LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL SPECIALIOSIOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS PROGRAMOS (SAPARD) 2000-2006 M. BENDRAFINANSAVIMO TVARKOS PATVIRTINIMO
2001 m. rugsėjo 19 d. Nr. 323
Vilnius
Vadovaudamasis Nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros 2000-2006 metams programos, patvirtintos 2000 m. lapkričio 27 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. 3329, 7 skyriaus „Finansinis planas, paramos lygiai ir Bendrijos paramos lygis“ 7.1, 7.2 ir 7.3 punktais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugpjūčio 6 d. nutarimu Nr. 969 „Dėl 2001 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų paskirstymo pagal tvirtinamas programas patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 70-2506),
tvirtinu Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros programos (SAPARD) 2000–2006 m. bendrafinansavimo tvarką (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2001 m. rugsėjo 19 d. įsakymu Nr. 323
SPECIALIOSIOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS PROGRAMOS (SAPARD) 2000–2006 M. bendrafinansavimo tvarkOS NUOSTATAI
i. Bendrosios nuostatos
1. Pagrindinis bendrafinansavimo tikslas – skirti lėšas, proporcingas Europos Komisijos skiriamoms Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros programos (toliau – SAPARD) finansinės paramos lėšoms, remti pasiruošimą narystei į Europos Sąjungą, modernizuojant žemės ūkį, didinant konkurencingumą, perimant Europos Sąjungos taikomus aplinkosaugos, veterinarijos bei higienos standartus, skatinant kaimo plėtrą bei alternatyvias pajamas kaimo vietovėse.
2. Programa įgyvendinama remiantis Nacionaline žemės ūkio ir kaimo plėtros programa, kuri oficialiai patvirtinta 2000 m. lapkričio 27 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. 3329.
3. Atsižvelgiant į žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos ypatumus bei nacionalinio finansavimo galimybes ir praktiką, Nacionalinėje žemės ūkio ir kaimo plėtros programoje numatytos aštuonios žemės ūkio ir kaimo plėtros prioritetinės paramos kryptys:
II. SAPARD PARAMOS KRYPTIES „Investicijos į pirminę žemės ūkio gamybą“ NUOSTATOS
5. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:
5.2. ūkių efektyvumo didinimas, mažinant produkcijos kaštus ir didinant ūkių ir žemės ūkio įmonių konkurencingumą;
5.4. produkcijos gamybos perorientavimo skatinimas, įgyvendinant Europos Sąjungos higienos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus;
6. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems žemės ūkio sektoriams:
7. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra:
8. Paramos dydis:
8.2. jauniems ūkininkams (iki 40 metų amžiaus), ūkininkams, užsiimantiems ekologine žemdirbyste arba ūkininkaujantiems nenašiose (žemės našumas iki 32 balų) žemėse skiriama 50 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų dydžio parama.
9. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka bendrus ir specifinius tinkamumo kriterijus:
9.1. bendrieji tinkamumo kriterijai, taikomi visiems projektams:
9.1.2. projekte numatyta ūkinė veikla bei su ja susijusi investicija turi būti įgyvendinama kaimo gyvenamoje vietovėje;
9.1.3. investicija turi būti susijusi su nurodyto prioritetinio sektoriaus žemės ūkio produkcijos gamyba;
9.1.5. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;
9.1.6. ūkininko ūkis ar įmonė turi atitikti minimalius nacionalinius aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartus;
9.1.7. projektas, jį įgyvendinus, turi atitikti Europos Sąjungos higienos, veterinarijos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus ir standartus. Poveikio aplinkai įvertinimas turi būti atliktas pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymą;
9.1.8. paraiškos pateikimo metu įsigaliojus naujiems minimaliems aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartams, parama suteikiama su sąlyga, kad ūkis ar įmonė, įgyvendinus projektą, atitiks šiuos reikalavimus;
9.1.9. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;
9.1.10. numatomų investicijų (įranga, technika, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;
9.1.11. projektuose, kuriuose numatyta didinti gamybos apimtis, turi būti pateikta pakankamai įrodymų apie gaminamos produkcijos realizavimo rinkas;
9.1.15. pareiškėjas privalo turėti atitinkamą kvalifikaciją ir kompetenciją užsiimti produkcijos, į kurią bus investuojama, gamyba. Priimtinas profesinis išsilavinimas žemės ūkio srityje, taip pat kitoks išsilavinimas, susijęs su numatomos produkcijos gamyba. Neturint minėto išsilavinimo, pareiškėjas turi turėti mažiausiai 3 metų ūkininkavimo patirtį;
9.1.16. projekte numatoma ne mažiau kaip 5 metus po paskutinio paramos lėšų išmokėjimo nekeisti veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo vietos bei sąlygų, neparduoti ar kitaip neperleisti už paramos lėšas įsigyto turto;
9.2. specifiniai tinkamumo kriterijai, taikomi su pieno sektoriumi susijusiems projektams:
9.2.1. vieno ūkininko ūkio ar įmonės gamybos apimtys turi būti ne mažesnės kaip 50 tonų pieno per metus. Šį kiekį paramos gavėjai, pradedantys gamybą (arba jau pradėję, bet dar nepasiekę minėto kiekio), turi pagrįsti savo projekte;
9.3. specifiniai tinkamumo kriterijai, taikomi su mėsos sektoriumi susijusiems projektams:
9.3.1. ūkininko ūkyje arba įmonėje turi būti minimalus atitinkamų rūšių gyvulių skaičius: mėsinių galvijų – 30 arba 10 karvių žindenių; paršavedžių – 50; avių – 50. Šį kiekį paramos gavėjai, pradedantys gamybą (arba jau pradėję, bet dar nepasiekę minėto kiekio), turi pagrįsti savo projekte;
10. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama:
11. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:
11.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.
Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi.
12. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:
12.1. išlaidos žemei ir jau esantiems pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;
12.4. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10000 eurų (litais pagal kursą) ir kurioms buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;
12.5. transporto priemonių pirkimas, išskyrus specializuotas transporto priemones, būtinas pagrindiniams žemės ūkio produktams vežti;
12.7. įrengimų, įsigytų išperkamosios nuomos (lizingo) būdu, įsigijimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai yra susitarimas, jog pareiškėjas taps šių įrengimų savininku projekto vykdymo metu arba per 3 metų laikotarpį. Už investiciją bus kompensuota tik tada, kai pareiškėjas taps jos savininku;
12.9. ūkio subjektų investicinės išlaidos, kurias valdant dalyvauja valstybė, turinti daugiau nei 25 proc. akcijų;
13. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:
13.5. apskrities Maisto ir veterinarijos tarnybos pažymą apie projekto atitikimą nacionalinius veterinarijos, higienos, gyvulių gerovės standartus ir reikalavimus;
13.6. apskrities Maisto ir veterinarijos tarnybos pažymą apie įregistruotų ir identifikuotų galvijų skaičių ūkyje (įmonėje);
13.7. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;
13.8. regiono Aplinkos apsaugos departamento patvirtinimą, kad ūkis ar įmonė atitinka minimalius nacionalinius aplinkosaugos reikalavimus;
13.9. balansą, pelno nuostolio ataskaitą ir pinigų srautų ataskaitą už praėjusius ir ataskaitinius metus;
13.12. žemės ūkio specialisto diplomo, kito dokumento, liudijančio apie pareiškėjo įgytą žemės ūkio srities išsilavinimą, nuorašą;
14. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei verslo planą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.
III. SAPARD PARAMOS KRYPTIES „Žemės ūkio ir žuvininkystės produktų perdirbimo ir marketingo tobulinimas“ nuostatos
15. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:
15.1. produkcijos gamybos perorientavimas įgyvendinant Europos Sąjungos maisto apsaugos, higienos, veterinarijos, aplinkos apsaugos ir kitus reikalavimus žemės ūkio ir žuvininkystės produkcijos perdirbimo sektoriuje;
15.2. žemės ūkio ir žuvininkystės perdirbimo įmonių modernizavimas, įskaitant ir perdirbimo įrenginių modernizavimą žvejybos laivuose, kurie atlieka pirminį produkcijos perdirbimą;
15.3. žemės ūkio ir žuvininkystės produkcijos kokybės gerinimas ir valdymas visame produkcijos perdirbimo procese;
15.4. žemės ūkio ir žuvininkystės perdirbimo įmonių restruktūrizavimas, nedidinant gamybos pajėgumų kuriame nors iš esamų sektorių;
15.5. marketingo grandinės sukūrimas ir tobulinimas, produktų paruošimo ir pristatymo rinkai gerinimas;
15.6. aukštos kokybės, biologiškai vertingos, ekologiškai patikrintos ir paklausios produkcijos gaminimas;
16. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems sektoriams:
17. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra žemės ūkio ir kitos įmonės, užsiimančios žemės ūkio ir žuvininkystės produktų perdirbimu.
18. Paramos dydis:
18.1. paramos dydis pagal šią SAPARD paramos kryptį yra 45 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;
19. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:
19.3. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;
19.4. įmonė atitinka minimalius nacionalinius aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartus;
19.5. projektas, jį įgyvendinus, turi atitikti Europos Sąjungos higienos, veterinarijos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus ir standartus. Poveikio aplinkai įvertinimas turi būti atliktas pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymą;
19.6. investicija numatoma produktams (žaliava ir pagamintas produktas), kurie išvardyti Amsterdamo Sutarties I priede ir kurių kilmės šalis nėra trečiosios valstybės (išskyrus žuvininkystės sektorių);
19.8. investicija, susijusi su žuvininkystės sektoriumi, atitinka Europos Komisijos reglamentą Nr. 2792/1999;
19.9. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;
19.10. numatomų investicijų (įranga, technika, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;
19.11. projektuose, kuriuose numatyta didinti gamybos apimtis, turi būti pateikta pakankamai įrodymų apie gaminamos produkcijos realizavimo rinkas;
19.15. projekte turi būti numatyta ne mažiau kaip 5 metus po paskutinio išmokėjimo nekeisti veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo vietos bei sąlygų, neparduoti ar kitaip neperleisti už paramos lėšas įsigyto turto;
20. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama:
20.1. projektams, kuriuose numatoma pagal sutartis su ūkininkais ar kitais žemės ūkio produkcijos gamintojais įsigyti didesnę žaliavų dalį;
21. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:
21.1. pieno ir pieno produktų sektoriuje:
21.1.1. nutekamųjų vandenų valymo įranga, susijusi su sūrių gamyba ir atitinkanti aplinkosaugos reikalavimus;
21.2. mėsos sektoriuje:
21.2.1. galvijų, kiaulių ir paukščių skerdyklų, mėsos perdirbimo įmonių steigimas ir modernizavimas pagal Europos Sąjungos standartus;
21.3. žuvininkystės sektoriuje:
21.3.1. teritorijų, kuriose vykdomas žuvų iškrovimas, infrastruktūros tobulinimas (pvz., žuvų aukciono salės įsteigimas);
21.3.2. žuvininkystės perdirbimo įmonių statyba, rekonstrukcija bei įrangos modernizavimas, atitinkantis ES reikalavimus, arba šiuolaikinės kontrolės ir kokybės sistemos įdiegimas (pvz., ISO 9000, RVASVT);
21.3.3. žvejybos laivų, kuriuose atliekamas pirminis žuvų apdorojimas ir perdirbimas, rekonstrukcija ir įrangos modernizavimas, atitinkantis ES reikalavimus, arba šiuolaikinės kontrolės ir kokybės sistemos įdiegimas (pvz., ISO 9000, RVASVT);
21.4. vaisių ir daržovių sektoriuje:
21.5. grūdinių kultūrų sektoriuje:
21.6. linų sektoriuje:
21.6.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.
Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi.
22. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:
22.2. išlaidos žemei ir jau esantiems pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;
22.7. įrengimų, įsigytų išperkamosios nuomos (lizingo) būdu, įsigijimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai yra susitarimas, kad pareiškėjas taps šių įrengimų savininku projekto vykdymo metu arba per 3 metų laikotarpį. Už investiciją bus kompensuota tik tada, kai pareiškėjas taps jos savininku;
22.12. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10 000 eurų (litais pagal kursą) ir kurioms buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;
22.13. ūkio subjektų investicinės išlaidos, kurias valdant dalyvauja valstybė, turinti daugiau nei 25 proc. akcijų;
23. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:
23.5. apskrities Maisto ir veterinarijos tarnybos pažymą apie projekto atitikimą taikomus nacionalinius veterinarijos, higienos, gyvulių gerovės standartus ir reikalavimus;
23.6. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;
23.7. regiono Aplinkos apsaugos departamento patvirtinimą, kad įmonė atitinka minimalius nacionalinius aplinkosaugos reikalavimus;
23.8. balansą, pelno nuostolio ataskaitą ir pinigų srautų ataskaitą už praėjusius ir ataskaitinius metus;
24. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomų dokumentų. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei verslo planą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.
IV. SAPARD PARAMOS KRYPTIES „Ekonominės veiklos plėtra ir alternatyvių pajamų skatinimas“ nuostatos
25. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:
25.3. kaimo veiklos ir paslaugų įvairinimas, veiklos kooperavimo ir smulkaus bei vidutinio verslo plėtros skatinimas;
26. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems veiklos sektoriams:
26.4. 4 sektoriui – pagrindinėms paslaugoms ir kitai veiklai, skatinančiai kaimo gyventojų pajamų augimą;
27. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra:
28. Paramos dydis:
28.1. paramos dydis pagal šią SAPARD paramos kryptį yra 50 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;
29. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:
29.2. projekte numatyta veikla bei su ja susijusi investicija turi būti įgyvendinama kaimo gyvenamoje vietovėje;
29.4. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;
29.5. po investicijos įgyvendinimo į kaimo turizmo ir poilsio zonų kūrimo sektorių, miegamųjų vietų skaičius neturi viršyti 18;
29.6. investicija turi būti susijusi su nurodyto prioritetinio sektoriaus produkcijos gamyba ar paslaugų teikimu;
29.7. ūkininko ūkis ar įmonė turi atitikti minimalius nacionalinius aplinkos, higienos, veterinarijos ir gyvulių gerovės standartus;
29.8. projektas jį įgyvendinus turi atitikti Europos Sąjungos higienos, veterinarijos, sanitarijos, gyvulių gerovės ir aplinkosaugos reikalavimus ir standartus. Poveikio aplinkai įvertinimas turi būti atliktas pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymą;
29.9. investicija, susijusi su akvakultūros ir žvejybos vidaus vandenyse sektoriumi, atitinka Europos Komisijos reglamentą Nr. 2792/1999;
29.10. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;
29.11. numatomų investicijų (įranga, technika, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;
29.15. projekte turi būti numatyta ne mažiau kaip 5 metus po paskutinio išmokėjimo nekeisti veiklos pobūdžio, projekto įgyvendinimo vietos bei sąlygų, neparduoti ar kitaip neperleisti už paramos lėšas įsigyto turto;
30. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama projektams:
31. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:
31.1. netradicinių žemės ūkio produktų gamyboje (vaistažolės ir prieskoniniai augalai, grybai, sraigės, sliekai, stručiai, kailinių gyvūnėlių auginimas, biokuro gamyba ir kt.):
31.2. kaimo turizmo ir poilsio paslaugų sektoriuje:
31.3. akvakultūros ir žvejybos vidaus vandenyse sektoriuje:
31.4. pagrindinių paslaugų ir kitos veiklos, skatinančios kaimo gyventojų pajamų augimą, sektoriuje:
31.4.1. speciali gamybos įranga, dirbtuvių ir techninio aptarnavimo punktų, susijusių su žemės ūkiu, įrengimas;
31.4.2. specialios gamybos priemonės ir įrenginiai (pvz., kirpyklos, avalynės ar drabužių taisyklos, aprangos parduotuvės, ne žemės ūkio produktų gamyba);
31.5. tradicinių amatų sektoriuje:
31.5.2. patalpos bei įranga, susijusi su medžio dirbiniais, keramika, kalvyste ar kitais namudiniais amatais;
31.5.8. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, patentams ir licencijoms, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.
Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi.
32. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:
32.1. išlaidos žemei ir jau esantiems pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;
32.4. transporto priemonių pirkimas, išskyrus specializuotas transporto priemones (pvz., dviračiai, kanojos), būtinas projektui įgyvendinti;
32.6. įrengimų, įsigytų išperkamosios nuomos (lizingo) būdu, įsigijimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai yra susitarimas, jog pareiškėjas taps šių įrengimų savininku projekto vykdymo metu arba per 3 metų laikotarpį. Už investiciją bus kompensuota tik tada, kai pareiškėjas taps jos savininku;
32.9. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10 000 eurų (litais pagal kursą) ir kurioms buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;
33. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:
33.5. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;
33.6. regiono Aplinkos apsaugos departamento patvirtinimą, kad ūkis (įmonė) atitinka minimalius nacionalinius aplinkosaugos reikalavimus;
33.7. balansą, pelno nuostolio ataskaitą ir pinigų srautų ataskaitą už praėjusius ir ataskaitinius metus;
34. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei verslo planą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.
V. SAPARD PARAMOS krypties „Kaimo infrastruktūros tobulinimas“ nuostatos
35. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:
36. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama šiems veiklos sektoriams:
36.1. 1 sektoriui – komunikacijoms ir inžineriniams įrenginiams tobulinti (keliai, elektros linijos);
37. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra:
37.2. nuolatiniai kaimo gyvenamosios vietovės gyventojai (pagal jų nuolatinę gyvenamąją vietą arba pagal didžiosios turto dalies buvimo vietą);
38. Paramos dydis:
38.1. pagal šią SAPARD paramos kryptį paramos dydis ne pelno projektams yra 90 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;
38.2. paramos dalis pelno projektams ir investicijoms į komunikacinių bei inžinerinių įrenginių įrengimą (keliai, elektros linijos) sudarys 50 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų;
39. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:
39.2. projekte numatyta ūkinė veikla bei su ja susijusi investicija turi būti įgyvendinama kaimo gyvenamoje vietovėje;
39.3. projektas turi atitikti bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;
39.5. projekte numatytos investicijos negali būti finansuojamos pagal kitas nacionalines programas ir Europos Sąjungos struktūrines priemones. Pareiškėjas turi užtikrinti, kad investicija, finansuojama pagal šią programą, tuo pat metu nėra finansuojama iš kitų Europos Sąjungos fondų, pvz., ISPA, Phare;
39.6. numatomų investicijų (mechanizmai, įranga, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;
40. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama atsižvelgiant į:
40.1. komunikacijos ir inžinerinės įrangos įrengimo sektoriuje:
40.2. vandentvarkos sistemų tobulinimo sektoriuje:
40.2.1. polderių atnaujinimas:
40.2.2. vandentiekio ir kanalizacijos sistemų, artezinių gręžinių įrengimo bei atnaujinimo:
41. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nustatytos tokios kompensuotinos investicijos:
41.1. komunikacijų ir inžinerinės įrangos įrengimo sektoriuje:
41.1.1. elektros linijų įrengimas (stulpų, elektros laidų, transformatorinių pastočių ir kt.) nuo bendro naudojimo linijos iki individualiosios;
41.2. vandentvarkos sistemų tobulinimo sektoriuje:
41.2.6. išlaidos, susijusios su apmokėjimu architektams, inžinieriams ir konsultantams, galimiems techniniams tyrimams, tačiau jos negali viršyti daugiau kaip 12 proc. kompensuotinų investicinių išlaidų.
Pastaba. Visos išvardytos investicijos yra kompensuojamos be PVM. Statybos – rekonstrukcijos darbų išlaidos turi būti pagrįstos sutartimi su trečiąja šalimi. Vandentvarkos sistemų tobulinimo darbai vykdomi pagal Viešųjų pirkimų įstatymo nustatytą tvarką.
42. Pagal šią SAPARD kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:
42.1. išlaidos žemei ir pastatams įsigyti arba nuomoti, neatsižvelgiant į tai, ar pasibaigus nuomai nuomininkas taps savininku;
42.11. investicijoms (įranga, technika, paslaugos), kurių vertė lygi ar didesnė nei 10 000 eurų (litais pagal kursą) ir kuriems buvo pateikti mažiau kaip 3 komerciniai produkcijos ar paslaugų tiekėjų pasiūlymai;
43. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:
43.4. regiono Aplinkos apsaugos departamento sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių pasirinktoje vietoje arba regiono Aplinkos apsaugos departamento išvadą dėl projekto dalies „Aplinkos apsauga“;
44. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei projekto aprašymą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.
VI. SAPARD PARAMOS krypties „Profesinis mokymas“ nuostatos
45. Šios SAPARD paramos krypties finansavimo tikslai:
45.1. parengti ūkininkus kvalifikuotam produkcijos gamybos perorientavimui, gamybos metodų, suderintų su kraštovaizdžio išlaikymu, aplinkos apsauga, higienos standartais ir gyvulių gerove taikymui, suteikiant jiems praktinių ekonomiškai gyvybingų ūkių valdymo žinių;
45.2. miškų savininkų ir kitų su miškininkyste susijusių asmenų mokymas apie miškų priežiūrą, siekiant pagerinti ekonominę, aplinkosaugos ir socialinę miškų funkciją;
45.3. parama profesiniam mokymui pagal šią kryptį negali apimti kursų, seminarų ir mokymų, kurie yra bendrųjų žemės ūkio ir miškininkystės mokymo programų dalis;
46. Pagal šią SAPARD kryptį parama bus teikiama šiems veiklos sektoriams:
47. Pagal šią SAPARD kryptį paramos gavėjai yra institucijos, užsiimančios mokslo, studijų, mokymo, konsultavimo ir kita veikla, turinčios kompetentingų Lietuvos Respublikos įstaigų suteiktą mokymo licenciją arba leidimą.
48. Paramos dydis:
49. Projektas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos tinkamumo kriterijus:
49.2. projektas atitinka bendrus Lietuvos nacionalinės žemės ūkio ir kaimo plėtros programos tikslus;
49.8. parama profesiniam mokymui pagal šią kryptį negali apimti kursų, seminarų ir mokymų, kurie yra bendrųjų žemės ūkio ir miškininkystės mokymo programų dalis;
49.10. numatomų investicijų (įranga, paslaugos) kilmės šalis turi būti Lietuva, viena iš Europos Sąjungos šalių ar šalių kandidačių;
49.11. projekte turi būti numatyta, kad už paramos lėšas įsigytas turtas 5 metus nebus parduotas ar kitu būdu perleistas;
50. Pagal šią SAPARD paramos kryptį pirmenybė bus teikiama atsižvelgiant į:
51. Pagal šią SAPARD paramos kryptį bus kompensuojamos šios investicijos:
51.2. išlaidos, susijusios su mokymo organizavimu (apmokėjimas dėstytojams, patalpų, transporto priemonių nuoma, komunikacijų paslaugos, mokymo medžiagos, paruošimo ir spausdinimo išlaidos);
52. Pagal šią SAPARD paramos kryptį nebus kompensuojamos šios investicijos:
53. Pareiškėjas, norintis gauti paramą, turi pateikti šiuos dokumentus:
54. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta pateikti papildomus dokumentus. Pareiškėjai pateikia notariškai patvirtintus dokumentų nuorašus (išskyrus paraiškos formą bei projektą) arba dokumentų kopijas ir jas paliudijančius originalus.
VII. FINANSAVIMO TVARKOS ĮGYVENDINIMAS
55. Programos finansavimo tvarką, patvirtintą žemės ūkio ministro, įgyvendina Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra).
VIII. AGENTŪROS RYŠYS SU NACIONALINIU FONDU
57. Nacionalinės mokėjimo agentūros finansiniai metai sudaro kalendorinius metus nuo sausio mėn. 1 d. iki gruodžio mėn. 31 d.
58. Nacionalinės mokėjimo agentūros Finansų ir apskaitos departamentas teikia valstybės įgaliotajam pareigūnui šiuos dokumentus:
60. Ketvirtinė panaudotų lėšų ataskaita. Po kiekvieno finansinių metų ketvirčio pabaigos Finansų ir apskaitos departamento Apskaitos ir ataskaitų skyrius per dvi savaites parengia ketvirtinę ataskaitą, kurią pateikia Finansų ministerijai (įgaliotajam pareigūnui).
61. Ketvirtinė ataskaita yra parengiama lentelės forma, kurioje yra išdėstyta tokia informacija:
61.1. praeito ketvirčio išlaidų suma, kurią Nacionalinė mokėjimo agentūra sumokėjo paramos gavėjams. Ši suma išskirstoma pagal priemones į litus ir eurus bei į bendro finansavimo lėšas ir Bendrijos įnašus;
62. Agentūra kas ketvirtį pateikia mokėjimo paraiškas, kurios turi būti pasirašytos ir patvirtintos ir kurias įgaliotasis valstybės pareigūnas Lietuvos vardu pateikia Komisijai per vieną mėnesį nuo kiekvieno ketvirčio pabaigos. Papildomas paraiškas galima pateikti tik tuo atveju, jei atsiranda pavojus, kad grynasis likutis SAPARD sąskaitoje eurais pasibaigs dar prieš įforminant kitą ketvirtinę paraišką.
63. Komisija kompensuoja išlaidas, deklaruotas mokėjimo paraiškose, per du mėnesius nuo dienos, kai ji gavo priimtiną mokėjimo paraišką, su sąlyga, kad:
64. Bendrijos įnašas, jį užregistravus skolininkų žurnale (debitoriais), atimamas iš kitos mokėjimo paraiškos sumos, kaip numatyta šios dalies Daugiametėje finansavimo sutartyje.
65. Metinė ataskaita ir pranešimas. Iki vasario 15 d. po finansinių metų pabaigos Finansų ir apskaitos departamento Apskaitos ir ataskaitų skyrius parengia Metinę išlaidų ataskaitą bei Pranešimą ir teikia juos Finansų ministerijai. Finansų ministerija šiuos dokumentus kartu su Valstybės kontrolės parengtu Agentūros metinės ataskaitos sertifikatu bei Agentūros metinės veiklos audito ataskaita iki balandžio 30 d. pateikia Komisijai.
66. Metinėje išlaidų ataskaitoje nurodoma:
66.2. detali informacija apie išlaidas arba patvirtinimas, kad su kiekvienu sandoriu susiję išsamūs duomenys yra laikomi kompiuterinėse laikmenose ir yra prieinami Komisijai;
67. Pranešime pateikiama informacija apie:
68. Komisijos prašymu Agentūra teikia papildomą informaciją per konkrečiu atveju nustatytą laikotarpį.
69. Jeigu Komisijos reglamentuose nenumatytas ataskaitų pristatymo terminas, ataskaitos pristatomos per mėnesį ataskaitiniam laikotarpiui pasibaigus.
71. Mokėjimo diena bus ta diena, kurią Agentūra išsiuntė mokėjimo pavedimą finansinei institucijai, paramos gavėjui arba jų paskirtai institucijai. Pajamų gavimo diena bus ta diena, kai suma buvo įtraukta į sąskaitą.
72. Išlaidų deklaracijoje gali būti patikslinti duomenys, pateikti ataskaitose už ankstesnius tų pačių finansinių metų mėnesius.
73. Konkrečiais finansiniais metais negalima praleisti nei vienos operacijos, užregistruotos Agentūros sąskaitose.
74. Visose ataskaitose, kuriose atsispindi SAPARD lėšų judėjimas ir panaudojimas, lėšos apskaitomos dviem valiutomis – litais ir eurais. Lito ir euro santykis yra nustatomas remiantis Daugiamete finansavimo sutartimi:
74.1. taikomas euro ir nacionalinės valiutos keitimo kursas, kurį Europos centrinis bankas skelbia internete 14.15 val. Vidurio Europos laiku:
74.1.1. mokėjimams, kuriuos atlieka Agentūra – keitimo kursas priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kurį išlaidos buvo įrašytos Agentūros sąskaitose. Mokėjimo pavedimo išrašymo paramos gavėjui ar jo įgaliotiniui data bus sąskaitose nurodyta data;
74.1.2. Agentūros permokėjimams taikomas keitimo kursas, buvęs priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kai toks permokėjimas buvo pirmą kartą pastebėtas;
74.1.3. sumoms, nustatytoms sprendimu dėl sąskaitų uždarymo ir sprendimu dėl atitikties, taikomas keitimo kursas, buvęs priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kai toks sprendimas buvo priimtas;
74.1.4. išieškotoms skoloms taikomas keitimo kursas priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kurį skola buvo išieškota;
74.1.5. neteisingai išmokėtoms sumoms taikomas keitimo kursas, buvęs priešpaskutinę Komisijos darbo dieną to mėnesio, kuris eina prieš mėnesį, kurį tokia suma buvo išieškota;
75. Jei kurią nors dieną keitimo kursas nepaskelbiamas, naudojamasi artimiausios, prieš tai buvusios, darbo dienos keitimo kursu.
76. Galutinė ataskaita Komisijai pateikiama ne vėliau kaip per šešis mėnesius nuo paskutinės išlaidų, finansuojamų pagal programą, dienos.
77. Rengiamų ataskaitų tikslas – užtikrinti, kad informacija apie atskirų projektų ir projektų dalių eigą būtų naudinga našiam ir efektyviam projekto vykdymui.
78. Europos Sąjungos Komisijos skiriamos SAPARD lėšos yra apskaitomos Nacionaliniame fonde SAPARD eurų sąskaitoje.
79. SAPARD bendrafinansavimo lėšos, skiriamos iš Lietuvos Respublikos biudžeto, kurių asignavimų valdytoja yra Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija. Žemės ūkio ministerija, gavusi iš Agentūros paraišką lėšoms gauti, jos pagrindu pildo paraišką Finansų ministerijos Iždo departamentui, kuris kitą dieną perveda lėšas į Agentūros sąskaitą „Pavedimų lėšos“.
80. SAPARD lėšoms gauti Agentūra pildo paraišką Nacionaliniam fondui. Nacionalinis fondas, gavęs paraišką, per 2 darbo dienas į litus konvertuotus eurus perveda į Agentūros SAPARD atsiskaitomąją sąskaitą. Vykdant Lietuvos Respublikos Pinigų įstatymo 3 straipsnį bei vadovaujantis Europos Sąjungos Komisijos finansinio reglamento nuostatomis, pervesti iš Nacionalinio fondo į Agentūros SAPARD atsiskaitomąją sąskaitą eurus yra draudžiama. Apie pervestas lėšas Nacionalinis fondas informuoja Agentūrą tą pačią dieną faksu (atsiunčia Mokėjimo pavedimą su banko atžyma). Jeigu laiku nepervedamos lėšos, atsakomybė tenka Nacionaliniam fondui.
81. Nacionalinio fondo neatlikti mokėjimų pavedimai ir mokesčiai įskaitomi į sąskaitos debetą, o po to – vėl į kreditą. Jie turi būti parodyti kaip atskaitymai nuo išlaidų to mėnesio, kurį pavedimas buvo neįvykdytas arba Agentūrai buvo pranešta apie jo anuliavimą.
82. Galimi euro kurso pasikeitimo nuostoliai, valiutos keitimo sąnaudos, banko išlaidos bei kitų institucijų išlaidos, susijusios su SAPARD įgyvendinimu Lietuvoje, turi būti numatyti ir dengiami iš SAPARD specialios bendrafinansavimo programos Lietuvos Respublikos biudžete, todėl Finansų ministerija turi užtikrinti jų padengimą.
83. Piniginėms bendrafinansavimo lėšoms gauti Agentūra pildo paraišką Žemės ūkio ministerijai. Paraiškos kopija taip pat siunčiama Nacionaliam fondui. Nacionalinis fondas, gavęs paraišką, kontroliuoja, kad per 2 dienas Finansų ministerijos Iždo departamentas pervestų lėšas į Agentūros sąskaitą. Apie pervestas lėšas Nacionalinis fondas informuoja Agentūrą tą pačią dieną faksu.
IX. SAPARD BENDRAFINANSAVIMO LĖŠŲ UŽSAKYMAS IR NAUDOJIMAS
85. SAPARD lėšų panaudojimo planas 2000–2006 metams buvo patvirtintas Europos Sąjungos Tarybos reglamentu Nr. 1268/1999 ir yra įtrauktas į Nacionalinę žemės ūkio ir kaimo plėtros 2000-2006 metų programą.
Priemonės |
Visos galimos išlaidos EUR |
SAPARD parama |
Privatus indėlis |
||||||
Iš viso |
ES indėlis |
LR biudžeto lėšos |
|||||||
EUR |
% |
EUR |
% |
EUR |
% |
EUR |
% |
||
1 |
2=3+9 |
3=5+7 |
4=3/2 |
5 |
6=5/3 |
7 |
8=7/3 |
9 |
10=9/2 |
1 kryptis. Investicijos į pirminę žemės ūkio gamybą |
276.295.486 |
129.877.759 |
47,0 |
97.408.318 |
75,0 |
32.469.441 |
25,0 |
146.417.727 |
53,0 |
2 kryptis. Žemės ūkio ir žuvininkystės produktų perdirbimo ir marketingo tobulinimas |
129.424.958 |
58.241.232 |
45,0 |
43.680.924 |
75,0 |
14.560.308 |
25,0 |
71.183.726 |
55,0 |
3 kryptis. Ekonominės veiklos plėtra ir alternatyvių pajamų skatinimas |
45.485.786 |
22.742.893 |
50,0 |
17.056.407 |
75,0 |
5.686.486 |
25,0 |
22.742.893 |
50,0 |
4 kryptis. Kaimo infrastruktūros tobulinimas |
52.480.016 |
43.033.620 |
82,0 |
32.275.215 |
75,0 |
10.758.405 |
25,0 |
9.446.396 |
18,0 |
5 kryptis. Miškų infrastruktūros tobulinimas ir apželdinimas |
20.498.670 |
10.249.335 |
50,0 |
7.687.763 |
75,0 |
2.561.572 |
25,0 |
10.249.335 |
50,0 |
6 kryptis. Agrarinė aplinkosauga (1) |
2.832.227 |
2.832.227 |
100,0 |
2.124.171 |
75,0 |
708.056 |
25,0 |
0 |
0,0 |
7 kryptis. Profesinis mokymas |
4.968.572 |
4.968.572 |
100,0 |
3.726.429 |
75,0 |
1.242.143 |
25,0 |
0 |
0,0 |
8 kryptis. Techninė parama, informavimas (2) |
5.664.442 |
5.664.442 |
100,0 |
4.248.335 |
75,0 |
1.416.107 |
25,0 |
0 |
0,0 |
Iš viso |
537.650.157 |
277.610.080 |
51,6 |
208.207.562 |
75,0 |
69.402.518 |
25,0 |
260.040.077 |
48,4 |
(1) – Kadangi ši finansavimo kryptis, suderinus su Europos Komisija detalias krypties nuostatas, bus pradėta įgyvendinti nuo 2002 m., atsižvelgiant į atitinkamus Europos Sąjungos teisės aktus, bus nustatytas ir paramos dydis.
(2) – Gali būti atvejų, kai parama iš Europos Sąjungos sieks iki 100 proc. visų kompensuotinų išlaidų pagal reglamento Nr. 1268/1999 8(1) straipsnį. Tokiais atvejais didesnės nei 75 proc. paramos iš Europos Sąjungos lėšų taikymą būtina suderinti su Europos Komisija.
86. Pagal Europos Komisijos 2000 m. lapkričio 27 d. sprendimą Nr. 3329 kiekvienais metais Lietuvai prie šių sumų papildomai bus pridedama po 1,7 proc.
87. Valstybės parama gali siekti iki 100 proc. visų pripažintų išlaidų. Bendra nuostata – pelno investicijoms valstybės parama gali siekti iki 50 proc. visų tinkamų išlaidų, iš kurių Europos Sąjungos finansinis indėlis gali siekti iki 75 proc., o nacionalinės bendrafinansavimo išlaidos – iki 25 proc. Jei Europos Sąjungos finansinis indėlis nepervedamas laiku, išimties tvarka žemės ūkio ministro teikimu, pritarus Finansų ministerijai, nacionalinės bendrafinansavimo išlaidos gali būti didesnės negu 25 proc.
89. Nustatyta tvarka atrinktų ir patvirtintų projektų finansavimą Agentūra vykdo tik gavusi lėšas iš Žemės ūkio ministerijai skirtų asignavimų.
90. Piniginėms lėšoms gauti Agentūra pildo paraišką (forma AA6B) ir pateikia ją Žemės ūkio ministerijai. Taip pat paraiškos kopija siunčiama į Nacionalinį fondą.
91. Agentūros paraiškos pagrindu Žemės ūkio ministerija pildo savo paraišką Finansų ministerijos Iždo departamentui dėl lėšų pervedimo Agentūrai.
92. Galimos euro kurso pasikeitimo, banko išlaidos, valiutų konvertavimo, institucijų, susijusių su SAPARD paramos įgyvendinimu Lietuvoje, darbų, debitorinių įsiskolinimų bei kitos išlaidos dengiamos iš valstybės biudžete SAPARD bendrafinansavimui skirtų asignavimų. Asignavimų valdytoja – Žemės ūkio ministerija, programos kodas – 30.1. Visos minėtos išlaidos turi būti nurodytos Žemės ūkio ministerijos paraiškoje, kuri sudaroma Agentūros paraiškos pagrindu.
94. Agentūra, pateikdama finansinio poreikio paraišką Žemės ūkio ministerijai, turi pridėti Nacionalinio fondo bei kitų institucijų paraiškas lėšoms gauti su padarytų išlaidų iššifravimu.
X. ATSAKOMYBĖ
96. Už pateiktą paraišką, mokėjimo prašymą bei pirminius dokumentus ir informacijos teisingumą atsako juos pateikę paramos gavėjai.
97. Už pirminį dokumentų surinkimą, įvertinimą, kontrolę bei jų pateikimą laiku Agentūrai atsako Kaimo plėtros programų skyriai.