Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL VISUOMENĖS TEISINIO ŠVIETIMO 2009–2012 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2008 m. spalio 29 d. Nr. 1120
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767 (Žin., 2006, Nr. 80-3143), 15.16 punktą ir siekdama užtikrinti visuomenės teisinio švietimo sistemos tęstinumą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Rekomenduoti savivaldybėms, nevalstybinėms organizacijoms ir teisininkus rengiančioms aukštosioms mokykloms dalyvauti įgyvendinant Visuomenės teisinio švietimo 2009–2012 metų programą.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2008 m. spalio 29 d. nutarimu Nr. 1120
VISUOMENĖS TEISINIO ŠVIETIMO 2009–2012 METŲ PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Visuomenės teisinio švietimo 2009–2012 metų programa (toliau vadinama – ši programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767 (Žin., 2006, Nr. 80-3143), 15.16 punktu, Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2007, Nr. 23-879), ir siekiant užtikrinti visuomenės teisinio švietimo sistemos plėtrą.
2. Šioje programoje visuomenės teisiniu švietimu laikomas procesas, per kurį asmenims sudaromos galimybės įgyti teisinių žinių ir gebėjimų, kad jie tinkamai naudotųsi savo teisėmis ir laisvėmis teisinėje sistemoje, jas gintų ir atliktų pareigas. Visuomenės teisinis švietimas svarbus siekiant užtikrinti, kad visuomenė geriau prisitaikytų prie nuolat kintančių arba naujų teisės normų, išmanydama savo teises, laisves ir pareigas. Visuomenės teisinis švietimas – teisinės sąmonės ugdymas, teisinės informacijos teikimas ir teisinis konsultavimas. Visuomenės teisinis švietimas apima Lietuvos ir Europos Sąjungos teisę.
3. Teisinės sąmonės ugdymas, teisinės informacijos teikimas ir teisinis konsultavimas – pagrindinės visuomenės teisinio švietimo priemonės. Šią programą numatoma įgyvendinti atsižvelgiant į įvairių socialinių visuomenės grupių poreikius, ypač daug dėmesio skirti jaunimui ir suaugusiesiems, kurie nėra įgiję atitinkamos kompetencijos. Visuomenės teisinis švietimas taip pat glaudžiai susijęs su žmogaus teisių ir laisvių apsauga. Efektyvus visuomenės teisinio švietimo priemonių naudojimas užtikrina veiksmingą visuomenės teisinį švietimą.
II. APLINKOS ANALIZĖ
5. Teisinės informacijos poreikis:
5.1. Lietuvos Respublikos Prezidento 2000 m. gruodžio 20 d. dekretu Nr. 1142 „Dėl komisijos teisėkūros modeliui parengti sudarymo“ (Žin., 2000, Nr. 110-3528) sudarytai komisijai pavesta parengti teisėkūros modelį ir pasiūlymus dėl jo įgyvendinimo. Manyta, kad į teisėkūros procesą įtraukus teisines konsultacijas bus užtikrintas visuomenės teisinis švietimas aktualiais klausimais, tačiau atsižvelgiant į tai, kad didžioji visuomenės dalis neaktyviai dalyvauja teisėkūros procese, nuspręsta, kad visuomenės įtraukimas į teisėkūros procesą – nepakankama priemonė visuomenės teisiniam švietimui užtikrinti ir todėl svarbu gyventojus informuoti apie rengiamus naujus teisės aktų projektus ir įsigaliojusius naujus teisės aktus.
5.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196 (Žin., 2001, Nr. 86-3015), įtvirtintas tikslas skatinti visuomenės teisinį švietimą, ištirti teisinių žinių poreikį visuomenėje, sukurti ir įgyvendinti programas ir priemones, taip užtikrinti prieigą prie teisės aktų ir teisės aktų projektų. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2004 m. gruodžio 14 d. nutarimu Nr. X-43 (Žin., 2004, Nr. 181-6703), ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767, įtvirtintas tikslas įgyvendinti visuomenės teisinio švietimo sistemą, leidžiančią kiekvienam moksleiviui dar vidurinėje mokykloje pasirinkti teisės pagrindų kursą, suteikiantį esminių teisinių žinių apie šeimą, darbo santykius ir santykius su valdžios institucijomis.
5.3. Teisingumo ministerija nuo 2001 metų tvirtina visuomenės teisinio švietimo programos įgyvendinimo priemonių metinius planus, siekdama informuoti visuomenę įvairiomis priemonėmis – rengiant televizijos ir radijo laidas, leidžiant ir platinant lankstinukus, brošiūras ir kita.
5.4. Teisingumo ministerijos struktūrinis padalinys, atsakingas už viešuosius ryšius, 2002 metais, gavęs paramą iš Jungtinių Tautų vystymo programos, pradėjo teikti visuomenei teisinę informaciją, kurios pagrindinis tikslas – informuoti asmenį, kuris kreipiasi, apie tai, kaip gali būti išspręsta jam rūpima problema, arba nusiųsti jį į tam tikrą instituciją.
5.5. 2004 ir 2008 metais apklausus savivaldybių administracijų valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, paaiškėjo, kad į savivaldybių institucijas daugiausia kreipiamasi dėl darbo teisės, šeimos teisės, vaikų išlaikymo, skolų išieškojimo, nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo. Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos ir savivaldybių institucijos pastebi, kad socialiai remtini asmenys ne visada sugeba teisine pagalba pasinaudoti dėl informacijos apie valstybės garantuojamos teisinės pagalbos teikimą stokos.
5.6. Iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 29 d. nutarimu Nr. 1675 (Žin., 2004, Nr. 188-7015) buvo patvirtinta Visuomenės teisinio švietimo programa (toliau vadinama – 2004–2008 metų programa), Lietuvoje nebuvo vienodo teisinio reguliavimo teisinės sąmonės ugdymo, teisinės informacijos teikimo ir teisinio konsultavimo srityse. Tam tikras funkcijas, susijusias su visuomenės teisinio švietimo, asmens teisių ir laisvių užtikrinimu, atliko įvairios institucijos. Visuomenės teisinis švietimas buvo stichiškas. Po to, kai buvo patvirtinta 2004–2008 metų programa, į visuomenės teisinės sąmonės ugdymą, teisinės informacijos teikimą ir teisinį konsultavimą įsitraukė Teisingumo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija ir Vidaus reikalų ministerija.
6. Teisingumo ministerija kartu su Švietimo ir mokslo ministerija, Vidaus reikalų ministerija nuo 2005 metų įgyvendina 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemones, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 920 (Žin., 2005, Nr. 103-3819). Šios priemonės leidžia įgyvendinant 2004–2008 metų programą dalyvaujančioms institucijoms kurti bendrą visuomenės teisinės sąmonės ugdymo, teisinės informacijos teikimo ir teisinio konsultavimo sistemą Lietuvoje.
7. 2004–2008 metų programos įgyvendinimą užtikrino Teisingumo ministerijos atliekama visuomenės teisinio švietimo sistemos stebėsena. Įgyvendindama 2004–2008 metų programą, Teisingumo ministerija aktyviai bendradarbiavo su nevalstybinėmis organizacijomis ir teisininkus rengiančiomis aukštosiomis mokyklomis. Kartu su ministerija minėtos įstaigos vykdė visuomenės teisinį švietimą, nuolat teikė teisines konsultacijas, sudarė galimybes daugiau sužinoti apie konkrečią teisės sritį. Teisingumo ministerija organizavo įvairius renginius, susijusius su visuomenės teisiniu švietimu. Teisingumo ministerijos iniciatyva, minint Lietuvos Respublikos Konstitucijos 15 metų sukaktį, 2007 metais pirmą kartą surengtas Lietuvos Respublikos Konstitucijos egzaminas. Bendradarbiaujant su Švietimo ir mokslo ministerija, išleistas vadovėlis moksleiviams „Teisė kiekvienam“. Teisingumo ministerija kiekvienais metais leido informacinius lankstinukus ir brošiūras, suteikiančius asmenims galimybę savarankiškai susipažinti su svarbia teisine informacija. Organizuotos teisinės informacijos sklaidos kampanijos per radiją, televiziją ir spaudoje.
III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
8. Šios programos tikslas – užtikrinti visuomenės teisinio švietimo sistemos, sudarančios galimybes gyventojams įgyti teisinių žinių ir gebėjimų, kad jie tinkamai naudotųsi savo teisėmis ir laisvėmis teisinėje sistemoje, jas gintų ir atliktų pareigas, plėtrą.
9. Šios programos uždaviniai:
9.2. formuoti teisinę sąmonę ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo lavinimo programas vykdančiose įstaigose ir neformaliajame suaugusiųjų švietime, sudaryti palankesnes teisinės savišvietos sąlygas;
IV. VERTINIMO KRITERIJAI IR NUMATOMI REZULTATAI
10. Numatomi šios programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai:
10.1. asmenų, įgijusių pakankamai teisinių žinių ir gebėjimų, daugėjimas (visų gyventojų procentais);
10.2. visuomenės teisinio švietimo projektų, vykdomų bendradarbiaujant su nevalstybinėmis organizacijomis, skaičius;
10.3. išleistų brošiūrų, leidinių, plakatų, straipsnių spaudoje, skirtų šviesti gyventojus svarbiais teisiniais klausimais ir informuoti apie naujausius teisės aktų pakeitimus, skaičius;
10.4. organizuotų televizijos ir radijo laidų, skirtų visuomenei informuoti apie svarbiausius Europos Sąjungos ir nacionalinius teisės aktus arba jų projektus, skaičius;
11. Numatomi šios programos įgyvendinimo rezultatai:
11.1. daugės asmenų, įgijusių pakankamai teisinių žinių ir gebėjimų (iki 18 procentų visų gyventojų);
11.2. bendradarbiaujant su nevalstybinėmis organizacijomis, bus įgyvendinta 16 visuomenės teisinio švietimo projektų;
11.3. bus organizuotos ne mažiau kaip 8 informacinės sklaidos kampanijos gyventojams rūpimais teisiniais klausimais;
11.5. bus organizuota iki 30 renginių, seminarų ar konferencijų visuomenės teisinio švietimo klausimais;
V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA IR ATSISKAITYMAS UŽ REZULTATUS
12. Šios programos įgyvendinimo priemones vykdančios institucijos atsiskaito Teisingumo ministerijai – ne vėliau kaip iki kitų metų vasario 1 dienos pateikia praėjusių metų priemonių įgyvendinimo ataskaitą.
13. Pasibaigus metams kartu su metine veiklos ataskaita Teisingumo ministerija teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir šios programos įgyvendinimo ataskaitą, kurios kopija teikiama Finansų ministerijai.
14. Šią programą įgyvendinančios institucijos yra Teisingumo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija ir Kultūros ministerija.
15. Ši programa įgyvendinama iš atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme atsakingiems vykdytojams patvirtintų bendrųjų asignavimų.
Visuomenės teisinio švietimo 2009–2012 metų programos
priedas
VISUOMENĖS TEISINIO ŠVIETIMO 2009–2012 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS
Programos uždaviniai |
Priemonės |
Įgyvendinimo terminai |
Preliminarus lėšų poreikis (tūkst. litų) |
Atsakingi vykdytojai |
|||
2009 metais |
2010 metais |
2011 metais |
2012 metais |
||||
1. Koordinuoti visuomenės teisinio švietimo sistemos veiklą |
1.1. Rengti, tvirtinti ir vykdyti kasmetinius Visuomenės teisinio švietimo programos (toliau vadinama – Programa) įgyvendinimo planus, kuriuose būtų paskirstytos Programos įgyvendinimo priemonėms skirtos lėšos ir nurodyti jų įvykdymo terminai |
2009 metų I ketvirtis, 2009–2011 metų IV ketvirtis |
|
|
|
|
Teisingumo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
1.2. Sudaryti iš Teisingumo ministerijos, Švietimo ir mokslo ministerijos, Kultūros ministerijos, joms pavaldžių institucijų ir švietimo įstaigų, savivaldybių institucijų specialistų darbo grupę Programos įgyvendinimo priemonėms koordinuoti, kuri bendradarbiautų visuomenės teisinio švietimo klausimais ir teiktų pasiūlymus dėl visuomenės teisinio švietimo sistemos tobulinimo |
2009 metų I ketvirtis |
|
|
|
|
Teisingumo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
|
1.3. Kaupti, analizuoti ir viešai skelbti informaciją interneto tinklalapiuose (www.teisingumas.lt, www.tm.lt, www.smm.lt) apie vykdomą visuomenės teisinį švietimą ir jo rezultatus |
2009–2012 metai |
|
|
|
|
Teisingumo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
|
1.4. Kartą per metus organizuoti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, nevalstybinių organizacijų atstovų mokymą ir kvalifikacijos tobulinimą – stiprinti jų administracinius ir specialiuosius visuomenės teisinio švietimo srities gebėjimus |
2009–2012 metų |
5 |
5 |
5 |
5 |
Teisingumo ministerija |
|
1.5. Semtis Europos Sąjungos ir kitose valstybėse patirties, susijusios su visuomenės teisinio švietimo sistemomis ir jų taikymu, keistis su jomis informacija šiais klausimais |
2009–2012 metai |
10 |
10 |
10 |
10 |
Teisingumo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
|
5 |
5 |
5 |
5 |
||||
2. Formuoti teisinę sąmonę ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo lavinimo programas vykdančiose įstaigose ir neformaliajame suaugusiųjų švietime, sudaryti palankesnes teisinės savišvietos sąlygas |
2.1. Parengti bendrojo lavinimo mokykloms teisės pagrindų mokymo programas, skatinti ir stebėti teisės pagrindų mokymą, aprūpinti ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo lavinimo programas vykdančias institucijas teisinio ugdymo priemonėmis ir pristatyti pedagogams jų naudojimo galimybes ugdymo procese |
2009–2012 metai |
40 |
40 |
40 |
40 |
Teisingumo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija |
10 |
10 |
10 |
10 |
||||
2.2. Atsižvelgiant į poreikį, rengti teisės pagrindų mokantiems pedagogams skirtas tęstinių studijų programas, sudarančias galimybes įgyti edukologijos magistro laipsnį, įgyvendinant pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo programas, pabrėžti teisinio ugdymo klausimus |
|
10 |
10 |
10 |
10 |
Švietimo ir mokslo ministerija |
|
2.3. Skatinti ir prižiūrėti neformaliojo teisinio švietimo programas |
2009–2012 metai |
10 |
10 |
10 |
10 |
Švietimo ir mokslo ministerija |
|
2.4. Organizuoti, vykdyti ir koordinuoti Lietuvos Respublikos Konstitucijos egzaminą |
2009–2012 metų |
60 |
60 |
60 |
60 |
Teisingumo ministerija |
|
2.5. Bendradarbiaujant su nevalstybinėmis organizacijomis, organizuoti valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose ne mažiau kaip 4 renginius, konferencijas, seminarus visuomenės teisinio švietimo klausimais, taip pat kasmet organizuoti atvirų durų dienas Tarptautinės žmogaus teisių dienos ir kitomis progomis |
2009–2012 metai |
20 |
20 |
20 |
20 |
Teisingumo ministerija |
|
3. Sistemingai informuoti ir konsultuoti socialines visuomenės grupes teisiniais klausimais |
3.1. Bendradarbiaujant su nevalstybinėmis organizacijomis, įgyvendinti bendrus visuomenės teisinio švietimo projektus |
2009–2012 metai |
250 |
250 |
250 |
250 |
Teisingumo ministerija |
3.2. Įkurti tarpžinybinę komisiją, koordinuojančią žmogaus teisių srityje dirbančių institucijų veiklą ir bendradarbiaujančią su tarptautinėmis žmogaus teisių organizacijomis |
2009 metų II ketvirtis |
|
|
|
|
Teisingumo ministerija |
|
3.3. Kasmet organizuoti sociologinį tyrimą, kuris nustatytų visuomenės teisinių žinių lygį |
2009–2012 metų |
30 |
30 |
30 |
30 |
Teisingumo ministerija |
|
3.4. Naudojantis visuomenės informavimo priemonėmis, šviesti visuomenę apie svarbiausius Europos Sąjungos ir nacionalinius teisės aktus ir jų projektus, kasmet organizuoti ne mažiau kaip 2 informacinės sklaidos kampanijas gyventojams rūpimais klausimais |
2009–2012 metai |
300 |
300 |
300 |
300 |
Teisingumo ministerija |
|
3.5. Kasmet Lietuvos miestų ir miestelių bibliotekose įsteigti ne mažiau kaip 2 teisinės informacijos prieigos vietas, kuriose visuomenė galėtų susipažinti su naujausiais teisės aktais ir kita teisine informacija, organizuoti teisinės informacijos prieigų vietose visuomenės teisinio švietimo renginius |
2009–2012 metai |
15 |
15 |
15 |
15 |
Teisingumo ministerija, Kultūros ministerija |
|
|
|
Iš viso |
765 |
765 |
765 |
765 |
|