LIETUVOS DARBO BIRŽOS prie socialinės apsaugos ir darbo ministerijos DIREKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

Dėl teisės aktuose numatytų veiksmų su bedarbio statusu ir nedarbo socialinio draudimo išmoka atlikimo tvarkos aprašo PATVIRTINIMO

 

2013 m. kovo 19 d. Nr. V-147

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 19 d. nutarimu Nr. 1551 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 24 d. nutarimo Nr. 1656 „Dėl nedarbo socialinio draudimo išmokų nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2012, Nr. 153-7857):

1.Tvirtinu pridedamą Teisės aktuose numatytų veiksmų su bedarbio statusu ir nedarbo socialinio draudimo išmoka atlikimo tvarkos aprašą.

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Lietuvos darbo birža) direktoriaus 2011 m. vasario 22 d. įsakymą Nr. V-98 „Dėl teisės aktuose numatytų veiksmų su bedarbio statusu ir nedarbo socialinio draudimo išmoka atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2011, Nr. 25-1234).

3. Nustatau, kad šio įsakymo 1 punktu patvirtintas aprašas įsigalioja nuo 2013 m. birželio 1 d.

4. Pavedu:

4.1. Teisės skyriui organizuoti šio įsakymo paskelbimą leidinyje „Valstybės žinios“ ir Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje;

4.2. įsakymo vykdymą kontroliuoti Lietuvos darbo biržos direktoriaus pavaduotojui Albertui Šlekiui.

 

 

 

Direktorius                                                                                         Vidas Šlekaitis

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2013 m. kovo 19 d. įsakymu Nr. V-147

 

TEISĖS AKTUOSE NUMATYTŲ VEIKSMŲ SU BEDARBIO STATUSU IR NEDARBO SOCIALINIO DRAUDIMO IŠMOKA ATLIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Teisės aktuose numatytų veiksmų su bedarbio statusu ir nedarbo socialinio draudimo išmoka atlikimo tvarkos aprašas (toliau – šis Aprašas) reglamentuoja teritorinių darbo biržų (toliau – TDB) darbuotojų veiksmus suteikiant, sustabdant, atstatant, pakeičiant, nenutraukus registracijos, panaikinant bedarbio statusą ir bedarbių prašymų dėl nedarbo socialinio draudimo išmokos (toliau – NSDI) skyrimo priėmimą, informavimą apie NSDI skyrimą / neskyrimą, paskirtos NSDI dydį, mokėjimą, mokėjimo sustabdymą, atnaujinimą, nutraukimą, pratęsimą ir pakartotinį skyrimą.

2. Šis Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 73-2762; 2009, Nr.86-3638), Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymu (Žin., 2004, Nr. 4-26), Nedarbo socialinio draudimo išmokų nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1656 (Žin., 2004, Nr. 186-6930; 2012, Nr. 153-7857) (toliau – NSDI nuostatai), Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymu Nr. A1-473 (Žin., 2009, Nr. 95-4044; 2010, Nr. 89-4744) (toliau – Stebėsenos aprašas), Darbo rinkos paslaugų teikimo sąlygų ir tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymu Nr. A1-476 (Žin., 2009, Nr. 95-4045; 2010, Nr. 117-5983), Dokumentų rengimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-117 (Žin., 2011, Nr. 88-4229).

3. Šiame Apraše naudojamos sąvokos atitinka 2 punkte nurodytuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

4. Šiame Apraše nurodyta numeracija reiškia atliekamų veiksmų eiliškumą.

 

II. VEIKSMŲ SU BEDARBIO STATUSU ATLIKIMAS

 

5. TDB skyriaus, vykdančio klientų aptarnavimo funkcijas (toliau – Klientų aptarnavimo skyrius), specialistas, vykdantis darbo ieškančių asmenų registravimo funkciją:

5.1. įsiregistruojančio asmens apsilankymo TDB metu priima iš jo šiuos dokumentus, reikalingus registracijai TDB:

5.1.1. Stebėsenos aprašo 10.1–10.3 punktuose nurodytus būtinus dokumentus;

5.1.2. Stebėsenos aprašo 11.1–11.5 punktuose nurodytus papildomus dokumentus;

5.2. padaro pateiktų dokumentų, patvirtinančių teisę asmenį laikyti darbo rinkoje papildomai remiamu, kopijas ir jas patvirtina: dokumento pradžioje, viršutinės paraštės dešinėje pusėje paryškintomis raidėmis rašomas žodis „Kopija“, kiekvieno lapo apatinėje dalyje esančiame laisvame plote nurodoma „Kopija tikra“ ir pasirašoma, paskutiniame lape nurodoma dokumento kopijos tikrumą tvirtinančio tokius įgaliojimus turinčio asmens pareigų pavadinimas, parašas, vardas (vardo raidė) ir pavardė, data;

5.3. užpildo Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – LDB) informacinėje sistemoje (toliau – Informacinė sistema) arba pateikia užpildyti įsiregistruojančiam asmeniui Darbo ieškančio asmens kortelę, kurios formą, suderinus su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija, tvirtina LDB direktorius, ir pateikia įsiregistruojančiam asmeniui pasirašyti;

5.4. patikrina Darbo ieškančio asmens kortelėje pateiktą informaciją pagal šio Aprašo 5.1 punkte nurodytus dokumentus ir dokumentų originalus grąžina įsiregistruojančiam asmeniui;

5.5. asmeniui registruojantis pakartotinai, patikslina Informacinėje sistemoje esančius duomenis paprašydamas pateikti Stebėsenos aprašo 10.1 punkte nurodytą dokumentą ir tuos dokumentus, kurie nebuvo pateikti ankstesnės registracijos metu, atspausdina Darbo ieškančio asmens kortelę ir pateikia įsiregistruojančiam asmeniui ją pasirašyti;

5.6. informuoja besiregistruojantį asmenį apie TDB registruotas laisvas darbo vietas;

5.7. įteikia asmeniui individualią Darbo ieškančio asmens atmintinę, kurios formą ir pildymo tvarką nustato LDB direktorius;

5.8. skiria įsiregistravusiam asmeniui kito apsilankymo datą ne anksčiau kaip po 5, bet ne vėliau kaip po 8 darbo dienų nuo įsiregistravimo TDB dienos, kai jau žinomas įsiregistravusio asmens statusas ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Fondo valdyba) yra nustačiusi jo teisę gauti NSDI. Kitas apsilankymas gali būti paskirtas anksčiau negu po 5 darbo dienų tik esant tinkamo darbo pasiūlymui ir paruoštai Rekomendacijai įsidarbinti, kurios formą nustato LDB direktorius. Apsilankymo datą ir apsilankymo tikslą įrašo individualioje Darbo ieškančio asmens atmintinėje ir patvirtina savo parašu;

5.9. jeigu Darbo ieškančio asmens kortelę užpildė įsiregistruojantis asmuo, įveda šiuos duomenis į Informacinę sistemą. Šiuos veiksmus galima atlikti nedalyvaujant įsiregistravusiam asmeniui, bet ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo užpildytos Darbo ieškančio asmens kortelės priėmimo dienos;

5.10. pagal gautus duomenis iš institucijų, nurodytų Stebėsenos aprašo 18.1–18.3 punktuose, nustato užregistruoto asmens statusą, kaip nurodyta šio aprašo 6.1 ir 6.2 punktuose, jei ši funkcija numatyta jo pareigybės aprašyme;

5.11. TDB direktoriaus nustatyta tvarka perduoda įregistruotų asmenų Darbo ieškančio asmens korteles ir 5.1 punkte nurodytų dokumentų kopijas Klientų aptarnavimo skyriaus specialistui, vykdančiam konsultavimo arba tarpininkavimo įdarbinant paslaugų teikimo funkcijas.

6. Klientų aptarnavimo skyriaus specialistas, vykdantis konsultavimo arba tarpininkavimo įdarbinant paslaugų teikimo funkcijas, gavęs iš šio Aprašo 5 punkte nurodyto specialisto Darbo ieškančio asmens kortelę su šio Aprašo 5.1 punkte nurodytomis dokumentų kopijomis:

6.1. pagal gautus duomenis iš institucijų, nurodytų Stebėsenos aprašo 18.1–18.3 punktuose, nustato užregistruoto asmens statusą – jei šio veiksmo neatliko specialistas, vykdantis darbo ieškančių asmenų registravimo funkciją, kaip numatyta Aprašo 5.10 punkte;

6.2. jeigu pagal iš Fondo valdybos gautus duomenis nustato, kad jam priskirtas aptarnauti asmuo yra individualios įmonės savininkas arba mažosios bendrijos narys, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos tikrasis narys, sutikrina su Juridinių asmenų registro duomenimis, ar įmonei nėra suteiktas likviduojamos ar bankrutuojančios įmonės statusas, arba, ar mažajai bendrijai, tikrajai ūkinei bendrijai ar komanditinei ūkinei bendrijai nėra suteiktas likviduojamos mažosios bendrijos, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos statusas, arba, ar įmonės veikla nėra laikinai sustabdyta ir ar tai yra deklaruota Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka;

6.3. kiekvieną darbo dieną Informacinėje sistemoje:

6.3.1. formuoja siūlymus dėl bedarbio statuso suteikimo, sustabdymo, atstatymo, panaikinimo ar pakeitimo, nepanaikinant registracijos;

6.3.2. patikrina, ar nėra pranešimų apie duomenų, nurodytų Darbo ieškančio asmens kortelėje, pasikeitimus arba ar nėra informacijos apie asmens nelegalų darbą ar veiklos vykdymą, pažeidžiant komercinės ar ūkinės veiklos tvarką, ir teikia atitinkamus siūlymus dėl bedarbio statuso.

7. Darbo rinkos paslaugų poskyrio vedėjas, o nesant šio poskyrio – Klientų aptarnavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas:

7.1. kiekvieną darbo dieną patikrina šio Aprašo 6.3 punkte nurodytų siūlymų pagrįstumą, parengia Klientų aptarnavimo skyriaus vedėjo sprendimų dėl bedarbio statuso suteikimo, sustabdymo, atstatymo, panaikinimo ar pakeitimo, nepanaikinant registracijos (toliau – Sprendimai dėl bedarbio statuso) projektus kartu su sprendimų prieduose esančiais įsiregistravusių asmenų, kuriems numatoma suteikti, sustabdyti, atstatyti, panaikinti bedarbio statusą ar jį pakeisti, nepanaikinant registracijos, sąrašais (toliau – Sąrašai dėl bedarbio statuso) ir juos vizuoja;

7.2. pateikia Sprendimų dėl bedarbio statuso projektus kartu su Sąrašais dėl bedarbio statuso Klientų aptarnavimo skyriaus vedėjui iki tos darbo dienos pabaigos, kurią parengė Sprendimų projektus.

8. Klientų aptarnavimo skyriaus vedėjas priima Sprendimus dėl bedarbio statuso pagal jam pateiktus Sprendimų dėl bedarbio statuso projektus.

 

III. VEIKSMŲ, NUMATYTŲ NSDI NUOSTATUOSE, ATLIKIMAS

 

9. Klientų aptarnavimo skyriaus specialistas, vykdantis konsultavimo arba tarpininkavimo įdarbinant paslaugų teikimo funkcijas:

9.1. pirmojo apsilankymo metu, jeigu iš Fondo valdybos yra gautas patvirtinimas, kad bedarbis turi teisę gauti NSDI, informuoja apie tai bedarbį ir pasiūlo bei pateikia jam užpildyti prašymą dėl NSDI skyrimo (toliau – Prašymas), suveda Prašymą į Informacinę sistemą. Jeigu iš Fondo valdybos yra gautas patvirtinimas, kad bedarbis neturi teisės gauti NSDI, tačiau jis pageidauja užpildyti Prašymą, sudaro jam tokią galimybę. Atspausdina Prašymą ir pateikia bedarbiui pasirašyti bei pasirašo pats, nuplėšiamąją dalį atiduoda bedarbiui. Prisega Prašymą prie Darbo ieškančio asmens kortelės. Pasibaigus kalendoriniams metams, Prašymų registrai atspausdinami ir saugomi nustatyta tvarka;

9.2. bedarbiui, dėl kurio iš Fondo valdybos yra gautas patvirtinimas, kad jis turi teisę gauti NSDI, atsisakius pildyti Prašymą, fiksuoja tai Stebėsenos lape ir pateikia bedarbiui pasirašyti bei paaiškina, kad tokiu atveju Fondo valdybos teritorinis skyrius nespręs klausimo dėl NSDI skyrimo ir šios išmokos jis negaus. Informacinėje sistemoje užpildo pranešimo apie atsisakymą pildyti Prašymą formą;

9.3. pagal Informacinės sistemos duomenis, gautus iš Fondo valdybos, informuoja bedarbius apie NSDI skyrimą / neskyrimą, sustabdymą, atnaujinimą, nutraukimą, pratęsimą, pakartotinį skyrimą (paskirtos NSDI dydį, paskyrimo datą, o bedarbio prašymu – ir apie mokėjimo trukmę, nedarbo socialinio draudimo stažą, kiekvieną mėnesį išmokėtas NSDI sumas).

9.4. Darbo ieškančio asmens atmintinėje:

9.4.1. paskyrus bedarbiui NSDI, įrašo NSDI paskyrimo datą, dydį ir pasirašo;

9.4.2. nepaskyrus bedarbiui NSDI, išbraukia žodį „paskirta“ ir pasirašo;

9.5. gavęs iš Fondo valdybos duomenis apie neįskaitytas į asmenines sąskaitas NSDI sumas (dėl neteisingai nurodytų asmeninių sąskaitų), apie tai informuoja bedarbius ir pasiūlo užpildyti laisvos formos Prašymą dėl sąskaitos keitimo (tikslinimo):

9.5.1. suveda Prašyme dėl sąskaitos keitimo (tikslinimo) nurodytus duomenis į Informacinę sistemą;

9.5.2. prisega Prašymą dėl sąskaitos keitimo (tikslinimo) prie Darbo ieškančio asmens kortelės. Pasibaigus kalendoriniams metams, Prašymų dėl sąskaitos keitimo (tikslinimo) registrai atspausdinami ir saugomi nustatyta tvarka;

9.6. bedarbiui esant nepatenkintam dėl suteiktos informacijos apie NSDI turinio, informuoja jį, kad visus skundus, susijusius su NSDI skyrimu, apskaičiavimu ir mokėjimu nagrinėja Fondo valdyba arba jos teritoriniai skyriai.

10. Klientų aptarnavimo skyriaus vedėjas organizuoja bendrosios informacijos apie bedarbio teises ir pareigas, NSDI skyrimą ir mokėjimą reglamentuojančius teisės aktus, pagrindines NSDI skyrimo ir mokėjimo sąlygas bei tvarką, už NSDI skyrimą ir mokėjimą atsakingas institucijas ir kt. informacijos pateikimą bedarbiams ir užtikrina, kad ši informacija bedarbiams būtų pateikta ne vėliau kaip per 8 darbo dienas nuo įsiregistravimo TDB dienos.

 

iV. baigiamosios nuostatos

 

11. Už sukauptų ir įvestų į Informacinę sistemą duomenų apie bedarbius teisingumą ir savalaikiškumą, bedarbio statuso suteikimo, sustabdymo, atstatymo, pakeitimo, nenutraukus registracijos, panaikinimo, teisėtumą, pagrįstumą ir savalaikiškumą, Prašymų pateikimą bedarbiams pildyti, informavimo apie NSDĮ skyrimą / neskyrimą, sustabdymą, atnaujinimą, nutraukimą, pratęsimą, pakartotinį skyrimą, neteisingai nurodytų bedarbių asmeninių sąskaitų patikslinimą atsakingi Klientų aptarnavimo skyriaus darbuotojai, priklausomai nuo šiame Apraše jiems atlikti nurodytų veiksmų.

12. Klientų aptarnavimo skyriaus darbuotojai už netinkamą šiame Apraše nurodytų veiksmų atlikimą atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________