VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

N U T A R I M A S

 

dėl elektros energijos rezervinės galios rinkOS TYRImo ReZULTATų

 

2012 m. rugsėjo 28 d. Nr. O3-274

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 8 straipsnio 9 dalies 19 punktu, Rinkų tyrimo taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės energetikos ir kainų komisijos (toliau – Komisija) 2012 m. birželio 8 d. nutarimu Nr. O3-135 (Žin., 2012, Nr. 67-3460) (toliau – Taisyklės), ir atsižvelgdama į Elektros energijos kainos ir rezervinės galios paslaugų kainų užtikrinimo metodiką, patvirtintą Komisijos 2012 m. rugsėjo 14 d. nutarimu Nr. O3-229 (Žin., 2012, Nr. 108-5509), Komisijos 2012 m. birželio 18 d. nutarimą Nr. O3-156 „Dėl elektros energijos rezervinės galios rinkos tyrimo pradžios“ (Žin., 2012, Nr. 69-3585) bei Komisijos Rinkų tyrimų ir statistikos skyriaus 2012 m. rugsėjo 14 d. Elektros energijos rezervinės galios rinkos tyrimo ataskaitą Nr. O13-4 ir 2012 m. rugsėjo 24 d. pažymą Nr. O5-241 „Dėl Elektros energijos rezervinės galios rinkos tyrimo rezultatų“, Komisija n u t a r i a:

1. Konstatuoti, kad:

1.1. Elektros energijos rezervinės galios rinkos tyrimo metu nustatyta rinka apibrėžiama kaip pirminio aktyviosios galios rezervo, antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo, antrinio aktyviosios galios rezervo nuokrypiams reguliuoti, tretinio aktyviosios galios rezervo, reaktyviosios galios ir įtampos valdymo bei avarijų, sutrikimų prevencijos ir jų likvidavimo paslaugų visuma;

1.2. elektros energijos rezervinės galios rinkos geografine teritorija laikoma Lietuvos Respublikos teritorija;

1.3. elektros energijos rezervinės galios paslaugas 2009–2012 metais teikė 3 asmenys: AB „ORLEN Lietuva“, UAB Kauno termofikacijos elektrinė, Lietuvos energija, AB;

1.4. elektros energijos rezervinės galios rinkos koncentracijos laipsnis yra didelis;

1.5. didžiausią elektros energijos rezervinės galios rinkos dalį užima Lietuvos energija, AB. 2010–2012 metais Lietuvos energija, AB užimama elektros energijos rezervinės galios rinkos dalis sudarė ne mažiau nei 95 proc.;

1.6. potencialios konkurencijos elektros energijos rezervinės galios rinkoje nėra;

1.7. egzistuoja įėjimo į rinką – infrastruktūros kontrolės ir prieigos prie finansinių išteklių – barjerai. Didžiausią infrastruktūrą turi Lietuvos energija, AB;

1.8. Lietuvos energija, AB turi galimybes nustatyti nepagrįstas (pernelyg dideles ar pernelyg mažas) kainas.

2. Pritarti Elektros energijos rezervinės galios rinkos tyrimo ataskaitai.

3. Pripažinti Lietuvos energija, AB didelę įtaką elektros energijos rezervinės galios rinkoje turinčiu asmeniu.

4. Nustatyti didelę įtaką elektros energijos rezervinės galios rinkoje turinčiam asmeniui Lietuvos energija, AB:

4.1. apskaitos atskyrimo įpareigojimą. Didelę įtaką elektros energijos rezervinės galios paslaugų rinkoje turintis asmuo Lietuvos energija, AB, vadovaujantis Elektros energijos kainos ir rezervinės galios paslaugų kainų užtikrinimo metodikos 6.2 punktu, privalo atskleisti elektros energijos rezervinės galios užtikrinimo paslaugų sąnaudų, įskaitant investicijų grąžos normą, formavimąsi, vadovaudamasis Elektros energijos kainos ir rezervinės galios paslaugų kainų užtikrinimo metodikos nuostatomis;

4.2. įpareigojimą teikti paslaugas sąnaudomis pagrįstomis kainomis. Didelę įtaką elektros energijos rezervinės galios rinkoje turintis asmuo Lietuvos energija, AB privalo teikti elektros energijos rezervinės galios paslaugas sąnaudomis pagrįstomis kainomis. Sąnaudų priskyrimas elektros energijos rezervinės galios paslaugoms turi būti atliekamas, vadovaujantis Elektros energijos kainos ir rezervinės galios paslaugų kainų užtikrinimo metodikos nuostatomis.

5. Nustatyti didelę įtaką elektros energijos rezervinės galios rinkoje turinčiam asmeniui Lietuvos energija, AB šių elektros energijos rezervinės galios paslaugų kainų viršutines ribas:

5.1. pirminio aktyviosios galios rezervo;

5.2. antrinio avarinio aktyviosios galios rezervo;

5.3. antrinio aktyviosios galios rezervo nuokrypiams reguliuoti;

5.4. tretinio aktyviosios galios rezervo;

5.5. reaktyviosios galios ir įtampos valdymo;

5.6. avarijų, sutrikimų prevencijos ir jų likvidavimo paslaugų.

Šis nutarimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė

 

_________________