LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS IKI 2003 METŲ STRATEGINIŲ KRYPČIŲ IR SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS 2000–2001 METŲ PRIEMONIŲ PATVIRTINIMO

 

2000 m. rugsėjo 19 d. Nr. 1119

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo (Žin., 1998, Nr. 109-2993) 5 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strategines kryptis (pridedama).

2. Patvirtinti smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2000–2001 metų priemones (pridedama).

3. Pavesti Ūkio ministerijai koordinuoti Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strateginių krypčių ir smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2000–2001 metų priemonių įgyvendinimą.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                        Andrius Kubilius

 

Ūkio ministras                                                                                Valentinas Milaknis

______________


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2000 m. rugsėjo 19 d. nutarimu Nr. 1119

 

SMULKAUS IR VIDUTINIO VERSLO PLĖTROS iki 2003 metų STRATEGINĖS KRYPTYS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Atsižvelgdama į smulkaus ir vidutinio verslo svarbą Lietuvos ūkiui, Lietuvos Respublikos Vyriausybė savo veiklos programoje nurodo, kad vienas iš svarbiausių jos ekonomikos politikos uždavinių – skatinti smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą.

Pagal Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strategines kryptis siekiama skatinti smulkių bei vidutinių įmonių steigimą naudojant kuo daugiau vietos materialinių ir žmonių išteklių, naujausias technologijas, tai padėtų augti ekonomikai, didėti užimtumui.

2. Šios strateginės kryptys parengtos atsižvelgiant į Nacionalinį plėtros planą, Lietuvos ūkio vidutinės trukmės strategiją integracijos į Europos Sąjungą kontekste, Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos rekomendacijas, kaip plėtoti smulkų ir vidutinį verslą Baltijos regiono valstybėse, pastabas ir pasiūlymus, pateiktus svarstant Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strateginių krypčių projektą konferencijoje „Smulkus ir vidutinis verslas – dabartis ir perspektyva“ (1999 m. liepos 2 d., Vilnius), verslininkų organizacijų, Europos Sąjungos PHARE projekto „Parama Lietuvos integracijai Europoje“ ekspertų pastabas ir pasiūlymus, Verslo sąlygų gerinimo strateginio plano rengimo – smulkaus ir vidutinio verslo plėtros laikinosios darbo grupės išvadas.

 

II. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vizija, strateginiai tikslai

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vizija

 

3. Numatoma tokia ilgalaikė smulkaus ir vidutinio verslo perspektyva:

3.1. sukuriamas dinamiškas smulkaus ir vidutinio verslo sektorius;

3.2. didėja užimtumas, kuriamos naujos darbo vietos, į aktyvią veiklą įtraukiamas jaunimas, moterys, neįgalieji;

3.3. plėtojama verslo infrastruktūra, sukuriamos sąlygos pertvarkyti regionų ekonomiką;

3.4. smulkios ir vidutinės įmonės diegia naujus gamybos būdus, skverbiasi į naujas rinkas, didina veiklos efektyvumą;

3.5. plečiasi ir struktūrizuojasi smulkių ir vidutinių įmonių sąsajos su didelėmis įmonėmis;

3.6. auga verslo kultūra ir natūraliai susiformuoja visuomenės teigiamas požiūris į smulkų ir vidutinį verslininką.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių formavimo principai

 

4. Šiose strateginėse kryptyse išdėstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės vidutinės trukmės prioritetai verslo plėtros srityje ir priemonės jiems įgyvendinti.

5. Svarbiausieji strateginių krypčių formavimo ir įgyvendinimo principai yra šie:

5.1. smulkaus ir vidutinio verslo subjektams teikiama Europos Komisijos rekomendacijas ir Lietuvos Respublikos valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo nuostatas atitinkanti valstybės parama, kuri diferencijuojama atsižvelgiant į šių subjektų specifiką;

5.2. decentralizuojamas smulkiam ir vidutiniam verslui skatinti skirtų lėšų administravimas, valstybės mastu centralizuojama šio administravimo kontrolė;

5.3. steigiami smulkaus ir vidutinio verslo rizikos kapitalo fondai;

5.4. ypač rūpinamasi smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose, kuriuose menka socialinė ir gamybinė infrastruktūra ir didelis nedarbas. Į šią veiklą aktyviai įtraukiamos moterys ir jaunimas;

5.5. siekiant užtikrinti smulkaus ir vidutinio verslo efektyvumą ir konkurencingumą, atsižvelgiant į tai, kad šio verslo įmonėms būtina dirbti pagal šiuolaikiškus verslo standartus ir įsiskverbti į tarptautines rinkas, skatinamas jų kooperacinis bendradarbiavimas su stambiomis įmonėmis;

5.6. smulkaus ir vidutinio verslo plėtros politikos pagrindas – naujausių technologijų taikymas, kūrybiškumas, kvalifikuotų verslininkų gausėjimas;

5.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė pagal valstybės išgales numato lėšas smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginėms kryptims įgyvendinti, užtikrina šių lėšų efektyvaus naudojimo kontrolę, siekia gauti tarptautinių organizacijų ir užsienio valstybių techninę pagalbą, kurios reikia šiam verslui plėtoti;

5.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybė aktyviai bendradarbiauja su verslo savivaldos organizacijomis ir regioninėmis verslo rėmimo institucijomis;

5.9. smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vidutinės trukmės strateginės kryptys nuolat tikslinamos atsižvelgiant į jau parengtas ir įgyvendintas priemones – šalinamos šio verslo plėtros kliūtys, įtraukiamos naujos iniciatyvos.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginiai tikslai

 

6. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginiai tikslai yra šie:

6.1. užtikrinti prioritetinį smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus plėtojimą;

6.2. skatinti smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus integraciją į Europos Sąjungos ekonominę erdvę – šio verslo įmonių tarptautinį bendradarbiavimą ir produkcijos ir paslaugų eksporto didėjimą;

6.3. baigti formuoti smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus plėtros sistemos svarbiausiąsias grandis – institucinę, informacinę ir finansinės paramos struktūrą ir kontrolę.

 

III. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtra iki 2003 metų

 

7. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros iki 2003 metų strateginės kryptys yra šios:

7.1. verslo teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimas;

7.2. smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansinių galimybių gerinimas;

7.3. informacijos apie verslą, mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimo užtikrinimas;

7.4. smulkių ir vidutinių įmonių inovacinio potencialo stiprinimas;

7.5. didelių ir smulkių bei vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimas;

7.6. institucinės verslo infrastruktūros tobulinimas;

7.7. verslo savivaldos plėtojimas;

7.8. smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose.

8. Šios strateginės kryptys numato Lietuvos Respublikos Vyriausybės smulkaus ir vidutinio verslo plėtros politikos, kuri buvo įgyvendinama vykdant smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programą, tęstinumą ir nustato pagrindines priemones smulkaus ir vidutinio verslo plėtros vizijai ir strateginiams tikslams įgyvendinti, smulkaus ir vidutinio verslo problemoms spręsti.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo teisinės ir ekonominės aplinkos tobulinimas

 

9. Nebaigta reformuoti teisinė sistema, dar išlikę biurokratiniai verslo suvaržymai, kitaip nei Europos Komisijos rekomendacijose traktuojamas smulkių ir vidutinių įmonių apibrėžimas, nepakankamai tobula mokesčių sistema ir buhalterinė apskaita, sudėtingas pačių mokesčių apskaičiavimo mechanizmas, netobulas mokesčių administravimas trukdo plėtoti smulkų ir vidutinį verslą.

10. Atsižvelgiant į smulkaus ir vidutinio verslo įmonių problemas, siūloma įgyvendinti šias mokesčių sistemos ir mokesčių administravimo tobulinimo priemones:

10.1. vadovaujantis Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 4 straipsnio 1 punktu, parengti atitinkamų įstatymų pakeitimus – numatyti kriterijus, kuriuos atitinkantys smulkaus ir vidutinio verslo subjektai galėtų gauti valstybės paramą;

10.2. parengti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, supaprastinantį deklaravimo ir mokėjimo tvarką smulkiems pridėtinės vertės mokesčio mokėtojams;

10.3. patikslinti individualių (personalinių) įmonių atskaitomybės tvarką bei formas, siekiant tiksliau apskaityti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų ūkinę – komercinę veiklą.

11. Lietuvos Respublika pasirengusi perkelti į savo teisės aktus ir įgyvendinti visus Nacionalinės Acquis priėmimo programos derybinio skyriaus „Mažos ir vidutinės įmonės“ reikalavimus ir numato vykdyti šios programos priemones, užtikrinančias smulkaus ir vidutinio verslo plėtrą Lietuvoje, taip pat atsižvelgdama į Europos Bendrijos Komisijos rekomendacijas patikslinti smulkaus ir vidutinio verslo subjekto statuso apibrėžimą.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansinių galimybių gerinimas

 

12. Vienas iš pagrindinių smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklos stabdžių – finansinių išteklių stoka. Lietuvos bankų sektorius ir įvairių finansų institucijų sistema nepakankamai išplėtoti ir konkurencingi.

13. Kad būtų įgyvendintas Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymas bei Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programa, labai svarbu, kad valstybės finansinė parama smulkaus ir vidutinio verslo subjektams būtų gerai organizuota, numatomos priemonės pagrįstos, užtikrintas šių priemonių įgyvendinimo kompleksiškumas ir perspektyvumas, derinimas su Europos Sąjungos valstybės pagalbos taisyklėmis. Būtina užtikrinti valstybės paramos smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms skaidrumą, koordinavimą, nuolat analizuoti įvairios paramos veiksmingumą, teikimo kontrolę ir vertinti poveikį smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai.

14. Kad pagerėtų smulkaus ir vidutinio verslo subjektų finansinės galimybės, reikia:

14.1. parengti ir įdiegti tokią smulkaus ir vidutinio verslo subjektų mikrokreditavimo sistemą, kuri skatintų kredito įstaigas aktyviai joje dalyvauti;

14.2. skatinti smulkaus ir vidutinio verslo rizikos kapitalo fondų steigimą ir veiklą;

14.3. decentralizuoti smulkaus ir vidutinio verslo skatinimo fondo lėšų administravimą, siekti šių lėšų naudojimo efektyvumo;

14.4. tobulinti paskolų, teikiamų smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms, rizikos draudimą;

14.5. koordinuoti verslo rėmimo institucijų, verslininkų organizacijų ir finansų institucijų, dirbančių su smulkaus ir vidutinio verslo įmonėmis, veiklą, skatinti tarpusavio bendradarbiavimą, supratimą, geriausios patirties skleidimą regionuose;

14.6. analizuoti Europos Sąjungos valstybių finansinės paramos smulkaus ir vidutinio verslo subjektams, ypač verslą pradedančioms ir perspektyvioms smulkioms įmonėms, teikimo praktiką ir ją taikyti Lietuvoje.

 

Verslo informacijos, mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimas

 

15. Verslo informacijos, konsultavimo ir mokymo paslaugų rinka Lietuvoje plėtojama palyginti lėtai, todėl valstybės parama šioje srityje būtina.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, siekdama skatinti smulkaus ir vidutinio verslo įmonių steigimą ir veikiančių įmonių plėtrą, smulkaus ir vidutinio verslo subjektams ir asmenims, norintiems pradėti verslą, turėtų sudaryti ypač palankias sąlygas naudotis mokymo, konsultavimo ir kitomis paslaugomis. Šioje srityje valstybės parama turėtų būti ne tik organizacinė, bet ir finansinė, nes labai greitai atsiperka.

16. Būtina užtikrinti, kad smulkaus ir vidutinio verslo subjektai gautų informaciją laiku, išsamią ir nebrangią. Šiuo tikslu reikia:

16.1. parengti ir įdiegti subsidijuojamų mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimo smulkaus ir vidutinio verslo subjektams kontrolės ir įvertinimo sistemą;

16.2. užtikrinti, kad smulkaus ir vidutinio verslo subjektai visuose Lietuvos regionuose galėtų naudotis subsidijuojamomis mokymo ir konsultavimo aktualiausiais verslo klausimais paslaugomis;

16.3. nuolat atnaujinti ir plėsti internete informacijos verslininkams apie galimą smulkaus ir vidutinio verslo įmonių dalyvavimą viešuosiuose pirkimuose, bendradarbiavimą su didelėmis įmonėmis, teisinės bazės pokyčius ir kt. sistemą;

16.4. sukurti verslo informacinį tinklą, apimantį visus Lietuvos regionus;

16.5. parengti statistikos informacijos apie smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklą rinkimo, apdorojimo ir skelbimo sistemą;

16.6. kasmet tirti smulkaus ir vidutinio verslo įmonių veiklos sąlygas ir skelbti tyrimų duomenis, parengti analitinę apžvalgą apie Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo būklę ir perspektyvas;

16.7. nuolat informuoti visuomenę apie verslo sąlygas ir verslininkų problemas per valstybinę televiziją, radiją, kitas žiniasklaidos priemones. Taip būtų kuriamas teigiamas verslininko – pagrindinio ekonomikos pažangos subjekto įvaizdis.

 

Smulkių ir vidutinių įmonių inovacinio potencialo stiprinimas

 

17. Verslo sėkmė labai priklauso nuo realaus inovacijų panaudojimo. Deja, smulkaus ir vidutinio verslo subjektai nepakankamai remiasi mokslo laimėjimais, o tai trukdo įmonių plėtrai, mažina jų konkurencingumą.

Smulkaus ir vidutinio verslo įmonės lanksčiausiai ir dinamiškiausiai gali taikyti inovacijas ir naujas technologijas, tačiau tam joms reikia ir valstybės paramos. Šiuo tikslu reikia:

17.1. sukurti institucinę technologijų perdavimo įmonėms ir inovacijų plėtros smulkaus ir vidutinio verslo sektoriuje infrastruktūrą, skatinant technologinių verslo inkubatorių, inovacinių informacijos centrų, mokslo ir technologijų parkų steigimą ir veiklos plėtrą;

17.2. parengti ir įgyvendinti priemones, skatinančias smulkaus ir vidutinio verslo įmonių ir mokslo institucijų, aukštųjų mokyklų bendradarbiavimą technologijų perdavimo ir inovacijų diegimo srityse;

17.3. sukurti finansinius paramos technologijoms perduoti ir inovacijoms diegti smulkaus ir vidutinio verslo sektoriuje mechanizmus;

17.4. plėsti tarptautinį bendradarbiavimą ir tarptautinės praktikos taikymą technologijų perdavimo ir inovacijų srityse.

 

Didelių bei smulkių ir vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimas

 

18. Smulkaus ir vidutinio verslo ir didelių įmonių bendradarbiavimas svarbus kiekvienos valstybės ekonomikos plėtrai. Jis didina sukuriamą pridedamąją vertę visuose jos kūrimo etapuose – pradedant žaliavos įsigijimu, gamyba, rinkotyra ir baigiant sukurto produkto pateikimu vartotojui. Šiam bendradarbiavimui plėsti reikia:

18.1. sukurti smulkaus ir vidutinio verslo ir didelių įmonių bendradarbiavimo modelį, parengti šio bendradarbiavimo skatinimo priemones;

18.2. skatinti dideles įmones padėti smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms įgyti vadybos, naujų technologijų taikymo ir valdymo įgūdžių; išnagrinėti galimybę taikyti PLATO modelį, skatinti smulkaus ir vidutinio verslo įmonių vadovų mokymą didelėse įmonėse.

 

Institucinės verslo infrastruktūros tobulinimas

 

19. Siekiant įgyvendinti šias strategines kryptis ir didinti jose numatytų priemonių veiksmingumą, būtina tobulinti ir plėsti smulkaus ir vidutinio verslo institucinę sistemą. Šiuo tikslu būtina:

19.1. išanalizuoti esamą smulkaus ir vidutinio verslo institucinę sistemą ir parengti institucijų, teikiančių valstybės remiamas paslaugas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams, schemą, numatant verslą remiančių institucijų pagrindines veiklos kryptis, jų tarpusavio ryšius, veiklos koordinavimą ir finansavimo šaltinius;

19.2. atsižvelgiant į smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus svarbą valstybei, žymiai sustiprinti vykdomosios valdžios padalinį, atsakingą už smulkaus ir vidutinio verslo politiką ir jos vykdymą;

19.3. atnaujinti korespondentinių Europos informacinių centrų veiklą Lietuvoje;

19.4. skatinti valstybės valdžios ir valdymo institucijų, vietos savivaldos institucijų ir verslininkų organizacijų bendradarbiavimą;

19.5. organizuoti mokymą tarnautojams, atsakingiems už verslo plėtrą regionuose;

19.6. patikslinti Tarpžinybinės tarybos smulkaus ir vidutinio verslo problematikai nagrinėti ir interesams derinti reglamentą – didinti jos vaidmenį sprendžiant smulkaus ir vidutinio verslo plėtros klausimus.

 

Verslo savivaldos plėtojimas

 

20. Lietuvos Respublikos Vyriausybės politika smulkaus ir vidutinio verslo plėtros srityje bus deramai įgyvendinta tik tuo atveju, jeigu prie jos formavimo ir įgyvendinimo prisidės verslininkų organizacijos ir verslininkai. Šiuo tikslu būtina:

20.1. plėsti verslo savivaldą, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos, kitų smulkaus ir vidutinio verslo subjektų organizacijų funkcijas;

20.2. tobulinti dvišalių susitarimų tarp valstybės valdžios ir valdymo institucijų ir smulkaus ir vidutinio verslo verslininkų organizacijų sistemą.

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose

 

21. Nacionalinės regioninės politikos tikslai, svarbiausieji uždaviniai ir įgyvendinimo principai išdėstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 21 d. nutarime Nr. 902 „Dėl Lietuvos regioninės politikos metmenų“ (Žin., 1998, Nr. 66-1922).

Įgyvendinant smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strategines kryptis regionuose, bus vadovaujamasi šiais principais:

21.1. kiekvienas regionas turi nurodyti svarbiausias smulkaus ir vidutinio verslo plėtros problemas ir pasverti galimybes jas spręsti vietoje nacionalinių smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių kontekste;

21.2. institucinė verslo infrastruktūra regionuose turi užtikrinti regioninių smulkaus ir vidutinio verslo plėtros projektų įgyvendinimą ir problemų sprendimą.

 

IV. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių įgyvendinimo finansavimas

 

22. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių įgyvendinimui didžiausią įtaką turės įvairių lygių finansavimo šaltinių galimybės, lėšų naudojimo koordinavimas ir kooperavimas. Tie šaltiniai gali būti:

22.1. valstybės ir savivaldybių lėšos, skirtos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonėms įgyvendinti;

22.2. pagal Europos Sąjungos PHARE, regioninės ir dvišalės paramos, Europos regionų ir „Cross Border“ programas skiriamos lėšos;

22.3. pagal tarptautinės smulkaus ir vidutinio verslo paramos programas skiriamos lėšos;

22.4. pagal nacionalines socialines ir užimtumo didinimo programas skiriamos lėšos.

23. Kadangi smulkaus ir vidutinio verslo paramos institucinė sistema dar galutinai nesukurta, o regionų projektų valdymo administraciniai gebėjimai nepakankami, numatoma, kad artimiausioje ateityje dar išliks pakankamai centralizuotas finansavimas.

24. Atsižvelgiant į Lietuvos ekonomikos būklę, 2000 metais būtina įgyvendinti tas priemones, kurioms nereikia daug lėšų, tačiau kurios daro teigiamą poveikį visiems smulkaus ir vidutinio verslo subjektams. Pirmiausia derėtų gerinti verslo aplinką, šalinti biurokratinius verslo suvaržymus, rūpintis, kad verslininkai gautų kuo daugiau informacijos, būtų konsultuojami ir mokomi.

 

V. Kontrolė ir įvertinimas

 

25. Kad šios strateginės kryptys būtų įgyvendintos ir prisidėtų prie šalies ekonomikos plėtros, svarbu užtikrinti jų vykdymo kontrolę ir sistemingą verslo visuomenės informavimą apie jose numatytų priemonių įgyvendinimo rezultatus.

26. Įvertinimas padeda nustatyti, kokią įtaką šių strateginių krypčių įgyvendinimas turi smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai nacionaliniu ir regioniniu mastu, pavieniams smulkaus ir vidutinio verslo subjektams. Atsižvelgiant į tai, turi būti atnaujinamos ir tobulinamos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonės.

27. Šiuo metu statistikos informacija apie smulkų ir vidutinį verslą beveik nesudaro galimybės kiekybiškai įvertinti verslo plėtros priemonių įgyvendinimo rezultatų. Šį informacijos stygių laikinai turėtų kompensuoti smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklos tyrimai, kuriuos kasmet atlieka Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. Tyrimai leistų nustatyti teisinės ir ekonominės smulkaus ir vidutinio verslo aplinkos pasikeitimų poveikį, valstybės paramos įtaką smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklai.

28. Patikslinus dabar veikiančios Tarpžinybinės tarybos smulkaus ir vidutinio verslo problematikai nagrinėti ir interesams derinti funkcijas, ji galėtų aktyviau prisidėti prie šių strateginių krypčių įgyvendinimo.

29. Atsižvelgiant į tai, jog smulkus ir vidutinis verslas – svarbiausias ekonomikos augimo veiksnys, turintis esminį poveikį bendrai šalies ūkio plėtrai ir socialiniam stabilumui, numatytos ir šių strateginių krypčių įgyvendinimo 2001–2002 metų priemonės, kurioms reikia apie 41 mln. litų. Svarbiausios iš jų:

29.1. gerinti teisinę, ekonominę ir informacinę smulkaus ir vidutinio verslo aplinką, užtikrinti, kad verslininkai regionuose galėtų susipažinti su jiems svarbia informacija;

29.2. vykdyti nuoseklią Lietuvos pasirengimo narystei Europos Sąjungoje programą smulkaus ir vidutinio verslo srityje, aktyviai dalyvauti daugiametėje Europos Sąjungos verslo plėtros programoje;

29.3. skatinti regioninių ir tikslinių programų rengimą ir įgyvendinimą, plėtoti smulkaus ir vidutinio verslo paramos infrastruktūrą, decentralizuoti smulkaus ir vidutinio verslo skatinimo fondo funkcijas ir skatinti vietines verslo iniciatyvas;

29.4. plėtoti finansinės paramos smulkaus ir vidutinio verslo sektoriui formas.

30. Įvykdžius šias priemones, tikimasi, kad:

30.1. padidės smulkaus ir vidutinio verslo sektoriaus dalis bendrajame vidaus produkte;

30.2. bus sukurta naujų darbo vietų, sumažės užimtumo netolygumas Lietuvos regionuose;

30.3. bus sukurta nauja informacinė bazė, verslo paramos infrastruktūra;

30.4. atsiras daug naujų gamybinių, prekybinių ir paslaugų ryšių tarp smulkių, vidutinių ir stambių įmonių;

30.5. sumažės socialiniai–ekonominiai regionų skirtumai;

30.6. padidės eksportas, išsiplės vidaus ir tarptautinės rinkos, pagerės užsienio prekybos balansas;

30.7. padidės pramonės ir verslo efektyvumas ir konkurencingumas;

30.8. pagerės mokesčių surinkimas į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą;

30.9. bus gauta naujų tiesioginių užsienio investicijų;

30.10. padidės realusis darbo užmokestis, atsiras vidurinė visuomenės klasė;

30.11. iš esmės pagerės kriminogeninė būklė;

30.12. bus užtikrintas valstybės politinis stabilumas.

31. Ūkio ministerija atsakinga už šių strateginių krypčių įgyvendinimo koordinavimą, kontrolę ir įvertinimą. Valstybės institucijos, atsakingos už konkrečias smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2000–2001 metų įgyvendinimo priemones, nurodytos šiose priemonėse. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros strateginių krypčių įgyvendinimo efektyvumui didelę reikšmę turės vykdytojų dialogas su verslininkų organizacijomis, verslo visuomenės pritarimas ir dalyvavimas įgyvendinant konkrečias priemones.

______________


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2000 m. rugsėjo 19 d. nutarimu Nr. 1119

 

Smulkaus ir vidutinio verslo plėtros 2000 – 2001 metų priemonės

 

Priemonės pavadinimas

Įvykdymo terminas

Vykdytojai

I. Teisinės ir ekonominės aplinkos gerinimas

1.

Parengti pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo pakeitimo, patikslinančio smulkaus ir vidutinio verslo subjektų apibrėžimą pagal Europos Komisijos rekomendacijas

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija

2.

Spartinant integraciją į Europos Sąjungą, įgyvendinti Europos informacinių centrų steigimo ir veiklos plėtojimo projektą

2000–2001 metai

Europos komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės,

Ūkio ministerija

 

3.

Dalyvauti 4-ojoje Europos Sąjungos daugiametėje smulkaus ir vidutinio verslo rėmimo programoje, parengti ir įdiegti naujas finansinės paramos verslui formas

 

2001 metai

 

Ūkio ministerija

4.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 4 straipsnio 1 punktu, išsaugoti Lietuvos Respublikos juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymo ir Lietuvos Respublikos fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo pakeitimus, numatančius mokesčių lengvatas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams

 

2000 metų

IV ketvirtis

Finansų ministerija

5.

Parengti projektą Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pakeitimo įstatymo, supaprastinančio deklaravimo ir mokėjimo tvarką smulkiems pridėtinės vertės mokesčio mokėtojams

 

2000 metų

IV ketvirtis

Finansų ministerija

6.

Patikslinti ir supaprastinti individualių (personalinių) įmonių atskaitomybės tvarką bei formas

2000 metų

IV ketvirtis

Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Finansų ministerija, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos

7.

Parengti didelių bei smulkių ir vidutinių įmonių bendradarbiavimo skatinimo modelį

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija

II. Finansinės paramos tobulinimas

8.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 4 straipsnio 1 punktu, parengti mokestinių paskolų smulkaus ir vidutinio verslo subjektams teikimo tvarką; supaprastinti ir liberalizuoti mokestinių paskolų sutarčių sudarymo tvarką

 

2000 metų

IV ketvirtis

Finansų ministerija, Ūkio ministerija

9.

Parengti smulkaus ir vidutinio verslo mikrokreditavimo projektą ir jo įgyvendinimo modelį, siekiant sutelkti vienoje vietoje galimus finansinės paramos smulkiam ir vidutiniam verslui mechanizmus

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija, Finansų ministerija

 

10.

Parengti priemones, tobulinančias smulkaus ir vidutinio verslo paskolų garantijų sistemą

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija, Finansų ministerija

11.

Parengti pasiūlymus dėl smulkaus ir vidutinio verslo rizikos kapitalo fondų steigimo

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija

III. Verslo informacijos, mokymo ir konsultavimo paslaugų plėtra

12.

Parengti statistikos informacijos apie smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklą rinkimo, apdorojimo, skelbimo sistemą ir duomenų pateikimo tvarką

2000 metų

IV ketvirtis

Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, Ūkio ministerija

 

13.

Kasmet tirti smulkaus ir vidutinio verslo įmonių veiklos sąlygas

2000–2001 metai

Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Ūkio ministerija

 

14.

Parengti ir paskelbti statistikos duomenis apie smulkaus ir vidutinio verslo subjektų veiklą 2000 metais

2001 metų

III ketvirtis

Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Ūkio ministerija, Finansų ministerija

 

15.

Toliau teikti subsidijuojamas mokymo ir konsultavimo paslaugas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams šalies regionuose

 

2000–2001 metai

Ūkio ministerija

16.

Parengti ir įgyvendinti subsidijuojamų mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimo smulkaus ir vidutinio verslo subjektams monitoringo ir įvertinimo sistemą

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija

17.

Organizuoti mokymą valstybės tarnautojams, atsakingiems už verslo plėtrą regionuose

2000–2001 metai

Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija, Ūkio ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija

 

18.

Kurti teigiamą verslininko įvaizdį per televiziją ir radiją, kitas žiniasklaidos ir informacijos teikimo priemones

 

2000–2001 metai

Ūkio ministerija

19.

Atnaujinti ir išplėsti esamą informaciją verslininkams Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūros interneto puslapyje (http://www. svv.lt)

 

2000–2001 metai

Ūkio ministerija

IV. Institucinės verslo plėtros infrastruktūros tobulinimas

20.

Parengti institucijų, teikiančių valstybės remiamas paslaugas smulkaus ir vidutinio verslo subjektams, plėtojimo schemą

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija

21.

Išanalizuoti pirmųjų verslo inkubatorių veiklos rezultatus ir parengti pasiūlymus dėl verslo inkubatorių tinklo plėtojimo

 

2001 metų

II ketvirtis

Ūkio ministerija

22.

Teikti metodinę ir finansinę paramą verslo infrastruktūros plėtojimo priemonėms įgyvendinti

 

2000–2001 metai

Ūkio ministerija

23.

Parengti pasiūlymus dėl Tarpžinybinės tarybos smulkaus ir vidutinio verslo problematikai nagrinėti ir interesams derinti (Smulkaus verslo tarybos) įgaliojimų išplėtimo (rengiant ir analizuojant teisės aktus, reglamentuojančius smulkaus ir vidutinio verslo veiklą, numatant verslo plėtros priemonių finansavimą ir kt.)

 

2000 metų

IV ketvirtis

Ūkio ministerija, asocijuotos verslo struktūros

 

V. Verslo savivaldos plėtra

24.

Išnagrinėti dalies valstybės valdymo institucijų funkcijų perdavimo verslo savivaldai galimybę ir pateikti pasiūlymus šiuo klausimu

 

2000 metų

IV ketvirtis

Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija, Ūkio ministerija, verslininkų organizacijos

VI. Smulkaus ir vidutinio verslo plėtra regionuose

25.

Įgyvendinti Europos Sąjungos PHARE 2000–2001 metų programos „Socialinės ir ekonominės sanglaudos“ regionų verslo skatinimo projektus

 

2000–2001 metai

Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija, Ūkio ministerija

26.

Teikti rekomendacijas vietos savivaldos institucijoms ir apskričių viršininkams, kaip rengti smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programas – sudėtines regionų plėtros planų dalis, koordinuoti šių programų rengimą

2000–2001 metai

Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija, Ūkio ministerija, Aplinkos ministerija, apskričių viršininkai

 

27.

Teikti techninę ir finansinę paramą, kurios reikia tikslinėms ir regioninėms smulkaus ir vidutinio verslo plėtros programoms rengti

2000–2001 metai

Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija, Ūkio ministerija, apskričių viršininkai, vietos savivaldos institucijos

 

 

Pastaba. Siekiant užtikrinti smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemonių tęstinumą, Lietuvos Respublikos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros įstatyme numatyta kiekvienais metais atnaujinti ir papildyti smulkaus ir vidutinio verslo plėtros priemones.

______________