RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIUS

 

S P R E N D I M A S

DĖL AB „LIETUVOS TELEKOMAS“ PRAŠYMO NUSTATYTI PEREINAMĄJĮ LAIKOTARPĮ KAI KURIŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS TELEKOMUNIKACIJŲ ĮSTATYMO NUOSTATŲ VYKDYMUI

 

2003 m. liepos 3 d. Nr. 1SP-249

Vilnius

 

Susipažinęs su AB „Lietuvos telekomas“ 2003 m. vasario 28 d. rašte Nr. 01-1-272 išdėstytu prašymu dėl pereinamojo laikotarpio nustatymo Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo (Žin., 1998, Nr. 56-1548; 2002, Nr. 75-3215) 23 straipsnio 1 dalies, 24 straipsnio 10 dalies (tik išankstiniam operatoriaus pasirinkimui) vykdymui ir netaikyti 21 straipsnio 3 dalies reikalavimų AB „Lietuvos telekomas“ dukterinėms įmonėms, nustačiau:

1. AB „Lietuvos telekomas“ 2003 m. vasario 28 d. rašte Nr. 01- 1-272 prašo suteikti 9 mėnesių pereinamąjį laikotarpį nuo Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo įsigaliojimo ir netaikyti kai kurių įpareigojimų.

2. Bendrovė minėtame rašte nurodė, kad pagal Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 23 straipsnio 3 dalį universaliųjų paslaugų teikimo nuostoliai kompensuojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka ir atvejais ir kol tokia tvarka nenustatyta, universaliųjų paslaugų teikimas AB „Lietuvos telekomas“ sukeltų nepagrįstų ir siekiamiems tikslams neproporcingų nuostolių.

3. AB „Lietuvos telekomas“ savo rašte pažymėjo, kad išankstinio operatoriaus pasirinkimo procedūra gali būti įgyvendinta tik įdiegus atitinkamas technines bei organizacines priemones, o tam reikia didžiulių investicijų ir įdiegimo procesas užtruks.

4. Taip pat AB „Lietuvos telekomas“ nurodė, kad įpareigojimas atskirti sąnaudas bendrovės dukterinėms įmonėms: UAB „Lietuvos telekomo verslo sprendimai“, UAB „Baltijos informacinių duomenų valdymo centras“, UAB „Comliet“, UAB „Lintel“, UAB „Lintkom“, UAB „Voicecom“, VšĮ „Lietuvos telekomo sporto klubas“ negali būti įgyvendintas per tokį trumpą laikotarpį.

5. Akcinė bendrovė „Lietuvos telekomas“ 2003 m. birželio 11 d. rašte Nr. 01-1-790 pateikė komentarų ir pasiūlymų dėl Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus sprendimo „Dėl AB „Lietuvos telekomas“ prašymo nustatyti pereinamąjį laikotarpį kai kurių Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo nuostatų vykdymui“ projekto, kartu pakartotinai prašydama suteikti pereinamąjį laikotarpį kai kuriems Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo reikalavimams. AB „Lietuvos telekomas“ nurodė, kad Universaliųjų telekomunikacijų paslaugų teikimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 699 (Žin., 2003, Nr. 55-2439), 4.2.1 punkte (taikant kartu su 17 punktu) numatyta pareiga užtikrinti šių taisyklių numatytą taksofonų tankį pareikalautų iš AB „Lietuvos telekomas“ papildomų investicijų, kurių bendras dydis sudarytų apie 10 mln. litų, taip pat neproporcingų nuostolių sukeltų šių taisyklių 4.4.1 punkte (taikant kartu su 17 punktu) pareiga pritaikyti taksofonus neįgaliesiems ar specialių poreikių turintiems paslaugų gavėjams. AB „Lietuvos telekomas“ taip pat pateikė papildomų argumentų dėl pereinamojo laikotarpio suteikimo Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 21 straipsnio 3 dalies reikalavimų vykdymui, kiek tai susiję su dukterinėmis įmonėmis.

Konstatuoju:

1. AB „Lietuvos telekomas“ nei 2003 m. vasario 28 d. rašte Nr. 01-1-272, nei 2003 m. birželio 11 d. rašte Nr. 01-1-790 neįrodė nuostolių, kuriuos šiai įmonei sukels įpareigojimai teikti universaliąsias paslaugas. AB „Lietuvos telekomas“ buvo įpareigotas teikti universaliąsias paslaugas bendrovei 1998 m. birželio 29 d. išduotoje licencijoje Nr. 174/97. Tokiu būdu akivaizdu, kad pareigos, numatytos Universaliųjų telekomunikacijų paslaugų teikimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 699, 13 punkte, nemažinti teikiamų paslaugų masto, nebloginti kokybės ir nedidinti kainų, iš esmės nesumažins AB „Lietuvos telekomas“ teisių, o tuo labiau nesukels šiai įmonei neproporcingų nuostolių. Nuostolių, susijusių su papildoma paslaugų teikimo apimtimi, reikalinga visiškai įvykdyti šių taisyklių 4.2.1 bei 4.4.1 punktuose nurodytus įpareigojimus užtikrinant šių taisyklių numatytą taksofonų tankį bei pritaikant taksofonus neįgaliesiems ar specialių poreikių turintiems paslaugų gavėjams, AB „Lietuvos telekomas“ taip pat neįrodė, todėl nėra pagrindo tenkinti AB „Lietuvos telekomas“ prašymą nustatyti pereinamąjį laikotarpį Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 23 straipsnio 1 dalies vykdymui.

2. Dėl AB „Lietuvos telekomas“ prašymo nustatyti pereinamąjį laikotarpį Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 24 straipsnio 10 dalies (tik išankstiniam operatoriaus pasirinkimui) vykdymui. Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2003 m. kovo 17 d. įsakymu Nr. IV-31 „Dėl Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2002 m. gruodžio 20 d. įsakymo Nr. 188 „Dėl abonento teisės naudotis bet kurio viešųjų telefono ryšio paslaugų teikėjo teikiamomis telefono ryšio paslaugomis užtikrinimo tvarkos patvirtinimo“ papildymo“ (Žin., 2003, Nr. 29-1221) pakeista įpareigojimo įgyvendinti išankstinio pasirinkimo būdą data – 2004 m. sausio 1 d. Tokiu būdu ši pareiga AB „Lietuvos telekomas“ neatsiras iki 2004 m. sausio 1 d., todėl nėra pagrindo tenkinti AB „Lietuvos telekomas“ prašymą nustatyti pereinamąjį laikotarpį Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 24 straipsnio 10 dalies (tik išankstiniam operatoriaus pasirinkimui) vykdymui.

3. Sprendžiant dėl AB „Lietuvos telekomas“ prašymo nustatyti pereinamąjį laikotarpį Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 21 straipsnio 3 dalies AB „Lietuvos telekomas“ dukterinėms įmonėms vykdymui, konstatuotina, kad Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2002 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. 187 AB „Lietuvos telekomas“ ir susiję juridiniai asmenys pripažinti turinčiais didelę įtaką viešųjų fiksuoto telefono ryšio paslaugų ir tinklų rinkoje nuo 2003 m. sausio 1 d. Tokiu būdu šiam ūkio subjektui taikomas įpareigojimas orientuoti teikiamų viešojo fiksuoto telefono ryšio paslaugų bei tinklų kainas į sąnaudas, įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą. AB „Lietuvos telekomas“ nepateikė informacijos, kad nurodytos dukterinės įmonės savarankiškai teiktų tokias paslaugas, todėl nėra pagrindo konstatuoti esant nepagrįstų nuostolių dėl šio įpareigojimo vykdymo.

Iš prašymo turinio matyti, kad AB „Lietuvos telekomas“ prašo nustatyti pereinamąjį laikotarpį Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 14 straipsnio ir 24 straipsnio 8 dalies nuostatų taikymui nurodytų dukterinių įmonių atžvilgiu.

Pagal Sąnaudų paskirstymo taisyklių, patvirtintų 2002 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. 194 (Žin., 2002, Nr. 125-5701), 15 punktą, ūkio subjektas, pripažintas didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčiu ūkio subjektu, šias taisykles privalo įdiegti per du mėnesius nuo jo pripažinimo didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčiu ūkio subjektu dienos. Jei ūkio subjektas buvo pripažintas didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčiu ūkio subjektu iki šių taisyklių įsigaliojimo dienos, ūkio subjektas privalo šias taisykles įdiegti per du mėnesius nuo šių taisyklių įsigaliojimo dienos.

Jau su 2002 m. lapkričio 15 d. raštu Nr. 06-4-1604 pateiktoje AB „Lietuvos telekomas“ sąnaudų paskirstymo metodikos ABC modelio antroje pastraipoje teigiama, kad į modelį įtraukiami AB „Lietuvos telekomas“ ir UAB „Lietuvos telekomo verslo sprendimai“ resursai ir veiklos rūšys. AB „Lietuvos telekomas“ nepateikė jokių įrodymų apie tai, kokius nuostolius jam sukels šio įpareigojimo įgyvendinimas kitų dukterinių įmonių atžvilgiu. Tokiu būdu konstatuotina, kad nėra pagrindo teigti, kad šių nuostatų taikymas sukels AB „Lietuvos telekomas“ nepagrįstų nuostolių. Taip pat konstatuotina, kad šių nuostatų nuoseklus taikymas būtinas, kad būtų galima užtikrinti tinkamą Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 15 straipsnio įgyvendinimą ir tokiu būdu užtikrinti ūkio subjektų teises gauti tinkamas prieigos ir tinklų sujungimo kainas.

4. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 7 straipsnio 1 ir 2 punktais bei 63 straipsniu ir siekiant išsiaiškinti telekomunikacijų rinkos dalyvių nuomonę, ar pereinamojo laikotarpio nustatymas, kurio metu nebūtų taikomi AB „Lietuvos telekomas“ 2003 m. vasario 28 d. rašte Nr. 01-1-272 išvardyti įpareigojimai ir būtų išlaikomos minėtame rašte nurodytos teisės, neturės įtakos kitų ūkio subjektų teisėms, AB „Lietuvos telekomas“ rašto tekstą patalpinus Ryšių reguliavimo tarnybos interneto tinklapyje, o informacinį pranešimą apie tai paskelbus „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ (Informaciniai pranešimai, 2003, Nr. 29), į AB „Lietuvos telekomas“ prašymą skirti pereinamąjį laikotarpį atsiliepusi UAB „Bitė GSM“ teigė, kad tokio laikotarpio suteikimas AB „Lietuvos telekomas“ turės įtakos kitų ūkio subjektų, įskaitant ir UAB „Bitė GSM“, teisėms.

Nusprendžiu:

1. Nenustatyti pereinamojo laikotarpio, kurio metu akcinei bendrovei „Lietuvos telekomas“ nebūtų taikomi Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo 23 straipsnio 1 dalies, 24 straipsnio 10 dalies (tik išankstiniam operatoriaus pasirinkimui) įpareigojimai ir 21 straipsnio 3 dalies reikalavimas AB „Lietuvos telekomas“ dukterinėms įmonėms.

2. Šį sprendimą paskelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

Šis sprendimas gali būti apskųstas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka.

 

 

DIREKTORIUS                                                                                       TOMAS BARAKAUSKAS

______________