LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL STATINIŲ, KURIŲ NAUDOJIMO PRIEŽIŪRĄ VYKDO SUSISIEKIMO MINISTERIJOS ĮGALIOTOS ĮMONĖS, ĮSTAIGOS PRIE MINISTERIJOS, TECHNINĖS PRIEŽIŪROS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2004 m. lapkričio 11 d. Nr. 3-517
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. vasario 26 d. nutarimo Nr. 280 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2002, Nr. 22-819; 2004, Nr. 30-983) 9 punktu:
1. Tvirtinu Statinių, kurių naudojimo priežiūrą vykdo Susisiekimo ministerijos įgaliotos įmonės, įstaigos prie ministerijos, techninės priežiūros taisykles (pridedama).
2. Nustatau, kad Statinių, kurių naudojimo priežiūrą vykdo Susisiekimo ministerijos įgaliotos įmonės, įstaigos prie ministerijos, techninės priežiūros taisyklės įsigalioja nuo 2005 m. sausio 1 d.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2004 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. 3-517
STATINIŲ, KURIŲ NAUDOJIMO PRIEŽIŪRĄ VYKDO SUSISIEKIMO MINISTERIJOS ĮGALIOTOS ĮMONĖS, ĮSTAIGOS PRIE MINISTERIJOS, TECHNINĖS PRIEŽIŪROS TAISYKLĖS
I. TAIKYMO SRITIS IR BENDRosios NUOSTAtos
1. Šios statinių, kurių naudojimo priežiūrą vykdo Susisiekimo ministerijos įgaliotos įmonės, įstaigos prie ministerijos, techninės priežiūros taisyklės (toliau – taisyklės) reglamentuoja susisiekimo komunikacijų ir su jomis susijusių kitų inžinerinių statinių, taip pat hidrotechnikos statinių Baltijos jūroje ir vidaus vandens telkiniuose, kurių naudojimo priežiūrą vykdo Susisiekimo ministerijos įgaliotos įmonės, įstaigos prie ministerijos, techninės priežiūros tvarką, kvalifikacijos reikalavimus statinių techniniams prižiūrėtojams, šių statinių techninės priežiūros dokumentų formas bei jų pildymo ir saugojimo tvarką.
2. Statinius prižiūrintys juridiniai ir fiziniai asmenys privalo laikytis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo bei kitų jų prižiūrimų statinių grupės priežiūrą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.
3. Statinių naudotojai (techniniai prižiūrėtojai), priklausomai nuo statinio ir jo naudojimo sąlygų savitumo, vadovaudamiesi šiomis taisyklėmis bei kitais teisės aktais, gali parengti ir pasitvirtinti statinių techninės priežiūros taisykles ar rekomendacijas.
4. Statinio techninės priežiūros tikslas – vadovaujantis statybos techniniais reglamentais, nurodytais 6.6 punkte, užtikrinti Statybos įstatymo bei statybos techninių dokumentų nustatytus statinio esminius reikalavimus per visą statinio ekonomiškai pagrįstą naudojimo trukmę.
II. NUORODOS
6. Taisyklėse pateiktos nuorodos į šiuos dokumentus:
6.2. Lietuvos Respublikos civilinį kodeksą (Žin., 2000, Nr. 74-2262);
6.3. statybos techninį reglamentą STR 1.01.09:2003 „Statinių klasifikavimas pagal jų naudojimo paskirtį“ (Žin., 2003, Nr. 58-2611);
6.4. Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatus (Žin., 2002, Nr. 41-1539);
6.5. statybos techninį reglamentą STR 1.11.01:2002 „Statinių pripažinimo tinkamais naudoti tvarka“ (Žin., 2002, Nr. 60-2475; 2003, Nr. 122-5551; 2004, Nr. 9-245);
6.6. statybos techninius reglamentus, nustatančius statinio esminius reikalavimus:
6.6.1. statybos techninį reglamentą STR 2.01.01(1):1999 „Esminiai statinio reikalavimai. Mechaninis patvarumas ir pastovumas“ (Žin., 1999, Nr. 112-3260);
6.6.2. statybos techninį reglamentą STR 2.01.01(2):1999 „Esminiai statinio reikalavimai. Gaisrinė sauga“ (Žin., 2000, Nr. 17-424);
6.6.3. statybos techninį reglamentą STR 2.01.01(3):1999 „Esminiai statinio reikalavimai. Higiena, sveikata, aplinkos apsauga“ (Žin., 2000, Nr. 8-215);
6.6.4. statybos techninį reglamentą STR 2.01.01(4):1999 „Esminiai statinio reikalavimai. Naudojimo sauga“ (Žin., 2000, Nr. 8-216);
6.6.5. statybos techninį reglamentą STR 2.01.01(5):1999 „Esminiai statinio reikalavimai. Apsauga nuo triukšmo“ (Žin., 2000, Nr. 8-216);
6.6.6. statybos techninį reglamentą STR 2.01.01(6):1999 „Esminiai statinio reikalavimai. Energijos taupymas ir šilumos išsaugojimas (Žin., 1999, Nr. 107-3120);
6.7. statybos techninį reglamentą STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“ (Žin., 2002, Nr. 119-5372);
6.8. statybos techninį reglamentą STR 1.01.07:2002 „Nesudėtingi (tarp jų laikini) statiniai“ (Žin., 2002, Nr. 43-1639; 2002, Nr. 80-3474; 2003, Nr. 50-2234);
6.9. statybos techninį reglamentą STR 1.04.01:2002 „Esamų statinių tyrimai“ (Žin., 2002, Nr. 42-1587);
6.10. statybos techninį reglamentą STR 1.01.06:2002 „Ypatingi statiniai“ (Žin., 2002, Nr. 43-1639);
6.11. Dūmtraukių naudojimo ir priežiūros taisykles 148-92*, patvirtintas statybos ir urbanistikos ministro 1997 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. 244 „Dėl RSN 148-92* papildymo 6 priedu“ (Žin., 1997, Nr. 105-2660);
6.12. statybos techninį reglamentą STR 1.02.06:2002 „Teritorijų planavimo ir statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovų kvalifikaciniai reikalavimai ir atestavimas“ (Žin., 2002, Nr. 54-2152);
6.13. statybos techninį reglamentą STR 1.12.07:2004 „Statinių techninės priežiūros taisyklės, kvalifikaciniai reikalavimai statinių techniniams prižiūrėtojams, statinių techninės priežiūros dokumentų formos bei jų pildymo ir saugojimo tvarkos aprašas“ (Žin., 2004, Nr. 98-3658);
6.14. susisiekimo ministro 2004 m. spalio 26 d. įsakymą Nr. 3-506 „Dėl statinių, kurių naudojimo priežiūrą vykdo Susisiekimo ministerija ir (ar) jos įgaliotos organizacijos, sąrašo patvirtinimo“;
6.15. Hidrotechnikos statinių techninės priežiūros taisykles ST 3209092.01:2004, patvirtintas VĮ Vidaus vandens kelių direkcijos generalinio direktoriaus 2004 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. 172;
6.16. Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste esančių valstybės nuosavybės objektų techninę priežiūrą reglamentuojančias taisykles:
6.16.1. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto hidrotechnikos statinių eksploatavimo taisykles, patvirtintas susisiekimo ministro 2000 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 349 (Žin., 2000, Nr. 108-3467);
6.16.2. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijos technines eksploatacijos taisykles, patvirtintas susisiekimo ministro 2000 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 348 (Žin., 2000, Nr. 108-3466);
6.16.3. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto laivybos taisykles, patvirtintas susisiekimo ministro 2003 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. 3-599 (Žin., 2003, Nr. 113-5086);
6.16.4. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos statybos taisykles ST 4032987.01:2001 „Inžineriniai geologiniai tyrimai“, patvirtintas aplinkos ministro 2001 m. spalio 18 d. įsakymu Nr. 514 (Informaciniai pranešimai, 2001, Nr. 85-426);
6.17. Civilinių aerodromų ir jų statinių techninę priežiūrą reglamentuojančias taisykles:
6.17.1. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) aerodromų ir jų kitų statinių (priklausinių) projektavimo, statybos ir naudojimo specialiųjų reikalavimų normatyvinius dokumentus, įteisintus taikyti Lietuvos Respublikoje susisiekimo ministro ir statybos ir urbanistikos ministro 1997 m. gegužės 8 d. įsakymu Nr. 169/137 (Žin., 1997, Nr. 41-1028);
6.17.2. Lietuvos Respublikos civilinių aerodromų projektavimo, statybos ir naudojimo specialiuosius reikalavimus, patvirtintus susisiekimo ministro ir aplinkos ministro 2000 m. vasario 23 d. įsakymu Nr. 42/69 (Žin., 2000, Nr. 18-451);
6.17.3. Civilinės aviacijos priešgaisrinės saugos taisykles, patvirtintas susisiekimo ministro 2001 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. 58 (Žin., 2001, Nr. 19-624);
6.17.4. Civilinės aviacijos elektros įrenginių naudojimo ir priežiūros taisykles, patvirtintas susisiekimo ministro 2001 m. balandžio 2 d. įsakymu Nr. 85 (Žin., 2001, Nr. 35-1204);
6.17.5. Lauko aikštelių įrengimo ir naudojimo reikalavimus, patvirtintus Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2001 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 6 (Žin., 2001, Nr. 61-2205);
6.17.6. Ryšių, navigacijos, stebėjimo ir skrydžių valdymo įrenginių naudojimo bei priežiūros taisykles, patvirtintas Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2001 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 100 (Žin., 2001, Nr. 103-3695);
6.18. Geležinkelio kelio ir kelio statinių techninę priežiūrą reglamentuojančius dokumentus:
6.18.1. Geležinkelių transporto kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir taikymo įstatymą (Žin., 2004, Nr. 72-2489);
6.18.2. Techninio geležinkelių naudojimo nuostatus (TNN), patvirtintus susisiekimo ministro 1996 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. 297 (Žin., 1996, Nr. 98-2251);
6.18.3. Geležinkelio kelio priežiūros taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. vasario 17 d. įsakymu Nr. 47;
6.18.4. „VAE Legetecha“ gamybos, R65 tipo 1/6, 1/9 ir 1/11 kryžmėženklių iešmų ir jų elektros pavarų bei Melentjevo sistemos kontrolinių užraktų garnitūrų įrengimo ir priežiūros taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. gegužės 14 d. įsakymu Nr. 109;
6.18.5. Kelio statinių priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. 432;
6.18.6. Geležinkelio sankasos priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2003 m. birželio 18 d. įsakymu Nr. Į-278;
6.18.7. Signalizacijos įrenginių techninės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. lapkričio 26 d. įsakymu Nr. 255;
6.18.8. Saugaus sąstatų skirstymo ir manevravimo instrukciją prižiūrint ir taisant mechanizuotųjų ir automatizuotųjų skirstomųjų kalnelių įrenginius, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. gegužės 14 d. įsakymu Nr. 106;
6.18.9. Eismo valdymo centralizacijos sistemos „Neva“ įrenginių techninės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. lapkričio 29 d. įsakymu Nr. Į-498;
6.18.10. Eismo valdymo centralizacijos „Luč“ sistemos įrenginių techninės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. Į-530;
6.18.11. Signalizacijos įrenginių techninės dokumentacijos tvarkymo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. birželio 3 d. įsakymu Nr. 122;
6.18.12. Mechanizuotų ir automatizuotų skirstomųjų kalnelių įrenginių techninės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 211;
6.18.13. Geležinkelių signalizacijos įrenginių priėmimo naudoti taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 520;
6.18.14. Automatinės lokomotyvo signalizacijos ir mašinisto budrumą kontroliuojančių įrenginių techninės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. birželio 12 d. įsakymu Nr. 229;
6.18.15. Automatikos ir ryšių ūkio paruošimo darbui žiemą instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. lapkričio 22 d. įsakymu Nr. 253;
6.18.16. Geležinkelio signalizacijos ir ryšių įrenginių remonto bei priežiūros darbų saugos ir gamybinės sanitarijos taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 411;
6.18.17. Geležinkelių transporto laidinio ryšio įrenginių techninės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. 260;
6.18.18. Manevrinio radijo ir garsinio stoties ryšių naudojimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. Į-459;
6.18.19. Traukinių radijo ryšio naudojimo ir priežiūros taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. vasario 17 d. įsakymu Nr. 44;
6.18.20. Geležinkelių transporto telegrafo ir telefono ryšių naudojimo taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. spalio 29 d. įsakymu Nr. 430;
6.18.21. Geležinkelio šviesolaidinių ryšių linijų, pakabintų ant kontaktinio tinklo atramų, įrenginių techninės priežiūros ir remonto instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 521;
6.18.22. Elektrifikuoto geležinkelio dvipusio parko ryšio įrenginių techninės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. vasario 6 d. įsakymu Nr. 63;
6.18.23. Saugos taisykles eksploatuojant elektrifikuoto geležinkelio kontaktinį tinklą ir automatinės blokuotės elektros tiekimo įrenginius, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. rugsėjo 18 d. įsakymu Nr. 294;
6.18.24. Elektrifikuoto geležinkelio kontaktinio tinklo įrengimo, techninės priežiūros ir remonto taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 133;
6.18.25. Elektrifikuoto geležinkelio darbuotojų saugos taisykles, patvirtintas AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1997 m. rugsėjo 15 d. įsakymu Nr. 256;
6.18.26. Kontaktinio tinklo ir prožektorių bokštų atraminių konstrukcijų techninės priežiūros ir remonto instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2003 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. Į-540;
6.18.27. Įrenginių, tiekiančių elektrą signalizacijos įrenginiams, techninės priežiūros ir remonto instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1998 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 362;
6.18.28. Kontaktinio tinklo techninio paso įforminimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. birželio 21 d. įsakymu Nr. 191;
6.18.29. Elektrifikuotų geležinkelių traukos pastočių, elektros maitinimo ir selekcionavimo punktų įrenginių techninės priežiūros ir remonto instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 190;
6.18.30. Kelmačio vagono įrašų iššifravimo ir bėgių vėžės būklės įvertinimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1997 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 162;
6.18.31. Geležinkelių apsaugos nuo sniego ir jo valymo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. 99;
6.18.32. Bėgių gardžių su gelžbetoniniais pabėgiais surinkimo, tiesimo, priežiūros ir kelio remonto techninius nurodymus, patvirtintus AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 120;
6.18.33. Kelio darbininko, paskirto atlikti kelio ir kelio statinių apžiūrą, darbo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. gegužės 29 d. įsakymu Nr. 209;
6.18.34. Automatinės lokomotyvo signalizacijos dešifratorių ir stiprintuvų priežiūros technologiją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2003 m. balandžio 24 d. įsakymu Nr. Į-186;
6.18.35. Lokomotyvų ir techninės priežiūros punktų automatinės lokomotyvo signalizacijos įrenginių priežiūros technologiją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. kovo 12 d. įsakymu Nr. 127;
6.18.36. Automatinės lokomotyvo signalizacijos ir mašinisto budrumą kontroliuojančių įrenginių naudojimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. 347;
6.18.37. Signalizacijos įrenginių naudojimo instrukcijos metodinius nurodymus, patvirtintus AB „Lietuvos geležinkeliai“ technikos direktoriaus 1998 m. spalio 26 d.;
6.18.38. Važiuojančio traukinio techninės būklės automatinės kontrolės priemonių naudojimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1997 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 379;
6.18.39. Saugaus traukinių eismo užtikrinimo instrukciją atliekant kontaktinio tinklo priežiūros ir remonto darbus su lengvaisiais riedbokščiais, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 282;
6.18.40. Elektrifikuoto geležinkelio elektros tiekimo įrenginių įžeminimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. rugpjūčio 12 d. įsakymu Nr. Į-366;
6.18.41. Elektrifikuotų geležinkelių kontaktinio tinklo rajono budinčiojo personalo darbo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 1999 m. vasario 23 d. įsakymu Nr. 50;
6.18.42. Pareiginę geležinkelių energijos tvarkdario instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 57;
6.18.43. Elektrifikuoto geležinkelio traukos pastočių operatyvinės priežiūros instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2002 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 40;
6.18.44. Geležinkelių elektros tiekimo rajono budinčio darbuotojo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2000 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 330;
6.18.45. Elektrifikacijos ir energetikos įrenginių paruošimo darbui žiemą instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 33;
6.18.46. Geležinkelio kontaktinio tinklo gedimų šalinimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinio direktoriaus 2001 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 168;
6.18.47. SPAB „Lietuvos geležinkeliai“ elektrinių traukinių ER-9M srovės ėmiklių TL-13U komisinio kontrolinio patikrinimo instrukciją, patvirtintą AB „Lietuvos geležinkeliai“ eksploatacijos direktoriaus 1996 m. birželio 6 d.;
6.19. statybos taisykles „Automobilių kelių techninė priežiūra“ ST 8871063.09:2004, patvirtintas Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos generalinio direktoriaus 2004 m. birželio 16 d. įsakymu Nr. V-62 (Žin., 2004, Nr. 103-3815).
III. PAGRINDINIAI REIKALAVIMAI SUSISIEKIMO KOMUNIKACIJŲ IR SU JOMIS SUSIJUSIŲ KITŲ INŽINERINIŲ STATINIŲ, TAIP PAT HIDROTECHNIKOS STATINIŲ IR JŲ KONSTRUKCIJŲ TECHNINEI PRIEŽIŪRAI
PIRMASIS SKIRSNIS
TECHNINĖS PRIEŽIŪROS UŽDAVINIAI
7. Pagrindiniai susisiekimo komunikacijų ir su jomis susijusių inžinerinių statinių ir jų konstrukcijų techninės priežiūros ir teisingo naudojimo uždaviniai yra šie:
7.1. siekti, kad statiniai ir jų konstrukcijos būtų naudojami nepažeidžiant projektų, statybos bei eksploatavimo normų;
7.2. laiku pastebėti, teisingai įvertinti ir likviduoti atsiradusius statybinių konstrukcijų defektus;
7.3. profilaktinėmis priemonėmis tausoti (saugoti nuo ankstyvojo susidėvėjimo) statinius ir jų konstrukcijas;
7.4. išvengti statinių griūčių, o joms įvykus arba įvykus stichinėms nelaimėms – išvengti papildomų padarinių ir nuostolių;
8. Mažinant ardančiuosius klimatinius (vėjo, lietaus, drėgmės, temperatūrinių pokyčių, saulės radiacijos) poveikius, būtina prižiūrėti, kad:
8.1. būtų tvarkingi išorės atitvarų (sienų, stogų, cokolių ir kita), pamatų ir kitų konstrukcijų drėgmę izoliuojantys įrenginiai (izoliacija, drenažiniai sluoksniai ir kita);
8.2. būtų tvarkingi įrenginiai, skirti vandeniui pašalinti nuo statinių ir jų konstrukcijų, kelio šlaitų (apskardinimai, latakai, lietvamzdžiai, įlajos, nuogrindos, atviro drenažo grioveliai ir kita);
8.3. liūčių metu ir tirpstant sniegui ar ledui nesusidarytų vėjo blaškomi vandens srautai, šlakstantys statinių atitvaras ar kitas konstrukcijas;
8.4. kelių, tiltų, viadukų ir kitų statinių apsauginių atitvarų elementų sujungimo siūlėse ir kitose vietose neatsirastų pavojingų deformacijų požymių (plyšių, apsauginių sluoksnių arba ekranų pažeidimų, drenažinių latakų ar vamzdelių užakimo ir kita);
8.5. laiku būtų pašalinti kelių, tiltų, viadukų ir kitų statinių apsauginių atitvarinių konstrukcijų apsauginio sluoksnio erozijos židiniai, ypač vyraujančiųjų vėjų kryptimis. Tiltus dažyti rekomenduojama polimeriniais ir aliejiniais dažais. Važiuojamosios tilto dalies elementus, mazginius lakštus ir kitas labai rūdijančias vietas rekomenduojama apsaugoti nuo korozijos kombinuota metalizuota dažų danga: metalizacija (cinko, aliuminio arba mišri aliuminio cinko 200 µm storio danga) ir po to permerkiantis dažymas lako dažais;
9. Saugant statinius ir jų konstrukcijas nuo chemiškai aktyvaus gruntinio (vandens, tirpalų, biologinių, klaidžiojančių srovių) poveikio, būtina siekti, kad:
9.1. pamatai, pagrindai ir kitos požeminės konstrukcijos nebūtų tiesiogiai šlakstomos gruntiniais vandenimis ir tirpalais;
9.2. būtų tvarkingos statinių nuogrindos, nuolajos, kelių pralaidos, kelio drenažas, kanalizacijos šulinėliai ir kiti vandenį pašalinantys įrenginiai;
9.4. neatsirastų skysčių ar dujų požeminių nutekėjimų ar migracijų, galinčių sukelti konstrukcijų koroziją ar sprogimus;
10. Neleistina apkrauti papildomomis apkrovomis laikančiąsias konstrukcijas arba keisti jų apkrovimo schemas kabinant arba tvirtinant prie jų atotampas, atramas arba ankerius, sandėliuojant medžiagas, dirbinius, gruntą arba kitus krūvius, perkeliant arba pastatant naujus įrenginius bei technologinę įrangą, viršijant veikiančiųjų mechanizmų arba transporto priemonių projekte numatytas galias, greičius bei stabdymo jėgas kaupiantis vandeniui, sniegui, dulkėms bei sąnašoms, taip pat kitais poveikiais, nenumatytais statinio projektuose ir galinčiais pakeisti statinio arba konstrukcijų darbo schemą, sukelti pavojingas deformacijas.
11. Konstrukcijų zonas, veikiamas transporto priemonių ar perkeliamųjų krūvių sistemingų smūgių, būtina apsaugoti specialiais metaliniais, mediniais, plastmasiniais, guminiais ar kitokių medžiagų ekranais ar rėmais. Saugotinos zonos, priklausomai nuo poveikio konstrukcijoms pobūdžio, nurodomos atitinkamuose projektavimo dokumentuose.
12. Neleidžiama silpninti konstrukcijų išpjaunant ar įpjaunant atskiras jų dalis ar elementus, gręžiant ar išmušant angas bei skyles perdangose, denginiuose, santvarose, sijose, kolonose, sienose ir kitose laikančiosiose konstrukcijose.
13. Eksploatuojant laikančiąsias konstrukcijas, neleidžiama statyti naujų arba pašalinti esamų (taip pat ir laikinųjų) stovų, pakabų, įstrižainių ir kitokių ažūrinių konstrukcijų elementų, pašalinti ar perstatyti ryšių, sustandinti atramų šarnyrus ar kitaip keisti konstrukcijų darbo schemas.
14. Prie gelžbetoninių laikančiųjų konstrukcijų armatūros neleidžiama privirinti ar tvirtinti detalių ar pakabų.
15. Metalinių konstrukcijų ir detalių apsauga nuo korozijos turi būti nuolat atnaujinama įvertinant aplinkos cheminį aktyvumą statinių eksploatavimo metu. Korozijos pažeistos vietos turi būti nuvalomos, o antikorozinė danga atnaujinama. Korozijos paveiktų konstrukcijų nešamoji galia patikrinama skaičiavimais ar kitais būdais. Metalinių konstrukcijų kaitinti ar valyti atvira ugnimi neleidžiama.
Prižiūrint metalinių tiltų perdangas ir atramas, ypatingą dėmesį reikia skirti metalo apsaugai nuo korozijos, būtina tikrinti metalo būklę, kniedytus, suvirintus ir varžtinius sujungimus (siekiant nustatyti įtrūkimus, pažaidas, silpnas kniedes, atsipalaidavusius ir nutrūkusius varžtus ir kt.), reikia tikrinti konstrukcijos elementų būklę (siekiant nustatyti iškrypas, įlinkimus ir kt.) ir imtis priemonių laiku pašalinti atsiradusius defektus ir pažaidas.
Siekiant išvengti metalo korozijos, metalines tilto perdangas ir atramas būtina laikyti švarias. Daugiausia būna užteršta važiuojamoji dalis, santvarų apatinių juostų dėžės, santvarų viršutinės juostos, jei tilto paklotas viršuje, išilginių ryšių mazginiai lakštai, atramų mazgai, taip pat konstrukcijų užušalės.
16. Turi būti neleidžiama medinėms konstrukcijoms drėkti ir pūti.
Paviršinį puvimą poliuose, pagrindinėse sijose, statramsčiuose ir kituose tilto elementuose reikia pašalinti nutašant iki nepažeisto sluoksnio; jei mediena supuvusi giliau kaip 10–20 mm ir puvėsis apima daugiau kaip 15 % elemento skerspjūvio ploto, reikia skaičiavimais patikrinti, ar galima elementą palikti konstrukcijoje.
Puvėsį nutašius, sveika mediena turi būti padengta antiseptine pasta.
Supuvę viduje arba su per daug išplitusiu paviršiniu puvėsiu elementai turi būti pakeisti naujais.
Turi būti atliekamas geležinkelio kelio medinių pabėgių pažeistų vietų impregnavimas, skylių bėgvinėms ir sraigtams impregnavimas, pasta nuo puvimo išteptų vietų padengimas hidroizoliacine danga.
17. Medinių ir medinių metalinių laikančiųjų konstrukcijų elementų sujungimo detalės turi būti tvarkingos.
18. Dūmtraukių priežiūros ir naudojimo specifiniai reikalavimai turi būti vykdomi vadovaujantis respublikinėmis statybos normomis 148-92* „Dūmtraukių naudojimo ir priežiūros taisyklės“, nurodytomis 6.11 punkte.
20. Statinio sklype būtina prižiūrėti:
20.6. pageležinkelės juostos ribos žymimos specialiais gelžbetonio riboženkliais, statomais kampuose ir ne rečiau kaip kas 1 km.
Pageležinkelės juosta turi būti švari. Jeigu pageležinkelės juosta ribojasi su žeme, naudojama žemės ūkio gamyboje, juostoje būtina naikinti piktžoles. Pageležinkelės juostą prižiūri kelių ruožai; krūmus ir nesodintus medelius po ryšių linijomis naikina automatikos ir ryšių ruožai, o po elektros tiekimo linijomis – elektros tiekimo ruožai.
Pageležinkelės juostoje yra: sankasa su visais vandens nuleidimo įrenginiais, želdiniai, užtvarai nuo gyvulių, kelio ir kiti pastatai, ryšių ir elektros tiekimo linijos bei kiti geležinkelio statiniai ir įrenginiai.
21. Hidrotechnikos statinių konstrukcijas būtina apsaugoti nuo neprojektinių apkrovų, dėl ko be suderinimo su specializuota įmone draudžiama:
21.3. perduoti konstrukcijoms laikinas apkrovas nuo įrangos bei mechanizmų statybos ir montavimo darbams atlikti;
22. Eksploatuojant pokranines konstrukcijas, neleistina keisti kranų darbo režimą į sunkesnį, nesuderinus su specializuota įmone. Pokraninių konstrukcijų normali techninė būklė palaikoma laiku atliekamu pokraninių kelių remontu bei richtavimu ir krano tinkama techninė būkle.
23. Prižiūrint geležinkelio kelio būklę būtina:
23.1. tiltuose ir tuneliuose:
23.1.2. valyti nuo bėgių, tilto dangos, tiltų perdangų važiuojamosios kelio dalies lygyje esančių elementų purvą, sniegą ir ledą; neleisti susikaupti vandeniui tiltų santvarų apatinių juostų dėžėse, atramų paviršiuje ir kitose vietose;
23.1.3. prieš prasidedant pavasario polaidžiui, nuvalyti nuo laiptų ir nulipimų, esančių prie tilto, sniegą ir ledą; prieš prasidedant vasarai, pripildyti priešgaisrines statines vandeniu, dėžes – smėliu;
23.1.4. prižiūrėti, kad gretbėgiai, apsauginiai tašai, tiltų grindinys, apžiūros priemonės, priešgaisrinis inventorius, pylimų šlaitai ir atramų sankasos sutvirtinimai būtų tvarkingi; stebėti, kaip bėga potvynių vanduo ir ledonešis, stebėti vandens lygį, išėjimus iš vandens šalinimo įrenginių (štolnių);
23.2. geležinkelio kelio ruožuose:
ANTRASIS SKIRSNIS
REIKALAVIMAI STATINIO NAUDOTOJAMS
24. Statinio technine priežiūra rūpinasi statinio naudotojas, kuris privalo:
24.1. vadovaudamasis teisės aktais, nurodytais šių taisyklių 6.3, 6.4 punktuose, naudoti statinį pagal paskirtį;
24.2. vadovaudamasis statybos techniniu reglamentu STR 1.11.01:2002, nurodytu 6.5 punkte, nenaudoti statinio, kol jis nebaigtas statyti ir (ar) nustatyta tvarka nepripažintas tinkamu naudoti (išskyrus kelio ir kelio statinių rekonstravimo ir remonto objektus);
24.3. laikytis normatyviniuose statybos techniniuose dokumentuose ar normatyviniuose statinio saugos ir paskirties dokumentuose nustatytų statinio naudojimo ir priežiūros reikalavimų, kad būtų išlaikytos statinio (jo dalių, inžinerinių sistemų) savybės, atitinkančios esminius statinio reikalavimus, nustatytus statybos techniniuose reglamentuose, nurodytuose šių taisyklių 6.6 punkte;
24.5. laiku pastebėti, teisingai įvertinti ir pašalinti atsiradusius statybinių konstrukcijų defektus;
24.6. vadovaudamasis statybos techniniu reglamentu STR 1.01.08:2002, nurodytu 6.7 punkte, suremontuoti, rekonstruoti arba nugriauti statinius, jeigu tolesnis jų naudojimas kelia pavojų žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai;
25. Statinyje esančių elektros tiekimo ir ryšių linijų, vamzdynų ir kitų komunikacijų priežiūrą vykdo ir už ją atsako juos eksploatuojantys fiziniai ar juridiniai asmenys.
Eksploatuojamuose geležinkelio ir pėsčiųjų tiltuose ir po jais, tunelyje ir vandens pralaidose draudžiama tiesti dujotiekius, naftos produktų vamzdynus, naftotiekius, kanalizacijos, šilumos tinklų ir vandentiekio vamzdynus, taip pat aukštos įtampos elektros tiekimo linijas, nesusijusias su geležinkelio veikla.
26. Statinio naudojimas ir priežiūra (išskyrus kelio ir kelio statinių rekonstravimo ir remonto objektus) prasideda, užbaigus jo statybą ir (ar) nustatyta tvarka pripažinus statinį tinkamu naudoti pagal statybos techninio reglamento STR 1.11.01:2002, nurodyto 6.5 punkte, reikalavimus.
27. Statinio naudotojas, paaiškėjus, kad statinio būklė kelia pavojų statinyje ar arti jo gyvenančių, dirbančių ar kitais tikslais būnančių žmonių sveikatai, gyvybei ar aplinkai, atsižvelgdamas į grėsmės pobūdį, privalo imtis priemonių žmonėms, aplinkai ir statiniui apsaugoti nuo galimų pasekmių, sustabdyti statinio naudojimą, uždrausti bet kokią veiklą statinyje (jei reikia, – ir statinio sklype).
TREČIASIS SKIRSNIS
TECHNINĖS PRIEŽIŪROS VYKDYMO BENDROJI TVARKA
28. Statinio techninę priežiūrą organizuoja statinio naudotojas ūkio būdu arba sutarties pagrindu paskirdamas statinio techninį prižiūrėtoją.
29. Vadovaudamiesi statybos techninio reglamento STR 1.01.07:2002, nurodyto 6.8 punkte, reikalavimais, nesudėtingų statinių techninę priežiūrą gali atlikti patys naudotojai, nepaskirdami pastato techninio prižiūrėtojo. Minėtiems naudotojams kvalifikaciniai reikalavimai nekeliami. Kelių ir visų kelio statinių techninę priežiūrą atlieka kelius prižiūrinčios valstybės įmonės.
30. Statinio techninis prižiūrėtojas, atlikdamas konkretaus statinio techninę priežiūrą, vykdo organizacines ir technines priemones statinio techninei būklei palaikyti, kad būtų užtikrinti statinio esminiai reikalavimai, nustatyti statybos techniniuose reglamentuose, nurodytuose šių taisyklių 6.6 punkte, per ekonomiškai pagrįstą statinio naudojimo trukmę.
31. Statinio techninę priežiūrą sudaro:
32. Nuolatiniai statinio stebėjimai vykdomi ne rečiau kaip kartą per savaitę, stebėjimus atlieka statinio techninis prižiūrėtojas arba, kai techninis prižiūrėtojas yra juridinis asmuo, – darbuotojas, kuriam yra pavesta vykdyti nuolatinius statinio stebėjimus.
33. Kelių nuolatinės apžiūros atliekamos tokia tvarka:
33.3. rajoniniai keliai, kuriuose eismo intensyvumas didesnis nei 500 automobilių per parą – vieną kartą per savaitę;
34. Nuolatinių stebėjimų metu vizualiai tikrinamos statinio pagrindinės konstrukcijos, fiksuojami pastebėti defektai, avarijų ar griūties pavojai ir numatomos priemonės jiems pašalinti, tikrinama gaisrinės saugos įrenginių ir priemonių būklė, patalpų ir aplinkos sanitarinė būklė.
Kelių nuolatinių stebėjimų metu fiksuojamos atsiradusios pažaidos, t. y. gilios išplovos kelkraščiuose, vėtrų ant kelio nuverstų medžių, šakų sudarytas kliūtis, sąnašų sankaupas, sulaužytus kelio ženklus, važiuojamoje dalyje atsiradusius atsitiktinius daiktus, sulaužytus tiltų turėklus, atitvarus, žiemą – užpustytus, neišvažiuojamus arba stipriai apledėjusius kelių ruožus ir panašiai.
Geležinkelio kelio priežiūra atliekama be paliovos visus metus ir visame kelyje, įskaitant ir ruožus, kuriuose atliekamas periodinis kelio remontas: stebima kelio būklė, nustatomos galimų gedimų priežastys ir atliekami būtini darbai. Atliekamų darbų mastai ir terminai nustatomi atsižvelgiant į metų laiką ir vietines sąlygas.
Visi geležinkelio kelio statiniai ir kelio įrenginiai tarpstočiuose ir stotyse turi būti prižiūrimi taip, kad jie atitiktų normas ir leistinas nuokrypas, nustatytas Techninio geležinkelių naudojimo nuostatuose ir taisyklėse, taip pat turi atitikti patvirtintus brėžinius. Ypatingą dėmesį reikia skirti bėgių, bėgių sandūrų, sąvaržų, iešmų, sankirtų, signalizacijos kelio įrenginių, pervažų, kreivių, kelio ant tiltų ir tuneliuose bei jų prieigose priežiūrai.
Seniems tiltams ir kitiems silpniems ir defektiniams statiniams turi būti sudaromi sąrašai vietų, į kurias reikia kreipti ypatingą dėmesį. Sąrašai sudaromi pagal esamą techninę dokumentaciją (apžiūrų ataskaitas, klasifikacijos duomenis ir kt.). Seniems metaliniams tiltams sąrašai sudaromi tiltų perdangų schemų pavidalu ir jose raudona spalva pažymimos silpnos vietos ir reikiami paaiškinimai.
Geležinkelio tiltų, kuriais leidžiama važiuoti automobilių transportui, priežiūros tvarka nustatoma vietinėse instrukcijose, suderinama su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.
Paprastai kelio priežiūros darbai turi būti atliekami nenutraukus traukinių eismo.
Hidrotechnikos statinių nuolatiniai stebėjimai vykdomi statybos metu įmontuojamų kontrolinių matavimo prietaisų pagalba. Šie stebėjimai vykdomi statybos metu ir tęsiami statinio naudojimo metu. Šiuos stebėjimus vykdo statinio naudotojo specialistai arba jo įgalioti samdomi specialistai.
35. Statinių periodines ir specializuotas apžiūras sudaro:
35.1. kasmetinės statinio, atskirų jo konstrukcijų ir inžinerinės įrangos apžiūros, kurios atliekamos pasibaigus žiemos sezonui (atsižvelgiant į statinio naudojimo ypatumus ir prieš prasidedant žiemos sezonui).
Nesudėtingų statinių kasmetinės apžiūros neprivalomos.
Kelių specializuotos savikontrolės apžiūros atliekamos ne rečiau kaip du kartus per metus, t. y. pavasarį – ne vėliau kaip iki gegužės 10 dienos, o rudenį – ne vėliau kaip iki spalio 10 dienos apžiūrimi visi rajoniniai, krašto bei magistraliniai keliai.
Metinės geležinkelio kelio statinių apžiūros turi būti atliekamos ne rečiau kaip du kartus per metus – pavasarį (po aukšto vandens lygio praleidimo) ir rudenį.
Metinės apžiūros metu detaliai patikrinama bendra kelio statinio būklė, o prireikus atliekami ir instrumentiniai matavimai. Be to, nustatomi defektai ir pažaidos, kurias reikia pašalinti, sudaromas remonto darbų, kuriuos reikia atlikti, sąrašas, nustatoma, kaip įdėmiai turi būti prižiūrimas statinys, ar galutinai ir kokybiškai atlikti remonto darbai ir duodami tolesni nurodymai dėl priežiūros tvarkos.
Siekiant užtikrinti gerą pėsčiųjų tiltų ir viadukų elektrifikuotuose ruožuose metinės apžiūros kokybę ir darbuotojų saugą, reikia pakabintą kontaktinio tinklo liniją atjungti nuo įtampos šaltinio.
Apžiūrų metu pastebėjus pavojingus defektus ir pažaidas ar didelius kelio statinio naudojimo pažeidimus, atsakingas už apžiūrą asmuo nedelsdamas apie tai praneša statinio savininkui, o apie tilto defektus ir pažaidas – ir tiltų priežiūros įmonės vadovui. Pastarieji nedelsdami turi imtis veiksmų, apsaugančių nuo galimų avarijų, materialinių nuostolių, žmonių aukų.
Hidrotechnikos statinių apžiūros vykdomos du kartus per metus, pavasarį, ištirpus sniegui, siekiant nustatyti, kaip pakito jų būklė žiemos–pavasario laikotarpiu, jei reikia, numatyti remonto darbų pobūdį, apimtį ir poreikį, ir rudenį, iki šalčių, siekiant nustatyti, kaip pakito jų būklė vasaros–rudens laikotarpiu, jei reikia, numatyti skubaus (iki žiemos pradžios) remonto darbų pobūdį, apimtį ir poreikį;
35.2. neeilinės apžiūros, kurios atliekamos po statinio ar atskirų jo konstrukcijų griūties po stichinių nelaimių (gaisrų, liūčių, uraganų, sprogimų ir pan.) ir kitų reiškinių, sukėlusių pavojingas konstrukcijų deformacijas, taip pat keičiantis statinio naudotojui ar techniniam prižiūrėtojui.
Kelių neeilinės apžiūros po stichinių reiškinių atliekamos tuoj pat, nesilaikant 33 punkte nurodyto periodiškumo, bet atsižvelgiant į kelių reikšmę.
Liūties ir pavasario polaidžio metu geležinkelio kelio statiniai tikrinami kiekvienu konkrečiu atveju atsižvelgiant į situaciją; visais atvejais turi būti užtikrintas nepertraukiamas ir saugus traukinių eismas.
Hidrotechnikos statinio neeilinės apžiūros vykdomos visais atvejais, kuomet statinio naudojimo metu jis buvo veikiamas poveikių, kitokių nei normaliomis eksploatavimo sąlygomis, dėl kurių atsirado pažaidos statinyje. Neeilinės apžiūros vykdomos taip pat tais atvejais, kuomet atsiranda reikalas panaudoti hidrotechninį statinį kitai paskirčiai, keičiant jo naudojimo režimą, taip pat vertinant atliktų remonto darbų kokybę;
35.3. esamo statinio statybiniai tyrinėjimai pagal statybos techninio reglamento STR 1.04.01:2002, nurodyto 6.9 punkte, reikalavimus, jei jie reikalingi statinio ar atskirų jo dalių būklei nustatyti;
35.4. auditas (energetinis, ekonominis ar pan.), kuris atliekamas statinio naudotojo sprendimu arba specialiųjų teisės aktų nustatyta tvarka siekiant gauti išvadas apie statinį tam tikru aspektu;
35.5. kitos papildomos apžiūros, kurias nustatė statinio savininkas ar kurios yra numatytos kituose teisės aktuose. Esant ypatingam arba specifiniam poveikiui statiniams ir jų konstrukcijoms (agresyvi aplinka, aukšta temperatūra, sunkus kėlimo mechanizmų darbo režimas, smūgiai ir kt.), be nuolatinių stebėjimų, kas 10 – 15 dienų atliekamos bendrosios arba dalinės periodinės apžiūros.
36. Statinio apžiūras, tyrimus bei auditą techninio prižiūrėtojo teikimu statinio naudotojo lėšomis vykdo:
36.1. kasmetines ir neeilines apžiūras – specialistų grupė (komisija), kurios vadovas pagal statybos techninio reglamento STR 1.02.06:2002, nurodyto 6.12 punkte, reikalavimus privalo turėti bet kurios statybos techninės veiklos pagrindinės srities vadovo atestatą;
36.2. esamo statinio statybinius tyrinėjimus (konstrukcijų, statinio inžinerinių sistemų tyrimus, matavimus) – juridiniai ar fiziniai asmenys Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;
37. Kasmetinių apžiūrų metu detaliai apžiūrimos ir tikrinamos pagrindinės statinio konstrukcijos, inžinerinė įranga, nustatomas statybinių tyrinėjimų poreikis, pastato defektai ir remonto darbų poreikis, įvertinama nuolatinių stebėjimų kokybė.
38. Statinio būklės įvertinimai nuolatinių stebėjimų ir apžiūrų metu aprašomi ir registruojami dokumentuose, kurių rekomenduojamos formos ir pildymo tvarka pateikta statybos techniniame reglamente STR 1.12.07:2004, nurodytame 6.13 punkte:
38.1. nuolatinių stebėjimų – statinio techninės priežiūros žurnale pažymint pastebėtus defektus ar pavojingas deformacijas arba tai, kad jų nerasta, kartu pateikiamos rekomendacijos bei priemonės pastebėtiems defektams pašalinti, jei jų yra;
38.2. kasmetinių ir neeilinių apžiūrų – atitinkamos apžiūros akte ir statinio techninės priežiūros žurnale;
39. Apžiūrų metu atskleidus deformacijų, defektų ar grubių statinio naudojimo ir priežiūros taisyklių pažeidimų, dėl kurių kyla pavojus žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai arba galimi dideli materialiniai nuostoliai, atsakingas už apžiūrą asmuo privalo nedelsdamas apie tai informuoti statinio savininką (bendraturčius) arba jam (jiems) atstovaujančius asmenis. Vėliau apie tai pranešama raštu ir pridedamas apžiūros aktas.
40. Asmuo, kuriam pranešta apie statinio, jo konstrukcijų ar inžinerinės įrangos kritinę būklę, turi nedelsdamas imtis veiksmų, apsaugančių žmones, aplinką ir statinį nuo galimų pasekmių. Pašalinus grėsmę, surašomas atliktų darbų aktas. Jis įregistruojamas statinio techninės priežiūros žurnale.
Kelių apžiūrų metu nustačius pavojingas pažaidas turi būti skubiai šalinamos kliūtys, galinčios sukelti avarinę situaciją kelyje, pataisyti kelio ženklai, aptvertos pavojingos vietos, neatsižvelgiant į darbo laiko trukmę.
Neleistini hidrotechnikos statinių arba jų atskirų elementų defektai bei pažeidimai, kuriuos nedelsiant būtina pašalinti, yra:
· elementų pagrindinio metalo ir suvirinimo siūlių supleišėjimai;
· sujungimo mazguose bei elementų jungimuose nėra projektinių siūlių arba jos atliktos nekokybiškai, nėra jungiamųjų varžtų, veržlių bei kitų elementų;
· elementai iškrypę ir praradę pastovumą;
· trūksta ryšio elementų arba elementų laikančiosiose konstrukcijose arba yra suirusių elementų;
· pažeistos inkarinių elementų atraminės detalės;
· atsivėrę metalinio špunto elementų sujungimai.
Apžiūrint geležinkelio kelio bėgius ypatingą dėmesį reikia kreipti į tas vietas, kur dažniausi įtrūkimai: bėgio kakliuką, ypač jo viršutinę dalį, į bėgio galvutės paviršių ir bėgio galus. Bėgių defektai gali būti surasti pagal tokius požymius: vietinis galvutės paplatėjimas, tamsios išilginės juostos ant riedėjimo paviršiaus, parudavimas po galvute, ploni išilginiai arba skersiniai įtrūkimai bėgio galvutės viršutiniame arba šoniniame paviršiuose, rūdžių arba mėlynos spalvos juostos kakliuko susijungimo su padu vietose ir pado lentynoje, atplaišos bėgio galvutėje ir pan.
41. Pagal apžiūrų rezultatus organizuojami ir vykdomi nuolatinės priežiūros darbai, sudaromi metiniai ir ilgalaikiai pastato ir jo inžinerinės įrangos privalomųjų remonto (ar rekonstrukcijos) darbų ir jų finansinio aprūpinimo planai. Statinio remonto ir rekonstravimo darbai atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos statybos įstatymu ir statybos techniniu reglamentu STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“, nurodytu 6.7 punkte.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
HIDROTECHNIKOS STATINIŲ BALTIJOS JŪROJE IR VIDAUS VANDENS TELKINIUOSE TECHNINĖS PRIEŽIŪROS VYKDYMAS
42. Vidaus vandens kelių hidrotechnikos statinių techninė priežiūra atliekama vadovaudamasi Hidrotechnikos statinių techninės priežiūros taisyklėmis ST 3209092. 01:2004, nurodytomis 6.15 punkte.
PENKTASIS SKIRSNIS
SUSISIEKIMO KOMUNIKACIJŲ IR SU JOMIS SUSIJUSIŲ KITŲ INŽINERINIŲ STATINIŲ TECHNINĖS PRIEŽIŪROS VYKDYMAS
44. Civilinių aerodromų ir jų statinių priežiūra vykdoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro, Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus patvirtintomis taisyklėmis, nurodytomis šių taisyklių 6.17 punkte.
45. Geležinkelio kelio ir kelio statinių techninė priežiūra vykdoma vadovaujantis Geležinkelių transporto kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir taikymo įstatymu ir galiojančiais normatyviniais technologiniais dokumentais – nuostatais, taisyklėmis, instrukcijomis, tvarkomis, nurodytomis šių taisyklių 6.18 punkte.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
TECHNINIŲ PRIŽIŪRĖTOJŲ KVALIFIKACIJOS REIKALAVIMAI
47. Pagal statybos techninį reglamentą STR 1.01.06:2002, nurodytą 6.10 punkte, sudėtingų konstrukcijų ypatingų statinių techninę priežiūrą vykdantys techniniai prižiūrėtojai privalo turėti ne mažesnį kaip aukštesnįjį inžinerinį techninį išsilavinimą, jeigu kituose teisės aktuose nenustatyta kitaip (jeigu tai numatyta kituose teisės aktuose – ir reikiamos statybos techninės veiklos pagrindinės srities vadovo atestatą).
48. Kai statinio techninis prižiūrėtojas yra juridinis asmuo, jis turi paskirti už statinio techninę priežiūrą atsakingą asmenį, kurio kvalifikacija turi būti ne žemesnė negu nustatyta taisyklių 47 punkte.
IV. TECHNINĖS PRIEŽIŪROS DOKUMENTAI
50. Statybos techniniame reglamente STR 01.12.07:2004, nurodytame šių taisyklių 6.13 punkte, nustatyta, kad statinio techninės priežiūros dokumentai yra statinio techninis pasas, apšildomų pastatų, kurių naudingasis plotas didesnis kaip 1000 kvadratinių metrų, – ir pastato techninis energetinis pasas (statinio energetinio naudingumo sertifikatas), statinio techninės priežiūros žurnalas, statinio periodinių ir specialiųjų apžiūrų aktai.
Kelių techninei priežiūrai sudaromos ir pildomos kelių techninės apskaitos kortelės, kurių pavyzdžius pateikia ir pildymo bei saugojimo tvarką nustato statybos taisyklės „Automobilių kelių techninė priežiūra“, nurodytos šių taisyklių 6.19 punkte.
Vyriausybės įgaliotos institucijos ar statinio naudotojas papildomai gali nustatyti ir kitus privalomus dokumentus.
51. Statinio techniniame pase nurodomos statinio techninės ekonominės ir konstruktyvinės charakteristikos bei jų pokyčiai po statinio kapitalinio remonto ar rekonstravimo. Statinio techninio paso sudedamoji dalis yra jo projektinė dokumentacija, taip pat statybos darbų vykdymo techninė dokumentacija. Pastato techniniame energetiniame pase papildomai nurodomos statinio energetinės charakteristikos.
52. Statinio techninės priežiūros žurnale registruojami statinio nuolatinio stebėjimo metu pastebėti konstrukcijų bei inžinerinės techninės įrangos defektai ar deformacijos, taip pat periodinių ir specialiųjų apžiūrų aktų registravimo duomenys, nurodant jų atlikimo datą, vadovus, pastebėtus defektus ir priemones jiems pašalinti.
53. Kiti teisės aktai ar statinio naudotojas gali nustatyti kitus papildomus duomenis, kurie turi būti pateikiami techniniame pase ir (ar) techninės priežiūros žurnale.
54. Statinio techninį pasą ir techninės priežiūros žurnalą saugo statinio naudotojas arba techninis prižiūrėtojas.
55. Statinio techninis pasas ir techninės priežiūros žurnalas saugomas per visą statinio gyvavimo laikotarpį. Atiduodant statinio techninį pasą ir techninės priežiūros žurnalą saugojimui arba keičiantis statinio naudotojui ar techniniam prižiūrėtojui, surašomas šių dokumentų perdavimo aktas dviem egzemplioriais.
V. STATINIŲ NAUDOJIMO PRIEŽIŪRA
57. Susisiekimo komunikacijų ir su jomis susijusių kitų inžinerinių statinių bei hidrotechnikos statinių Baltijos jūroje ir vidaus vandens telkiniuose naudojimo priežiūrą vykdo Susisiekimo ministerijos įgaliotos įmonės, įstaigos prie ministerijos pagal Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu, nurodytu šių taisyklių 6.14 punkte, patvirtintą sąrašą.
______________