LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2006 M. BALANDŽIO 25 D. ĮSAKYMO NR. ISAK-756 „DĖL LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2009 m. sausio 14 d. Nr. ISAK-86
Vilnius
1. Pakeičiu Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. ISAK-756 „Dėl Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programos patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 50-1838):
1.3. Įrašau 23.1 punkte vietoj žodžių „publicistinio samprotaujamojo teksto rašymas“ žodžius „samprotavimo rašinys“.
1.4. Įrašau 23.2 punkte vietoj žodžių „publicistinio samprotaujamojo teksto rašymas“ žodžius „samprotavimo rašinys“.
1.5. Išdėstau 26.3 punktą taip:
1.6. Išdėstau 27 punktą taip:
1.7. 1 priede:
1.7.1. išdėstau 2 lentelę taip:
|
MOKYKLINIS EGZAMINAS |
VALSTYBINIS EGZAMINAS (papildomi reikalavimai) |
Mažiausia mokinio rašomo teksto apimtis |
350 žodžių |
400 žodžių |
Mokinio rašomo teksto tipas |
Kurti tekstą, kurio pagrindas argumentavimas. |
|
|
||
Užduoties turinys |
Mokinio kuriamo teksto tema susijusi su jaunimo, visuomeninio, kultūrinio gyvenimo aktualijomis. |
Mokinio kuriamo teksto tema susijusi su esminiais kultūros (kalbos, literatūros, meno), visuomenės ir žmogaus gyvenimo klausimais. |
Tikrinami gebėjimai |
Gebėti nuosekliai, logiškai dėstyti savo mintis. |
|
Aptarti kitų reiškiamus požiūrius, pagrįsti savo požiūrį, remiantis socialine ir kultūrine patirtimi. |
Vertinti kitų požiūrių pagrįstumą, su jais polemizuoti, pagrįsti savo požiūrį remiantis kultūrine ir socialine patirtimi. |
|
Gebėti argumentuoti, daryti išvadas. Tikslingai atrinkti, susieti, apibendrinti skirtingų šaltinių informaciją. Rašyti paisant samprotavimo teksto tipo reikalavimų. Rašyti tekstą laikantis trinarės struktūros reikalavimų, pagrįstai skaidant tekstą pastraipomis. Rašyti tekstą paisant bendrųjų stiliaus reikalavimų ir išlaikant stiliaus vientisumą. Taisyklingai rašyti remiantis kalbos sistemos išmanymu. Taisyklingai vartoti žodžius ir gramatines formas, sudaryti sakinius remiantis kalbos sistemos išmanymu. |
||
Užduoties tipas |
Atvirojo tipo užduotis |
“
1.7.2. išdėstau 3 lentelę taip:
|
MOKYKLINIS EGZAMINAS |
VALSTYBINIS EGZAMINAS (papildomi reikalavimai) |
|
Mažiausia mokinio rašomo teksto apimtis |
350 žodžių |
400 žodžių |
|
Mokinio kuriamo teksto tipas |
Kurti tekstą, kurio pagrindas samprotavimas. |
||
Tikrinami gebėjimai |
Skirti literatūros rūšis ir žanrus |
Gebėti aptarti konkrečių kūrinių žanrą išryškinant jų originalumą. |
|
Savarankiškai interpretuoti nesudėtingos struktūros tekstus |
Savarankiškai interpretuoti įvairaus sudėtingumo tekstus. |
||
Suprasti kūrinio analizę kaip interpretacijos pagrindą. Aptarti skaitomo teksto tematiką, motyvus, problematiką, vaizduojamąjį pasaulį, kompoziciją, atskleisti jų sąsajų kuriamas prasmes. |
|||
Aptarti skaitomų tekstų vertybes. |
Aptarti kūrinio vertybes ir gebėti polemizuoti. |
||
Gebėti susieti tekstą su tinkamu kontekstu. |
|||
Atpažinti lietuvių kultūros ženklus skaitomuose tekstuose. |
Gebėti paaiškinti lietuvių kultūros ženklų prasmę skaitomuose tekstuose. |
||
|
Atpažinti visuotinius kultūros ženklus (biblinius, mitologinius, epochų kultūros ir kt.) skaitomuose tekstuose. |
Gebėti paaiškinti jų prasmę. |
Tinkamai ir tikslingai vartoti literatūrologijos sąvokas. Gebėti nuosekliai, logiškai dėstyti savo mintis. Formuluoti hipotezes, analizuoti, argumentuoti, daryti išvadas. Tikslingai atrinkti, susieti, apibendrinti skirtingų šaltinių informaciją. Rašyti paisant žanro reikalavimų. Rašyti paisant samprotavimo teksto tipo reikalavimų. Rašyti tekstą laikantis trinarės struktūros reikalavimų, pagrįstai skaidant tekstą pastraipomis. Rašyti tekstą paisant bendrųjų stiliaus reikalavimų ir išlaikant stiliaus vientisumą. Taisyklingai rašyti remiantis kalbos sistemos išmanymu. Taisyklingai vartoti žodžius bei gramatines formas, sudaryti sakinius remiantis kalbos sistemos išmanymu. |
||
Užduočių tipas |
Atvirojo tipo užduotis |
“
2. Pripažįstu netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ (Žin., 2003, Nr. 40-1870) 1.1 ir 1.3 punktus;
2.2. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. lapkričio 4 d. įsakymo Nr. ISAK-1545 „Dėl švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ pakeitimo“ (Žin., 2003, Nr. 106-4770) 1, 2 ir 4 punktus;
2.3. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. lapkričio 30 d. įsakymą Nr. ISAK-1887 „Dėl švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ pakeitimo“ (Žin., 2004, Nr. 178-6594);
2.4. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. spalio 20 d. įsakymo Nr. ISAK-2103 „Dėl švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ pakeitimo“ (Žin., 2005, Nr. 127-4585) 1 ir 7 punktus.
Lietuvių gimtosios kalbos brandos
egzaminų programos
2 priedas
(Lietuvos Respublikos švietimo ir
mokslo ministro 2009 m. sausio 14 d.
įsakymo Nr. ISAK-86 redakcija)
LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ TEKSTO RAŠYMO KRITERIJAI
1 lentelė
Teksto rašymo kriterijų svarba
Rašymo užduotis |
Valstybinis egzaminas |
Mokyklinis egzaminas |
||||
samprotavimo rašinys |
teksto interpretacija |
samprotavimo rašinys |
teksto interpretacija |
literatūrinis rašinys |
||
Kriterijai |
||||||
Turinys |
35% |
30% |
||||
Teksto sandara |
15% |
20% |
||||
Kalbinė raiška |
20% |
25% |
||||
Kalbos normų laikymasis |
30% |
25% |
2 lentelė
Teksto rašymo kriterijų aprašai
VERTINIMO KRITERIJAI |
VERTINIMO ASPEKTAI |
Samprotavimo rašinio turinys |
ar suvokta tema ar aiški pagrindinė mintis ar reiškiamas požiūris, vertinimas, svarstomi skirtingi požiūriai ar aiškūs pagrindinę mintį išskleidžiantys teiginiai ar teiginiai tinkamai ir svariai pagrindžiami ar teiginiai pagrindžiami remiantis įvairiais šaltiniais ar remiamasi kultūrine patirtimi |
Teksto interpretacijos turinys |
ar suvokiamos interpretuojamo teksto temos, problemos, idėjos, vertybės ar tinkamai argumentuojama remiantis teksto analize ar interpretuojama kryptingai, paisoma teksto logikos ar tekstą interpretuojant remiamasi tinkamais kontekstais |
Literatūrinio rašinio turinys |
ar tiksliai suvokta tema ar aiški pagrindinė mintis ar aiškūs pagrindinę mintį išskleidžiantys teiginiai ar teiginiai pagrindžiami remiantis nagrinėjamais kūriniais ar pakankamai išsamiai pagrindžiama ar pagrįstai remiamasi kontekstu |
Teksto sandara ir vientisumas1 |
ar yra visos trys struktūrinės dalys (įžanga, dėstymas, pabaiga), ar jos susijusios ar išlaikytos tinkamos struktūrinių dalių proporcijos ar tekstas vientisas ir nuoseklus, ar nėra nemotyvuotų minties šuolių, nereikalingų pasikartojimų ar teksto skaidymas pastraipomis pagrįstas |
Kalbinė raiška (žodynas ir sintaksė) |
ar kalba logiška, aiški, sklandi, tiksli ar mintis formuluojama glaustai, netuščiažodžiaujama ar žodynas turtingas, ar įvairios sakinių konstrukcijos ar kalbinė raiška atitinka rašymo tikslą ir situaciją |
Kalbos normų laikymasis |
ar laikomasi rašybos taisyklių ar laikomasi skyrybos taisyklių ar laikomasi leksikos normų ar vartojamos tinkamos gramatinės formos ir konstrukcijos |
1 Teksto sandaros ir vientisumo, kalbinės raiškos ir kalbos normų laikymosi kriterijai bendri visoms rašymo užduotims.