LIETUVOS BANKO VALDYBOS

N U T A R I M A S

 

DĖL Pritarimo pensijų asociacijų dokumentams, nustatytiems Profesinių pensijų kaupimo įstatyme, taisyklių patvirtinimo

 

2012 m. liepos 12 d. Nr. 03-163

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890; 2004, Nr. 28-869, Nr. 54-1830; 2009, Nr. 38-1441, Nr. 153-6895; 2011, Nr. 46-2158, Nr. 145-6812) 11 straipsnio 1 dalies 7 punktu ir Lietuvos Respublikos finansų rinkos priežiūros sistemos pertvarkos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 145-6811) 4 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

1. Patvirtinti Pritarimo pensijų asociacijų dokumentams, nustatytiems Profesinių pensijų kaupimo įstatyme, taisykles (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2006 m. spalio 26 d. nutarimą Nr. 1K-11 „Dėl Pritarimo pensijų asociacijų dokumentams, nustatytiems Profesinių pensijų kaupimo įstatyme, taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 119-4558).

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                         Vitas Vasiliauskas


PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2012 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. 03-163

 

pritarimo pensijų asociacijų dokumentams, nustatytiems Profesinių pensijų kaupimo įstatyme, taisyklės

 

i. bendrosios nuostatos

 

1. Pritarimo pensijų asociacijų dokumentams, nustatytiems Profesinių pensijų kaupimo įstatyme, taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato:

1.1. pensijų asociacijų (toliau – asociacija) įtraukimo į Profesinių pensijų fondų dalyvių asociacijų, kurios turi teisę veikti Lietuvos Respublikoje, sąrašą (toliau – Sąrašas) ir išbraukimo iš jo tvarką bei Sąrašo tvarkymo taisykles (Taisyklių II skyrius);

1.2. Lietuvos banko pritarimo asociacijos įstatams ir jų pakeitimams tvarką (Taisyklių III skyrius);

1.3. reikalavimus pensijų fondo (toliau – fondas) taisyklėms ir Lietuvos banko pritarimo šio fondo taisyklėms bei jų pakeitimams tvarką (Taisyklių IV skyrius);

1.4. Lietuvos banko leidimo priimti pensijų įmokas (toliau – įmokos) iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto suteikimo tvarką (Taisyklių V skyrius);

1.5. asociacijos sprendimus priimančių asmenų kvalifikacijos reikalavimus ir Lietuvos banko pritarimo asociacijos valdymo organų narių kandidatūroms sąlygas ir tvarką (Taisyklių VI skyrius);

1.6. Lietuvos banko pritarimo fondo valdytojo kandidatūrai ir jo pakeitimui, fondo valdymo sutarties projektui ir šios sutarties pakeitimams tvarką (Taisyklių VII skyrius);

1.7. Lietuvos banko pritarimo pensijų turto saugotojo kandidatūrai ir jo pakeitimui, pensijų turto saugojimo sutarties projektui ir šios sutarties pakeitimams tvarką (Taisyklių VIII skyrius).

2. taisyklės parengtos vadovaujantis Profesinių pensijų kaupimo įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalimis, 5 straipsnio 1 dalimi, 6 straipsnio 4 dalimi, 7 straipsnio 3 dalies 9 punktu, 13 straipsnio 6 dalimi, 15 straipsniu, 31 straipsnio 4 dalimi, 32 straipsnio 6 dalimi, 35 straipsnio 1 dalimi ir 57 straipsnio 2 dalimi.

3. taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Profesinių pensijų kaupimo įstatyme.

4. taisyklėse nustatyti Lietuvos banko sprendimai, išskyrus Taisyklių II ir V skyriuose nurodytuosius, turi būti priimti ir raštu pateikti atitinkamus prašymus Lietuvos bankui pateikusiems subjektams ne vėliau kaip per 30 dienų nuo prašymų gavimo Lietuvos banke dienos. Per šį laikotarpį Lietuvos bankas turi teisę raštu prašyti patikslinti prašymą, pateikti papildomų duomenų ar dokumentų, būtinų sprendimui priimti, nurodydama tokio prašymo motyvus. Tokiu atveju 30 dienų terminas skaičiuojamas nuo patikslinto prašymo, papildomų duomenų ar dokumentų gavimo Lietuvos banke dienos.

5. Lietuvos bankas turi teisę atsisakyti įtraukti asociaciją į Sąrašą arba atsisakyti pritarti taisyklėse nustatytiems asociacijos pateiktiems dokumentams, jos valdymo organų narių, fondo valdytojo ar pensijų turto saugotojo kandidatūroms tuo atveju, jeigu:

5.1. pateikti dokumentai ar duomenys neatitinka Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau – Civilinis kodeksas), Profesinių pensijų kaupimo įstatymo, Asociacijų įstatymo ar kitų teisės aktų reikalavimų arba pateikiami ne visi ar tikrovės neatitinkantys duomenys;

5.2. valdymo organų nariai, pasirinkta fondo valdytojo ar (ir) pensijų turto saugotojo kandidatūra arba numatomos asociacijos veiklos sąlygos neatitinka Profesinių pensijų kaupimo įstatymo ar kitų teisės aktų nustatytų reikalavimų ar asociacijos narių interesų;

5.3. tuo metu, kai prašoma pritarti naujo į Sąrašą įtrauktos asociacijos fondo taisyklėms arba fondo taisyklių pakeitimams, Lietuvos bankas yra apribojęs asociacijos veiklą.

6. Lietuvos banko atsisakymo suteikti asociacijai leidimą priimti įmokas iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto pagrindai nustatyti taisyklių 40 punkte.

7. taisyklėse nustatyti Lietuvos banko sprendimai neįtraukti asociacijos į Sąrašą, nesuteikti leidimo priimti įmokas iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto, nepritarti asociacijos pateiktiems dokumentams, jos valdymo organų narių, fondo valdytojo ar pensijų turto saugotojo kandidatūroms turi būti motyvuoti.

8. Lietuvos bankui pritarus asociacijos pateiktiems dokumentams, išskyrus dokumentus, nurodytus šio punkto antrojoje pastraipoje, asociacijai kartu su pranešimu grąžinamas atitinkamai vienas asociacijos įstatų nuorašas (Taisyklių II skyrius), vienas asociacijos įstatų pakeitimo projekto (Taisyklių III skyrius), fondo valdymo sutarties ar jos pakeitimų (Taisyklių VII skyrius), pensijų turto saugojimo sutarties arba jos pakeitimų (Taisyklių VIII skyrius) projektų egzempliorius su spaudu „PRITARTA“, kuriame nurodoma atitinkamo Lietuvos banko sprendimo priėmimo data ir numeris. Kitas pateiktų dokumentų egzempliorius saugomas Lietuvos banke.

Jeigu Lietuvos bankas priima sprendimą pritarti fondo taisyklėms arba jų pakeitimams, kartu su atitinkamu sprendimu asociacijai grąžinamas vienas naujo fondo taisyklių arba viso pakeistų fondo taisyklių projekto (Taisyklių IV skyrius) egzempliorius su spaudu „PRITARTA“. Šiame spaude taip pat nurodomas Lietuvos banko sprendimo pritarti fondo taisyklėms arba jų pakeitimams numeris, priėmimo data ir fondo taisyklėms, kurioms pritarta, suteiktas numeris. Antras nurodytų dokumentų egzempliorius saugomas Lietuvos banke.

9. Jeigu, teikiant atitinkamą taisyklėse nustatytą prašymą, kurie nors taisyklėse nurodyti pateikti dokumentai ar duomenys Lietuvos bankui buvo pateikti anksčiau ir nuo to laiko nepasikeitė, apie tai asociacija turi tinkamai informuoti Lietuvos banką. Šiuo atveju anksčiau pateikti dokumentai ar duomenys pakartotinai neteikiami, jeigu to atskirai nepareikalauja Lietuvos bankas.

 

II. asociacijų įtraukimo į sąrašą ir išbraukimo iš jo tvarka bei sąrašo tvarkymo taisyklės

 

10. Asociacija gali pradėti veiklą tik tada, kai Lietuvos bankas šiame skyriuje nustatyta tvarka pritaria asociacijos įstatams, valdymo organų narių kandidatūroms, fondo valdymo, pensijų turto saugojimo sutarčių projektams, bent vieno asociacijos fondo taisyklėms ir (ar) suteikia leidimą priimti įmokas iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto ir įtraukia asociaciją į Lietuvos banko tvarkomą Sąrašą.

11. Asociacija, pageidaujanti verstis pensijų asociacijos veikla, po įregistravimo Juridinių asmenų registre turi pateikti Lietuvos bankui šiuos dokumentus ir duomenis:

11.1. raštišką prašymą įtraukti asociaciją į Sąrašą, kuriame turi būti nurodyta:

11.1.1. asociacijos pavadinimas, kodas, buveinė, telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas ir interneto svetainės adresas, jeigu asociacija jį turi;

11.1.2. informacija apie asociacijos valdybos ir, jeigu asociacijoje yra sudaryti kiti valdymo organai, kitų valdymo organų narių kandidatūras (vardai, pavardės, asmens kodai, kontaktiniai duomenys (adresas, telefono, fakso numeriai), pareigos asociacijoje, duomenys apie tai, ar šie asmenys yra pasirinkto asociacijos fondo valdytojo ar pensijų turto saugotojo dalyviai, stebėtojų tarybos ar valdybos nariai, darbuotojai (nurodyti turimo kapitalo, balsų dalis ir einamas pareigas);

11.1.3. informacija apie fondo valdytojo ir pensijų turto saugotojo kandidatūras: pavadinimai, teisinė forma, kodai, buveinės, valstybių, kuriose jie yra registruoti, pavadinimai (užsienio subjektams), telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresai, interneto svetainių adresai, jeigu fondo valdytojas, pensijų turto saugotojas juos turi, leidimą (licenciją) teikti atitinkamas paslaugas išdavusios institucijos pavadinimas ir adresas, jeigu tai nėra Lietuvos bankas;

11.1.4. jeigu asociacija ketina valdyti apibrėžtų išmokų fondą, prašyme pateikiami asociacijos aktuaro duomenys (vardas, pavardė, asmens kodas, kontaktiniai duomenys (adresas, telefono, fakso numeriai);

11.1.5. informacija apie asociacijos turimus adekvačius veiklai vidaus kontrolės mechanizmus;

11.1.6. pridedamų dokumentų sąrašas;

11.2. asociacijos steigimo sutartį arba notaro patvirtintą jos nuorašą;

11.3. steigiamojo asociacijos narių susirinkimo protokolą arba notaro patvirtintą jo nuorašą, įgalioto asociacijos organo sprendimą (-us) išrinkti asociacijos valdymo organų narius, įsteigti fondą (-us) ir patvirtinti asociacijos fondo (-ų) taisykles arba notaro patvirtintą jo (jų) nuorašą (-us);

11.4. asociacijos įstatus arba notaro patvirtintą jų nuorašą ir įstatus elektronine forma;

11.5. asociacijos registravimo pažymėjimą arba notaro patvirtintą jo nuorašą;

11.6. asociacijos fondo (-ų) taisykles (2 egzempliorius) ir (ar) taisyklių 38 punkte nurodytą pranešimą apie ketinimą priimti įmokas iš kitos valstybės narės teritorijoje esančio finansuojančio subjekto, jeigu asociacija Lietuvos banko leidimu fondą ketina valdyti pagal kitos valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės aktų reikalavimus, priimdama į fondą įmokas iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto;

11.7. jeigu asociacija ketina valdyti apibrėžtų išmokų fondą, kai pensijų išmokų mokėjimą pagal fondo taisykles garantuoja finansuojantis subjektas, Lietuvos bankui turi būti pateikti dokumentai, patvirtinantys finansuojančio subjekto įsipareigojimą reguliariai mokėti įmokas, ir patvirtinimas, kad yra parengtos ir taikomos detalios tokio garantavimo taisyklės;

11.8. informaciją apie pasirinktų kandidatų į asociacijos valdymo organų narius išsilavinimą, reputaciją, darbo patirtį arba kitus duomenis ar dokumentus, patvirtinančius, kad kandidatai į valdymo organų narius išmano asociacijų veiklą reguliuojančius teisės aktus ir yra susipažinę su pagrindiniais investavimo principais;

11.9. asociacijos aktuaro kvalifikaciją patvirtinančius dokumentus, jeigu asociacija ketina valdyti apibrėžtų išmokų fondą;

11.10. asociacijos valdybos sprendimą (-us) dėl fondo valdytojo pasirinkimo ir fondo valdymo sutarties sudarymo, taip pat dėl pensijų turto saugotojo pasirinkimo ir pensijų turto saugojimo sutarties sudarymo arba notaro patvirtintą jo (jų) nuorašą (-us);

11.11. pasirinkto fondo valdytojo ir pensijų turto saugotojo įsteigimą ir jų teisę teikti atitinkamas paslaugas patvirtinančius dokumentus (registravimo pažymėjimą arba notaro patvirtintą jo nuorašą ar registro, kuriame saugoma juridinio asmens byla, išrašą (užsienio subjektams); licenciją arba notaro patvirtintą jos nuorašą ir kt.), jeigu šie subjektai nėra Lietuvos Respublikoje licencijuotos finansų maklerio įmonės, o pasirinktas fondo valdytojas taip pat nėra įmonė, turinti Vertybinių popierių komisijos ar Lietuvos banko išduotą valdymo įmonės veiklos licenciją;

11.12. fondo valdymo sutarties projektą (2 egzempliorius);

11.13. pensijų turto saugojimo sutarties projektą (2 egzempliorius);

11.14. kiekvieno asociacijos fondo finansavimo planą, kuriame nurodoma įmokų apskaičiavimo tvarka ir jų mokėjimo periodiškumas, finansuojančio subjekto prisiimti įsipareigojimai, fondo turto plėtros prognozė penkeriems metams, atsižvelgiant į numatomus dalyvių ir išmokų gavėjų skaičiaus pokyčius ir į numatomas pelningumo prognozes;

11.15. kiekvieno asociacijos fondo investavimo politikos principus;

11.16. dokumentą, patvirtinantį, kad sumokėta teisės aktuose nustatyta valstybės rinkliava.

12. Lietuvos bankas turi teisę raštu prašyti papildomos taisyklių 11 punkte nenurodytos informacijos ar dokumentų, reikalingų sprendimui priimti, nurodydama tokio prašymo motyvus.

13. Jeigu asociacija, prašanti įtraukti ją į Sąrašą, taip pat prašo suteikti leidimą priimti įmokas iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto, abu prašymai nagrinėjami kartu šiame ir taisyklių V skyriuose nustatyta tvarka.

14. Kai asociacija dar nėra įtraukta į Sąrašą, Lietuvos banko sprendimai dėl pritarimo asociacijos įstatams, valdymo organų narių kandidatūroms, fondo valdymo, pensijų turto saugojimo sutarčių projektams, fondo (-ų) taisyklėms ir (ar) dėl leidimo priimti įmokas iš kitų valstybių narių teritorijose esančių finansuojančių subjektų, taip pat dėl asociacijos įtraukimo į Sąrašą priimami kartu.

15. Lietuvos bankas sprendimą turi priimti ir raštu apie jį pranešti asociacijai per 3 mėnesius nuo visų dokumentų ir duomenų jai pateikimo. prašymo nagrinėjimo terminas skaičiuojamas nuo paskutinių dokumentų ar duomenų pateikimo.

16. Sąrašą tvarko Lietuvos bankas. Sąrašas skelbiamas Lietuvos banko interneto svetainėje. Duomenis apie į Sąrašą įtrauktas ar iš jo išbrauktas asociacijas po atitinkamo sprendimo priėmimo Lietuvos bankas skelbia „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

17. Sąraše kaupiami šie duomenys:

17.1. asociacijos pavadinimas, kodas, buveinė ir veiklos pradžios data;

17.2. asociacijos įstatų aktuali (naujausia) redakcija;

17.3. informacija apie asociacijos valdymo organus ir jų narius: valdymo organų pavadinimai, jų narių skaičius, vardai, pavardės ir pareigos;

17.4. informacija apie asociacijos fondą (-us): kiekvieno fondo pavadinimas, Lietuvos banko pirmojo pritarimo fondo taisyklėms data ir fondo (-ų) taisyklių naujausia redakcija;

17.5. informacija apie fondo valdytoją ir pensijų turto saugotoją: kodai, pavadinimai, teisinė forma, buveinės, valstybių, kuriose jie yra registruoti, pavadinimai (užsienio subjektams), leidimus (licencijas) teikti atitinkamas paslaugas išdavusių institucijų pavadinimai;

17.6. valstybių narių, iš kurių jurisdikcijoje esančių finansuojančių subjektų asociacija turi teisę priimti įmokas, sąrašas ir duomenys apie kiekvienos atitinkamos priimančiosios valstybės narės kompetentingą priežiūros instituciją, paskirtą 2003 m. birželio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2003/41/EB dėl profesinių pensijų institucijų veiklos ir priežiūros (toliau – direktyva) numatytoms funkcijoms atlikti;

17.7. asociacijos, kurioms suteiktas Lietuvos banko leidimas priimti įmokas iš kitose valstybėse narėse esančių finansuojančių subjektų į fondus, valdomus pagal tose valstybėse narėse galiojančias socialinės apsaugos ir darbo teisės normas (nurodomos priimančiosios valstybės, fondų pavadinimai ir kita susijusi informacija).

18. Sąraše gali būti kaupiami ir kiti visuomenei svarbūs su asociacijomis susiję duomenys.

19. Lietuvos bankas turi teisę išbraukti asociaciją iš Sąrašo, jei:

19.1. profesinių pensijų kaupimo įstatymo nustatyta tvarka pritaikoma poveikio priemonė – uždrausti asociacijos veiklą ir išbraukti asociaciją iš Sąrašo;

19.2. asociacija per 12 mėnesių nuo įtraukimo į Sąrašą nepradeda veiklos;

19.3. asociacijos prašymu, jei ji įvykdė visus įsipareigojimus fondo (-ų) dalyviams arba visi fondo (-ų) dalyviai perėjo į kitų asociacijų fondus ar gyvybės draudimo įmonę tęsti profesinių pensijų kaupimą pagal gyvybės draudimo sutartį, arba nutraukė dalyvavimą asociacijos fonduose;

19.4. asociacija likviduojama, reorganizuojama arba pertvarkoma.

 

III. LIETUVOS BANKO pritarimo asociacijos įstatams ir jų pakeitimams tvarka

 

20. Asociacijos įstatai yra steigimo dokumentas, kuriuo asociacija vadovaujasi savo veikloje.

21. Reikalavimus asociacijos įstatams nustato Civilinis kodeksas, Profesinių pensijų kaupimo įstatymas, Asociacijų įstatymas ir kiti teisės aktai.

22. Lietuvos bankas asociacijos įstatams pritaria priimdamas sprendimą įtraukti asociaciją į Sąrašą taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka.

23. Asociacijos įstatai gali būti keičiami, jei jų pakeitimams gautas išankstinis Lietuvos banko pritarimas. Dėl pritarimo įstatų pakeitimams asociacija turi kreiptis į Lietuvos banką prieš visuotiniam asociacijos narių susirinkimui priimant sprendimą pakeisti įstatus.

24. Prašant pritarti asociacijos įstatų pakeitimams, Lietuvos bankui turi būti pateikiama:

24.1. raštiškas prašymas su pridedamų dokumentų sąrašu;

24.2. asociacijos įstatų pakeitimų projektas (2 egzemplioriai);

24.3. dokumentas, patvirtinantis, kad sumokėta teisės aktuose nustatyta valstybės rinkliava.

25. Asociacija, priėmusi sprendimą dėl įstatų pakeitimo, privalo po pakeistų įstatų įregistravimo Juridinių asmenų registre nedelsdama pateikti Lietuvos bankui įregistruotus pakeistus įstatus arba notaro patvirtintą jų nuorašą ir pakeistus įstatus elektronine forma.

 

iv. reikalavimai fondo taisyklėms ir LIETUVOS BANKO pritarimo šio fondo taisyklėms bei jų pakeitimams tvarka

 

26. Asociacija pensijų kaupimo veiklą vykdo fondo taisyklių pagrindu.

27. Asociacija turi teisę pradėti veiklą pagal fondo taisykles tik tada, kai joms pritaria Lietuvos bankas ir (ar) taisyklių II, V skyriuose nustatyta tvarka gavusi Lietuvos banko leidimą priimti įmokas iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto pagal fondo taisykles, parengtas laikantis fondams taikomų kitos valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės reikalavimų. Jeigu kitos valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės aktai nustato fondams kitokius reikalavimus, įmokas pagal tokių fondų taisykles priimanti asociacija turi laikytis tiems fondams kitoje valstybėje narėje nustatytų socialinės apsaugos ir darbo teisės reikalavimų.

28. Lietuvos bankas į Sąrašą neįtrauktos asociacijos fondo (-ų) taisyklėms pritaria taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka.

29. Fondo taisyklės turi atitikti šiuos reikalavimus:

29.1. fondo taisyklių nuostatos turi neprieštarauti Profesinių pensijų kaupimo įstatymui bei kitiems įstatymams. Fondo taisyklėse draudžiama nustatyti nevienodas asmenų dalyvavimo fonde sąlygas, įskaitant vyrų ir moterų lygiateisiškumo principui prieštaraujančias nuostatas, išskyrus įstatymų nustatytas išimtis;

29.2. fondo taisyklės turi būti išsamios, išdėstytos aiškiai, suprantamai ir nedviprasmiškai, jose negali būti teisės aktuose nenumatytų žodžių sutrumpinimų, turi būti pateikti visų jose vartojamų specifinių terminų apibrėžimai;

29.3. fondo taisyklių tekstas turi būti spausdintas be taisymų;

29.4. fondo taisyklių pirmame lape, virš jų teksto, turi būti nurodyti įgalioto asociacijos organo sprendimai, kuriais fondo taisyklės buvo patvirtintos ar pakeistos, tų sprendimų priėmimo datos, taip pat fondo taisyklių ir jų pakeitimų įsigaliojimo datos.

30. fondo taisyklėse turi būti nurodyta:

30.1. asociacijos pavadinimas ir buveinė;

30.2. fondo pavadinimas, kuriame turi būti žodžiai „profesinių pensijų fondas“ arba kitokie šių žodžių junginiai;

30.3. fondo veiklos objektas (profesinių pensijų kaupimas);

30.4. asmenų, kurie turi teisę tapti fondo išmokų gavėjais, grupė (dalyviai);

30.5. nuostata, kad visi to paties fondo dalyviai pensijų kaupime dalyvauja vienodomis sąlygomis, taip pat šios nuostatos išimtys, jeigu fondo taisyklėse yra įstatymų leidžiamų šios nuostatos išimčių;

30.6. finansuojantis subjektas (-ai);

30.7. dalyvavimo fonde pradžios ir pabaigos sąlygos bei tvarka, minimalus dalyvavimo laikotarpis, jei tai taikoma;

30.8. pensijų sąskaitų atidarymo, tvarkymo ir uždarymo bei apskaitos vienetų pensijų sąskaitose apskaitos tvarka;

30.9. finansuojančio subjekto (-ų) teisės ir pareigos;

30.10. asociacijos įstatuose nenurodytos specifinės fondo dalyvių ir išmokų gavėjų teisės;

30.11. pensijų išmokų rūšys, mokėjimo būdai ir jų pasirinkimo galimybės, pensijų išmokų mokėjimo tvarka, įskaitant amžių, nuo kurio įgyjama teisė į pensijų išmoką, fondo dalyvių teisė atidėti pensijų išmokų mokėjimo terminą;

30.12. fondo grynųjų aktyvų apskaičiavimo, apskaitos vieneto vertės apskaičiavimo taisyklės ir dažnumas, apskaitos vieneto vertės skelbimo tvarka;

30.13. įmokų ir į kitą tos pačios ar kitos asociacijos fondą arba į gyvybės draudimo įmonę tęsti profesinių pensijų kaupimą pagal gyvybės draudimo sutartį pervedamų fondo dalyviui priklausančių lėšų konvertavimo į apskaitos vienetus, taip pat apskaitos vienetų konvertavimo į pinigus tvarka;

30.14. fondo investavimo politika;

30.15. specifinė ir įprastinė fondo rizika ir jos paskirstymas;

30.16. perėjimo į kitą tos pačios ar kitos asociacijos fondą arba į gyvybės draudimo įmonę tęsti profesinių pensijų kaupimą pagal gyvybės draudimo sutartį sąlygos ir tvarka; į kitą fondą pereinančiam dalyviui priklausančių lėšų pervedimo į tą fondą ar į gyvybės draudimo įmonę tęsti profesinių pensijų kaupimą pagal gyvybės draudimo sutartį tvarka;

30.17. priemonės, kurių imamasi, jei finansuojantis subjektas negali įvykdyti savo įsipareigojimų;

30.18. fondo valdytojo pavadinimas, buveinė ir pagrindinės funkcijos;

30.19. pensijų turto saugotojo pavadinimas, buveinė ir pagrindinės funkcijos;

30.20. fondo valdytojo, pensijų turto saugotojo pasirinkimo kriterijai, jų pasirinkimo, pakeitimo sąlygos ir tvarka;

30.21. atlyginimo fondo valdytojui ir pensijų turto saugotojui apskaičiavimo metodika, maksimalus dydis ir mokėjimo tvarka, kitų išlaidų, dengiamų iš fondo turto, baigtinis sąrašas ir apskaičiavimo metodika, taip pat maksimalūs dydžiai;

30.22. ataskaitų ir kitų pranešimų pateikimo fondo dalyviams formos ir tvarka bei mokestis (kai šis mokestis imamas iš fondo dalyvio Profesinių pensijų kaupimo įstatymo numatytais atvejais);

30.23. fondo taisyklių keitimo ir pakeitimų įsigaliojimo tvarka;

30.24. fondo panaikinimo sąlygos ir tvarka, panaikinto fondo turto padalijimo tvarka;

30.25. informacijos skelbimo tvarka.

31. Fondo taisyklėse gali būti ir kitų Profesinių pensijų kaupimo įstatymui bei kitiems įstatymams neprieštaraujančių nuostatų.

32. Fondo taisyklės gali būti keičiamos tik jei šiems pakeitimams gautas išankstinis Lietuvos banko pritarimas. Dėl pritarimo fondo taisyklių pakeitimams asociacija turi kreiptis į Lietuvos banką prieš įgaliotam asociacijos organui priimant sprendimą dėl fondo taisyklių pakeitimo.

33. Į Sąrašą įtrauktai asociacijai prašant pritarti naujo fondo taisyklėms ar fondo taisyklių pakeitimams, Lietuvos bankui turi būti pateikiama:

33.1. raštiškas prašymas su pridedamų dokumentų sąrašu;

33.2. įgalioto asociacijos organo sprendimas dėl fondo steigimo ir fondo taisyklių tvirtinimo arba notaro patvirtintas jo nuorašas (jeigu prašoma pritarti naujo fondo taisyklėms);

33.3. fondo taisyklės, jeigu prašoma pritarti naujo fondo taisyklėms (2 egzemplioriai);

33.4. fondo taisyklių pakeitimų projektas (1 egzempliorius) ir visas pakeistų fondo taisyklių projekto tekstas (2 egzemplioriai);

33.5. fondo finansavimo planas (jeigu prašoma pritarti naujo fondo taisyklėms);

33.6. fondo investavimo politikos principai (jeigu prašoma pritarti naujo fondo taisyklėms);

33.7. fondo valdymo ir pensijų turto saugojimo sutarčių projektai, jeigu į Sąrašą įtraukta asociacija prašo pritarti naujo fondo taisyklėms (šiuo atveju prašymai pritarti fondo valdymo ir pensijų turto saugojimo sutarčių projektams nagrinėjami kartu su prašymu pritarti naujo fondo taisyklėms šiame ir taisyklių VII bei VIII skyriuose nustatyta tvarka);

33.8. dokumentas, patvirtinantis, kad sumokėta teisės aktuose nustatyta valstybės rinkliava.

34. Asociacija, gavusi Lietuvos banko pritarimą fondo taisyklių pakeitimams ir priėmusi sprendimą dėl jų pakeitimo, privalo nedelsdama pateikti Lietuvos bankui visą pakeistą fondo taisyklių tekstą elektronine forma.

35. Lietuvos bankas, pritardamas fondo taisyklėms, suteikia joms numerį. pritarimo fondų taisyklėms duomenis Lietuvos bankas įtraukia į Sąrašą ir skelbia Lietuvos banko interneto svetainėje. Informaciją apie pritarimą naujo fondo taisyklėms Lietuvos bankas taip pat skelbia „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

36. Pagal kitos valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės aktų reikalavimus Lietuvos Respublikoje įsteigtos asociacijos valdomiems fondams taisyklių 11.3 papunktis (dėl fondo taisyklių tvirtinimo) ir šis skyrius taikomi tiek, kiek neprieštarauja priimančiosios valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės reikalavimams ir (apibrėžtų išmokų fondų valdymo atveju) apibrėžtų išmokų fondų esmei. apie pagal kitos valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės aktų reikalavimus valdomų fondų taisyklių, sąlygų ar joms analogiškų dokumentų pasikeitimus (įskaitant pasikeitimus, susijusius su finansuojančiu subjektu) asociacija bet kuriuo atveju turi nedelsdama raštu informuoti priežiūros instituciją.

 

V. LIETUVOS BANKO leidimo priimti įmokas iš kitoje valstybėje narėje esančio finansuojančio subjekto suteikimo tvarka

 

37. Lietuvos Respublikoje įsteigta asociacija turi teisę priimti įmokas iš finansuojančio subjekto, esančio kitos valstybės narės teritorijoje, jei tam iš anksto yra gavusi Lietuvos banko leidimą.

38. Prašant leidimo priimti įmokas iš kitos valstybės narės teritorijoje esančio finansuojančio subjekto, Lietuvos bankui turi būti pateikiamas asociacijos pranešimas apie tokį ketinimą ir jame nurodoma ši informacija:

38.1. valstybė (-ės) narė (-ės), iš kurios (-ių) teritorijoje (-se) esančių subjektų ketinama priimti įmokas (finansavimą);

38.2. finansuojančio subjekto pavadinimas, buveinė (nurodyti ir pašto indeksą), telefono ir fakso numeriai bei elektroninio pašto adresas;

38.3. pagrindiniai fondo, į kurį finansuojantis subjektas mokės įmokas, duomenys:

38.3.1. asociacijos pavadinimas, buveinė (nurodyti ir pašto indeksą), telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas, kodas, teisinė forma, fondo dalyvių skaičius, sąrašas valstybių narių, kuriose asociacija vykdo profesinių pensijų kaupimą; asociacijos atstovo priimančiojoje valstybėje narėje pavadinimas (jeigu yra), teisinė forma, buveinė (nurodyti ir pašto indeksą), telefono ir fakso numeriai bei elektroninio pašto adresas;

38.3.2. asmenų (finansuojančio subjekto darbuotojų), turinčių teisę būti fondo dalyviais, grupės (nurodoma, kai yra darbuotojų dalyvavimo fonde apribojimų);

38.3.3. koks tai fondas – apibrėžtų įmokų, apibrėžtų išmokų ar mišrus (tai yra turintis apibrėžtų įmokų ir apibrėžtų išmokų fondų elementų);

38.3.4. pensijų išmokų rūšys; pensijų išmokų mokėjimo sąlygos (amžius, įmokų mokėjimas ir kitos sąlygos, kurios yra būtinos, kad dalyviui būtų mokamos pensijų išmokos); taikomos garantijos (tam tikro dydžio investicijų grąža, tam tikro dydžio pensijų išmoka ir kt.) ir subjektas, prisiimantis įsipareigojimus dėl šių garantijų; teikiama papildoma apsauga (draudimas nuo papildomų biometrinių rizikų ir kt.) ir subjektas, prisiimantis įsipareigojimus dėl šios apsaugos; už pensijų išmokų mokėjimą atsakingas subjektas (kai žinoma, nurodyti jo pavadinimą); finansuojančio subjekto ir dalyvių mokamų įmokų rūšys;

38.3.5. nurodyti, ar fondo valdymas perduotas kitam subjektui – fondo valdytojui;

38.3.6. nurodyti, ar pensijų turto ir įsipareigojimų dalis, susijusi su asociacijos veikla priimančiojoje valstybėje narėje, bus atskirta nuo kito pensijų turto ir įsipareigojimų, kaip yra leidžiama pagal direktyvą.

39. Lietuvos bankas turi teisę reikalauti pateikti papildomų taisyklių 38 punkte nenumatytų duomenų, būtinų sprendimui dėl leidimo priimti įmokas iš kitos valstybės narės finansuojančio subjekto priimti. taisyklių 38.2 ir 38.3 papunkčiuose nurodyta informacija Lietuvos bankui pateikiama lietuvių kalba ir oficialia priimančiosios valstybės narės kalba arba, Lietuvos bankui leidus, anglų kalba.

40. Lietuvos bankas, gavęs taisyklių 38 punkte nurodytą asociacijos pranešimą, jeigu neturi priežasčių abejoti, kad asociacijos administravimo struktūra arba finansinė padėtis ar ją valdančių asmenų gera reputacija, profesinė kvalifikacija ir (ar) patirtis yra suderinama su kitoje valstybėje narėje siūloma veikla, per 3 mėnesius nuo visos taisyklių 38 punkte nurodytos informacijos gavimo perduoda ją priimančiosios valstybės narės kompetentingai priežiūros institucijai ir atitinkamai apie tai praneša asociacijai. Jeigu Lietuvos bankas priima sprendimą neduoti leidimo priimti įmokas iš kitos valstybės narės teritorijoje esančio finansuojančio subjekto, apie tai jis raštu informuoja asociaciją per šio punkto pirmame sakinyje nurodytą laikotarpį.

41. Jei priimančiosios valstybės narės kompetentinga priežiūros institucija, gavusi Taisyklių 40 punkto pirmame sakinyje nurodytą Lietuvos banko pranešimą, per 2 mėnesius nuo šio pranešimo gavimo dienos praneša Lietuvos bankui apie priimančiojoje valstybėje narėje galiojančius socialinės apsaugos ir darbo teisės aktų reikalavimus, kurie yra taikomi profesinių pensijų srityje ir pagal kuriuos priimančiojoje valstybėje narėje turi būti valdomas fondas, į kurį įmokas moka priimančiosios valstybės narės teritorijoje esantys finansuojantys subjektai; investavimo taisykles, kurios taikomos priimančiojoje valstybėje narėje kitų valstybių narių asociacijų fondams ar analogiškiems subjektams; informacijos teikimo dalyviams ir išmokų gavėjams reikalavimus, Lietuvos bankas tokią informaciją nedelsdamas perduoda asociacijai.

42. Asociacija, gavusi taisyklių 41 punkte nurodytą Lietuvos banko pranešimą arba jeigu pasibaigus taisyklių 41 punkte nurodytam laikotarpiui iš Lietuvos banko negaunamas joks pranešimas, gali priimančiojoje valstybėje narėje pradėti valdyti finansuojančio subjekto finansuojamą fondą pagal priimančiosios valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės aktų reikalavimus, taikomus profesinių pensijų srityje, ir pagal visas taisykles, kurios taikomos priimančiojoje valstybėje narėje kitų valstybių narių asociacijų ar analogiškų subjektų fondų investavimui, taip pat informacijos teikimui dalyviams ir išmokų gavėjams.

43. Lietuvos Respublikoje įsteigta asociacija turi teisę valdyti apibrėžtų išmokų fondą, priimdama į šį fondą įmokas iš kitos valstybės narės teritorijoje esančio finansuojančio subjekto tik tuo atveju, kai apibrėžtų išmokų fondas valdomas pagal kitos valstybės narės socialinės apsaugos ir darbo teisės nuostatas ir tam yra gautas išankstinis Lietuvos banko leidimas.

44. Leidimas pagal kitų valstybių narių socialinės apsaugos ir darbo teisės normas valdyti apibrėžtų išmokų fondus asociacijai suteikiamas taisyklių 38–42 punktuose nustatyta tvarka. Šiuo atveju kartu su taisyklių 38 punkte nurodytu pranešimu asociacija turi pateikti Lietuvos bankui Taisyklių 11.1.4, 11.7 ir 11.9 papunkčiuose nustatytus duomenis bei dokumentus, jeigu ši informacija ir dokumentai Lietuvos bankui nebuvo pateikti anksčiau.

45. Kai pensijų išmokų mokėjimą pagal fondo taisykles garantuoja finansuojantis subjektas, leidimas valdyti tokį fondą gali būti išduodamas tik tuo atveju, kai finansuojantis subjektas yra įsipareigojęs reguliariai mokėti įmokas ir yra nustatytos detalios tokio garantavimo taisyklės.

46. Leidimas priimti įmokas iš kitos valstybės narės teritorijoje esančio finansuojančio subjekto, kai asociacija dar nėra įtraukta į Sąrašą, suteikiamas priimant sprendimą įtraukti asociaciją į Sąrašą taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka.

47. Asmenys, kuriems taikomos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo teisės aktų nuostatos, gali dalyvauti tik apibrėžtų įmokų fonduose. Apibrėžtų išmokų fondų valdymas ir administravimas turi būti atskirtas nuo kitų fondų valdymo ir administravimo.

 

Vi. asociacijos sprendimus priimančių asmenų kvalifikacijos reikalavimai ir LIETUVOS BANKO pritarimo asociacijos valdymo organų narių kandidatūroms sąlygos ir tvarka

 

48. Vykdydama veiklą, asociacija privalo užtikrinti, kad sprendimus priimantys asmenys būtų nepriekaištingos reputacijos, turėtų Lietuvos banko nustatytą kvalifikaciją.

49. Asociacijos valdybos ir kitų asociacijos valdymo organų, jeigu kiti valdymo organai yra sudaryti, narių kandidatūroms turi būti gautas išankstinis Lietuvos banko pritarimas. Tik gavę tokį pritarimą asociacijos valdymo organų nariai gali pradėti eiti pareigas.

50. Valdybos nariais gali būti renkami nepriekaištingos reputacijos asmenys, turintys aukštąjį išsilavinimą, išmanantys pensijų asociacijų veiklą reguliuojančius teisės aktus ir susipažinę su pagrindiniais investavimo principais. Asociacijos įstatuose valdybos nariams gali būti nustatyti papildomi reikalavimai.

51. jeigu asociacijoje yra sudaryti kiti valdymo organai, jų nariai turi atitikti taisyklių 50 punkto pirmame sakinyje nurodytus reikalavimus.

52. Prašant pritarti į Sąrašą įtrauktos asociacijos valdybos ar kito valdymo organo nario kandidatūrai, Lietuvos bankui turi būti pateikiama:

52.1. raštiškas prašymas su pridedamų dokumentų sąrašu;

52.2. taisyklių 11.1.2 ir 11.8 papunkčiuose nurodyti dokumentai, duomenys apie kandidatą į valdymo organo narius.

53. Jeigu asociacija dar nėra įtraukta į Sąrašą, Lietuvos bankas asociacijos valdymo organų narių kandidatūroms pritaria taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka.

54. į Sąrašą įtraukta asociacija, priėmusi sprendimą išrinkti asmenį valdymo organo nariu, privalo nedelsdama apie tai raštu informuoti Lietuvos banką.

 

ViI. LIETUVOS BANKO pritarimo FONDO valdytojo kandidatūrai ir jo pakeitimui, FONDO valdymo sutarties projektui ir šios sutarties pakeitimams tvarka

 

55. Asociacijos fondo (-ų) valdymas turi būti patikėtas vienam fondo valdytojui, kuris fondą valdo, naudoja ir juo disponuoja turto patikėjimo teisės pagrindais. Reikalavimus fondo valdytojui nustato Profesinių pensijų kaupimo įstatymas.

56. Asociacijos fondo valdytojo kandidatūrai, jo pakeitimui, taip pat fondo valdymo sutarties projektui arba sutarties pakeitimui turi būti gautas išankstinis Lietuvos banko pritarimas.

57. Sutartis su fondo valdytoju sudaroma po atitinkamo taisyklių 56 punkte nurodyto Lietuvos banko pritarimo. Jei fondo valdytojas nesilaiko teisės aktų reikalavimų, nevykdo savo įsipareigojimų ar netinkamai juos vykdo, Lietuvos bankas, siekdamas apsaugoti fondų dalyvių interesus, turi teisę nurodyti asociacijai pakeisti fondo valdytoją.

58. Fondo valdymas perduodamas fondo valdytojui pagal fondo valdymo sutartį. Fondo valdymo sutarties reikalavimus nustato Civilinis kodeksas, Profesinių pensijų kaupimo įstatymas ir kiti teisės aktai.

59. Prašant pritarti fondo valdytojo pakeitimui, sutarties su naujuoju fondo valdytoju arba naujos fondo valdymo sutarties (su tuo pačiu fondo valdytoju) projektui ar galiojančios fondo valdymo sutarties pakeitimams, Lietuvos bankui turi būti pateikiama:

59.1. asociacijos raštiškas prašymas su pridedamų dokumentų sąrašu (prašyme, be kita ko, turi būti paaiškintos fondo valdytojo keitimo, naujos fondo valdymo sutarties sudarymo ar galiojančios fondo valdymo sutarties keitimo priežastys);

59.2. asociacijos valdybos sprendimas dėl fondo valdytojo pakeitimo, sutarties su naujuoju fondo valdytoju sudarymo arba naujos fondo valdymo sutarties sudarymo ar galiojančios fondo valdymo sutarties pakeitimo arba notaro patvirtintas atitinkamo sprendimo nuorašas;

59.3. fondo valdymo sutarties arba jos pakeitimų projektas (2 egzemplioriai);

59.4. štaisyklių 11.1.3 papunktyje nustatyti duomenys apie pasirinktą fondo valdytoją.

60. Jeigu asociacija dar nėra įtraukta į Sąrašą, fondo valdytojo kandidatūrai ir fondo valdymo sutarties projektui Lietuvos bankas pritaria taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka. Šiuo atveju asociacija fondo valdymo sutartį gali sudaryti po to, kai Lietuvos bankas įtraukia asociaciją į Sąrašą taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka.

61. Asociacija, sudariusi ar pakeitusi fondo valdymo sutartį, privalo nedelsdama apie tai raštu informuoti Lietuvos banką.

 

ViiI. LIETUVOS BANKO pritarimo pensijų turto saugotojo kandidatūrai ir jo pakeitimui, pensijų turto saugojimo sutarties projektui ir šios sutarties pakeitimams tvarka

 

62. Pensijų turto saugojimas turi būti perduotas vienam pensijų turto saugotojui. Reikalavimus pensijų turto saugotojui nustato Profesinių pensijų kaupimo įstatymas.

63. Asociacijos pensijų turto saugotojo kandidatūrai, jo pakeitimui, taip pat pensijų turto saugojimo sutarties projektui arba sutarties pakeitimui turi būti gautas išankstinis Lietuvos banko pritarimas.

64. Sutartis su pensijų turto saugotoju sudaroma po atitinkamo taisyklių 63 punkte nurodyto Lietuvos banko pritarimo. Jei pensijų turto saugotojas nesilaiko teisės aktų reikalavimų, nevykdo savo įsipareigojimų ar netinkamai juos vykdo, Lietuvos bankas, siekdamas apsaugoti fondų dalyvių interesus, turi teisę nurodyti asociacijai pakeisti pensijų turto saugotoją.

65. Pensijų turto saugojimas perduodamas pensijų turto saugotojui pagal pensijų turto saugojimo sutartį. pensijų turto saugojimo sutarties reikalavimus nustato Civilinis kodeksas, Profesinių pensijų kaupimo įstatymas ir kiti teisės aktai.

66. Prašant pritarti pensijų turto saugotojo pakeitimui, sutarties su naujuoju pensijų turto saugotoju arba naujos pensijų turto saugojimo sutarties (su tuo pačiu pensijų turto saugotoju) projektui ar galiojančios pensijų turto saugojimo sutarties pakeitimams, Lietuvos bankui turi būti pateikiama:

66.1. asociacijos raštiškas prašymas su pridedamų dokumentų sąrašu (prašyme, be kita ko, turi būti paaiškintos pensijų turto saugotojo keitimo, naujos pensijų turto saugojimo sutarties sudarymo ar galiojančios pensijų turto saugojimo sutarties keitimo priežastys);

66.2. asociacijos valdybos sprendimas dėl pensijų turto saugotojo pakeitimo, sutarties su naujuoju pensijų turto saugotoju sudarymo arba naujos pensijų turto saugojimo sutarties sudarymo ar galiojančios pensijų turto saugojimo sutarties pakeitimo arba notaro patvirtintas atitinkamo sprendimo nuorašas;

66.3. pensijų turto saugojimo sutarties arba jos pakeitimų projektas (2 egzemplioriai);

66.4. štaisyklių 11.1.3 papunktyje nustatyti duomenys apie pasirinktą pensijų turto saugotoją.

67. į Sąrašą neįtrauktos asociacijos pensijų turto saugotojo kandidatūrai ir pensijų turto saugojimo sutarties projektui Lietuvos bankas pritaria taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka. į Sąrašą neįtraukta asociacija pensijų turto saugojimo sutartį gali sudaryti tik po asociacijos įtraukimo į Sąrašą taisyklių II skyriuje nustatyta tvarka.

68. Asociacija, sudariusi ar pakeitusi pensijų turto saugojimo sutartį, privalo nedelsdama apie tai raštu informuoti Lietuvos banką.

 

_________________