LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS METROLOGIJOS ĮSTATYMO 1, 2, 8, 9, 10, 15, 20, 21, 22, 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3471

 

2012 m. kovo 14 d. Nr. 278

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. gruodžio 14 d. sprendimo Nr. SV-S-1418 2 punkto 7 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 1, 2, 8, 9, 10, 15, 20, 21, 22, 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-3471 (toliau – įstatymo projektas) tikslams, išskyrus šio nutarimo 2 punkte nurodytą tikslą, dėl šių priežasčių:

1.1. Šiuo metu visos valstybinių matavimo vienetų etalonų valstybinės laboratorijos (toliau – laboratorijos) yra kitų įstaigų ir valstybinių mokslinių tyrimų institutų padaliniai, atliekantys fundamentinius ir taikomuosius mokslinius tyrimus ir eksperimentinės plėtros darbus atitinkamose matavimų technologijų srityse. Laboratorijų įranga iš dalies (apie 50 procentų) naudojama pagal panaudos sutartis su Valstybine metrologijos tarnyba (toliau – Tarnyba), o kita įranga įtraukta į mokslinių tyrimų institutų balansą. Laboratorijų atskirti nuo kitų įstaigų ir valstybinių mokslinių tyrimų institutų netikslinga ir neįmanoma, kadangi įstatymo projekte siūloma atskirti tik vieną fundamentinių ir taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros darbų sritį, – laboratorijos, tapusios Tarnybos padaliniais, atliktų tik su valstybinių matavimo vienetų etalonų tvirtinimu susijusius tyrimus. Laboratorijos, įtrauktos į Tarnybos struktūrą, negalėtų naudotis įranga, kuri priklauso mokslinių tyrimų institutams, iškiltų klausimas dėl kvalifikuoto personalo, atliksiančio tyrimus, perkėlimo. Vargu ar galimos laboratorijų atskyrimo nuo kitų įstaigų ir valstybinių mokslinių tyrimų institutų neigiamos pasekmės būtų pateisinamos pasiektu teigiamu socialiniu rezultatu.

1.2. Įstatymo projekte siūloma matavimų priemonių patikros kainas nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ar jos įgaliotai ministerijai. Tai ribotų sąžiningos konkurencijos laisvę, kuri įtvirtinta Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnio 4 dalyje ir Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 30-856) 4 straipsnio 1 dalyje.

2. Iš esmės pritarti įstatymo projekto tikslui – optimizuoti Lietuvos Respublikos metrologijos politiką įgyvendinančių institucijų organizacinę struktūrą – išspręsti teisinės metrologinės priežiūros, apimančios ir rinkos priežiūrą, institucijos pavaldumo klausimus, tačiau nepritarti teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių:

2.1. Įstatymo projekte siūloma sujungti Tarnybą, Lietuvos metrologijos inspekciją (toliau – Inspekcija) ir laboratorijas. Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 74-1768; 2006, Nr. 77-2966) Tarnybai pavesta nustatyti valstybės metrologinio laidavimo politikos principus ir priemones jiems įgyvendinti, formuoti metrologinio laidavimo politikos uždavinius ir organizuoti jų įgyvendinimą. Inspekcija atlieka teisinę metrologinę priežiūrą, teisės aktų nustatytais atvejais praneša Europos Komisijai ir kitų valstybių narių įgaliotoms institucijoms apie priemones, taikomas uždraudžiant naudoti ar tiekti rinkai matavimo priemones, fasuotas prekes ar matavimo indus, ir tokių sprendimų priežastis. Taigi įstatymo projektas neužtikrina politikos formavimo ir jos įgyvendinimo funkcijų atskyrimo, kadangi ta pati institucija atliktų teisinį metrologinį reglamentavimą, formuotų metrologinio laidavimo politiką ir vykdytų teisinę metrologinę priežiūrą, apimančią ir rinkos priežiūrą. Beje, Tarnyba, būdama įstaiga prie ministerijos, negalėtų atlikti valstybės politikos formavimo funkcijos (vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 30 straipsnio 1 dalimi įstatymų nustatytais atvejais įstaigai prie ministerijos gali būti pavesta vykdyti tik dalyvavimo formuojant valstybės politiką ministrui pavestoje srityje funkcijas), todėl ši įstatymo projekte siūloma teisinio reguliavimo priemonė netinkama.

2.2. Įstatymo projekte nesiūloma mažinti priežiūros institucijų, nors Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2008 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. XI-52 (Žin., 2008, Nr. 146-5870), antrosios dalies III skyriaus 29 punkte nustatyta: „Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonių plane numatysime neatidėliotinus veiksmus, supaprastinančius verslo steigimo ir bankroto procedūras, liberalizuojančius darbo santykius, sumažinančius verslą kontroliuojančių valstybės institucijų skaičių ir palengvinančius teritorijų planavimo procedūras“. Be to, Institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo gairių apraše, pavirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 (Žin., 2010, Nr. 53-2613; 2011, Nr. 92-4374), nustatytas priežiūros funkcijų optimizavimo tikslas ir uždaviniai: mažinti ūkio subjektams, institucijoms administracinę naštą, tenkančią atliekant priežiūros funkcijas; efektyviau naudoti ribotus finansinius ir žmogiškuosius išteklius rizikai valdyti – rinkoms prižiūrėti ir verslui kontroliuoti; mažinti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų.

3. Atkreipti dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. spalio 5 d. nutarimu Nr. 1147 „Dėl Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 18, 19, 21 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 16 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 221, 224, 2411 ir 2591 straipsnių pakeitimo ir 18910 bei 2412 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ (Žin., 2011, Nr. 121-5720) pritarta Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 18, 19, 21 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-3678, kuriame taip pat siūloma optimizuoti Lietuvos Respublikos metrologijos politiką įgyvendinančių institucijų organizacinę struktūrą – išspręsti teisinės metrologinės priežiūros, apimančios ir rinkos priežiūrą, institucijos pavaldumo klausimą, įgyvendinti numatytus pakeitimus metrologijos srityje – atlikti institucinę pertvarką ir sumažinti verslą prižiūrinčių institucijų, ir šis projektas pateiktas svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

FINANSŲ MINISTRĖ,

PAVADUOJANTI ŪKIO MINISTRĄ                                                INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

_________________