VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS
Į S A K Y M A S
DĖL AKCIZAIS APMOKESTINAMŲ PREKIŲ GABENIMO TAIKANT AKCIZŲ MOKĖJIMO LAIKINO ATIDĖJIMO REŽIMĄ METU GALINČIŲ ATSIRASTI MOKESTINIŲ PRIEVOLIŲ ĮVYKDYMĄ UŽTIKRINANČIŲ LAIDAVIMO, GARANTIJOS IR PINIGINIO UŽSTATO DYDŽIO APSKAIČIAVIMO METODIKOS
2004 m. balandžio 28 d. Nr. VA-68
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (Žin., 2001, Nr. 98-3482; 2004, Nr. 26-802) 16 str. 3 dalimi ir siekdama užtikrinti tinkamą laidavimo, garantijos dokumentų ar piniginio užstato, skirtų užtikrinti mokestinių prievolių, galinčių atsirasti akcizais apmokestinamų prekių gabenimo taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą metu, įvykdymą dydžio apskaičiavimą:
1. Tvirtinu pridedamą Akcizais apmokestinamų prekių gabenimo taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą metu galinčių atsirasti mokestinių prievolių įvykdymą užtikrinančių laidavimo, garantijos ir piniginio užstato dydžio apskaičiavimo metodiką (toliau – Metodika).
2. Įsakau:
2.1. Apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų (toliau – AVMI) darbuotojams, priimantiems laidavimo, garantijos dokumentus ar piniginius užstatus, skirtus užtikrinti mokestinių prievolių, galinčių atsirasti akcizais apmokestinamų prekių gabenimo taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą metu, įvykdymą vadovautis Metodika.
2.2. AVMI viršininkams užtikrinti, kad visi jų vadovaujamų AVMI padaliniai (darbuotojai), priimantys laidavimo, garantijos dokumentus ar piniginius užstatus, skirtus užtikrinti mokestinių prievolių, galinčių atsirasti akcizais apmokestinamų prekių gabenimo taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą metu, įvykdymą, laikytųsi Metodikos reikalavimų.
PATVIRTINTA
Valstybinės mokesčių inspekcijos prie
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
viršininko 2004 m. balandžio 28 d.
įsakymu Nr. VA-68
AKCIZAIS APMOKESTINAMŲ PREKIŲ GABENIMO TAIKANT AKCIZŲ MOKĖJIMO LAIKINO ATIDĖJIMO REŽIMĄ METU GALINČIŲ ATSIRASTI MOKESTINIŲ PRIEVOLIŲ ĮVYKDYMĄ UŽTIKRINANČIŲ LAIDAVIMO, GARANTIJOS IR PINIGINIO UŽSTATO DYDŽIO APSKAIČIAVIMO METODIKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši Akcizais apmokestinamų prekių gabenimo taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą metu galinčių atsirasti mokestinių prievolių įvykdymą užtikrinančių laidavimo, garantijos ir piniginio užstato dydžio apskaičiavimo metodika (toliau – Metodika) nustato būdus, kuriais apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų (toliau – AVMI) akcizų administravimo skyriai (toliau – AAS) apskaičiuoja laidavimo, garantijos ir piniginio užstato dydį.
Metodika taikoma skaičiuojant laidavimo, garantijos ar piniginio užstato dydį, kai šiuos dokumentus AVMI AAS pateikia akcizais apmokestinamų prekių sandėlio (toliau – sandėlis) savininkas, užtikrindamas įvykdymą mokestinių prievolių, galinčių atsirasti akcizais apmokestinamų prekių, kurioms taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas, gabenimo iš sandėlio į kitą Lietuvos Respublikos teritorijoje esantį sandėlį arba į kitą Europos Sąjungos valstybę narę.
2. Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo (Žin., 2001, Nr. 98-3482; 2004, Nr. 26-802, toliau – Akcizų įstatymas) 16 str. 3 dalimi.
3. Metodikoje vartojamos santrumpos ir sąvokos:
AMLAR – akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas;
laiduotojas – su Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos sudariusi bendradarbiavimo sutartį Europos Bendrijų teritorijoje veikianti banko įstaiga arba draudimo įmonė, kurioms kompetentingos institucijos suteikė teisę verstis atitinkamai banko arba draudimo veikla;
dokumentas – laidavimo arba garantijos dokumentas, skirtas užtikrinti mokestines prievoles, galinčias atsirasti akcizais apmokestinamų prekių gabenimo metu;
mokestinių prievolių įvykdymo užtikrinimo būdas – laidavimo, garantijos dokumentas ir piniginis užstatas, skirtas užtikrinti mokestines prievoles, galinčias atsirasti akcizais apmokestinamų prekių gabenimo, metu;
prekės – akcizais apmokestinamos prekės;
suma – dokumente nurodyta suma, kuria įsipareigoja laiduotojas;
valstybė narė arba valstybės narės teritorija – atitinkamos Europos Sąjungos valstybės narės teritorija, išskyrus Lietuvos Respubliką ir trečiąsias teritorijas. Atitinkamos valstybės narės teritorija laikomos ir teritorijos, kuriose, remiantis 1992 m. vasario 25 d. Tarybos direktyvos 92/12/EEB dėl bendrųjų procedūrų susijusių su akcizais apmokestinamais produktais, ir dėl tokių produktų laikymo, judėjimo nuostatomis, sudaryti ar kuriai skirti sandoriai laikomi atitinkamoje valstybėje narėje sudarytais ar jais skirtais sandoriais.
Kitos šioje Metodikoje vartojamos sąvokos atitinka Akcizų įstatyme ir kituose norminiuose aktuose nustatytas sąvokas.
II. DOKUMENTO SUMOS ARBA PINIGINIO UŽSTATO DYDŽIO APSKAIČIAVIMAS
4. Dokumento sumą ar piniginio užstato dydį, reikalingą užtikrinti prekių gabenimo taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą metu galinčių atsirasti mokestinių prievolių įvykdymą, AVMI AAS apskaičiuoja atsižvelgdamas į:
4.4. tai ar sandėlio savininkas tinkamai naudojo Metodikos 10 punkte nurodytą mokestinių prievolių įvykdymo užtikrinimo būdą (jeigu toks jau buvo pateiktas), kai jo suma buvo apskaičiuota atsižvelgiant į Metodikos 8 punkte nustatytas sąlygas. Tai yra, ar pagal Metodikos 8 punkte nurodytos sumos dokumentą (piniginį užstatą) prekės buvo gabenamos ne jūrų keliais arba ne geležinkelio transportu.
Šiuos duomenis raštu turėtų nurodyti sandėlio savininkas.
5. Mokestinių prievolių, galinčių atsirasti iš sandėlio gabenant prekes, kurioms taikomas AMLAR, į kitą Lietuvos Respublikos teritorijoje esantį sandėlį įvykdymui užtikrinti pateikto dokumento suma ar piniginio užstato dydis turi būti ne mažesnis už tokio gabenimo metu galinčias atsirasti mokestines prievoles. Tai yra, jo suma (dydis) turi būti ne mažesnė kaip apskaičiuota gabenamų prekių akcizų suma.
Pavyzdys
Sandėlio savininkas pateikė 2400 litų piniginį užstatą.(PU).
Iš sandėlio jis pageidauja išvežti 2300 litrų gazolio (prekių tarifinės grupės kodas 440).(Y)
1000 litrų produkto (Z) yra taikomas 1002 litų akcizų tarifas (X).
Piniginio užstato dydis turi būti apskaičiuotas taip: PU=XxY/Z. Šiuo konkrečiu atveju 1002X2300/1000=2305. Šiame pavyzdyje sandėlio savininkas pateikė pakankamą piniginį užstatą.
6. Iš sandėlio taikant AMLAR sandėlio savininkas į kitas valstybes nares prekes išvežti gali tik AVMI, kurios aptarnaujamoje teritorijoje įsteigtas sandėlis, AAS pateikęs dokumentą arba į AVMI atskirąją sąskaitą įmokėjęs piniginį užstatą.
7. Dokumento suma ar piniginio užstato dydis turi būti ne mažesnis už gabenamų prekių akcizų sumą, apskaičiuotą pavyzdyje nurodytu būdu.
8. Dokumento suma ar piniginio užstato dydis sandėlio savininkui raštu paprašius gali būti skaičiuojamas 10 proc. 7 punkte nurodytos sumos, jeigu į kitos valstybės narės sandėlį prekes, taikant AMLAR, gabena sandėlis, kurio savininkas:
8.1. neturi didesnių kaip 1000 litų mokestinių nepriemokų biudžetams ir (arba) fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija, neturi nepriemokų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui;
8.3. prašymą pateikęs asmuo (jeigu jis fizinis asmuo), o jeigu prašymą pateikė juridinis asmuo, – jo vadovas arba apskaitos tarnybos vadovas ir vyriausiasis finansininkas (buhalteris), taip pat asmuo, kuriam priklauso juridinio asmens kontrolinis akcijų (dalių, pajų) paketas (jeigu tai neribotos civilinės atsakomybės juridinis asmuo, – jo savininkas (narys), nėra pripažintas kaltu dėl nusikaltimų ir baudžiamųjų nusižengimų finansų sistemai arba ekonomikos ir verslo tvarkai ar dokumentų klastojimo arba kuris nors iš šių asmenų neturi neišnykusio teistumo dėl kurio nors iš šių nusikaltimų ar baudžiamųjų nusižengimų, taip pat kuriam nors iš šių asmenų nebuvo paskirta administracinė nuobauda pagal Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksą už:
8.3.1. ataskaitų ir dokumentų apie savo (fizinio asmens), įmonės, įstaigos arba organizacijos pajamas, turtą, pelną ir mokesčius pateikimo tvarkos pažeidimą ir mokesčių vengimą;
8.3.2. prekių pardavimą, laikymą ar gabenimą be dokumentų, taip pat specialių ženklų – banderolių (jeigu pagal teisės aktus prekės privalo būti pažymėtos tokiu būdu) ir dokumentų suklastojimą;
8.3.4. vertimąsi komercine, ūkine, finansine ar profesine veikla neturint licencijos (leidimo) vykdyti tokią veiklą arba licencijuojamos veiklos tvarkos pažeidimus;
8.3.5. Valstybinės mokesčių inspekcijos vadovų ir kitų pareigūnų teisėtų nurodymų nevykdymą, taip pat trukdymą įgyvendinti kitas minėtųjų pareigūnų teises;
8.4. asmeniui nenustatyti papildomi sandėlio veiklos reikalavimai, jeigu prašymą pateikęs asmuo yra įsteigęs kitus sandėlius;
9. Dokumento suma ar piniginio užstato dydis sandėlio savininkui raštu paprašius gali būti skaičiuojamas 1 proc. 7 punkte nurodytos sumos, jeigu į kitos valstybės narės sandėlį prekės, taikant AMLAR, gabenamos geležinkelio transportu ar jūrų keliais, o sandėlio savininkas:
9.1. neturi didesnių kaip 1000 litų mokestinių nepriemokų biudžetams ir (arba) fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija, neturi nepriemokų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui;
10. Jeigu Dokumentas ar piniginis užstatas skirtas užtikrinti ne konkretaus, o keleto išvežimo metu galinčias atsirasti mokestines prievoles, jo dydis turi būti apskaičiuotas taip:
10.2. kiekvieno numatomo išgabenimo konkrečia transporto priemone metu galinčios atsirasti mokestinės prievolės apskaičiuojamos Metodikos 5 punkte nurodytu būdu ir sudedamos. Jeigu sandėlio savininkas nori pasinaudoti galimybe pateikti 10 proc. arba atitinkamai 1 proc. laidavimo (garantijos) dokumentą, AVMI AAS papildomai turi įvertinti ar jis atitinka Metodikos 8 ar 7 punkte nurodytas sąlygas.
III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
11. Visi AVMI AAS darbuotojai, priimantys mokestinių prievolių įvykdymo užtikrinimo būdus, turi laikytis šioje Metodikoje nustatyto dokumento sumos ar piniginio užstato dydžio apskaičiavimo.