LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

DĖL EKONOMIKOS INSTITUTO

 

1992 m. rugsėjo 23 d. Nr. 693

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš dalies pakeičiant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. balandžio 27 d. nutarimą Nr. 297 „Dėl kai kurių valstybinių mokslo įstaigų“ (Žin., 1992, Nr. 17-512), išdėstyti 2 punktą taip:

2. Įsteigti valstybinę mokslo įstaigą – Ekonomikos institutą, valstybei finansuojant iki 35 etatinių darbuotojų“.

2. Patvirtinti Ekonomikos instituto įstatus (pridedama).

3. Pavesti Ekonomikos instituto tarybai kartu su kitų šalių steigėjais parengti ir pateikti Valstybinei mokslo, studijų ir technologijų tarnybai Tarptautinio ekonomikos instituto koncepciją.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALEKSANDRAS ABIŠALA

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1992 m. rugsėjo 23 d. nutarimu Nr. 693

 

Ekonomikos instituto įstatai

 

Bendroji dalis

 

1. Ekonomikos institutas (toliau vadinama – institutas) yra valstybinė mokslo įstaiga. Instituto veikla organizuojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, potvarkiais ir kitais normatyviniais aktais bei šiais įstatais, parengtais pagal Tipinius valstybinės mokslo įstaigos įstatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1991 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 283 „Dėl Tipinių valstybinės mokslo įstaigos įstatų tvirtinimo“ (Žin., 1991, Nr. 23-625; Nr. 25-708).

2. Institutas yra juridinis asmuo, turi antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu, taip pat sąskaitas bankuose ir savarankišką balansą.

3. Instituto steigėjas yra Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

4. Instituto adresas: Vilnius, J. Jasinskio g. 9.

5. Institutas atlieka ekonominius ir socialinius mokslinius tyrimus, plėtoja ekonomikos mokslą, atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos ūkio poreikius ir tarptautinio ekonominio bendradarbiavimo galimybes.

 

Instituto mokslinė ir komercinė ūkinė veikla

 

6. Svarbiausiasis instituto uždavinys yra – tirti Lietuvos Respublikos ekonomikos raidą, atsižvelgiant į gamtines, demografines bei socialines sąlygas ir siekiant Lietuvos ūkio konkurencingumo pasaulinėje rinkoje.

Institutas rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei analizę, prognozę ir pasiūlymus Lietuvos ūkio raidos ir tarptautinio ekonominio bendradarbiavimo klausimais.

7. Institutas, vykdydamas steigėjo užsakymus:

7.1. atlieka mokslinius tyrimus;

7.2. rengia ir dalyvauja įgyvendinant Lietuvos Respublikos ekonomines ir socialines programas bei projektus;

7.3. vykdo valstybinius užsakymus;

7.4. dalyvauja rengiant ir įgyvendinant tarptautines mokslines programas, projektus;

7.5. atlieka darbus pagal sutartis su firmomis, įmonėmis, kitomis organizacijomis bei privačiais asmenimis;

7.6. atlieka mokslinę ekspertizę;

7.7. teikia pagalbą Lietuvos Respublikos ir kitų šalių (pagal susitarimus) aukštosioms mokykloms, rengiančioms ekonominio bei socialinio profilio specialistus bei mokslininkus;

7.8. teikia metodinę pagalbą ir konsultacijas;

7.9. organizuoja mokslinius renginius;

7.10. leidžia periodinius leidinius ir kitą mokslinę literatūrą.

8. Svarbiausiosios instituto mokslo tiriamojo darbo kryptys yra:

8.1. tarptautinio ekonominio bendradarbiavimo teorija ir praktika, regiono šalių ekonominės informacijos banko kūrimas;

8.2. ekonominė teorija (makroekonominiai ir pusiausvyros modeliai);

8.3. aktualios Lietuvos Respublikos ūkio plėtojimo ekonominės ir socialinės problemos.

9. Iš instituto veiklos gauto apmokestinamojo pelno atskaitomas pelno mokestis pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus mokesčių tarifus. Likęs pelnas skiriamas instituto veiklai plėtoti, instituto mokslininkams ir kitiems darbuotojams skatinti, jų darbo, buities ir poilsio sąlygoms gerinti, taip pat kitoms privalomoms įmokoms bei tikslams.

10. Institutas, vykdydamas jam pavestą uždavinį:

10.1. veikia bet kuria užsakovams priimtina forma, jeigu tai nepažeidžia Lietuvos Respublikos įstatymų, šių įstatų ir steigėjo nustatytos mokslo tiriamųjų darbų finansavimo tvarkos;

10.2. neatlygintinai valdo ir naudoja steigimo (perregistravimo) aktu jam perduotą valstybinį turtą, skirtą ne komercinei veiklai, jį tausoja bei gausina;

10.3. savarankiškai nustato organizacinę savo struktūrą ir ryšius su kitais (taip pat su užsienio) partneriais, steigia nuolatinius ar laikinus padalinius, filialus, bendras įstaigas, įmones ar atstovybes, kurių statusą nustato instituto taryba steigimo metu;

10.4. nustato savo produkcijos ir teikiamų paslaugų kainas, įkainius bei tarifus, darbo apmokėjimo sistemas, išskyrus tuos atvejus, kai šiuos klausimus reguliuoja Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti normatyviniai aktai arba kai produkcija ir paslaugos teikiami steigėjui – Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

10.5. naudoja savo nuožiūra instituto mokslininkų ir kitų darbuotojų darbo rezultatus, jeigu tai nepažeidžia autoriaus teisių ir Lietuvos Respublikos įstatymų;

10.6. turi Lietuvos ir užsienio bankų įstaigose sąskaitas ir naudoja jose esančias lėšas;

10.7. rūpinasi instituto mokslininkų ir kitų darbuotojų darbo, buities bei poilsio sąlygomis;

10.8. nustatytąja tvarka remia valstybinius mokslo ir studijų bei kitus fondus arba steigia savus fondus.

11. Institutas arba jo padaliniai, spręsdami mokslo, ūkinius ar socialinius uždavinius, gali vienytis su kitomis įstaigomis, įmonėmis ar jų padaliniais, užmegzti nuolatinius arba laikinus asociacinius ryšius, kurių sąlygos ir galiojimo laikas numatomi sutartyse, pasirašomose ir registruojamose Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

12. Institutas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus tvarko ūkinės-finansinės veiklos apskaitą, teikia valstybinės valdžios ir valdymo organams informaciją, kurios reikia instituto pelno mokesčiui nustatyti ir valstybinei finansinei apskaitai užtikrinti.

13. Institutas organizuoja savo raštvedybos ir dokumentų tvarkymą, saugojimą, naudojimą bei perdavimą valstybiniams archyvams Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

14. Institutas gali turėti ir kitų teisių bei pareigų, jeigu jos neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams ir šiems įstatams.

 

Instituto turtas

 

15. Instituto turtą sudaro intelektualinio darbo produktai (kiek tai nepažeidžia autoriaus teisių), pastatai, kitas nekilnojamasis bei kilnojamasis turtas, finansiniai ištekliai, vertybiniai popieriai bei kitos įstatymų nedraudžiamos turėti vertybės. Valstybė perduoda institutui valdyti ir naudoti valstybinį turtą, o institutas šį turtą naudoja Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

16. Instituto turtinė atsakomybė yra ribota, jis neatsako už steigėjo bei instituto mokslininkų ir kitų darbuotojų įsipareigojimus.

 

Instituto valdymas

 

17. Instituto valdymo organai yra instituto taryba (toliau vadinama – taryba) ir direktorius, kurie atsiskaito visuotiniam darbuotojų susirinkimui (konferencijai) ir steigėjui.

18. Svarbiausieji tarybos uždaviniai yra:

18.1. teikti direktoriui pasiūlymus dėl instituto organizacinės struktūros ir mokslinės veiklos krypčių formavimo, išlaidų sąmatos, darbo apmokėjimo bei pelno paskirstymo principų;

18.2. vertinti instituto nagrinėjamų temų (atliekamų darbų) rezultatus;

18.3. nustatyti renkamųjų pareigų kvalifikacinius reikalavimus ir rinkti mokslininkus (specialistus) vakuojančioms konkursinėms vietoms užimti;

18.4. teikti steigėjui išvadas dėl direktoriaus kandidatūros;

18.5. spręsti instituto mokslininkų, kitų darbuotojų bei administracijos ginčus, susijusius su mokslo darbų vykdymu;

18.6. nustatyti nuolatinių ar laikinų asociacinių ryšių pobūdį ir pagrindines kryptis, tvirtinti asociacines sutartis.

19. Tarybą sudaro septyni nariai, iš jų šeši renkami iš instituto darbuotojų, vieną (iš kitų mokslo įstaigų specialistų bei mokslininkų) skiria Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kuri taip pat nustato kandidatui į tarybos narius keliamus reikalavimus.

20. Tarybos narių – instituto darbuotojų rinkimus organizuoja direktorius (prieš mėnesį iki tarybos įgaliojimų pabaigos), o reorganizuojant institutą – steigėjas (paskelbus apie instituto reorganizavimą). Tarybos narių – instituto darbuotojų rinkimams organizuoti direktorius skiria rinkiminę komisiją.

21. Kandidatu į renkamus tarybos narius gali būti iškeltas arba pasisiūlyti kiekvienas asmuo nepriklausomai nuo darbovietės, jeigu jo savybės atitinka kandidatui į tarybos narius keliamus reikalavimus.

22. Tarybos narius slaptu balsavimu renka instituto mokslininkai.

23. Taryba išsirenka iš savo narių pirmininką ir sekretorių ir dirba pagal savo patvirtintą reglamentą.

24. Įgaliojimai tarybai suteikiami dvejiems metams.

25. Instituto direktorių, tarybai pritarus, penkeriems metams skiria ir nustato jam atlyginimą steigėjas. Instituto direktorius turi būti mokslininkas.

26. Instituto tarybai pateikus motyvuotą pasiūlymą, direktorius steigėjo sprendimu gali būti atšauktas prieš laiką.

27. Direktoriaus pavaduotojus skiria ir jų kompetenciją nustato instituto direktorius. Direktoriaus pavaduotojai, atsakingi už mokslinę veiklą, turi būti mokslininkai, ir juos skiriant būtina atsižvelgti į tarybos nuomonę.

28. Direktorius vykdo šias funkcijas:

28.1. vadovauja ir atstovauja institutui, atsako už jo veiklą, formuoja instituto administraciją ir skelbia mokslininkų (specialistų) konkursus vakuojančioms vietoms užimti, priima darbuotojus pagal samdos sutartis, nustato jų atlyginimus;

28.2. formuoja instituto valdymo struktūrą, sudaro darbuotojų pareigų sąrašus;

28.3. priima sprendimus visais instituto veiklos klausimais.

29. Direktorius ne rečiau kaip dukart per metus kviečia visuotinį darbuotojų susirinkimą (konferenciją), kuriame informuoja apie instituto veiklą.

30. Visuotinis darbuotojų susirinkimas renka dvejiems metams revizijos komisiją (iš trijų asmenų) komercinei ūkinei instituto veiklai tikrinti. Kartą per metus revizijos komisija atsiskaito visuotiniam darbuotojų susirinkimui.

Direktorius revizijos komisijos prašymu privalo pateikti dokumentus, susijusius su instituto veikla, taip pat sudaryti sąlygas patikrinti institute esančius dokumentus, vertybinius popierius, prekes, materialinius išteklius ir kitas vertybes. Revizijos komisijos nariai privalo saugoti komercines paslaptis, kurias sužino kontroliuodami instituto veiklą.

31. Be tarybos sutikimo draudžiama atleisti tarybos ar revizijos komisijos narį iš darbo arba skirti jam drausminę nuobaudą.

32. Direktoriui ar jo pavaduotojams, pasibaigus jų įgaliojimų laikui, taip pat prieš laiką nutraukus darbo sutartį, instituto valdymo organai turi pasiūlyti institute darbą, atitinkantį jų kvalifikaciją.

 

Darbo santykiai

 

33. Darbo santykius institute reglamentuoja:

33.1. Lietuvos Respublikos darbo įstatymų kodeksas, Lietuvos Respublikos darbo sutarties įstatymas bei kiti Lietuvos Respublikos įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai bei potvarkiai ir kolektyvinė sutartis;

33.2. šie įstatai ir vidaus tvarkos taisyklės.

34. Mokslo darbuotojų pareigos užimamos konkurso būdu.

35. Konkursą vakuojančioms vietoms užimti skelbia direktorius. Konkursui rengti iš tarybos narių ir instituto darbuotojų sudaroma komisija. Rinkimai ir jų sąlygos skelbiami viešai ne vėliau kaip prieš mėnesį iki rinkimų pradžios. Komisijoje turi būti bent vienas padalinio, kuriame dirba mokslininkas, atstovas.

36. Sutartį su laimėjusiu konkursą mokslininku direktorius sudaro penkeriems metams.

Pasibaigus pakartotinio konkurso būdu sudarytos sutarties galiojimo laikui, darbo sutartis sėkmingai dirbusiems mokslininkams (išskyrus padalinių vadovus) tarybos sprendimu gali būti pratęsta be konkurso neribotam laikui.

37. Instituto mokslininkai turi teisę:

37.1. dalyvauti įvairiuose profesiniuose ir visuomeniniuose mokslininkų susivienijimuose bei organizacijose (tarp jų ir užsienyje);

37.2. dalyvauti konferencijose, simpoziumuose, taip pat konkursuose mokslo programoms vykdyti bei mokslo ir studijų fondų paramai gauti;

37.3. dalyvauti konkursuose, kad galėtų stažuotis Lietuvoje ir užsienyje;

37.4. skelbti savo mokslinius darbus;

37.5. dalyvauti priimant sprendimus dėl instituto valdymo organų rinkimo ir mokslinės veiklos krypčių formavimo;

37.6. gauti iš valstybinių įstaigų informaciją, kurios reikia moksliniam darbui.

38. Instituto mokslininkai privalo vykdyti darbo sutartyse numatytus ir kitus savarankiškai priimtus įsipareigojimus, reglamento numatytas funkcijas bei padalinių vadovų pavedimus.

39. Kiti darbuotojai ir techninis personalas priimami į darbą pagal samdos sutartį. Jie perkeliami į aukštesnes pareigas arba atleidžiami iš pareigų direktoriaus įsakymu.

40. Direktorius ir instituto padalinių vadovai pagal Lietuvos Respublikos įstatymus atsako už tai, kad institute ir jo padaliniuose būtų laikomasi darbo saugos reikalavimų ir būtų vykdomi kolektyvinės sutarties įsipareigojimai.

41. Instituto mokslininkai ir kiti darbuotojai pagal Lietuvos Respublikos įstatymus materialiai atsako už savo veiksmais padarytą žalą instituto turtui.

 

Instituto reorganizavimas ir panaikinimas

 

42. Institutą reorganizuoja ir panaikina Lietuvos Respublikos Vyriausybė Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo nustatyta tvarka.

43. Instituto įstatų pakeitimus siūlo taryba, priėmusi nutarimą 2/3 balsų, o juos tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

______________