LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS VALSTYBINĖS KOKYBĖS INSPEKCIJOS PRIE VALSTYBINĖS KONKURENCIJOS IR VARTOTOJŲ TEISIŲ GYNIMO TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1992 m. gegužės 26 d. Nr. 390
Vilnius
1. Patvirtinti Lietuvos valstybinės kokybės inspekcijos prie Lietuvos valstybinės standartizacijos tarnybos nuostatus (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Ministrų Tarybos 1983 m. spalio 14 d. nutarimą Nr. 277 „Dėl standartų ir matavimo priemonių valstybinės priežiūros“ (Žin., 1983, Nr. 30-331).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1992 m. gegužės 26 d. nutarimu Nr. 390
LIETUVOS VALSTYBINĖS KOKYBĖS INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS
VALSTYBINĖS STANDARTIZACIJOS TARNYBOS NUOSTATAI
BENDROJI DALIS
1. Lietuvos valstybinė kokybės inspekcija prie Lietuvos valstybinės standartizacijos tarnybos (toliau vadinama – Valstybinė kokybės inspekcija) yra savarankiškas Lietuvos Respublikos valstybinis kontrolės organas, pagal savo kompetenciją kontroliuojantis, ar produkcija (paslaugos) atitinka normatyvinių dokumentų reikalavimus, ir kaip laikomasi metrologijos taisyklių.
Valstybinė kokybės inspekcija pagal savo kompetenciją įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką keliant Lietuvos Respublikos – eksportuojančios savo produkciją valstybės prestižą ir ginant vartotojų interesus.
2. Valstybinė kokybės inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Pagrindiniu Įstatymu), Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir potvarkiais, kitais normatyviniais aktais, reglamentuojančiais produkcijos (paslaugų) kokybę, taip pat šiais nuostatais.
3. Valstybinės kokybės inspekcijos struktūroje yra centrinis aparatas su teritoriniais Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio, Alytaus, Marijampolės ir Utenos miestų padaliniais, taip pat valstybinės inspekcijos padaliniais rajonuose ir produkcijos bandymo centrais.
Valstybinė kokybės inspekcija finansuojama iš Lietuvos valstybės biudžeto. Jos darbuotojų metinį darbo užmokesčio fondą ir kitų išlaidų sąmatas tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
4. Valstybinė kokybės inspekcija, įsteigta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1991 m. gruodžio 2 d. nutarimu Nr. 519, yra juridinis asmuo, turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu ir sąskaitas bankuose.
VALSTYBINĖS KOKYBĖS INSPEKCIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
5. Svarbiausieji Valstybinės kokybės inspekcijos uždaviniai ir funkcijos yra:
5.1. kontroliuoti, kad gamindamos ir realizuodamos produkciją, taip pat teikdamos paslaugas (išskyrus medicinos ir veterinarijos), įmonės, įstaigos, organizacijos bei kiti ūkio subjektai (toliau vadinama – įmonės) nepriklausomai nuo nuosavybės formų ir fiziniai asmenys laikytųsi jų deklaruojamų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka privalomų normatyviniuose dokumentuose nurodytų reikalavimų;
5.2. tikrinti, kad įmonės ir fiziniai asmenys, gamindami ir realizuodami produkciją, aprūpintų vartotojus nekenksminga sveikatai, nepavojinga gyvybei, saugia eksploatuoti ir neteršiančia aplinkos produkcija (paslaugomis);
5.4. tikrinti, kaip nustatoma žemės ūkio produkcijos ir žaliavų kokybė bei kiekis, ar už realizuotą produkciją atsiskaitoma pagal jos kokybę;
5.5. dalyvauti sertifikuojamos produkcijos (gamintojui savarankiškai sertifikuojant arba valstybei vykdant privalomąją sertifikaciją) gamybos proceso atestavime;
5.6. įmonės pageidavimu nustatytąja tvarka įvertinti jos pasirengimą gaminti produkciją, atitinkančią normatyvinių techninių dokumentų reikalavimus. Teikti pasiūlymus Lietuvos valstybinei standartizacijos tarnybai dėl teisės žymėti gaminamą produkciją specialiu žymeniu, kad ji atitinka normatyvinius techninius reikalavimus. Kontroliuoti, kaip laikomasi žymens suteikimo sąlygų;
5.7. apibendrinti valstybinės kontrolės (kaip produkcija (paslaugos) atitinka standartų ir kitų normatyvinių dokumentų reikalavimus) rezultatus, metrologijos taisyklių nesilaikymo priežastis, imtis priemonių joms šalinti;
5.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka atlikti produkcijos, iš jos ir eksportuojamos bei importuojamos, kokybės, kilmės bei komplektiškumo ekspertizę;
VALSTYBINĖS KOKYBĖS INSPEKCIJOS TEISĖS
6. Valstybinės kokybės inspekcijos valstybiniai inspektoriai turi teisę:
6.1. pateikę tarnybinį pažymėjimą, nekliudomai lankytis kontrolės tikslu visose Lietuvos Respublikos teritorijoje esančiose įmonėse (taip pat pas fizinius asmenis), kurios gamina ir realizuoja produkciją (teikia paslaugas);
6.2. nemokamai susipažinti su gamyboje naudojama technine dokumentacija bei tikrinamos įmonės (fizinių asmenų) taikomais standartais;
6.3. nustatytąja tvarka atrinkti ir paimti produkcijos pavyzdžius (mėginius) kokybei patikrinti ir matavimo priemones inspekcinei patikrai atlikti, pavesti tikrinamų įmonių laboratorijoms nedelsiant padaryti paimtų pavyzdžių (mėginių) bandymus ir analizę. Produkcijos pavyzdžių (mėginių) vertę ir ekspertizės išlaidas apmoka įmonės, iš kurių paimti pavyzdžiai (mėginiai).
Prireikus tikrinamos produkcijos pavyzdžių (mėginių) bandymai ir analizė, kenksmingumo sveikatai, pavojingumo gyvybei, saugios eksploatacijos ir aplinkos teršimo rodikliai nustatomi specialiuose mokslo institutuose bei laboratorijose. Šiam darbui gali būti pasitelkti kitų valstybinių institucijų specialistai. Išlaidas, susijusias su šiuo darbu, apmoka įmonė, iš kurios paimti pavyzdžiai (mėginiai);
6.4. tikrinti, kaip nustatoma žemės ūkio produkcijos ir žaliavų kokybė bei kiekis, ar už realizuotą produkciją atsiskaitoma pagal jos kokybę, ar kartu su sertifikuotinos produkcijos tiekimo dokumentais pateikiami kokybės sertifikatai;
6.6. nustatytąja tvarka dalyvauti laboratorijų, tikrinančių produkcijos (paslaugų) kokybę, atestavimo komisijų darbe;
6.7. vienos iš šalių pageidavimu nagrinėti ir spręsti tarp tiekėjo ir gavėjo kilusius nesutarimus dėl produkcijos kokybės ir kiekio;
6.8. dalyvauti degustacinių komisijų darbe ir, kilus ginčui, reikalauti, kad produkcija būtų pateikta laboratorinei analizei;
7. Valstybinės kokybės inspekcijos pareigūnai (pagal pareigas, nurodytas šių nuostatų 8-10 punktuose) nustatę, kad gamintojas pažeidžia deklaruojamus ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka privalomus normatyvinių dokumentų reikalavimus bei metrologijos taisykles, turi teisę:
7.1. sustabdyti produkcijos gamybą, realizavimą ir tiekimą (paslaugų teikimą) arba uždrausti realizuoti produkcijos siuntą;
7.2. pagal savo kompetenciją organizuoti tikrinamos įmonės visos produkcijos (teikiamų paslaugų) kokybės rodiklių ir matavimo priemonių patikrinimą, jeigu sistemingai ar dažnai nevykdomi normatyvinių dokumentų reikalavimai bei nesilaikoma metrologijos taisyklių;
7.3. nustatytąja tvarka siūlyti sertifikavimo įstaigoms panaikinti produkcijos sertifikatus, jeigu rasta sertifikuojamos produkcijos kokybės pažeidimų;
7.4. nustatytąja tvarka siūlyti Valstybinei standartizacijos tarnybai atimti iš įmonės (fizinio asmens) teisę naudoti specialųjį gaminamos produkcijos žymenį, jeigu ši produkcija neatitinka nustatytų reikalavimų;
7.5. sustabdyti produkcijos bandymus, jeigu nesilaikoma standartų nustatytos bandymų tvarkos ir metrologijos taisyklių;
7.6. neleisti naudoti arba gaminti matavimo priemonių, jeigu jos nustatytąja tvarka neišbandytos, neatestuotos arba jeigu pasibaigęs jų patikros galiojimo laikas;
7.7. nutraukti matavimo priemonių gamybą, jų taisymo ir patikros darbus, jeigu įmonės (fiziniai asmenys) neturi dokumentų, suteikiančių teisę verstis šia veikla, taip pat siūlyti pripažinti netekusiais galios turimus nurodytus dokumentus arba išbraukti iš jų tas veiklos sritis, kuriose įmonė pažeidžia standartų ar kitų normatyvinių dokumentų reikalavimus;
7.8. skirti visapusišką vienkartinę matavimo prietaisų patikrą įmonėse, jeigu jose buvo pažeista nustatyta patikros tvarka;
7.9. taikyti normatyviniuose aktuose numatytas ekonomines sankcijas ir kitas teisinio poveikio priemones juridiniams asmenims už pagamintą ar realizuotą nekokybišką produkciją;
8. Valstybinės kokybės inspekcijos viršininkas ir jo pavaduotojai padariusiems pažeidimus darbuotojams įstatymų nustatyta tvarka taiko administracinio poveikio priemones arba siūlo patraukti juos baudžiamojon atsakomybėn, be to, turi visas šių nuostatų 7 punkte nurodytas teises.
9. Valstybinės kokybės inspekcijos struktūrinių padalinių vadovai turi 7.1 ir 7.5 – 7.9 punktuose nustatytas teises.
VALSTYBINĖS KOKYBĖS INSPEKCIJOS IR JOS PAREIGŪNŲ ATSAKOMYBĖ
11. Ginčai tarp Valstybinės kokybės inspekcijos ir juridinių bei fizinių asmenų sprendžiami teismine tvarka.
Ginčai tarp Lietuvos Respublikos ir užsienio juridinių bei fizinių asmenų dėl produkcijos (paslaugų) kokybės sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka, jeigu kitaip nenumatyta tarpvalstybiniuose susitarimuose.
12. Valstybinės kokybės inspekcijos pareigūnams už tarnybinių pareigų nevykdymą arba netinkamą vykdymą įstatymų nustatyta tvarka taikoma drausminė, materialinė arba baudžiamoji atsakomybė.
13. Valstybinės kokybės inspekcijos pareigūnams, jeigu jie, kontroliuodami produkcijos kokybę, nesilaiko Lietuvos Respublikos įstatymų, ignoruoja valstybės ir vartotojų interesus, išduoda komercijos ir gamybos paslaptis, taikomos teisinio poveikio priemonės.
14. Už neatitinkančios tikrovės informacijos pateikimą Valstybinės kokybės inspekcijos pareigūnams taikomos administracinio ir teisinio poveikio priemonės.
VALSTYBINĖS KOKYBĖS INSPEKCIJOS RYŠIAI
16. Valstybinė kokybės inspekcija, vykdydama savo uždavinius ir funkcijas, bendradarbiauja ir keičiasi informacija su kitomis valstybinėmis institucijomis, susijusiomis su produkcijos kokybės nustatymu, taip pat piliečiais, visuomeninėmis organizacijomis Lietuvos Respublikoje ir užsienyje.
17. Valstybinė kokybės inspekcija, remdamasi gamintojo deklaruojamais rodikliais arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka privalomais normatyvinių dokumentų reikalavimais, kontroliuoja žemės ūkio ir maisto produktų bei jų žaliavų kokybę, išskyrus kokybės parametrus, nurodytus Sveikatos apsaugos ministerijos Valstybinės higienos inspekcijos nuostatuose.
18. Valstybinė kokybės inspekcija, tikrindama, kaip statybinės medžiagos, dirbiniai ir konstrukcijos, atitinka standartus, patikrinimuose kviečia dalyvauti statybos valstybinės priežiūros tarnybų atstovus.
VALSTYBINĖS KOKYBĖS INSPEKCIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
20. Valstybinei kokybės inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Lietuvos Respublikos Vyriausybės pirmininkas (ministras pirmininkas) Lietuvos valstybinės standartizacijos tarnybos direktoriaus teikimu.
Valstybinės kokybės inspekcijos viršininkas turi pavaduotojus, kuriuos jo teikimu skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Valstybinės standartizacijos tarnybos vadovas.
21. Valstybinės kokybės inspekcijos viršininkas:
21.2. nustato viršininko pavaduotojų, Valstybinės kokybės inspekcijos struktūrinių padalinių vadovų pareigas ir teises;
21.3. pagal savo kompetenciją leidžia įsakymus (potvarkius), duoda nurodymus ir tikrina, kaip jie vykdomi;
21.5. priima į darbą ir atleidžia iš darbo Valstybinės kokybės inspekcijos struktūrinių padalinių vadovus ir kitus darbuotojus, rūpinasi darbuotojų kvalifikacija, jų darbo ir buities sąlygomis;
21.6. atstovauja Valstybinei kokybės inspekcijai kitose Lietuvos Respublikos įstaigose bei organizacijose;
21.7. nagrinėja skundus dėl Valstybinės kokybės inspekcijos darbuotojų veiksmų ir gali panaikinti (keisti) inspekcijos darbuotojų sprendimus, jeigu jie neatitinka įstatymų ir kitų normatyvinių aktų;