Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TAUTINIŲ MAŽUMŲ ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1648

 

2010 m. kovo 17 d. Nr. 280

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2010 m. sausio 22 d. sprendimą Nr. SV-S-562, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos tautinių mažumų įstatymo projektui Nr. XIP-1648 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projektu atkartojamos Europos Tarybos tautinių mažumų apsaugos pagrindų konvencijos (toliau – Pagrindų konvencija), kurią Seimas ratifikavo 2000 m. vasario 17 d. įstatymu Nr. VIII-1548 (Žin., 2000, Nr. 20-497) ir kuri yra sudedamoji Lietuvos teisinės sistemos dalis, nuostatos, jų neišaiškinant ir nedetalizuojant. Pažymėtina, kad Įstatymo projekto 2 straipsnio nuostatos neapima visų Pagrindų konvencijos garantuojamų teisių, pavyzdžiui, nėra numatyta Pagrindų konvencijoje įtvirtinta kiekvieno tautinei mažumai priklausančio asmens teisė laisvai rengti taikius susirinkimus (Pagrindų konvencijos 7 straipsnis), teisė į žodžio, minties laisvę (Pagrindų konvencijos 7 ir 9 straipsniai).

2. Nėra nustatytos pagrindinės Įstatymo projekte vartojamos sąvokos, tokios kaip „tautinė mažuma“, „tautinei mažumai priklausantys asmenys“, „tautinių mažumų asociacija“ ir kitos.

3. Įstatymo projekte yra įtvirtinamos tik tautinėms mažumoms priklausančių asmenų teisės, tačiau nėra numatyta jokių pareigų, pavyzdžiui, laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų, saugoti ir gerbti valstybės suverenumą bei jos teritorijos vientisumą, valstybinę kalbą, kultūrą, tradicijas ir papročius, nepažeisti kitų asmenų teisių (pareigos yra apibrėžtos ir Pagrindų konvencijos 20, 21 ir kituose straipsniuose).

4. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 punkte nustatoma teisė mokytis gimtąja kalba, sudarant sąlygas turėti grupes, fakultetus ir filialus aukštosiose mokyklose, rengiančiose auklėtojus, mokytojus ir kitus tautinių bendrijų poreikiams tenkinti reikalingus specialistus, tačiau nei Įstatymo projekte, nei Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nenurodyta, kokiu pagrindu, kokiais būdais ir priemonėmis tai bus įgyvendinta.

5. Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalyje neaptariama, kokiu pagrindu ir kokiu lygiu (pavyzdžiui, vyriausybiniu, jei Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimu bus nustatoma informacinių užrašų teikimo mažumos kalba tvarka, ar tik administracinių vienetų savivaldos lygiu) bus priimami sprendimai dėl tautinių mažumų kalbų vartojimo informaciniuose užrašuose. Be to, Įstatymo projekte nėra apibrėžta sąvoka „informaciniai užrašai“.

6. Atkreipiame dėmesį, kad priėmus Įstatymo projektą atsirastų kolizija tarp šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo (Žin., 1995, Nr. 15-344) ir Įstatymo projekte išdėstytų nuostatų. Įstatymo projekto 4 straipsnyje įtvirtinta nuostata, numatanti administracinių teritorinių vienetų, kuriuose kompaktiškai gyvena tautinė mažuma, vietos įstaigose ir organizacijose bei informaciniuose užrašuose oficialų dviejų kalbų vartojimą, prieštarautų Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo 4 ir 17 straipsniams. Todėl Įstatymo projektą reikėtų teikti kartu su Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu.

7. Paminėtina, kad Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta Lietuvos Respublikos piliečių teisė, gaunant pasą, pasirinkti savo tautybę pagal tėvų ar vieno iš jų tautybę neatitinka šiuo metu galiojančio teisinio reglamentavimo. Lietuvos Respublikos paso įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3524) 4 straipsnyje, kuriame nurodomi į pasą įrašomi duomenys apie Lietuvos Respublikos pilietį, apskritai nėra įtvirtinta prievolė nurodyti Lietuvos Respublikos piliečio tautybę. Be to, Lietuvos Respublikoje pagrindinis Lietuvos Respublikos piliečio asmens dokumentas, patvirtinantis jo asmens tapatybę ir pilietybę, yra asmens tapatybės kortelė. Jos išdavimo tvarką reglamentuojančio Lietuvos Respublikos asmens tapatybės kortelės įstatymo (Žin., 2001, Nr. 97-3417) 4 straipsnyje taip pat nėra prievolės įrašyti į asmens tapatybės kortelę duomenis apie asmens tautybę.

Pažymėtina, kad dabar galiojantys teisės aktai yra suderinti su Europos Sąjungos teisės reikalavimais, įtvirtintais asmens duomenų teisinės apsaugos srityje.

8. Remdamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 3 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų veiklos strategijos nuostatų įgyvendinimo priemonės“ 1 180 punktu, Kultūros ministerija 2010 metais parengs Lietuvos Respublikos tautinių mažumų įstatymo pakeitimo įstatymo projektą.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

KULTŪROS MINISTRAS                                                                REMIGIJUS VILKAITIS

 

_________________