LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
1995 m. balandžio 12 d. Nr. 511
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo 1994 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. I-659 „Dėl Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 1994, Nr. 94-1834), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Pavesti ministerijoms, departamentams, Vyriausybės įstaigoms ir kitoms valstybės valdymo institucijoms iki 1995 m. rugpjūčio 1 d. patikslinti esamas arba parengti ir patvirtinti naujas konkrečioms veiklos sritims pritaikytas paslaugų teikimo taisykles.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1995 m. balandžio 12 d. nutarimu
Nr. 511
PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLĖS
BENDROJI DALIS
1. Pagal šias taisykles reguliuojami santykiai tarp paslaugų vartotojų ir nustatytąja tvarka įregistruotų paslaugų teikėjų. Jos nereguliuoja sveikatos priežiūros, elektros, šiluminės energijos, dujų, vandens tiekimo, nuotekų šalinimo ir transporto paslaugų.
2. Ministerijos, departamentai, Vyriausybės įstaigos ir kitos valstybės valdymo institucijos, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymu, kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, šiomis taisyklėmis bei kitais normatyviniais aktais, tvirtina konkrečioms veiklos sritims pritaikytas paslaugų teikimo taisykles.
3. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos reiškia:
3.1. paslauga – įmonių, organizacijų ir fizinių asmenų veikla, kuria tenkinamas konkretus paslaugų vartotojo poreikis.
Paslaugos būna materialinės, kurių rezultatas – daiktinis produktas, ir ne materialinės, kurių rezultatas – naudingos veiklos efektas, neturintis daiktinės formos, tačiau susijęs su darbo procesu;
3.2. paslaugų teikėjas (toliau vadinama – įmonė) – juridinis ar fizinis asmuo, įstatymų nustatyta tvarka įregistravęs savo veiklą ir atliekantis užsakymus paslaugų vartotojo poreikiams tenkinti;
3.3. paslaugų vartotojas (toliau vadinama – užsakovas) – fizinis asmuo, kuris naudojasi paslaugomis asmeniniams ir namų ūkio poreikiams;
3.4. paslaugos garantijos laikas – standartizacijos normatyviniuose dokumentuose ar sutartyse nustatytas laikotarpis, per kurį išaiškėjus, kad suteikta paslauga neatitinka garantuojamos kokybės, jos vartotojas (užsakovas) turi teisę į nemokamą paslaugos taisymą arba pakeitimą geros kokybės paslauga, arba už paslaugą sumokėtų pinigų grąžinimą, jeigu neįrodyta, kad buvo pažeistos paslaugos vartojimo taisyklės. Garantijos laikas prasideda atsiskaitymo (sumokėjimo) už paslaugą dieną;
3.5. normatyvinis dokumentas:
3.5.1. privalomasis normatyvinis dokumentas, kuriame nustatytas privalomąsias vartojamųjų savybių normas turi vykdyti paslaugų teikėjas (įmonė);
UŽSAKOVO TEISĖS IR PAREIGOS
4. Užsakovas Lietuvos Respublikoje turi teisę:
4.6. reikalauti, kad įmonė, paslaugos teikimo (toliau lygia greta vartojama – užsakymo atlikimas) metu sugadinusi užsakovo pateiktas medžiagas, pakartotinai atliktų užsakymą iš tokios pat kokybės ir rūšies medžiagos;
4.7. nutraukti paslaugų teikimo sutartį (toliau vadinama – sutartis), jeigu:
4.7.1. įmonė laiku nepradėjo vykdyti sutarties arba dirba taip lėtai, kad laiku baigti užsakymą neįmanoma;
4.7.2. užsakymo atlikimo metu pastebėti trūkumai sutartu laiku nepašalinami arba atsisakoma juos pašalinti (nors tai ir nebūtų numatyta sutartyje);
4.8. atliekant užsakymą, daryti dalinius pakeitimus, kuriuos įmonė turi priimti, jeigu jie techniniu ir technologiniu požiūriu yra galimi. Visi pakeitimai derinami su įmone ir įrašomi nustatytos formos dokumente;
4.9. nutraukti sutartį bet kuriuo metu, įmonei nebaigus užsakymo, sumokėjęs už atliktą darbo dalį ir atlyginęs įmonei nuostolius priklausomai nuo infliacijos;
4.10. reikalauti, kad įmonė neatlygintinai ištaisytų nukrypimus nuo sutartyje numatytų sąlygų arba apmokėtų išlaidas, kurių jis turėjo, pats ištaisydamas trūkumus;
4.11. įmonės darbuotojui neatvykus sutartu laiku suteikti paslaugos užsakovo namuose, reikalauti, kad įmonė atlygintų jam padarytą žalą;
4.12. įstatymų nustatytu laiku pareikšti ieškinį įmonei, pažeidusiai užsakovo teises bei teisėtus jo interesus;
4.13. suderinęs su įmone, nustatyti užsakovo pateikiamos medžiagos, žaliavos, dirbinių, kurių reikia užsakymui atlikti, kiekį ir vertę;
5. Užsakovas privalo:
5.1. pametęs nustatytos formos dokumentą, patvirtinantį, kad įmonė priėmė užsakymą, apie tai skubiai pranešti įmonei.
Šiuo atveju gaminys išduodamas užsakovui pagal raštišką prašymą ir pateikus jo asmenybę patvirtinantį dokumentą, o pametus remontuojamos transporto priemonės kvitą – dokumentą, patvirtinantį, kad ši transporto priemonė priklauso užsakovui;
ĮMONĖS PAREIGOS
6. Užsakovo teisė savo nuožiūra gauti paslaugas negali būti ribojama kitaip, kaip įstatymų nustatyta tvarka.
7. Paslaugų teikimas ir apmokėjimas negali būti siejami su kokiomis nors papildomomis sąlygomis, jeigu tai nebuvo numatyta sutartyje.
9. Paslauga užsakovui turi būti suteikta sutartu laiku. Jeigu vėluojama, įmonė už kiekvieną pradelstą dieną privalo mokėti užsakovui įstatymų nustatytus delspinigius priklausomai nuo paslaugų kainos, jeigu sutartyje nenumatyta kitaip.
10. Įmonė priima jos darbo profilį atitinkančius užsakymus savo patalpose ar savo padaliniuose, taip pat gali priimti užsakymus telefonu, paštu, užsakovo gyvenamojoje, darbo ar poilsio vietoje.
Įmonei draudžiama priimti užsakymus paslaugoms ir darbams, nurodytiems draudžiamų verslų sąraše, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
11. Užsakymai teikti paslaugas priimami pagal užsakovo projektus, eskizus, katalogus, žurnalus, įmonės patvirtintus pavyzdžius ar modelius. Užsakovui pageidaujant ir tai patvirtinus parašu sutartyje, gali būti nukrypstama nuo patvirtintų pavyzdžių ar gamybos technologijos. Užsakovui teikiama kvalifikuota konsultacija, kai jis nori pasirinkti užsakomos paslaugos konstrukciją, struktūrą, taip pat rengiant gaminio projektą ar eskizą.
12. Paslaugų užsakymai priklausomai nuo jų pobūdžio gali būti įforminami nustatytos formos dokumentu, taip pat išduodant žetoną, taloną ar kasos aparato čekį.
14. Įmonė gali teikti paslaugas pagal abonementus, laikydamasi tvarkos ir sąlygų, numatytų su užsakovais sudarytose sutartyse.
15. Įmonė, jos padaliniai, kuriuose priimami bei išduodami užsakymai, matomoje vietoje privalo laikyti paslaugų teikimo taisykles, teikiamų paslaugų sąrašą, kainoraštį, informaciją apie darbo laiką.
Rekomenduotina turėti įmonės registravimo ir atestavimo pažymėjimų, licencijų kopijas, informaciją apie užsakymų atlikimo terminus, pagamintų ar sutaisytų dirbinių garantijos laiką, gaminių pavyzdžius.
16. Per garantijos laiką sugedęs įmonės pagamintas arba sutaisytas dirbinys, prireikus jį gabenti į įmonę, vežamas į abi puses įmonės lėšomis.
18. Paslaugos, kurių vartojimas gali sukelti grėsmę žmogaus sveikatai, teikiamos tik turint atitinkamų įstaigų dokumentus, patvirtinančius šių paslaugų nekenksmingumą.
19. Paslaugas, susijusias su licencijuojama veikla, gali teikti tik įmonės, turinčios nustatytąja tvarka įformintas licencijas.
20. Įmonė privalo:
20.2. užtikrinti, kad paslaugų kokybė atitiktų standartizacijos normatyviniuose dokumentuose ar sutartyse numatytus reikalavimus, būtų laikomasi užsakymų atlikimo terminų, aptarnavimo kultūros;
20.3. užtikrinti, kad teikiantis paslaugas užsakovo namuose jos darbuotojas atvyktų sutartu su užsakovu laiku;
20.4. užsakovui neatvykus atsiimti gaminio, pagaminto pagal sutartį, praėjus 6 mėnesiams nuo tos dienos, kurią gaminys pagal sutartį turėjo būti perduotas užsakovui, du kartus su 15 dienų tarpais raštu įspėti užsakovą, po to turi teisę nustatytąja tvarka parduoti gaminį, o gautą sumą, atskaičiusi iš jos visas įmonei priklausančias sumas, įnešti į notarų biuro depozitą užsakovo vardu;
20.5. nedelsdama apsvarstyti užsakovo pretenzijas, o jeigu reikia jas papildomai nagrinėti ir tikrinti, – per 15 darbo dienų nuo pretenzijų pateikimo dienos;
20.7. jeigu suteikus paslaugą paaiškėja, kad ji gali sukelti grėsmę užsakovui ar aplinkai, – nedelsdama pranešti apie tai užsakovui, atitinkamoms sveikatos ar aplinkos priežiūros tarnyboms ir imtis priemonių pavojui pašalinti. Jeigu paslaugų trūkumų pašalinti neįmanoma, užsakovas turi teisę reikalauti atlyginti nuostolius, o įmonė privalo juos atlyginti.
Tokių paslaugų teikimas turi būti nedelsiant nutrauktas normatyvinių aktų nustatyta tvarka.
21. Jeigu dėl įmonės kaltės buvo prarastas ar sugadintas užsakovo jai pateiktas daiktas ar medžiaga, pastarajam sutikus, jie gali būti pakeisti lygiaverčiais, o jeigu užsakovas nesutinka arba nėra galimybių pakeisti juos, įmonė privalo atlyginti padarytus nuostolius, atsižvelgdama į infliaciją.
22. Įmonei atsisakius patenkinti užsakovo pretenzijas dėl pažeistų teisių grąžinimo, jis gali kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotą instituciją, kuriai pavesta įgyvendinti Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymą, taip pat į Valstybinę visuomenės sveikatos priežiūros tarnybą, įstatymo numatytais atvejais – į savivaldybes.
Jeigu užsakovas nesutinka su jo prašymą nagrinėjusios institucijos išvadomis, jis gali kreiptis į teismą.
23. Sutarčių sąlygos negali prieštarauti įstatymams. Konkrečių paslaugų teikimo taisyklės, pažeidžiančios užsakovų teises, atleidžiančios įmonę nuo atsakomybės arba apribojančios jos atsakomybę už užsakovui padarytą žalą, yra neleistinos.
24. Visos įmonės darbo vietos turi būti įvertintos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 530 „Dėl darbo vietų higieninio įvertinimo“ (Žin., 1994, Nr. 51-970) patvirtintais Darbo vietų higieninio įvertinimo nuostatais.
25. Paslaugų teikimo užsakovams lengvatas nustato įstatymai, taip pat savivaldybės pagal savo kompetenciją.
26. Asmenų iki 18 metų teikiamų paslaugų nomenklatūrą nustato ir tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
GINČŲ SPRENDIMAS IR ATSAKOMYBĖ
28. Ginčai, kilę tarp įmonės ir užsakovo dėl sutarčių vykdymo, sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų normatyvinių aktų nustatyta tvarka.