LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL SPECIALIOSIOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS PROGRAMOS (SAPARD) 2000-2006 M. BENDRAFINANSAVIMO TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2001 m. rugsėjo 19 d. Nr. 323

Vilnius

 

Vadovaudamasis Nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros 2000-2006 metams programos, patvirtintos 2000 m. lapkričio 27 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. 3329, 7 skyriaus „Finansinis planas, paramos lygiai ir Bendrijos paramos lygis“ 7.1, 7.2 ir 7.3 punktais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugpjūčio 6 d. nutarimu Nr. 969 „Dėl 2001 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų paskirstymo pagal tvirtinamas programas patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 70-2506),

tvirtinu Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros programos (SAPARD) 2000–2006 m. bendrafinansavimo tvarką (pridedama).

 

 

ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS                                                                  KĘSTUTIS KRISTINAITIS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2001 m. rugsėjo 19 d. įsakymu Nr. 323

 

SPECIALIOSIOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS PROGRAMOS (SAPARD) 2000–2006 M. bendrafinansavimo tvarkOS NUOSTATAI

 

i. Bendrosios nuostatos

 

1. Pagrindinis bendrafinansavimo tikslas – skirti lėšas, proporcingas Europos Komisijos skiriamoms Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros programos (toliau – SAPARD) finansinės paramos lėšoms, remti pasiruošimą narystei į Europos Sąjungą, modernizuojant žemės ūkį, didinant konkurencingumą, perimant Europos Sąjungos taikomus aplinkosaugos, veterinarijos bei higienos standartus, skatinant kaimo plėtrą bei alternatyvias pajamas kaimo vietovėse.

2. Programa įgyvendinama remiantis Nacionaline žemės ūkio ir kaimo plėtros programa, kuri oficialiai patvirtinta 2000 m. lapkričio 27 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. 3329.

3. Atsižvelgiant į žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos ypatumus bei nacionalinio finansavimo galimybes ir praktiką, Nacionalinėje žemės ūkio ir kaimo plėtros programoje numatytos aštuonios žemės ūkio ir kaimo plėtros prioritetinės paramos kryptys:

3.1. investicijos į pirminę žemės ūkio gamybą;

3.2. žemės ūkio ir žuvininkystės produktų perdirbimo ir marketingo tobulinimas;

3.3. ekonominės veiklos plėtra ir alternatyvių pajamų skatinimas;

3.4. kaimo infrastruktūros tobulinimas;

3.5. miškų infrastruktūros tobulinimas ir apželdinimas;

3.6. agrarinė aplinkosauga;

3.7. profesinis mokymas;

3.8. techninė parama, informavimas.

4. Paramą pagal penktąją ir šeštąją kryptis numatoma pradėti teikti nuo 2002 metų.

 

II. SAPARD PARAMOS KRYPTIES „Investicijos į pirminę žemės ūkio gamybą“ NUOSTATOS

 

5. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:

5.1. ūkių struktūros tobulinimas, ūkių stambinimas, ekonomiškai stiprių žemės ūkio vienetų plėtra;

5.2. ūkių efektyvumo didinimas, mažinant produkcijos kaštus ir didinant ūkių ir žemės ūkio įmonių konkurencingumą;

5.3. pajamų gausinimas ir kaimo gyventojų darbo bei gyvenimo sąlygų gerinimas;

5.4. produkcijos gamybos perorientavimo skatinimas, įgyvendinant Europos Sąjungos higienos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus;

5.5. žemės ūkio produkcijos kokybės gerinimas pagal Europos Sąjungos standartus ir NAPP (Nacionalinė acquis priėmimo programa).

6. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems žemės ūkio sektoriams:

6.1. 1 sektoriui – pieno;

6.2. 2 sektoriui – mėsos (galvijai, kiaulės, avys, paukščiai);

6.3. 3 sektoriui – vaisių ir daržovių;

6.4. 4 sektoriui – grūdinių kultūrų ir linų.

7. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra:

7.1. ūkininkai, nustatyta tvarka įregistravę ūkininko ūkį;

7.2. žemės ūkio bendrovės, kooperatinės bendrovės (kooperatyvai) ir kitos įmonės, gaminančios prekinę žemės ūkio produkciją (toliau – įmonės).

8. Paramos dydis:

8.1. paramos dydis pagal šią SAPARD paramos kryptį yra 45 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

8.2. jauniems ūkininkams (iki 40 metų amžiaus), ūkininkams, užsiimantiems ekologine žemdirbyste arba ūkininkaujantiems nenašiose (žemės našumas iki 32 balų) žemėse skiriama 50 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų dydžio parama.

8.3. bendra paramos suma negali viršyti daugiau kaip 375 000 eurų (litais pagal kursą).

9. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka bendrus ir specifinius tinkamumo kriterijus:

9.1. bendrieji tinkamumo kriterijai, taikomi visiems projektams:

9.1.1. subjekto, galinčio gauti paramą pagal šią SAPARD paramos kryptį, paraiška;

9.1.2. projekte numatyta ūkinė veikla bei su ja susijusi investicija turi būti įgyvendinama kaimo gyvenamoje vietovėje;

9.1.3. investicija turi būti susijusi su nurodyto prioritetinio sektoriaus žemės ūkio produkcijos gamyba;

9.1.4. projektas turi būti susijęs su ES teisinės bazės (acquis communautaire) įgyvendinimu;

9.1.5. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;

9.1.6. ūkininko ūkis ar įmonė turi atitikti minimalius nacionalinius aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartus;

9.1.7. projektas, jį įgyvendinus, turi atitikti Europos Sąjungos higienos, veterinarijos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus ir standartus. Poveikio aplinkai įvertinimas turi būti atliktas pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymą;

9.1.8. paraiškos pateikimo metu įsigaliojus naujiems minimaliems aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartams, parama suteikiama su sąlyga, kad ūkis ar įmonė, įgyvendinus projektą, atitiks šiuos reikalavimus;

9.1.9. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;

9.1.10. numatomų investicijų (įranga, technika, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;

9.1.11. projektuose, kuriuose numatyta didinti gamybos apimtis, turi būti pateikta pakankamai įrodymų apie gaminamos produkcijos realizavimo rinkas;

9.1.12. projekte pagrindžiama, kad jį įgyvendinus ūkininko ūkis ar įmonė bus ekonomiškai gyvybingi;

9.1.13. pareiškėjas privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

9.1.14. pareiškėjas negali turėti uždelstų mokestinių įsipareigojimų;

9.1.15. pareiškėjas privalo turėti atitinkamą kvalifikaciją ir kompetenciją užsiimti produkcijos, į kurią bus investuojama, gamyba. Priimtinas profesinis išsilavinimas žemės ūkio srityje, taip pat kitoks išsilavinimas, susijęs su numatomos produkcijos gamyba. Neturint minėto išsilavinimo, pareiškėjas turi turėti mažiausiai 3 metų ūkininkavimo patirtį;

9.1.16. projekte numatoma ne mažiau kaip 5 metus po paskutinio paramos lėšų išmokėjimo nekeisti veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo vietos bei sąlygų, neparduoti ar kitaip neperleisti už paramos lėšas įsigyto turto;

9.1.17. pagal šią kryptį pareiškėjas negalės gauti paramos kitam projektui įgyvendinti nepraėjus 3 metams nuo pirmos paramos sutarties pasirašymo;

9.2. specifiniai tinkamumo kriterijai, taikomi su pieno sektoriumi susijusiems projektams:

9.2.1. vieno ūkininko ūkio ar įmonės gamybos apimtys turi būti ne mažesnės kaip 50 tonų pieno per metus. Šį kiekį paramos gavėjai, pradedantys gamybą (arba jau pradėję, bet dar nepasiekę minėto kiekio), turi pagrįsti savo projekte;

9.2.2. ūkininko ūkyje ar įmonėje turi būti tik registruoti ir identifikuoti galvijai;

9.2.3. ūkininko ūkyje ar įmonėje gyvulių skaičius 1 ha neturi viršyti 1.7 sąlyginio gyvulio vieneto (SGV) (įskaitant ir nuomojamą žemę);

9.3. specifiniai tinkamumo kriterijai, taikomi su mėsos sektoriumi susijusiems projektams:

9.3.1. ūkininko ūkyje arba įmonėje turi būti minimalus atitinkamų rūšių gyvulių skaičius: mėsinių galvijų – 30 arba 10 karvių žindenių; paršavedžių – 50; avių – 50. Šį kiekį paramos gavėjai, pradedantys gamybą (arba jau pradėję, bet dar nepasiekę minėto kiekio), turi pagrįsti savo projekte;

9.3.2. ūkininko ūkyje ar įmonėje turi būti tik registruoti ir identifikuoti galvijai;

9.3.3. ūkininko ūkyje gyvulių skaičius 1 ha neturi viršyti 1.7 sąlyginio gyvulio vieneto (SGV) (įskaitant ir nuomojamą žemę).

10. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama:

10.1. bendriems, kooperuotiems projektams;

10.2. projektams, kuriuose numatoma esančių pastatų rekonstrukcija;

10.3. projektams, kuriuose numatyta investuoti didesnę nuosavų lėšų dalį;

10.4. jauniems ūkininkams (iki 40 metų);

10.5. sertifikuotiems ekologiniams ūkiams;

10.6. ūkininkų ūkiams ar įmonėms, veikiančioms ne mažiau kaip 3 metus;

10.7. žemės ūkio produkcijos gamintojų asociacijų nariams;

10.8. pareiškėjams, kuriems pagal šią SAPARD paramos kryptį dar nebuvo suteikta parama.

11. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:

11.1. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

11.2. naujos statybinės medžiagos;

11.3. žemės ūkio technika ir įranga;

11.4. specializuota transportavimo įranga;

11.5. programinė įranga;

11.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi.

12. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:

12.1. išlaidos žemei ir jau esantiems pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;

12.2. išlaidos naudotai technikai ir įrangai įsigyti;

12.3. veiklos išlaidos;

12.4. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10000 eurų (litais pagal kursą) ir kurioms buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;

12.5. transporto priemonių pirkimas, išskyrus specializuotas transporto priemones, būtinas pagrindiniams žemės ūkio produktams vežti;

12.6. trumpalaikis turtas;

12.7. įrengimų, įsigytų išperkamosios nuomos (lizingo) būdu, įsigijimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai yra susitarimas, jog pareiškėjas taps šių įrengimų savininku projekto vykdymo metu arba per 3 metų laikotarpį. Už investiciją bus kompensuota tik tada, kai pareiškėjas taps jos savininku;

12.8. banko mokesčiai, garantijų ir kitų panašių išlaidų kaštai;

12.9. ūkio subjektų investicinės išlaidos, kurias valdant dalyvauja valstybė, turinti daugiau nei 25 proc. akcijų;

12.10. pridėtinės vertės mokestis;

12.11. kitos investicijos, nenurodytos 7 punkte.

13. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:

13.1. užpildytą nustatytos formos paraišką;

13.2. verslo planą;

13.3. ūkininko ūkio arba įmonės registracijos pažymėjimą, įmonės įstatus;

13.4. Žemės ir kito nekilnojamo turto kadastro ir registro valstybinės įmonės išduotą pažymėjimą;

13.5. apskrities Maisto ir veterinarijos tarnybos pažymą apie projekto atitikimą nacionalinius veterinarijos, higienos, gyvulių gerovės standartus ir reikalavimus;

13.6. apskrities Maisto ir veterinarijos tarnybos pažymą apie įregistruotų ir identifikuotų galvijų skaičių ūkyje (įmonėje);

13.7. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;

13.8. regiono Aplinkos apsaugos departamento patvirtinimą, kad ūkis ar įmonė atitinka minimalius nacionalinius aplinkosaugos reikalavimus;

13.9. balansą, pelno nuostolio ataskaitą ir pinigų srautų ataskaitą už praėjusius ir ataskaitinius metus;

13.10. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą;

13.11. Valstybinio socialinio draudimo pažymą;

13.12. žemės ūkio specialisto diplomo, kito dokumento, liudijančio apie pareiškėjo įgytą žemės ūkio srities išsilavinimą, nuorašą;

13.13. pasėlių deklaraciją;

13.14. kitus dokumentus, kurie pateikiami prie paraiškos, atsižvelgiant į paraiškos specifiką.

14. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei verslo planą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.

 

III. SAPARD PARAMOS KRYPTIES „Žemės ūkio ir žuvininkystės produktų perdirbimo ir marketingo tobulinimas“ nuostatos

 

15. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:

15.1. produkcijos gamybos perorientavimas įgyvendinant Europos Sąjungos maisto apsaugos, higienos, veterinarijos, aplinkos apsaugos ir kitus reikalavimus žemės ūkio ir žuvininkystės produkcijos perdirbimo sektoriuje;

15.2. žemės ūkio ir žuvininkystės perdirbimo įmonių modernizavimas, įskaitant ir perdirbimo įrenginių modernizavimą žvejybos laivuose, kurie atlieka pirminį produkcijos perdirbimą;

15.3. žemės ūkio ir žuvininkystės produkcijos kokybės gerinimas ir valdymas visame produkcijos perdirbimo procese;

15.4. žemės ūkio ir žuvininkystės perdirbimo įmonių restruktūrizavimas, nedidinant gamybos pajėgumų kuriame nors iš esamų sektorių;

15.5. marketingo grandinės sukūrimas ir tobulinimas, produktų paruošimo ir pristatymo rinkai gerinimas;

15.6. aukštos kokybės, biologiškai vertingos, ekologiškai patikrintos ir paklausios produkcijos gaminimas;

15.7. darbo sąlygų gerinimas, aplinkos užterštumo, sukelto žemės ūkio ir žuvininkystės produkcijos perdirbimo įmonių, mažinimas, šalutinių produktų ir atliekų perdirbimas.

16. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems sektoriams:

16.1. 1 sektoriui – pieno ir pieno produktų;

16.2. 2 sektoriui – mėsos (galvijai, kiaulės ir paukščiai);

16.3. 3 sektoriui – žuvininkystės;

16.4. 4 sektoriui – vaisių ir daržovių;

16.5. 5 sektoriui – grūdinių kultūrų ir linų.

17. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra žemės ūkio ir kitos įmonės, užsiimančios žemės ūkio ir žuvininkystės produktų perdirbimu.

18. Paramos dydis:

18.1. paramos dydis pagal šią SAPARD paramos kryptį yra 45 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

18.2. bendra paramos suma negali viršyti daugiau kaip 5 mln. eurų (litais pagal kursą).

19. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:

19.1. paraiška pateikta subjekto, galinčio gauti paramą pagal šią SAPARD paramos kryptį;

19.2. projektas yra susijęs su ES teisinės bazės (acquis communautaire) įgyvendinimu;

19.3. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;

19.4. įmonė atitinka minimalius nacionalinius aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartus;

19.5. projektas, jį įgyvendinus, turi atitikti Europos Sąjungos higienos, veterinarijos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus ir standartus. Poveikio aplinkai įvertinimas turi būti atliktas pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymą;

19.6. investicija numatoma produktams (žaliava ir pagamintas produktas), kurie išvardyti Amsterdamo Sutarties I priede ir kurių kilmės šalis nėra trečiosios valstybės (išskyrus žuvininkystės sektorių);

19.7. investicija nenumatoma sviesto ir lieso pieno miltelių gamybai;

19.8. investicija, susijusi su žuvininkystės sektoriumi, atitinka Europos Komisijos reglamentą Nr. 2792/1999;

19.9. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;

19.10. numatomų investicijų (įranga, technika, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;

19.11. projektuose, kuriuose numatyta didinti gamybos apimtis, turi būti pateikta pakankamai įrodymų apie gaminamos produkcijos realizavimo rinkas;

19.12. projekte pagrindžiama, kad jį įgyvendinus įmonė bus ekonomiškai gyvybinga;

19.13. pareiškėjas privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

19.14. pareiškėjas negali turėti uždelstų mokestinių įsipareigojimų;

19.15. projekte turi būti numatyta ne mažiau kaip 5 metus po paskutinio išmokėjimo nekeisti veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo vietos bei sąlygų, neparduoti ar kitaip neperleisti už paramos lėšas įsigyto turto;

19.16. pagal šią kryptį pareiškėjas negalės gauti paramos kitam projektui įgyvendinti nepraėjus 3 metams nuo pirmos paramos sutarties pasirašymo.

20. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama:

20.1. projektams, kuriuose numatoma pagal sutartis su ūkininkais ar kitais žemės ūkio produkcijos gamintojais įsigyti didesnę žaliavų dalį;

20.2. įmonėms, eksportuojančioms didesnę gaminamos produkcijos dalį;

20.3. naujai statybai;

20.4. bendriems, kooperuotiems projektams;

20.5. projektams, kuriuose numatyta investuoti didesnę nuosavų lėšų dalį;

20.6. projektams, kurie įgyvendinami kaimo gyvenamoje vietovėje;

20.7. įmonėms, veikiančioms ne mažiau kaip 3 metus.

21. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:

21.1. pieno ir pieno produktų sektoriuje:

21.1.1. nutekamųjų vandenų valymo įranga, susijusi su sūrių gamyba ir atitinkanti aplinkosaugos reikalavimus;

21.1.2. pieno perdirbimo įmonių modernizavimas;

21.1.3. technika ir įranga;

21.1.4. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

21.1.5. naujos statybinės medžiagos;

21.1.6. programinės įrangos įsigijimas;

21.1.7. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

21.2. mėsos sektoriuje:

21.2.1. galvijų, kiaulių ir paukščių skerdyklų, mėsos perdirbimo įmonių steigimas ir modernizavimas pagal Europos Sąjungos standartus;

21.2.2. investicijos į utilizavimo įmones;

21.2.3. technika ir įranga;

21.2.4. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

21.2.5. naujos statybinės medžiagos;

21.2.6. programinės įrangos įsigijimas;

21.2.7. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

21.3. žuvininkystės sektoriuje:

21.3.1. teritorijų, kuriose vykdomas žuvų iškrovimas, infrastruktūros tobulinimas (pvz., žuvų aukciono salės įsteigimas);

21.3.2. žuvininkystės perdirbimo įmonių statyba, rekonstrukcija bei įrangos modernizavimas, atitinkantis ES reikalavimus, arba šiuolaikinės kontrolės ir kokybės sistemos įdiegimas (pvz., ISO 9000, RVASVT);

21.3.3. žvejybos laivų, kuriuose atliekamas pirminis žuvų apdorojimas ir perdirbimas, rekonstrukcija ir įrangos modernizavimas, atitinkantis ES reikalavimus, arba šiuolaikinės kontrolės ir kokybės sistemos įdiegimas (pvz., ISO 9000, RVASVT);

21.3.4. technika ir įranga;

21.3.5. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

21.3.6. naujos statybinės medžiagos;

21.3.7. programinės įrangos įsigijimas;

21.3.8. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

21.4. vaisių ir daržovių sektoriuje:

21.4.1. vaisių ir daržovių perdirbimo ir pakavimo technikos ir įrangos modernizavimas;

21.4.2. technika ir įranga;

21.4.3. statybos ir rekonstrukcijos darbai;

21.4.4. naujos statybinės medžiagos;

21.4.5. programinės įrangos įsigijimas;

21.4.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

21.5. grūdinių kultūrų sektoriuje:

21.5.1. laboratorinė įranga, skirta žaliavos ir produkcijos kokybei tikrinti;

21.5.2. technika ir įranga;

21.5.3. statybos ir rekonstrukcijos darbai;

21.5.4. naujos statybinės medžiagos;

21.5.5. programinės įrangos įsigijimas;

21.5.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

21.6. linų sektoriuje:

21.6.1. pirminio linų pluošto perdirbimo linijų modernizavimas;

21.6.2. technika ir įranga;

21.6.3. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

21.6.4. naujos statybinės medžiagos;

21.6.5. programinės įrangos įsigijimas;

21.6.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi.

22. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:

22.1. investicijos į mažmeninę prekybą;

22.2. išlaidos žemei ir jau esantiems pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;

22.3. išlaidos naudotai technikai ir įrangai įsigyti;

22.4. veiklos išlaidos;

22.5. transporto priemonių įsigijimas, išskyrus specializuotas transporto priemones;

22.6. trumpalaikio turto įsigijimas;

22.7. įrengimų, įsigytų išperkamosios nuomos (lizingo) būdu, įsigijimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai yra susitarimas, kad pareiškėjas taps šių įrengimų savininku projekto vykdymo metu arba per 3 metų laikotarpį. Už investiciją bus kompensuota tik tada, kai pareiškėjas taps jos savininku;

22.8. banko mokesčiai, garantijų ir kitų panašių išlaidų kaštai;

22.9. kraštovaizdžio tvarkymo, kitų apdailos darbų ar rekreacinės įrangos išlaidos;

22.10. nematerialaus turto įsigijimo išlaidos, išskyrus pastatų draudimo išlaidas;

22.11. išlaidos reklamai, tyrimams, produkcijai reprezentuoti;

22.12. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10 000 eurų (litais pagal kursą) ir kurioms buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;

22.13. ūkio subjektų investicinės išlaidos, kurias valdant dalyvauja valstybė, turinti daugiau nei 25 proc. akcijų;

22.14. pridėtinės vertės mokestis;

22.15. kitos investicijos, nepaminėtos 21 punkte.

23. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:

23.1. užpildytą nustatytos formos paraišką;

23.2. verslo planą;

23.3. įmonės registracijos pažymėjimą ir įmonės įstatus;

23.4. Žemės ir kito nekilnojamojo turto kadastro ir registro valstybinės įmonės išduotą pažymėjimą;

23.5. apskrities Maisto ir veterinarijos tarnybos pažymą apie projekto atitikimą taikomus nacionalinius veterinarijos, higienos, gyvulių gerovės standartus ir reikalavimus;

23.6. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;

23.7. regiono Aplinkos apsaugos departamento patvirtinimą, kad įmonė atitinka minimalius nacionalinius aplinkosaugos reikalavimus;

23.8. balansą, pelno nuostolio ataskaitą ir pinigų srautų ataskaitą už praėjusius ir ataskaitinius metus;

23.9. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą;

23.10. Valstybinio socialinio draudimo pažymą;

23.11. kitus dokumentus, kurie pateikiami prie paraiškos, atsižvelgiant į paraiškos specifiką.

24. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomų dokumentų. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei verslo planą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.

 

IV. SAPARD PARAMOS KRYPTIES „Ekonominės veiklos plėtra ir alternatyvių pajamų skatinimas“ nuostatos

 

25. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:

25.1. kaimo gyventojų ir ūkininkų pajamų didinimas;

25.2. esamų darbo vietų išlaikymas ir naujų ar alternatyvių darbo vietų sukūrimas;

25.3. kaimo veiklos ir paslaugų įvairinimas, veiklos kooperavimo ir smulkaus bei vidutinio verslo plėtros skatinimas;

25.4. kaimo turizmo paslaugų plėtra;

25.5. paslaugų kiekio didinimas kaimo gyventojams, šių paslaugų kokybės tobulinimas.

26. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems veiklos sektoriams:

26.1. 1 sektoriui – netradicinių žemės ūkio produktų gamybai;

26.2. 2 sektoriui – kaimo turizmui ir poilsio paslaugoms;

26.3. 3 sektoriui – akvakultūrai ir žvejybai vidaus vandenyse;

26.4. 4 sektoriui – pagrindinėms paslaugoms ir kitai veiklai, skatinančiai kaimo gyventojų pajamų augimą;

26.5. 5 sektoriui – tradiciniams amatams.

27. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra:

27.1. ūkininkai, nustatyta tvarka įregistravę ūkininko ūkį;

27.2. žemės ūkio bei privačios įmonės, įregistruotos kaimo gyvenamoje vietovėje ir paraiškos pateikimo metu turinčios ne daugiau kaip 50 darbuotojų.

28. Paramos dydis:

28.1. paramos dydis pagal šią SAPARD paramos kryptį yra 50 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

28.2. bendra paramos suma negali viršyti daugiau kaip 350 000 eurų (litais pagal kursą).

29. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:

29.1. paraiška pateikta subjekto, galinčio gauti paramą pagal šią SAPARD paramos kryptį;

29.2. projekte numatyta veikla bei su ja susijusi investicija turi būti įgyvendinama kaimo gyvenamoje vietovėje;

29.3. projektas turi būti susijęs su ES teisinės bazės (acquis communautaire) įgyvendinimu;

29.4. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;

29.5. po investicijos įgyvendinimo į kaimo turizmo ir poilsio zonų kūrimo sektorių, miegamųjų vietų skaičius neturi viršyti 18;

29.6. investicija turi būti susijusi su nurodyto prioritetinio sektoriaus produkcijos gamyba ar paslaugų teikimu;

29.7. ūkininko ūkis ar įmonė turi atitikti minimalius nacionalinius aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartus;

29.8. projektas jį įgyvendinus turi atitikti Europos Sąjungos higienos, veterinarijos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus ir standartus. Poveikio aplinkai įvertinimas turi būti atliktas pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymą;

29.9. investicija, susijusi su akvakultūros ir žvejybos vidaus vandenyse sektoriumi, atitinka Europos Komisijos reglamentą Nr. 2792/1999;

29.10. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;

29.11. numatomų investicijų (įranga, technika, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;

29.12. projekte pagrindžiama, kad jį įgyvendinus ūkininko ūkis ar įmonė bus ekonomiškai gyvybingi;

29.13. pareiškėjas privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

29.14. pareiškėjas negali turėti uždelstų mokestinių įsipareigojimų;

29.15. projekte turi būti numatyta ne mažiau kaip 5 metus po paskutinio išmokėjimo nekeisti veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo vietos bei sąlygų, neparduoti ar kitaip neperleisti už paramos lėšas įsigyto turto;

29.16. pagal šią kryptį pareiškėjas negalės gauti paramos kitam projektui įgyvendinti nepraėjus 3 metams nuo pirmos paramos sutarties pasirašymo.

30. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama projektams:

30.1. kuriuose numatytas perėjimas nuo tradicinės žemės ūkio veiklos prie netradicinės;

30.2. kuriuose dalyvauja didesnis ūkio subjektų skaičius;

30.3. kuriuose numatyta sukurti ar išlaikyti didesnį darbo vietų skaičių kaimo gyventojams;

30.4. kurie įgyvendinami nenašiose žemėse;

30.5. kuriuose numatyta investuoti didesnę nuosavų lėšų dalį.

31. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:

31.1. netradicinių žemės ūkio produktų gamyboje (vaistažolės ir prieskoniniai augalai, grybai, sraigės, sliekai, stručiai, kailinių gyvūnėlių auginimas, biokuro gamyba ir kt.):

31.1.1. speciali gamybos įranga;

31.1.2. gamybos pastatų statyba ir rekonstrukcija;

31.1.3. naujos statybinės medžiagos;

31.1.4. technika ir įranga;

31.1.5. programinė įranga;

31.1.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

31.2. kaimo turizmo ir poilsio paslaugų sektoriuje:

31.2.1. technika ir įranga;

31.2.2. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

31.2.3. naujos statybinės medžiagos;

31.2.4. kaimo turizmui tinkamų patalpų ir poilsio zonų įrengimas;

31.2.5. esamos turizmo ir poilsio įrangos bei patalpų modernizavimas;

31.2.6. laisvalaikio, žvejybos, jodinėjimo (žirgininkystės) ir medžioklės priemonės bei įranga;

31.2.7. turistų maitinimo tinklo plėtra;

31.2.8. programinės įrangos įsigijimas;

31.2.9. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

31.3. akvakultūros ir žvejybos vidaus vandenyse sektoriuje:

31.3.1. inkubatorių ir rezervuarų statyba ir rekonstrukcija;

31.3.2. vandens siurblinių modernizavimas;

31.3.3. technika ir įranga;

31.3.4. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

31.3.5. naujos statybinės medžiagos;

31.3.6. programinės įrangos įsigijimas;

31.3.7. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

31.4. pagrindinių paslaugų ir kitos veiklos, skatinančios kaimo gyventojų pajamų augimą, sektoriuje:

31.4.1. speciali gamybos įranga, dirbtuvių ir techninio aptarnavimo punktų, susijusių su žemės ūkiu, įrengimas;

31.4.2. specialios gamybos priemonės ir įrenginiai (pvz., kirpyklos, avalynės ar drabužių taisyklos, aprangos parduotuvės, ne žemės ūkio produktų gamyba);

31.4.3. technika ir įranga;

31.4.4. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

31.4.5. naujos statybinės medžiagos;

31.4.6. programinė įranga;

31.4.7. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

31.5. tradicinių amatų sektoriuje:

31.5.1. patalpos bei įranga, susijusi su pynimu, sausų puokščių ir kitų augalų rišimu;

31.5.2. patalpos bei įranga, susijusi su medžio dirbiniais, keramika, kalvyste ar kitais namudiniais amatais;

31.5.3. rankų darbo gaminių prekyviečių įrengimas bei gaminių reprezentavimas;

31.5.4. technika ir įranga;

31.5.5. gamybinių pastatų statyba ir rekonstrukcija;

31.5.6. naujos statybinės medžiagos;

31.5.7. programinė įranga;

31.5.8. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi.

32. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:

32.1. išlaidos žemei ir jau esantiems pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;

32.2. išlaidos naudotai technikai ir įrangai įsigyti;

32.3. veiklos išlaidos;

32.4. transporto priemonių pirkimas, išskyrus specializuotas transporto priemones (pvz., dviračiai, kanojos), būtinas projektui įgyvendinti;

32.5. trumpalaikio turto įsigijimas;

32.6. įrengimų, įsigytų išperkamosios nuomos (lizingo) būdu, įsigijimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai yra susitarimas, jog pareiškėjas taps šių įrengimų savininku projekto vykdymo metu arba per 3 metų laikotarpį. Už investiciją bus kompensuota tik tada, kai pareiškėjas taps jos savininku;

32.7. banko mokesčiai, garantijų ir kitų panašių išlaidų kaštai;

32.8. išlaidos reklamai, tyrimams;

32.9. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10 000 eurų (litais pagal kursą) ir kurioms buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;

32.10. pridėtinės vertės mokestis;

32.11. kitos investicijos, nepaminėtos 31 punkte.

33. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:

33.1. užpildytą nustatytos formos paraišką;

33.2. verslo planą;

33.3. ūkininko ūkio arba įmonės registracijos pažymėjimą, įmonės įstatus;

33.4. Žemės ir kito nekilnojamojo turto kadastro ir registro valstybinės įmonės išduotą pažymėjimą;

33.5. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;

33.6. regiono Aplinkos apsaugos departamento patvirtinimą, kad ūkis (įmonė) atitinka minimalius nacionalinius aplinkosaugos reikalavimus;

33.7. balansą, pelno nuostolio ataskaitą ir pinigų srautų ataskaitą už praėjusius ir ataskaitinius metus;

33.8. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą;

33.9. Valstybinio socialinio draudimo pažymą;

33.10. kitus dokumentus, kurie pateikiami prie paraiškos, atsižvelgiant į paraiškos specifiką.

34. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei verslo planą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.

 

V. SAPARD PARAMOS krypties „Kaimo infrastruktūros tobulinimas“ nuostatos

 

35. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:

35.1. kaimo gyventojų gyvenimo ir darbo sąlygų gerinimas;

35.2. infrastruktūros įrenginių gerinimas;

35.3. tinkamų sąlygų sukūrimas ekonominėms ir socialinėms veikloms.

36. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems veiklos sektoriams:

36.1. 1 sektoriui – komunikacijoms ir inžineriniams įrenginiams tobulinti (keliai, elektros linijos);

36.2. 2 sektoriui – vandentvarkos sistemoms tobulinti.

37. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra:

37.1. žemės ūkio subjektai;

37.2. nuolatiniai kaimo gyvenamosios vietovės gyventojai (pagal jų nuolatinę gyvenamąją vietą arba pagal didžiosios turto dalies buvimo vietą);

37.3. vietinės savivaldos institucijos (investicijoms, susijusioms su vandentvarkos sistemomis).

38. Paramos dydis:

38.1. pagal šią SAPARD paramos kryptį paramos dydis ne pelno projektams yra 90 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

38.2. paramos dalis pelno projektams ir investicijoms į komunikacinių bei inžinerinių įrenginių įrengimą (keliai, elektros linijos) sudarys 50 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

38.3. paramos dydis individualiems projektams negali viršyti daugiau kaip 125 000 eurų (litais pagal kursą), bendriems (kooperuotiems) projektams – 250 000 eurų (litais pagal kursą).

39. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:

39.1. paraiška pateikta subjekto, galinčio gauti paramą pagal šią SAPARD paramos kryptį;

39.2. projekte numatyta ūkinė veikla bei su ja susijusi investicija turi būti įgyvendinama kaimo gyvenamoje vietovėje;

39.3. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;

39.4. projektas jį įgyvendinus turi atitikti Europos Sąjungos aplinkosaugos reikalavimus;

39.5. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;

39.6. numatomų investicijų (mechanizmai, įranga, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;

39.7. pareiškėjas privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

39.8. pareiškėjas negali turėti uždelstų mokestinių įsipareigojimų;

39.9. projekte turi būti numatyta ne mažiau kaip 5 metus po paskutinio išmokėjimo nekeisti veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo vietos bei sąlygų, neparduoti ar kitaip neperleisti už paramos lėšas įsigyto turto.

40. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama atsižvelgiant į:

40.1. komunikacijos ir inžinerinės įrangos įrengimo sektoriuje:

40.1.1. projektus, kuriuose numatyta investuoti didesnę nuosavų lėšų dalį;

40.1.2. objekto, į kurį investuojama, būklę;

40.1.3. išlaidas vienam hektarui;

40.1.4. objekto, į kurį investuojama, įtaką gyvenimo sąlygoms bei ekonominei veiklai;

40.2. vandentvarkos sistemų tobulinimo sektoriuje:

40.2.1. polderių atnaujinimas:

40.2.1.1. projektus, kuriuose numatyta investuoti didesnę nuosavų lėšų dalį;

40.2.1.2. polderio dydį vienam gyventojui, gyvenančiam polderio teritorijoje;

40.2.1.3. potvynių įtaką gyvenimo sąlygoms ir žemės ūkio veiklai;

40.2.2. vandentiekio ir kanalizacijos sistemų, artezinių gręžinių įrengimo bei atnaujinimo:

40.2.2.1. projektus, kuriuose numatyta investuoti didesnę nuosavų lėšų dalį;

40.2.2.2. projektus, kuriuose numatyta nauja statyba;

40.2.2.3. projekto kategoriją (bendri projektai);

40.2.2.4. paramos gavėjų skaičių (tik bendrai/kooperuotiems projektams);

40.2.2.5. išlaidas vienam hektarui (tik individualiems projektams).

41. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:

41.1. komunikacijų ir inžinerinės įrangos įrengimo sektoriuje:

41.1.1. elektros linijų įrengimas (stulpų, elektros laidų, transformatorinių pastočių ir kt.) nuo bendro naudojimo linijos iki individualiosios;

41.1.2. kelių tiesimas;

41.1.3. mechanizmai ir įranga;

41.1.4. naujos statybinės medžiagos;

41.1.5. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

41.2. vandentvarkos sistemų tobulinimo sektoriuje:

41.2.1. polderių sistemų atnaujinimas;

41.2.2. vandentiekio ir kanalizacijos sistemų, valymo įrenginių įrengimas ir atnaujinimas;

41.2.3. artezinių gręžinių įrengimas bei atnaujinimas;

41.2.4. mechanizmai ir įranga;

41.2.5. naujos statybinės medžiagos;

41.2.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.

Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi. Vandentvarkos sistemų tobulinimo darbai vykdomi pagal Viešųjų pirkimų įstatymo nustatytą tvarką.

42. Pagal šią SAPARD kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:

42.1. išlaidos žemei ir pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;

42.2. išlaidos technikai įsigyti;

42.3. veiklos išlaidos;

42.4. transporto priemonių pirkimas;

42.5. trumpalaikis turtas;

42.6. banko mokesčiai, garantijų ir kitų panašių išlaidų kaštai;

42.7. kraštovaizdžio tvarkymo, kitų apdailos darbų ar rekreacinės įrangos išlaidos;

42.8. nematerialaus turto įsigijimo išlaidos;

42.9. išlaidos reklamai, tyrimams, produkcijai reprezentuoti;

42.10. nuosavo darbo išlaidos;

42.11. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10 000 eurų (litais pagal kursą) ir kuriems buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;

42.12. kitos investicijos, nepaminėtos 41 punkte.

43. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:

43.1. užpildytą nustatytos formos paraišką;

43.2. projekto aprašymą;

43.3. ūkininko ūkio arba įmonės registracijos pažymėjimą ir įmonės įstatus;

43.4. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;

43.5. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą;

43.6. Valstybinio socialinio draudimo pažymą;

43.7. kitus dokumentus, kurie pateikiami prie paraiškos, atsižvelgiant į paraiškos specifiką.

44. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei projekto aprašymą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.

 

VI. SAPARD PARAMOS krypties „Profesinis mokymas“ nuostatos

 

45. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:

45.1. parengti ūkininkus kvalifikuotam produkcijos gamybos perorientavimui, gamybos metodų, suderintų su kraštovaizdžio išlaikymu, aplinkos apsauga, higienos standartais ir gyvulių gerove taikymui, suteikiant jiems praktinių ekonomiškai gyvybingų ūkių valdymo žinių;

45.2. miškų savininkų ir kitų su miškininkyste susijusių asmenų mokymas apie miškų priežiūrą, siekiant pagerinti ekonominę, aplinkosaugos ir socialinę miškų funkciją;

45.3. parama profesiniam mokymui pagal šią kryptį negali apimti kursų, seminarų ir mokymų, kurie yra bendrųjų žemės ūkio ir miškininkystės mokymo programų dalis;

45.4. maksimali mokymo trukmė – 6 mėn.

46. Pagal šią SAPARD kryptį parama bus teikiama šiems veiklos sektoriams:

46.1. 1 sektoriui – naujoms žemės ūkio gamybos technologijoms;

46.2. 2 sektoriui – verslo ekonomikai, vadybai, buhalterinei apskaitai;

46.3. 3 sektoriui – aplinkos apsaugai, ekologiškam ir tausojančiam ūkininkavimui;

46.4. 4 sektoriui – alternatyviems verslams kaimo gyvenamose vietovėse;

46.5. 5 sektoriui – kooperacijai ir verslų plėtrai;

46.6. 6 sektoriui – mokymui apie informacines technologijas.

47. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra institucijos, užsiimančios mokslo, studijų, mokymo, konsultavimo ir kita veikla, turinčios kompetentingų Lietuvos Respublikos įstaigų suteiktą mokymo licenciją arba leidimą.

48. Paramos dydis:

48.1. pagal šią SAPARD kryptį paramos dydis yra 100 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;

48.2. bendra paramos suma negali viršyti daugiau kaip 300 eurų (litais pagal kursą) vienam žmogui.

49. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:

49.1. paraiška pateikta subjekto, galinčio gauti paramą pagal šią SAPARD paramos kryptį;

49.2. projektas atitinka bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;

49.3. numatomas mokymas yra tiesiogiai susijęs su patvirtintu prioritetiniu sektoriumi;

49.4. yra pateiktas visas mokymo programos aprašymas;

49.5. numatoma kviesti profesionalius dėstytojus;

49.6. yra detalus mokymo planas;

49.7. yra detali kursų sąmata;

49.8. parama profesiniam mokymui pagal šią kryptį negali apimti kursų, seminarų ir mokymų, kurie yra bendrųjų žemės ūkio ir miškininkystės mokymo programų dalis;

49.9. maksimali mokymo trukmė – 6 mėn.;

49.10. numatomų investicijų (įranga, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;

49.11. projekte turi būti numatyta, kad už paramos lėšas įsigytas turtas 5 metus nebus parduotas ar kitu būdu perleistas;

49.12. pareiškėjas privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos įstatymus;

49.13. pareiškėjas negali turėti uždelstų mokestinių įsipareigojimų;

49.14. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad veikla, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, PHARE.

50. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama atsižvelgiant į:

50.1. mokymo dalyvių (klausytojų) skaičių, dalyvaujančių SAPARD;

50.2. jaunimo perkvalifikavimą;

50.3. projekto dalyvių (klausytojų) skaičių.

51. Pagal šią SAPARD paramos kryptį bus kompensuojamos šios investicijos:

51.1. priemonėms, būtinoms profesiniam mokymui tęsti, įsigyti;

51.2. išlaidos, susijusios su mokymo organizavimu (apmokėjimas dėstytojams, patalpų, transporto priemonių nuoma, komunikacijų paslaugos, mokymo medžiagos, paruošimo ir spausdinimo išlaidos);

51.3. kursų dalyvių aprūpinimas maistu ir nakvyne.

52. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:

52.1. nekilnojamojo turto įsigijimas;

52.2. patalpų remontas, biuro įrangos ir baldų įsigijimas;

52.3. transporto priemonių pirkimas;

52.4. kitos investicijos, nepaminėtos 51 punkte.

53. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:

53.1. užpildytą nustatytos formos paraišką;

53.2. išsamų projekto ir mokymo programos aprašymą;

53.3. projekto sąmatą;

53.4. Lietuvos Respublikos kompetentingų įstaigų suteiktą mokymo licenciją arba leidimą;

53.5. įstaigos registracijos pažymėjimą ir įstatus;

53.6. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą;

53.7. Valstybinio socialinio draudimo pažymą;

53.8. kitus dokumentus, kurie pateikiami prie paraiškos, atsižvelgiant į paraiškos specifiką.

54. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei projektą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.

 

VII. FINANSAVIMO TVARKOS ĮGYVENDINIMAS

 

55. Programos finansavimo tvarką, patvirtintą žemės ūkio ministro, įgyvendina Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra).

56. Pirminį dokumentų (paraiškų ir mokėjimo prašymų) surinkimą, įvertinimą bei kontrolę atlieka apskričių viršininkų administracijų Kaimo plėtros programų skyriai, vadovaudamiesi Agentūros direktoriaus patvirtinta Paraiškų ir mokėjimo prašymų administravimo Kaimo plėtros programų skyriuose tvarka.

 

VIII. AGENTŪROS RYŠYS SU NACIONALINIU FONDU

 

57. Nacionalinės mokėjimo agentūros finansiniai metai sudaro kalendorinius metus nuo sausio mėn. 1 d. iki gruodžio mėn. 31 d.

58. Nacionalinės mokėjimo agentūros Finansų ir apskaitos departamentas teikia valstybės įgaliotajam pareigūnui šiuos dokumentus:

58.1. Ketvirtinę panaudotų lėšų ataskaitą;

58.2. Metinę išlaidų ataskaitą ir pranešimą/Aiškinamąjį raštą;

58.3. Ketvirtinę debitorinių sumų ataskaitą;

58.4. Metinę debitorinių sumų ataskaitą;

58.5. Ataskaitą apie planuojamas išmokėti lėšas;

58.6. Ketvirtinę ir metinę ataskaitas apie įvykdytus pažeidimus;

58.7. Ketvirtinius ir metinius Agentūros balansus;

58.8. Mokėjimo paraiškas SAPARD ir BF lėšoms gauti (pagal poreikį);

58.9. Grąžinamų SAPARD ir BF lėšų ataskaitas (pagal poreikį);

59. Ataskaitos pildomos lietuvių kalba (pagal poreikį ir anglų kalba).

60. Ketvirtinė panaudotų lėšų ataskaita. Po kiekvieno finansinių metų ketvirčio pabaigos Finansų ir apskaitos departamento Apskaitos ir ataskaitų skyrius per dvi savaites parengia ketvirtinę ataskaitą, kurią pateikia Finansų ministerijai (įgaliotajam pareigūnui).

61. Ketvirtinė ataskaita yra parengiama lentelės forma, kurioje yra išdėstyta tokia informacija:

61.1. praeito ketvirčio išlaidų suma, kurią Nacionalinė mokėjimo agentūra sumokėjo paramos gavėjams. Ši suma išskirstoma pagal priemones į litus ir eurus bei į bendro finansavimo lėšas ir Bendrijos įnašus;

61.2. skolų, kurias reikia surinkti, duomenys.

62. Agentūra kas ketvirtį pateikia mokėjimo paraiškas, kurios turi būti pasirašytos ir patvirtintos ir kurias įgaliotasis valstybės pareigūnas Lietuvos vardu pateikia Komisijai per vieną mėnesį nuo kiekvieno ketvirčio pabaigos. Papildomas paraiškas galima pateikti tik tuo atveju, jei atsiranda pavojus, kad grynasis likutis SAPARD sąskaitoje eurais pasibaigs dar prieš įforminant kitą ketvirtinę paraišką.

63. Komisija kompensuoja išlaidas, deklaruotas mokėjimo paraiškose, per du mėnesius nuo dienos, kai ji gavo priimtiną mokėjimo paraišką, su sąlyga, kad:

63.1. patikrinimų metu nebuvo nustatyta jokių pažeidimų;

63.2. nebuvo nuspręsta sustabdyti mokėjimų konkrečios paraiškos priemonėms;

63.3. yra asignavimų.

64. Bendrijos įnašas, jį užregistravus skolininkų žurnale (debitoriais), atimamas iš kitos mokėjimo paraiškos sumos, kaip numatyta šios dalies Daugiametėje finansavimo sutartyje.

65. Metinė ataskaita ir pranešimas. Iki vasario 15 d. po finansinių metų pabaigos Finansų ir apskaitos departamento Apskaitos ir ataskaitų skyrius parengia Metinę išlaidų ataskaitą bei Pranešimą ir teikia juos Finansų ministerijai. Finansų ministerija šiuos dokumentus kartu su Valstybės kontrolės parengtu Agentūros metinės ataskaitos sertifikatu bei Agentūros metinės veiklos audito ataskaita iki balandžio 30 d. pateikia Komisijai.

66. Metinėje išlaidų ataskaitoje nurodoma:

66.1. išlaidos, apskaičiuotos pagal kiekvieną SAPARD priemonę;

66.2. detali informacija apie išlaidas arba patvirtinimas, kad su kiekvienu sandoriu susiję išsamūs duomenys yra laikomi kompiuterinėse laikmenose ir yra prieinami Komisijai;

66.3. skirtumo tarp išlaidų, užfiksuotų Metinėje ataskaitoje, ir išlaidų, kurios už tą patį laikotarpį buvo deklaruotos ketvirtinėse ataskaitose, paaiškinimas.

67. Pranešime pateikiama informacija apie:

67.1. bet kokius išskirtinius sandorius ar techninius sunkumus, patirtus per finansinius metus;

67.2. bet kokius žymius pasikeitimus, susijusius, pvz., su Agentūros funkcijomis, darbinėmis procedūromis, santykiais su kitomis prie SAPARD administravimo prisidedančiomis institucijomis ir pan., nuo tada, kai buvo pateikta ankstesnė metinė ataskaita.

68. Komisijos prašymu Agentūra teikia papildomą informaciją per konkrečiu atveju nustatytą laikotarpį.

69. Jeigu Komisijos reglamentuose nenumatytas ataskaitų pristatymo terminas, ataskaitos pristatomos per mėnesį ataskaitiniam laikotarpiui pasibaigus.

70. Už tam tikrą mėnesį deklaruotos išlaidos turi būti siejamos su mokėjimais atėmus pajamas.

71. Mokėjimo diena bus ta diena, kurią Agentūra išsiuntė mokėjimo pavedimą finansinei institucijai, paramos gavėjui arba jų paskirtai institucijai. Pajamų gavimo diena bus ta diena, kai suma buvo įtraukta į sąskaitą.

72. Išlaidų deklaracijoje gali būti patikslinti duomenys, pateikti ataskaitose už ankstesnius tų pačių finansinių metų mėnesius.

73. Konkrečiais finansiniais metais negalima praleisti nei vienos operacijos, užregistruotos Agentūros sąskaitose.

74. Visose ataskaitose, kuriose atsispindi SAPARD lėšų judėjimas ir panaudojimas, lėšos apskaitomos dviem valiutomis – litais ir eurais. Lito ir euro santykis yra nustatomas remiantis Daugiamete finansavimo sutartimi:

74.1. taikomas euro ir nacionalinės valiutos keitimo kursas, kurį Europos centrinis bankas skelbia internete 14.15 val. Vidurio Europos laiku:

74.1.1. mokėjimams, kuriuos atlieka Agentūra – keitimo kursas priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kurį išlaidos buvo įrašytos Agentūros sąskaitose. Mokėjimo pavedimo išrašymo paramos gavėjui ar jo įgaliotiniui data bus sąskaitose nurodyta data;

74.1.2. Agentūros permokėjimams taikomas keitimo kursas, buvęs priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kai toks permokėjimas buvo pirmą kartą pastebėtas;

74.1.3. sumoms, nustatytoms sprendimu dėl sąskaitų uždarymo ir sprendimu dėl atitikties, taikomas keitimo kursas, buvęs priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kai toks sprendimas buvo priimtas;

74.1.4. išieškotoms skoloms taikomas keitimo kursas priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kurį skola buvo išieškota;

74.1.5. neteisingai išmokėtoms sumoms taikomas keitimo kursas, buvęs priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kurį tokia suma buvo išieškota;

74.1.6. palūkanoms, susikaupusioms Agentūros sąskaitoje, taikomas tos dienos valiutos keitimo kursas, kuriame tokios palūkanos buvo įskaitytos į sąskaitą, bet ne už trumpesnį kaip vieno mėnesio laikotarpį.

75. Jei kurią nors dieną keitimo kursas nepaskelbiamas, naudojamasi artimiausios, prieš tai buvusios, darbo dienos keitimo kursu.

76. Galutinė ataskaita Komisijai pateikiama ne vėliau kaip per šešis mėnesius nuo paskutinės išlaidų, finansuojamų pagal programą, dienos.

77. Rengiamų ataskaitų tikslas – užtikrinti, kad informacija apie atskirų projektų ir projektų dalių eigą būtų naudinga našiam ir efektyviam projekto vykdymui.

78. Europos Sąjungos Komisijos skiriamos SAPARD lėšos yra apskaitomos Nacionaliniame fonde SAPARD eurų sąskaitoje.

79. SAPARD bendrafinansavimo lėšos, skiriamos iš Lietuvos Respublikos biudžeto, kurių asignavimų valdytoja yra Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija. Žemės ūkio ministerija, gavusi iš Agentūros paraišką lėšoms gauti, jos pagrindu pildo paraišką Finansų ministerijos Iždo departamentui, kuris kitą dieną perveda lėšas į Agentūros sąskaitą „Pavedimų lėšos“.

80. SAPARD lėšoms gauti Agentūra pildo paraišką Nacionaliniam fondui. Nacionalinis fondas, gavęs paraišką, per 2 darbo dienas į litus konvertuotus eurus perveda į Agentūros SAPARD atsiskaitomąją sąskaitą. Vykdant Lietuvos Respublikos Pinigų įstatymo 3 straipsnį bei vadovaujantis Europos Sąjungos Komisijos finansinio reglamento nuostatomis, pervesti iš Nacionalinio fondo į Agentūros SAPARD atsiskaitomąją sąskaitą eurus yra draudžiama. Apie pervestas lėšas Nacionalinis fondas informuoja Agentūrą tą pačią dieną faksu (atsiunčia Mokėjimo pavedimą su banko atžyma). Jeigu laiku nepervedamos lėšos, atsakomybė tenka Nacionaliniam fondui.

81. Nacionalinio fondo neatlikti mokėjimų pavedimai ir mokesčiai įskaitomi į sąskaitos debetą, o po to – vėl į kreditą. Jie turi būti parodyti kaip atskaitymai nuo išlaidų to mėnesio, kurį pavedimas buvo neįvykdytas arba Agentūrai buvo pranešta apie jo anuliavimą.

82. Galimi euro kurso pasikeitimo nuostoliai, valiutos keitimo sąnaudos, banko išlaidos bei kitų institucijų išlaidos, susijusios su SAPARD įgyvendinimu Lietuvoje, turi būti numatyti ir dengiami iš SAPARD specialios bendrafinansavimo programos Lietuvos Respublikos biudžete, todėl Finansų ministerija turi užtikrinti jų padengimą.

83. Piniginėms bendrafinansavimo lėšoms gauti Agentūra pildo paraišką Žemės ūkio ministerijai. Paraiškos kopija taip pat siunčiama Nacionaliam fondui. Nacionalinis fondas, gavęs paraišką, kontroliuoja, kad per 2 dienas Finansų ministerijos Iždo departamentas pervestų lėšas į Agentūros sąskaitą. Apie pervestas lėšas Nacionalinis fondas informuoja Agentūrą tą pačią dieną faksu.

84. Ataskaitos bei mokėjimo paraiškos sugeneruojamos „Navision Financials“ programoje. Paraiškos sudaromos ranka. Įvykdytų pažeidimų ataskaitos taip pat pildomos ranka, remiantis turimais Finansų ir apskaitos departamento duomenimis bei gaunamais duomenimis iš kitų Agentūros skyrių.

 

IX. SAPARD BENDRAFINANSAVIMO LĖŠŲ UŽSAKYMAS IR NAUDOJIMAS

 

85. SAPARD lėšų panaudojimo planas 2000–2006 metams buvo patvirtintas Europos Sąjungos Tarybos reglamentu Nr. 1268/1999 ir yra įtrauktas į Nacionalinę žemės ūkio ir kaimo plėtros 2000-2006 metų programą.

 

 

 

Priemonės

Visos galimos išlaidos EUR

SAPARD parama

Privatus indėlis

Iš viso

ES indėlis

LR biudžeto lėšos

EUR

%

EUR

%

EUR

%

EUR

%

1

2=3+9

3=5+7

4=3/2

5

6=5/3

7

8=7/3

9

10=9/2

1 kryptis. Investicijos į pirminę žemės ūkio gamybą

276.295.486

129.877.759

47,0

97.408.318

75,0

32.469.441

25,0

146.417.727

53,0

2 kryptis. Žemės ūkio ir žuvininkystės produktų perdirbimo ir marketingo tobulinimas

129.424.958

58.241.232

45,0

43.680.924

75,0

14.560.308

25,0

71.183.726

55,0

3 kryptis. Ekonominės veiklos plėtra ir alternatyvių pajamų skatinimas

45.485.786

22.742.893

50,0

17.056.407

75,0

5.686.486

25,0

22.742.893

50,0

4 kryptis. Kaimo infrastruktūros tobulinimas

52.480.016

43.033.620

82,0

32.275.215

75,0

10.758.405

25,0

9.446.396

18,0

5 kryptis. Miškų infrastruktūros tobulinimas ir apželdinimas

20.498.670

10.249.335

50,0

7.687.763

75,0

2.561.572

25,0

10.249.335

50,0

6 kryptis. Agrarinė aplinkosauga (1)

2.832.227

2.832.227

100,0

2.124.171

75,0

708.056

25,0

0

0,0

7 kryptis. Profesinis mokymas

4.968.572

4.968.572

100,0

3.726.429

75,0

1.242.143

25,0

0

0,0

8 kryptis. Techninė parama, informavimas (2)

5.664.442

5.664.442

100,0

4.248.335

75,0

1.416.107

25,0

0

0,0

Iš viso

537.650.157

277.610.080

51,6

208.207.562

75,0

69.402.518

25,0

260.040.077

48,4

 

 

 

(1) – Kadangi ši finansavimo kryptis, suderinus su Europos Komisija detalias krypties nuostatas, bus pradėta įgyvendinti nuo 2002 m., atsižvelgiant į atitinkamus Europos Sąjungos teisės aktus, bus nustatytas ir paramos dydis.

(2) – Gali būti atvejų, kai parama iš Europos Sąjungos sieks iki 100 proc. visų kompensuotinų išlaidų pagal reglamento Nr. 1268/1999 8(1) straipsnį. Tokiais atvejais didesnės nei 75 proc. paramos iš Europos Sąjungos lėšų taikymą būtina suderinti su Europos Komisija.

86. Pagal Europos Komisijos 2000 m. lapkričio 27 d. sprendimą Nr. 3329 kiekvienais metais Lietuvai prie šių sumų papildomai bus pridedama po 1,7 proc.

87. Valstybės parama gali siekti iki 100 proc. visų pripažintų išlaidų. Bendra nuostata – pelno investicijoms valstybės parama gali siekti iki 50 proc. visų tinkamų išlaidų, iš kurių Europos Sąjungos finansinis indėlis gali siekti iki 75 proc., o nacionalinės bendrafinansavimo išlaidos – iki 25 proc. Jei Europos Sąjungos finansinis indėlis nepervedamas laiku, išimties tvarka žemės ūkio ministro teikimu, pritarus Finansų ministerijai, nacionalinės bendrafinansavimo išlaidos gali būti didesnės negu 25 proc.

88. sapard bendrafinansavimas vykdomas iš valstybės biudžete šiai programai skirtų asignavimų.

89. Nustatyta tvarka atrinktų ir patvirtintų projektų finansavimą Agentūra vykdo tik gavusi lėšas iš Žemės ūkio ministerijai skirtų asignavimų.

90. Piniginėms lėšoms gauti Agentūra pildo paraišką (forma AA6B) ir pateikia ją Žemės ūkio ministerijai. Taip pat paraiškos kopija siunčiama į Nacionalinį fondą.

91. Agentūros paraiškos pagrindu Žemės ūkio ministerija pildo savo paraišką Finansų ministerijos Iždo departamentui dėl lėšų pervedimo Agentūrai.

92. Galimos euro kurso pasikeitimo, banko išlaidos, valiutų konvertavimo, institucijų, susijusių su SAPARD paramos įgyvendinimu Lietuvoje, darbų, debitorinių įsiskolinimų bei kitos išlaidos dengiamos iš valstybės biudžete SAPARD bendrafinansavimui skirtų asignavimų. Asignavimų valdytoja – Žemės ūkio ministerija, programos kodas – 30.1. Visos minėtos išlaidos turi būti nurodytos Žemės ūkio ministerijos paraiškoje, kuri sudaroma Agentūros paraiškos pagrindu.

93. Nacionalinis fondas ir kitos institucijos pateikia Agentūrai paraiškas apie patirtas išlaidas.

94. Agentūra, pateikdama finansinio poreikio paraišką Žemės ūkio ministerijai, turi pridėti Nacionalinio fondo bei kitų institucijų paraiškas lėšoms gauti su padarytų išlaidų iššifravimu.

95. Pagal Daugiametės finansavimo sutarties, pasirašytos 2001 03 05 tarp Europos Bendrijų Komisijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės, nuostatas nepanaudoti programos asignavimai, suderinus su Žemės ūkio ministerija, gali būti perkeliami į kitus metus.

 

X. ATSAKOMYBĖ

 

96. Už pateiktą paraišką, mokėjimo prašymą bei pirminius dokumentus ir informacijos teisingumą atsako juos pateikę paramos gavėjai.

97. Už pirminį dokumentų surinkimą, įvertinimą, kontrolę bei jų pateikimą laiku Agentūrai atsako Kaimo plėtros programų skyriai.

98. Už programos lėšų panaudojimo ir valdymo užtikrinimą, informacijos apibendrinimą bei ataskaitų pateikimą laiku tam tikriems subjektams atsakinga Agentūra.

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministrė

Dalia Grybauskaitė

______________