LIETUVOS DARBO BIRŽOS

prie socialinės apsaugos ir darbo ministerijos DIREKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

DĖL SOCIALINIŲ ĮMONIŲ NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2012 m. vasario 10 d. Nr. V-75

Vilnius

 

Siekdamas tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975; 2010, Nr. 81-4228) (toliau – Viešojo administravimo įstatymas) ketvirtojo skirsnio nuostatas dėl ūkio subjektų veiklos priežiūros ir vadovaudamasis Viešojo administravimo įstatymo 364 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 96-3519; 2011, Nr. 155-7352) 24 straipsniu ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2004 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. A1-225 patvirtintu Socialinių įmonių patikrinimų tvarkos aprašu (Žin., 2004, Nr. 149-5434):

1. Tvirtinu Socialinių įmonių neplaninių patikrinimų atlikimo taisykles (pridedama).

2. Pavedu:

2.1. Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Lietuvos darbo birža) Teisės skyriui paskelbti šį įsakymą leidinyje „Valstybės žinios“ ir Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje;

2.2. šio įsakymo vykdymą kontroliuoti Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus pavaduotojui Albertui Šlekiui.

 

 

Direktorius                                                                                         Vidas Šlekaitis

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos

ir darbo ministerijos direktoriaus

2012 m. vasario 10 d. įsakymu Nr. V-75

 

SOCIALINIŲ ĮMONIŲ NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Socialinių įmonių neplaninių patikrinimų atlikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – LDB), o, esant poreikiui, ir kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atliekamų socialinių įmonių (toliau – įmonės) neplaninių patikrinimų (toliau – neplaninis patikrinimas) pagrindus, tvarką ir trukmę, tikrinamų įmonių atrankos kriterijus.

2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatyme (Žin., 2004, Nr. 96-3519) (toliau – Socialinių įmonių įstatymas), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (toliau – Viešojo administravimo įstatymas) (Žin., 2010, Nr. 81-4228) ir jų pagrindu priimtuose kituose teisės aktuose.

3. Neplaniniai įmonių patikrinimai atliekami vadovaujantis Socialinių įmonių įstatymu, Viešojo administravimo įstatymu, jų pagrindu priimtais teisės aktais, šiomis Taisyklėmis ir laikantis minimalios ir proporcingos priežiūros naštos, nediskriminavimo, viešumo principų.

4. Viešumo principas netaikomas, jeigu informacijos atskleidimas trukdo siekti įmonių veiklos priežiūros tikslų arba gali būti pažeisti kituose teisės aktuose nustatyti konfidencialumo reikalavimai.

5. Šiomis Taisyklėmis vadovaujasi:

5.1. LDB direktorius ir jo įgalioti asmenys, priimdami sprendimus atlikti neplaninius patikrinimus;

5.2. LDB valstybės tarnautojai, o, esant poreikiui, ir kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovai, atlikdami neplaninius patikrinimus ir rengdami įmonių neplaninių patikrinimų aktus;

5.3. įmonės, vykdydamos LDB valstybės tarnautojų nurodymus patikrinimų metu, vertindamos pateiktus neplaninių patikrinimų aktus bei valstybės tarnautojų veiksmus, vykdydamos jų atžvilgiu priimtus sprendimus.

 

II. NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ PAGRINDAI ir TIKRINAMŲ ĮMONIŲ ATRANKOS KRITERIJAI

 

6. Neplaninis patikrinimas atliekamas:

6.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą prašymą ar pavedimą atlikti įmonės veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą;

6.2. turint informacijos ar kilus pagrįstų įtarimų dėl įmonės veikos, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti teisės aktų reikalavimų;

6.3. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti LDB ir (ar) teritorinės darbo biržos (toliau – TDB) atlikto įmonės veiklos ankstesnio patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai;

6.4. jeigu neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindą nustato įstatymas ar Vyriausybės priimtas teisės aktas.

7. Neplaninis patikrinimas pagal gautą anoniminį skundą dėl konkrečios įmonės veiksmų ar neveikimo atliekamas tik tuo atveju, kai yra motyvuotas LDB direktoriaus sprendimas dėl konkretaus anoniminio skundo patikrinimo.

8. Neplaniniai patikrinimai atliekami visais atvejais visose įmonėse, esant šių Taisyklių 6 punkte nurodytiems pagrindams.

 

Iii. neplaninių patikrinimų organizavimo TVARKA IR TRUKMĖ

 

9. Motyvuotą sprendimą atlikti neplaninius patikrinimus priima LDB direktorius, įformindamas jį įsakymu, kuriame nurodo:

9.1. neplaninio patikrinimo atlikimo pagrindą, nurodytą Taisyklių 6 punkte;

9.2. neplaninį patikrinimą atliksiančių LDB valstybės tarnautojų pareigas, vardus ir pavardes. LDB direktorius turi teisę neplaninių patikrinimų atlikimui pasitelkti ir kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovus, jeigu taip sumažėtų priežiūros našta įmonei. Tokiu atveju prieš priimant sprendimą dėl neplaninio patikrinimo atlikimo, su įstaigų, organizacijų, institucijų ar įmonių vadovais suderinama patikrinimo data ir trukmė, o sprendime nurodomos ir šių įstaigų, organizacijų, institucijų atstovų pareigos, vardai ir pavardės;

9.3. neplaninio patikrinimo datą;

9.4. neplaninio patikrinimo atlikimo trukmę;

9.5. neplaninio patikrinimo tikslą (nurodoma konkreti patikrinimo tema);

9.6. neplaninio patikrinimo ataskaitos pateikimo terminą.

10. Neplaniniai patikrinimai atliekami šia tvarka:

10.1. iš anksto apie LDB veiksmus įmonė gali būti neinformuojama, jeigu toks pranešimas gali pakenkti veiksmingai atlikti neplaninį patikrinimą;

10.2. LDB direktoriui priėmus sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą, priklausomai nuo nustatytų neplaninio patikrinimo atlikimo terminų, bet ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas, jeigu nėra šių Taisyklių 10.1 punkte nurodytos sąlygos, įmonės vadovas informuojamas faksu arba elektroniniu paštu apie būsimą patikrinimą. Neplaninis patikrinimas vykdomas nepaisant to, ar įmonės vadovas patvirtino šio pranešimo gavimą, ar ne;

10.3. pranešime įmonės vadovui apie numatomą atlikti neplaninį patikrinimą pateikiama informacija apie:

10.3.1. neplaninio patikrinimo datą;

10.3.2. neplaninio patikrinimo pagrindą, nurodytą Taisyklių 6 punkte;

10.3.3. neplaninio patikrinimo tikslą (nurodoma konkreti patikrinimo tema);

10.3.4. neplaninį patikrinimą atliksiančių LDB valstybės tarnautojų, o, esant poreikiui, ir kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovų pareigas, vardus ir pavardes;

10.3.5. preliminarų dokumentų, kuriuos įmonė turi pateikti patikrinimą atliksiantiems asmenims, sąrašą. Jeigu tikrinimo metu nustatoma, kad tikrinimui atlikti yra būtini ir kiti dokumentai, patikrinimą atliekantys asmenys turi teisę pareikalauti, kad įmonė pateiktų reikiamus dokumentus, tačiau tik tokius, kurių rengimas numatytas teisės aktuose ar šiam reikalavimui įvykdyti nereikėtų sukurti dokumentų ar informacijos rinkmenų, kas būtų susiję su neproporcingai didelėmis darbo ir laiko sąnaudomis.

11. Įmonės turi teisę neteikti LDB valstybės tarnautojams dokumentų, jeigu tuos pačius dokumentus jos yra pateikusios nors vienam kitam priežiūrą atliekančiam subjektui. Atsisakydamos teikti dokumentus, įmonės turi raštu nurodyti, kokiam priežiūrą atliekančiam subjektui šie dokumentai yra pateikti.

12. Patikrinimo įmonėje trukmė priklauso nuo faktinių neplaninio patikrinimo eigos aplinkybių, bet negali būti ilgesnė nei vienas mėnuo. Esant nenumatytoms aplinkybėms ir motyvuotam poreikiui pratęsti neplaninio patikrinimo trukmę, sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą priėmęs LDB direktorius, turi teisę pratęsti neplaninio patikrinimo trukmę dar vienam mėnesiui.

13. Atvykę atlikti neplaninį patikrinimą šių Taisyklių 10.1 numatytu atveju, LDB valstybės tarnautojai, o, esant poreikiui, ir kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovai, privalo:

13.1. pateikti valstybės tarnautojų ir (ar) darbo pažymėjimus;

13.2. pristatyti neplaninio patikrinimo tikslą;

13.3. nurodyti, kokius tikrinamos įmonės dokumentus ir objektus planuoja tikrinti;

13.4. nurodyti, kada planuoja baigti neplaninį patikrinimą.

14. Sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta kopija įmonės vadovui pateikiama visais atvejais, nepaisant to, ar jis buvo iš anksto informuotas apie neplaninio patikrinimo atlikimą, ar ne.

15. Informacija apie atliekamą neplaninį patikrinimą visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su neplaniniu patikrinimu nesusijusiems asmenims neteikiama tol, kol neplaninis patikrinimas nėra baigtas, išskyrus atvejus, kai neplaninį patikrinimą atliekantis subjektas gali teikti informaciją apie atliekamo neplaninio patikrinimo faktą, kai tai daroma ne neplaninį patikrinimą atliekančio subjekto iniciatyva.

16. Įmonė įstatymų nustatyta tvarka gali skųsti neplaninį patikrinimą atliekančios LDB ar TDB direktoriaus sprendimą atlikti neplaninį patikrinimą. Sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą apskundimas nesustabdo neplaninio patikrinimo atlikimo.

17. Atlikdami neplaninį patikrinimą, LDB valstybės tarnautojai o, esant poreikiui, ir kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovai, turi teisę:

17.1. gauti paaiškinimus žodžiu ar raštu iš tikrinamų įmonių vadovų, jų darbuotojų, reikalauti, kad jie ar jų darbuotojai atvyktų į neplaninį patikrinimą atliekančių valstybės tarnautojų tarnybines patalpas duoti paaiškinimų;

17.2. laisvai įeiti į tikrinamos įmonės patalpas darbo metu, tikrinti dokumentus, apskaitos registrus bei kitus neplaniniam patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius ir pagal neplaninio tikrinimo medžiagą iš ekspertizės įstaigų ar ekspertų gauti išvadas;

17.3. išreikalauti ar pasidaryti tikrinamos įmonės apskaitos dokumentų, sutarčių, įsakymų bei kitų dokumentų ir turimos informacijos kopijas;

17.4. laikinai, ne ilgiau kaip vienam mėnesiui, paimti tikrinamos įmonės dokumentų originalus, kurie gali būti panaudojami kaip pažeidimo įrodymai, palikdami motyvuotą sprendimą dėl dokumentų paėmimo bei dokumentų paėmimo aktą. Tokiu atveju įmonėje paliekamos paimamų dokumentų originalų kopijos.

18. Atlikdami patikrinimą, LDB valstybės tarnautojai, o, esant poreikiui, ir kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovai, atvykę į įmonę, naudojasi savo teisėmis tiek, kiek tai susiję su jiems pavestomis patikrinimo funkcijomis, saugo sužinotą įmonės komercinę (gamybinę) paslaptį sudarančią informaciją.

19. LDB valstybės tarnautojai tikrina įmonės veiklą tik tiek, kiek ji yra susijusi su Socialinių įmonių įstatyme ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatytų reikalavimų, pareigų ir nuostatų laikymusi. Kai, esant poreikiui, pasitelkiami kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovai, įmonių veikla tikrinama papildomai tiek, kiek ji susijusi su pasitelktų atstovų kompetencija.

20. Jei neplaninį patikrinimą atlieka tik LDB valstybės tarnautojai, neplaninis patikrinimas atliekamas ne ilgiau kaip 5 darbo dienas.

21. Jei neplaninį patikrinimą atliekantiems LDB valstybės tarnautojams dėl objektyvių priežasčių nepavyksta atlikti neplaninio patikrinimo per LDB direktoriaus sprendime nustatytą patikrinimo laiką, neplaninį patikrinimą atliekantys valstybės tarnautojai turi kreiptis į sprendimą priėmusį asmenį, pateikdami jam argumentuotą prašymą pratęsti neplaninio patikrinimo atlikimo terminą ir (ar) skirti papildomų valstybės tarnautojų neplaniniam patikrinimui atlikti.

22. Patikrinimą atliekantys valstybės tarnautojai pasirašo įmonės pildomame laisvos formos valstybinių kontrolės institucijų atliekamų patikrinimų registravimo žurnale ar kitame dokumente, kuriame žymimas patikrinimą atliekančio valstybės tarnautojo atvykimas ir išvykimas. Pasirašydamas patikrinimų žurnale, valstybės tarnautojai turi nurodyti savo pareigas, vardą ir pavardę bei neplaninio patikrinimo atlikimo datą. Kai, esant poreikiui, pasitelkiami kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovai, jie taip pat pasirašo patikrinimų žurnale, nurodydami įstaigos, organizacijos ar institucijos, kurią atstovauja atlikdami patikrinimą, pavadinimą, savo pareigas, vardą ir pavardę.

23. Atlikus neplaninį patikrinimą, LDB valstybės tarnautojai per 5 darbo dienas nuo neplaninio patikrinimo atlikimo įmonėje parengia įmonės neplaninio patikrinimo aktą. Šiame patikrinimo akte nurodoma:

23.1. kokie dokumentai buvo vertinami;

23.2. išsami informacija apie neplaninio patikrinimo metu nustatytus pažeidimus (neatitikimus);

23.3. surašomi kiti neplaninio patikrinimo metu nustatyti reikšmingi faktai;

23.4. neplaninio patikrinimo išvados, įpareigojimai ir (ar) rekomendacijos įmonei;

23.5. neplaninį patikrinimą atlikusių LDB valstybės tarnautojų pareigos, vardai ir pavardės, parašai;

23.6. kai neplaninis patikrinimas atliekamas pasitelkus kitų kompetentingų įstaigų, organizacijų, institucijų atstovus, jų nustatyti kompetencijos ribose tikrintų teisės aktų pažeidimai (neatitikimai), kiti reikšmingi faktai, išvados, įpareigojimai ir (ar) rekomendacijos, pareigos, vardai ir pavardės, parašai nurodomi tame pačiame neplaninio patikrinimo akte.

24. Įmonės vadovas ar jo įgaliotas asmuo supažindinamas su įmonės neplaninio patikrinimo aktu pasirašytinai per 3 darbo dienas nuo neplaninio patikrinimo akto surašymo dienos.

25. LDB direktorius, susipažinęs su jam pateiktu įmonės neplaninio patikrinimo aktu, prireikus, priima sprendimą, įpareigojantį įmonę per sprendime nurodytą terminą ištaisyti nustatytus pažeidimus (neatitikimus) ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus, kai nustatytus pažeidimus (neatitikimus) dar galima ištaisyti. LDB direktoriaus sprendime gali būti ir rekomendacinio pobūdžio nuostatų įmonei.

26. Apie LDB direktoriaus sprendime nurodytų pažeidimų (neatitikimų) pašalinimą įmonė privalo pranešti LDB direktoriui per sprendime nurodytą laiką, pateikdama pažeidimų (neatitikimų) pašalinimą įrodančius dokumentus.

27. Neplaninio patikrinimo metu nustačius Socialinių įmonių įstatymo, jį įgyvendinančių teisės aktų ar valstybės paramos gavimo sutarčių pažeidimus ir kai įmonė neįvykdo šių Taisyklių 25 punkte nurodyto įpareigojimo ištaisyti nustatytus pažeidimus (neatitikimus) per nustatytą terminą, kai nustatytus pažeidimus (neatitikimus) dar galima ištaisyti, vadovaujantis Socialinių įmonių įstatymo ir socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtinto Valstybės pagalbos teikimo socialinėms įmonėms tvarkos aprašo nuostatomis, sprendžiami valstybės pagalbos mokėjimo įmonei sustabdymo, nutraukimo, išmokėtų lėšų grąžinimo bei įmonės statuso panaikinimo klausimai.

28. Jei LDB, atlikusi patikrinimą, įtaria, kad įmonės pažeidimai turi nusikalstamos veikos požymių arba galimai susiję su kitų nei nurodyta šių Taisyklių 19 punkte teisės aktų pažeidimais, apie tai per 5 darbo dienas informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Vidaus reikalų ministerijos ir (ar) kitas kompetentingas institucijas.

 

iV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

29. LDB, panaudodama turimus išteklius, kaupia tikrintų įmonių duomenis, keičiasi šiais duomenimis su kitais viešojo administravimo subjektais ir teisės aktuose nustatyta tvarka kartą per ketvirtį rengia bei Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai teikia vykdytų neplaninių patikrinimų ataskaitas.

30. LDB, nelaukdama ataskaitinio laikotarpio pabaigos, teikia Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai informaciją, susijusią su ūkio subjektų priežiūra, kai kyla abejonių dėl teisės aktų reikalavimų pagrįstumo ar poreikis dėl jų nuostatų tobulinimo.

31. Visi su patikrinimu susiję dokumentai saugomi laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytų reikalavimų.

32. Įmonė dėl LDB valstybės tarnautojo veiksmų ir sprendimų turi teisę paduoti skundą Viešojo administravimo įstatymo trečiojo skirsnio „Administracinė procedūra“ nustatyta tvarka LDB direktoriui, Lietuvos Respublikos administracinių ginčų komisijų įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-310) nustatyta tvarka Administracinių ginčų komisijai, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka Administraciniam teismui. Dėl valstybės tarnautojų piktnaudžiavimo, biurokratizmo ar kitaip pažeidžiamų žmogaus teisių ir laisvių viešojo administravimo srityje įmonė turi teisę pateikti skundą Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriui Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo (Žin., 1998, Nr. 110-3024; 2004, Nr. 170-6238) nustatyta tvarka.

33. LDB valstybės tarnautojai, pažeidę šių Taisyklių nuostatas, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________