VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL gamtinių dujų perdavimo ir skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimo metodikos DALINIO pakeitimo

 

2010 m. spalio 6 d. Nr. O3-209

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2008, Nr. 135-5228) 17 straipsnio 8 dalimi ir Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2007, Nr. 43-1626) 23 straipsnio 3 dalimi, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau vadinama – Komisija) nutaria:

Iš dalies pakeisti Komisijos 2009 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. O3-157 (Žin., 2009, Nr. 126-5476) patvirtintą Gamtinių dujų perdavimo ir skirstymo kainų viršutinių ribų skaičiavimo metodiką (toliau vadinama – Metodika):

1. Įrašyti 3 punkte vietoj skaičiaus „69“ skaičių „68“:

3. Dujų perdavimo ir skirstymo kainų viršutinės ribos Komisijos sprendimu gali būti koreguojamos, pasikeitus infliacijos lygiui, importuojamų (atgabenamų) dujų kainoms, mokesčiams, dujų transportavimo kiekiui, teisės aktų reikalavimams, dujų įmonėms įgyvendinus su Komisija suderintas investicijas ar dujų įmonėms nukrypus nuo šios Metodikos 68 punkte nustatytų rodiklių, tačiau ne dažniau kaip kartą per metus.“

2. Įrašyti 9 punkte po žodžių „investicijų projektuose“ žodžius „ir metiniuose plėtros planuose“:

9. Investicijos derinamos su Komisija, vadovaujantis teisės aktų nustatyta tvarka. Investicijų ir sistemų plėtros plano įvykdymo ataskaita pateikiama Komisijai kartu su dujų perdavimo ir skirstymo kainų viršutinių ribų koregavimo arba naujų dujų perdavimo ir skirstymo kainų viršutinių ribų nustatymo duomenimis. Koreguodama kainų viršutines ribas, Komisija įvertina dujų įmonės įvykdytų investicijų efektyvumą, atsižvelgdama į dujų įmonės su Komisija suderintuose investicijų projektuose ir metiniuose plėtros planuose nurodytus rodiklius.“

3. Papildyti Metodiką nauju 10 punktu:

10. Dujų įmonės pateiktas Komisijai prašymas nustatyti ar koreguoti gamtinių dujų perdavimo ir (ar) skirstymo kainų viršutines ribas turi būti pasirašytas įmonės vadovo, nurodant asmenų, atsakingų už pateiktą informaciją, kontaktinius duomenis, t. y. jų telefono numerius bei elektroninio pašto adresus.“

4. Pakeisti Metodikos 12 punktą ir išdėstyti jį taip:

12. Buitiniai vartotojai – fiziniai asmenys, perkantys dujas asmeniniams, šeimos ar namų ūkio poreikiams, nesusijusiems su ūkine komercine veikla, tenkinti.“

5. Įrašyti 13 punkte vietoj žodžių „juridinis asmuo“ žodžius „ūkio subjektas“:

13. Dujų įmonė – ūkio subjektas, kuris verčiasi bent viena iš šių veiklų: gavybos, perdavimo, skirstymo, skystinimo, tiekimo bei laikymo ir yra atsakingas už susijusius su šių rūšių veikla komercinius, techninius ir (arba) eksploatavimo įpareigojimus.“

6. Įrašyti 17 punkte po žodžio „įvertinus“ žodžius „Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu patvirtintoje Nacionalinėje energetikos strategijoje bei“, išbraukti „(Žin., 2008, Nr. 4-131)“,“2008-2010 metais“, po žodžių „priemonių plane“ įrašyti žodžius „nustatytus tikslus ir priemones“:

17. Ilgalaikė reguliuojamos veiklos programa – įvertinus Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu patvirtintoje Nacionalinėje energetikos strategijoje bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintame Nacionalinės energetikos strategijos įgyvendinimo priemonių plane nustatytus tikslus ir priemones, dujų įmonės parengtas ir su Komisija suderintas dokumentas, kuriame nurodytos planuojamos per reguliavimo periodą įgyvendinti reguliuojamos dujų veiklos investicijos, įgyvendinimui reikalingos lėšos bei finansavimo šaltiniai bei projektų įgyvendinimo terminai.“

7. Papildyti Metodiką nauju 19 punktu:

19. Kainos viršutinė riba – tai dujų įmonės atitinkamos reguliuojamos veiklos bazinių sąnaudų bei normatyvinio pelno sumos ir atitinkamos reguliuojamos veiklos bazinio gamtinių dujų kiekio santykis, kuris kartą per metus gali būti koreguojamas, pasikeitus infliacijos lygiui, importuojamų (atgabenamų) dujų kainoms, mokesčiams, dujų transportavimo kiekiui, teisės aktų reikalavimams, dujų įmonėms įgyvendinus su Komisija suderintas investicijas ar dujų įmonėms nukrypus nuo šioje metodikoje nustatytų rodiklių.“

8. Įrašyti 18 punkte vietoj skaičiaus „25“ skaičių „27“:

18. Kita ūkinė-finansinė veikla – visa kita 27 punkte nepaminėta ūkinė-finansinė veikla.“

9. Pripažinti netekusiais galios 23, 38 ir 43 punktus.

10. Pakeisti 40 punktą ir išdėstyti jį taip:

40. Vartotojai – asmenys, kurių dujų sistema ar įrenginiai yra prijungti prie perdavimo arba skirstymo sistemos ar tiesioginio vamzdyno ir kurie perka dujas vartojimo reikmėms.“

11. Išbraukti 41 punkte žodį „galia“:

41. Vartotojo pajėgumai – vartotojui (sistemos naudotojui) reikalingas perduoti, skirstyti, laikyti ar tiekti didžiausias dujų kiekis per parą vienerių metų laikotarpiu.“

12. Pakeisti Metodikos III skyriuje koeficiento Iv apibrėžimą ir išdėstyti jį taip:

Iv – Lietuvos statistikos departamento paskelbta metinė infliacija;“

13. Pakeisti Metodikos III skyriuje žymėjimą „Str“ ir išdėstyti taip:

Skt – kitos sąnaudos, įskaitant ir dujų transportavimo tranzitu sąnaudas, Lt;“

14. Įrašyti 47 punkte po žodžio „įstatymais“ žodį „Metodika“:

47. Dujų įmonės veiklos sąnaudoms yra priskiriamos sąnaudos dujoms pristatyti iki pristatymo vietos vartotojams, užtikrinant patikimą ir saugų dujų perdavimą ir skirstymą mažiausiomis sąnaudomis. Skaičiuojant šias sąnaudas, būtina vadovautis galiojančiais įstatymais, Metodika bei kitais teisės aktais.“

15. Papildyti 49 punktą nauju sakiniu ir išdėstyti jį taip:

49. Planuojamos sąnaudos, susijusios su investicijų, numatytų ilgalaikėje veiklos programoje, įgyvendinimu, turi būti nurodomos atskirai. Šios sąnaudos, pasikeitus dujų įmonės ilgalaikei programai, koreguojant perdavimo ir (ar) skirstymo kainos viršutinę ribą turi būti perskaičiuojamos.“

16. Išbraukti 53.5 punkte trečią sakinį:

53.5. nusidėvėjimo sąnaudos skaičiuojamos pagal Metodikos priede nustatytus ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus, nuo dujų įmonių neperkainoto ilgalaikio turto vertės, apskaičiuotos prieš tuos metus, kuriems yra koreguojama viršutinė kainos riba. Naujų investicijų (investicijų dalis), kurios yra finansuojamos ne dujų įmonių lėšomis (išskyrus investicijas prijungiant naujus vartotojus bei išperkant vietines bendrojo naudojimo sistemas), nusidėvėjimo sąnaudos ta dalimi nėra pripažįstamos pagrįstomis skaičiuojant perdavimo, skirstymo kainų viršutines ribas. Nusidėvėjimo sąnaudos skaičiuojamos, taikant tiesiogiai proporcingą nusidėvėjimo metodą. Tuo atveju, kai dujų įmonėje atsiranda nauja turto grupė, iki tol, kol bus pakeista Metodika, dujų įmonė taiko individualų nusidėvėjimo normatyvą, suderinusi jį su Komisija;“

17. Papildyti Metodiką nauju 52.6 punktu:

52.6. Pagrįstomis pripažįstamos sąnaudos, susijusios su Gamtinių dujų įstatyme nustatytais atvejais, reglamentuojančiais dujų įmonę vykdyti viešuosius interesus atitinkančius įpareigojimus bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu patvirtintame Nacionalinės energetikos strategijos įgyvendinimo plane numatytoms investicijoms įgyvendinti. Lėšos, pripažintos dėl Strategijoje numatytų investicijų projektų, turi būti skirtos finansuoti šiuos investicijų projektus. Šių sąnaudų apskaita tvarkoma atskirai.“

18. Pakeisti Metodikos 53.7 punkto paskutinį sakinį ir išdėstyti jį taip:

53.7. palūkanų sąnaudos skaičiuojamos įvertinant esamus ir planuojamus dujų įmonės atitinkamos veiklos finansinius įsipareigojimus, vykdant įmonės ilgalaikę reguliuojamos veiklos programą, įskaitant ir įsipareigojimus kitoms veikloms. Esamoms paskoloms taikomos palūkanų normos pagal sudarytas paskolų sutartis. Įsipareigojimų kitoms veikloms bei planuojamoms paskoloms taikoma prognozuojama palūkanų norma. Prognozuojama palūkanų norma turi atitikti finansų rinkos sąlygas, tačiau negali būti didesnė už ataskaitinio laikotarpio prieš pateikiant Komisijai duomenis, Lietuvos banko paskelbtą nefinansinėms korporacijoms suteiktų naujų paskolų, kurių trukmė daugiau nei vieneri metai, paskutinių dvylikos mėnesių vidutinę palūkanų normą.“

19. Metodikos 62 punkte vietoj skaičiaus „63“ įrašyti skaičius „62“:

„TEp,sk – dujų įmonei priklausančio dujų perdavimo bei skirstymo reguliuojamo ekonomiškai pagrįsto ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto vertė, metų, kuriems yra nustatoma (koreguojama) kainos viršutinė riba, pabaigoje apskaičiuojama pagal 62 punktą, tūkst. Lt.“

20. Pakeisti Metodikos 65 punktą ir išdėstyti jį taip:

65. Jeigu dėl įmonės veiklos efektyvumo, t. y. dėl operacinių sąnaudų suefektyvinimo perdavimo bei skirstymo veiklos pirmų dvejų reguliavimo metų, o vėliau – ketverių ir visų penkerių reguliavimo metų pelno norma (konkrečių reguliavimo metų normatyvinio pelno santykis su reguliuojamo turto verte), įvertinus taikytinų koregavimo koeficientų įtaką, padidėja už Komisijos nustatytą atitinkamos veiklos pelno normą daugiau kaip 2 procentais (pirmoji pelno normos riba) kasmet, kitais metais šios veiklos kainos viršutinė riba mažinama 50 proc. pirmąją pelno normos ribą viršijančia suma. Jei dujų įmonės pelno norma padidėja už Komisijos nustatytą atitinkamos veiklos pelno normą daugiau kaip 6 procentais (antroji pelno normos riba) kasmet – mažinama visa pelną viršijančia suma virš antrosios pelno normos ribos ir 50 proc. pelną viršijančia suma virš pirmosios pelno normos ribos. Komisija, atlikdama viršpelnio koregavimą, atsižvelgia į prognozuojamus dujų įmonės pelningumo rodiklius iki reguliavimo periodo pabaigos. Jeigu vėlesniais reguliavimo periodo metais dujų įmonės pelningumo rodikliai, įvertinus dujų įmonei užduotus efektyvumo rodiklius yra žemesni nei Komisijos prognozuota, skirtumas tarp prognozuoto ir faktinio pelno įvertinamas nustatant (koreguojant) artimiausių metų kainų viršutines ribas.“

21. Įrašyti 67 punkte vietoj žodžių „procentiniu punktu“ žodį „procentu“:

67. Atsižvelgus į dujų įmonės dujų tiekimo patikimumo ir paslaugų kokybės pasikeitimo laipsnį, suskaičiuotą remiantis įmonės veiklos monitoringo duomenimis, abi pelno normų ribos (pirmoji ir antroji) gali būti padidintos arba sumažintos 1 procentu.“

22. Pakeisti 69 punkte (5) formulės koeficiento Str apibrėžimą ir Kt+1 apibrėžime prieš žodį „pirmiesiems“ įrašyti žodžius „skaičiuojant kainos viršutinę ribą“, o prieš žodį „metams“ įrašyti žodį „reguliavimo periodo“:

Sktkitos sąnaudos, įskaitant ir dujų transportavimo tranzitu sąnaudas, Lt;“

„Kt+1 – koregavimo koeficientas, kuris skaičiuojamas pagal formulę: (skaičiuojant kainos viršutinę ribą pirmiesiems reguliavimo periodo metams lygus 1)“

23. Papildyti 69 punktą po Qt apibrėžimo įrašant žodžius:

„Iqt – ankstesnių (t-ųjų) metų dujų kiekio pokyčio koregavimo koeficientas, kuris pradedamas skaičiuoti nuo trečiųjų reguliavimo periodo metų pagal (7) formulę.

Koreguojant kainos viršutinę ribą antriesiems kainų reguliavimo periodo metams, Iqt lygus nuliui.

Vertinant faktinį esamų vartotojų transportuotiną dujų kiekį, atsižvelgiama į tai, ar dujų kiekio nukrypimai nuo bazinio nustatyto dujų kiekio yra sąlygoti nuo dujų įmonės priklausančių veiksnių.“

24. Metodikos 69 punkte vietoj skaičiaus „53.7“ įrašyti skaičius „52.8“:

„Palūkanos skaičiuojamos taikant palūkanų normą, kuri apskaičiuojama pagal 52.8 punkto nuostatas.“

25. Metodikos 69 punkto (11) formulės koeficiento Itech,baz,t+1 apibrėžime po žodžio „skaičiavimuose“ įrašyti žodį „numatyta“:

„Itech,baz,t+1kainų viršutinių ribų skaičiavimuose numatyta technologinių sąnaudų dalis visose pajamose, %;“

26. 69 punkte (12) (13) ir (14) formulių koeficiento Pajp,sk apibrėžimą pradėti žodžiais „metams prieš koregavimą“:

„Pajp,sk – metams prieš koregavimą nustatytas perdavimo, skirstymo pajamų lygis, tūkst. Lt.“

27. Metodikos 78 punkte vietoj žodžio „galia“ įrašyti žodį „pajėgumai“ bei vietoj žodžių „pareikšta (užsakyta)“ įrašyti žodžius „pareikšti (užsakyti)“.

28. Papildyti Metodikos 1 priedo ūkinės veiklos rodiklius 6 punktu, buvusius 6–7 punktus atitinkamai laikyti 7–8 punktais:

6. Pajamos už naujų vartotojų įsipareigojimų nevykdymą.“

29. Buvusius 10–17, 18–22, 24–37, 44–81 punktus atitinkamai laikyti 11–18, 20–24, 25–38, 43–80 punktais.

Šis nutarimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė