LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL PASAULIO SVEIKATOS ORGANIZACIJOS TARPTAUTINIŲ SVEIKATOS PRIEŽIŪROS TAISYKLIŲ (2005 M.) ĮGYVENDINIMO LIETUVOJE 2011–2012 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2011 m. sausio 27 d. Nr. V-81

Vilnius

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. birželio 16 d. nutarimo Nr. 770 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. birželio 11 d. nutarimo Nr. 589 „Dėl Pasaulio sveikatos organizacijos Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 m.) įgyvendinimo Lietuvoje 2008–2012 metų programos patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios“ (Žin., 2010, Nr. 73-3708) 2 punktą:

1. Tvirtinu Pasaulio sveikatos organizacijos Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 m.) įgyvendinimo Lietuvoje 2011–2012 metų programą (pridedama).

2. Pavedu įsakymo vykdymą kontroliuoti viceministrui pagal administruojamą sritį.

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                           Raimondas Šukys

 

_________________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos sveikatos

apsaugos ministro 2011 m. sausio 27 d.

įsakymu Nr. V-81

 

Pasaulio sveikatos organizacijos tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 M.) įgyvendinimo Lietuvoje 2011–2012 METų programa

 

I. Bendrosios Nuostatos

 

1. Pasaulio sveikatos organizacijos Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 m.) įgyvendinimo Lietuvoje 2011–2012 metų programos (toliau – programa) paskirtis – suformuoti teisines, struktūrines, administracines ir kitas išankstines sąlygas įgyvendinti Pasaulio sveikatos organizacijos Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 m.), ratifikuotų Lietuvos Respublikos įstatymu dėl Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 m.) ratifikavimo (Žin., 2008, Nr. 15-513) (toliau – Taisyklės), nuostatas Lietuvoje, siekiant apsaugoti žmones nuo ligų plitimo tarptautiniu mastu.

2. Šioje programoje vartojamos sąvokos atitinka Taisyklėse ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

3. Užkrečiamųjų ligų epidemiologinę priežiūrą Lietuvoje reglamentuoja Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymas (Žin., 1996, Nr. 104-2363; 2001, Nr. 112-4069) ir jo įgyvendinamieji teisės aktai. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija ir jai pavaldžios įstaigos įgyvendina visuomenės sveikatos saugos kontrolę, užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės strategiją, kitas užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės funkcijas.

4. Pagal Taisykles šalys privalo užtikrinti būtinųjų visuomenės sveikatos reikalavimų laikymąsi savivaldybės ir valstybės lygiais.

5. Savivaldybės lygmeniu užkrečiamųjų ligų epidemiologinę priežiūrą ir kontrolę, nuolatinę ir sustiprintą medicininę-karantininę kontrolę pasienio kontrolės punktuose teisės aktų nustatyta tvarka vykdo Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai prie Sveikatos apsaugos ministerijos pavaldžios teritorinės visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – TVSPĮ). TVSPĮ specialistai pasienio kontrolės punktuose vykdo medicininį-karantininį patikrinimą, įskaitant sveikatos dokumentų patikrinimą, dalyvauja atliekant medicininį ištyrimą, teikia konsultacijas, įtarus / patvirtinus užkrečiamosios ligos atvejį, protrūkį, mirties nuo užkrečiamosios ligos atvejį, taršą ar kitą biologinės kilmės įvykį, skiria medicinines-karantinines kontrolės priemones (izoliavimą, ribotą karantiną, hospitalizavimą, visuomenės sveikatos stebėjimą, privalomą aplinkos kenksmingumo pašalinimą ir kt. priemones, numatytas Taisyklėse) ir tikrina jų vykdymą.

6. Medicininės-karantininės kontrolės priemonės vykdomos bendradarbiaujant su kitomis valstybės valdymo institucijomis, savivaldybėmis, organizacijomis ir kitais asmenimis pagal iš anksto parengtus ir suderintus medicininės-karantininės kontrolės priemonių įgyvendinimo planus. Ekstremalių visuomenės sveikatai situacijų metu turi būti užtikrinta tinkama paveiktų, sergančių asmenų ir gyvūnų priežiūra, galimybė juos izoliuoti nuo kitų asmenų ir gyvūnų, apklausti keliautojus, paskirti medicininės-karantininės kontrolės priemones.

7. Įgyvendinant Taisyklėse numatytus reikalavimus, patekimo vietose bet kuriuo metu būtina užtikrinti saugią aplinką keliautojams, tinkamas sveikatos priežiūros paslaugas ligoniams, prireikus – ir jų transportavimą į asmens sveikatos priežiūros įstaigas, galimybę kvalifikuotai atlikti transporto priemonių patikrinimą ir prireikus taikyti privalomąjį aplinkos kenksmingumo pašalinimą.

Lietuvoje numatoma Taisyklėse numatytus pajėgumus užtikrinti Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste ir Tarptautiniame Vilniaus oro uoste. Siekiant įgyvendinti Taisyklių nuostatas ir vykdant medicininę-karantininę kontrolę pasienio kontrolės punktuose, būtina užtikrinti nenutrūkstamą ryšį 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. Tam reikalinga techninė bazė, žmogiškieji resursai ir nuolatinė priežiūra.

Pasienio kontrolės punktuose sanitarinę ir medicininę-karantininę apsaugą bei kitus patikrinimus atliekančių institucijų darbuotojai nepakankamai aprūpinti asmeninės apsaugos priemonėmis, naudotinomis esant ekstremaliosioms situacijoms, ir atitinkamomis ryšio priemonėmis, kad įtarę įvykius, galinčius išplisti tarptautiniu mastu, galėtų susisiekti su Nacionaliniu koordinavimo centru.

8. Šiuo metu privalomojo aplinkos kenksmingumo pašalinimo (baigiamosios dezinfekcijos) klausimas užkrečiamųjų ligų židiniuose išspręstas iš dalies. Būtina paskirti instituciją, atsakingą už privalomąjį aplinkos kenksmingumo pašalinimą (baigiamąją dezinfekciją) ir numatyti jos atlikimo tvarką.

9. Iki šiol Lietuvoje nevisiškai užtikrintos režiminės sąlygos ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų laboratorinei diagnostikai atlikti. Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos galimybės atlikti 3-iosios pavojingumo grupės mikroorganizmų diagnostiką yra labai ribotos. 3-iosios pavojingumo grupės sukėlėjus nustatyti galima tik Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Nacionaliniame maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institute, o atlikti 4-osios grupės mikroorganizmų diagnostiką visai nėra galimybių. Tarptautinių sutarčių dėl mikrobiologinių tyrimų atlikimo kitų šalių laboratorijose nėra.

Numatyta, kad 2011 m. Nacionalinėje visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijoje bus įsteigta 3-iosios pavojingumo klasės mikroorganizmų diagnostikos pajėgumus užtikrinanti laboratorija.

10. Pagal Taisykles savivaldybės lygiu būtina užtikrinti galimybę nustatyti įvykius, galinčius išplisti tarptautiniu mastu, apie juos pranešti, imtis reikiamų kontrolės priemonių, teikti pagalbą, bendradarbiauti tarp institucijų. Savivaldybės lygiu turi būti užtikrintas įvykio įvertinimas, kontrolės priemonių taikymas, pagalbos teikimas, galimybė pranešti valstybės lygio institucijoms, bendradarbiauti tarp institucijų. Tuo tikslu valstybės lygiu paskirtas Nacionalinis Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių koordinavimo centras (toliau – Nacionalinis koordinavimo centras), kuris padeda užtikrinti tinkamą informacijos apie įvykį priėmimą, vertinimą ir perdavimą Pasaulio sveikatos organizacijai 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. Nacionalinio koordinavimo centro funkcijas vykdo Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras (toliau – Ekstremalių sveikatai situacijų centras).

11. Radiacinės saugos centras yra atsakingas už nuolatinę veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais valstybinę radiacinės saugos priežiūrą ir kontrolę, todėl jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių naudotojai, licencijų turėtojai, įvykus radiologinei avarijai, informuoja Radiacinį saugos centrą, o jis teikia rekomendacijas ir reikalavimus, kaip elgtis konkrečioje situacijoje radiacinės saugos požiūriu.

Pagal Nelegalių jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių ir radionuklidais užterštų objektų tvarkymo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 16 d. nutarimu Nr. 280 (Žin., 2005, Nr. 36-1170), Radiacinės saugos centras gauna informaciją ir iš kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei fizinių ir juridinių asmenų apie aptiktus nelegalius šaltinius ar užterštas radionuklidais teritorijas. Vadovaujantis minėtu nutarimu, gaunama informacija iš Valstybės sienos apsaugos tarnybos apie pasienyje sulaikytus krovinius ar transporto priemones, skleidžiančias spinduliuotės dozės galią, viršijančią 0,2 µmiuSv/h (20 µmiuR/h) bet kuriame transporto priemonės išorinio paviršiaus taške, ir asmenis, skleidžiančius jonizuojančiąją spinduliuotę. Įvertinęs situaciją ir, jei reikia, atlikęs radiologinius tyrimus, Radiacinės saugos centras teikia siūlymus dėl tokių transporto priemonių ir asmenų įvažiavimo ar išvažiavimo iš šalies.

12. Pažymėtina, kad:

12.1. informacija apie ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, renkama, vertinama ir teikiama Pasaulio sveikatos organizacijai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. sausio 14 d. įsakymo Nr. V-17 „Dėl informacijos apie ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, rinkimo, vertinimo ir teikimo Pasaulio sveikatos organizacijai tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 9-468) nustatyta tvarka. Šiuo įsakymu užtikrinama Taisyklių nuostata, kad visa informacija apie ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, turi patekti į Nacionalinį koordinavimo centrą ir prireikus tik iš jo gali būti perduota Pasaulio sveikatos organizacijai;

12.2. informacija apie užkrečiamąsias ligas teikiama Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. gegužės 28 d. įsakymo Nr. V-397 „Dėl užkrečiamųjų ligų ir sveikatos problemų, dėl kurių turi būti atliekama epidemiologinė priežiūra, sąrašo ir informacijos teikimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 90-3317) nustatyta tvarka, pagal kurią Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras užtikrina informacijos priėmimą ir perdavimą darbo laiku, o poilsio laiku ši informacija yra teikiama Ekstremalių sveikatai situacijų centrui;

12.3. Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras yra įgaliotas teikti informaciją per Europos Bendrijos Užkrečiamųjų ligų epidemiologinės priežiūros tinklo Skubaus įspėjimo ir reagavimo sistemą (toliau – SĮRS) ir kitoms Europos Sąjungos įgaliotoms institucijoms apie tarptautiniu mastu galinčius išplisti įvykius (užkrečiamąsias ligas, jų protrūkius), taikomas profilaktikos ir kontrolės priemones. Ekstremalių sveikatai situacijų centras poilsio laiku yra įgaliotas sekti SĮRS pateiktą informaciją;

12.4. Ekstremalių sveikatai situacijų centras teikia informaciją Europos Sąjungos valstybėms narėms, Europos Komisijai per Europos Komisijos Skubaus įspėjimo apie biologinių, cheminių medžiagų panaudojimą ir grėsmę sistemą (RAS–BICHAT);

12.5. informaciją apie ekstremaliuosius su jonizuojančiąja spinduliuote susijusius įvykius, taip pat įvykius, galinčius turėti įtakos kitoms šalims, Radiacinės saugos centras teikia teisės aktų nustatyta tvarka Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija informuoja Tarptautinę atominės energetikos agentūrą (TATENA), Europos Komisiją, kaimynines valstybes pagal Konvencijos dėl ankstyvo pranešimo apie branduolinę avariją (Žin., 2004, Nr. 32-1013) reikalavimus, Europos Bendrijos skubaus keitimosi informacija apie radiologinį pavojų sistemos (ECURIE) ir dvišalių tarpvalstybinių sutarčių apie ankstyvą pranešimą branduolinės ar radiologinės avarijos atveju reikalavimus.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI, SIEKIAMI REZULTATAI

 

13. Šios programos tikslas – įgyvendinti Taisyklių nuostatas Lietuvoje.

14. Šios programos uždaviniai:

14.1. suderinti atitinkamus teisės aktus su Taisyklių reikalavimais;

14.2. užtikrinti tinkamą pasirengimą ir reagavimą į ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, siekiant efektyviai ir laiku koordinuoti jų valdymą;

14.3. sustiprinti administracinius gebėjimus, kurių reikia reaguojant į ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą.

15. Šios programos siekiamas rezultatas – iki 2012 m. sveikatos priežiūros institucijos bus 100 procentų pasirengusios vykdyti savo funkcijas pagal Taisyklėse nustatytus reikalavimus.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS IR ATSKAITOMYBĖ

 

16. Sveikatos apsaugos ministerija atsakinga už šios programos ir jos įgyvendinimo priemonių vykdymo koordinavimą.

17. Šią programą įgyvendinančios institucijos kasmet, iki sausio 15 d., atsiskaito Sveikatos apsaugos ministerijai už šios programos priemonių įgyvendinimą praėjusiais ataskaitiniais metais.

18. Programos įgyvendinimo priemonės finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už programos priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų.

 

_________________


Pasaulio sveikatos organizacijos

Tarptautinių sveikatos priežiūros

taisyklių (2005 m.) įgyvendinimo

Lietuvoje 2011–2012 metų programos

priedas

 

Pasaulio sveikatos organizacijos Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių (2005 m.) įgyvendinimo Lietuvoje 2011–2012 metų programos įgyvendinimo priemonės

 

Uždavinys

Priemonės pavadinimas

Atsakingas (-i) vykdytojas (-ai)

Įvykdymo terminas (metai)

Preliminarus asignavimų poreikis (tūkst. litų)*

2011 metais

2012  metais

1. Suderinti atitinkamus teisės aktus su Taisyklių reikalavimais

1.1. Peržiūrėti ir parengti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. lapkričio 10 d. įsakymo Nr. V-775 „Dėl Visuomenės sveikatos priežiūros priemonių, kurios atliekamos cheminio užteršimo atvejais, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 167-6148) pakeitimo projektą

Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos departamentas Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras (toliau – Ekstremalių sveikatai situacijų centras)

2011

2. Užtikrinti tinkamą pasirengimą ir reagavimą į ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą, siekiant efektyviai ir laiku koordinuoti jų valdymą

2.1. Sukurti ir išlaikyti Nacionaliniam Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių koordinavimo centrui reikiamus pajėgumus, įdiegiant informacines technologijas

Ekstremalių sveikatai situacijų centras

2012

150

2.2. Sudaryti sutartis su kitų valstybių 4-ojo pavojingumo lygio laboratorijomis dėl ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų sukėlėjų nustatymo

Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija

2012

16

2.3. Įsigyti ryšio priemonių medicininės-karantininės kontrolės pasienio kontrolės punktuose funkcijoms užtikrinti

Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba)

2012

35

2.4. Įsigyti Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai pavaldžioms teritorinėms visuomenės sveikatos priežiūros įstaigoms (toliau – TVSPĮ) reikalingų transporto, informacinių technologijų priemonių medicininei-karantininei kontrolei užtikrinti

Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba Ekstremalių sveikatai situacijų centras

2012

315

2.5. Įsigyti asmeninės apsaugos priemonių, kurių reikia TVSPĮ darbuotojams, vykdantiems medicininę-karantininę kontrolę pasienio kontrolės punktuose

Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba

2012

5

2.6. Įsigyti įrangą privalomajam aplinkos kenksmingumo pašalinimui atlikti

Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija

2012

600

3. Sustiprinti administracinius gebėjimus, kurių reikia reaguojant į ekstremalias visuomenės sveikatai situacijas, keliančias tarptautinį susirūpinimą

3.1. Mokyti specialistus ir kelti jų kvalifikaciją pasirengimo ir reagavimo į ekstremaliąsias situacijas srityje

Ekstremalių sveikatai situacijų centras Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras Radiacinės saugos centras Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija

2011–2012

10

15

3.2. Mokyti specialistus taikyti sprendimų priėmimo dokumentą, pateiktą Tarptautinių sveikatos priežiūros taisyklių II priede, padedantį įvertinti ekstremalią visuomenės sveikatai situaciją, keliančią tarptautinį susirūpinimą

Ekstremalių sveikatai situacijų centras Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras Radiacinės saugos centras Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba

2011–2012

5

5

3.3. Organizuoti valstybinio lygio stalo pratybas „Institucijų veiksmai užtikrinant medicininę-karantininę apsaugą Tarptautiniame Vilniaus oro uoste“

Ekstremalių sveikatai situacijų centras Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras

2011

5

3.4. Organizuoti valstybinio lygio stalo pratybas „Institucijų veiksmai užtikrinant medicininę-karantininę apsaugą Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste“

Ekstremalių sveikatai situacijų centras Valstybinė visuomenės sveikatos priežiūros tarnyba Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras

2012

10

Iš viso

20

1151

1171

 

* Atsižvelgus į šalies ekonominę situaciją

 

_________________