LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2006 M. BALANDŽIO 25 D. ĮSAKYMO NR. ISAK-756 „DĖL LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2009 m. sausio 14 d. Nr. ISAK-86

Vilnius

 

1. Pakeičiu Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. ISAK-756 „Dėl Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programos patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 50-1838):

1.1. Pripažįstu netekusiu galios 12 punktą.

1.2. Pripažįstu netekusiu galios13 punktą.

1.3. Įrašau 23.1 punkte vietoj žodžių „publicistinio samprotaujamojo teksto rašymas“ žodžius „samprotavimo rašinys“.

1.4. Įrašau 23.2 punkte vietoj žodžių „publicistinio samprotaujamojo teksto rašymas“ žodžius „samprotavimo rašinys“.

1.5. Išdėstau 26.3 punktą taip:

26.3. užduotis vertinama nuliu taškų, jei:

26.3.1. užduotis neatlikta;

26.3.2. samprotavimo rašinys arba literatūrinis rašinys parašytas kita, nei nurodyta, tema;

26.3.3. interpretuojamas kitas, nei nurodyta, tekstas.“

1.6. Išdėstau 27 punktą taip:

27. Jei mokinio parašyto teksto apimtis yra mažesnė už nurodytą programoje ir darbe yra rašybos, skyrybos, žodyno, gramatikos klaidų, proporcingai mažinamas gautų taškų skaičius už kalbos normų laikymąsi. Ši nuostata konkretinama brandos egzamino vertinimo instrukcijoje.“

1.7. 1 priede:

1.7.1. išdėstau 2 lentelę taip:

 

„2 lentelė

 

Samprotavimo rašinys

 

MOKYKLINIS EGZAMINAS

VALSTYBINIS EGZAMINAS (papildomi reikalavimai)

Mažiausia mokinio rašomo teksto apimtis

350 žodžių

400 žodžių

Mokinio rašomo teksto tipas

Kurti tekstą, kurio pagrindas argumentavimas.

 

Užduoties turinys

Mokinio kuriamo teksto tema susijusi su jaunimo, visuomeninio, kultūrinio gyvenimo aktualijomis.

Mokinio kuriamo teksto tema susijusi su esminiais kultūros (kalbos, literatūros, meno), visuomenės ir žmogaus gyvenimo klausimais.

Tikrinami gebėjimai

Gebėti nuosekliai, logiškai dėstyti savo mintis.

Aptarti kitų reiškiamus požiūrius, pagrįsti savo požiūrį, remiantis socialine ir kultūrine patirtimi.

Vertinti kitų požiūrių pagrįstumą, su jais polemizuoti, pagrįsti savo požiūrį remiantis kultūrine ir socialine patirtimi.

Gebėti argumentuoti, daryti išvadas.

Tikslingai atrinkti, susieti, apibendrinti skirtingų šaltinių informaciją.

Rašyti paisant samprotavimo teksto tipo reikalavimų.

Rašyti tekstą laikantis trinarės struktūros reikalavimų, pagrįstai skaidant tekstą pastraipomis.

Rašyti tekstą paisant bendrųjų stiliaus reikalavimų ir išlaikant stiliaus vientisumą.

Taisyklingai rašyti remiantis kalbos sistemos išmanymu.

Taisyklingai vartoti žodžius ir gramatines formas, sudaryti sakinius remiantis kalbos sistemos išmanymu.

Užduoties tipas

Atvirojo tipo užduotis

1.7.2. išdėstau 3 lentelę taip:

3 lentelė

 

Teksto interpretacija / literatūrinis rašinys

 

 

MOKYKLINIS EGZAMINAS

VALSTYBINIS EGZAMINAS (papildomi reikalavimai)

Mažiausia mokinio rašomo teksto apimtis

350 žodžių

400 žodžių

Mokinio kuriamo teksto tipas

Kurti tekstą, kurio pagrindas samprotavimas.

Tikrinami gebėjimai

Skirti literatūros rūšis ir žanrus

Gebėti aptarti konkrečių kūrinių žanrą išryškinant jų originalumą.

Savarankiškai interpretuoti nesudėtingos struktūros tekstus

Savarankiškai interpretuoti įvairaus sudėtingumo tekstus.

Suprasti kūrinio analizę kaip interpretacijos pagrindą. Aptarti skaitomo teksto tematiką, motyvus, problematiką, vaizduojamąjį pasaulį, kompoziciją, atskleisti jų sąsajų kuriamas prasmes.

Aptarti skaitomų tekstų vertybes.

Aptarti kūrinio vertybes ir gebėti polemizuoti.

Gebėti susieti tekstą su tinkamu kontekstu.

Atpažinti lietuvių kultūros ženklus skaitomuose tekstuose.

Gebėti paaiškinti lietuvių kultūros ženklų prasmę skaitomuose tekstuose.

 

 

Atpažinti visuotinius kultūros ženklus (biblinius, mitologinius, epochų kultūros ir kt.) skaitomuose tekstuose.

Gebėti paaiškinti jų prasmę.

Tinkamai ir tikslingai vartoti literatūrologijos sąvokas.

Gebėti nuosekliai, logiškai dėstyti savo mintis.

Formuluoti hipotezes, analizuoti, argumentuoti, daryti išvadas.

Tikslingai atrinkti, susieti, apibendrinti skirtingų šaltinių informaciją.

Rašyti paisant žanro reikalavimų.

Rašyti paisant samprotavimo teksto tipo reikalavimų.

Rašyti tekstą laikantis trinarės struktūros reikalavimų, pagrįstai skaidant tekstą pastraipomis.

Rašyti tekstą paisant bendrųjų stiliaus reikalavimų ir išlaikant stiliaus vientisumą.

Taisyklingai rašyti remiantis kalbos sistemos išmanymu.

Taisyklingai vartoti žodžius bei gramatines formas, sudaryti sakinius remiantis kalbos sistemos išmanymu.

Užduočių tipas

Atvirojo tipo užduotis

 

1.8. Išdėstau 2 priedą nauja redakcija (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ (Žin., 2003, Nr. 40-1870) 1.1 ir 1.3 punktus;

2.2. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. lapkričio 4 d. įsakymo Nr. ISAK-1545 „Dėl švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ pakeitimo“ (Žin., 2003, Nr. 106-4770) 1, 2 ir 4 punktus;

2.3. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. lapkričio 30 d. įsakymą Nr. ISAK-1887 „Dėl švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ pakeitimo“ (Žin., 2004, Nr. 178-6594);

2.4. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. spalio 20 d. įsakymo Nr. ISAK-2103 „Dėl švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymo Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ pakeitimo“ (Žin., 2005, Nr. 127-4585) 1 ir 7 punktus.

 

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                               GINTARAS STEPONAVIČIUS


Lietuvių gimtosios kalbos brandos

egzaminų programos

2 priedas

(Lietuvos Respublikos švietimo ir

mokslo ministro 2009 m. sausio 14 d.

įsakymo Nr. ISAK-86 redakcija)

 

LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ TEKSTO RAŠYMO KRITERIJAI

 

1 lentelė

 

Teksto rašymo kriterijų svarba

 

Rašymo užduotis

Valstybinis egzaminas

Mokyklinis egzaminas

samprotavimo rašinys

teksto interpretacija

samprotavimo rašinys

teksto interpretacija

literatūrinis rašinys

Kriterijai

Turinys

35%

30%

Teksto sandara

15%

20%

Kalbinė raiška

20%

25%

Kalbos normų laikymasis

30%

25%

 

2 lentelė

 

Teksto rašymo kriterijų aprašai

 

VERTINIMO KRITERIJAI

VERTINIMO ASPEKTAI

Samprotavimo rašinio turinys

ar suvokta tema

ar aiški pagrindinė mintis

ar reiškiamas požiūris, vertinimas, svarstomi skirtingi požiūriai

ar aiškūs pagrindinę mintį išskleidžiantys teiginiai

ar teiginiai tinkamai ir svariai pagrindžiami

ar teiginiai pagrindžiami remiantis įvairiais šaltiniais

ar remiamasi kultūrine patirtimi

Teksto interpretacijos turinys

ar suvokiamos interpretuojamo teksto temos, problemos, idėjos, vertybės ar tinkamai argumentuojama remiantis teksto analize ar interpretuojama kryptingai, paisoma teksto logikos ar tekstą interpretuojant remiamasi tinkamais kontekstais

Literatūrinio rašinio turinys

ar tiksliai suvokta tema ar aiški pagrindinė mintis

ar aiškūs pagrindinę mintį išskleidžiantys teiginiai

ar teiginiai pagrindžiami remiantis nagrinėjamais kūriniais

ar pakankamai išsamiai pagrindžiama

ar pagrįstai remiamasi kontekstu

Teksto sandara ir vientisumas1

ar yra visos trys struktūrinės dalys (įžanga, dėstymas, pabaiga), ar jos susijusios ar išlaikytos tinkamos struktūrinių dalių proporcijos

ar tekstas vientisas ir nuoseklus, ar nėra nemotyvuotų minties šuolių, nereikalingų pasikartojimų ar teksto skaidymas pastraipomis pagrįstas

Kalbinė raiška (žodynas ir sintaksė)

ar kalba logiška, aiški, sklandi, tiksli ar mintis formuluojama glaustai, netuščiažodžiaujama ar žodynas turtingas, ar įvairios sakinių konstrukcijos ar kalbinė raiška atitinka rašymo tikslą ir situaciją

Kalbos normų laikymasis

ar laikomasi rašybos taisyklių ar laikomasi skyrybos taisyklių ar laikomasi leksikos normų

ar vartojamos tinkamos gramatinės formos ir konstrukcijos

 

1 Teksto sandaros ir vientisumo, kalbinės raiškos ir kalbos normų laikymosi kriterijai bendri visoms rašymo užduotims.

 

_________________