LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS

 

Į S A K Y M A S

DĖL SOCIALINIŲ DARBUOTOJŲ KVALIFIKACINIŲ REIKALAVIMŲ IR ATESTAVIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

1998 m. sausio 29 d. Nr. 31

Vilnius

 

 

Vykdydama 1996 m. spalio 9 d. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. I-1579 14 straipsnio 6 punktą bei 1996 m. spalio 9 d. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo įgyvendinimo įstatymą Nr. I-1580,

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Socialinių darbuotojų kvalifikacinius reikalavimus ir atestavimo tvarką (pridedama).

2. Įpareigoti ministerijos sekretorių A. Nazarovą iki 1998 m. kovo 1 d. sudaryti darbo grupę šio įsakymo vykdymui.

3. Socialinių darbuotojų atestavimo nuostatus laikyti galiojančiais iki 2001 m. sausio 1 d.

 

 

 

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO Ministrė                                    Irena Degutienė


 

PATVIRTINTA

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

1998 m. sausio 29 d. įsakymu Nr. 31

 

Socialinių darbuotojų kvalifikaciniai reikalavimai ir atestavimo tvarka

 

Bendroji dalis

 

Socialinis darbuotojas – specialistas, kurio darbo paskirtis yra sustiprinti žmogaus prisitaikymo prie aplinkos sugebėjimus, atstatyti ryšius su bendruomene, padedant jam integruotis į visuomenę ir skatinant pilnavertiškesnį žmogaus socialinį funkcionavimą.

Socialinio darbuotojo veiklos sritis plati bei įvairi ir klientų poreikių, ir poveikio būdų prasme. Socialinių darbuotojų klientai yra: pavieniai asmenys, šeimos ir žmonių grupės, organizacijos ir bendruomenės.

Socialinis darbas orientuojamas ne į izoliuotą asmenį ar šeimą, bet į asmenį ar šeimą, esančius tam tikroje socialinėje aplinkoje ir veikiamus tam tikrų socialinių veiksnių. Socialinio darbo reikalavimas – sisteminis požiūris, kad visi trys elementai – asmuo, aplinka bei santykiai tarp asmens ir aplinkos – sudarytų vieningą visumą.

Socialinis darbas – tai tiesioginės pagalbos teikimas klientui ir veikla socialinio darbo efektyvumui didinti bei socialiniam darbui, kaip profesijai, tobulinti.

Socialinio darbo vizija (idealus siekis) – suteikti galimybę žmonėms (grupėms, bendruomenėms) savarankiškai įveikti iškilusias socialines problemas.

Socialinio darbo tikslas – žmogaus socialinė integracija, atskleidžiant reikalingus jam vidinius bei išorinius išteklius ir visiškai, veiksmingai, koordinuotai juos panaudojant.

 

Socialinių darbuotojų kvalifikaciniai reikalavimai

 

Socialinis darbuotojas turi:

1. Nustatyti socialinę problemą:

surenkant informaciją ir ištiriant probleminę situaciją

aiškinantis priežastis, sukeliančias kliento socialines problemas

pildant reikiamus dokumentus ir aiškinantis kliento galimybes problemai spręsti

užmezgant kontaktus su klientu

renkant informaciją apie galimus paramos šaltinius

organizuojant probleminės situacijos tyrimą

aiškinantis galimybes į pagalbos procesą įtraukti kliento aplinką

motyvuojant klientą ieškoti pagalbos

siūlant būdus problemai spręsti

garantuojant ryšį su klientu tarpusavio pasitikėjimo pagrindu

2. Planuoti paramą:

nustatant prioritetus problemai spręsti

įvertinant kliento vidinius resursus problemai spręsti

sudarant paramos programą

nusprendžiant, kas ką turi daryti

pasirenkant tinkamą paramos teikimo modelį

„įsibraunant“ į kliento situaciją ir jo santykius su jam turinčiais įtakos asmenimis

konsultuojant, kaip elgtis probleminėje situacijoje

lemiant kliento socialinės aplinkos keitimą

pateikiant klientui problemos sprendimų ir veiklos būdų alternatyvas

nustatant būdus, kaip panaudoti kliento aplinką paramai organizuoti

apibrėžiant paramos teikimo reikalavimus klientui ir situacijos ribas

parengiant reikalingą informaciją apie klientą kitai institucijai

3. Teikti paramą:

tarpininkaujant tarp kliento ir jo socialinės aplinkos

mobilizuojant reikiamus vidinius ir išorinius resursus problemos sprendimui ar jos išvengimui

pateikiant klientui informaciją apie reikalingas idėjas, faktus, vertybes ugdant žmonių socialinius įgūdžius

formuojant komandą, pasirenkant partnerius ir organizuojant darbą

atstovaujant ir ginant kliento interesus

vykdant socialinį reabilitacinį darbą

informuojant visuomenę bei pavienius asmenis apie prognozuojamas socialines problemas

skatinant klientus įsijungti į savipagalbos grupes, aktyvinant žmones

derinant prevencinę veiklą su kitomis paramos formomis

inicijuojant dokumentų rengimą teigiamiems socialiniams pokyčiams įgyvendinti

renkant informaciją ir sisteminant duomenis apie socialines problemas

rengiant informacinę medžiagą, reikalingą klientui ir visuomenei

sukuriant ir plėtojant komunikacijos su klientu sistemą

informuojant suinteresuotuosius, savanorius, besimokančius

rūpinantis institucijai reikalingos duomenų bazės kūrimu ir jos tobulinimu

4. Įvertinti paramą:

apibendrinant ir įvertinant įvykusį pokytį

analizuojant ir tikslinant paramos teikimo metodus, tikslus ir naujas galimybes

aiškinantis kliento priklausomumą nuo socialinio darbuotojo

aptariant paramos teikimo procesą su klientu, kitais suinteresuotais asmenimis ir institucijomis

vertinant paramos procesą, analizuojant grįžtamąjį ryšį

5. Bendradarbiauti su socialiniais partneriais:

koordinuojant savanorišką ir profesinę paramą klientams

rengiant ir vedant diskusijas aktualiais veiklos klausimais

tarpininkaujant specialistams iš kitų institucijų, sprendžiant bendrus paramos klausimus

prižiūrint ir vertinant savanorių darbą

prognozuojant socialinių problemų ir socialinių konfliktų atsiradimą

6. Tobulinti profesinę veiklą:

sekant ir nagrinėjant bendruomenės gyvenimo ypatumus

atkreipiant valdžios ir kitų institucijų dėmesį į socialinės rizikos grupes ir aplinkybes, turinčias įtakos socialinių problemų atsiradimui

analizuojant įstatymus ir norminius dokumentus, teikiant pasiūlymus juos tobulinti

teikiant informaciją visuomenei apie negatyvų norminių dokumentų poveikį

inicijuojant socialinės infrastruktūros kūrimą

konsultuojant socialinius darbuotojus apie profesines naujoves

keliant profesinę kvalifikaciją

bendradarbiaujant su tarptautinėmis organizacijomis, kitomis institucijomis bei savipagalbos grupėmis

 

Bendros žinios, vertybės ir etika – esminis dalykas visiems socialiniams darbuotojams.

Socialinis darbuotojas turi suprasti, kaip funkcionuoja visuomenė ir kaip joje funkcionuoja individas. Jis turi visapusiškai pažinti žmogų, jį supančią aplinką, jų tarpusavio santykius ir jiems turinčius įtakos veiksnius.

Visi šie reikalavimai konkretizuojami įgyvendinant konkrečius socialinio darbo uždavinius.

Socialinio darbo vertybės sudaro pagrindą nustatant socialinio darbo metodus.

Socialinio darbuotojo elgesį reguliuoja Socialinių darbuotojų etikos kodeksas.

____________________


Socialinių darbuotojų atestavimo

NUOSTATAI

 

Bendroji dalis

 

1. Socialinių darbuotojų atestavimas (toliau – atestavimas) – valstybinių, savivaldybių, nevyriausybinių (privačių) organizacijų socialinį darbą dirbančių žmonių išsimokslinimo, profesinio pasirengimo, praktinės veiklos įvertinimas ir kvalifikacinės kategorijos suteikimas.

2. Šie nuostatai reglamentuoja pirminį socialinių darbuotojų atestavimą, kurį numatoma atlikti iki 2000 m. gruodžio 31 d.

3. Atestavimas rengiamas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu, vykdant Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo įgyvendinimo įstatymo (1996 m. spalio 9 d. Nr. I-1580) 2 straipsnio 3 punktą.

4. Atestavimą vykdo Vyriausioji socialinių darbuotojų atestavimo komisija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir apskričių sudarytos socialinių darbuotojų atestavimo komisijos.

5. Įgyta socialinio darbuotojo kvalifikacinė kategorija yra veiklos socialinėje sferoje vardas, atspindintis asmens profesinę kompetenciją. Vyriausiosios socialinių darbuotojų atestavimo komisijos patvirtinta kategorija galioja visoje Lietuvos teritorijoje 5 metus arba iki darbuotojo kito atestavimo.

6. Pagrindiniai atestavimo principai:

6.1. visuotinumas: kiekvienas darbuotojas, užimantis socialinio darbuotojo pareigybę, ar asmuo, pretenduojantis ją užimti, privalo bent vieną kartą būti atestuotas iki 2000 m. gruodžio 31 d.;

6.2. suinteresuotumas: socialinio darbuotojo pareigybę užimančio asmens atlyginimas priklauso nuo jam suteiktos kvalifikacinės kategorijos. Kvalifikacinė kategorija suteikiama atsižvelgiant į išsimokslinimo pobūdį ir lygmenį, stažą, kvalifikacijos tobulinimą ir praktinio darbo įvertinimą;

6.3. demokratiškumas: socialinis darbuotojas pats renkasi siekiamą kvalifikacinę kategoriją, atestavimo laiką, prisitaikydamas prie rengiamų kvalifikacijos kėlimo kursų ir atestavimo komisijų posėdžių. Darbuotojas turi teisę prašyti darbdavio patvirtinti atestavimo komisijai pateikiamus dokumentus ir dalyvauti kvalifikacijos tobulinimo kursuose;

6.4. socialinio darbo plėtra: pirminis atestavimas turėtų paskatinti socialinį darbą dirbančius asmenis gilinti savo teorines ir praktines žinias, išlaikyti privalomas įskaitas ir pagilinti socialinio darbo sampratą, jo turinį bei darbo organizavimą.

7. Nuo 2001 metų socialinių darbuotojų atestavimas bus vykdomas pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos patvirtintus pastovaus atestavimo nuostatus ir tvarką.

8. Socialinį darbą dirbantieji turi siekti padidinti savo profesinę kompetenciją ne tik patirtimi, bet ir aukštesne edukacine kategorija.

 

Atestavimo tikslas ir uždaviniai

 

9. Atestavimo tikslas – įvertinti esamą socialinio darbo būklę, socialinių darbuotojų asmeninę kvalifikaciją bei sudaryti galimybes darbuotojams nuolat tobulintis.

10. Atestavimo uždaviniai:

10.1. užtikrinti, kad visas socialinio darbo vietas užimtų darbuotojai, turintys šiam darbui reikalingų žinių, sugebėjimų ir būtų pakankamai motyvuoti juos visiškai panaudoti darbe;

10.2. išanalizuoti ir įvertinti esamus darbo rezultatus, apibrėžti atskirų socialinių darbuotojų kategorijų darbo ypatumus;

10.3. ugdyti socialinius darbuotojus, didinti jų atsakomybę, skatinti iniciatyvą siekti žinių, domėtis naujovėmis bei skatinti kūrybiškai dirbti;

10.4. susieti socialinių darbuotojų kvalifikacinę kategoriją bei darbo rezultatus su materialinio skatinimo priemonėmis;

10.5. numatyti socialinių darbuotojų kvalifikacinio tobulėjimo poreikius ir sukurti mokymo – lavinimo strategiją;

10.6. skatinti įsitraukti į socialinių programų rengimą profesionalius socialinius darbuotojus, baigusius aukštesniųjų bei aukštųjų mokymo įstaigų socialinio darbo specialybę;

10.7. padėti formuoti socialinių darbuotojų korpusą, gebantį kvalifikuotai spręsti asmens, žmonių grupės bei bendruomenės socialines problemas;

10.8. siekti, kad didėtų socialinio darbuotojo specialybės prestižas visuomenėje, taip pat visuomenės pasitikėjimas socialiniais darbuotojais.

 

Socialinių darbuotojų kategorijos ir jų nustatymo kriterijai

 

11. Dabartiniu metu socialinį darbą dirba įvairų išsimokslinimą, skirtingas profesijas bei patirtį turintys žmonės. Pirminiame atestavimo etape nėra akcentuojamas socialinio darbo išsimokslinimas.

Socialinį darbą dirbančių asmenų profesinė veikla vertinama ir kvalifikacinė kategorija nustatoma vadovaujantis išsimokslinimo, turimo stažo, kvalifikacijos tobulinimo bei praktinės veiklos vertinimo kriterijais.

Visų kvalifikacinių kategorijų socialiniai darbuotojai privalo turėti socialinio darbo žinių minimumą, kurį įgyja studijuodami arba keldami kvalifikaciją mokymo centruose organizuojamuose kursuose.

 

Edukacinės kategorijos

 

12. Socialinį darbą dirbančių žmonių išsimokslinimas skirstomas į edukacines kategorijas pagal išsimokslinimo sritis: be profesinio išsimokslinimo, turinčius ne socialinį išsimokslinimą (įvairūs mokslai, išskyrus socialinius ir medicinos mokslus), turinčius socialinį ir medicininį išsimokslinimą (sociologijos, psichologijos, teisės, ekonomikos, pedagogikos ir medicinos mokslai) ir socialinio darbo aukštesnįjį bei aukštąjį išsimokslinimą. Pirminio atestavimo laikotarpiu nustatomos tokios edukacinės kategorijos (EK – edukacinė kategorija):

EK1 – vidurinis išsimokslinimas, profesinis vidurinis ir įvairus (išskyrus socialinį) aukštesnysis;

EK2 – socialinis (išskyrus socialinį darbą) ir medicininis aukštesnysis;

EK3 – aukštasis (ne socialinio ir ne medicinos sričių bakalaurai, magistrai);

EK4 – aukštesnysis socialinio darbo išsimokslinimas;

EK5 – aukštasis socialinis ir medicininis (bakalaurai, magistrai);

EK6 – socialinio darbo bakalaurai, specializuotos socialinio darbo studijos;

EK7 – magistro lygmens socialinio darbo išsimokslinimas (aukštojo mokslo ir magistro diplomai socialinio darbo srityje).

Asmenims, turintiems daktaro laipsnį, kvalifikacinės kategorijos suteikimo klausimas komisijoje svarstomas individualia tvarka.

 

Stažo nustatymo kriterijai

 

13. Per pirminį atestavimo laikotarpį socialinio darbo stažas nustatomas pagal tokius kriterijus (SK – stažo kriterijus):

SK1 – 2–4 m. darbas socialinės apsaugos srityje;

SK2 – 4–6 m. darbas socialinės apsaugos srityje;

SK3 – 6 ir daugiau m. socialinės apsaugos srityje.

 

Kvalifikacijos kėlimo kriterijai

 

14. Kvalifikacijos kėlimas vertinamas pagal surinktų kreditų skaičių (1 kreditas – 40 val. teorinio ir savarankiško mokymo).

Per pirminį atestavimo laikotarpį nustatomos dvi kvalifikacijos kėlimo (KK) kategorijos:

KK1 – 10 ir daugiau kreditų;

KK2 – 20 ir daugiau kreditų.

 

Praktinės veiklos vertinimo kriterijai

 

15. Socialinį darbą dirbančių asmenų praktinė veikla vertinama pagal įvertinimo pokalbį, atliktus darbus, iki tai atestavimo komisijai pateikus dvi užpildytas nustatytos formos anketas: savianalizės anketą (forma SDA1 – priedas Nr. 2) ir praktinės veiklos vertinimo anketą (forma SDA2 – priedas Nr. 3):

15.1. savianalizės anketą pildo pats darbuotojas. Savianalizės anketos tikslas – objektyviai įvertinti atliktą darbą, savo galimybes, polinkius, darbo siekius, pateikti savo pageidavimus;

15.2. praktinės veiklos vertinimo anketą pildo darbuotojo vadovas.

Praktinės veiklos vertinimo anketoje vadovas turi atskleisti, kaip darbuotojas per pastaruosius dvejus metus ėjo pareigas ir atitiko jam keliamus reikalavimus.

Vadovas asmeniškai atsako už tai, kad darbuotojo vertinimas būtų pagrįstas ir objektyvus.

 

Kvalifikacinės kategorijos

 

16. Per pirminį atestavimo laikotarpį nustatomos tokios socialinį darbą dirbančių asmenų kvalifikacinės kategorijos:

16.1. Jaunesniojo socialinio darbuotojo kategorija gali būti suteikiama asmenims, turintiems aukštesnįjį socialinį ar medicininį išsimokslinimą arba aukštąjį nesocialinį išsimokslinimą (EK1 – EK4) ir atitinkantiems šiai kategorijai keliamus kitus reikalavimus (priedas Nr. 1).

16.2. Socialinio darbuotojo kategorija gali būti suteikiama asmenims, turintiems aukštesnįjį socialinį ar medicininį išsimokslinimą (EK2), aukštąjį išsimokslinimą (EK2 – EK5) ir atitinkantiems šiai kategorijai keliamus kitus reikalavimus (priedas Nr. 1).

16.3. Vyresniojo socialinio darbuotojo kategorija gali būti suteikiama asmenims, turintiems aukštesnįjį socialinio darbo (EK4) arba aukštąjį išsimokslinimą (EK3, EK5, EK6, EK7) ir atitinkantiems pateiktus kitus reikalavimus (priedas Nr. 1);

16.4. Vedančiojo socialinio darbuotojo kategorija gali būti suteikiama asmenims, turintiems aukštąjį socialinį ar medicininį išsimokslinimą, (EK5, EK6, EK7), aukštesnįjį socialinio darbo išsimokslinimą (EK4) ir atitinkantiems šiai kategorijai keliamus kitus reikalavimus (priedas Nr. 1).

16.5. Socialinio darbuotojo eksperto kategorija gali būti suteikiama aukštąjį socialinio darbo išsimokslinimą turintiems asmenims (EK6 ir EK7) ir atitinkantiems šiai kategorijai keliamus kitus reikalavimus (priedas Nr. 1).

16.6. Socialinio darbuotojo asistentais vadinami asmenys, turintys vidurinį, profesinį vidurinį ar aukštesnįjį ne socialinį išsimokslinimą (EK1), nepriklausomai nuo jų darbo patirties ir stažo. Į stažą, kvalifikacijos kėlimą atsižvelgiama paskirstant darbus.

16.7. Asmuo, siekiantis tam tikros socialinio darbuotojo kvalifikacinės kategorijos, turi ne tik atitikti lentelėje nurodytus stažo ir kvalifikacijos kėlimo kriterijus, bet ir kokybiškai atlikti numatytus tos kvalifikacinės kategorijos papildomus darbus.

 

Atestavimo tvarka

 

17. Atestavimo komisijos

17.1. Atestavimą vykdo šios komisijos:

vyriausioji socialinių darbuotojų atestavimo komisija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos;

apskričių socialinių darbuotojų atestavimo komisija.

17.2. Komisijos sudaromos iš profesionalių socialinių darbuotojų (pageidautina, kad turėtų socialinio darbuotojo eksperto ir vedančiojo socialinio darbuotojo kvalifikacines kategorijas). Komisijos darbą organizuoja pagal jų pačių parengtą veiklos planą.

17.3. Vyriausiąją socialinių darbuotojų atestavimo komisiją sudaro 7 nariai: pirmininkas, pavaduotojas, sekretorius ir 4 nariai. Ji skiriama dvejiems metams, o jos sudėtį tvirtina Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

Pirmininku skiriamas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgaliotas asmuo. Komisijos darbe (nesuteikiant balsavimo teisės) dalyvauja įgaliotas asmuo iš atestuojamo darbuotojo apskrities ar savivaldybės, taip pat gali dalyvauti ir visuomeninės organizacijos ar profesinės sąjungos atstovas.

17.4. Vyriausioji socialinių darbuotojų atestavimo komisija:

17.4.1. sudaro socialinių darbuotojų atestavimo darbo planą bei atestavimo grafiką, atestuojamų darbuotojų sąrašą, informuoja darbuotojus apie atestavimo datą, taip pat informuoja ministeriją apie atestavimo eigą bei rezultatus, teikia pasiūlymus dėl atestavimo nuostatų pakeitimo ir papildymo;

17.4.2. tvirtina apskričių socialinių darbuotojų atestavimo komisijas, jų darbo planus ir grafikus, programas, instruktuoja, konsultuoja ir kontroliuoja jų darbą;

17.4.3. suteikia socialinio darbuotojo eksperto ir vedančiojo socialinio darbuotojo kvalifikacines kategorijas (apskrities socialinių darbuotojų atestavimo komisijos teikimu);

17.4.4. tvirtina vyresniojo socialinio darbuotojo ir socialinio darbuotojo kvalifikacines kategorijas;

17.4.5. nagrinėja socialinių darbuotojų ginčus, skundus ir priima sprendimus dėl kvalifikacinės kategorijos patvirtinimo, pakeitimo arba panaikinimo;

17.5. Apskričių socialinių darbuotojų atestavimo komisijas dvejiems metams apskrities viršininko teikimu tvirtina vyriausioji socialinių darbuotojų atestavimo komisija. Komisiją sudaro 7 nariai: pirmininkas, pavaduotojas, sekretorius ir 4 nariai. Komisijos pirmininkas – apskrities įgaliotas asmuo, nariai – profesionalūs socialiniai darbuotojai (pageidautina, kad turėtų socialinio darbuotojo eksperto ar vedančiojo socialinio darbuotojo kvalifikacines kategorijas), savivaldybių atstovai, socialinio darbo mokymo įstaigų atstovai.

17.6. Apskričių socialinių darbuotojų atestavimo komisija:

17.6.1. sudaro visų apskrities ir savivaldybių darbuotojų atestavimo darbo planą bei darbo grafiką ir pateikia juos tvirtinti vyriausiajai socialinių darbuotojų atestavimo komisijai;

17.6.2. teikia socialiniams darbuotojams visą reikalingą informaciją apie atestavimo tvarką, peržiūri bei patikrina, ar socialinis darbuotojas atitinka visus siekiamai kategorijai keliamus reikalavimus, esant reikalui, atideda privalomąjį atestavimą;

17.6.3. suteikia vyresniojo socialinio darbuotojo, socialinio darbuotojo, jaunesniojo socialinio darbuotojo kvalifikacines kategorijas, išrašo ir įteikia atestavimo pažymėjimą, tvarko apskrities socialinių darbuotojų atestavimo apskaitą;

17.6.4. svarsto ir pateikia tvirtinti vyriausiajai socialinių darbuotojų atestavimo komisijai dokumentus specialistų, kuriems rekomenduojama suteikti socialinio darbuotojo eksperto ir vedančiojo socialinio darbuotojo kvalifikacines kategorijas;

17.6.5. informuoja vyriausiąją socialinių darbuotojų atestavimo komisiją apie apskrities socialinių darbuotojų atestavimo eigą ir teikia siūlymus dėl atestavimo nuostatų pakeitimo ar papildymo.

 

Kvalifikacinių kategorijų suteikimo ir tvirtinimo tvarka

 

18. Visi socialiniai darbuotojai pageidaujamu laiku iki 2001 metų privalo būti atestuoti. Nuo 2001 metų pastovus socialinių darbuotojų atestavimas bus vykdomas pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengtą socialinių darbuotojų tolesnio atestavimo tvarką.

19. Darbuotojas, susipažinęs su kvalifikaciniais reikalavimais, atestavimo komisijai pateikia prašymą, nurodydamas pasirinktą kategoriją, savianalizės anketą (priedas Nr. 2), praktinio darbo vertinimo anketą (priedas Nr. 3) ir pažymą apie gautas įskaitas bei kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimų kopijas (priedas Nr. 4).

Darbuotojas, pretenduojantis įgyti vedančiojo socialinio darbuotojo ar socialinio darbuotojo eksperto kvalifikacines kategorijas, papildomai pateikia darbus, numatytus pagal reikalavimus.

20. Atestavimo komisija, išklausiusi atestuojamo darbuotojo informaciją apie jo darbą, susipažinusi su pateiktais vertinimais, pateikia klausimus atestuojamajam. Komisija ne vėliau kaip per 1 mėnesį informuoja atestuojamąjį apie suteiktą atitinkamą kvalifikacinę kategoriją, išrašo ministerijos patvirtinto pavyzdžio ir griežtos apskaitos kvalifikacinę kategoriją patvirtinantį pažymėjimą.

21. Komisija sprendimą priima paprasta balsų dauguma atviru arba slaptu balsavimu, atestuojamajam nedalyvaujant. Komisija gali siūlyti ir suteikti socialiniam darbuotojui žemesnę kvalifikacinę kategoriją negu jis to pageidavo. Balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimą lemia komisijos pirmininko nuomonė.

22. Socialinis darbuotojas, kuriam atestavimo metu nebuvo suteikta pageidaujama kategorija ar patvirtinta turima, pakartotinai gali siekti norimos kategorijos ne anksčiau kaip praėjus vieneriems metams po atestavimo komisijos sprendimo.

23. Darbuotojas, siekiantis gauti kurią nors socialinio darbuotojo kategoriją, turi būti išlaikęs 4 bendrąsias įskaitas: Lietuvos socialinės apsaugos sistemos; socialinio darbo pagrindų; socialinio bendravimo įgūdžių ir socialinio darbo etikos bei specializacijos kursą pagal darbo profilį.

24. Įskaitos gaunamos dalyvaujant kvalifikacijos tobulinimo kursuose ir išklausius Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos patvirtintas programas. Įskaitas gali gauti ir savarankiškai pasirengus bei atsiskaičius už mokymo programas kvalifikacijos tobulinimo institucijose.

25. Socialiniam darbuotojui, baigusiam socialinio darbo studijas aukštojoje ar aukštesniojoje mokymo įstaigoje, pirminiame atestavime bendrosios įskaitos įskaitomos.

 

Apeliacijos tvarka

 

26. Socialinis darbuotojas, nepatenkintas atestavimo rezultatu, ne vėliau kaip per 2 savaites po atestavimo komisijos sprendimo gali raštu pateikti apeliaciją vyriausiajai socialinių darbuotojų atestavimo komisijai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.

27. Vyriausioji socialinių darbuotojų atestavimo komisija per vieną mėnesį peržiūri dokumentus, išklauso socialinį darbuotoją ir apskrities socialinių darbuotojų atestavimo komisijos pirmininką, esant reikalui, atlieka papildomą socialinio darbuotojo praktinio darbo tyrimą ir nusprendžia dėl kvalifikacinės kategorijos suteikimo.

28. Vyriausiosios atestavimo komisijos sprendimas gali būti apskųstas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai raštu per 7 kalendorines dienas po to, kai skundas buvo išnagrinėtas komisijoje.

29. Atestavimą prižiūrinti vyriausioji socialinių darbuotojų atestavimo komisija gali peržiūrėti apskrities atestavimo komisijos suteiktas kvalifikacines kategorijas ir, esant būtinumui, pareikalauti peratestuoti socialinį darbuotoją nepasibaigus kvalifikacinės kategorijos galiojimo terminui.

30. Atestavimo tvarkos pažeidimai ir dažnos apeliacijos iš tos pačios apskrities ar savivaldybės sudaro prielaidas peržiūrėti apskrities socialinių darbuotojų atestavimo komisijos darbą.

 

Atestavimo finansavimas

 

31. Dalį atestavimo išlaidų (kelionės išlaidas, mokymąsi kursuose) apmoka atestuojamųjų įstaigos, organizacines išlaidas (atestavimo komisijų narių samdymo, dokumentų spausdinimo, atestuojamų darbuotojų apskaitos) apmoka Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, apskritys ir savivaldybės pagal atestavimo tvarkoje numatytas jų funkcijas.

 

__________________


 

Priedas Nr. 1

 

Socialinių darbuotojų kvalifikacinių kategorijų reikalavimų lentelė

 

Kvalifikacinė kategorija

Kriterijai:

 

EK – edukacinė kategorija,

 

SK – stažo,

 

KK – kvalifikacijos kėlimas

 

 

Jaunesnysis socialinis darbuotojas

EK1+SK3+KK2

 

EK2+SK2+KK1

 

EK3+SK1+KK1

 

 

Socialinis darbuotojas

EK2+SK3+KK2

 

EK3+SK2+KK1

 

EK5+SK1+KK1

 

EK4, EK6

 

 

Vyresnysis socialinis darbuotojas

EK3+SK2+KK2

 

EK4+SK1+KK1

 

EK5+SK1+KK2

 

EK6+SK1

 

EK7

 

 

Vedantysis socialinis darbuotojas

EK4+SK3+KK2

 

EK5+SK3+KK2

 

EK6+SK2 +KK1

 

EK7+SK1

 

kitų mokymas, patirties skleidimas

 

 

 

 

Socialinis darbuotojas ekspertas

EK6+SK3+KK2

 

EK7+SK2 +KK1

 

kitų mokymas, naujovių įdiegimas, pažangios patirties skleidimas,

 

supervizija, parengti straipsniai, programos

 

 

Socialinio darbuoto asistentas

EK1

 

EK2

 

 

______________


 

Priedas Nr. 2

 

Forma SDA 1

 

Savianalizės anketa

 

19… m ………….. mėn...... d.

 

....................................................................................................................................................

(vardas, pavardė)

....................................................................................................................................................

(asmens kodas)

....................................................................................................................................................

(pageidaujama kategorija)

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

(darbovietė, pareigos)

....................................................................................................................................................

(bendrasis darbo stažas)

 

Išsimokslinimas

Mokymo įstaiga

Specialybė

Išsimokslinimo cenzas

Baigimo metai

Diplomo serija, Nr.

 

 

 

 

 

 

Kvalifikacijos tobulinimas per pastaruosius 5 metus

Metai

Mokymo įstaiga

Kursų pavadinimas

Valandų skaičius

Kreditų skaičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socialinio darbo stažas

Laikas

 

Trukmė (mėn., m.)

Kur ir kuo dirbta

Darbo turinys

 

 

Priimtas nuo

iki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuo labiausiai esate patenkintas darbe

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Priežastys, dažniausiai trukdančios įgyvendinti darbo siekius

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Norėtumėte keisti savo veikloje

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

 

Parašas                                                                     (Vardas, pavardė)

______________


 

Priedas Nr. 3

 

Forma SDA 2

 

Praktinės veiklos vertinimo anketa

 

Eil.

Nr.

Kriterijai

Visiškai

neatitinka

Nepakankamai

atitinka

Atitinka

Visiškai

atitinka

1.

Profesinės žinios ir darbo kokybė:

 

 

 

 

1.1.

sugebėjimas nustatyti socialinius žmonių poreikius

 

 

 

 

1.2.

sugebėjimas analizuoti informaciją ir daryti išvadas

 

 

 

 

1.3.

sugebėjimas suprasti esmę ir išrinkti optimalų variantą

 

 

 

 

1.4.

sugebėjimas kokybiškai ir greitai vykdyti užduotis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Organizaciniai sugebėjimai:

 

 

 

 

2.1.

sugebėjimas operatyviai ir savarankiškai priimti

 

 

 

 

 

sprendimus

 

 

 

 

2.2.

sugebėjimas planuoti savo darbą

 

 

 

 

2.3.

sugebėjimas įvertinti ir diegti pažangią patirtį

 

 

 

 

2.4.

sugebėjimas tarpininkauti ir skatinti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Bendravimas su žmonėmis:

 

 

 

 

3.1.

sugebėjimas išklausyti ir pažinti klientą

 

 

 

 

3.2.

sugebėjimas bendrauti su klientais

 

 

 

 

3.3.

sugebėjimas bendradarbiauti ir palaikyti dalykinius

 

 

 

 

 

ryšius su kolegomis

 

 

 

 

3.4.

sugebėjimas taisyklinga lietuvių kalba

 

 

 

 

 

reikšti mintis raštu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Asmeninės savybės:

 

 

 

 

4.1.

atsakomybė, pareigingumas,

kūrybiškumas

 

 

 

 

4.2.

empatiškumas

 

 

 

 

4.3.

loginis mąstymas, gera orientacija

 

 

 

 

4.4.

ryžtingumas, iniciatyvumas

 

 

 

 

4.5.

sugebėjimas derintis prie pokyčių

 

 

 

 

4.6.

darbštumas, drausmingumas

 

 

 

 

4.7.

pasitikėjimas savimi

 

 

 

 

4.8.

reiklumas sau ir kitiems

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Bendra išvada apie atitikimą pareigoms: (pabraukti)

 

tik iš dalies atitinka                   visiškai atitinka                                pranoksta reikalavimus

 

Atsakingi už vertinimą:

 

(Įstaigos pavadinimas ir pareigos)                       (Parašas)                        (Vardas, pavardė)

 

Patarėjo teise dalyvavo:

 

(Pareigos)                                                             (Parašas)                        (Vardas, pavardė)

 

Susipažinau:

 

(Parašas)                                                                                                    (Vardas, pavardė)

 

 

(Data)

______________


 

Priedas Nr. 4

 

Forma SD3

 

PAŽYMĖJIMAS

1998 m................... Nr.

 

(Vardas, pavardė)

 

(darbovietė, pareigos)

 

Dėl gautų įskaitų

Dalykas

Dėstytojas

Data

Žyma apie įsk.

Parašas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kursų organizatorius: .................................................................................................................

 

Įstaigos vadovas

(Parašas)                        (Vardas, pavardė)

______________