LIETUVOS ARBITRAŽO ASOCIACIJOS (LAA)
VISUOTINIO NARIŲ SUSIRINKIMO(VNS)
SPRENDIMAS
DĖL NACIONALINIO KOMERCINIO ARBITRAŽO PROCEDŪROS REGLAMENTO V PRIEDO PATVIRTINIMO
2008 m. liepos 1 d. Nr. 8
Vilnius
Remdamasis Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymu (Žin., 1996, Nr. 39-961), LAA Visuotinis narių susirinkimas nusprendžia:
1. Patvirtinti LAA Visuotinio narių susirinkimo 2005 m. lapkričio 19 d. priimto Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamento (Žin., 2007, Nr. 99-4050) V Priedą „Vietinių verslo (ūkinių) ginčų sprendimo tvarka Statybų arbitražo teisme“.
2. Pateikti šį Reglamento Priedą paskelbti oficialiame norminių aktų skelbimo leidinyje „Valstybės žinios“ ir interneto tinklalapyje.
Nacionalinio komercinio arbitražo
procedūros reglamento
(Žin., 2007, Nr. 99-4050)
V Priedas
PATVIRTINTA
Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA)
Visuotinio narių susirinkimo (VNS)
2008 m. liepos 1 d. sprendimu Nr. 8
SUDERINTA
Lietuvos Respublikos teisingumo
ministerijos 2008 m. lapkričio 5 d.
raštu Nr. (1.11.)-712-9455
Vietinių verslo (ūkinių) ginčų sprendimo tvarka Statybų arbitražo teisme
Galioja nuo 2009 m. sausio 1 d.
1. Bendrosios nuostatos
1.1. Statybų arbitražo teismas yra specializuotas (specialios kompetencijos) trečiųjų teismas, sudaromas ad hoc principu statybinio verslo sektoriuje (statybų rinkoje) kilusiam konkrečiam ūkiniam ginčui išnagrinėti ir išspręsti, vadovaujantis Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA) patvirtintais ir oficialiame norminių aktų skelbimo leidinyje „Valstybės žinios“ paskelbtais arbitražo procedūrų reglamentais (Žin., 2007, Nr. 99-2049, 2050) bei kitais teisės aktais.
1.2. Vietiniu ūkiniu ginču, kylančiu statybinio verslo sektoriuje (statybų rinkoje), laikomas juridinių asmenų – Lietuvos ūkio subjektų nesutarimas arba jų ginčas su fiziniais asmenimis, kilęs iš vietinio statybos sandorio arba iš vietinio nesutartinio (deliktinio) su statybomis susijusio civilinio teisinio santykio, kai ginčo dalykas (objektas) yra Lietuvos Respublikos jurisdikcijoje.
1.3. Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamento (toliau – Reglamentas) V Priedo (toliau – šis Priedas) nuostatos taikytinos visiems statybinio verslo sektoriuje kylančių vietinių ūkinių ginčų nagrinėjimo atvejams, išskyrus tuos, kuriems Lietuvos įstatymais arba Europos Sąjungos teisės aktais nustatyta kitokia jų nagrinėjimo ir sprendimo tvarka.
1.4. Ieškinio realiam (konkrečiam) ginčui išspręsti registravimo, bylų nagrinėjimo procedūrų organizavimo ir Statybų arbitražo teismo administravimo funkcijas atlieka Vilniaus tarptautinis ir nacionalinis komercinis arbitražas (toliau – Vilniaus arbitražas).
1.5. Statybinio verslo sektoriuje (statybų rinkoje) kylantiems ūkiniams ginčams (komerciniams ir deliktiniams) nagrinėti ir išspręsti LAA rekomenduoja arbitrais nepriekaištingos reputacijos aukštos profesinės kvalifikacijos teisės ir atitinkamų statybinio verslo sričių Lietuvos ir užsienio šalių specialistus-praktikus (administratorius, technologus, vadybininkus ir kt.), žinančius santykių konkrečiose šio verslo srityse reguliavimo teisinius pagrindus, tose srityse kylančių nesutarimų ypatumus, jų nagrinėjimo ir šalinimo metodus (Statybų arbitražo teismo kolegijos rekomenduojamų arbitrų sąrašą žr. svetainėje www.arbitration.lt).
2. Ginčų teismingumas
2.1. Statybų arbitražo teismui teismingi statybinio verslo sektoriuje (statybų rinkoje) kylantys ūkiniai ginčai, kuriems nagrinėti ir spręsti taikytini Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktai (įskaitant normatyvinius-techninius statybos dokumentus), reglamentuojantys šio verslo sektoriuje veikiančių ūkio subjektų teisinius santykius.
2.2. Pagal šį (ar kitą ginčo šalių pasirinktą) Reglamentą bei šį jo Priedą Statybų arbitražo teisme nagrinėjami vietiniai statybinio verslo (ūkiniai) ginčai, kylantys:
2.3. Pagal šį Reglamentą ir šį jo Priedą Statybų arbitražo teisme negali būti nagrinėjami statybinio verslo sektoriuje kylantys ginčai, kurių sprendimai pagal Lietuvos Respublikos įstatymus arba Europos Sąjungos teisės aktus priskirti valstybės teismų arba kitokių jurisdikcijų kompetencijai, taip pat ginčai, kurie pagal Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymo 4 str. priskirti tarptautinių ginčų kategorijai.
3. Bylos iškėlimo teisinės prielaidos
3.1. Ieškinys dėl konkretaus verslo (ūkinio) ginčo išsprendimo specializuotame Statybų arbitražo teisme priimamas nagrinėjimui visais atvejais, kai verslo sandorį įteisinančioje sutartyje įrašyta arbitražo išlyga, deleguojanti Vilniaus arbitražui ginčo nagrinėjimo procedūros administravimo teisę.
3.2. Statybinio verslo sektoriuje sudaromų vietinių sandorių dalyviai, pageidaujantys, kad iš jų kylantys ginčai būtų išspręsti specializuotame Statybų arbitražo teisme, pasirašomose sutartyse įrašo šio turinio arbitražo išlygą:
„Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šios sutarties arba susijęs su ja ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, bus perduotas galutinai išspręsti Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo administruojamam Statybų arbitražo teismui, vadovaujantis Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA) patvirtintu Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamentu bei jo V Priede nustatyta statybinio verslo sektoriuje kilusių ūkinių ginčų nagrinėjimo tvarka.“
3.3. Sandorio šalių sutarimu visada gali būti pasirenkama alternatyvios jurisdikcijos (teismo arba arbitražo) išlyga bei ji suformuluojama taip:
„Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šios sutarties arba susijęs su ja ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, bus perduotas galutinai išspręsti ieškovo pasirinktai institucijai: kompetentingam valstybės teismui arba Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo administruojamam Statybų arbitražo teismui, vadovaujantis Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA) patvirtintu Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamentu bei jo V Priede nustatyta statybinio verslo sektoriuje kilusių ūkinių ginčų nagrinėjimo tvarka.“
3.4. Arbitražinio susitarimo tarp sandorio (deliktinio teisinio santykio) šalių teisinė galia perduoti ginčą išspręsti Vilniaus arbitražo administruojamam Statybų arbitražo teismui gali būti suteikta ir atskirai nuo verslo sandorį įteisinančios komercinės sutarties sudarytu arbitražiniu susitarimu arba kitokia rašytine forma, arba atsakovo praktiniais veiksmais, liudijančiais jo sutikimą, kad ginčas būtų sprendžiamas šiame specializuotame arbitražo teisme.
4. Bylos iškėlimo ir nagrinėjimo tvarka
4.1. Ieškinys dėl konkretaus verslo (ūkinio) ginčo išsprendimo, įformintas pagal šio Reglamento 12 punkte nustatytus reikalavimus, įteikiamas Vilniaus arbitražo Sekretoriatui.
4.3. Pateikdamas ieškinį, ieškovas įmoka į Vilniaus arbitražo atsiskaitomąją sąskaitą banke ieškinio registravimo (žyminį), o vėliau ir arbitravimo-administravimo mokesčius, nustatytus LAA patvirtintose Arbitražinių mokesčių ir išlaidų taisyklėse.
4.5. Konkrečiam verslo (ūkiniam) ginčui išnagrinėti ir išspręsti arbitražinis teismas sudaromas vadovaujantis šio Reglamento III dalies nuostatomis, jeigu ginčo šalys nesutaria kitaip.
4.6. Vilniaus arbitražo administruojamas Statybų arbitražo teismas nagrinėja bylą šio Reglamento IV dalies taisyklių nustatyta tvarka.
4.7. Bylos nagrinėjimas užbaigiamas, sprendimas (nutartis) priimamas ir įvykdomas vadovaujantis šio Reglamento V dalies nuostatomis.
4.8. Vilniaus arbitražo administruojamo arbitražinio teismo sprendimas, priimtas dėl pagal šį Reglamentą bei atitinkamą jo priedą išnagrinėto ginčo, priverstinai (esant reikalui) įvykdomas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso ir Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymo nustatyta tvarka.