LIETUVOS RESPUBLIKOS
NEKILNOJAMŲJŲ KULTŪROS VERTYBIŲ APSAUGOS
Į S T A T Y M A S
1994 m. gruodžio 22 d. Nr. I-733
Vilnius
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Pagrindinės sąvokos
nekilnojamosios kultūros vertybės – kultūrinės vertės ir visuomeninės reikšmės statiniai, jų priklausiniai bei kompleksai, ansambliai ir vietovės, įregistruoti šio įstatymo nustatyta tvarka;
nekilnojamųjų kultūros vertybių apsauga – šių vertybių valstybinė apskaita ir visi saugojimo darbai;
kultūros paminklai – reikšmingiausios nekilnojamosios kultūros vertybės, šio įstatymo nustatyta tvarka paskelbtos kultūros paminklais;
statiniai – architektūros, monumentaliosios dailės, technologinės paskirties ir kiti nekilnojamieji žmogaus kūriniai, jų dalys ar liekanos;
statinių priklausiniai – kompoziciškai, funkciškai ar istoriškai su statiniais susieti kilnojamieji kūriniai;
kultūrinė vertė – archeologinė, antropologinė, etnologinė, mitologinė, memorialinė, religinė, architektūrinė, techninė ir technologinė, urbanistinė ar kitokia istorinė, meninė arba mokslinė vertė ir reikšmė;
visuomeninė reikšmė – visuomenės poreikis išsaugoti kultūrinę vertę turinčius statinius, jų priklausinius bei kompleksus, ansamblius ir vietoves, kaip tautos savastį ir tęstinumą;
nekilnojamųjų kultūros vertybių teritorijos – šių vertybių užimami bei su jomis funkciškai, kompoziciškai ar istoriškai susieti sklypai, kuriems nustatomos specialios naudojimo sąlygos;
2 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šio įstatymo tikslas – garantuoti Lietuvos kultūros vertybių apsaugą, gausėjimą ir perdavimą ateities kartoms.
Šis įstatymas reglamentuoja nekilnojamųjų kultūros vertybių, esančių Lietuvos Respublikos teritorijoje bei teritoriniuose vandenyse ir nuosavybės teise priklausančių valstybei, savivaldybėms, religinėms organizacijoms bei kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims, apsaugą ir apsaugos valstybinį valdymą.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos tikslas – išsaugoti šias vertybes, kaip autentiškas Lietuvos ir jos regionų istorijos liudytojas ar meno kūrinius.
3 straipsnis. Įstatymo objektas
Šio įstatymo objektas yra nekilnojamosios kultūros vertybės – sudėtinė sukaupto Lietuvos Respublikos nacionalinio turto dalis. Šios vertybės dėl savo kultūrinės vertės ir visuomeninės reikšmės turi specialų, jų vertę atitinkantį, šio įstatymo nustatytą valstybinės apsaugos režimą.
Piliakalniai, senoviniai pylimai, kiti senovės gynybiniai įtvirtinimai, senovės gyvenamosios ir dirbtuvių vietos, senovės statinių griuvėsiai ir liekanos, alkos, alkakalniai ir kitos senovės religinio kulto vietos, aukurai, akmenys su dubenimis, pėdomis, įrašais ir kitais ženklais, žemgrindos, kūlgrindos ir kiti senovės keliai, pilkapiai, kapinynai ir kitos senovės laidojimo vietos, neveikiančios kapinės ir karių kapinės turi kultūrinę vertę bei visuomeninę reikšmę ir registruojami kaip nekilnojamosios kultūros vertybės.
Kiti objektai gali būti šio įstatymo nustatyta tvarka įregistruoti kaip nekilnojamosios kultūros vertybės, jeigu jie turi kultūrinę vertę ir visuomeninę reikšmę.
Funkciškai, kompoziciškai ar istoriškai vientisos nekilnojamosios kultūros vertybės apsaugos aspektu yra nedalomos.
4 straipsnis. Valstybinė paminklosaugos komisija
Valstybinė paminklosaugos komisija yra Lietuvos Respublikos Seimui atskaitinga kultūros vertybių apsaugos valstybinę politiką formuojanti ir šios politikos įgyvendinimą kontroliuojanti institucija. Ji yra Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės ekspertas kultūros vertybių apsaugos valstybinės politikos klausimais.
Valstybinė paminklosaugos komisija vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo įstatymu ir kitais įstatymais.
Valstybinė paminklosaugos komisija yra juridinis asmuo ir veikia pagal Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintus nuostatus.
Valstybinę paminklosaugos komisiją sudaro 12 narių: 2 narius skiria ir atšaukia Respublikos Prezidentas, 4 narius – Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto teikimu Seimo Pirmininkas, 4 narius – kultūros ministro teikimu Ministras Pirmininkas, 2 narius renka ir atšaukia įstatymų nustatyta tvarka įregistruotos visuomeninės organizacijos, kurių pagrindinė veikla susijusi su nekilnojamųjų kultūros vertybių paieška, saugojimu ir propagavimu.
Į Valstybinę paminklosaugos komisiją neskiriami kultūros vertybių apsaugos valstybės valdymo institucijų vadovai ir jų pavaduotojai. Jie ar jų įgalioti asmenys turi teisę dalyvauti ir pasisakyti Valstybinės paminklosaugos komisijos posėdžiuose.
Valstybinei paminklosaugos komisijai vadovauja pirmininkas, kurį šios komisijos ir Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto teikimu skiria ir keičia Seimo Pirmininkas. Komisijos pirmininkas skiriamas dvejiems metams iš komisijos narių.
Valstybinė paminklosaugos komisija turi sekretoriatą ir kontrolės tarnybą. Sekretoriato ir kontrolės tarnybos veikla organizuojama pagal nuostatus, kuriuos tvirtina Valstybinės paminklosaugos komisijos pirmininkas.
Valstybinės paminklosaugos komisijos funkcijos yra:
4) aprobuoti siūlymus kultūros vertybes paskelbti kultūros paminklais ir kultūros paminklus išbraukti iš kultūros vertybių registrų;
7) informuoti Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetą apie kultūros vertybių apsaugos valstybinės politikos vykdymo problemas;
Valstybinė paminklosaugos komisija turi teisę:
1) kontroliuoti, kaip kultūros vertybių apsaugos valstybės valdymo institucijos vykdo kultūros vertybių apsaugos valstybinę politiką;
2) gauti iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės, ministerijų, kitų valstybės valdymo institucijų ir savivaldybių informaciją, paaiškinimus, sprendimus bei jų oficialius projektus ir kitokius dokumentus, susijusius su kultūros vertybių apsauga;
Valstybinės paminklosaugos komisijos kontrolės tarnyba taip pat turi teisę:
1) įspėti kultūros vertybių savininkus ir valdytojus, kad būtų pašalinti kultūros vertybių apsaugos įstatymų pažeidimai ir apie šiuos pažeidimus per 3 dienas pranešti atitinkamai kultūros vertybių apsaugos valstybės valdymo institucijai;
5 straipsnis. Kultūros vertybių apsaugos valstybinis valdymas
Kultūros vertybių apsaugos valstybės valdymo institucija yra Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Kultūros vertybių apsaugos departamentas (toliau – Kultūros vertybių apsaugos departamentas). Kultūros vertybių apsaugos departamento, kaip kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos valstybės valdymo institucijos, funkcijas ir teises reglamentuoja Kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymas.
Kultūros vertybių apsaugos departamentas vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo įstatymu ir kitais įstatymais bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės norminiais aktais.
Kultūros vertybių apsaugos departamentas yra juridinis asmuo ir veikia pagal kultūros ministro patvirtintus nuostatus.
Kultūros vertybių apsaugos departamentui vadovauja direktorius – Kultūros ministerijos sekretorius, kurį kultūros ministro teikimu skiria ir atleidžia Ministras Pirmininkas.
Kultūros vertybių apsaugos departamentas turi kultūros vertybių apsaugos kontrolės, apskaitos ir ekspertizės tarnybas bei departamento padalinius savivaldybių teritorijose. Jis gali turėti ir kitas jo veiklai reikalingas tarnybas.
Tarnybų ir teritorinių padalinių veikla organizuojama pagal jų nuostatus, kuriuos tvirtina Kultūros vertybių apsaugos departamento direktorius. Kultūros vertybių apsaugos kontrolės, apskaitos ir ekspertizės tarnybų vadovai yra Kultūros vertybių apsaugos departamento direktoriaus pavaduotojai.
Ministerijų, kitų valstybės valdymo institucijų ir savivaldybių priimami aktai, kurie gali turėti įtakos nekilnojamųjų kultūros vertybių ir jų teritorijų saugojimui, taip pat teritorinio planavimo dokumentai turi būti suderinti su Kultūros vertybių apsaugos departamentu. Nesuderinti aktai ir dokumentai yra negaliojantys nekilnojamųjų kultūros vertybių, jų teritorijų bei apsaugos zonų atžvilgiu.
Kultūros vertybių apsaugos departamento reikalavimai dėl konkrečių nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos, pagrįsti šio įstatymo nuostatomis, yra privalomi ministerijoms, kitoms valstybės valdymo institucijoms, savivaldybėms, įmonėms, kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims.
6 straipsnis. Kultūros vertybių apsaugos departamento uždaviniai ir funkcijos
Kultūros vertybių apsaugos departamento uždaviniai:
Pagrindinės Kultūros vertybių apsaugos departamento funkcijos:
3) prižiūrėti nekilnojamųjų kultūros vertybių valdymą, naudojimą ir disponavimą, šių vertybių priešavarinius, remonto, pritaikymo, tyrimo, konservavimo, restauravimo ir kitus darbus;
4) atestuoti tyrimo, konservavimo ir restauravimo specialistus, taip pat valstybės ir savivaldybių nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos institucijose dirbančius specialistus;
5) išduoti įstatymų nustatyta tvarka licencijas tyrimo, konservavimo ir restauravimo darbams, taip pat šių darbų sąlygoms, programoms ir projektams rengti;
6) nustatyti priešavarinių, remonto, pritaikymo, tyrimo, konservavimo, restauravimo ir kitų nekilnojamosiose kultūros vertybėse atliekamų darbų tvarką;
8) kaupti, sisteminti ir skleisti informaciją apie nekilnojamąsias kultūros vertybes bei jų apsaugos metodus;
9) kaupti, tvarkyti ir saugoti archyvinius dokumentus apie nekilnojamąsias kultūros vertybes ir jų apsaugą;
10) rengti valstybines nekilnojamųjų kultūros vertybių apskaitos, mokslinių tyrimų, propagavimo ir kitas saugojimo programas, disponuoti šioms programoms skirtomis valstybės biudžeto lėšomis;
11) kreiptis į teismą ir kitas teisėsaugos institucijas dėl atsakomybės už šio įstatymo reikalavimų pažeidimus;
13) nustatyti sužalotų nekilnojamųjų kultūros vertybių, jų teritorijų ar apsaugos zonų atstatymo būdą ir nuostolių dydį bei priverstinai valstybės išperkamų tokių vertybių vertės dydį;
14) informuoti Valstybinę paminklosaugos komisiją ir visuomenę apie nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos problemas ir savo darbą;
15) teikti Valstybinei paminklosaugos komisijai metines ataskaitas apie nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugą;
7 straipsnis. Kultūros vertybių apsaugos departamento teisės
Kultūros vertybių apsaugos departamentas turi teisę:
1) priimti jam priskirtais klausimais norminius aktus, kurie privalomi ministerijoms, kitoms valstybės valdymo institucijoms, savivaldybėms, įmonėms, kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims;
2) tvirtinti, gavus Valstybinės paminklosaugos komisijos vertinimą, iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamas nekilnojamųjų kultūros vertybių apskaitos, mokslinių tyrimų, propagavimo ir kitų saugojimo darbų programas;
3) teikti šio įstatymo reikalavimais pagrįstus privalomus nurodymus nekilnojamųjų kultūros vertybių savininkams ir valdytojams;
4) gauti iš ministerijų, valstybinių įstaigų, savivaldybių bei nekilnojamųjų kultūros vertybių savininkų ir valdytojų informaciją apie nekilnojamąsias kultūros vertybes;
5) apžiūrėti, fiksuoti ir tirti nekilnojamąsias kultūros vertybes ir objektus, kurie gali būti nekilnojamosiomis kultūros vertybėmis;
6) susipažinti su juridinių ir fizinių asmenų turima inventorizacijos, ikonografijos ir kitokiais dokumentais apie nekilnojamąsias kultūros vertybes ir objektus, kurie gali būti nekilnojamosiomis kultūros vertybėmis;
8) sustabdyti darbus, atliekamus nekilnojamosiose kultūros vertybėse, jų teritorijose ir apsaugos zonose, jeigu pažeisti šio įstatymo reikalavimai arba taip numato šis įstatymas;
10) įstatymų nustatytais atvejais surašyti administracinius teisės pažeidimų protokolus, taikyti administracines nuobaudas;
11) sudaryti laikinąsias ir nuolatines tarybas bei komisijas nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos problemoms nagrinėti;
14) pagal sutartis užsakyti nekilnojamųjų kultūros vertybių apskaitos, mokslinių tyrimų, propagavimo ir kitus saugojimo darbus kitoms įstaigoms, įmonėms ar specialistams;
II SKYRIUS
NEKILNOJAMŲJŲ KULTŪROS VERTYBIŲ APSKAITA
8 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių apskaitos sudėtinės dalys
Nekilnojamųjų kultūros vertybių apskaitą sudaro šių vertybių paieška, nustatymas, įvertinimas, inventorizavimas ir registravimas.
Paieška yra informacijos surinkimas apie objektus, kurie gali turėti kultūrinę vertę ir visuomeninę reikšmę. Tokios informacijos paieškas atlieka, ją kaupia ir saugo Kultūros vertybių apsaugos departamentas.
Nustatymo ir įvertinimo metu turi būti nustatoma objektų sudėtis ir apimtis, pagrindiniai kultūrinės vertės požymiai, visuomeninė reikšmė bei teritorijos.
Nustatytos ir įvertintos nekilnojamosios kultūros vertybės registruojamos įrašant jas į Lietuvos Respublikos nekilnojamųjų kultūros vertybių registrą (toliau – Registras).
Nekilnojamųjų kultūros vertybių pagrindiniai duomenys fiksuojami Kultūros vertybių apsaugos departamento nustatytuose apskaitos dokumentuose ir kompiuterizuotos informacinės sistemos duomenų banke.
9 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių registravimas
Šio įstatymo 3 straipsnio antrojoje dalyje išvardyti objektai registruojami nekilnojamosiomis kultūros vertybėmis.
Kiti objektai į Registrą gali būti įrašyti, jeigu pagrindžiama jų kultūrinė vertė bei visuomeninė reikšmė.
10 straipsnis. Kultūros paminklai
Valstybinės reikšmės istorijos, archeologijos ir kultūros objektų sąrašą Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas.
Reikšmingiausias nekilnojamąsias kultūros vertybes, pasiūlius Kultūros vertybių apsaugos departamentui ir pritarus Valstybinei paminklosaugos komisijai, Kultūros ministro teikimu Lietuvos Respublikos Vyriausybė skelbia kultūros paminklais.
Kad nekilnojamosios kultūros vertybės būtų paskelbtos kultūros paminklais, reikalingas jų savininkų sutikimas.
Be savininko sutikimo skelbiama, jei:
11 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių išbraukimas iš Registro
Nekilnojamąsias kultūros vertybes, paskelbtas kultūros paminklais, pasiūlius Kultūros vertybių apsaugos departamentui ir Valstybinei paminklosaugos komisijai pritarus, kultūros ministro teikimu iš Registro išbraukia Lietuvos Respublikos Vyriausybė, o visas kitas nekilnojamąsias kultūros vertybes – Kultūros vertybių apsaugos departamentas, jeigu:
Siūlymai išbraukti iš Registro nekilnojamąsias kultūros vertybes turi būti pagrįsti. Jeigu nustatytas kultūros vertybių sunykimo ar sunaikinimo faktas, turi būti nustatyti kalti asmenys. Jiems taikoma šio įstatymo nustatyta atsakomybė.
Apie siūlymus išbraukti iš Registro nekilnojamąsias kultūros vertybes turi būti paskelbta regiono ar vietos laikraščiuose, o kultūros paminklus – ne mažiau kaip dviejuose respublikiniuose laikraščiuose prieš tris mėnesius iki tokių sprendimų priėmimo.
12 straipsnis. Informacijos apie nekilnojamąsias kultūros vertybes teikimas
Jei nekilnojamosios kultūros vertybės yra turtas, kuriam nustatyta valstybinė registracija, Kultūros vertybių apsaugos departamentas turi apie šias vertybes pranešti tokio turto registrų tvarkytojams. Registrų tvarkytojai šio turto registracijos dokumentuose padaro reikiamus įrašus.
Apie statinių bei jų kompleksų, ansamblių ir vietovių įrašymą į Registrą ar išbraukimą iš jo, taip pat apie šių nekilnojamųjų kultūros vertybių paskelbimą kultūros paminklais Kultūros vertybių apsaugos departamentas turi pranešti jų savininkams (valdytojams) ir atitinkamoms savivaldybėms.
Apie statinių priklausinių įrašymą į Registrą ar išbraukimą iš jo, apie šių vertybių paskelbimą kultūros paminklais pranešama jų savininkams (valdytojams). Vieša informacija apie šių objektų saugojimo vietą ir savininkus ar valdytojus gali būti teikiama ir skelbiama tik savininkui (valdytojui) sutikus, jeigu jie nepažeidžia šio įstatymo ir kultūros vertybių apsaugos reglamento.
III SKYRIUS
NEKILNOJAMŲJŲ KULTŪROS VERTYBIŲ SAUGOJIMAS
13 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių išsaugojimo subjektai
Savivaldybės atsako už jų valdomų, taip pat jų teritorijose esančių, bet konkrečių savininkų ar valdytojų neturinčių nekilnojamųjų kultūros vertybių išsaugojimą, rūpinasi, kad kitų nekilnojamųjų kultūros vertybių savininkai ir valdytojai galėtų tinkamai saugoti šias vertybes.
14 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimo reikalavimai
Nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimas turi atitikti jų kultūrinę vertę bei autentiškumą ir sudaryti sąlygas šias vertybes tinkamai eksponuoti.
Nekilnojamosioms kultūros vertybėms taikomas toks tvarkymo režimas:
2) konservavimo-restauravimo – išsaugantis esamą vertybės sudėtį ir apimtį restauruojant atskirus jos elementus;
Nekilnojamosioms kultūros vertybėms taikomas toks naudojimo režimas:
15 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos reglamentas
Nekilnojamosios kultūros vertybės apsaugos reglamentas yra šios vertybės priežiūros, tvarkymo ir naudojimo sąlygų nustatymo pagrindinis dokumentas. Apsaugos reglamente taip pat nurodomi pagrindiniai vertybės apskaitos duomenys – jos sudėtis ir apimtis, pagrindiniai kultūrinės vertės požymiai, visuomeninė reikšmė ir teritorija. Pasikeitus nekilnojamosios kultūros vertybės saugojimo sąlygoms, jos fizinei būklei ar paskelbus šią vertybę kultūros paminklu, apsaugos reglamentas papildomas ir patikslinamas.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos reglamentus sudaro ir nustato Kultūros vertybių apsaugos departamentas. Tipinius nekilnojamųjų kultūros vertybių atskirų grupių apsaugos reglamentus, suderintus su Valstybine paminklosaugos komisija, kultūros ministro teikimu tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Kiekvienai nekilnojamajai kultūros vertybei yra sudaromi 2 apsaugos reglamento egzemplioriai. Vienas egzempliorius įteikiamas vertybės savininkui (valdytojui), kitas yra saugomas Kultūros vertybių apsaugos departamente.
16 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių ženklinimas
17 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos zonos
Kad statiniai bei jų kompleksai, ansambliai ir vietovės, įrašyti į Registrą, būtų apsaugoti nuo išorinio poveikio bei išsaugota jų aplinka, Kultūros vertybių apsaugos departamentas nustato individualias apsaugos zonas. Šios zonos skirstomos į:
Apsaugos nuo fizinio poveikio zonos – tai plotai už nekilnojamųjų kultūros vertybių teritorijų, kuriuose atliekami darbai gali fiziškai pakenkti šioms vertybėms ar jų teritorijoms.
Vizualinės apsaugos zonos – tai plotai už nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos nuo fizinio poveikio zonų ar teritorijų, kuriuose aplinkos pakeitimai gali pakenkti šių vertybių kraštovaizdžiui ar optimaliam jų apžvelgimui.
Kol nenustatytos individualios apsaugos zonos, taikomos laikinosios apsaugos zonos:
Individualios vizualinės apsaugos zonos gali būti didesnės negu 500 metrų, jeigu tai lemia saugomos vertybės išlikimą.
Prieš skelbiant nekilnojamąsias kultūros vertybes kultūros paminklais, turi būti nustatytos individualios apsaugos zonos.
18 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos zonų režimas
Apsaugos nuo fizinio poveikio zonoje draudžiama:
3) statyti statinius, kurie nėra skirti nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugai ar šių vertybių naudojimui garantuoti;
Vizualinės apsaugos zonoje draudžiami darbai, kurie gali pakenkti nekilnojamųjų kultūros vertybių kraštovaizdžiui ar optimaliam jų apžvelgimui.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos zonose žemės ir statybos darbų projektai turi būti suderinti su Kultūros vertybių apsaugos departamentu.
19 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių grupių ar atskirų istorinių ir sukultūrinto kraštovaizdžio teritorijų – nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimas
Nekilnojamųjų kultūros vertybių grupėms bei jų aplinkai, istorinėms ir sukultūrinto kraštovaizdžio teritorijoms-nekilnojamosioms kultūros vertybėms išsaugoti gali būti steigiamos saugomos teritorijos.
20 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimo priemonės teritorinio planavimo dokumentuose
21 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbai
Nekilnojamųjų kultūros vertybių tvarkymo darbai yra priešavariniai, remonto, pritaikymo, tyrimo, konservavimo, restauravimo ir atkūrimo.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių priešavarinių, remonto ir pritaikymo darbų tikslas – garantuoti šių vertybių gerą fizinę būklę ir praktinį naudojimą išsaugant nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos reglamentuose nustatytą sudėtį ir apimtį, pagrindinius kultūrinės vertės požymius ir teritorijas.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių tyrimo, konservavimo, restauravimo ir atkūrimo darbų tikslas – atskleisti šių vertybių kultūrinę vertę, išsaugoti autentišką jų sudėtį ir apimtį bei pagrindinius kultūrinės vertės požymius, eksponuoti šias vertybes ar jų atskiras dalis, atkurti prarastus vertybių elementus.
Tvarkymo darbų parinkimas priklauso nuo nekilnojamosios kultūros vertybės kultūrinės vertės, fizinės būklės, autentiškumo bei tvarkymo ir naudojimo režimų, nustatytų apsaugos reglamente.
Kultūros vertybių apsaugos departamento pareigūnai ir jo įgalioti specialistai turi teisę stebėti bei fiksuoti atliekamus tvarkymo darbus. Darbų metu išaiškėjus naujiems kultūrinės vertės požymiams, jie turi teisę darbus sustabdyti. Sustabdžius darbus, ne vėliau kaip per 15 dienų Kultūros vertybių apsaugos departamentas turi priimti sprendimus dėl naujai išaiškintų vertybių ištyrimo ir tolesnės darbų eigos.
22 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimas atliekant priešavarinius, remonto ar pritaikymo darbus
Nekilnojamųjų kultūros vertybių priešavariniams, remonto ar pritaikymo darbams bei tokiems darbams jų teritorijose atlikti reikalingas Kultūros vertybių apsaugos departamento leidimas. Pritaikymo darbams reikalingas projektas suderintas su Kultūros vertybių apsaugos departamentu.
Kultūros vertybių apsaugos departamentas per vieną mėnesį nuo kreipimosi dienos turi išduoti leidimą atlikti darbus ar suderinti pritaikymo projektus arba motyvuotai atsisakyti, jeigu darbai neatitinka šio įstatymo 21 straipsnio sąlygų.
Kultūros vertybių apsaugos departamento leidimas pradėti darbus ir suderintas pritaikymo projektas galioja vienerius metus.
Kultūros vertybių apsaugos departamentas, išduodamas leidimą priešavariniams, remonto ar pritaikymo darbams, derindamas pritaikymo projektą, privalo pareikalauti kartu atlikti būtinus tyrimo, konservavimo ar restauravimo darbus.
23 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių tyrimas, konservavimas, restauravimas ir atkūrimas
Nekilnojamąsias kultūros vertybes tirti, konservuoti, restauruoti ir atkurti galima tik pagal Kultūros vertybių apsaugos departamento patvirtintas sąlygas, programas ar projektus ir gavus šio departamento leidimą. Nustatant tyrimo tvarką ir darbuose dalyvauja Lietuvos istorijos institutas.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių tyrimo, konservavimo, restauravimo ar atkūrimo sąlygas, programas ar projektus Kultūros vertybių apsaugos departamentas turi patvirtinti arba motyvuotai atsisakyti, jeigu darbai neatitinka šio įstatymo 21 straipsnio sąlygų, per du mėnesius nuo kreipimosi dienos, o išduoti leidimą – per 15 dienų.
24 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių požymių turinčių objektų apsauga
25 straipsnis. Didelės apimties žemės judinimo darbų apribojimas
Juridiniai ar fiziniai asmenys, norintys atlikti didelės apimties žemės judinimo darbus (statybos, kelių tiesimo, naudingųjų iškasenų gavybos ir panašius) teritorijose, kurios nėra nekilnojamosios kultūros vertybės ir yra didesnės nei 5 ha, privalo apie darbų pradžią prieš metus pranešti Kultūros vertybių apsaugos departamentui, kuris atlieka tokių teritorijų žvalgomuosius tyrimus.
Jeigu tyrimų metu tokiose teritorijose randama nekilnojamųjų kultūros vertybių požymių turinčių objektų, Kultūros vertybių apsaugos departamentas gali pasiūlyti šio straipsnio pirmojoje dalyje nurodytiems asmenims patiems finansuoti rekalingų archeologinių tyrimų, rastų vertybių tyrimo ir perkėlimo į valstybines saugyklas išlaidas arba planuojamus darbus perkelti į kitą sklypą.
26 straipsnis. Žemėje, vandenyje, pastatuose ir kitur rastų objektų, turinčių nekilnojamųjų kultūros vertybių požymių, apsauga
Apie Lietuvos Respublikos teritorijoje, teritoriniuose vandenyse, pastatuose, jų dalyse ar kitur rastus nekilnojamųjų kultūros vertybių požymių turinčius objektus privaloma pranešti Kultūros vertybių apsaugos departamentui.
Jeigu nekilnojamųjų kultūros vertybių požymių turintys objektai randami kasant žemę, atliekant statybos ar kitus darbus, šios vietos savininkas, valdytojas ar atsakingas darbų vykdytojas privalo nedelsdamas sustabdyti darbus, garantuoti objektų apsaugą ir pranešti Kultūros vertybių apsaugos departamentui. Kultūros vertybių apsaugos departamentas ne vėliau kaip per 15 dienų turi priimti sprendimą dėl šios vietos ir atrastų objektų ištyrimo ir registravimo.
27 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimo finansavimas
Nekilnojamųjų kultūros vertybių saugojimo darbai paprastai atliekami savininkų ar valdytojų lėšomis.
Iš valstybės biudžeto finansuojama:
1) valstybei priklausančių kultūros paminklų priežiūros, priešavariniai, remonto, tyrimo, konservavimo, restauravimo ir kiti darbai;
2) ūkiškai nenaudojamų kultūros paminklų priežiūros, priešavariniai, remonto, tyrimo, konservavimo, restauravimo ir kiti darbai;
Iš savivaldybių biudžeto finansuojama:
1) savivaldybėms priklausančių kultūros vertybių apsaugos, priešavariniai, remonto, tyrimo, konservavimo, restauravimo ir kiti darbai;
Kultūros vertybių apsaugos departamentas iš valstybės biudžeto jam skirtų lėšų gali finansuoti nekilnojamųjų kultūros vertybių avarinės būklės likvidavimo, apsaugos techninių priemonių įrengimo ir kitus išsaugojimo darbus.
28 straipsnis. Mokesčių lengvatos ir lėšos
29 straipsnis. Sandoriai dėl nekilnojamųjų kultūros vertybių
Nekilnojamųjų kultūros vertybių savininkai, norėdami parduoti ar kitaip perleisti šias vertybes, privalo įspėti būsimus savininkus apie šių vertybių statusą ir apsaugos reglamento reikalavimus.
Naujiems nekilnojamųjų kultūros vertybių savininkams pereina visos šio įstatymo nustatytos pareigos ir teisės.
Jeigu nekilnojamosios kultūros vertybės būklė sandorio metu neatitinka užfiksuotosios apsaugos reglamente, turi būti patikslintas apsaugos reglamentas.
30 straipsnis. Nekilnojamųjų kultūros vertybių draudimas
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
32 straipsnis. Atsakomybė už nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymų pažeidimus
33 straipsnis. Žalos, padarytos nekilnojamosioms kultūros vertybėms, atlyginimas
Juridiniai ir fiziniai asmenys, padarę žalą nekilnojamosioms kultūros vertybėms, jų teritorijoms arba apsaugos zonoms, privalo suremontuoti, restauruoti arba atkurti vertybes, atstatyti jų teritorijų arba apsaugos zonų fizinę būklę ir, be to, atlyginti padarytus nuostolius.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių, jų teritorijų ar apsaugos zonų atstatymo būdą bei nuostolių dydį nustato Kultūros vertybių apsaugos departamentas.
34 straipsnis. Priverstinai valstybės išperkamos nekilnojamosios kultūros vertybės
Jeigu nekilnojamųjų kultūros vertybių savininkai nesilaiko šių vertybių apsaugos reglamento ar jas žaloja, Kultūros vertybių apsaugos departamentas raštu įspėja savininką ir nurodo terminą trūkumams pašalinti. Jeigu savininkas neįvykdo šio reikalavimo, tai pagal Kultūros vertybių apsaugos departamento ieškinį teismas gali šią vertybę iš savininko paimti ir perduoti valstybės nuosavybėn. Savininkui apmokama pagal nekilnojamosios kultūros vertybės vertę, kuri nustatoma buvusio savininko susitarimu su Kultūros vertybių apsaugos departamentu, o esant ginčui, ją nustato teismas.
35 straipsnis. Ginčų dėl nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos sprendimas
36 straipsnis. Tarptautinės sutartys ir susitarimai