Administracinė byla Nr. I-109-84/2009
Procesinio sprendimo kategorija: 17.2.; 74.
ŠIAULIŲ APYGARDOS ADMINISTRACINIO TEISMO
SPRENDIMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS VARDU
2009 m. balandžio 16 d.
Šiauliai
Šiaulių apygardos administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš posėdžio pirmininkės ir pranešėjos teisėjos Marytės Švažienės,
kolegijos teisėjų Žano Kubecko ir Virginijaus Stankevičiaus,
sekretoriaujant Daliai Semaškaitei,
dalyvaujant pareiškėjo Akmenės rajono apylinkės prokuratūros vyr. prokuroro atstovei Ritai Dabužinskienei,
dalyvaujant atsakovo Akmenės rajono savivaldybės atstovėms Audronei Skiparienei ir Stasei Racevičienei,
nedalyvaujant trečiojo suinteresuoto asmens UAB „Naujosios Akmenės komunalininkas“ atstovui,
viešame teismo posėdyje išnagrinėjo pareiškėjo Akmenės rajono apylinkės prokuratūros vyr. prokuroro, siekiančio apginti viešą interesą, prašymą dėl norminių administracinių aktų ištyrimo ir jų panaikinimo.
Teismas, išnagrinėjęs bylą,
nustatė:
Pareiškėjas Akmenės rajono apylinkės prokuratūros vyr. prokuroras, siekdamas apginti viešą interesą, Šiaulių apygardos administraciniam teismui 2009-02-17 (spaudas ant voko) pateikė pareiškimą, kuriuo prašė ištirti, ar Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimo Nr. 176 „Dėl rajono tarybos 2001-12-19 sprendimo Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ įgyvendinimo“ (Akmenės rajono valdybos 2002-02-04 sprendimo Nr. 9 „Dėl rajono valdybos 2001-12-20 sprendimo Nr. 176 dalinio pakeitimo“ redakcija) 1.3 p. neprieštarauja Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 4 str. 6 p., Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-05-23 nutarimo Nr. 603 „Dėl Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ 1 p. patvirtintų „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų“ 9 p.; ištirti, ar 2003-05-07 Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimo „Dėl komunalinių funkcijų perdavimo“ Nr. T-23 2.3 p. neprieštarauja Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 4 str. 6 p., Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-05-23 nutarimo Nr. 603 „Dėl Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ 1 p. patvirtintų „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų“ 9 p.; pripažinus, kad Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimo Nr. 176 „Dėl rajono tarybos 2001-12-19 sprendimo Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ įgyvendinimo“ (Akmenės rajono valdybos 2002-02-04 sprendimo Nr. 9 „Dėl rajono valdybos 2001-12-20 sprendimo Nr. 176 dalinio pakeitimo“ redakcija) 1.3 p. ir 2003-05-07 Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimo „Dėl komunalinių funkcijų perdavimo“ Nr. T-23 2.3 p. prieštarauja Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 4 str. 6 p., Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-05-23 nutarimo Nr. 603 „Dėl Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ 1 p. patvirtintų „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų“ 9 p., juos panaikinti nuo teisės aktų priėmimo dienos.
Pareiškėjas prašyme, o pareiškėjo atstovė teismo posėdžio metu nurodė, kad teisingas ir tinkamas teisės aktų taikymas yra teisinės valstybės pagrindas, o sprendžiama situacija yra aktuali daugeliui Akmenės rajono gyventojų, tai yra viešasis interesas. Priimant administracinius aktus, nesilaikant teisės aktų reikalavimų, yra pažeidžiamas viešasis interesas, kurį gina prokuroras Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo 2 str. 2 d. 7 p., 19 str. 1 d. pagrindu. Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 110 str. 1 d. nurodyta, kad su pareiškimu prašant ištirti, ar norminis administracinis aktas ar jo dalis atitinka įstatymą ar Vyriausybės norminį aktą, turi teisę kreiptis ir prokurorai. Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimo Nr. 176 „Dėl rajono tarybos 2001-12-19 sprendimo Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ įgyvendinimo“ (Akmenės rajono valdybos 2002-02-04 sprendimo Nr. 9 „Dėl rajono valdybos 2001-12-20 sprendimo Nr. 176 dalinio pakeitimo“ redakcija) 1.3 p., 2003-05-07 Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimo „Dėl komunalinių funkcijų perdavimo“ Nr. T-23 2.3 p. prieštarauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-05-23 nutarimu Nr. 603 patvirtintų „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų“ (toliau – Pavyzdiniai nuostatai) 9 p., nurodančiam, kad mokesčiai už namui priskirtos teritorijos priežiūrą, komunalinių atliekų išvežimą apskaičiuojami ir patalpų savininkams paskirstomi vadovaujantis savivaldybės tarybos patvirtintomis miestų, kitų gyvenamųjų vietovių teritorijos priežiūros ir komunalinių atliekų tvarkymo taisyklėmis, nustatytais tarifais ir su šių paslaugų teikėjais sudarytomis sutartimis. Pagal Pavyzdinius nuostatus mokesčiai už namui priskirtos teritorijos priežiūrą turėtų būti skaičiuojami atsižvelgiant į namui priskirtos teritorijos plotą. Didesnę įstatymų nustatyta tvarka priskirtą teritoriją turintys namai turėtų mokėti didesnius mokesčius, o mažesnę – mažesnius. Tuo tarpu pagal ginčijamuose sprendimuose nustatytą tarifą visi patalpų savininkai moka vienodai, tai yra atsižvelgiama tik į turimą bendrosios nuosavybės dalį, visiškai neatsižvelgiant į priskirtos teritorijos plotą, tai prieštarauja 2002-11-20 Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimu Nr. 110 patvirtintų „Akmenės rajono aplinkos tvarkymo ir priežiūros taisyklių“ 1 p. Nustatyti tarifai prieštarauja proporcingumo principui. Tik identifikavus konkrečiam namui priskirtą teritoriją, būtų galimas tarifų už namui priskirtos teritorijos priežiūrą nustatymas, taip nuosekliai ir tiksliai įgyvendinant Pavyzdinius nuostatus bei išvengiant neatitikimo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 4 str. 8 p., numatančiam, kad vienas iš pagrindinių principų, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumas, tai yra savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla bei visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2008-02-07 nutartis administracinėje byloje Nr. A556-189/2008). Kadangi minėti sprendimai prieštarauja aukštesnės galios teisės aktams, prašė juos panaikinti.
Atsakovo atstovės nurodė, jog su pareiškime išdėstytais reikalavimais nesutinka dėl žemiau nurodytų motyvų. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 str. 36 p. (iki 2008-10-01 galiojusios įstatymo redakcijos 7 str. 19 p.) nustatyta savivaldybės funkcija – užtikrinti švarą ir tvarką viešose vietose. Minėto įstatymo 8 str. ir 9 str. nuostatos (iki 2008-10-01 galiojusios įstatymo redakcijos 10 str.), reglamentuojančios viešųjų paslaugų teikimą ir administravimą, numato, kad savivaldybė yra atsakinga už viešųjų paslaugų teikimą gyventojams, turi užtikrinti, kad viešosiomis paslaugomis galėtų naudotis visi savivaldybės gyventojai ir kad šios paslaugos būtų teikiamos nuolat. Savivaldybė administruoja ir užtikrina viešųjų paslaugų teikimą gyventojams nustatydama šių paslaugų teikimo būdą, taisykles ir režimą, steigdama savivaldybės biudžetines ir viešąsias įstaigas, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinkdama viešųjų paslaugų teikėjus ir įgyvendindama viešųjų paslaugų teikimo priežiūrą ir kontrolę. Gyventojų pareiga mokėti mokesčius už kiemo valymą atsirado anksčiau, negu įsigaliojo Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-05-23 nutarimu Nr. 603 patvirtinti „Daugiabučių namų patalpų savininkų (bendrasavininkių) bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdiniai nuostatai“. Akmenės rajono valdybos 1998-05-14 sprendimu Nr. 99 „Dėl gyvenamųjų patalpų nuomos ir eksploatavimo darbų ir tarifų patvirtinimo“ patvirtinto priedo Nr. 1 „UAB „ Šiluma ir vanduo“ gyvenamųjų namų eksploatavimo darbų nomenklatūra ir tarifai“ 4 p. buvo numatytas kiemo teritorijų priežiūros ir vėliavų iškėlimo išlaidų dydis 5,0 ct/m2 be PVM , o priedo Nr. 2 „Ventos seniūnijos gyvenamųjų namų eksploatavimo darbų nomenklatūra ir tarifai“ 3 p. – kiemo teritorijų priežiūros išlaidos – 5,0 ct/m2 be PVM. Šis norminis teisės aktas buvo priimtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992-09-25 nutarimu Nr. 704 „Dėl Lietuvos Respublikos gyventojų apsirūpinimo gyvenamosiomis patalpomis įstatymo įgyvendinimo tvarkos“, galiojusiu iki 2003-05-31, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995-10-04 nutarimu Nr. 1300 „Dėl gyvenamųjų patalpų savininkų atsiskaitymo už pastato eksploatavimą ir komunalines bei laidinio radijo paslaugas tvarkos patvirtinimo“, galiojusiu iki 2002-05-31. Vykdant Akmenės rajono valdybos 1998-05-14 sprendimą Nr. 99 ir vadovaujantis daugiabučių namų kadastrinių matavimų bylose raudonosiomis linijomis pažymėtais žemės sklypo plotais, o jų nesant – seniūnijų ir UAB „Naujosios Akmenės komunalininkas“ priskirtais šaligatvių, transporto aikštelių ir privažiavimų kelių bei žaliaisiais plotais, Akmenės rajono mero 1998-05-21 potvarkio Nr. 189 1 ir 2 priedais buvo patvirtinti Naujosios Akmenės, Akmenės ir Ventos miesto gyvenamųjų namų kiemų teritorijų plotai. Kiemų teritorijas buvo pavesta tvarkyti gyvenamuosius namus eksploatuojančioms įmonėms, o Naujojoje Akmenėje – UAB „Naujosios Akmenės komunalininkas“. Akmenės rajono valdybos 1998-05-14 sprendimo Nr. 99 4 p. gyventojams buvo suteikta galimybė atsisakyti kiemų priežiūros paslaugų ir patiems spręsti klausimą dėl kiemų priežiūros. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.84 str., Akmenės rajono taryba 2001-12-19 sprendimu Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ nuo 2002-01-02 įsteigė VšĮ „Akmenės būstas“ Naujosios Akmenės daugiabučių namų, kuriuose butų ir kitų patalpų savininkai neįsteigė gyvenamųjų namų butų ir kitų patalpų bendrijų arba nesudarė jungtinės veiklos sutarčių, bendrojo naudojimo objektams administruoti. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-05-23 nutarimu Nr. 603 patvirtintais „Daugiabučių namų patalpų savininkų (bendrasavininkių) bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdiniais nuostatais“, minėto tarybos sprendimo 4 p. buvo patvirtinti Akmenės rajono daugiabučių namų patalpų savininkų (bendrasavininkių) bendrosios nuosavybės administravimo nuostatai. Akmenės rajono valdyba 2001-05-20 sprendimo Nr. 176 1.4 p. patvirtino kiemo priežiūros tarifą – 0,05 Lt/mėn. už 1 m2 bendrojo naudingo ploto (be PVM). Šiuo norminiu teisės aktu nustatytas kiemo priežiūros tarifas nebuvo padidintas, jis liko tokio paties dydžio kaip ir anksčiau rajono valdybos 1998-05-14 sprendimu Nr. 99 nustatyti kiemų priežiūros tarifai. Akmenės rajono valdybos 2001-12-20 sprendimas Nr. 176 nauja redakcija išdėstytas Akmenės rajono valdybos 2002-02-04 sprendime Nr. 9 (kiemo teritorijų priežiūros tarifas nustatytas 1.3 p.). Daugiabučių namų patalpų savininkų (bendrasavininkių) bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 9 p. numatoma, kad mokesčiai už namui priskirtos teritorijos priežiūrą, komunalinių atliekų išvežimą apskaičiuojami ir patalpų savininkams paskirstomi vadovaujantis savivaldybės tarybos patvirtintomis miestų, kitų gyvenamųjų vietovių teritorijos priežiūros ir komunalinių atliekų tvarkymo taisyklėmis, nustatytais tarifais ir su šių paslaugų teikėjais sudarytomis sutartimis. Tai reiškia, kad mokesčiai gali būti nustatomi ne vienu teisės aktu, o keliais teisės aktais. Vertinant teisinį reguliavimą dėl savivaldybės tarybos teisės aktų priėmimo kompetencijos, būtina atsižvelgti į tai, kad Vietos savivaldos įstatymo 16 str. 2 d. 36 p. numato savivaldybės tarybos išimtinę kompetenciją tvirtinti taisykles, už kurių pažeidimą atsiranda administracinė atsakomybė, o 2 d. 37 p. numato atskirą kompetenciją nustatyti kainas ir tarifus už savivaldybės kontroliuojamų įmonių teikiamas atlygintinas paslaugas. Taryba visiškai pagrįstai įgyvendindama savo kompetenciją vienu norminiu teisės aktu patvirtino taisykles, kitu – mokesčio tarifus. Šie sprendimai neprieštarauja vienas kitam, o sistemiškai įgyvendina atitinkamus teisinius santykius. Dėl daugiabučiams namams priskiriamos teritorijos, atsakovo nuomone, teritorijos prie daugiabučių namų yra priskirtos jau anksčiau minėtu Akmenės rajono mero 1998-05-21 potvarkiu Nr. 189. Pagal priskirtų teritorijų plotus ir buvo apskaičiuoti kiemų priežiūros tarifai. Mokesčiai už kiemų priežiūrą Akmenės rajono savivaldybėje nustatyti 1998 m. ir galioja iki šiol (vidutiniškai vienam butui per mėnesį mokestis yra 3 Lt). Įvertinus realią teikiamos paslaugos kainą, šiuo metu galiojantis mokesčio dydis nebeatitinka tikrųjų sąnaudų dydžio (nustatant kiemo priežiūros mokestį kiemsargiui skaičiuojama MMA buvo 430 Lt, šiuo metu 800 Lt, atitinkamai didėjo įmokos socialiniam draudimui ir kitos išlaidos). Taigi gyventojų mokamas mokestis laikytinas simboliniu. Realią paslaugą gyventojai gauna, namų faktiškai naudojama teritorija yra prižiūrima, o pareiga mokėti už kiemo priežiūrą teisės aktais nustatyta butų savininkams. Mokestis už kiemų priežiūrą yra naudojamas daugiabučių namų kiemų priežiūros ir tvarkymo išlaidoms (sąnaudoms) padengti. Sprendžiant klausimą dėl teritorijų priskyrimo daugiabučiams namams detaliaisiais planais, reikia įvertinti pačios procedūros atlikimo sudėtingumą ir išlaidų dydį (detaliųjų planų parengimas, kadastrinių matavimų atlikimas, žemės sklypų nuomos sutarčių sudarymas, jų įregistravimas Nekilnojamojo turto registre). Tai procesas, reikalaujantis didžiulių finansinių ir žmogiškųjų išteklių. Teritorijos, kurioje yra butų savininkams nuosavybės teise priklausantys butai, nesuplanavimas detaliuoju planu, nėra pagrindas perkelti mokesčio už teritorijos priežiūrą naštą Akmenės rajono savivaldybei. Prašė atmesti Akmenės rajono apylinkės vyriausiojo prokuroro, siekiančio apginti viešąjį interesą, pareiškimą kaip nepagrįstą.
Trečiasis suinteresuotas asmuo UAB „Naujosios Akmenės komunalininkas“ į teismo posėdį neatvyko, apie bylos nagrinėjimo laiką ir vietą pranešta tinkamai, teismo šaukimu. Pateiktame atsiliepime nurodė, jog vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) patvirtintais bendrovės įstatais, UAB „Naujosios Akmenės komunalininkas“ vykdo Akmenės rajono tarybos sprendimus, laikydamasi Akmenės rajono aplinkos tvarkymo ir priežiūros taisyklių. UAB „Naujosios Akmenės komunalininkas“ yra Akmenės rajono savivaldybės kontroliuojama įmonė. Visos įmonės akcijos nuosavybės teise priklauso Akmenės rajono savivaldybei.
Pareiškėjo Akmenės rajono apylinkės prokuratūros vyr. prokuroro, siekiančio apginti viešą interesą, prašymas tenkintinas iš dalies.
Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 3 str. 2 d. numatyta, jog teismas spręsdamas ginčą dėl administracinio akto nevertina tokio akto politinio ar ekonominio tikslingumo požiūriu, o tik nustato, ar konkrečiu atveju nebuvo pažeistas įstatymas ar kitas teisės aktas, ar administravimo subjektas neviršijo kompetencijos, taip pat ar aktas neprieštarauja tikslams bei uždaviniams, dėl kurių institucija buvo įsteigta ir gavo atitinkamus įgaliojimus.
Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 4 str. 6 p. skelbia, kad vienas iš pagrindinių principų, kuriais grindžiama vietos savivalda, yra savivaldybės veiklos ir savivaldybės institucijų priimamų sprendimų teisėtumas. Savivaldybės institucijų ir kitų savivaldybės viešojo administravimo subjektų veikla bei visais jų veiklos klausimais priimti sprendimai turi atitikti įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimus.
Ginčijamų aktų priėmimo metu galiojusio Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (2001-10-05 redakcija) 17 str. 1 d. 16 p. numatė, jog savivaldybės tarybos nustato kainas ir tarifus už savivaldybės įmonių, specialios paskirties bendrovių, savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų teikiamas atlygintinas paslaugas bei keleivių vežimą vietiniais maršrutais, taip pat įstatymų numatyta tvarka nustato centralizuotai tiekiamos šilumos, šalto ir karšto vandens kainas, nustato vietines rinkliavas bei kitas įmokas. Ginčijami aktai yra priimti Akmenės rajono savivaldybės valdybos, šiais aktais yra nustatytas Kiemo teritorijų priežiūros tarifas. Lietuvos Respublikos Konstitucijoje yra įtvirtintas savivaldybių tarybų viršenybės joms atskaitingų vykdomųjų organų atžvilgiu principas. Vadinasi, pagal Konstituciją negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, pagal kurį sprendimus klausimais, Konstitucijoje expressis verbis priskirtais savivaldybės kompetencijai (išimtinė konstitucinė kompetencija), priimtų ne savivaldybių tarybos, o jų sudaryti ir joms atskaitingi vykdomieji organai. Pažymėtina, kad savivaldybių kompetencija Konstitucijoje yra expressis verbis apibrėžta: 40 str. 1 d., 41 str. 2 d., 47 str. 2 d., 119 str. 4 d., 121 str. 1 d. ir 2 d. bei 122 str. nurodytais savivaldos klausimais, tai – išimtinė savivaldybių tarybų konstitucinė kompetencija. Pagal Konstituciją negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų sudarytos teisinės prielaidos savivaldybių taryboms atskaitingiems vykdomiesiems organams įsiterpti į savivaldybių tarybų išimtinę konstitucinę kompetenciją priimti sprendimus aukščiau paminėtų Konstitucijos straipsnių (jų dalių) nurodytais klausimais. Vietos savivaldos įstatymo (2001-10-05 redakcija) 17 str. 16 p. nustatyta, kad savivaldybių tarybos nustato kainas ir tarifus už savivaldybių įmonių <...> teikiamas atlygintinas paslaugas, taip pat įstatymo nustatyta tvarka nustato <...> vietines rinkliavas ir kitas įmokas. Šio straipsnio nuostata neatsiejama nuo savivaldybių tarybų konstitucinės kompetencijos sudaryti ir tvirtinti savo biudžetą (Konstitucijos 121 str. 1 d.) ir kad priimti sprendimus inter alia Konstitucijos 121 str. 1 d. nurodytais savivaldos klausimais (savivaldybių biudžeto sudarymas ir tvirtinimas) yra savivaldybių tarybų išimtinė konstitucinė kompetencija, todėl įstatymų leidėjas, įstatymu nustatęs, kad savivaldybės gali nustatyti kainas ir tarifus už savivaldybių įmonių teikiamas paslaugas, negali nustatyti tokio teisinio reguliavimo, pagal kurį sprendimus dėl įmokų, tarifų, rinkliavų nustatymo priimtų ne savivaldybių tarybos, bet joms atskaitingi vykdomieji organai, nes priešingu atveju būtų pažeista Konstitucijos 121 str. 1 d. nustatyta savivaldybių tarybų išimtinė konstitucinė kompetencija sudaryti ir tvirtinti savo biudžetą. Todėl konstatuotina, jog Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimo Nr. 176 „Dėl rajono tarybos 2001-12-19 sprendimo Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ įgyvendinimo“ (Akmenės rajono valdybos 2002-02-04 sprendimo Nr. 9 „Dėl rajono valdybos 2001-12-20 sprendimo Nr. 176 dalinio pakeitimo“ redakcija) 1.3 p. bei 2003-05-07 Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimo Nr. T-23 „Dėl komunalinių funkcijų perdavimo“ 2.3 p. prieštarauja Vietos savivaldos įstatymo (2001-10-05 redakcija) 17 str. 16 p., nes aukščiau minėti Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimai prieštarauja Konstitucinio Teismo 2002-12-22 nutarimo 21.4.1 p. teiginiui: „pagal Konstituciją negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų sudarytos teisinės prielaidos savivaldybių taryboms atskaitingiems vykdomiesiems organams įsiterpti į savivaldybių tarybų išimtinę konstitucinę kompetenciją“. Formuluotė „savivaldybių tarybų išimtinė konstitucinė kompetencija“ apima ir savivaldybių tarybų išimtinę kompetenciją priimti sprendimus, susijusius su įmokų, tarifų, rinkliavų nustatymu.
Akmenės rajono savivaldybės valdyba 2001-12-20 priėmė sprendimą Nr. 176 „Dėl rajono tarybos 2001-12-19 sprendimo Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ įgyvendinimo“ (toliau – Sprendimas Nr. 176) (b. l. 59), kurio 1.4 p. patvirtino kiemo teritorijų priežiūros tarifą 0,05 Lt/mėn. už 1 m2 bendrojo naudingo ploto (be PVM). 2002-02-04 Akmenės rajono savivaldybės valdyba priėmė sprendimą Nr. 9 „Dėl rajono valdybos 2001-12-20 sprendimo Nr. 176 dalinio pakeitimo“ (toliau – Sprendimas Nr. 9) (b. l. 61), kurio 1.3 p. patvirtino Naujosios Akmenės gyventojams kiemo teritorijų priežiūros tarifą 0,05 Lt/mėn. už 1 m2 bendrojo naudingo ploto (be PVM). Šių sprendimų pagrindu 2003-05-07 Akmenės rajono savivaldybės taryba priėmė sprendimą Nr. T-23 (toliau – Sprendimas Nr. T-23) (b. l. 63-64), kurio 2.3 p. patvirtino Naujosios Akmenės kaimiškosios, Akmenės, Ventos, Papilės ir Kruopių seniūnijų gyventojams nuo 2003-07-01 kiemo teritorijų priežiūros tarifą – 0,05 Lt/1 m2 bendrojo naudingo ploto (be PVM).
Sprendimas Nr. 176 priimtas „Akmenės rajono daugiabučių namų patalpų savininkų (bendrasavininkių) bendrosios nuosavybės administravimo nuostatų“, patvirtintų Akmenės rajono tarybos 2001-12-19 sprendimu Nr. 118, pagrindu. Kaip nurodyta „Akmenės rajono daugiabučių namų patalpų savininkų (bendrasavininkių) bendrosios nuosavybės administravimo nuostatų“, patvirtintų Akmenės rajono tarybos 2001-12-19 sprendimu Nr. 118, (b. l. 54) 1 p. šie nuostatai parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-05-23 nutarimu Nr. 603 patvirtintais „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdiniais nuostatais“. Pavyzdinių nuostatų 9 p. nustatyta, kad mokesčiai už namui priskirtos teritorijos priežiūrą, komunalinių atliekų išvežimą apskaičiuojami ir patalpų savininkams paskirstomi vadovaujantis savivaldybės tarybos patvirtintomis miestų, kitų gyvenamųjų vietovių teritorijos priežiūros ir komunalinių atliekų tvarkymo taisyklėmis, nustatytais tarifais ir su šių paslaugų teikėjais sudarytomis sutartimis. Pavyzdinių nuostatų 1 p. nurodyta, kad butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdiniai nuostatai taikomi butų ir kitų patalpų savininkų (toliau – ir patalpų savininkai) bendrosios dalinės nuosavybės administravimui, kai šią funkciją atlieka pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.84 str. savivaldybės administracijos direktoriaus arba jo įgalioto atstovo sprendimu paskirtas administratorius.
Pavyzdinių nuostatų I skyriuje pateikiamos bendrosios nuostatos, kur administravimas apibrėžiamas kaip butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios dalinės nuosavybės paprastasis administravimas, kai administratorius atlieka visus veiksmus, būtinus daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektams išsaugoti ir jų naudojimui pagal tikslinę paskirtį užtikrinti. Vykdant administravimą administratoriui keliami uždaviniai ir suteikiamos funkcijos išvardintos Pavyzdinių nuostatų II skyriuje. Pagal šio skyriaus 5.7 p. administratorius, įgyvendindamas jam pavestą pagrindinį uždavinį (Pavyzdinių nuostatų 4 p.), apskaičiuoja mėnesinius mokesčius už suteiktas paslaugas pagal Pavyzdinių nuostatų 8 p. ir 9 p., parengia ir iki kito (po praėjusio) mėnesio 10 kalendorinės dienos laišku, faksu, elektroniniu ar kitais būdais pateikia patalpų savininkams ir valstybės ar savivaldybių gyvenamųjų patalpų nuomininkams informaciją apie suteiktas paslaugas, jų kainą (tarifus), kiekį, mokėtinas sumas ir mokėjimo būdus, tvarko šių mokesčių surinkimo ir naudojimo apskaitą. Vadinasi, administratoriaus veikla apskaičiuojant mokesčius ir nurodant mokėtinas sumas už suteiktas paslaugas bus teisėta tik tokiu atveju, jei bus laikomasi Pavyzdinių nuostatų 8 p. ir 9 p. reikalavimų. Šioje byloje aktualus 9 p., kuriame įvardinta teisinė elgsena apskaičiuojant mokesčius ir paskirstant patalpų savininkams už namui priskirtos teritorijos priežiūrą, komunalinių atliekų išvežimą. Pagal Pavyzdinių nuostatų 9 p. formuluotę, siekiant pagrįsti administratoriaus veiklos teisėtumą, mokesčių apskaičiavimui už namui priskirtos teritorijos priežiūrą būtinas teisės aktas – savivaldybės tarybos patvirtintos miestų, kitų gyvenamųjų vietovių teritorijos priežiūros ir komunalinių atliekų tvarkymo taisyklės su jose nustatytais tarifais. Bet prieš nustatant tokius tarifus, tai yra priimant norminio pobūdžio teisės aktą (taisykles), reikalingas atitinkamas paruošiamasis darbas. Kiekvienam namui turi būti priskirta aiški teritorija bei atlikta jos teisinė registracija. Toks teiginys grįstinas tuo, kad patalpų savininkai galėtų žinoti ne tik namui priskirtos teritorijos ribas, bet ir žinoti, koks namui priskirtas žemės sklypas yra administruojamas ir kaip paskirstomi patalpų savininkams tenkantys mokesčiai už namui priskirtos teritorijos priežiūrą. Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimu nustatytas tarifas, iš pirmo požiūrio atrodytų paremtas lygybės principu, prieštarauja proporcingumo principui. Akivaizdu, jog patalpų savininkai, kurie de facto naudojasi mažesne prie namo esančia teritorija, iš dalies padengia išlaidas už teritorijos administravimą patalpų savininkams, kurie naudojasi didesne teritorija, o tai neatitinka lygybės principo mokant mokesčius už namų teritorijų, esančių tame pačiame administraciniame vienete, priežiūrą. Tik identifikavus konkrečiam namui priskirtą teritoriją, būtų galimas tarifų už namui priskirtos teritorijos priežiūrą nustatymas, taip nuosekliai ir tiksliai įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintus „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinius nuostatus“ bei išvengiant neatitikimo Vietos savivaldos įstatymui. Todėl kolegija susipažinusi su Pavyzdinių nuostatų 9 p. formuluote mano, kad daugiabučiam namui turi būti priskirtas tam tikras žemės sklypas (teritorija) ir mokesčiai už namui priskirtos teritorijos priežiūrą turėtų būti skaičiuojami atsižvelgiant į namui priskirtos teritorijos plotą. Kolegija nustatė, kad nei viena proceso šalis neginčija, jog šiuo metu Akmenės rajono savivaldybės teritorijoje esantiems daugiabučiams nėra priskirti žemės sklypai (teritorijos) (tiek pareiškėjo atstovė, tiek atsakovo atstovės tai patvirtino savo pasisakymais posėdžio metu ir jokie rašytiniai įrodymai nenurodo priešingai), tai yra žemės sklypai prie daugiabučių namų teisės aktų nustatyta tvarka nėra tinkamai įregistruoti, kad juos būtų galima laikyti „daugiabučiui namui priskirta teritorija“ pagal Pavyzdinių nuostatų 9 p. formuluotę.
Įvertinusi visumą surinktų byloje įrodymų ir pritaikiusi ginčo dalyką reguliuojančius teisės aktus, kolegija konstatuoja, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimo Nr. 603 „Dėl Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ nuostatomis savivaldybės iš daugiabučių namų savininkų mokesčius už daugiabučiui namui priskirtos teritorijos priežiūrą turi teisę rinkti tik tuo atveju, jei žemės sklypai prie daugiabučių namų teisės aktų nustatyta tvarka yra tinkamai įregistruoti, kad juos būtų galima laikyti „daugiabučiam namui priskirta teritorija“ pagal Pavyzdinių nuostatų 9 p. formuluotę. Tuo tarpu pagal ginčijamus sprendimus ir juose nustatytą tarifą iš daugiabučių namų savininkų yra renkami mokesčiai neatsižvelgiant į tai, kad Akmenės rajono savivaldybės teritorijoje esantiems daugiabučiams namams nėra priskirtos teritorijos.
Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimo Nr. 176 „Dėl rajono tarybos 2001-12-19 sprendimo Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ įgyvendinimo“ (Akmenės rajono valdybos 2002-02-04 sprendimo Nr. 9 „Dėl rajono valdybos 2001-12-20 sprendimo Nr. 176 dalinio pakeitimo“ redakcija) 1.3 punktas bei 2003-05-07 Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimo Nr. T-23 „Dėl komunalinių funkcijų perdavimo“ 2.3 punktas pripažintini prieštaraujančiais Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 6 punktui, Vietos savivaldos įstatymo (2001-10-05 redakcija) 17 straipsnio 16 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimo Nr. 603 „Dėl Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ 1 punktu patvirtintų „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų“ 9 punktui ir ginčijami atsakovo sprendimai yra naikintini.
Pažymėtina, kad atsakovas mokesčius iš daugiabučių namų savininkų už prie daugiabučio namo esančios teritorijos priežiūrą turės teisę rinkti tik tuomet, kai žemės sklypai bus teisės aktų nustatyta tvarka tinkamai priskirti visiems daugiabučiams namams, tokiu atveju bus nepažeistas lygiateisiškumo principas bei mokesčio tarifai bus patvirtinti kompetentingos priimti tokius sprendimus institucijos.
Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 116 str. numato norminio administracinio akto pripažinimo neteisėtu teisines pasekmes. Pagal šio straipsnio 1 dalį norminis administracinis aktas (ar jo dalis) laikomas panaikintu ir paprastai negali būti taikomas nuo tos dienos, kai oficialiai buvo paskelbtas įsiteisėjęs administracinio teismo sprendimas dėl atitinkamo norminio akto (ar jo dalies) pripažinimo neteisėtu. Pagal to paties straipsnio 2 dalį administracinis teismas, atsižvelgdamas į konkrečias bylos aplinkybes ir įvertinęs neigiamų teisinių pasekmių tikimybę, savo sprendimu gali nustatyti, jog panaikintas norminis administracinis aktas (ar jo dalis) negali būti taikomas nuo jo priėmimo dienos. Kolegijos nuomone, atsižvelgiant į konkrečias bylos aplinkybes ir įvertinus neigiamų teisinių pasekmių tikimybę, norminio administracinio akto dalys pripažintinos prieštaraujančiomis įstatymams bei laikytinos panaikintomis nuo tos dienos, kai oficialiai bus paskelbtas įsiteisėjęs administracinio teismo sprendimas.
Kolegija, remdamasi tuo, kas išdėstyta, ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 85-87 str., 115 str. 1 d. 2 p.,
nusprendė:
Pareiškėjo Akmenės rajono apylinkės prokuratūros vyr. prokuroro, siekiančio apginti viešą interesą, prašymą tenkinti iš dalies. Akmenės rajono savivaldybės valdybos sprendimo Nr. 176 „Dėl rajono tarybos 2001-12-19 sprendimo Nr. 118 „Dėl daugiabučių namų bendrojo naudojimo objektų priežiūros“ įgyvendinimo“ (Akmenės rajono valdybos 2002-02-04 sprendimo Nr. 9 „Dėl rajono valdybos 2001-12-20 sprendimo Nr. 176 dalinio pakeitimo“ redakcija) 1.3 punktas bei 2003-05-07 Akmenės rajono savivaldybės tarybos sprendimo Nr. T-23 „Dėl komunalinių funkcijų perdavimo“ 2.3 punktas pripažinti prieštaraujančiais Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 6 punktui, Vietos savivaldos įstatymo (2001-10-05 redakcija) 17 straipsnio 16 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimo Nr. 603 „Dėl Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų patvirtinimo“ 1 punktu patvirtintų „Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų“ 9 punktui ir laikyti juos panaikintais nuo tos dienos, kai oficialiai bus paskelbtas įsiteisėjęs administracinio teismo sprendimas.
Sprendimas per 14 dienų nuo jo paskelbimo gali būti skundžiamas apeliacine tvarka Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui tiesiogiai arba per šį teismą.
Kolegijos teisėjai Marytė Švažienė
Žanas Kubeckas
Virginijus Stankevičius