Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1749(5)

 

2011 m. kovo 30 d. Nr. 377

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 (Žin., 1994, Nr. 63-1238; 2009, Nr. 109-4650; 2010, Nr. 107-5536), 10 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo projekto Nr. XIP-1749(5) (toliau – Įstatymo projektas) tikslui – užtikrinti darnią atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo plėtrą, skatinti tolesnį naujų technologijų vystymąsi ir diegimą bei pagamintos energijos vartojimą.

2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

2.1. Įstatymo projekto 13 straipsnio 3 dalis nustato atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijai gaminti plėtros uždavinius iki 2020 metų. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo plėtros elektros energetikos sektoriuje uždaviniai, atlikus išsamius skaičiavimus, sąnaudų ir naudos analizę ir suderinus su bendru atsinaujinančių energijos išteklių plėtros tikslu, nustatyti Nacionalinėje atsinaujinančių energijos išteklių plėtros strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 789 (Žin., 2010, Nr. 73-3725). Įstatymo projekto 13 straipsnio 3 dalyje numatyta vėjo elektrinių galią padidinti ne mažiau kaip iki 850 MW (550 MW sausumoje ir 300 MW jūroje), saulės elektrinių galią – ne mažiau kaip iki 50 MW ir biokuro elektrinių galią – ne mažiau kaip iki 350 MW, o tai neatitinka Nacionalinėje atsinaujinančių energijos išteklių plėtros strategijoje nustatytų tikslų.

Įstatymo projekto 13 straipsnio 3 dalyje, numatant kiekvienos atsinaujinančių energijos išteklių plėtros tikslą, siūlytina vietoj žodžių „ne mažiau kaip iki“ vartoti žodį „iki“ ir nustatyti Nacionalinės atsinaujinančių energijos išteklių plėtros strategijos nuostatas atitinkančius tikslus. Įstatymo projekto 13 straipsnio 3 dalyje neturėtų būti numatytas vėjo elektrinių jūroje plėtros tikslas, nes vėjo elektrinių plėtros Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje esminius klausimus reglamentuoja Įstatymo projekto 22 straipsnis.

Taip pat siūlytina Įstatymo projekto 13 straipsnio 4 dalyje nenurodyti konkrečios datos, iki kurios turėtų būti parengtas tolesnės elektrinių ir infrastruktūros plėtros tvarkos aprašas. Tokiu atveju atitinkami dokumentai turės būti rengiami atsižvelgiant į esamus atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektros energijos gamybos pajėgumų plėtros tempus.

Atsižvelgiant į tai, siūlytina pakeisti Įstatymo projekto 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

13 straipsnis. Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijai gaminti plėtra

1. Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijai gaminti plėtra yra vienas iš strateginių valstybės energetikos politikos tikslų.

2. Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimas elektros energijai gaminti skatinamas šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

3. Šio Įstatymo uždaviniai elektros energetikos sektoriuje iki 2020 metų:

1) vėjo elektrinių sausumoje, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtąją galią padidinti iki 500 MW, neįskaitant mažųjų elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW;

2) saulės šviesos energijos elektrinių, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtąją galią padidinti iki 10 MW, neįskaitant mažųjų elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW;

3) hidroelektrinių, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtąją galią padidinti iki 141 MW, pirmenybę suteikiant nepatvankinėms technologijoms;

4) biokuro elektrinių, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtąją galią padidinti iki 224 MW.

4. Kai elektrinių įrengtoji galia viršija šio straipsnio 3 dalyje nurodytų įrengtųjų galių dydžius, Vyriausybė parengia ir patvirtina tolesnės elektrinių, perdavimo ir skirstomųjų tinklų, pažangiųjų tinklų ir elektros energijos akumuliavimo infrastruktūros plėtros tvarkos aprašą, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos įsipareigojimus dėl aplinkos taršos mažinimo, energijos tiekimo saugumo ir patikimumo užtikrinimo bei vartotojų teisių ir teisėtų interesų apsaugos reikalavimus.“

2.2. Vadovaujantis Įstatymo projekto 20 straipsnio nuostatomis, leidimai plėtoti elektrines aukciono būdu būtų išduodami didesnės kaip 350 kW galios elektrinėms. Siūlytina ne aukciono būdu leidimus gaunančių elektrinių galią sumažinti iki 30 kW ir 20 straipsnyje vietoj skaičiaus „350“ įrašyti skaičių „30“.

Atitinkami pakeitimai būtini ir Įstatymo projekto 11 straipsnio 1, 2 punktuose ir 16 straipsnio 5 dalies 6 punkte.

2.3. Įstatymo projekto 22 straipsnio 5 dalis nustato, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2012 m. sausio 1 d. parengia ir patvirtina Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje elektrinių statybos schemą, atlieka ir patvirtina strateginį pasekmių aplinkai vertinimą. Kadangi nurodyti dokumentai negali būti parengti per Įstatymo projekte tam skiriamą laiką, siūlytina vietoj datos „2012 m. sausio 1 d.“ įrašyti datą „2013 m. sausio 1 d.“, vietoj žodžių „atlieka ir patvirtina“ – žodį „organizuoja“ ir Įstatymo projekto 22 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

„5. Šio straipsnio 4 dalyje nurodytą schemą parengia ir strateginį pasekmių aplinkai vertinimą iki 2013 m. sausio 1 d. organizuoja Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“

2.4. Atsižvelgiant į tai, kad:

1) Lietuvos Respublikos Seimo 2010 m. gruodžio 9 d. priimtame Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 24, 28, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatyme atsisakyta „specialiosios programos“ sąvokos, o biudžetinių įstaigų pajamos apibrėžiamos kaip biudžetinių įstaigų lėšos, gaunamos atliekant funkcijas, numatytas jų veiklą reglamentuojančiuose dokumentuose (išskyrus valstybės rinkliavą ir žyminį mokestį), kurios įmokamos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą ar savivaldybių biudžetus ir naudojamos vadovaujantis įstatymais ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais šių įstaigų patvirtintoms programoms finansuoti,

2) elektros energijos gamyboje naudojami produktai atleidžiami nuo akcizų, todėl numatytas finansavimo šaltinis iš akcizų pajamų neduotų,

3) visos Atsinaujinančių energijos išteklių plėtros specialiajai programai finansuoti numatytos lėšos – Europos Sąjungos paramos lėšos, pajamų įmokos, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos ir kita – negalėtų būti laikomos vienoje Valstybės iždo sąskaitoje (kaip nurodyta Įstatymo projekto 41 straipsnyje),

siūlytina atsisakyti Atsinaujinančių energijos išteklių plėtros specialiosios programos ir patikslinti Įstatymo projekto 41 ir 42 straipsnius dėl Atsinaujinančių energijos išteklių plėtros specialiosios programos ir jos lėšų naudojimo. Įstatymo projekto 41 straipsnyje numatyti tik Nacionalinės atsinaujinančių energijos išteklių plėtros programos įgyvendinimo priemonių plano finansavimo šaltinius, o 42 straipsnyje – kam šios lėšos gali būti naudojamos.

Atsižvelgiant į šiuos pakeitimus, būtina keisti visus Įstatymo projekto straipsnius, kuriuose yra nuorodų į Atsinaujinančių energijos išteklių plėtros specialiąją programą.

2.5. Kadangi vėjo jėgainių darbas (naudojimas) gali trikdyti oro erdvės stebėjimo įrangos (radiolokatorių) darbą ir taip trukdyti Lietuvos kariuomenei atlikti oro gynybos, oro erdvės stebėjimo ir kontrolės funkcijas bei pakenkti nacionalinio saugumo interesams, siūlytina pakeisti Įstatymo projekto 49 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Vėjo jėgainių projektavimas ir statybos vietos iš anksto, atliekant teritorinio planavimo veiksmus (rengiant specialiuosius, detaliuosius planus arba žemėtvarkos projektus), derinami su Lietuvos kariuomene ir atitinkamomis kitomis institucijomis įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.“

2.6. Įstatymo projekto 51 straipsnio 5 dalyje Krašto apsaugos ministerijai nustatyta funkcija turėtų būti pavesta Lietuvos kariuomenei, kadangi informacijos teikimas apie Lietuvos Respublikos teritorijas, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo klausimus, gali būti taikomi tam tikri apribojimai atsinaujinančių energijos išteklių įrenginiams, glaudžiai susijęs su Lietuvos kariuomenės atliekamomis oro gynybos, oro erdvės stebėjimo ir kontrolės funkcijomis.

Siūlytina pakeisti Įstatymo projekto 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Lietuvos kariuomenė Vyriausybės nustatyta tvarka teikia informaciją apie Lietuvos Respublikos teritorijas, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo klausimus, gali būti taikomi tam tikri apribojimai atsinaujinančių energijos išteklių įrenginiams.“

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

ENERGETIKOS MINISTRAS                                                         ARVYDAS SEKMOKAS

 

_________________