LIETUVOS RESPUBLIKOS
VYRIAUSYBĖS
Į S T A T Y M A S
1994 m. gegužės 19 d. Nr. I-464
Vilnius
I skirsnis
BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudėtis
2 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės galios
3 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos teisiniai pagrindai
4 straipsnis. Svarbiausieji Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos principai
5 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atsakomybė ir atskaitomybė
Lietuvos Respublikos Vyriausybė solidariai atsako Seimui už bendrą Vyriausybės veiklą. Vyriausybė ne rečiau kaip kartą per metus pateikia Seimui Vyriausybės programos įgyvendinimo ataskaitą.
Lietuvos Respublikos ministrai yra atsakingi Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldūs Ministrui Pirmininkui.
II skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS SUDARYMAS
6 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudarymo tvarka ir Vyriausybės programa
Lietuvos Respublikos Ministrą Pirmininką Seimo pritarimu skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas.
Ministrus skiria ir atleidžia Ministro Pirmininko teikimu Respublikos Prezidentas. Laikinai pavaduodamas Respublikos Prezidentą, Seimo Pirmininkas negali atleisti ar skirti ministrų be Seimo sutikimo.
Jeigu Respublikos Prezidentas pateiktąjį kandidatą atsisako skirti ministru, Ministras Pirmininkas ne vėliau kaip per 10 dienų pateikia kitą ministro kandidatūrą.
Ministras Pirmininkas ne vėliau kaip per 15 dienų nuo jo paskyrimo pristato Seimui savo sudarytą ir Respublikos Prezidento patvirtintą Vyriausybę ir pateikia svarstyti jos programą. Seimui motyvuotu nutarimu nepritarus šiai programai, Ministras Pirmininkas naują programą pateikia svarstymui ne vėliau kaip per 15 dienų nuo nepritarimo dienos. Ministerijos ir kitos valstybinės institucijos privalo teikti paskirtiems naujiesiems ministrams šių prašymu medžiagą, reikalingą Vyriausybės programai parengti, bei prisidėti prie programos rengimo.
7 straipsnis. Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko ir ministrų prisaikdinimas
Pradėdami eiti savo pareigas, Ministras Pirmininkas ir ministrai prisiekia Seimo posėdyje. Nustatomas toks jų priesaikos tekstas:
prisiekiu visomis išgalėmis stiprinti Lietuvos nepriklausomybę, sąžiningai tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos žmonių gerovei.
Ministras Pirmininkas ir ministrai prisiekia Seimo posėdyje, dalyvaujant Respublikos Prezidentui. Priesaiką priima Seimo Pirmininkas, o jo nesant – Seimo Pirmininko pavaduotojas, laikinai einantis Seimo Pirmininko pareigas.
Ministras Pirmininkas ir kiekvienas ministras prisiekia stovėdamas priešais Seimo Pirmininką ar Seimo Pirmininko pavaduotoją, skaitydamas priesaikos tekstą padėjęs ranką ant Lietuvos Respublikos Konstitucijos. Baigęs skaityti priesaikos tekstą, Ministras Pirmininkas ar ministras pasirašo vardinį priesaikos lapą.
Priesaikos tekstas, išskyrus leidžiamą neskaityti (išbraukti) paskutinįjį sakinį, netaisomas ir nekeičiamas. Šios nuostatos nesilaikymas, kaip ir atsisakymas prisiekti ar pasirašyti vardinį priesaikos lapą arba pasirašymas su išlyga, reiškia, kad Ministras Pirmininkas ar ministras neprisiekė ir negali eiti tų pareigų.
III skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮGALIOJIMŲ GRĄŽINIMAS
IR ATSISTATYDINIMAS
8 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimų grąžinimas
Po Seimo rinkimų Lietuvos Respublikos Vyriausybė ne vėliau kaip per 3 dienas grąžina savo įgaliojimus Respublikos Prezidentui. Išrinkus naują Respublikos Prezidentą, Vyriausybė savo įgaliojimus grąžina ne vėliau kaip per 5 dienas.
9 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atsistatydinimas
Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi teisę pareikšti Respublikos Prezidentui apie savo atsistatydinimą. Toks pareiškimas pateikiamas raštu.
Vyriausybė turi iš naujo gauti Seimo įgaliojimus, kai pasikeičia daugiau kaip pusė ministrų, įskaitant atsistatydinusius ir atstatydintus ministrus, taip pat naujai steigiamų ar reorganizuojamų ministerijų ministrus. Priešingu atveju Vyriausybė turi atsistatydinti.
Vyriausybė privalo atsistatydinti taip pat šiais atvejais:
2) kai Seimas visų Seimo narių balsų dauguma slaptu balsavimu pareiškia nepasitikėjimą Vyriausybe ar Ministru Pirmininku;
10 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministro atsistatydinimas
Kiekvienas ministras turi teisę atsistatydinti. Apie savo atsistatydinimą ministras praneša Respublikos Prezidentui raštu.
Ministras taip pat privalo atsistatydinti, kai nepasitikėjimą juo slaptu balsavimu pareiškia daugiau kaip pusė visų Seimo narių.
11 straipsnis. Interpeliacijos pateikimas Ministrui Pirmininkui ar ministrui arba nutarimo projekto dėl nepasitikėjimo Vyriausybe pateikimas
Seimo sesijos metu ne mažesnė kaip 1/5 Seimo narių grupė gali pateikti interpeliaciją Ministrui Pirmininkui ar ministrui, taip pat pateikti nutarimo projektą dėl nepasitikėjimo Vyriausybe.
Seimas, apsvarstęs Ministro Pirmininko ar ministro atsakymą į interpeliaciją arba Vyriausybės atsakymą į nutarimo dėl nepasitikėjimo projektą, gali nutarti, jog atsakymas esąs nepatenkinamas, ir daugiau kaip pusės visų Seimo narių balsų dauguma slaptu balsavimu pareikšti nepasitikėjimą Ministru Pirmininku ar ministru arba Vyriausybe.
Pareiškus nepasitikėjimą Ministru Pirmininku ar ministru arba Vyriausybe, jie privalo tuoj pat atsistatydinti.
Kai Seimas pareiškia nepasitikėjimą Ministru Pirmininku, Respublikos Prezidentas paveda laikinai eiti Ministro Pirmininko pareigas kuriam kitam Vyriausybės nariui, kol bus sudaryta nauja Vyriausybė. Kai Seimas pareiškia nepasitikėjimą ministru, Respublikos Prezidentas paveda laikinai eiti šias pareigas kuriam kitam ministrui, kol bus patvirtintas ir prisaikdintas naujas ministras. Šiuo atveju Ministras Pirmininkas ne vėliau kaip per 15 dienų pateikia Respublikos Prezidentui naują ministro kandidatūrą.
IV skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS NARIŲ GARANTIJOS
12 straipsnis. Ministro Pirmininko ir ministrų neliečiamumo garantijos
13 straipsnis. Ministro Pirmininko ir ministrų socialinės garantijos
Pasibaigus Ministro Pirmininko ar ministrų kadencijai, jiems atsistatydinus arba atleidus ministrą iš pareigų dėl Vyriausybės reorganizavimo, taikomos šios socialinės garantijos:
1) pasibaigus pareigų perdavimui išmokama 6 jo vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių dydžio išeitinė pašalpa;
Ministro Pirmininko ar ministro, kurie žuvo eidami tarnybą, šeimai išmokama vienkartinė penkerių metų tarnybinio atlyginimo dydžio kompensacija. Jie laidojami valstybės lėšomis. Jeigu Ministras Pirmininkas ar ministras, eidami tarnybą, buvo sužaloti, jiems išmokama nuo vienerių iki penkerių metų tarnybinio atlyginimo dydžio kompensacija atsižvelgiant į sužalojimų sunkumo laipsnį.
Šio straipsnio antrojoje dalyje numatytos socialinės garantijos taikomos asmenims, dirbusiems Vyriausybėje ilgiau negu vienerius metus. Jos netaikomos atsistatydinusiems asmenims dėl pareikšto nepasitikėjimo šio įstatymo 11 straipsnio nustatyta tvarka.
14 straipsnis. Draudimas Ministrui Pirmininkui ir ministrams užimti kitas renkamas ar skiriamas pareigas ir užsiimti kitokia darbine veikla
Ministras Pirmininkas ir ministrai negali užimti jokių kitų renkamų ar skiriamų pareigų, išskyrus Seimo nario pareigas, taip pat dirbti verslo, komercijos ar kitokiose privačiose įstaigose ar įmonėse, taip pat gauti kitokį atlyginimą, išskyrus jam nustatytą pagal pareigas Vyriausybėje bei užmokestį už kūrybinę veiklą. Vyriausybės nario atlyginimu už kūrybinę veiklą laikomas autorinis honoraras už meno kūrinius bei jų atlikimą, už publikacijas bei knygas, už dalyvavimą radijo bei televizijos laidose, taip pat atlygis už pedagoginį, mokslinį bei konsultacinį darbą ne Vyriausybės ir jos sudarytų komisijų posėdžių metu.
V skirsnis
YPATINGIEJI LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS SANTYKIAI
SU SEIMU IR RESPUBLIKOS PREZIDENTU
15 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisė teikti siūlymą dėl pirmalaikių Seimo rinkimų
16 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisė paskelbti Respublikos Prezidento rinkimus
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 89 straipsnio pirmojoje dalyje numatytais atvejais Seimui negalint susirinkti ir paskelbti Respublikos Prezidento rinkimų, rinkimus skelbia Vyriausybė.
17 straipsnis. Ministro Pirmininko ir ministrų dalyvavimas Seimo darbe
18 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės narių atsakymų į Seimo narių paklausimus tvarka
Ministras Pirmininkas arba ministras, kuriam Seimo sesijoje pateiktas Seimo nario paklausimas dėl Vyriausybės, ministerijų ar kitų Vyriausybės įstaigų veiklos, privalo atsakyti žodžiu ar raštu Seimo statuto nustatyta tvarka.
Ministras Pirmininkas ir ministrai Seimo sesijos metu nustatyta tvarka atsakinėja į Seimo narių klausimus.
19 straipsnis. Ministro Pirmininko ir ministrų pareiga kontrasignuoti Respublikos Prezidento dekretus
VI skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS KOMPETENCIJA
21 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pagrindiniai įgaliojimai
Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
1) saugo konstitucinę santvarką ir Lietuvos Respublikos teritorijos neliečiamybę, tvarko krašto reikalus, garantuoja valstybės saugumą ir viešąją tvarką;
2) vykdo įstatymus ir Seimo nutarimus dėl įstatymų įgyvendinimo, taip pat Respublikos Prezidento dekretus;
4) rengia valstybės biudžeto projektą ir teikia jį Seimui; vykdo valstybės biudžetą, teikia Seimui valstybės biudžeto įvykdymo apyskaitą;
10) užmezga diplomatinius santykius ir palaiko ryšius su užsienio valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis, teikia Respublikos Prezidentui siūlymus dėl Lietuvos Respublikos diplomatinių atstovų užsienio valstybėse ir prie tarptautinių organizacijų skyrimo ir atšaukimo;
22 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės santykiai su savivaldybėmis
VII skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS STRUKTŪRA
23 straipsnis. Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas
Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas atstovauja Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir vadovauja jos veiklai.
Ministras Pirmininkas:
5) skiria ir atleidžia iš pareigų Vyriausybės įstaigų vadovus, ministrų teikimu skiria ir atleidžia iš pareigų ministerijų sekretorius, taip pat skiria Vyriausybės įstaigų vadovams ir ministrų teikimu ministerijų sekretoriams drausmines nuobaudas;
8) Lietuvos Respublikos Konstitucijos numatytais atvejais teikia Respublikos Prezidentui siūlymus pavesti vienam iš ministrų pavaduoti Ministrą Pirmininką;
24 straipsnis. Ministro, einančio Ministro Pirmininko pareigas ar pavaduojančio Ministrą Pirmininką, įgaliojimai
Ministras, einantis Ministro Pirmininko pareigas, turi tuos pačius įgaliojimus, kuriuos turi Ministras Pirmininkas.
Ministras, pavaduojantis Ministrą Pirmininką, turi tuos pačius įgaliojimus, kuriuos turi Ministras Pirmininkas, išskyrus šio įstatymo 9 straipsnyje ir 23 straipsnio 1 ir 2 punktuose numatytus įgaliojimus.
25 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministrai
Ministras:
2) užtikrina įstatymų, Respublikos Prezidento dekretų, Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;
Prireikus keli ministrai gali leisti bendrus įsakymus arba įsakymu patvirtintus kitus teisės aktus;
6) teikia Vyriausybei ir Ministrui Pirmininkui ministerijos veiklos ataskaitas ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
7) teikia Ministrui Pirmininkui savo pasiūlymus dėl ministerijų sekretorių skyrimo ir atleidimo iš šių pareigų, taip pat pasiūlymus dėl drausminių nuobaudų skyrimo jiems;
8) tvirtina ministerijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršijant nustatyto metinio darbo apmokėjimo fondo;
9) tvirtina ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų ir jos reguliavimo sferai priskirtų valstybinių įmonių nuostatus (įstatus);
10) skiria ir atleidžia ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų, jos reguliavimo sferai priskirtų valstybinių įmonių vadovus;
26 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės komisijos
VIII skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS MINISTERIJOS IR VYRIAUSYBĖS ĮSTAIGOS
27 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijos
28 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų uždaviniai, funkcijos ir teisės
Ministerijos sprendžia jų kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų numatytas funkcijas.
29 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų sekretoriai
Ministerijos sekretorius (sekretoriai) yra tiesiogiai atsakingas ministrui. Jei ministerijoje yra keli sekretoriai, jų kompetenciją nustato ministras.
Ministras vadovauja ministerijos struktūriniams padaliniams tiesiogiai ar per ministerijos sekretorių (sekretorius), o departamentams, tarnyboms ir inspekcijoms prie ministerijos, kitoms ministerijai pavaldžioms įstaigoms bei organizacijoms – per šių institucijų vadovus.
30 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų struktūra
31 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų kolegijos
Lietuvos Respublikos ministerijoje gali būti sudaroma kolegija, kuri yra ministro patariamoji institucija. Kolegiją sudaro ministras (kolegijos pirmininkas), ministerijos sekretorius, kiti ministerijos darbuotojai, taip pat departamento, tarnybos, inspekcijos prie ministerijos vadovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami ir kitų ministerijų ir valstybinių institucijų atstovai bei mokslininkai, šiems sutikus.
Ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos klausimus, svarbiausiųjų ministro įsakymų ir kitų teisės aktų projektus, išklauso ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos bei kitų ministerijai pavaldžių įstaigų vadovų ataskaitas, svarsto, kaip parenkami ir ugdomi tinkami darbuotojai bei kaip tikrinamas sprendimų vykdymas.
32 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstaigos
Ministerijų funkcijoms nepriskirtiems klausimams spręsti Lietuvos Respublikos Vyriausybė, nedidindama valstybės valdymui skirtų lėšų, gali steigti Vyriausybės įstaigas (departamentus, tarnybas ir inspekcijas).
Vyriausybės įstaigai vadovauja vadovas (departamentui, tarnybai – direktorius, inspekcijai – viršininkas). Jis yra tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.
Vyriausybės įstaigos vadovas sprendžia įstaigos kompetencijai priskirtus klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų ir Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas. Vyriausybės įstaigos vadovas yra asmeniškai atsakingas, kad įstaiga spręstų jai pavestus uždavinius.
33 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės vykdoma ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų kontrolė ir jų teisės aktų įsigaliojimo tvarka
Lietuvos Respublikos Vyriausybė koordinuoja ministerijų veiklą per ministrus. Vyriausybė turi teisę panaikinti ministrų ir ministerijoms pavaldžių įstaigų, taip pat Vyriausybės įstaigų teisės aktus, jeigu šie prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, įstatymams, kitiems Seimo priimtiems teisės aktams, Respublikos Prezidento dekretams, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimams ir Ministro Pirmininko potvarkiams.
IX skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
34 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamentas
35 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiai
Lietuvos Respublikos Vyriausybė valstybės valdymo reikalus sprendžia posėdžiuose visų Vyriausybės narių balsų dauguma.
Vyriausybės posėdžiuose gali dalyvauti pareigūnai, kurių teisę dalyvauti Vyriausybės posėdžiuose numato Lietuvos Respublikos Konstitucija ir kiti įstatymai.
36 straipsnis. Dokumentų pateikimo Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvarka
Lietuvos Respublikos Vyriausybei teikiamus nutarimų ir kitų teisės aktų projektus turi pasirašyti ministras.
37 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžių dienotvarkės sudarymo ir klausimų svarstymo tvarka
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektai rengiami, svarstomi ir priimami Vyriausybės posėdžiuose Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka.
Vyriausybės sekretorius pateikia Ministrui Pirmininkui siūlymus dėl Vyriausybės nutarimo ar kito teisės akto projekto nagrinėjimo Vyriausybės posėdyje.
Vyriausybės sekretorius sudaro Vyriausybės posėdžio dienotvarkės projektą, nurodo pranešėjus ir pateikia Ministrui Pirmininkui kartu su atitinkama medžiaga.
Ministrui Pirmininkui patvirtinus posėdžio dienotvarkę, Vyriausybės sekretorius ne vėliau kaip prieš tris dienas iki posėdžio išsiunčia posėdžio medžiagą Vyriausybės nariams ir pranešėjams.
Ministras Pirmininkas turi teisę pasiūlyti įtraukti į dienotvarkę Vyriausybės posėdžio metu ir naujus klausimus.
38 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir sprendimai priimami Vyriausybės posėdžiuose visų Vyriausybės narių balsų dauguma.
Vyriausybės nutarimus pasirašo Ministras Pirmininkas ir atitinkamos valdymo srities ministras. Tais atvejais, kai nutarimas apima kelias valdymo sritis, jį pasirašo Ministras Pirmininkas ir projektą pateikęs ministras. Vyriausybės nutarimai pasirašomi per tris darbo dienas nuo jų priėmimo, jeigu Vyriausybės nenustatytas kitas pasirašymo terminas.
Vyriausybės nutarimai, kuriuose nustatomos, keičiamos ar pripažįstamos netekusiomis galios teisės normos, įsigalioja kitą dieną po to, kai juos Ministro Pirmininko ir atitinkamo ministro pasirašytus, paskelbia „Valstybės žinios“, jeigu pačiuose nutarimuose nenustatyta vėlesnė jų įsigaliojimo diena.
39 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžių protokolai
40 straipsnis. Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko potvarkiai
Ministras Pirmininkas pagal savo kompetenciją Vyriausybės darbo organizavimo ir personaliniais klausimais leidžia potvarkius.
X skirsnis
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS KANCELIARIJA
41 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija
Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi kanceliariją, kuri aptarnauja Ministrą Pirmininką ir Vyriausybę.
Vyriausybės kanceliarijos struktūrą tvirtina Ministras Pirmininkas Vyriausybės sekretoriaus teikimu.
42 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sekretorius
Vyriausybės sekretorius rengia Vyriausybės posėdžius, juose dalyvauja ir užtikrina posėdžių protokolavimą, Vyriausybės nutarimų ir Ministro Pirmininko potvarkių skelbimą „Valstybės žiniose“.
43 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės dokumentų saugojimo tvarka
Vyriausybės kanceliarijoje saugomi Lietuvos Respublikos įstatymai, Seimo nutarimai, Respublikos Prezidento dekretai, Konstitucinio Teismo sprendimai, Vyriausybės nutarimų ir Ministro Pirmininko potvarkių projektai ir originalai, taip pat Vyriausybės posėdžių protokolai.