1 tikslas – PROPAGUOTI GERESNĮ ĮSA SUVOKIMĄ IR SOCIALINĮ SĄMONINGUMĄ VERSLO SRITYJE
Priemonė |
Atsakingi vykdytojai |
Vykdymo terminas |
Vykdyti metodinės medžiagos ĮSA principams taikyti versle sklaidą |
||
1. Išspausdinti ir išplatinti parengtą ĮSA vadovą darbdavių organizacijoms, profesinėms sąjungoms, vartotojų interesams atstovaujančioms organizacijoms, verslo informaciniams centrams |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Ūkio ministerija |
2006 metai |
2. Inicijuoti ir remti reguliaraus spaudinio, kuriame būtų pristatyti geros ĮSA praktikos pavyzdžiai, leidimą |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, socialiniai partneriai |
2007–2008 metai |
Organizuoti pasitarimus ĮSA diegimo, gerosios patirties apsikeitimo srityje |
||
3. Organizuoti ĮSA vadovo pristatymą Lietuvos Respublikos trišalei tarybai bei Nacionalinei darnaus vystymosi komisijai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
2006 metų II ketvirtis |
4. Sukurti ĮSA interneto svetainę, užtikrinti jos palaikymą ir informacijos atnaujinimą; skelbti Nacionalinio atsakingo verslo įmonių tinklo narių sąrašą interneto tinklapiuose |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje |
2006 metų IV ketvirtis |
5. Dalyvauti kuriant Europos tinklą, jungiantį nacionalinius ĮSA žinių, patirties apsikeitimo ir konsultavimo centrus |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
2008 metai |
Vykdyti ĮSA diegimo skatinimo akcijas |
||
6. Organizuoti „apskritus stalus“ su atskirų ekonominių ir socialinių partnerių atstovais ĮSA plėtros galimybėms aptarti bei ĮSA geros praktikos pavyzdžiams pristatyti sostinėje ir regionuose |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, socialiniai partneriai |
2006–2008 metai |
7. Organizuoti aptarimus su vartotojų interesams atstovaujančiomis organizacijomis dėl atsakingo vartojimo plėtros Lietuvoje ir priemonių, skatinančių atsakingą vartojimą |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai |
2006–2007 metai |
8. Organizuoti mokslinę konferenciją ĮSA klausimais, skatinti aukštųjų mokyklų bei mokslinių įstaigų atstovų diskusiją šia tema |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, aukštosios mokyklos, socialiniai partneriai |
2007 metų IV ketvirtis |
9. Organizuoti kasmetinius rinkimus „Įmonės, labiausiai prisidėjusios prie socialinės gerovės didinimo“ numatant galimybę įsteigti specialias skatinimo priemones (premijas, garbės ženklus) konkrečioms įmonėms, pasiekusioms savo verslo praktikoje tam tikrų ĮSA realizavimo kriterijų |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai |
2006–2008 metai |
10. Skatinti ĮSA iniciatyvas ir įsipareigojimus įmonių lygmeniu, remti ir propaguoti Nacionalinio atsakingo verslo įmonių tinklo veiklą ir plėtojimą |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje |
2006–2008 metai |
11. Organizuoti tarptautinę konferenciją ĮSA geros praktikos pavyzdžių sklaidai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje |
2008 metų III ketvirtis |
2 tikslas – GERINTI ĮMONIŲ IR SPECIALISTŲ GEBĖJIMUS DIEGTI ĮSA PRINCIPUS VERSLE
Priemonė |
Vykdytojai |
Vykdymo terminas |
Parengti mokymo programas gebėjimams ĮSA srityje formuoti |
||
1. Parengti mokymo programą bei organizuoti ĮSA konsultantų ir patarėjų mokymus |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, socialiniai partneriai |
2006–2008 metai |
2. Parengti pasiūlymus Vidaus reikalų ministerijai ir Viešojo administravimo institutui parengti valstybės tarnautojų mokymo modulį, skirtą supažindinti su darnaus vystymosi bei įmonių socialinės atsakomybės principais |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
2007 metai |
3. Parengti pasiūlymus Švietimo ir mokslo ministerijai dėl vadybos krypties mokymo programų tobulinimo: visų lygių mokymo įstaigose įvesti socialiai atsakingo verslo pažintinį modulį, bent vienoje mokymo įstaigoje įvesti ĮSA specializaciją, įtraukti į aukštųjų mokyklų dalykų programas „ĮSA ir verslo etika / etinis auditas“, prieš tai paruošus tam kvalifikuotus dėstytojus bei juos atestavus |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
2007 metai |
Rengti tyrimus ĮSA vertinti |
||
4. Parengti tyrimų ĮSA tematikos programą ir ją įgyvendinti |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Finansų ministerija, socialiniai partneriai |
2006 metai (parengimas) 2007–2008 metai (įgyvendinimas) |
3 tikslas – DIDINTI ĮSA PRAKTIKŲ, METODŲ, PRIEMONIŲ SKAIDRUMĄ, PATIKIMUMĄ IR EFEKTYVUMĄ BEI TOBULINTI TEISINĘ BAZĘ
Priemonės |
Vykdytojai |
Vykdymo terminas |
Rengti priemones, skatinančias ĮSA praktikų, metodų ir priemonių stebėseną |
||
1. Remti ir propaguoti sektorinius socialinių partnerių susitarimus dėl ĮSA |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, socialiniai partneriai |
2006–2008 metai |
2. Panaudojant rezultatus, pasiektus ES lygmeniu, pradėti kurti socialinio audito akreditacijos bei socialinių auditorių kompetencijų sistemą |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Finansų ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, socialiniai partneriai |
2006 metai |
3. Įvertinus ES valstybių narių patirtį, parengti įmonių veiklos vertinimo indikatorių sistemą |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Finansų ministerija socialiniai partneriai |
2008 metų IV ketvirtis |
4. Paruošti socialinės ataskaitos, kaip savanoriškai priimamo standarto, projektą su atitinkama instrukcija („guidelines“) |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje, Finansų ministerija, socialiniai partneriai |
2006–2008 metai |
5. Kasmet leisti pranešimus apie Nacionalinio socialiai atsakingų įmonių tinklo veiklą |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jungtinių Tautų vystymo programa Lietuvoje |
2006–2008 metai |
6. Organizuoti žiniasklaidos atstovų kryptingą informavimą ir konsultavimą įmonių socialinės atsakomybės problematika, inicijuoti diskusijas šia tematika spaudoje |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, socialiniai partneriai |
2006–2008 metai |
Tobulinti teisinę bazę ĮSA principų plėtrai |
||
7. Sudaryti Nuolatinę įmonių socialinės atsakomybės plėtros koordinavimo komisiją; užtikrinti jos darbą, koordinuoti jos veiklą, techniškai ir ūkiškai ją aptarnauti |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
2006 metų I ketvirtis, 2006–2008 metai |
8. Parengti išsamią teisinės bazės analizę atsižvelgiant į darnaus vystymosi ir ĮSA principus bei pasiūlymus dėl teisės aktų tobulinimo |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Finansų ministerija, socialiniai partneriai |
2007–2008 metai |
9. Inicijuoti Nacionalinės darnaus vystymosi strategijos papildymus, integruojant į ją ĮSA principus |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Ūkio ministerija, Finansų ministerija, socialiniai partneriai |
2007 metų IV ketvirtis |
V. PRIEMONIŲ, SKATINANČIŲ ĮSA, ĮGYVENDINIMO FINANSAVIMAS
10. Priemonės, skatinančios ĮSA Lietuvoje, gali būti įgyvendintos panaudojant įvairius finansavimo šaltinius, juos jungiant ir koordinuojant jų panaudojimą.
Galimi priemonių, skatinančių ĮSA Lietuvoje, finansavimo šaltiniai:
10.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos patvirtintų bendrųjų asignavimų lėšos;
10.2. ES struktūrinių fondų, Europos Komisijos, Jungtinių Tautų vystymo programos ir kitų tarptautinių programų lėšos;
10.4. įmonių asociacijų, darbdavių organizacijų (asociacijų, konfederacijų ir kt.) bei privačių įmonių lėšos;
VI. KONTROLĖ IR ĮVERTINIMAS
11. Siekiant sėkmingai įgyvendinti priemones, skatinančias ĮSA Lietuvoje, svarbu užtikrinti jų įgyvendinimo kontrolę ir sistemingą verslo visuomenės informavimą apie priemonių įgyvendinimo rezultatus:
11.1. kiekvienais metais institucijos, atsakingos už priemonių, skatinančių ĮSA, vykdymą, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nurodytais terminais pateikia ataskaitas apie atitinkamiems metams nustatytų priemonių vykdymą, nevykdymo ar vykdymo ne laiku priežastis (jei priemonės nėra vykdomos) ir pasiūlymus dėl priemonių atnaujinimo;
11.2. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija kiekvienais metais supažindina su priemonių, skatinančių ĮSA, įgyvendinimo rezultatais asocijuotas verslo struktūras, atsižvelgia į šių struktūrų pateiktus pasiūlymus dėl plėtros priemonių atnaujinimo;
11.3. atsižvelgiant į priemonių įgyvendinimo rezultatus, vidaus ir išorės situacijos pasikeitimus, pateiktus pasiūlymus, kiekvienais metais ĮSA plėtrą skatinančios priemonės peržiūrimos ir, esant poreikiui, atnaujinamos;