MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MUITINĖS POSTŲ IR KITŲ MUITINĖS NUSTATYTŲ VIETŲ STEIGIMO IR VEIKLOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. vasario 4 d. Nr. 1B-102

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos muitinės kodekso (Žin., 1996, Nr. 52-1239) 12  straipsnio 4 dalimi ir Muitinės departamento direktoriaus 2003 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 1B-63 patvirtinta ir su Finansų ministerija suderinta Vidinių muitinės postų stambinimo (optimizavimo) koncepcija bei įvertinęs Euromuitinės (PHARE 2000 projekto „Muitinės procedūrų ir praktinės veiklos gerinimas Lietuvos muitinėje“ 4 priemonė „Organizavimas ir vadyba“) ekspertų rekomendacijas:

1. Tvirtinu pridedamas Muitinės postų ir kitų muitinės nustatytų vietų steigimo ir veiklos taisykles.

2. Nustatau, kad:

2.1. iki šiuo įsakymu patvirtintų Muitinės postų ir kitų muitinės nustatytų vietų steigimo ir veiklos taisyklių įsigaliojimo įsteigti muitinės postai, jų padaliniai, muitinio tikrinimo vietos veikia vadovaujantis Muitinės departamento direktoriaus 2000 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. 85 patvirtinta Muitinės postų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarka bei Muitinės departamento direktoriaus 2000 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. 13 patvirtinta Muitinio tikrinimo vietų steigimo ne muitinės poste tvarka;

2.2. teritorinių muitinių viršininkai iki 2003 m. balandžio 15 d., vadovaudamiesi Muitinės departamento direktoriaus 2003 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 1B-63 patvirtinta Vidinių muitinės postų stambinimo (optimizavimo) koncepcija, pateikia Muitinės departamentui teikimus dėl įsteigtų vidinių muitinės postų tolesnės veiklos, reorganizavimo arba likvidavimo, atsižvelgdami į asmenų, transporto priemonių ir prekių (krovinių) srautus bei muitinio tikrinimo ir įforminimo galimybes;

2.3. nepateikus šio įsakymo 2.2 punkte nurodyto teikimo, iki šiuo įsakymu patvirtintų Muitinės postų ir kitų muitinės nustatytų vietų steigimo ir veiklos taisyklių įsigaliojimo įsteigti vidiniai muitinės postai likviduojami arba reorganizuojami teisės aktų nustatyta tvarka.

3. Pripažįstu netekusiais galios:

3.1. Muitinės departamento direktoriaus 2000 m. kovo 22 d. įsakymą Nr. 85 „Dėl Muitinės postų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarkos tvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 26-709);

3.2. Muitinės departamento direktoriaus 2000 m. spalio 31 d. įsakymą Nr. 457 „Dėl Muitinės postų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarkos, patvirtintos Muitinės departamento direktoriaus 2000 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. 85, dalinio pakeitimo“ (Žin., 2000, Nr. 98-3137);

3.3. Muitinės departamento direktoriaus 2001 m. sausio 8 d. įsakymą Nr. 13 „Dėl muitinio tikrinimo vietų steigimo“ (Žin., 2001, Nr. 4-117);

3.4. Muitinės departamento direktoriaus 2001 m. gruodžio 17 d. įsakymo Nr. 794 „Dėl muitinio tikrinimo vietų“ 1 punktą (Žin., 2001, Nr. 107-3895).

4. Šio įsakymo 1 ir 3.1, 3.2, 3.3 punktai įsigalioja nuo 2003 m. balandžio 15 dienos.

5. P a v e d u:

5.1. Muitinės veiklos organizavimo skyriui (V. Volungevičius):

5.1.1. iki 2003 m. birželio 1 d. parengti Muitinės departamento direktoriaus įsakymu patvirtintą muitinės postų sąrašą;

5.1.2. šį įsakymą paskelbti oficialiame leidinyje „Valstybės žinios“;

5.2. įsakymo vykdymą kontroliuoti direktoriaus pavaduotojui J. Miškiniui.

 

DIREKTORIUS                                                                                   VALERIJONAS VALICKAS


PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

direktoriaus 2003 m. 02 04 d. įsakymu

Nr. 1B-102

 

MUITINĖS POSTŲ IR KITŲ MUITINĖS NUSTATYTŲ VIETŲ STEIGIMO IR VEIKLOS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Muitinės postų ir kitų muitinės nustatytų vietų veiklos taisyklės (toliau – taisyklės) reglamentuoja muitinės postų, muitinio tikrinimo vietų ne muitinės poste (toliau – MTV) steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą, apibrėžia muitinės posto, MTV sąvokos turinį, išankstines jų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo sąlygas.

Šios taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos muitinės kodeksu ir kitais muitinės veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Asmens fizinės apžiūros vieta – muitinio tikrinimo vietoje nustatyta, Muitinės departamento reikalavimus atitinkanti ir valstybės sienos perėjimo punkto teritorijos schemoje pažymėta asmenų fizinės apžiūros vieta.

Dokumentų tikrinimo vieta posto muitinės prižiūrimoje teritorijoje nustatyta ir pagal Muitinės departamento reikalavimus įrengta vieta, kurioje atliekamas muitinei pateiktų dokumentų tikrinimas ir įforminimas.

Muitinės postas (toliau – postas) – teritorinės muitinės padalinys, įrengtas pagal Muitinės departamento reikalavimus ir veikiantis Muitinės departamento nustatytoje vietoje. Muitinės postai steigiami valstybės sienos perėjimo vietose, geležinkelio stotyse, tarptautiniuose jūrų, upių bei oro uostuose, taip pat kitose Muitinės departamento nustatytose vietose atsižvelgiant į asmenų, transporto priemonių ir prekių srautus bei jų muitinio tikrinimo galimybes.

MTV ne muitinės poste – teritorinės muitinės nustatyta ir jos veiklos zonoje pagal Muitinės departamento reikalavimus ūkio subjekto lėšomis įrengta vieta, priskirta konkrečiam muitinės postui, kurioje atliekamas prekių muitinis tikrinimas ir įforminimas. Šiai muitinio tikrinimo vietai suteikiamas muitinės įstaigos kodas Muitinės įstaigų žinybiniame klasifikatoriuje.

MTV teritorijos schema MTV steigimo iniciatoriaus parengta ir teritorinės muitinės viršininko patvirtinta išklotinė, kurioje nurodytos MTV patalpos, muitinio tikrinimo, laikinojo saugojimo, transporto įvažiavimo ir išvažiavimo, telekomunikacijų, techninių kontrolės priemonių išdėstymo, prekių (krovinių) pakrovimo, iškrovimo, banko įstaigų, draudimo įmonių, muitinės tarpininkų ir kitų paslaugų teikimo vietos.

Muitiniam tikrinimui skirtų techninių priemonių įrengimo vieta – muitinio tikrinimo vietoje ar už jos ribų muitinės nustatytoje vietoje, Muitinės departamento reikalavimus atitinkantis techninių priemonių kompleksas prekių fiziniam tikrinimui, naudojant techninę įrangą, atlikti.

Posto nuostatai – Muitinės departamento nurodytos formos dokumentas, nustatantis posto uždavinius, funkcijas ir vidinę struktūrą. Vidinio posto nuostatus tvirtina teritorinės muitinės viršininkas. Pasienio kontrolės punkto darbo nuostatus tvirtina Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadas ir Muitinės departamento direktorius.

Posto pasas – Muitinės departamento nustatyta tvarka susisteminta posto dokumentų visuma.

Posto, MTV steigimas – šių taisyklių nustatytų veiksmų, kurių tikslas – siūlyti, nagrinėti, įrengti ir įteisinti muitinės įstaigos, kaip posto, ir MTV, kaip darbo vietos, veiklos pradžią, visuma.

Posto, MTV reorganizavimas – šių taisyklių nustatytų veiksmų, kurių tikslas – įteisinti posto, MTV statuso, darbo pobūdžio, funkcijų, rekvizitų Muitinės įstaigų žinybiniame klasifikatoriuje (kodo, santrumpos arba adreso, kai postas perkeliamas į kitą vietą), patalpų arba teritorijos ribų ir kitus pakeitimus, visuma.

Posto, MTV likvidavimas – šių taisyklių nustatytų veiksmų, kurių tikslas – įteisinti posto, MTV veiklos nutraukimą, pagrįsti jų funkcionavimo netikslingumą, visuma.

Posto muitinės prižiūrima teritorija – konkreti muitų teritorijos dalis, apibrėžta posto prižiūrimos teritorijos schemoje pagal posto geografinį išdėstymą, kuri gali būti sudaryta iš pastatų (jų dalių), aikštelių, rezervuarų ar kitokių prekėms tikrinti ir saugoti tinkamų vietų, esančių viename žemės sklype.

Posto muitinės prižiūrimos teritorijos schema – išklotinė, kurioje nurodyta muitinės posto geografinė teritorija, pažymėtos muitinio tikrinimo vietos, muitinio tikrinimo techninės įrangos bei prekių fizinio tikrinimo išdėstymo vietos (gali būti žymima sutartiniais ženklais).

Posto, MTV infrastruktūra – statinių, įrengimų bei techninių priemonių visuma, taip pat informacinė infrastruktūra (kompiuterinių duomenų apdorojimo ir perdavimo, jų saugumo užtikrinimo įranga bei priemonės, kompiuterių ir balso vidaus tinklai bei jų sąsajų su muitinės jungtiniu tinklu įranga, jos veikimui užtikrinti reikalingi įrenginiai ir priemonės), reikalinga poste dirbančių pareigūnų funkcijoms atlikti.

Posto, MTV patalpos – posto prižiūrimoje teritorijoje ar už jos ribų įsteigtoje MTV esantys statiniai, atitinkantys Muitinės departamento nustatytus reikalavimus.

Posto muitinio tikrinimo vieta – posto muitinės prižiūrimoje teritorijoje nustatyta, Muitinės departamento reikalavimus atitinkanti ir posto muitinės prižiūrimos teritorijos schemoje ar pasienio kontrolės punkto teritorijos schemoje pažymėta vieta, kurioje atliekamas prekių muitinis tikrinimas ir įforminimas.

Prekių (krovinių) fizinio tikrinimo vieta – posto muitinės prižiūrimoje teritorijoje ar už jos ribų nustatyta, Muitinės departamento reikalavimus atitinkanti ir posto muitinės prižiūrimos teritorijos schemoje ar pasienio kontrolės punkto teritorijos schemoje pažymėta vieta, kurioje atliekamas muitinei pateiktų prekių (krovinių) fizinis tikrinimas.

Prekių (krovinių) laikinojo saugojimo vieta – muitinės nustatyta ir įteisinta bei tinkamai įrengta muitinės prižiūrimų laikinai saugomų prekių (krovinių) laikinojo saugojimo vieta, esanti posto muitinės prižiūrimoje teritorijoje arba teritorinės muitinės veiklos zonoje.

Sulaikytų prekių (krovinių) laikinojo saugojimo vieta – muitinės nustatyta ir įteisinta bei tinkamai įrengta muitinės sulaikytų prekių (krovinių), transporto priemonių saugojimo vieta, esanti muitinės prižiūrimoje teritorijoje arba teritorinės muitinės veiklos zonoje.

Teritorinės muitinės veiklos zona – konkreti muitų teritorijos dalis, apibrėžta pagal teritorinės muitinės geografinį išsidėstymą.

Pasienio kontrolės punkto teritorijos schema – išklotinė, kurioje nurodytos muitinės, kitų pasienio kontrolės punkte tikrinimą atliekančių valstybės institucijų patalpos, muitinio tikrinimo, asmens fizinės apžiūros, laikinojo saugojimo, transporto įvažiavimo ir išvažiavimo, ryšio, telekomunikacijų, techninių priemonių išdėstymo, prekių (krovinių) iškrovimo, perkrovimo, banko įstaigų, draudimo įmonių, muitinės tarpininkų ir kitų paslaugų teikimo vietos, transporto priemonių, prekių (krovinių) judėjimo kryptys ir kt. (gali būti žymima sutartiniais ženklais), patvirtinta Valstybinės sienos apsaugos tarnybos vado, susisiekimo ministro ir Muitinės departamento direktoriaus.

 

II. POSTŲ KLASIFIKACIJA IR APIBŪDINIMAS

 

3. Postai skirstomi:

3.1. pagal geografinį išdėstymą Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje:

3.1.1. pasienio – muitinės įstaigos, esančios Lietuvos Respublikos muitų teritorijos pasienyje, veikiančios pasienio kontrolės punktuose;

3.1.2. vidiniai – muitinės įstaigos, esančios Lietuvos Respublikos muitų teritorijos viduje, veikiančios Muitinės departamento nustatytose vietose;

3.2. pagal valstybinį statusą:

3.2.1. tarptautiniai – kurie steigiami pagal tarptautinius susitarimus (išskyrus oro, jūrų uosto ir pašto postus) su kaimyninėmis valstybėmis (per tarptautinius sienos perėjimo punktus vyksta piliečiai, neatsižvelgiant į jų pilietybę, transporto priemonės, gabenamos prekės (kroviniai) ir kita, neatsižvelgiant, kurios valstybės jie būtų);

3.2.2. dvišaliai – kurie steigiami tarptautiniu susitarimu su kaimynine šalimi, nustatant jų darbo tvarką pagal dvišalius reikalavimus, nepažeidžiant tarptautinių susitarimų bei konvencijų (per dvišalius sienos perėjimo punktus leidžiama vykti tik tų šalių piliečiams ir nuolatiniams gyventojams, taip pat transporto priemonėms, gabenančioms krovinius tarp tų šalių);

3.3. pagal prekes (krovinius) gabenančių transporto priemonių rūšis bei atliekamas funkcijas:

3.3.1. kelio – pasienio postai, įsteigti prie automobilių kelių, atliekantys automobiliais gabenamų prekių (krovinių), transporto priemonių, neapmuitinamų parduotuvių, vykstančių per valstybės sieną keleivių, jų bagažo muitinės priežiūrą;

3.3.2. geležinkelio – pasienio, vidiniai postai, įsteigti geležinkelio stotyse, atliekantys geležinkeliu gabenamų prekių (krovinių), keleivių, pašto, bagažo bei geležinkelio transporto priemonių muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.3. oro uosto – pasienio postai, įsteigti tarptautiniuose oro uostuose, atliekantys orlaivių, vykdančių tarptautinius skrydžius, šių orlaivių įgulos, keleivių ir jų bagažo, orlaivių atsargų, prekių (krovinių), pašto siuntų, neapmuitinamų parduotuvių muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.4. upių, jūrų uostų – pasienio postai, atliekantys visų tipų laivų, šių laivų įgulos narių, jų asmeninių daiktų, keleivių ir jų bagažo, prekių (krovinių), pašto siuntų, laivo atsargų, neapmuitinamų parduotuvių muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.5. pašto – atliekantys paštu iš vienos valstybės į kitą gabenamų prekių siuntų muitinės priežiūrą, jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita;

3.3.6. stacionarių transporto priemonių – atliekantys elektros linijomis, vamzdynais arba kitomis stacionariojo transporto priemonėmis transportuojamų prekių muitinės priežiūrą;

3.3.7. krovinių – vidiniai postai, atliekantys gabenamų prekių (krovinių), transporto priemonių muitinės priežiūrą, kontroliuojantys muitinės sandėlius, importo ir eksporto terminalus (laikinojo prekių saugojimo sandėlius), jeigu šių postų nuostatai nenumato ko kita.

4. Postų pavadinimai sudaromi iš:

4.1. teritorinės muitinės, kuriai priklauso postas, pavadinimo;

4.2. konkrečios vietovės arba posto pavadinimo;

4.3. posto apibūdinimo pagal aptarnaujamų transporto priemonių rūšis bei atliekamas funkcijas.

5. Postams suteikiama raidinė santrumpa, kurią sudaro raidžių grupė iki 8 ženklų.

6. Postams suteikiamas kodas, susidedantis iš 4 ženklų, iš kurių pirmasis nusako teritorinės muitinės raidinį žymėjimą, antrasis – posto apibūdinimą pagal aptarnaujamų priemonių rūšį bei atliekamas funkcijas, trečiasis ir ketvirtasis – eilės numerį.

7. Papildomai postą apibūdina:

7.1. posto nuostatai;

7.2. posto pasas;

7.3. muitinės ir kitų tikrinimą atliekančių valstybės institucijų bendro darbo šiame poste tvarka;

7.4. naudojamų techninių priemonių komplekso aprašymas.

 

III. REIKALAVIMAI MUITINĖS POSTAMS

 

8. Postai privalo turėti:

8.1. muitinio tikrinimo vietas, kurios susideda iš dokumentų tikrinimo ir prekių (krovinių) fizinio tikrinimo vietų;

8.2. būtiną techninę įrangą, reikalingą muitiniam tikrinimui atlikti (platformines svarstykles, įvairius keltuvus, krautuvus, rampas), atsižvelgiant į posto specializaciją tam tikrų prekių tikrinimui;

8.3. įrengtas prekių (krovinių) fizinio tikrinimo vietas, transporto stovėjimo ir tikrinimo vietas (patalpas, stogines, angarus, aikšteles);

8.4. prekių laikinojo saugojimo vietas (patalpas, aikšteles) bei sulaikytų prekių (krovinių) laikinojo saugojimo vietas;

8.5. asmens fizinės apžiūros vietas (jeigu reikia);

8.6. tinkamas darbo, buities ir poilsio patalpas muitinės pareigūnams;

8.7. sukurtą muitinės infrastruktūrą, įskaitant kompiuterinį ir ryšių tinklą, reikalingą tikrinimą atliekančių valstybės institucijų funkcijoms, muitinės tarpininkų paslaugoms bei banko operacijoms atlikti;

8.8. kelio ir patalpų vidinius žymėjimus, nurodančius transporto priemonių, prekių (krovinių), keleivių judėjimo kryptis;

8.9. vietas, skirtas informacijai apie muito režimą gabenamoms prekėms (kroviniams) ir keleiviams, vykstantiems per Lietuvos Respublikos valstybės sieną;

8.10. įrengtas darbuotojų ir pareigūnų asmeninio transporto stovėjimo aikšteles;

8.11. aptvertas ir saugomas aikšteles arba atskiras patalpas akcizais apmokestinamoms prekėms ir prekėms, nurodytoms Finansų ministerijos sąraše, kontroliuojamoms strateginėms prekėms ir technologijoms, nurodytoms Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintame sąraše, sandėliuoti (jeigu per postą leidžiama gabenti šias prekes);

8.12. kitą techninę, technologinę įrangą, būtiną konkretaus posto darbui, atsižvelgiant į jo statusą, vietą ir kitas aplinkybes.

9. Postai privalo atitikti:

9.1. posto infrastruktūrai keliamus Muitinės departamento patvirtintus reikalavimus;

9.2. posto įrengimui keliamus atitinkamų Lietuvos Respublikos valstybės institucijų nustatytus reikalavimus.

 

IV. MTV TIPAI IR APIBŪDINIMAS

 

10. MTV gali būti:

10.1. uždarojo tipo. Jos steigiamos muitinės sandėlių bei importo ir eksporto terminalų savininkų ir ūkio subjektų, nuolat dideliais kiekiais eksportuojančių savo gamybos produkciją, pageidavimu. Uždarojo tipo MTV skirtos daugiausia eksporto bei importo procedūroms, prekių laikinajam saugojimui, muitinės procedūroms ir kitiems muitinės sankcionuotiems veiksmams, susijusiems su muitinės sandėlių bei importo ir eksporto terminalų aptarnavimu, įforminti;

10.2. atvirojo tipo. Jos steigiamos nuo posto nutolusiose vietose (rekomenduojama ne mažiau kaip 40 km). Tokiose MTV muitinės procedūras ir kitus muitinės sankcionuotus veiksmus atlieka visi pageidaujantys teritorinės muitinės veiklos zonoje registruoti ūkio subjektai.

Uždarojo ir atvirojo tipų MTV turi būti užtikrintas patikimas kompiuterinis ryšys su postu.

11. MTV suteikiama raidinė santrumpa, kurią sudaro raidžių grupė iki 8 ženklų.

12. MTV suteikiamas kodas, susidedantis iš 4 ženklų, iš kurių pirmasis nusako teritorinės muitinės raidinį žymėjimą, antrasis – MTV apibūdinimą pagal aptarnaujamų priemonių rūšį bei atliekamas funkcijas, trečiasis ir ketvirtasis – eilės numerį.

 

V. REIKALAVIMAI MTV

 

13. MTV privalo turėti:

13.1. muitinio tikrinimo vietas, kurios susideda iš dokumentų ir prekių (krovinių) fizinio tikrinimo vietų;

13.2. transporto priemonių, prekių (krovinių) muitinio tikrinimo aikšteles su iškrovimo rampomis;

13.3. aptvertą teritoriją (kartu su joje esančiais statiniais), asfaltuota arba padengta kita kieta danga (trinkelėmis, betono plokštėmis ar pan.);

13.4. ne mažiau kaip 80 m2 ploto kiekvienai transporto priemonei (įvertinus MTV apkrovimo apimtis);

13.5. uždaras, rakinamas patalpas, kuriose gali būti atliekamas transporto priemonių ir prekių (krovinių) muitinis tikrinimas bei saugojimas;

13.6. įvažiavimo į MTV teritoriją bei informacinius ženklus, nurodančius MTV buvimo vietą (ženklai turi būti pastatyti atsižvelgiant į teritorinės muitinės nurodymus);

13.7. specialią įrangą (krautuvus, keltuvus) prekėms iškrauti (pakrauti);

13.8. svarstykles, galinčias sverti ne mažiau kaip 2 tonas (platforminės svarstyklės – pagal poreikį);

13.9. užtikrintą teritorijos (statinių, patalpų) bei saugojimui paliktų transporto priemonių, prekių (krovinių) apsaugą;

13.10. tinkamą teritorijos apšvietimą;

13.11. energetinę (energijos tiekimą, rezervinį maitinimą) ir kompiuterinę (skirtinė arba komutacinės linijos) infrastruktūrą;

13.12. kompiuterių infrastruktūrą (muitinės pareigūnų darbui reikalingus kompiuterius ir kitą kompiuterių tinklo įrangą, baldus, vidaus kompiuterinio ryšio tinklus bei jų sąsajas su muitinės jungtiniu tinklu), įrengtą pagal teritorinės muitinės patvirtintą techninę užduotį;

13.13. prie kompiuterių tinklo prijungtą muitinės pareigūnui skirtą kompiuterizuotą darbo vietą. Šių darbo vietų skaičius priklauso nuo MTV apkrovimo ir įforminamų muitinės dokumentų skaičiaus, o joms skirtos patalpos privalo būti įrengtos pagal LR galiojančias darbo su kompiuteriu higienos normas, atitikti darbo saugos, priešgaisrinės apsaugos, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos prie LR Vyriausybės reikalavimus bei rekomendacijas, užtikrinti tinkamą kompiuterinės įrangos eksploatavimą;

13.14. telefoną arba kitas ryšio priemones;

13.15. buitinę patalpą, sanitarinius mazgus.

14. MTV privalo atitikti:

14.1. MTV infrastruktūrai keliamus Muitinės departamento patvirtintus reikalavimus;

14.2. MTV įrengimui keliamus atitinkamų Lietuvos Respublikos valstybės institucijų nustatytus reikalavimus.

 

VI. POSTŲ, MTV STEIGIMO, REORGANIZAVIMO IR LIKVIDAVIMO ĮTEISINIMAS

 

15. Vidinio posto steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą gali inicijuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Muitinės departamentas, teritorinės muitinės, Muitinės kriminalinė tarnyba, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktai nenumato ko kita. Jeigu vidinio posto, kuris steigiamas ne muitinės patalpose ir jo vieta teisės aktais nenustatyta, steigimo iniciatorius yra Muitinės departamentas, posto vieta parenkama atviro konkurso būdu.

16. MTV steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą gali inicijuoti teritorinės muitinės, Muitinės kriminalinė tarnyba, Lietuvos Respublikos miestų ir rajonų savivaldybės, ūkio subjektai, kurie pageidauja jiems priklausančiose patalpose (naudojamose teritorijose) savo lėšomis įsteigti, reorganizuoti ar likviduoti MTV.

17. Pasienio posto steigimą, reorganizavimą ir likvidavimą gali inicijuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Muitinės departamentas.

18. Postų steigimas, reorganizavimas ir likvidavimas įforminimas Muitinės departamento direktoriaus įsakymu, suderinus su finansų ministru bei kitomis suinteresuotomis valstybės institucijomis.

19. MTV steigimas, reorganizavimas ir likvidavimas įforminimas teritorinės muitinės viršininko įsakymu, suderinus su Muitinės departamento direktoriumi.

20. Steigiant, reorganizuojant arba likviduojant postą, MTV sudaromos (keičiamos arba nutraukiamos) sutartys dėl bendro darbo ir posto, MTV infrastruktūros naudojimo su:

20.1. ūkio subjektais arba valstybės institucijomis, kurios numato vykdyti (arba vykdė) savo veiklą poste;

20.2. posto infrastruktūros savininkais (valdytojais).

 

VII. VIDINIŲ POSTŲ, MTV STEIGIMO BENDRIEJI REIKALAVIMAI

 

21. Steigiant postą, MTV būtina:

21.1. parengti posto, MTV steigimo pagrindimą, vadovaujantis 22 punkto kriterijais, atsižvelgiant į prekių srautus, vietos infrastruktūrą, tikrinimo galimybes, įvertinus posto, MTV steigimo tikslingumą ekonominiu aspektu, jų veiklos ir plėtros perspektyvą;

21.2. turėti posto, MTV infrastruktūros įrengimo projektą;

21.3. nustatyti posto, MTV apibūdinimą pagal II ir IV skyrių nuostatas, teritorijos ribas, darbo laiko režimą, numatomų darbų apimtis, tikrinimo vietas, transporto įvažiavimo-išvažiavimo vietas, techninių priemonių išdėstymą;

21.4. turėti dokumento, įrodančio posto, MTV teritorijos (arba joje esančių pastatų, statinių, patalpų, aikštelių) nuosavybės teises, arba nuomos sutarties kopiją;

21.5. numatyti posto, MTV įrengimo bei išlaikymo finansavimo šaltinį;

21.6. numatyti, kad būtų užtikrinta posto, MTV teritorijos apsauga (steigiami atviroje, aptvertoje ar rakinamoje teritorijoje, sudarytoje iš pastato (pastatų) ir aikštelės (aikštelių);

21.7. suderinti bendro darbo galimybes ir sąlygas su kitomis tikrinimą atliekančiomis valstybės institucijomis;

21.8. sudaryti atitinkamus susitarimus tarp posto, MTV steigimo iniciatoriaus ir muitinės (kada postą, MTV numatoma steigti ne muitinei priklausančiose patalpose) dėl tinkamo teritorijos, pastatų, patalpų projektavimo, įrengimo, ryšio tinklo naudojimo galimybių, būtinos techninės įrangos komplektavimo, vadovaujantis tvarkos 9 punkto reikalavimais;

21.9. suderinti su Muitinės departamentu numatomo steigti posto struktūrą;

21.10. pagal muitinės nustatytus reikalavimus įrengti kompiuterinius tinklus, užtikrinti jų apsaugą bei priežiūrą, sudaryti galimybes naudotis kompiuterine įranga, jeigu postą numatoma steigti ne muitinei priklausančiose patalpose;

21.11. suformuluoti reikalavimus kompiuterių infrastruktūrai ir kompiuterių įrangai techninėse sąlygose, teritorinės muitinės parengtose ir suderintose su ūkio subjektu, kurio patalpose ir teritorijoje bus įsteigtas postas, MTV. Ūkio subjektai pagal susitarimą su teritorine muitine aprūpina MTV muitinės veiklai reikalinga kompiuterine įranga, užtikrina jos nepertraukiamą darbą ir techninę priežiūrą, taip pat muitinės funkcijoms vykdyti reikalingą kompiuterinį bei balso ryšį ir apmoka su tuo susijusias paslaugas;

21.12. posto, MTV infrastruktūroje numatyti galimybę dirbti muitinės tarpininkams, banko įstaigai.

 

VIII. POSTŲ, MTV STEIGIMO TIKSLINGUMO PAGRINDIMAS

 

22. Pagrindiniai postų, MTV steigimo tikslingumo kriterijai:

22.1. ekonominis tikslingumas:

22.1.1. planuojamų įforminti muitinės procedūrų, kitų muitinės sankcionuotų veiksmų ar laikinojo saugojimo operacijų skaičius;

22.1.2. deklaruojančių prekes ūkio subjektų skaičius;

22.1.3. muitinės išlaidos;

22.2. infrastruktūros lygmuo ir plėtros galimybės:

22.2.1. vidaus ryšių tinklas ir galimybė prisijungti prie muitinės duomenų perdavimo tinklo;

22.2.2. tinkamos darbo ir buities patalpos bei sąlygos;

22.2.3. esamos techninės kontrolės priemonės;

22.2.4. muitinio tikrinimo vietų, aikštelių transportui, rampų, stoginių ar uždarų patalpų prekėms tikrinti įrengimas;

22.3. patogumas:

22.3.1. atstumas iki artimiausios muitinės įstaigos;

22.3.2. atstumas iki magistralinių kelių;

22.3.3. geografinė padėtis ūkio subjektų, deklaruojančių prekes, atžvilgiu;

22.3.4. privažiavimo kelių būklė;

22.4. funkcionalumas:

22.4.1. reikalingas muitinės pareigūnų skaičius;

22.4.2. sudarytos sąlygos dirbti kitų prekių tikrinimą atliekančių tarnybų darbuotojams;

22.5. įforminamų prekių (krovinių) specifika (greitai gendančios, birios, negabaritinės);

22.6. gabenamų prekių (krovinių) specifika pagal transporto rūšis (autotransportu, oro, geležinkelio, jūrų, upių transportu);

22.7. galimybė teikti muitinės tarpininko, banko, draudimo paslaugas.

 

IX. VIDINIŲ POSTŲ STEIGIMAS

 

23. Posto steigimo iniciatorius turi pateikti Muitinės departamento direktoriui šiuos dokumentus:

23.1. prašymą dėl posto steigimo arba teikimą, jeigu posto steigimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė;

23.2. posto steigimo tikslingumo pagrindimą;

23.3. numatomo posto apibūdinimą pagal 3 punktą;

23.4. numatomo posto darbo apimtis, darbo laiko režimą, galimą muitinės pareigūnų skaičių;

23.5. teisės aktų nustatyta tvarka suderintą su atitinkamomis žinybomis ir organizacijomis posto infrastruktūros įrengimo, plėtros ir išlaikymo projektą;

23.6. numatomo posto projektavimo ir įrengimo orientacinę datą, finansinę sąmatą, atitinkamas garantijas ir finansavimo šaltinį;

23.7. teritorinės muitinės, kurios veiklos zonoje numatoma steigti postą, išvadą dėl posto aptarnavimo galimybių bei posto infrastruktūros atitikimo (tikrinimo galimybių, patalpų, apžiūros bei perkrovimo aikštelių, informacinės infrastruktūros, kompiuterizuotų darbo vietų, privažiavimo kelių būklės, posto teritorijos apsaugos, transporto infrastruktūros), suderintą su Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyriumi bei Muitinės informacinių sistemų centru;

23.8. numatomo steigti posto muitinės prižiūrimos teritorijos schemą, suderintą su teritorine muitine, kurios veikimo zonoje numatoma steigti postą.

24. Jeigu posto steigimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas, 23 punkte minėtus dokumentus rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje steigiamas postas.

25. Posto steigimo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja Muitinės departamento įsakymu sudaryta Muitinės departamento komisija, kuri savo išvadas dėl posto steigimo ne vėliau kaip per 30 darbo dienų pateikia Muitinės departamento direktoriui, kuris priima atitinkamą sprendimą:

25.1. pritarti siūlymui dėl posto steigimo;

25.2. prašyti, kad posto steigimo iniciatorius pateiktų papildomos medžiagos;

25.3. atmesti siūlymą dėl posto steigimo.

26. Pritarus posto steigimui teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje numatoma steigti muitinės postą:

26.1. atlieka 21.11 punkte numatytus veiksmus – jeigu posto steigimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas;

26.2. parengia numatomo įsteigti posto nuostatus, pasą ir darbo technologinę tvarką;

26.3. nustatyta tvarka priima į darbą, sukomplektuoja ir apmoko muitinės pareigūnus Muitinės mokymo centre;

26.4. prižiūri posto statybos, įrengimo ir komplektavimo darbus;

26.5. užtikrina atitinkamų sutarčių, susitarimų, numatytų 21.6 ir 21.7 punktuose, sudarymą.

27. Vykdydama 26 punkto nuostatas, teritorinė muitinė kartu su Muitinės departamentu sudaro ir savo įsakymais patvirtina atitinkamus susitarimus bei darbo planus, numato būtinus terminus, atsakingus pareigūnus (arba darbo grupę), lėšas ar kitus resursus šiai veiklai įgyvendinti.

28. Įvykdžiusi šių taisyklių reikalavimus, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje steigiamas postas, pateikia Muitinės departamentui atliktų darbų ataskaitą.

29. Užbaigus posto steigimo darbus, Muitinės departamento direktoriaus įsakymu sudaryta komisija išnagrinėja pateikus dokumentus bei ataskaitas ir atliktus darbus įvertina išvada, kuria vadovaujantis Muitinės departamento direktoriaus įsakymu įteisinamas posto įsteigimas ir nustatoma jo veiklos pradžia.

 

X. VIDINIŲ POSTŲ REORGANIZAVIMO BENDRIEJI REIKALAVIMAI

 

30. Reorganizuojant postą būtina:

30.1. parengti posto reorganizavimo techninio ir ekonominio tikslingumo pagrindimą;

30.2. numatyti keistinus (darbo pobūdžio, funkcijų, Muitinės įstaigų žinybinio klasifikatoriaus rekvizitų) posto duomenis;

30.3. turėti posto pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas, dėl reorganizavimo tikslingumo, pasirengimo ir įsipareigojimų vykdymo galimybių;

30.4. numatyti posto reorganizavimo finansinę sąmatą, finansavimo šaltinį ir, jeigu reikia, atitinkamas garantijas;

30.5. turėti teritorinės muitinės išvadą dėl posto reorganizavimo tikslingumo;

30.6. sudaryti atitinkamus susitarimus dėl posto teritorijos, pastatų, patalpų pertvarkymo, įrengimo, ryšio, kitų tinklų naudojimo galimybių, būtinos techninės įrangos perkomplektavimo, vadovaujantis 9 punkto reikalavimais;

30.7. įpareigoti iniciatorių suderinti reorganizavimo darbų galimybes su kitomis tikrinimą atliekančiomis valstybės institucijomis;

30.8. pateikti išvadas dėl bendro darbo pakeitimo su posto infrastruktūrą kuriančiomis tarnybomis (taip pat su muitinės tarpininkais, banku).

 

XI. VIDINIŲ POSTŲ REORGANIZAVIMAS

 

31. Posto reorganizavimo iniciatorius turi pateikti Muitinės departamento direktoriui šiuos dokumentus:

31.1. prašymą dėl posto reorganizavimo;

31.2. posto pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl reorganizavimo tikslingumo, pasirengimo ir įsipareigojimų vykdymo galimybių;

31.3. posto reorganizavimo techninio ir ekonominio tikslingumo pagrindimą;

31.4. numatomus keisti posto duomenis (darbo pobūdžio, funkcijų, Muitinės įstaigų žinybinio klasifikatoriaus rekvizitų);

31.5. numatomą posto reorganizavimo orientacinę finansinę sąmatą, datą, finansavimo šaltinį ir, jeigu reikia, atitinkamas garantijas;

31.6. teritorinės muitinės išvadą dėl posto reorganizavimo tikslingumo.

32. Jeigu posto reorganizavimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas, 31 punkte minėtus dokumentus rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje reorganizuojamas postas.

33. Posto reorganizavimo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja Muitinės departamento įsakymu sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 30 darbo dienų savo išvadas dėl posto reorganizavimo pateikia Muitinės departamento direktoriui, kuris priima atitinkamą sprendimą:

33.1. pritarti siūlymui dėl posto reorganizavimo;

33.2. prašyti, kad posto reorganizavimo iniciatorius pateiktų papildomos medžiagos;

33.3. atmesti siūlymą dėl posto reorganizavimo.

34. Pritarus posto reorganizavimui, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra reorganizuojamas postas:

34.1. atlieka 30 punkte numatytus veiksmus – jeigu posto reorganizavimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas;

34.2. parengia numatomo reorganizuoti posto reikiamus dokumentus;

34.3. priima, perkelia į kitus postus muitinės pareigūnus arba atleidžia juos teisės aktų nustatyta tvarka;

34.4. priima posto reorganizavimo ir perkomplektavimo darbus;

34.5. užtikrina 30.6 ir 30.7 punktų nuostatų vykdymą.

35. Vykdydama 34 punkto nuostatas teritorinė muitinė kartu su Muitinės departamentu sudaro ir savo įsakymais patvirtina atitinkamus susitarimus bei darbo planus, numato būtinus terminus, atsakingus pareigūnus (ar darbo grupę), lėšas arba kitus resursus šiai veiklai įgyvendinti.

36. Įvykdžiusi šių taisyklių reikalavimus, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra reorganizuojamas postas, pateikia Muitinės departamentui atliktų darbų ataskaitą.

37. Užbaigus posto reorganizavimo darbus, Muitinės departamento direktoriaus įsakymu sudaryta komisija išnagrinėja pateiktus dokumentus bei ataskaitas ir atliktus darbus įvertina išvada, kuria vadovaujantis Muitinės departamento direktoriaus įsakymu įteisinamas posto reorganizavimas.

 

XII. VIDINIŲ POSTŲ LIKVIDAVIMO BENDRIEJI PRINCIPAI

 

38. Likviduojant postą būtina:

38.1. parengti posto likvidavimo būtinumo pagrindimą;

38.2. turėti posto infrastruktūros savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl posto likvidavimo būtinumo;

38.3. numatyti posto likvidavimui reikalingų darbų finansinę sąmatą ir finansavimo šaltinį;

38.4. turėti teritorinės muitinės išvadą dėl posto funkcionavimo netikslingumo;

38.5. įvykdyti sutartinius įsipareigojimus dėl posto teritorijos, pastatų, patalpų nuomos, ryšio ir kitų tinklų naudojimo atsiskaitymo.

 

XIII. VIDINIŲ POSTŲ LIKVIDAVIMAS

 

39. Posto likvidavimo iniciatorius turi pateikti Muitinės departamento direktoriui šiuos dokumentus:

39.1. prašymą dėl posto likvidavimo;

39.2. posto likvidavimo būtinumo pagrindimą;

39.3. posto pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl posto likvidavimo būtinumo;

39.4. posto likvidavimo darbų orientacinę finansinę sąmatą ir finansavimo šaltinį;

39.5. teritorinės muitinės išvadą dėl posto funkcionavimo netikslingumo.

40. Jeigu posto likvidavimo iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba Muitinės departamentas, 39 punkte minėtus dokumentus rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su teritorine muitine, kurios veiklos zonoje likviduojamas postas.

41. Posto likvidavimo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja Muitinės departamento įsakymu sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 30 darbo dienų savo išvadas dėl posto likvidavimo pateikia Muitinės departamento direktoriui, kuris priima atitinkamą sprendimą:

41.1. pritarti siūlymui dėl posto likvidavimo;

41.2. prašyti, kad posto likvidavimo iniciatorius pateiktų papildomą medžiagą;

41.3. atmesti siūlymą dėl posto likvidavimo.

42. Pritarus posto likvidavimui, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra reorganizuojamas postas:

42.1. užtikrina 38 punkto reikalavimų vykdymą;

42.2. perkelia muitinės pareigūnus į kitus muitinės postus arba atleidžia iš darbo teisės aktų nustatyta tvarka;

42.3. užtikrina likviduojamo posto techninės įrangos apsaugą ir, suderinusi su Muitinės departamentu, perskirsto šią įrangą kitiems muitinės postams.

43. Įvykdžiusi 42 punkto reikalavimus, teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje likviduojamas postas, pateikia Muitinės departamentui atliktų darbų ataskaitą.

44. Užbaigus posto likvidavimo darbus, Muitinės departamento direktoriaus įsakymu sudaryta komisija išnagrinėja pateiktus dokumentus bei ataskaitas ir atliktus darbus įvertina išvada, kuria vadovaujantis Muitinės departamento direktoriaus įsakymu įteisinamas posto likvidavimas.

 

XIV. MTV STEIGIMAS

 

45. MTV steigimo iniciatorius, pageidaujantis savo lėšomis jam priklausančiose patalpose (naudojamoje teritorijoje) įsirengti MTV, kreipiasi į teritorinę muitinę, kurios veiklos zonoje yra jo buveinė, dėl tokios vietos įsteigimo ir pateikia šiuos dokumentus:

45.1. prašymą dėl MTV įsteigimo, kuriame nurodo:

45.1.1. ar MTV muitinės formalumai bus atliekami tik MTV steigimo iniciatoriui (uždarojo tipo MTV);

45.1.2. ar muitinės formalumai bus atliekami visiems pageidaujantiems ūkio subjektams (atvirojo tipo MTV). Šiuo atveju prašyme turi būti nurodytos numatomos teikti paslaugos (jų sąlygos, įkainiai ir kt.);

45.2. MTV steigimo tikslingumo pagrindimą, remiantis 22 punkto kriterijais, kuriame taip pat atsispindėtų planuojamos MTV darbų apimtys bei veiklos perspektyvos, esamas ir planuojamas aprūpinimas techninėmis kontrolės priemonėmis, bendro darbo su kitomis tikrinimą atliekančiomis valstybės institucijomis galimybės;

45.3. įsipareigojimą steigiamą MTV įrengti pagal 13 punkto reikalavimus, skirti reikiamas patalpas muitinės pareigūnams ir sudaryti jiems tinkamas darbo sąlygas;

45.4. numatomos steigti MTV teritorijos schemą;

45.5. dokumento, įrodančio MTV teritorijos (arba joje esančių pastatų, statinių, kitų patalpų, aikštelių) nuosavybės teises, arba jos nuomos sutarties kopijas;

45.6. infrastruktūros (įskaitant vidaus ryšio tinklų) projektus, nurodant numatomos pateikti įrangos techninius parametrus.

46. Prašymui išnagrinėti teritorinėje muitinėje sudaroma komisija.

47. Komisija įvertina MTV steigimo iniciatoriaus, pageidaujančio turėti jam priklausančiose patalpose (naudojamoje teritorijoje) jo lėšomis įrengtą MTV, teritorinei muitinei pateiktą prašymą bei dokumentus dėl tokios vietos įsteigimo ir pateikia išvadas teritorinės muitinės viršininkui, kuris ne vėliau kaip per 20 darbo dienų priima atitinkamą sprendimą:

47.1. pritarti siūlymui steigti MTV;

47.2. atmesti prašymą dėl MTV steigimo.

48. Pritarus MTV steigimui, teritorinė muitinė šios vietos įsteigimą derina su Muitinės departamento direktoriumi ir pateikia šiuos dokumentus:

48.1. prašymą pritarti MTV steigimui;

48.2. MTV steigimo tikslingumo pagrindimą, atsižvelgiant į darbo krūvio analizę, prekių srautus, vietos infrastruktūros plėtros, muitinio tikrinimo, pareigūnų darbo kontrolės užtikrinimo galimybes;

48.3. numatomos steigti MTV schemą;

48.4. MTV aprašymą (1 priedas), kuriame turi būti nurodytas MTV veiklos pobūdis, numatomos vykdyti funkcijos, aprūpinimas techninėmis kontrolės priemonėmis ir tolesnės muitinės veiklos perspektyvos;

48.5. prašymą dėl Muitinės įstaigų žinybinio klasifikatoriaus papildymo, nurodant numatomus MTV būtinus rekvizitus.

49. Teritorinės muitinės pateiktus dokumentus nagrinėja Muitinės departamento direktoriaus įsakymu sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 20 darbo dienų savo išvadas dėl MTV steigimo pateikia Muitinės departamento direktoriui, kuris priima atitinkamą sprendimą:

49.1. pritarti prašymui steigti MTV;

49.2. atmesti prašymą dėl MTV steigimo.

50. Jeigu sprendimui priimti reikalingi papildomi dokumentai arba duomenys, Muitinės departamento komisija raštu pareikalauja juos pateikti. Laikas, per kurį pateikiami minėti dokumentai ar duomenys, į sprendimo priėmimo laiką neįskaitomas.

51. Muitinės departamento direktoriui pritarus siūlymui įsteigti MTV, teritorinės muitinės viršininkas:

51.1. sudaro atskiras sutartis (susitarimus) su MTV steigimo iniciatoriumi, kurio teritorijoje bus įsteigta MTV, dėl tinkamo MTV įrengimo, turto, patalpų, teritorijos, aikštelių panaudos, kompiuterinės technikos (kitos būtinos organizacinės technikos bei specialios technikos prekėms iškrauti-pakrauti) pateikimo, naudojimo bei atsiskaitymo už ryšio naudojimo paslaugas;

51.2. suderina su Muitinės informaciniu sistemų centru ir MTV steigimo iniciatoriumi kompiuterių infrastruktūros (vidaus ryšių tinklas, kompiuterinė-tinklinė įranga) įrengimo bei vidaus ryšio tinklo įjungimo į muitinės tinklą technines sąlygas;

51.3. muitinės reikalavimams dėl MTV įrengimo įvykdyti gali nustatyti 1 mėnesio terminą nuo MTV įsteigimo;

51.4. įsteigia MTV savo įsakymu, kuriame nurodo MTV veiklos pradžią, jos veiklos pobūdį, priklausomybę postui, darbo režimą bei bendro darbo su kitomis tikrinimą atliekančiomis valstybės institucijomis galimybes;

51.5. pasirašo darbo saugos susitarimus su asmenimis, kurių teritorijose bus įsteigtos MTV;

51.6. patvirtina MTV steigimo iniciatoriaus parengtą MTV schemą.

52. Jeigu MTV steigimo iniciatorius yra teritorinė muitinė, 48 punkte minėtus dokumentus rengia teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje steigiama MTV.

53. MTV gali būti steigiamos, išnagrinėjus MTV steigimo iniciatorių prašymus, tose vietose, kuriose yra pakankamos darbo apimtys, infrastruktūra atitinka Muitinės departamento nustatytus reikalavimus muitinio tikrinimo vietoms įrengti bei 22 punkto kriterijus.

54. Teritorinė muitinė, atsižvelgdama į MTV muitinio tikrinimo ir muitinės dokumentų įforminimo galimybes ir raštu suderinusi su Muitinės departamento direktoriumi, gali nustatyti apribojimus tam tikrų prekių muitinės formalumams atlikti bei nustatyti deklaruojančių prekes ūkio subjektų skaičių.

55. MTV turi būti įsteigtos tik MTV steigimo iniciatoriui raštu įsipareigojus įvykdyti muitinės nustatytus reikalavimus dėl MTV įrengimo, tvarkymo, suplanavimo, priežiūros, prekių pateikimo ir muitinio tikrinimo.

56. Pirmiausia MTV turi būti steigiamos prie importo ir eksporto terminalų bei atvirojo tipo muitinės sandėlių ir ūkio subjektų, nuolat dideliais kiekiais eksportuojančių savo gamybos produkciją, buveinių.

57. Muitinės pareigūnai skiriami dirbti į MTV pagal posto, kurio veiklos zonoje įsteigta MTV, viršininko sudarytą mėnesio grafiką. Nesant pakankamo darbo krūvio, muitinės pareigūnai vyksta į MTV pagal rašytinius ūkio subjekto iškvietimus, Muitinės departamento nustatyta tvarka atlyginant su tuo susijusias išlaidas.

58. Pareigūnų skaičius MTV nustatomas atsižvelgiant į per praėjusį ketvirtį įformintų muitinės dokumentų skaičių. Vienam muitinės pareigūnui nustatomas įformintų muitinės dokumentų skaičius, atsižvelgiant į teritorinės muitinės nustatytus vidutinius dydžius (įvertinant transporto priemonių rūšis, muitinės procedūrų sudėtingumą ir kt.).

59. Ūkio subjektai, pageidaujantys atlikti muitinės formalumus MTV, turi sudaryti atskirus susitarimus su MTV steigimo iniciatoriumi dėl patalpų, teritorijos, techninės įrangos naudojimo bei kitų paslaugų teikimo.

60. Šios taisyklės netaikomos steigiant MTV Susisiekimo ministerijos pavaldumui priklausančių ūkio subjektų patalpose. Su AB „Lietuvos geležinkeliai“, Valstybine įmone „Lietuvos paštas“ turi būti pasirašyti ilgalaikiai susitarimai įsipareigojimų forma dėl muitinio tikrinimo vietų įrengimo pagal muitinės nustatytus reikalavimus, bendro darbo ir veiklos.

 

XV. MTV REORGANIZAVIMAS

 

61. MTV reorganizavimo iniciatorius turi pateikti teritorinės muitinės viršininkui šiuos dokumentus:

61.1. prašymą dėl MTV reorganizavimo;

61.2. MTV pastatų, patalpų savininko (savininkų), teritorijos naudotojo išvadas dėl reorganizavimo tikslingumo, pasirengimo ir įsipareigojimų vykdymo galimybių;

61.3. MTV reorganizavimo tikslingumo pagrindimą;

61.4. numatomos reorganizuoti MTV schemą.

62. MTV reorganizavimo iniciatoriaus prašymą ir dokumentus nagrinėja teritorinės muitinės viršininko įsakymu sudaryta komisija, kuri savo išvadas dėl MTV reorganizavimo pateikia teritorinės muitinės viršininkui, kuris ne vėliau kaip per 20 darbo dienų priima atitinkamą sprendimą:

62.1. pritarti siūlymui reorganizuoti MTV;

62.2. atmesti siūlymą dėl MTV reorganizavimo.

63. Pritarus MTV reorganizavimui, teritorinė muitinė šios vietos reorganizavimą derina su Muitinės departamento direktoriumi ir pateikia šiuos dokumentus:

63.1. prašymą pritarti MTV reorganizavimui;

63.2. MTV reorganizavimo tikslingumo pagrindimą, atsižvelgiant į darbo krūvio analizę, prekių srautus, vietos infrastruktūros plėtros, muitinio tikrinimo, pareigūnų darbo kontrolės užtikrinimo galimybes;

63.3. MTV pastatų, patalpų savininko (savininkų) teritorijos naudotojo išvadas, dėl reorganizavimo tikslingumo, pasirengimo ir įsipareigojimų vykdymo galimybių;

63.4. numatomus keisti MTV duomenis (darbo pobūdžio, funkcijų, Muitinės įstaigų žinybinio klasifikatoriaus rekvizitų);

63.5. numatomos reorganizuoti MTV schemą.

64. Teritorinės muitinės pateiktus dokumentus nagrinėja Muitinės departamento direktoriaus įsakymu sudaryta komisija, kuri ne vėliau kaip per 20 darbo dienų savo išvadas dėl MTV reorganizavimo pateikia Muitinės departamento direktoriui, kuris priima atitinkamą sprendimą:

64.1. pritarti prašymui reorganizuoti MTV;

64.2. atmesti prašymą dėl MTV reorganizavimo.

65. Jeigu sprendimui priimti reikalingi papildomi dokumentai arba duomenys, Muitinės departamento komisija raštu pareikalauja juos pateikti. Laikas, per kurį pateikiami minėti dokumentai ar duomenys, į sprendimo priėmimo laiką neįskaitomas.

66. Muitinės departamento direktoriui pritarus siūlymui reorganizuoti MTV, teritorinės muitinės viršininkas:

66.1. patvirtina MTV reorganizavimo iniciatoriaus parengtą MTV teritorijos schemą;

66.2. reorganizuoja MTV savo įsakymu, kuriame nurodo MTV veiklos pobūdį, priklausomybę muitinės postui, darbo režimą bei bendro darbo su kitomis tikrinimą atliekančiomis valstybės institucijomis galimybes.

67. Jeigu MTV reorganizavimo iniciatorius yra teritorinė muitinė, 63 punkte minėtus dokumentus rengia teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje yra reorganizuojama MTV.

 

XVI. MTV LIKVIDAVIMAS IR VEIKLOS SUSTABDYMAS

 

68. Muitinės departamento direktorius teritorinės muitinės, kurios veiklos zonoje įsteigta MTV, teisėsaugos ar kontrolės institucijų teikimu, kuriame yra MTV likvidavimo ar veiklos sustabdymo pagrindimas, arba savo iniciatyva priima sprendimą dėl MTV likvidavimo, veiklos sustabdymo, jeigu:

68.1. MTV steigimo iniciatorius nevykdo 51.1 punkte minėtų sutarčių (susitarimų);

68.2. nustatoma, kad MTV steigimo iniciatorius nesilaiko Lietuvos Respublikos muitinės kodekso, šios tvarkos, kitų muitinės veiklą reglamentuojančių teisės aktų bei kitų teisės aktų arba susidaro aplinkybės, dėl kurių muitinė negali užtikrinti MTV veiklos priežiūros;

68.3. pateikiant prašymą steigti MTV buvo nurodyti neteisingi duomenys, kurie turėjo įtakos sprendimui dėl MTV įsteigimo priimti;

68.4. per 6 mėnesius nuo MTV veiklos pradžios 50 proc. sumažėjo įforminamų muitinės procedūrų skaičius;

68.5. MTV savininkas prarado nuosavybės teisę į patalpas, į naudojamą teritoriją;

68.6. valstybės institucija panaikina MTV steigėjui leidimą verstis tam tikra komercine arba ūkine veikla, tiesiogiai susijusia su MTV veikla;

68.7. pasikeitė MTV veiklą reglamentuojantys teisės aktai;

68.8. patalpos pasidaro nebetinkamos naudoti arba MTV steigimo iniciatoriaus prašymu panaudos sutartyje numatytomis sąlygomis;

68.9. šalių susitarimu ir kitais Lietuvos Respublikos teisės aktų numatytais pagrindais.

69. Apie MTV likvidavimą raštu pranešama MTV steigimo iniciatoriui.

70. MTV veikla turi būti nutraukta per 1 mėnesį nuo Muitinės departamento sutikimo likviduoti MTV.

71. MTV steigimo iniciatorius gali nutraukti MTV veiklą savo sprendimu, prieš mėnesį pranešęs apie tai Muitinės departamentui.

72. Teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje veikia MTV, nustačiusi MTV veiklos pažeidimus, ne vėliau kaip sekančią darbo dieną raštu informuoja MTV steigimo iniciatorių ir išsiunčia teikimą Muitinės departamentui dėl MTV veiklos sustabdymo arba jos likvidavimo.

73. MTV veikla teritorinės muitinės viršininko įsakymu, suderinus su Muitinės departamento direktoriumi, gali būti sustabdyta, kol bus atliktas tarnybinis tyrimas. Teritorinės muitinės viršininko įsakyme dėl MTV veiklos sustabdymo turi būti nurodytas terminas priežastims, dėl kurių MTV veikla sustabdyta, pašalinti.

74. Sustabdžius MTV veiklą, ji gali būti atnaujinta, kai steigimo iniciatorius pašalina priežastis, dėl kurių MTV veikla sustabdyta.

75. MTV steigimo iniciatoriui per įsakyme nustatytą terminą nepašalinus priežasčių, dėl kurių MTV veikla sustabdyta, priimamas sprendimas nutraukti MTV veiklą.

 

XVII. PASIENIO POSTŲ STEIGIMAS, REORGANIZAVIMAS, VEIKLOS SUSTABDYMAS IR LIKVIDAVIMAS

 

76. Kelio, upių uostų ir geležinkelio pasienio postai, esantys valstybės sienos perėjimo punktuose, steigiami, reorganizuojami ir likviduojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi su kaimynine valstybe arba Vyriausybės nutarimu.

77. Oro, jūrų uostų ir pašto postai steigiami, reorganizuojami ir likviduojami vadovaujantis šių taisyklių nustatytomis vidinių postų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarkomis.

78. Pasienio posto (kelio, upių uostų ir geležinkelio) steigimo, reorganizavimo arba likvidavimo iniciatorius turi pateikti teikimą dėl pasienio posto steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo Muitinės departamento direktoriui.

79. Pasienio posto (kelio, upių uostų ir geležinkelio) steigimo, reorganizavimo arba likvidavimo dokumentus, nurodytus 23, 31 ir 39 punktuose, rengia Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su Integracijos ir tarptautinių ryšių skyriumi (Integracijos ir tarptautinių ryšių skyrius rengia dokumentų dalį pagal skyriaus kompetenciją) ir teritorine muitine, kurios veiklos zonoje steigiamas, reorganizuojamas ar likviduojamas muitinės pasienio postas.

80. Pasienio posto veikla Muitinės departamento direktoriaus įsakymu, suderinus su kitomis tikrinimą pasienio kontrolės punkte atliekančiomis valstybės institucijomis, gali būti laikinai sustabdyta dėl pasikeitusių ekonominių, kelių infrastruktūros, transporto priemonių, prekių (krovinių) judėjimo sąlygų.

81. Apie numatomą pasienio posto steigimą, reorganizavimą, laikiną veiklos sustabdymą ar likvidavimą iš anksto informuojama Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, kaimyninės šalies muitinės vadovybė, Valstybinė sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos ir kitos tikrinimą atliekančios valstybės institucijos.

82. Siūlymus dėl pasienio postų steigimo, reorganizavimo arba likvidavimo atitinkamoms Lietuvos ir užsienio valstybės pasienio tarnyboms teikia Muitinės departamentas, šių tarnybų susitikimus nurodytiems klausimams aptarti organizuoja Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius kartu su Integracijos ir tarptautinių ryšių skyriumi.

83. Pakeitus Lietuvos Respublikos ir kaimyninės šalies vyriausybių susitarimą dėl valstybės sienos perėjimo punktų, Muitinės departamento Muitinės veiklos organizavimo skyrius rengia Muitinės departamento direktoriaus įsakymą, kuriuo įforminamas muitinės posto įsteigimas, reorganizavimas arba likvidavimas, nurodomi terminai bei atsakingi pareigūnai.

 

XVIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

84. Asmenys, nesutinkantys su muitinės sprendimais, priimtais vadovaujantis šia tvarka, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

85. Informacija apie muitinės postų įsteigimą, reorganizavimą arba likvidavimą skelbiama oficialaus leidinio „Valstybės žinios“ priede „Informaciniai pranešimai“.

______________


1 priedas

 

Muitinio tikrinimo vietos aprašymo pavyzdinė forma

 

1. Muitinio tikrinimo vietos steigimo vieta ................................................................................

(adresas, tel., faks. ir kt.)

....................................................................................................................................................

2. Muitinio tikrinimo vietos steigimo iniciatorius ......................................................................

....................................................................................................................................................

3. Muitinio tikrinimo vietos steigimo tikslai ..............................................................................

....................................................................................................................................................

4. Numatomos vykdyti funkcijos, muitinės procedūros, pagrindinių deklaruojamų prekių pavadinimai ................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

5. Numatomas muitinio tikrinimo vietai suteikti kodas muitinės įstaigų žinybiniame klasifikatoriuje  

....................................................................................................................................................

6. Muitinio tikrinimo vietą aptarnaujanti muitinės įstaiga (muitinės postas) ..............................

....................................................................................................................................................

7. Numatomų darbų apimtys: įforminamų muitinės procedūrų, prekių (krovinių) kiekiai .........

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

8. Muitinio tikrinimo vietoje muitinės formalumai bus atliekami ūkio subjektui (subjektams)

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

9. Esamos techninės kontrolės priemonės ..................................................................................

....................................................................................................................................................

10. Numatomos būtinos techninės kontrolės priemonės ............................................................

....................................................................................................................................................

11. Patalpos, perduodamos muitinės reikmėms panaudos teise, ........................................... m2

12. Teritorija, perduodama muitinės reikmėms panaudos teise, ............................................ m2

13. Muitinio tikrinimo aikštelės ............................................................................................. m2

14. Kompiuterinė technika .........................................................................................................

....................................................................................................................................................

15. Kita būtina organizacinė technika bei speciali technika, numatoma suteikti muitinei

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

______________