LIETUVOS RESPUBLIKOS

VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL lietuvos respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimo Nr. 1k-10 „Dėl FINANSŲ MAKLERIO ĮMONIŲ IR VALDYMO ĮMONIŲ KAPITALO PAKANKAMUMO REIKALAVIMŲ taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

2011 m. gruodžio 7 d. Nr. 1K-17

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija nutaria:

1. Pakeisti ir papildyti Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisijos 2007 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 1K-10 „Dėl Finansų maklerio įmonių ir valdymo įmonių kapitalo pakankamumo reikalavimų taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 36-1349; 2010, Nr. 130-6684) (toliau – Taisyklės):

1.1. Papildyti Taisykles naujais 4.9 ir 4.10 punktais:

4.9. 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2010/76/ES, kuria iš dalies keičiamos direktyvų 2006/48/EB ir 2006/49/EB nuostatos, susijusios su kapitalo poreikiu prekybos knygai ir pakartotiniam pakeitimui vertybiniais popieriais, taip pat su atlyginimų nustatymo politikos priežiūriniu tikrinimu (OL 2010 L 329, p. 3);

4.10. 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2010/78/ES, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 98/26/EB, 2002/87/EB, 2003/6/EB, 2003/41/EB, 2003/71/EB, 2004/39/EB, 2004/109/EB, 2005/60/EB, 2006/48/EB, 2006/49/EB ir 2009/65/EB dėl Europos priežiūros institucijos (Europos bankininkystės institucijos), Europos priežiūros institucijos (Europos draudimo ir profesinių pensijų institucijos) ir Europos priežiūros institucijos (Europos vertybinių popierių ir rinkų institucijos) įgaliojimų (OL 2010 L 331, p. 120).“

1.2. Pakeisti Taisyklių 7.7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7.7. Išorinė kredito rizikos vertinimo institucija (toliau – IKVI) – institucija, kurios pagrindinė veikla yra skolininko pajėgumo įvykdyti finansinius įsipareigojimus įvertinimas ir atitinkamų kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymas. Išorinė kredito rizikos vertinimo institucija kapitalo pakankamumo reikalavimų skaičiavimo tikslu laikoma pripažinta, jeigu ta institucija yra pripažinta Lietuvos banko ar kitos Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros institucijos.“

1.3. Papildyti Taisykles šiuo 7.231 punktu:

7.231. Priežiūrai skirtos finansinės ataskaitos – finansinės ataskaitos, teikiamos Vertybinių popierių komisijai priežiūros tikslais, pagal Vertybinių popierių komisijos patvirtintas formas.“

1.4. Pakeisti Taisyklių 7.24 punktą ir jį išdėstyti taip:

7.24. Tarpinės finansinės ataskaitos – priežiūrai skirtos finansinės ataskaitos, parengtos apibendrinus laikotarpio, trumpesnio negu finansiniai metai, duomenis. Tarpines finansines ataskaitas sudaro:

7.24.1. balansas ir nebalansinė ataskaita;

7.24.2. pelno (nuostolių) ataskaita.“

1.5. Pakeisti Taisyklių 28.1 punktą ir jį išdėstyti taip:

28.1. Prekybos knygos pozicijų vertinimo politikos ir procedūrų nustatymą. Vertinimo politika ir procedūros turi aiškiai apibrėžti vertinime dalyvaujančių padalinių atsakomybę, rinkos informacijos šaltinius ir pagrįsti jų tinkamumą, apimti nestebimų įvesčių, atspindinčių įmonės prielaidas, ką rinkos dalyviai naudotų pozicijos kainos nustatymui, naudojimo gaires, nustatyti nepriklausomo vertinimo periodiškumą, kainų nustatymo laiką, verčių koregavimo procedūras, mėnesio pabaigoje atliekamo tikrinimo procedūras;“.

1.6. Pakeisti Taisyklių 29 punktą ir jį išdėstyti taip:

29. Įmonė vertina savo pozicijas rinkos kainomis, jei tik tai įmanoma. Įmonės prekybos knygos pozicijų vertinimas rinkos kainomis turi būti atliekamas ne rečiau kaip kartą per dieną, remiantis iš nepriklausomų šaltinių gautais duomenimis apie uždarymo kainas (pvz., reguliuojamos rinkos kainos, elektroninės kainos arba kelių, su įmone nesusijusių, finansų maklerių kotiruotos kainos).“

1.7. Pakeisti Taisyklių 31 punktą ir jį išdėstyti taip:

31. Kai pozicijų įvertinti rinkos kainomis neįmanoma, įmonė, prieš skaičiuodama prekybos knygos kapitalo poreikį, savo pozicijas konservatyviai įvertina pagal pasirinktą modelį.“

1.8. Pakeisti Taisyklių 32.1 punktą ir jį išdėstyti taip:

32.1. Įmonės vadovai turi žinoti, kurios prekybos knygos pozicijos ar kitos tikrąja verte įvertintos pozicijos vertinamos pagal modelį, ir įvertinti tokio vertinimo duomenų netikslumo riziką;“.

1.9. Pakeisti Taisyklių 37 punktą ir jį išdėstyti taip:

37. Įmonė nustato ir taiko procedūras, leidžiančias koreguoti vertinimo rezultatus.“

1.10. Pakeisti Taisyklių 38 punktą ir jį išdėstyti taip:

38. Vertinimo rezultatų koregavimas turi būti formaliai numatytas vertinant neuždirbtą kredito maržą, pozicijų uždarymo išlaidas, operacinę riziką, išankstinį sutarties nutraukimą, investavimo ir finansavimo išlaidas, būsimąsias administracines išlaidas ir, jei reikia, modelio riziką.“

1.11. Pakeisti Taisyklių 39 punktą ir jį išdėstyti taip:

39. Įmonė nustato ir taiko procedūras, leidžiančias numatyti, kaip bus koreguojamas mažiau likvidžių pozicijų vertinimas. Toks koregavimas, jei reikia, atliekamas papildomai, neatsižvelgiant į pozicijos vertės pokyčius, kurių reikia rengiant finansines ataskaitas, ir tas koregavimas turi būti toks, kad rodytų pozicijos nelikvidumą. Taikydama procedūras ir spręsdama, ar reikia koreguoti mažiau likvidžių pozicijų vertinimą, įmonė turi atsižvelgti į kelis veiksnius – tai laikas, kurio prireiktų šiai pozicijai arba su ja susijusiai rizikai apdrausti, pirkimo ir pardavimo kainų skirtumo svyravimas ir vidurkis, kotiruojama rinkos kaina (rinkos formuotojų skaičius ir tapatybė), prekybos apimčių svyravimas ir vidurkis, rinkos koncentracija, kintančios pozicijos, vertinimo pagal modelį lygis ir kitų modelių rizikos poveikis.“

1.12. Pakeisti Taisyklių 40 punktą ir jį išdėstyti taip:

40. Įmonė, kuri prekybos knygos pozicijoms įvertinti atlikti pasitelkia trečiąją šalį arba naudoja modelį, turi nuspręsti, ar taikyti vertės rezultatų koregavimą.“

1.13. Pakeisti Taisyklių 41 punktą ir jį išdėstyti taip:

41. Jei yra kompleksinių produktų, be kita ko, įskaitant pakeitimo vertybiniais popieriais pozicijas ir n-tosios eilės kredito išvestines finansines priemones, įmonė turi tiksliai nustatyti vertinimo koregavimo poreikį, kad būtų atsižvelgta į modelio riziką, susijusią su galimu netinkamos vertinimo metodikos naudojimu, ir riziką, susijusią su nestebimų (ir galbūt neteisingų) vertinimo modelio gradavimo parametrų taikymu.“

1.14. Pakeisti Taisyklių 46 punktą ir jį išdėstyti taip:

46. A kategorijos licenciją turinčios finansų maklerio įmonės kapitalas visada turi būti lygus šių kapitalo poreikių sumai arba už ją didesnis:

46.1. Kredito ir gautinų sumų sumažėjimo rizikos kapitalo poreikio suma;

46.2. Į prekybos knygą įtrauktų pozicijų rizikos, atsiskaitymų bei sandorio šalies, didelių pozicijų ir į ne prekybos knygą įtrauktų pozicijų atsiskaitymų rizikos kapitalo poreikio suma;

46.3. Užsienio valiutos bei biržos prekių rizikos kapitalo poreikio suma;

46.4. Operacinės rizikos kapitalo poreikio suma.“

1.15. Pakeisti Taisyklių 47.1 punktą ir jį išdėstyti taip:

47.1. Kapitalo poreikių suma:

47.1.1. kredito ir gautinų sumų sumažėjimo rizikos kapitalo poreikio suma;

47.1.2. į prekybos knygą įtrauktų pozicijų rizikos, sandorio šalies ir didelių pozicijų rizikos kapitalo poreikio suma;

47.1.3. užsienio valiutos, atsiskaitymų bei biržos prekių rizikos kapitalo poreikio suma;

arba“.

1.16. Pakeisti Taisyklių 59 punktą ir išdėstyti taip:

59. Regioninės valdžios ir vietos valdžios pozicijoms, vadovaujantis šių Taisyklių 64, 67, 69 ir 70 punktais, priskiriami analogiški kaip institucijų pozicijų rizikos koeficientai, išskyrus šiuos atvejus:

59.1. regioninės valdžios ir vietos valdžios trumpalaikėms pozicijoms netaikomas lengvatinis traktavimas (šių Taisyklių 65 ir 68 punktai);

59.2. regioninės valdžios ir vietos valdžios pozicijoms, išreikštoms ir finansuojamoms tos regioninės valdžios ir vietos valdžios vietos valiuta, taikomas 20 proc. rizikos koeficientas.“

1.17. Pakeisti Taisyklių 106 punktą ir jį išdėstyti taip:

106. Nuosavybės vertybinių popierių specifinės rizikos kapitalo poreikis apskaičiuojamas bendrąją nuosavybės vertybinių popierių poziciją dauginant iš specifinės rizikos normatyvo (8 proc.).“

1.18. Pakeisti Taisyklių 114 punktą ir jį išdėstyti taip:

114. Specifinės skolos finansinių priemonių palūkanų normos rizikos kapitalo poreikis apskaičiuojamas taip: kiekviena individuali grynoji pozicija, kuri nėra pakeitimo vertybiniais popieriais pozicija, atsižvelgiant į finansinių priemonių emitentą (įsipareigojantįjį asmenį), kredito rizikos vertinimą ir iki išpirkimo likusį laiką ir neatsižvelgiant į tai, ar pozicija yra ilgoji ar trumpoji, dauginama iš atitinkamo 8 lentelėje nurodyto specifinės rizikos kapitalo poreikio koeficiento, o po to gautos sandaugos, t. y. pagal riziką įvertintos pozicijos, nesvarbu, ar jos ilgosios, ar trumposios, susumuojamos. Apskaičiuodama kapitalo, reikalingo specifinei skolos finansinių priemonių palūkanų normos rizikai padengti, poreikį pakeitimo vertybiniais popieriais pozicijoms bei koreliacinės prekybos portfeliui, įmonė privalo mutatis mutandis vadovautis Lietuvos banko teisės aktais, reglamentuojančiais šių pozicijų vertinimą bei kapitalo poreikio apskaičiavimą.“

1.19. Pakeisti Taisyklių 150 punktą ir jį išdėstyti taip:

150. Skaičiuojant šalies, kuri prisiima kredito riziką („apsaugos pardavėjo“), kapitalo poreikį rinkos rizikai padengti, yra naudojama nominali kredito išvestinių finansinių priemonių sutarties suma, jei nenurodyta kitaip. Įmonė gali nuspręsti nominaliąją vertę pakeisti verte, kurioje neatsižvelgiama į jokius kredito išvestinės finansinės priemonės rinkos vertės pokyčius nuo prekybos pradžios. Skaičiuojant kapitalo poreikį specifinei rizikai, išskyrus kapitalo poreikį apsikeitimo grąžomis sandoriams, kredito išvestinės finansinės priemonės sutarties terminas taikomas vietoj įsipareigojimo termino.“

1.20. Pakeisti Taisyklių 151.7 punktą ir jį išdėstyti taip:

151.7. Jeigu n-tojo įsipareigojimų neįvykdymo kredito išvestinė finansinė priemonė turi išorinį reitingą, apsaugos pardavėjas turi apskaičiuoti specifinės rizikos kapitalo poreikį, naudodamas išvestinės finansinės priemonės reitingą ir – kai įmanoma – taikyti atitinkamus pakeitimo vertybiniais popieriais rizikos koeficientus;“.

1.21. Pakeisti Taisyklių 167 punktą ir jį išdėstyti taip:

167. Jei, sudarius kredito įsipareigojimų neįvykdymo apsikeitimo sandorį, orientacinė pozicija, atsiradusi dėl apsikeitimo sandorio, yra ilgoji pozicija, skaičiuojant galimą būsimą kredito poziciją taikomas 0 proc. koeficientas, išskyrus atvejus, kai kredito įsipareigojimų neįvykdymo apsikeitimo sandoris buvo sudarytas dėl subjekto, kurio pozicija, susijusi su apsikeitimo sandoriu, yra trumpoji pozicija, nemokumo, net ir tada, kai įsipareigojimai buvo įvykdyti. Tokiu atveju koeficientas apskaičiuojant galimą būsimą kredito riziką bus apribotas įmokų, kurių subjektas įmonei dar nesumokėjo, suma.“

1.22. Pakeisti Taisyklių 201 punktą ir jį išdėstyti taip:

201. Įmonės neturi teisės grupuoti didelių pozicijų į atitinkamas grupes arba sudaryti dirbtinių sandorių, kuriais siekiama panaikinti 10 dienų egzistuojančią didelę poziciją ir sukurti naują poziciją. Jei vis dėlto tokie sandoriai yra vykdomi, apie tai nedelsiant turi būti informuojama Vertybinių popierių komisija. Vertybinių popierių komisija praneša Europos bankininkystės institucijai, Europos Komisijai bei Tarybai, kokios procedūros nustatytos siekiant užkirsti kelią sąmoningam įmonių mėginimui išvengti papildomo kapitalo reikalavimų.“

1.23. Papildyti Taisykles šiuo 259 punktu:

259. Priežiūrai skirtos finansinės ataskaitos (metinės ir tarpinės) ir kapitalo pakankamumo skaičiavimo ataskaita nustatytais terminais taip pat turi būti pateiktos elektronine forma xls formatu ir įkeliamos į Vertybinių popierių komisijos ftp stotį (serverį).“

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja nuo 2011 m. gruodžio 31 d.

 

 

 

KOMISIJOS PIRMININKAS                                                                      VILIUS ŠAPOKA