LIETUVOS RESPUBLIKOS
ENERGETIKOS
Į S T A T Y M A S
1995 m. kovo 28 d. Nr. I-828
Vilnius
BENDROJI DALIS
1 straipsnis. Sąvokos ir apibrėžimai
energetika – ūkio dalis, kuri apima energijos išteklių žvalgymą, gavybą, transportavimą ir laikymą, įvairių energijos rūšių gamybą, transformavimą, paskirstymą, perdavimą, prekybą bei energijos naudojimą;
energetikos sistema – tai energetikos įmonių (bendrovių), susijusių techniniais, organizaciniais arba (ir) ekonominiais ryšiais ir darbo režimo funkcijomis, visuma;
energetikos sektorius – tai energetikos dalis, susijusi su kuria nors energijos išteklių ar energijos rūšimi: kuru, elektra, šiluma;
pirminiai energijos ištekliai – tai gamtos ištekliai, kurie gali būti tiesiogiai naudojami kurui (skalūnai, anglis, durpės, biomasė, degiosios dujos) arba energijai gaminti (branduolinis kuras, nafta, hidroenergija, saulės, vėjo ar geoterminė energija);
atsinaujinantys energijos ištekliai – tai savaime atsikuriantys ar atkuriami gamtos ištekliai: hidroenergetika, mediena, biomasė, kurie gali būti panaudoti energetikos tikslams;
antriniai energijos ištekliai – bet kokio technologinio proceso metu gaunama energija transformuojant pirminę energiją arba kitą energiją, kuri nepanaudojama tam technologiniam procesui;
energetikos įmonė – ekonomiškai ir juridiškai įteisintas savarankiškas ūkio subjektas, kurio vienas ar keli pagrindiniai tikslai yra energetinė veikla;
energetinė veikla – tai veikla, susijusi su energijos išteklių žvalgymu, gavyba, transportavimu, paskirstymu, energijos gamyba, perdavimu, prekyba ar energetikos įrenginių eksploatacija;
2 straipsnis. Energetikos įstatymo paskirtis
Energetikos įstatymas nusako bendrąsias energetikos veiklos nuostatas, energetikos plėtojimo, funkcionavimo ir valdymo pagrindus. Atskirų energetikos sektorių, valstybės, savivaldybių ir privačių įmonių, energijos gamintojų, tiekėjų ir vartotojų veiklą, jų teisinius ir ekonominius santykius, jeigu šių santykių objektas yra energija ar energijos ištekliai, reglamentuoja kiti įstatymai ir poįstatyminiai aktai.
3 straipsnis. Energetikos politikos tikslai
Pagrindiniai valstybės energetikos politikos tikslai yra:
4) patikimo apsirūpinimo energijos ištekliais siekimas ir garantavimas naudojant įvairius energetinius išteklius, tarp jų vietinius, importuojant kurą ne iš vienos valstybės, atsižvelgiant į demonopolizavimo ir decentralizavimo būtinumą;
5) gamintojų ir vartotojų skatinimas efektyviai naudoti vietinius, atsinaujinančius ir antrinius energijos išteklius;
6) patikima, kokybiška ir kiek įmanoma mažiausiomis išlaidomis elektros, šilumos ir kuro gamyba bei tiekimas iš energetikos sektorių;
II SKIRSNIS
ENERGIJOS IŠTEKLIŲ NAUDOJIMAS
4 straipsnis. Pagrindinės energijos išteklių naudojimo nuostatos
Energijos išteklių gavėjų ir energijos gamintojų, vartotojų ir tiekėjų tarpusavio santykiai grindžiami sutartimis.
5 straipsnis. Energetinės veiklos poįstatyminių aktų tvirtinimo tvarka
Energetinės veiklos poįstatyminius aktus tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba kitos institucijos Vyriausybės nustatyta tvarka.
Įmonės, įstaigos, organizacijos ir gyventojai (energijos gamintojai, tiekėjai ir vartotojai), be šio įstatymo, privalo laikytis ir kitų norminių aktų (įrengimo, eksploatavimo, darbų saugos, darbuotojų mokymo bei atestavimo taisyklių ir pan.), kurie reglamentuoja techninius, eksploatacijos ir kitus energetikos klausimus. Šiuos norminius aktus tvirtina Energetikos ministerija arba kitos Lietuvos valstybės institucijos pagal savo kompetenciją.
6 straipsnis. Energijos taupymo fondas
Kad būtų efektyviai įgyvendinamos energijos išteklių gavybos ir energijos gamybos bei naudojimo priemonės, sudaromas energijos taupymo fondas.
Fondo lėšos naudojamos energijos taupymo ir efektyvaus naudojimo programoms finansuoti, vietinių, atsinaujinančių ir antrinių energijos išteklių naudojimo priemonėms diegti, eksploatuoti ir plėtoti.
7 straipsnis. Energetika ir aplinkos apsauga
Energetinę veiklą reglamentuoja aplinkos apsaugos įstatymai, poįstatyminiai aktai, kiti norminiai dokumentai atsižvelgiant į priimtų tarptautinių susitarimų (konvencijų) aplinkosaugos klausimais reikalavimus.
III SKIRSNIS
ENERGETIKOS STRATEGIJA IR INVESTICIJOS
9 straipsnis. Nacionalinės energetikos strategijos formavimas
Nacionalinės energetikos strategijos siekis yra apibrėžti energetikos plėtojimo tikslus, svarbiausius jos valdymo principus atsižvelgiant į ūkio raidą rinkos sąlygomis.
Nacionalinė energetikos strategija apima šiuos sektorius:
Nacionalinė energetikos strategija sudaroma ne mažiau kaip 20 metų ir tikslinama ne rečiau kaip kas 5 metai.
Nacionalinės energetikos strategijos rengimas gali būti finansuojamas iš valstybės lėšų. Už jos parengimą atsako Energetikos ministerija.
10 straipsnis. Investicijos
Valstybinės reikšmės energetikos objektai statomi vadovaujantis Nacionaline energetikos strategija. Jie gali būti finansuojami iš įvairių šaltinių konkurso būdu. Valstybinio kapitalo dydis turi garantuoti valstybei kontrolinį akcijų paketą.
11 straipsnis. Kuro atsargos
Energijos tiekimo patikimumui didinti energetikos įmonėse sudaromos ūkinės kuro atsargos. Jos privalo būti ne mažesnės už tą kuro kiekį, kuris reikalingas 2 mėnesių energijos poreikiams tenkinti.
Kuro valstybinių atsargų sudarymo, saugojimo, naudojimo ir jo apskaitos tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Už kuro valstybinių atsargų sudarymą ir naudojimą atsako Energetikos ministerija.
12 straipsnis. Atsinaujinančių ir antrinių energijos išteklių naudojimas
Valstybė (savivaldybė), formuodama mokesčių politiką, teikdama lengvatinius kreditus, subsidijas, skatina atsinaujinančių ir antrinių energijos išteklių efektyvų naudojimą.
Jeigu atsinaujinančių energijos išteklių vartotojai pageidauja, jų autonominiais įrenginiais pagamintos energijos perteklius turi būti priimamas į energetikos tinklus ir su šiais vartotojais atsiskaitoma pagal sutartines kainas bei tarifus. Prijungimo prie energetikos tinklų tvarką ir sąlygas nustato Energetikos ministerija.
Vietinių, atsinaujinančių ir antrinių energijos išteklių efektyvaus naudojimo priemonėms įgyvendinti suteikiami kreditai. Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato kreditų teikimo ir grąžinimo tvarką.
IV SKIRSNIS
ENERGETIKOS TVARKYMO PAGRINDAI
13 straipsnis. Nuosavybė
Visi pirminiai energijos ištekliai, esantys Lietuvos žemės gelmėse ir kontinentiniame šelfe Baltijos jūroje, yra išimtinė valstybės nuosavybė. Jie naudojami pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka suteiktas licencijas.
Energetikos įmonės (bendrovės) gali būti bet kokios įstatymų leidžiamos nuosavybės formos, išskyrus valstybinės reikšmės energetikos įmones, kurių sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas Vyriausybės teikimu.
Lietuvos Respublikos teritorijoje gali būti steigiamos valstybinės, privačios, bendros Lietuvos ir užsienio valstybių, taip pat užsienio valstybių nuosavybės energetikos įmonės ir objektai. Jų buvimo Lietuvos Respublikos teritorijoje sąlygas reglamentuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė, remdamasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo ir kitais Lietuvos Respublikoje galiojančiais įstatymais, tarpvalstybinėmis sutartimis.
Draudžiama steigti, parduoti ar perduoti energetikos įmones bei suteikti licencijas energijos ištekliams eksploatuoti užsienio valstybių juridiniams ar fiziniams asmenims, jeigu tai gali pakenkti Lietuvos Respublikos interesams arba didina jos priklausomybę nuo užsienio valstybių energetikos monopolio.
14 straipsnis. Žemės suteikimas naudotis ir nuomojimas
Žemė energijos gamybos ir perdavimo objektams statyti ir plėsti, elektros linijoms ir vamzdynams bei kitiems įrenginiams statyti suteikiama naudotis ar nuomojama žemės įstatymų ir poįstatyminių aktų nustatyta tvarka.
Energetikos objektų, elektros tiekimo linijų ir vamzdynų bei kitų įrenginių apsaugai ir normaliam eksploatavimui užtikrinti nustatomos apsaugos zonos. Apsaugos zonų žemė nepaimama iš žemės savininkų bei kitų žemės naudotojų ir yra riboto ūkinio naudojimo.
Energetikos objektų, elektros tiekimo linijų ir vamzdynų apsaugos taisykles tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Žemės naudojimo ribojimo konkrečios sąlygos ir kompensacija už galimus nuostolius dėl tokio ribojimo įforminamos rašytine, notariškai tvirtinama sutartimi, sudaroma tarp žemės savininko ar kito žemės naudotojo ir energetikos sistemos (įmonės). Žemės savininkų ir energetikos sistemų (įmonių) sutartys dėl žemės naudojimo įsigalioja įregistravus jas Valstybinio žemės kadastro duomenų registre. Šiose sutartyse nustatyti žemės naudojimo apribojimai turi atitikti energetikos objektų, elektros tiekimo linijų ir vamzdynų apsaugos taisyklių reikalavimus.
15 straipsnis. Kainos, kainodara ir energetinės veiklos kontrolė
Kuro kainos ir energijos tarifai nustatomi įvertinus būtinas išlaidas kuro gavybai, energijos gamybai, pirkimui, transportavimui ir energetikos plėtrai. Kainos ir tarifai turi atitikti energijos kokybę, skatinti efektyvią energijos gamybą, gerą kokybę, patikimą tiekimą, taupų jos naudojimą ir tiekimo nuostolių mažinimą bei antrinių energijos šaltinių naudojimą.
Elektros ir šilumos energijos bei gamtinių dujų kainos ir tarifai gali būti diferencijuojami pagal vartotojų grupes, energijos kokybę, tiekimo patikimumą, naudojimo laiką (paros, savaitės, sezono) ir sunaudotos energijos kiekį.
Kainodaros problemas energetikoje nagrinėja nuolat dirbanti Valstybinė energetikos išteklių kainų ir energetinės veiklos kontrolės komisija.
Komisiją Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu 5 metams skiria ir jos nuostatus tvirtina Respublikos Prezidentas.
Komisija nagrinėja svarbiausius energetikos ekonomikos, įskaitant investicijas, klausimus, nustato kainodaros energetikoje principus, kainų ir tarifų apskaičiavimo taisykles, tikrina ir aprobuoja elektros ir šilumos energijos bei dujų kainų ir tarifų skaičiavimus, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti elektros ir šilumos energijos bei gamtinių dujų kainas ir tarifus, kontroliuoja jų taikymą bei taupymo programos vykdymą. Komisija turi teisę tikrinti energijos kokybę, jos atitikimą standartams, kontroliuoti prekybą energetinėmis žaliavomis ir energijos produktais. Savo išvadas ir pasiūlymus Komisija teikia Lietuvos Respublikos Seimui, Vyriausybei, o jeigu nustatė piktnaudžiavimą – prokuratūrai.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar savivaldybės tarybos sprendimu už perkamą kurą, elektros ir šilumos energiją atskiroms vartotojų grupėms gali būti išmokamos kompensacijos iš valstybės arba savivaldybės biudžetų.
Savivaldybių reguliavimo srityje esančių objektų kuro kainas ir energijos tarifus gali nustatyti savivaldybės. Kainos ir tarifai savivaldybių reguliavimo srityje esantiems vartotojams įsigalioja tik suderinus juos su Valstybine energetikos išteklių kainų ir energetinės veiklos kontrolės komisija ir patvirtinus Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
V SKIRSNIS
ENERGETIKOS VALDYMO PAGRINDAI
16 straipsnis. Energetikos valdymas
Energetinę veiklą reguliuoja Energetikos ministerija ir kitos Lietuvos Respublikos institucijos. Energetikos ministerija atstovauja valstybės interesams energetikos srityje, įgyvendina valstybės energetikos politikos tikslus ir veikia pagal Vyriausybės patvirtintus nuostatus.
Nacionalinės energetikos strategijos, taupaus ir efektyvaus energijos išteklių naudojimo programų projektus rengia, jų įgyvendinimą organizuoja, efektyvaus energijos naudojimo valstybės politikos įgyvendinimo teisines, ekonomines ir organizacines priemones, įstatymų ir poįstatyminių aktų projektus šiais klausimais rengia Energetikos agentūra.
17 straipsnis. Energetikos licencijos
18 straipsnis. Energetikos sektoriai ir jų veiklos ypatumai
Lietuvos Respublikoje veikia šie energetikos sektoriai: elektros energijos, šilumos, dujų, naftos ir jos produktų.
Elektrinės, dirbančios bendroje technologinėje energetikos sistemoje, veikia bendru darbo režimu ir privalo paklusti operatyviniam dispečeriniam valdymui. Šie reikalavimai privalomi remonto ir statybos-montavimo bei kitoms įmonėms, kurių pagrindinė funkcija yra palaikyti ir užtikrinti normalų elektros energetikos sistemos darbą.
Energetikos sistema gali būti sujungta su užsienio šalių elektros energetikos sistemomis darbui lygiagrečiu režimu sutartiniais pagrindais ir paklūsta bendram energetikos sistemų operatyviniam valdymui pagal tarpvalstybinėse sutartyse reglamentuotas funkcijas.
19 straipsnis. Energetikos darbuotojų rengimas ir atestavimas
Vadovaujantys energetikos įmonių darbuotojai ir specialistai, kurie atlieka technologinius energetikos darbus, privalo turėti specialų pasirengimą. Energetikos įmonės rengia ir lavina personalą šių įmonių remiamose mokymo įstaigose.
Energetikos įmonių personalas, nurodytas šio straipsnio pirmojoje dalyje, privalo būti periodiškai atestuojamas.
Energetikos įrenginius eksploatuojantis personalas privalo turėti atitinkamą kvalifikaciją ir būti atestuojamas.
VI SKIRSNIS
VALSTYBINĖ ENERGETIKOS PRIEŽIŪRA IR ATSAKOMYBĖ UŽ ŠIO ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS
20 straipsnis. Valstybinė energetikos priežiūra
Valstybinę energetikos priežiūrą atlieka Energetikos ministerijos Energetikos valstybinė inspekcija.
Lietuvos Respublikos fizinių ir juridinių asmenų energetikos įrenginių (pagal Energetikos ministerijos patvirtintą sąrašą) valstybinė priežiūra atliekama visoje šalies teritorijoje nepaisant žinybinio pavaldumo, nuosavybės formų ir energetikos įrenginių galios. Ši inspekcija neatlieka branduolinės energetikos įrenginių valstybinės priežiūros.
VII SKIRSNIS
TARPTAUTINĖ VEIKLA
22 straipsnis. Tarptautinė veikla
Energetikos sistemų (įmonių), įstaigų ir organizacijų tarptautinę veiklą koordinuoja Energetikos ministerija.